abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 29 april 2025 @ 10:00:59 #1
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_217491827
Welkom op dé plek op FOK! waar de beoefenaars van de edele wielersport zich verzamelen! Wil je beginnen met fietsen en heb je vragen over bijvoorbeeld materiaal of trainingen, dit is de plek om ze te stellen. Verder is deze topicreeks vooral geschikt om ervaringen te delen, tips & tricks kwijt te kunnen en geile verhalen over al je fietsavonturen te vertellen. Alles wat je meemaakt tijdens het peddelen door de polder kan je hier kwijt! Veel plezier.

Wij doen aan Strava

Onze D1, die in de Hemel zijt,
Uw Hartslag worde geheiligd,
Uw Cadans kome,
Uw tempo geschiede, op aarde zoals in de Hemel.
Geef ons heden onze dagelijkse training
en vergeef ons onze luiheid,
zoals wij die vergeven aan onze medefokkers
en breng ons niet in beproeving
maar verlos ons van het bankhangen.
Amen.

Nuttige links:

Algemene infoFok! fietsers op de kaartWielersportinfo
ToertochtenToertochten (komende week) in NLToertochten in België (BBR-FBC), • Lotto Cycling TourToertochten in FrankrijkToertochten in DldToertochten in Engeland
Cyclo'sCyclo's (deze maand) in FrankrijkJedermannrennen in DldGranfondo's in ItaliëCyclo's in Spanje
SPOILER: online shoppen
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Fiets cafe's
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
The world outside is burning with a brand new light but it isn't one that makes me feel warm. Don't go mistaking your house burning down for the dawn - Frank Turner
Stilaan weer op topniveau na jaren als fietsende hamburger
pi_217491899
En door.

Vanmiddag ga ik weer een tochtje maken op de gravelfiets.
pi_217491952
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 april 2025 10:17 schreef Halcon het volgende:
En door.

Vanmiddag ga ik weer een tochtje maken op de gravelfiets.
Parttime werkend?
Vakman pur sang
  dinsdag 29 april 2025 @ 10:37:08 #4
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_217492032
Alsof dat niet kan wanneer je voltijds werkt. Wanneer de agenda het toelaat ga ik ook regelmatig tijdens kantooruren klimmen of fietsen.
Huilen dan.
  dinsdag 29 april 2025 @ 10:55:54 #5
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_217492164
Ik heb sinds kort een racefiets, vooral omdat ik (hopelijk) tijdelijk niet meer kan voetballen na een enkelbreuk en wat operaties verder.

Volledig groen met überhaupt zo'n soort fiets en heb er ook pas twee ritjes op zitten waarin ik vooraf heb geprobeerd om aan de hand van voornamelijk youtubefilmpjes mijn fiets juist af te stellen.

Toch merkte ik beide keren na een kilometer of 30 dat beide pinken gaan tintelen en spierpijn voornamelijk in de schouders optreedt en eigenlijk helemaal niet in mijn benen. Is dat 'gewoon' een kwestie van gewenning en minder krampachtig op de fiets zitten?

Ook beide grote tenen zijn waren na de ritjes behoorlijk pijnlijk en bleven zelfs even omhoog staan _O- . Nu heb ik behoorlijk brede voeten en de schoenen die ik heb gekocht zitten bij het teneneinde ook wel een stukje omhoog. Is dat laatste bij alle schoenen het geval en is het dan een kwestie van bredere schoenen kopen of het nog even aankijken/minder strak afstellen?
VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_217492599
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 april 2025 10:55 schreef Caland het volgende:
Ik heb sinds kort een racefiets, vooral omdat ik (hopelijk) tijdelijk niet meer kan voetballen na een enkelbreuk en wat operaties verder.

Volledig groen met überhaupt zo'n soort fiets en heb er ook pas twee ritjes op zitten waarin ik vooraf heb geprobeerd om aan de hand van voornamelijk youtubefilmpjes mijn fiets juist af te stellen.

Toch merkte ik beide keren na een kilometer of 30 dat beide pinken gaan tintelen en spierpijn voornamelijk in de schouders optreedt en eigenlijk helemaal niet in mijn benen. Is dat 'gewoon' een kwestie van gewenning en minder krampachtig op de fiets zitten?

Ook beide grote tenen zijn waren na de ritjes behoorlijk pijnlijk en bleven zelfs even omhoog staan _O- . Nu heb ik behoorlijk brede voeten en de schoenen die ik heb gekocht zitten bij het teneneinde ook wel een stukje omhoog. Is dat laatste bij alle schoenen het geval en is het dan een kwestie van bredere schoenen kopen of het nog even aankijken/minder strak afstellen?
Shimano schoenen kopen, die heb je ook in wide versies en vallen sowieso ruimer. Wat leuk dat hooligans ook op de racefiets zitten tegenwoordig. O+
pi_217492661
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 april 2025 10:55 schreef Caland het volgende:

Het kan altijd even wennen zijn, maar heb je misschien iemand in je omgeving die er verstand van heeft? Of je kunt eventueel een bikefit laten doen.
  dinsdag 29 april 2025 @ 12:37:48 #8
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_217492718
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 april 2025 12:24 schreef Tommeke het volgende:

[..]
Het kan altijd even wennen zijn, maar heb je misschien iemand in je omgeving die er verstand van heeft? Of je kunt eventueel een bikefit laten doen.
Ook naar gekeken, maar dan zouden de opstartkosten voor een startende hobby wel heel erg uit de klauwen lopen. Nu ben ik redelijk groot en door het gebrek aan voetbal vooral aan de gewichten gehangen dus ik vermoed dat ik met her en der wat dingen aanpassen (waaronder ook een ander zadel) ook wel een eind kom.
VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_217492764
quote:
10s.gif Op dinsdag 29 april 2025 12:37 schreef Caland het volgende:

[..]
Ook naar gekeken, maar dan zouden de opstartkosten voor een startende hobby wel heel erg uit de klauwen lopen. Nu ben ik redelijk groot en door het gebrek aan voetbal vooral aan de gewichten gehangen dus ik vermoed dat ik met her en der wat dingen aanpassen (waaronder ook een ander zadel) ook wel een eind kom.
Je hebt wel de goede maat fiets, zodat je uberhaupt speelruimte hebt om de boel goed af te stellen?
  dinsdag 29 april 2025 @ 12:50:14 #10
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_217492783
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 april 2025 12:47 schreef Jeroboam het volgende:

[..]
Je hebt wel de goede maat fiets, zodat je uberhaupt speelruimte hebt om de boel goed af te stellen?
Zeker, dat heb ik wel door de fietshandel laten aanmeten (maatje 62).
VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_217492997
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 april 2025 12:50 schreef Caland het volgende:

[..]
Zeker, dat heb ik wel door de fietshandel laten aanmeten (maatje 62).
Dan zou ik daar even langsrijden. Gewoon aangeven waar je last van hebt en dan zien ze daar wel waar de speelruimte zit in je frame.
  dinsdag 29 april 2025 @ 13:45:52 #12
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_217493039
Er zijn altijd ander type schoenen of andere sturen, etc. Maar de kans dat je daarbij toch het verkeerde koopt is wat onhandig. Als je echt brede voeten hebt is dat wat om op te letten, maar het kan ook zijn dat je plaatjes gewoon verkeerd staan.

Is online best wat te vinden qua filmpjes om zelf je fiets goed af te stellen als je zoekt op bikefit at home.

Ik zou eerst checken of de volgende dingen goed zijn:

- zadelhoogte (nakijken via binnenbeenlengte, anders kijken of je met je hak en gestrekt been nog overal op het pedaal kan leunen zonder van je zadel te moeten glijden)
- zadel terugstand (setback), en daarmee of je knie goed staat t.o.v. je pedaal op 3 uur
- vlakheid van je stuur en/of shifters: staan ze neutraal of ga je er echt in hangen
- staat je trapas recht onder de bal van je grote teen (afstellen plaatjes), je moet niet met je tenen hoeven te drukken

Dan heb je in ieder geval snel duidelijk of er iets heel gek staat. Foto van de fiets hier kan altijd als snelle check, er zijn er meer met een maatje-dranghek. Vooral druk op je polsen en handen is wat tricky, want dat kan komen uit vanalles, zoals zadel te hoog.
The world outside is burning with a brand new light but it isn't one that makes me feel warm. Don't go mistaking your house burning down for the dawn - Frank Turner
pi_217493555
quote:
10s.gif Op dinsdag 29 april 2025 12:37 schreef Caland het volgende:

[..]
Ja, begrijpelijk. Wat Fretwork zegt verder: er is een hoop zelf te doen!
  dinsdag 29 april 2025 @ 16:11:12 #14
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_217493930
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 april 2025 13:45 schreef Fretwork het volgende:
Er zijn altijd ander type schoenen of andere sturen, etc. Maar de kans dat je daarbij toch het verkeerde koopt is wat onhandig. Als je echt brede voeten hebt is dat wat om op te letten, maar het kan ook zijn dat je plaatjes gewoon verkeerd staan.

Is online best wat te vinden qua filmpjes om zelf je fiets goed af te stellen als je zoekt op bikefit at home.

Ik zou eerst checken of de volgende dingen goed zijn:

- zadelhoogte (nakijken via binnenbeenlengte, anders kijken of je met je hak en gestrekt been nog overal op het pedaal kan leunen zonder van je zadel te moeten glijden)
- zadel terugstand (setback), en daarmee of je knie goed staat t.o.v. je pedaal op 3 uur
- vlakheid van je stuur en/of shifters: staan ze neutraal of ga je er echt in hangen
- staat je trapas recht onder de bal van je grote teen (afstellen plaatjes), je moet niet met je tenen hoeven te drukken

Dan heb je in ieder geval snel duidelijk of er iets heel gek staat. Foto van de fiets hier kan altijd als snelle check, er zijn er meer met een maatje-dranghek. Vooral druk op je polsen en handen is wat tricky, want dat kan komen uit vanalles, zoals zadel te hoog.
Goede tips, thanks. Net mijn derde ritje achter de rug en er echt op gelet om mijn bovenlichaam relaxed op het stuur te leggen maar wel zo veel mogelijk mijn core aan te spannen, daar waar ik de vorige keer mijn stuur meer aan het vastknijpen was. Scheelt al de helft, geen tintelende vingers in ieder geval. _O-

Die bredere schoenen ontkom ik denk ik toch niet aan, merkte net pas goed dat mijn tenen gewoon geen enkele bewegingsvrijheid hebben waardoor ze na een half uur nagenoeg afsterven.

Dus als ik iemand blij kan maken met deze schoenen (wit) in maatje 46, geef een gil.
VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_217494174
Northwave en Lake maken ook bredere schoenen. En verder idd lekker relaxed zitten. Ellebogen een beetje gebogen.
  dinsdag 29 april 2025 @ 17:58:35 #16
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_217494660
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 april 2025 16:43 schreef Tommeke het volgende:
Northwave en Lake maken ook bredere schoenen. En verder idd lekker relaxed zitten. Ellebogen een beetje gebogen.
Ik zou eerder dit dan Shimano kopen, en als je Shimano koopt moet je zeker een maatje groter dan verwacht kopen.
  dinsdag 29 april 2025 @ 17:59:52 #17
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_217494670
quote:
14s.gif Op dinsdag 29 april 2025 16:11 schreef Caland het volgende:

[..]
Goede tips, thanks. Net mijn derde ritje achter de rug en er echt op gelet om mijn bovenlichaam relaxed op het stuur te leggen maar wel zo veel mogelijk mijn core aan te spannen, daar waar ik de vorige keer mijn stuur meer aan het vastknijpen was. Scheelt al de helft, geen tintelende vingers in ieder geval. _O-

Die bredere schoenen ontkom ik denk ik toch niet aan, merkte net pas goed dat mijn tenen gewoon geen enkele bewegingsvrijheid hebben waardoor ze na een half uur nagenoeg afsterven.

Dus als ik iemand blij kan maken met deze schoenen (wit) in maatje 46, geef een gil.
Goed bezig, het is ook een beetje proberen hier en daar. Check wel even met welk deel van de voet je op de as steunt, voor de zekerheid.
pi_217494920
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 april 2025 17:58 schreef Fretwork het volgende:

[..]
Ik zou eerder dit dan Shimano kopen, en als je Shimano koopt moet je zeker een maatje groter dan verwacht kopen.
Waarom geen Shimano dan en wel Northwave/Lake?
pi_217495913
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 april 2025 12:47 schreef Jeroboam het volgende:

[..]
Heb een keer via bikefit bij de FM een fiets laten aanmeten, moest een maat kleiner dan ik altijd had.
Wat een kutfiets was dat. Wel BMC maar moest er een rare lange stuurpen opzetten, dat frame was veel te klein voor mij.
Vakman pur sang
pi_217497440
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 april 2025 10:26 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Parttime werkend?
Denk dat ik dat niet eens haal :)
pi_217497445
sf

[ Bericht 99% gewijzigd door Halcon op 30-04-2025 07:45:22 ]
  woensdag 30 april 2025 @ 10:56:54 #22
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_217498450
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 april 2025 18:38 schreef Jeroboam het volgende:

[..]
Waarom geen Shimano dan en wel Northwave/Lake?
Omdat ze in mijn ervaring een rare maatvoering hebben. En bij Lake en Northwave heb ik eigenlijk alleen maar positieve reacties gehoord.
  woensdag 30 april 2025 @ 11:06:26 #23
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_217498497
Ben voor Lake gegaan inderdaad, werd eigenlijk praktisch overal wel aangeraden als de beste brede schoen. Wel online, dus de kans op terugsturen blijft aanwezig.
VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_217498851
quote:
0s.gif Op woensdag 30 april 2025 10:56 schreef Fretwork het volgende:

[..]
Omdat ze in mijn ervaring een rare maatvoering hebben. En bij Lake en Northwave heb ik eigenlijk alleen maar positieve reacties gehoord.
Italianen hebben rare maatvoering :6

Shimano altijd m'n normale schoenmaat of +1
  woensdag 30 april 2025 @ 12:56:17 #25
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_217499176
quote:
0s.gif Op woensdag 30 april 2025 12:03 schreef Jeroboam het volgende:

[..]
Italianen hebben rare maatvoering :6

Shimano altijd m'n normale schoenmaat of +1
Tja zou kunnen, ik heb normaal 43, sportschoenen vaak 44, maar Shimano 44 is echt te krap. Dus dan denk ik bij een beginner, misschien kijken bij merken waarbij de kans het grootst is dat ze goed zitten, omdat je niet weet wat je moet voelen.
pi_217499578
quote:
0s.gif Op woensdag 30 april 2025 12:56 schreef Fretwork het volgende:

[..]
Tja zou kunnen, ik heb normaal 43, sportschoenen vaak 44, maar Shimano 44 is echt te krap. Dus dan denk ik bij een beginner, misschien kijken bij merken waarbij de kans het grootst is dat ze goed zitten, omdat je niet weet wat je moet voelen.
Gewoon gaan passen in de webshop!
pi_217514248
quote:
0s.gif Op woensdag 30 april 2025 12:56 schreef Fretwork het volgende:

[..]
Bij mij wel redelijk hetzelfde eigenlijk: de sportschoen en de Shimano-schoen. S-phyre vind ik hele fijne schoenen, daar zweer ik dan ook bij.
  woensdag 7 mei 2025 @ 19:35:19 #28
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_217568876
Dit weekend voor het eerst met de fietsendrager en een carbon fiets onderweg.
Alles in mij zegt dat zon Thule frame protector echt onnodig is, maar er blijft een twijfel.

Kan iemand me even op het hart drukken dat ik gewoon zonder accessoires een carbon fiets op de fietsendrager kan zetten?
  woensdag 7 mei 2025 @ 19:53:46 #29
545 dop
:copyright: dop
pi_217569210
quote:
0s.gif Op woensdag 7 mei 2025 19:35 schreef Fretwork het volgende:
Alles in mij zegt dat zon Thule frame protector echt onnodig is, maar er blijft een twijfel.

Kan iemand me even op het hart drukken dat ik gewoon zonder accessoires een carbon fiets op de fietsendrager kan zetten?
Dat kan, maar pro tip als je de boel toch een beetje wil beschermen. Koop een metertje buis Isolatie (PE schuim) bij de bouwmarkt, en snij het in stukjes
Stop het tussen frame en klem als extra bescherming.
Hier hebben alle carbon fietsen zeer regelmatig op de acherdrager gestaan en nooit schade gemaakt

SPOILER

[ Bericht 1% gewijzigd door dop op 07-05-2025 20:01:13 ]
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
  woensdag 7 mei 2025 @ 19:58:26 #30
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_217569262
De Lake-schoenen waren de goede oplossing overigens. Zonder afstervende tenen fietst het toch een stuk comfortabeler. Nu nog wennen aan de helft van de wielrenners die geen buschauffeursgroet doet en de andere helft wel.
VBL SC influencer
Left, right, behind
  woensdag 7 mei 2025 @ 20:08:51 #31
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_217569431
quote:
1s.gif Op woensdag 7 mei 2025 19:53 schreef dop het volgende:

[..]
Dat kan, maar pro tip als je de boel toch een beetje wil beschermen. Koop een metertje buis Isolatie (PE schuim) bij de bouwmarkt, en snij het in stukjes
Stop het tussen frame en klem als extra bescherming.
Hier hebben alle carbon fietsen zeer regelmatig op de acherdrager gestaan en nooit schade gemaakt

SPOILER
Thanks Dop!
  woensdag 7 mei 2025 @ 20:09:26 #32
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_217569440
quote:
0s.gif Op woensdag 7 mei 2025 19:58 schreef Caland het volgende:
De Lake-schoenen waren de goede oplossing overigens. Zonder afstervende tenen fietst het toch een stuk comfortabeler. Nu nog wennen aan de helft van de wielrenners die geen buschauffeursgroet doet en de andere helft wel.
Gewoon zelf doen, en altijd glimlachen naar mensen. Zijn al genoeg chagrijnige wielrenners
  donderdag 8 mei 2025 @ 07:08:50 #33
43844 Yankee
Is tegenwoordig Drent
pi_217572116
quote:

Nog nooit gebruikt, kan prima. Ook langere ritten naar Italië etc met snelheden +150 gaan prima. Kortom, geen zorgen
.
pi_217572196
quote:

Wel de klem even om de zadel buis doen en niet om de bovenbuis. En om krassen te voorkomen doe je er een zacht doekje tussen. :)
  donderdag 8 mei 2025 @ 08:00:57 #35
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_217572325
Thanks mannen, het is ook maar tot Bemelen, dus valt mee.
Twee dagjes ZL en een dagje richting Redoute, Sur Steppes en Roche aux Faucons
pi_217572355
Wij hebben vaak 2 fietsen achterop. Bij eentje gaat ie om de zadelbuis en bij de andere om de bovenbuis. Niet te straks vastdraaien en de knoppen ff op slot zetten. Gaat al jaren goed met meerdere carbon fietsen.
  donderdag 8 mei 2025 @ 08:19:45 #37
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_217572459
Wel echt zin in, niet super in vorm, maar toch 2500km gemaakt ofzo. Gewoon ouderwets beetje kletsen en op elke helling de pikken op tafel. Maandag met van die uitgeknepen poten lekker herstellen op de papadag.
pi_217572748
quote:
0s.gif Op donderdag 8 mei 2025 08:19 schreef Fretwork het volgende:
maar toch 2500km gemaakt ofzo
ddx noemt dat weekend.
pi_217572785
Waarom is fietskleding tegenwoordig zo saai. Allemaal monotone fletse kleurtjes. Waar zijn de schreeuwerige castelli shirtjes van 50 euro heen. Ik ga echt niet met een pastel AUBERGINE kleur PENIS rijden.

Ik ben te mokerdik en kom niet meer in mn broekjes.
  donderdag 8 mei 2025 @ 09:02:41 #40
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_217572798
quote:
0s.gif Op donderdag 8 mei 2025 09:00 schreef muzas het volgende:
Waarom is fietskleding tegenwoordig zo saai. Allemaal monotone fletse kleurtjes. Waar zijn de schreeuwerige castelli shirtjes van 50 euro heen. Ik ga echt niet met een pastel AUBERGINE kleur PENIS rijden.

Ik kwam überhaupt al nooit in mn broekjes, maar ieder zn eigen ding.

Is best wel wat te vinden hoor. Gewoon niet vijftig tinten vleeskleur van MAAP en PNS kiezen. Heb juist het gevoel dat er veel meer te kiezen is.

Hier iig blij met Isadore, Rapha (in de aanbieding via Sportpursuit). Maar het kan echt schreeuwerig dan ooit.

pi_217572848
2500 km is anders best veel toch?

Ik zit helaas met zadelissues. Al meerdere metingen gehad maar nog niet echt een oplossing (goed zadel) gevonden. Nooit een enkel probleem gehad met zadels maar nu opeens wel.
Aldus.
pi_217572853
quote:
1s.gif Op donderdag 8 mei 2025 09:02 schreef Fretwork het volgende:

[..]
Ik kwam überhaupt al nooit in mn broekjes, maar ieder zn eigen ding.

Is best wel wat te vinden hoor. Gewoon niet vijftig tinten vleeskleur van MAAP en PNS kiezen. Heb juist het gevoel dat er veel meer te kiezen is.

Hier iig blij met Isadore, Rapha (in de aanbieding via Sportpursuit). Maar het kan echt schreeuwerig dan ooit.

[ afbeelding ]
Ik heb een knaloranje met rood en roze shirtje van Craft. Was weinig moeite om te vinden. Qua zichtbaarheid in het verkeer is het ideaal _O_
pi_217572870
Ik had wat castelli shirts besteld, maar dat was allemaal van dat kippengaas. Was net Boy Zonderman.

Ik mis de oude radioshack setjes van 60 euro.
  donderdag 8 mei 2025 @ 09:18:27 #44
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_217572872
quote:
2s.gif Op donderdag 8 mei 2025 09:13 schreef Z het volgende:
2500 km is anders best veel toch?

Ik zit helaas met zadelissues. Al meerdere metingen gehad maar nog niet echt een oplossing (goed zadel) gevonden. Nooit een enkel probleem gehad met zadels maar nu opeens wel.
Jawel, maar met de Marmotte was dat (wel anderhalve maand verder) 5500. Net vader, dus 3kg dikker dan voorheen, zal allemaal weinig PR's worden.

Klote van je zadelissues, je kan tegenwoordig ook dingen echt op maat laten maken met die 3D print technologie, maar geen idee hoe dat werkt.

Is het wel echt zadelpijn? En niet klachten zoals een overbelaste piriformis ofzo?
  donderdag 8 mei 2025 @ 09:19:09 #45
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_217572878
quote:
0s.gif Op donderdag 8 mei 2025 09:18 schreef muzas het volgende:
Ik had wat castelli shirts besteld, maar dat was allemaal van dat kippengaas. Was net Boy Zonderman.

Ik mis de oude radioshack setjes van 60 euro.
Vinted is je vriend. Echt fantastisch voor clubshirts van een Noord Frans gehucht uit 1993
  donderdag 8 mei 2025 @ 09:22:29 #46
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_217572906
  donderdag 8 mei 2025 @ 09:34:26 #47
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_217572964
:')
Huilen dan.
  donderdag 8 mei 2025 @ 09:34:45 #48
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_217572968
Ga toch fietsen stelletje hipsters
Huilen dan.
pi_217573160
quote:

Bioracer heeft wel kekke pakjes. Bij Zale Online vaak voor weinig! Ik ben ook totaal geen fan van die PeNiS pastelkleuren. Heb ook geen snorretje, grote witte helm van POC, plakplaatjes en veel te dure gravelbike.
pi_217573177
Ben trouwens de afgelopen 2,5 week met m’n vriendin door Andalusië gefietst op de gravelbikes. Dwars door woestijnen en door de bergen, over oude spoorlijnen en door verlaten en vervallen dorpjes. Echt prachtig daar! O+
  donderdag 8 mei 2025 @ 10:43:59 #51
545 dop
pi_217573579

@muzas, als je een beetje lief bent komt iris hen zelf bij je thuis brengen 😘
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
  donderdag 8 mei 2025 @ 10:48:08 #52
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_217573616
quote:
1s.gif Op donderdag 8 mei 2025 10:43 schreef dop het volgende:
[ afbeelding ]
@:muzas, als je een beetje lief bent komt iris hen zelf bij je thuis brengen 😘
Dit gaat hard
pi_217577582
quote:

Op Aliexpress pakjes halen van Italiaanse en Portugese continentale teams. Sabgal en zo.
pi_217683798
Heeft iemand hier last van overmatig ruften tijdens en na het fietsen? Ik heb het nu een aantal jaar, maar niet altijd. Zijn ook echt van die stinkwinden. Misschien komt het doordat ik graag een bak met kwart en banaan eet na het fietsen? Gelukkig fiets ik meestal in mijn eentje omdat ik geen vrienden heb, maar toch, ik ruik ze zelf ook, zeker omdat ze een aantal uren aanhouden na afloop.
Mja
  maandag 19 mei 2025 @ 07:48:20 #55
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_217685078
quote:
0s.gif Op zondag 18 mei 2025 22:14 schreef TAmaru het volgende:
Heeft iemand hier last van overmatig ruften tijdens en na het fietsen? Ik heb het nu een aantal jaar, maar niet altijd. Zijn ook echt van die stinkwinden. Misschien komt het doordat ik graag een bak met kwart en banaan eet na het fietsen? Gelukkig fiets ik meestal in mijn eentje omdat ik geen vrienden heb, maar toch, ik ruik ze zelf ook, zeker omdat ze een aantal uren aanhouden na afloop.
Haha vooral met veel suikerconsumptie. Heel leuk die 90g/u, maar ik heb de lokale blaaskapel in mn zeem.
pi_217686276
quote:
0s.gif Op maandag 19 mei 2025 07:48 schreef Fretwork het volgende:

[..]
Haha vooral met veel suikerconsumptie. Heel leuk die 90g/u, maar ik heb de lokale blaaskapel in mn zeem.
Ik eet helemaal geen snelle suikers eigenlijk. Ik geloof in natuurlijke voeding, zeker voor een amateur zoals ik. Maar misschien eet ik juist te veel vezels of fructose. Eet vaak banaan, havermout, bruine rijst rondom fietstochten.
Mja
pi_217686314
Winderigheid kan verschillende oorzaken hebben:

• Door het eten van bepaalde voedingsmiddelen zoals peulvruchten, uien, koolsoorten, fruit en lightproducten kun je last krijgen van winderigheid. Sommige koolhydraten uit onder andere peulvruchten, groenten en fruit worden niet volledig verteerd en komen onveranderd in de dikke darm terecht. In de dikke darm worden ze afgebroken door de bacteriën. Hierbij komt gas vrij. Ook fructose in fruit en vruchtensappen en sorbitol (zoetstof in lightproducten zoals kauwgom en frisdrank) worden minder goed verteerd en opgenomen.

• Als je ineens meer vezels gaat eten, kan dit in het begin ook meer gasvorming veroorzaken. Omdat bepaalde vezels niet verteerd worden en in de dikke darm terecht komen waar ze afgebroken worden. Dit voorkom je door je vezelinname rustig op te bouwen. Want vezels zijn erg belangrijk voor je spijsvertering en microbioom.
Aldus.
pi_217693433
-knip-
Aldus.
pi_217703595
Iemand interesse in een Wahoo Elemnt Roam (v1)? Ik heb een nieuwe gekocht en doe deze weg. :)
pi_217704951
quote:
0s.gif Op woensdag 21 mei 2025 00:01 schreef RealBizkit666 het volgende:
Iemand interesse in een Wahoo Elemnt Roam (v1)? Ik heb een nieuwe gekocht en doe deze weg. :)
nu over naar de v3, of de ace?

Ik ben ook aan het kijken naar een nieuwe. Ik twijfel tussen de roam en de garmin 840.
Na de bolt die ik ooit van jou heb overgenomen heb ik een garmin 530 gekocht en daar eigenlijk wel spijt van gehad
Reaching out to embrace the random. reaching out to embrace what ever may come.
pi_217706408
quote:
0s.gif Op woensdag 21 mei 2025 09:08 schreef gianni61 het volgende:

[..]
nu over naar de v3, of de ace?

Ik ben ook aan het kijken naar een nieuwe. Ik twijfel tussen de roam en de garmin 840.
Na de bolt die ik ooit van jou heb overgenomen heb ik een garmin 530 gekocht en daar eigenlijk wel spijt van gehad
Ik stap over naar de Ace. :@

Maar spijt? Omdat je bepaalde features miste, of een andere reden?
pi_217707379
quote:
1s.gif Op woensdag 21 mei 2025 11:22 schreef RealBizkit666 het volgende:

[..]
Ik stap over naar de Ace. :@

Maar spijt? Omdat je bepaalde features miste, of een andere reden?
Vooral de leesbaarheid van het scherm bij veel zonlicht valt mij tegen.
en bij wahoo kon je heel makkelijk in de app navigeren naar een bestemming wat garmin niet kan (wel op het apparaat zelf, maar dat werkt ook niet lekker).
en kleine dingetjes zoals de real time telemetrie.

Maar aangezien ik ook een garmin horloge heb zit ik nu wel een beetje in hun ecosysteem
Reaching out to embrace the random. reaching out to embrace what ever may come.
  woensdag 21 mei 2025 @ 12:55:08 #63
414990 Immerdebestebob
Frikandellenfetisjist
pi_217707406
Ik vind touchscreen maar niks :@
pi_217707719
quote:
0s.gif Op woensdag 21 mei 2025 12:53 schreef gianni61 het volgende:

[..]
Vooral de leesbaarheid van het scherm bij veel zonlicht valt mij tegen.
en bij wahoo kon je heel makkelijk in de app navigeren naar een bestemming wat garmin niet kan (wel op het apparaat zelf, maar dat werkt ook niet lekker).
en kleine dingetjes zoals de real time telemetrie.

Maar aangezien ik ook een garmin horloge heb zit ik nu wel een beetje in hun ecosysteem
Dan zou ik vooral bij Garmin blijven nu. Alles in 1 ecosysteem is wel zo handig.
pi_217723566
Hoe kun je het startpunt van een route simpel wijzigen?

Ik heb een route en die komt bijna langs m'n huis. De start en finish is echter een kilometer of 15 verderop. Nu wil ik eigenlijk gewoon inhaken op de route vanaf huis. Dus je zou zeggen dat je dan het startpunt simpel kunt verslepen.

Via Garmin is dat sowieso ellende. Nu maar via Strava geprobeerd, maar die gaat je dan weer op en neer laten rijden richting het originele startpunt.

Iemand 'n idee?
  vrijdag 23 mei 2025 @ 09:42:27 #66
414990 Immerdebestebob
Frikandellenfetisjist
pi_217723590
quote:
6s.gif Op vrijdag 23 mei 2025 09:39 schreef Halcon het volgende:

Ik heb een route en die komt bijna langs m'n huis. De start en finish is echter een kilometer of 15 verderop. Nu wil ik eigenlijk gewoon inhaken op de route vanaf huis. Dus je zou zeggen dat je dan het startpunt simpel kunt verslepen.

Via Garmin is dat sowieso ellende. Nu maar via Strava geprobeerd, maar die gaat je dan weer op en neer laten rijden richting het originele startpunt.

Iemand 'n idee?
Komoot?
pi_217723626
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 mei 2025 09:42 schreef Immerdebestebob het volgende:

[..]
Komoot?
Komoot heeft wel een functie "Startpunt verplaatsen" i.t.t. Strava (zo lijkt het), maar wat die dan doet is je vanaf je eigen startpunt naar het originele startpunt loodsen.
  vrijdag 23 mei 2025 @ 09:55:17 #68
414990 Immerdebestebob
Frikandellenfetisjist
pi_217723735
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 mei 2025 09:46 schreef Halcon het volgende:

[..]
Komoot heeft wel een functie "Startpunt verplaatsen" i.t.t. Strava (zo lijkt het), maar wat die dan doet is je vanaf je eigen startpunt naar het originele startpunt loodsen.
In Komoot 2 waypoints vlak naast elkaar toevoegen waartussen je op de route wil. Dan een nieuw waypoint maken bij je huis. Vervolgens dat waypoint tussen de 2 waypoint hier boven zetten.

Edit: dit werkt denk ik ook niet helemaal goed :')
  vrijdag 23 mei 2025 @ 09:57:36 #69
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_217723760
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 mei 2025 09:46 schreef Halcon het volgende:

[..]
Volgens mij kan het wel, dus denk dat je de alle punten tussen je huis en de oorspronkelijke startlocatie moet verwijderen aan het einde van de rit

Dan de finish verplaatsen

Dan de start verplaatsen

Dan zorgen dat de nieuwe route tussen startpunt en punt 1 hetzelfde liep als eerst.

Ik zou zelf gewoon je route afbreken bij de start en opnieuw inladen.
pi_217723839
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 mei 2025 09:55 schreef Immerdebestebob het volgende:

[..]
In Komoot 2 waypoints vlak naast elkaar toevoegen waartussen je op de route wil. Dan een nieuw waypoint maken bij je huis. Vervolgens dat waypoint tussen de 2 waypoint hier boven zetten.

Edit: dit werkt denk ik ook niet helemaal goed :')
Nee, dat werkt ook niet helemaal. Het is 'n rondje. Hij blijft het dan als extra stukje in de route frotten. Via de Garmin zou inhaken op de route in theorie ook wel moeten kunnen. Dan zou 'ie de route moeten volgen tot de originele finish en dan stopt de route, waarna ik 'm dan nog een keer aan zou kunnen zwengelen, omdat je dan toch op het originele startpunt bent en dan stoppen op het zelfbedachte startpunt.

Je zou zeggen dat startpunt van een route even verslepen simpel is, maar Strava en co lijken niet te snappen dat je soms gewoon ergens anders op de route wilt beginnen i.p.v. dat je een punt aanwijst vanwaar je naar de originele start wordt geloodst.
  vrijdag 23 mei 2025 @ 10:05:59 #71
414990 Immerdebestebob
Frikandellenfetisjist
pi_217723857
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 mei 2025 10:04 schreef Halcon het volgende:

[..]
Nee, dat werkt ook niet helemaal. Het is 'n rondje. Hij blijft het dan als extra stukje in de route frotten. Via de Garmin zou inhaken op de route in theorie ook wel moeten kunnen. Dan zou 'ie de route moeten volgen tot de originele finish en dan stopt de route, waarna ik 'm dan nog een keer aan zou kunnen zwengelen, omdat je dan toch op het originele startpunt bent en dan stoppen op het zelfbedachte startpunt.

Je zou zeggen dat startpunt van een route even verslepen simpel is, maar Strava en co lijken niet te snappen dat je soms gewoon ergens anders op de route wilt beginnen i.p.v. dat je een punt aanwijst vanwaar je naar de originele start wordt geloodst.
Ben bang dat je vervolgens alle waypoints moet doorschuiven in Komoot zelf.
pi_217723858
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 mei 2025 09:57 schreef Fretwork het volgende:

[..]
Volgens mij kan het wel, dus denk dat je de alle punten tussen je huis en de oorspronkelijke startlocatie moet verwijderen aan het einde van de rit

Dan de finish verplaatsen

Dan de start verplaatsen

Dan zorgen dat de nieuwe route tussen startpunt en punt 1 hetzelfde liep als eerst.

Ik zou zelf gewoon je route afbreken bij de start en opnieuw inladen.
Ja, in de Strava community gelezen dat dit de oplossing is. Het is echter een gravelrit en m'n huis zit vrij in het begin van de route zeg maar... dus gewoon maar navigeren en bij de originele start opnieuw navigeren, is dan inderdaad een stuk makkelijker. :)
  vrijdag 23 mei 2025 @ 10:08:35 #73
414990 Immerdebestebob
Frikandellenfetisjist
pi_217723873
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 mei 2025 10:06 schreef Halcon het volgende:

[..]
Ja, in de Strava community gelezen dat dit de oplossing is. Het is echter een gravelrit en m'n huis zit vrij in het begin van de route zeg maar... dus gewoon maar navigeren en bij de originele start opnieuw navigeren, is dan inderdaad een stuk makkelijker. :)
Ik denk trouwens als je huis een willekeurig waypoint is en je naar de route fietst en die dan volgt dat het wel goed gaat. Enige is dat ie de route halverwege gaat finishen :') En dan moet je de route even opnieuw ophalen. :')
pi_217723906
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 mei 2025 10:08 schreef Immerdebestebob het volgende:

[..]
Ik denk trouwens als je huis een willekeurig waypoint is en je naar de route fietst en die dan volgt dat het wel goed gaat. Enige is dat ie de route halverwege gaat finishen :') En dan moet je de route even opnieuw ophalen. :')
Ja. Dat is volgens mij de makkelijkste oplossing. Hij herkent dan de route, volgt die verder en stopt bij de finish. Vanaf daar is het dan nog een kilometer of 15 naar huis. De route dan weer aanzetten en dan na 14,75 km afdraaien richting huis.

Dat is :') in het kwadraat, maar minder gedoe dan via Strava of Komoot proberen om het start- en finishpunt te verleggen.

Of fiets in de auto en naar het startpunt rijden. :X
  vrijdag 23 mei 2025 @ 10:32:58 #75
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_217724141
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 mei 2025 10:11 schreef Halcon het volgende:

[..]
Ja. Dat is volgens mij de makkelijkste oplossing. Hij herkent dan de route, volgt die verder en stopt bij de finish. Vanaf daar is het dan nog een kilometer of 15 naar huis. De route dan weer aanzetten en dan na 14,75 km afdraaien richting huis.

Dat is :') in het kwadraat, maar minder gedoe dan via Strava of Komoot proberen om het start- en finishpunt te verleggen.

Of fiets in de auto en naar het startpunt rijden. :X
Sowieso is elke muisklik bij Komoot levensgevaarlijk. Heeft me twee weken geleden nog twee keer proberen te vermoorden met belachelijke afsnijroutes in afdalingen.

Ga je ineens met je racefiets een 1m breed pad van 30% af
  vrijdag 23 mei 2025 @ 10:37:03 #76
414990 Immerdebestebob
Frikandellenfetisjist
pi_217724181
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 mei 2025 10:32 schreef Fretwork het volgende:

[..]
Sowieso is elke muisklik bij Komoot levensgevaarlijk. Heeft me twee weken geleden nog twee keer proberen te vermoorden met belachelijke afsnijroutes in afdalingen.

Ga je ineens met je racefiets een 1m breed pad van 30% af
Zou altijd je routes controleren, in het bijzonder de afdalingen. En op het moment zelf ook niet zomaar van de grote weg af gaan :')
  vrijdag 23 mei 2025 @ 10:43:54 #77
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_217724245
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 mei 2025 10:37 schreef Immerdebestebob het volgende:

[..]
Zou altijd je routes controleren, in het bijzonder de afdalingen. En op het moment zelf ook niet zomaar van de grote weg af gaan :')
Ja in lange afdalingen gaat dat prima, dan zie je prima dat Komoot je ineens van normale weg afgooit.

Dit was in Wallonië, van de ene rommelige woonwijk richting een parkje. Best moeilijk te zien dat de weg die je dan inslaat oploopt naar -30%.

En dan haaks uitkomt op de weg waar je eerst op zat _O-

130km door Wallonië helemaal controleren is best lastig.

Maar snap dat oprecht niet, je core business is een routeplanner, hoe moeilijk is het dan om niet proberen haarspeldbochten af te steken. Je kan toch prima een voorkeur inbouwen voor veelgereden routes of hellingen tot -15%, helemaal als een bepaalde weg verlaten wordt.
  vrijdag 23 mei 2025 @ 10:50:50 #78
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_217724315
Oh was geen woonwijk, maar dan nog:
Kijk, hier zie je dan dat je fietscomputer je van de weg afstuurt, prima weg in.

https://maps.app.goo.gl/pcCa4c1J1DB6jMsQ7

Vervolgens wordt de weg langzaam smaller en vlieg je ineens hier naar beneden:
https://maps.app.goo.gl/iQoPZmR55aW4tMRg8
pi_217728366
quote:
6s.gif Op vrijdag 23 mei 2025 09:39 schreef Halcon het volgende:

Iemand 'n idee?
Via komoot.
Route openen in komoot en op "route bewerken" klikken.
Dan zorgen dat bij type "heen en terug" aan staat en niet "alleen heen" aan.
Dan waypoint bij je huis of aan route dichtbij je huis zetten, dan op dat waypoint "wijzig start" klikken en geregeld 😊
Oja ff opslaan uiteraard.
Succes.
pi_217728519
Dat ga ik dan eens proberen. Dank je wel.

Overigens een app gevonden waarmee het sowieso kan:ridewithgps.com. Het is daar zelfs heel erg simpel. Meteen maar de proef op de som genomen. Werkt perfect. Startpunt verplaatst. Thuis de Garmin aangezet, die brengt me naar het startpunt en daarna de route helemaal netjes af kunnen rijden. Mooie gravelroute ook.
pi_217728692
Gewoon een landkaart meenemen en daarop aantekenen waar je heen wilt. Samen met een briefje met plaatsnamen die je moet aanhouden. ;)
pi_217746715
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 mei 2025 19:35 schreef RealBizkit666 het volgende:
Gewoon een landkaart meenemen en daarop aantekenen waar je heen wilt. Samen met een briefje met plaatsnamen die je moet aanhouden. ;)
Gravelroute :)

Af en toe echt compleet geen idee waar ik zat. Heel wat nieuwe stukken gravel gezien. Paar keer rijden en dan ken ik de route wel redelijk.

Meinweg / Elmpter Wald / Brachter Wald. Voor de gravelrijder een heel mooi gebied.
pi_217760912
Gravel route en komoot is wel garantie voor avontuur. God wat een geitenpaden kiest die uit.
pi_217763097
quote:
0s.gif Op maandag 26 mei 2025 18:28 schreef muzas het volgende:
Gravel route en komoot is wel garantie voor avontuur. God wat een geitenpaden kiest die uit.
Ja. Deze route elders vandaan. Via Komoot ook weleens geprobeerd... Ligt er een schitterend gravelpad en dan toch even afslaan richting een of ander dichtgegroeid paadje of zo'n stuk gras met twee vage sporen.

Ridewithgps kan ik in elk geval aanraden om het beginpunt te verleggen, werkt prima! Het is wel weer een betaalde app.
pi_217763232
quote:
0s.gif Op maandag 26 mei 2025 21:52 schreef Halcon het volgende:

[..]
Ja. Deze route elders vandaan. Via Komoot ook weleens geprobeerd... Ligt er een schitterend gravelpad en dan toch even afslaan richting een of ander dichtgegroeid paadje of zo'n stuk gras met twee vage sporen.

Ridewithgps kan ik in elk geval aanraden om het beginpunt te verleggen, werkt prima! Het is wel weer een betaalde app.
https://bikerouter.de

gratis
pi_217769561
quote:
Ook zonder gravel, in Frankrijk lange weg klim (18km ofzo) gaat komoot 2 keer afsnijden over boerenerf.
Tja ik hou het gewoon op strava plannen.

Komoot is ook zo goed in trappetje te kiezen bij bruggen over een kanaal ipv gewoon de weglus te volgen om over de brug te fietsen.
pi_217850847
quote:
Ik vind het wel beter dan Strava. Bij Komoot zie je soms nog foto's van segmenten.
You don't need a weatherman to know which way the wind blows.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Album top 100 2024
  woensdag 4 juni 2025 @ 20:31:39 #88
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_217851175
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 mei 2025 16:45 schreef ddx het volgende:

[..]
Ook zonder gravel, in Frankrijk lange weg klim (18km ofzo) gaat komoot 2 keer afsnijden over boerenerf.
Tja ik hou het gewoon op strava plannen.

Komoot is ook zo goed in trappetje te kiezen bij bruggen over een kanaal ipv gewoon de weglus te volgen om over de brug te fietsen.
Dit, ik ben er van overtuigd dat Komoot deel van een Noord Koreaans complot is om ons kapot te maken.
pi_217851225
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juni 2025 20:06 schreef Felagund het volgende:

[..]
Ik vind het wel beter dan Strava. Bij Komoot zie je soms nog foto's van segmenten.
Bij Strava kun je de populairste segmenten wel zien. Als er veel mensen fietsen en na dat segment ook nog, dan zal het niet dodelijk zijn.
  woensdag 4 juni 2025 @ 20:35:27 #90
414990 Immerdebestebob
Frikandellenfetisjist
pi_217851232
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juni 2025 20:06 schreef Felagund het volgende:

[..]
Eens. Het lukt goed om mooiste stukjes te vinden in ieder geval.

Ik check met de racefiets altijd wel over er nog pondjes, trappen en ongelukkige stukken gravel in zitten. En bij afdalingen en klimmen of je geen rare shortcuts neemt. Even wat meer werk, maar werkt voor mij wel goed.
  woensdag 4 juni 2025 @ 20:35:54 #91
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_217851246
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juni 2025 20:34 schreef Halcon het volgende:

[..]
Bij Strava kun je de populairste segmenten wel zien. Als er veel mensen fietsen en na dat segment ook nog, dan zal het niet dodelijk zijn.
En hij werkt veel beter met heatmaps.

En o ja, hij gaat niet tegen de richting in op een MTB route
  woensdag 4 juni 2025 @ 20:36:03 #92
414990 Immerdebestebob
Frikandellenfetisjist
pi_217851249
quote:

[..]
Dat zijn vaak wel saaie stukken langs een n-weg. Populair =/= mooi.
pi_217851329
quote:
1s.gif Op woensdag 4 juni 2025 20:36 schreef Immerdebestebob het volgende:

[..]
Dat zijn vaak wel saaie stukken langs een n-weg. Populair =/= mooi.
Dat haal ik dan wel eruit. Klopt wel dat er ook veel veel gebruikte trajecten bij zitten en dat zijn soms fietspaden langs een N-weg. Maar dat zie ik dan op het kaartje wel. Die leg ik dan eventueel om.
  woensdag 4 juni 2025 @ 20:43:24 #94
414990 Immerdebestebob
Frikandellenfetisjist
pi_217851360
En bij Komoot wordt je niet genaaid met een abo.
  woensdag 4 juni 2025 @ 20:43:30 #95
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_217851363
Lief dagboek, gisteren voor het eerst in jaren een echte valpartij gehad. Vriend die voor me fietste had net te laat door dat de voorste probeerde te overleggen en bleek hangen met zn wiel. Arme vent ligt helemaal open met zn sleutelbeen in tweeën. Zelf over hem heen gelanceerd maar half in de berm beland en enkel klein en materieel leed.
  woensdag 4 juni 2025 @ 20:44:01 #96
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_217851372
quote:
1s.gif Op woensdag 4 juni 2025 20:43 schreef Immerdebestebob het volgende:
En bij Komoot wordt je niet genaaid met een abo.
Iedereen hier heeft toch tenminste 15 KOMs en wil dit bijhouden?
  woensdag 4 juni 2025 @ 20:44:46 #97
414990 Immerdebestebob
Frikandellenfetisjist
pi_217851381
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juni 2025 20:44 schreef Fretwork het volgende:

[..]
Iedereen hier heeft toch tenminste 15 KOMs en wil dit bijhouden?
Ik ben ze allemaal kwijt niffo ;(
  woensdag 4 juni 2025 @ 20:56:44 #98
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_217851539
quote:
1s.gif Op woensdag 4 juni 2025 20:44 schreef Immerdebestebob het volgende:

[..]
Ik ben ze allemaal kwijt niffo ;(
Sorry daarvoor
pi_217851734
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juni 2025 20:43 schreef Fretwork het volgende:
Lief dagboek, gisteren voor het eerst in jaren een echte valpartij gehad. Vriend die voor me fietste had net te laat door dat de voorste probeerde te overleggen en bleek hangen met zn wiel. Arme vent ligt helemaal open met zn sleutelbeen in tweeën. Zelf over hem heen gelanceerd maar half in de berm beland en enkel klein en materieel leed.
Oei. Das pech hebben. Wens hem maar sterke van FOK!. :P
pi_217851850
quote:

[..]
Voor de racefiets is het prima, maar bij gravelroutes werkt het toch een stuk minder. Daar stuurt hij mij toch soms over singletracks of smalle bospaadjes.

Eind vorige week ook 'de snelste route' gekozen op Strava voor een route in Zuid-Duitsland, die stuurde mij ook soms ook over bospaadjes en wegen die geen wegen waren. Al zaten er ook mooie gravelwegen tussen.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Album top 100 2024
  woensdag 4 juni 2025 @ 21:22:36 #101
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_217851887
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juni 2025 21:11 schreef RealBizkit666 het volgende:

[..]
Oei. Das pech hebben. Wens hem maar sterke van FOK!. :P
Thanks, ach het kon na al die goede jaren niet uitblijven, maar echt op een heel normaal moment. Niet terwijl we aan het blazen waren oid.
pi_217854087
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juni 2025 21:22 schreef Fretwork het volgende:

[..]
Thanks, ach het kon na al die goede jaren niet uitblijven, maar echt op een heel normaal moment. Niet terwijl we aan het blazen waren oid.
Yep. Af en toe wordt je met je neus op de feiten gedrukt dat een ongeluk in een klein hoekje zit.
pi_217854841
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juni 2025 01:08 schreef RealBizkit666 het volgende:

[..]
Yep. Af en toe wordt je met je neus op de feiten gedrukt dat een ongeluk in een klein hoekje zit.
Klopt.

Gelukkig al tijden niet meer gevallen. Voorheen wel een aantal keren flinke smakkers gemaakt. Vooral in wedstrijden eigenlijk. Training een keer met losse handen fietsend in een putje op de weg geklapt, twee keer ondersteboven gereden door een auto (een keer van achter en een keer door een afslaande auto) en met de MTB natuurlijk wel vaker.
  donderdag 5 juni 2025 @ 09:01:29 #104
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_217854942
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juni 2025 01:08 schreef RealBizkit666 het volgende:

[..]
De meeste gevaarlijke momenten worden door een tweede partij nog wel gecorrigeerd, soms dus net niet.
  donderdag 5 juni 2025 @ 10:10:01 #105
62913 Blik
The one and Only!
pi_217855430
quote:
In Slovenië wel eens zonder info vooraf een soort van Colle delle Finestre opgestuurd... De afdaling was echter ook gravel, was niet echt grappig
  vrijdag 6 juni 2025 @ 15:03:08 #106
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_217866951
Heeft er iemand ervaring met een Fairlight Strael?
Twijfel al een tijdje of ik bij de volgende update niet over zal gaan op een high end stalen frame.

Heel aero kan ik toch niet zitten, al is een nieuwe bikefit misschien wel op zn plaats.
pi_217867612
Ik ben zelf een echte staalfan, al is mijn gravelbike van alu. Ik rijd op een Genesis Volare met Reynolds 853-buizen, zo’n beetje hetzelfde als de buizen van de Streal. De oprichter van Fairlight ontwierp eerst fietsen bij Genesis. Ik heb nooit een carbon frame gehad, dus kan daar niet eerlijk mee vergelijken, maar mijn Volare bevalt me fantastisch. Ik eerst bijna een Strael gekocht, maar de Volare is net wat meer ‘race’ en was iets goedkoper. Ik denk niet dat ik ooit wat anders ga kopen dan staal. Ik fiets er hartstikke hard op, het is relatief comfortabel en ziet er gewoon erg goed uit (beter dan een gemiddelde Canyon :P ). Mensen overschatten geometrie, en de eigenschappen van carbon vaak, zeker als je geen prof bent. Veel belangrijker is dat een fiets gewoon plezier moet geven! En kijk nou naar die Streal: prachtige fiets, je gaat er echt niet langzamer van rijden. Ik zou er wel meteen mooie hoge wielen onder zetten voor de looks en de aero-gains.

