Ik lees dat de betrokkenheid van de FBI en Marshalls werd beweerd door de vrouw in de reportage van KFOR. Niet door ICE of DHS. Maar misschien klopt dat niet.quote:Op zaterdag 3 mei 2025 22:43 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Precies. Er werd ook eerst beweerd dat de raid in samenwerking met de FBI en US Marshalls gebeurde die dat beide later ontkenden. Dat moedigt niet aan om de rest van hun beweringen te geloven. Wat er precies in die warrent stond en of dat uberhaupt de juiste warrent was is ook (nog) helemaal niet duidelijk.
[..]
Nee het is een fascistische razzia !!! Dat snapt toch iedereen.quote:Op zaterdag 3 mei 2025 21:31 schreef Repentless het volgende:
[..]
Je snapt toch zelf ook wel dat dit echt nergens op slaat? Natuurlijk staat dat er niet in. Er is een huiszoekingsbevel van een rechter voor een adres, waarvan men vermoedt dat het een stash house is voor allerlei illegale activiteiten. Op basis daarvan acht men ook de kans aanwezig dat de verdachten zich daar op dat moment bevinden.
Dan worden eerst alle aanwezige mensen uit huis gehaald om zeker te zijn dat er geen direct gevaar is en op uiterst lompe wijze het huis doorzocht. Als dat gevaar er dan niet is, blijkt dat de personen die in huis waren niet verdacht zijn en het huiszoekingsbevel op basis van pijnlijk foutieve informatie lijkt te zijn, is er dus geen grond of reden om die mensen te arresteren.
Ja, dat is dramatisch voor de betrokkenen, geen discussie. Een zeer ruime schadevergoeding vind ik ook meer dan terecht, zoals eerder aangegeven. Maar men verwachtte vooraf een andere situatie aan te treffen bij de inval dan daadwerkelijk het geval bleek te zijn en heeft ook op die wijze gehandeld, totdat duidelijk werd dat ze verkeerd zaten.
Niet goed, drama voor de betrokkenen en er alles aan doen om dit te voorkomen. Maar het is vaker gebeurd in het verleden, dit soort foutieve invallen kan helaas voorkomen.
Daar begrijp ik idd ook helemaal niets van. Blijkbaar is er enorme behoefte om toch ergens nog iets van te kunnen zeggen al is het maar op een detail van één van de vele berichten van wanbeleid van Trump & Co waarmee we dagelijks overspoeld worden.quote:Op zaterdag 3 mei 2025 23:46 schreef Arcee het volgende:
Prachtig hoe de MAGA-FOK!kers weer eens een Trump-speldenknop hebben gevonden om weer eens uit hun hol te kruipen waarin ze normaal diep weggestopt alle waanzin van Trump ontvluchten.
Net als die meneer die nog steeds in El Salvador zit.quote:Op zaterdag 3 mei 2025 23:40 schreef Sjemmert het volgende:
Heel vervelend voor die mensen maar die spullen komen vast wel terug samen met een dikke schadevergoeding.
En dan compleet alle misstanden negeren.quote:Op zaterdag 3 mei 2025 23:51 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Daar begrijp ik idd ook helemaal niets van. Blijkbaar is er enorme behoefte om toch ergens nog iets van te kunnen zeggen al is het maar op een detail van één van de vele berichten van wanbeleid van Trump & Co waarmee we dagelijks overspoeld worden.
https://www.nu.nl/economi(...)jke-overheid-vs.htmlquote:In vier maanden 26.000 banen weg bij landelijke overheid VS
Bij de Amerikaanse federale overheid zijn sinds januari per saldo 26.000 banen verdwenen. Dat meldt het statistiekbureau van het Amerikaanse ministerie van Arbeid in zijn banenrapport over april.
De cijfers volgen op de rigoureuze ingrepen van Elon Musk, adviseur van de Amerikaanse president Donald Trump. Met zijn team ontsloeg Musk tal van ambtenaren om vermeende verspilling van overheidsgeld tegen te gaan.
Zo is USAID, de overheidsorganisatie voor ontwikkelingshulp, zo goed als ontmanteld. Daarnaast voerde Musk, tevens baas van autobouwer Tesla, massaontslagen door bij gezondheidsinstanties.
Het cijfer geeft waarschijnlijk geen volledig beeld van de omvang van de ontslagen. In het rapport zijn ambtenaren die een ontslagvergoeding ontvangen of op betaald verlof zijn meegeteld als medewerkers die nog in dienst zijn.
Economen rekenen op een stevigere daling van het aantal overheidsbanen na september. Dan eindigen veel ontslagvergoedingen.
Werkgelegenheid groeit harder dan verwacht
Cijfers over de algehele Amerikaanse arbeidsmarkt schetsen een positiever beeld. In april kwamen er 177.000 banen bij in de Verenigde Staten.
Daarmee groeide de werkgelegenheid iets minder hard dan in de voorgaande maand, maar sterker dan verwacht. Het werkloosheidscijfer bleef onveranderd op 4,2 procent.
Werkgevers in onder andere de gezondheidszorg, het transport en de financiële sector namen meer personeel aan.
Het zou een makkie worden zei Trumpquote:Op zondag 4 mei 2025 05:50 schreef Kijkertje het volgende:
Reminder: Trump dreigde Gov. Janet Millls de federale financiele steun voor Maine stop te zetten vanwege hun transgenderbeleid waarop ze tegen hem zei: 'I'll see you in court!'.
Bekijk deze YouTube-video
Update:
Maine settles lawsuit against USDA over $3 million in school funds
The Department of Agriculture agreed it will not interfere with Maine school funding based on alleged Title IX violations without following the proper procedure, according to a settlement announced Friday.
[ afbeelding ]
quote:Judge Fernando Rodriguez Jr., a bespectacled, soft-spoken 56-year-old nominated by President Trump, turned his high-backed leather chair toward a government lawyer at the federal courthouse in Brownsville, Texas, and asked a question. Can the president define what counts as an invasion, then declare that an invasion is happening, and then use a 1798 war powers law to expel the so-called invaders?
"Yes," answered Michael Velchik, a Justice Department lawyer.
Judge Rodriguez followed up: Wouldn't that make Mr. Trump's powers under the wartime law, the Alien Enemies Act, "effectively limitless?"
The question hinted at a groundbreaking ruling that Judge Rodriguez issued on Thursday when he found that Mr. Trump was wrong to claim that the activities of Tren de Aragua, a Venezuelan gang in the United States, amounted to an "invasion" that justified invoking the wartime law.
The decision was the most sweeping ruling issued so far by a federal judge blocking the most aggressive prong of Mr. Trump's effort, one that was already used to deport nearly 140 Venezuelans to a prison in El Salvador on March 15. It comes after a Supreme Court decision in early April that Venezuelan detainees facing potential deportation under the Alien Enemies Act could file lawsuits in the district courts where they were being held.
The result of the court's order has been that challenges to a key piece of Mr. Trump's immigration agenda, which began in Washington, are spreading around the country, filling the dockets of federal judges and drawing tough and skeptical questioning -- even from jurists with impeccable conservative credentials.
Judge Rodriguez's order came after five other judges hearing challenges of detainees related to the Alien Enemies Act issued temporary orders that blocked deportations for some or all of those held in their districts. In Colorado, a judge found that there cannot be an "invasion" without "military and wartime action" and that the administration had "improperly" relied on the words as a legal basis for deportations.
[..]
Hebben ze daar ook al een CDA?quote:Op zondag 4 mei 2025 07:46 schreef la_perle_rouge het volgende:
https://bsky.app/profile/patti3333.bsky.social/post/3locptxklcc25
DAY 3 MAY 2025
Representative Dan Goldman on the house floor
"RAISE YOUR HAND IF YOU DO NOT THINK THAT CHILDREN WITH CANCER
WHO ARE AMERICAN CITIZENS SHOULD BE DEPORTED?"
Not one Republican raised their hand
Republicans. WHAT have you become?
Heel eerlijk, de vraagstelling was inderdaad erg verwarrend. Hoewel uit de context van het hele verhaal wel echt bleek hoe de vraag bedoeld was.quote:
quote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.De droomreis was in volle gang.
Na anderhalve maand in Nieuw-Zeeland hebben twee jonge Denen, Frida en Uma, onlangs hun blik gericht op de Verenigde Staten.
Volgende halte: Hawaï.
Uma en Frida voelden zich verder goed voorbereid, maar het grote backpackavontuur in de wereld eindigde abrupt: beide meisjes zaten geboeid, uren en dagen gevuld met onzekerheid, vrijheidsberoving en een ervaring die vandaag de dag nog steeds als een pijnlijke herinnering geldt dat er bij de Amerikaanse immigratieautoriteiten niet veel ruimte is voor de kleinste blunder.
Drie dagen lang konden Uma en Frida via een raam genieten van het uitzicht op de hoge palmbomen die baadden in het zonlicht.
Maar het halve hoofd brede raam met uitzicht op de pittoreske stranden van Aloha Island bevond zich in een enorm grijs bakstenen gebouw, beter bekend als het Honolulu Federal Detention Center. Het was min of meer het equivalent van een gevangenis waar de Amerikaanse staat criminelen, illegale immigranten en anderen opsluit die van de Amerikaanse autoriteiten niet de toegang tot de Verenigde Staten krijgen.
Uma en Frida hadden het gevoel dat hun papieren in orde waren toen ze in Honolulu in de rij voor de paspoortcontrole op het vliegveld stonden.
Enkele maanden eerder hadden ze de aanvraag voor wat voor veel Denen een inreis naar de Verenigde Staten is, afgerond en goedgekeurd: een zogenaamde ESTA, een soort voorafgaande goedkeuring.
Ze keken ernaar uit om familie te bezoeken en nadat ze een Duits meisje in Nieuw-Zeeland hadden ontmoet, maakten ze plannen om vrijwilligerswerk te doen op een biologische boerderij. Het contact met de landbouw kwam tot stand via de organisatie WWOOF - World Wide Opportunities on Organic Farm.
Zodra ik vrijwilligerswerk ter sprake breng, zegt de agent: Je kunt er maar beter mee ophouden.
UMA
Ze hadden zich dan ook geen enkel beeld gevormd van de gebeurtenissen die zouden volgen toen ze op de ochtend van 23 april bij de paspoortcontrole stonden.
- Zodra ik vrijwilligerswerk ter sprake breng, zegt de agent: Je kunt gewoon je mond houden. En ongeveer op hetzelfde moment worden we naar een wachtkamer gebracht waar een heleboel andere mensen zitten te wachten, vertelt Uma in de buitenlandse podcast van DR, Stars and Stripes.
De twee meisjes brachten de daaropvolgende uren door in de kleine wachtkamer, waar ze onder begeleiding van een agent naar het toilet gingen. Hij sloot de meisjes op en volgde ze weer naar buiten. Niemand wilde graag weten wat er gebeurd was en wat er zou gaan gebeuren, voordat de meisjes werden uitgenodigd voor een gesprek waarin ze uitgebreid werden ondervraagd over hun plannen voor vrijwilligerswerk.
- Pas dan beseffen we dat we een fout hebben gemaakt die ons de toegang tot de Verenigde Staten kost, zegt Uma. De meisjes zaten inmiddels al vijf uur te wachten en het werd een steeds terugkerend thema: ze kregen geen enkele informatie over wat er gebeurde.
Hierna volgde een ontmoedigend bericht: hun intentie om vrijwilligerswerk te doen had niets te maken met hun zogenaamde ESTA. Daarvoor was een werkvisum nodig, en dat hadden ze niet. Daarom moesten ze de Verenigde Staten verlaten. En als de meisjes te goeder trouw zouden handelen, zouden de gevolgen nog veel groter en gewelddadiger zijn.
- Nooit hadden we durven dromen dat we in die situatie terecht zouden komen, zegt Uma.
Volgens de meisjes had niemand van de WWOOF-organisatie hen verteld dat ze voor het vrijwilligerswerk een visum nodig hadden. Ze konden er ook nergens anders informatie over vinden.
Dat laatste deed ik in 2012 in Philedelphia, maar ik had wel een geplande terugreis. Maar ik stond daar met zwetende handen en mijn Xbox 360 te vertellen dat ik mijn vriendin ging bezoeken. Moest meerdere keren mijn vingerafdruk checken ivm zweethandjes.quote:Op zondag 4 mei 2025 15:20 schreef OMG het volgende:
Hoewel dat jammer is voor die meisjes zou ik toch eerder het probleem bij dat WWOOF gebeuren leggen. Je mag eenmaal niet werken op een toeristen visum, ook niet als het vrijwilligerswerk is. Werk blijft werk en daar zijn een stel andere visa voor beschikbaar.
Kan immigration daar iets behulpzamer mee omgaan? Uiteraard. Maar met het huidige regime zou ik bijvoorbeeld ook niet aangeven dat ik een vriend of vriendin in de VS zou bezoeken als ik aan het daten was of zo.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |