quote:Artikel door admin • 6u •Zelenskyy: Overeenkomst over mineralen is een ‘gelijkwaardige deal’
De Oekraense president Volodymyr Zelenskyy zei donderdag dat de overeenkomst met de VS over mineralen het resultaat is van onderhandelingen die hebben geleid tot een ‘echt gelijkwaardige deal’.
In zijn toespraak ’s avonds zei hij dat de overeenkomst geen terugbetalingsverplichtingen bevat voor eerdere hulp van de VS aan Kiev.
Na maanden van intense besprekingen hebben de VS en Oekrane een akkoord bereikt dat Washington toegang moet geven tot belangrijke mineralen en andere natuurlijke hulpbronnen van Oekrane. Kiev hoopt dat dit akkoord zal zorgen voor blijvende steun voor zijn verdediging tegen Rusland.
Oekraense functionarissen hebben verklaard dat het akkoord dat woensdag is ondertekend aanzienlijk gunstiger is voor Oekrane dan eerdere versies, die volgens hen Kiev in een ondergeschikte rol plaatsten en Washington buitengewone controle gaven over de hulpbronnen van het land.
Deze overeenkomst, die nog door het Oekraense parlement moet worden goedgekeurd, voorziet in de oprichting van een wederopbouwfonds voor Oekrane, dat volgens functionarissen de voortzetting van de Amerikaanse militaire steun zal vergemakkelijken.
Een eerdere versie van deze overeenkomst was bijna rond, maar werd uiteindelijk verstoord tijdens een controversile bijeenkomst in het Oval Office, waaraan onder meer de Amerikaanse president Donald Trump, vicepresident JD Vance en president Zelensky deelnamen.
Oekraense reacties op de overeenkomst
Inwoners van Kiev reageerden donderdag met gemengde gevoelens op de overeenkomst tussen de VS en Oekrane over delfstoffen.
“Alle nieuws is moeilijk te verwerken, of het nu over onderhandelingen gaat of iets anders. Ik geloof en hoop nog steeds dat elke actie tot een resultaat zal leiden dat Oekrane naar de overwinning zal brengen. Alleen naar de overwinning”, aldus Diana Abramova, een inwoonster van Kiev.
Hoewel ze de details van de deal niet kent, is de 74-jarige universitair docent Natalia Vysotska optimistisch: “Als het is getekend, hebben onze experts vast de voor- en nadelen tegen elkaar afgewogen. Ik hoop dat het iets goeds oplevert.”
Anderen voelden zich echter meer uitgeput. Voor de 37-jarige Iryna Vasylevska was de deal weer een herinnering dat “ons land slechts een onderhandelingsmiddel is voor de rest van de wereld en dat we geen volledige bescherming hebben”.
“Ik zie dat we in plaats van onszelf te versterken, alles blijven weggeven”, voegde ze eraan toe. ”Ik vind het vreselijk dat onze mensen in oorlog als vlees worden gezien. Ik weet zeker dat er andere deals mogelijk zijn, behalve diegene die ons op alle vlakken armer maken.”
De deal is gesloten in een week die de Amerikaanse minister van Buitenlandse Zaken Marco Rubio omschreef als “heel cruciaal” voor de initiatieven van Washington om het conflict op te lossen, die in een impasse lijken te zijn geraakt.
Oekrane ziet deze regeling als een manier om ervoor te zorgen dat zijn belangrijkste en invloedrijkste bondgenoot betrokken blijft en zijn militaire steun niet intrekt, die cruciaal is geweest in de strijd tegen de grootschalige invasie van Rusland in de afgelopen drie jaar.
Vind het ook wel knap van 'm dat hij nadat hij persoonlijk werd afgezeken door Trump en Bowman, toch weer gewoon met Trump gaat praten en Trump zelfs naar zijn hand weet te zetten. (ook al schijnt dat niet zo heel moeilijk te zijn)quote:Op vrijdag 2 mei 2025 13:55 schreef Straatcommando. het volgende:
Wat een meester onderhandelaar is die zelensky toch.
quote:Op vrijdag 2 mei 2025 13:55 schreef Straatcommando. het volgende:
Wat een meester onderhandelaar is die zelensky toch.
Het idee dat Oekrane maar akkoord moet gaan met whatever zodat de oorlog stopt is onzin. Dat zeiden we gister ook al, er moet een duurzame vrede komen, maar als we gaan feesten straks omdat er 100 drones richting Moskou gaan op de 9 mei parade dan is het sentiment toch heel anders? Dan gaat het gewoon door hoor van beide kanten en lang ook. Die sensatie daar houden sommige users van.quote:Op vrijdag 2 mei 2025 13:37 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Typerend dat je deze negeert @:Discombobulate
Ben nog steeds wel benieuwd naar je zeer genuanceerde uitleg
Inderdaad. Maar gezien Rusland de agressor is in dit conflict is alles wat Oekrane doet een tegenreactie. Dus dat kan je inderdaad niet volledig gelijkstellen met elkaar.quote:Op vrijdag 2 mei 2025 14:05 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
En ik weet al wel je antwoord: "JAaA maAr RuSlANd DoEt hEt OoooOOok!!11" Ja, maar dat mag dat gore Rusland ook helemaal niet doen voor de tienduizendste keer.