NB: helemaal niks mis met carbon uiteraard!
Aldus.
pi_217867626
Een vriend van me heeft een Fairlight Secan. Dat is ook een mooie fiets. De service van Fairlight is uitstekend. Ze zijn goed te bereiken en ze hebben zijn frame na een jaar kosteloos vervangen omdat er wat problemen met lak waren.
Aldus.
pi_217867729
Ik zie dat de geo van de Volare en de Streal 4.0 nagenoeg hetzelfde is.
Aldus.
pi_217868953
quote:
14s.gif Op vrijdag 6 juni 2025 16:23 schreef Z het volgende:
Ik ben zelf een echte staalfan, al is mijn gravelbike van alu. Ik rijd op een Genesis Volare met Reynolds 853-buizen, zo’n beetje hetzelfde als de buizen van de Streal. De oprichter van Fairlight ontwierp eerst fietsen bij Genesis. Ik heb nooit een carbon frame gehad, dus kan daar niet eerlijk mee vergelijken, maar mijn Volare bevalt me fantastisch. Ik eerst bijna een Strael gekocht, maar de Volare is net wat meer ‘race’ en was iets goedkoper. Ik denk niet dat ik ooit wat anders ga kopen dan staal. Ik fiets er hartstikke hard op, het is relatief comfortabel en ziet er gewoon erg goed uit (beter dan een gemiddelde Canyon :P ). Mensen overschatten geometrie, en de eigenschappen van carbon vaak, zeker als je geen prof bent. Veel belangrijker is dat een fiets gewoon plezier moet geven! En kijk nou naar die Streal: prachtige fiets, je gaat er echt niet langzamer van rijden. Ik zou er wel meteen mooie hoge wielen onder zetten voor de looks en de aero-gains.

Ik vind die dunne buisjes en die lager cups er niet uit zien, dus het is ook persoonlijk.
Al vind ik die strael voor een stalen fiets wel mooi.
Vakman pur sang
pi_217868994
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juni 2025 21:19 schreef Felagund het volgende:

[..]
Voor de racefiets is het prima, maar bij gravelroutes werkt het toch een stuk minder. Daar stuurt hij mij toch soms over singletracks of smalle bospaadjes.

Eind vorige week ook 'de snelste route' gekozen op Strava voor een route in Zuid-Duitsland, die stuurde mij ook soms ook over bospaadjes en wegen die geen wegen waren. Al zaten er ook mooie gravelwegen tussen.
Van Komoot eigenlijk altijd een kut route gehad. Je kunt beter zelf naar plannen, als je op vakantie bent. Op Komoot kun je wel de mooie plekken zien, maar een mooie route maken dan die niet.
Vakman pur sang
  vrijdag 6 juni 2025 @ 21:12:21 #112
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_217870059
quote:
14s.gif Op vrijdag 6 juni 2025 16:23 schreef Z het volgende:

Thanks! Ik heb nu de gemiddelde Canyon :P.

Waar ik overigens vanwege de kleur hartstikke blij mee ben. Waarschijnlijk ga ik wel voor de Tall geometry, omdat die 1:1 is met mn Canyon Endurace. Maar qua gewicht is misschien 300-400g verschil voor een schitterende fiets.
pi_217881619
Shimano heeft een nieuwe groepset onthult: Q’AUTO. Dat is volgens het Japanse merk voor het eerst dat zelfschakelende technologie buiten hoogwaardige elektrische fietsen beschikbaar komt.

Het systeem komt eerst beschikbaar als onderdeel van een CUES-groepset; de instapgroep van Shimano. Dat gaat door middel van een naaf die speciaal is ontworpen voor automatisch schakelen. Daarin zit een dynamo, die zelf energie opwerkt zodat je het systeem niet hoeft op te laden. Tevens zijn er geïntegreerde sensoren om snelheid, cadans en de hellingsgraad te meten.
Q’AUTO zou volgens Shimano leren van het schakelgedrag van de coureur. Zo kan je het corrigeren als het te vroeg terug of omhoog schakelt, wat het systeem als feedback ziet en zodoende het schakelgedrag er daarna ook op zal aanpassen. Des te meer je ermee fietst, des te meer het systeem zich op jou afstelt dus.

In eerste instantie is de technologie gericht op urban, trekking en gravelfietsen, waarbij het voor zowel platte als kromme sturen beschikbaar is. De bijbehorende achterderailleur is echter compatibel met alle andere Di2 groepen, wat doet vermoeden dat Shimano de technologie op termijn ook zou gaan kunnen introduceren in andere groepsets. Mogelijk zien we de technologie dus op termijn ook terug in weg-groepsets zoals Dura-Ace en Ultegra.

De bron is WF
pi_217922373
Vandaag aangevallen door een vogel tijdens mijn gravelrondje.. Een buizerd, denk ik.
pi_217925832
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juni 2025 17:57 schreef Halcon het volgende:
Vandaag aangevallen door een vogel tijdens mijn gravelrondje.. Een buizerd, denk ik.
Dat lijkt me zo eng hè. Vloog ‘ie in je helm?

Wat zijn eigenlijk de gekste interacties met dieren die jullie hebben meegemaakt? Ik ben eens bijna op een koe gebotst die midden op een singletrack stond na een bochtje :D

Verder ook eens een zwijn die vlak voor me overstak en vorig jaar twee wolven. Oh, en eens een ontsnapt schaap en een keer een ontsnapte koe. Dat schaap kon ik zelf weer het weiland in krijgen. De koe niet. Aangebeld bij de boer en zij vertelden dat dat dier de hele tijd uitbrak _O-
pi_217925835
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 juni 2025 19:19 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Ik vind die dunne buisjes en die lager cups er niet uit zien, dus het is ook persoonlijk.
Al vind ik die strael voor een stalen fiets wel mooi.
Je hebt ook wel staal met bredere buizen toch? Ik vind het wel wat hebben, maar ik heb toch het liefst carbon.
  vrijdag 13 juni 2025 @ 07:06:41 #117
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_217926565
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juni 2025 23:57 schreef Tommeke het volgende:

[..]

Wat zijn eigenlijk de gekste interacties met dieren die jullie hebben meegemaakt? Ik ben eens bijna op een koe gebotst die midden op een singletrack stond na een bochtje :D

Verder ook eens een zwijn die vlak voor me overstak en vorig jaar twee wolven. Oh, en eens een ontsnapt schaap en een keer een ontsnapte koe. Dat schaap kon ik zelf weer het weiland in krijgen. De koe niet. Aangebeld bij de boer en zij vertelden dat dat dier de hele tijd uitbrak _O-
Ik heb een paard laten ontsnappen in de Ardennen. Die rende met ons mee, en toen was daar ineens z'n hek, waar hij overheen sprong. Daarna nog best moeite gehad om de eigenaar van het paard te vinden.

En twee keer opgeslokt door een groep herten in paniek. Dat is echt doodeng.

Oe, en twee keer vlak langs een babyzwijntje op de gravelbike. En dan enorm oppassen voor de moeder.
pi_217927611
Ik fiets vaak door de duinen en dan is het af en toe wat slingeren tussen Schotse Hooglanders en Konikpaarden. Vroeger kwam ik nog wel eens een vos tegen daar die heb ik al ruime tijd niet gezien. Op het Kopje reed ik ooit bijna over een hazelworm heen. Die heb ik toen maar even van de weg gehaald. Verder wel natuurlijk af en toe een hond. Ik dacht ooit een klein Poedel-achtig hondje eruit te sprinten maar dat lukte mooi niet.
Aldus.
pi_217928222
quote:

[..]

Nee, op m'n camelbag. Ik zag z'n schaduw op het grind. En ik voelde z'n duw natuurlijk wel. Blijkbaar zit daar ergens 'n nest.

Gekste interacties met dieren?

Aantal keren opgehouden door een kudde schapen. In Roemenië weleens achterna gezeten door 'n herdershond die de schaapskudde moest bewaken.

Op sommige plekken lopen runderen vrij rond, maar daar heb je eigenlijk geen last van.

Vossen heb ik gezien