Maar Rusland doet dat wel. Ongeacht wat Oekrane doet. En jij zegt dus dat Oekrane niets terug mag doen want dat zou "iets" veroorzaken, Rusland zal dan "iets" gaan doen.quote:Op vrijdag 2 mei 2025 14:05 schreef Discombobulate het volgende:
Ja, maar dat mag dat gore Rusland ook helemaal niet doen voor de tienduizendste keer.
Het is heel simpel. Bezetting is geen vrede.quote:Op vrijdag 2 mei 2025 10:01 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Je loopt dan als Oekraner wel dikke kans om in een Russisch martelkamp terecht te komen, maar soit, het is wel "vrede".
Klopt, de man is extreem eenvoudig te bespelen. Dat is al jaren duidelijk. Alleen als je in een afhankelijke positie komt of zit moet je opletten, maar dat heeft Zelenskyy goed opgelost.quote:Op vrijdag 2 mei 2025 14:17 schreef Ronald-Koeman het volgende:
Een zwakte van Trump is dat hij hoog van de toren blaast maar dat hij uiteindelijk wel altijd iets eruit wil slepen ook al is het maar symbolisch. Daardoor hoeft de ander alleen maar de eerste storm te weerstaan en af te wachten waarna men alsnog een gunstige deal met hem kan sluiten. Trump is niet bereid tot gezichtsverlies en/of met lege handen thuis te komen en dat kan dus tegen hem gebruikt worden.
Laat de USA maar graven in de bezette gebieden van Poetinquote:Op vrijdag 2 mei 2025 14:23 schreef Scjvb het volgende:
Absolute waardering en thumps up voor Zelensky in deze!
Dit was Moskou. Ze vielen toen samen Polen binnen.quote:Op vrijdag 2 mei 2025 12:16 schreef Joppiez het volgende:
[..]
Dat zal wel Kyiv zijn.
Misschien speelt het mee dat Stalin kort er voor miljoenen Oekrainers vermoord had met zijn Holodomor, of misschien iets anders. Geen idee.
De Sovjets waren nog verrotter dan de Nazi's. En deze verrotte mentaliteit zit nog in de Russen. Vandaar al die martelpraktijken. Nog erger dan de Nazi's deden. Hopelijk gaan we er even aan denken tijdens de dodenherdenking, en hard roepen dat het nooit meer mag gebeuren natuurlijk.
Dat zeg ik helemaal niet... Kom op joh.quote:Op vrijdag 2 mei 2025 14:12 schreef Ulx het volgende:
[..]
Maar Rusland doet dat wel. Ongeacht wat Oekrane doet. En jij zegt dus dat Oekrane niets terug mag doen want dat zou "iets" veroorzaken, Rusland zal dan "iets" gaan doen.
Mijn vraag aan jou: Wat is dat "iets"? Wat zou Rusland doen dat ze nu nog niet doen?
Wat zeg je dan?quote:Op vrijdag 2 mei 2025 15:04 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Dat zeg ik helemaal niet... Kom op joh.
Denk dat ze in ieder geval iets zullen doen waardoor het luchtalarm zal afgaan. Dat lijkt me al genoeg om de boel te verpesten daar.quote:Op vrijdag 2 mei 2025 15:49 schreef Haags het volgende:
Nog een week tot de nazi parade in Moskou.
Doet ie 't, of doet ie 't nie 🚀🚀🚀
Dat alleen al lijkt me puur genot.quote:Op vrijdag 2 mei 2025 15:56 schreef MaxMark het volgende:
[..]
Denk dat ze in ieder geval iets zullen doen waardoor het luchtalarm zal afgaan. Dat lijkt me al genoeg om de boel te verpesten daar.
Ja. Poetin de schuilkelder in zien rennen. En dat het beeld dan over gaat op die ballerina's die het Zwanenmeer dansen.quote:
Zouden ze het live gaan uitzenden?quote:Op vrijdag 2 mei 2025 15:59 schreef capricia het volgende:
[..]
Ja. Poetin de schuilkelder in zien rennen. En dat het beeld dan over gaat op die ballerina's die het Zwanenmeer dansen.
Er zal wel 10 seconden vertraging ofzo in zitten. Just to be sure.quote:
Het wordt wel spannend, maar ik vraag me af of ze er berhaupt doorheen gaan komen.quote:Op vrijdag 2 mei 2025 15:56 schreef MaxMark het volgende:
[..]
Denk dat ze in ieder geval iets zullen doen waardoor het luchtalarm zal afgaan. Dat lijkt me al genoeg om de boel te verpesten daar.
Net als in 1987:quote:Op vrijdag 2 mei 2025 16:07 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Het wordt wel spannend, maar ik vraag me af of ze er berhaupt doorheen gaan komen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |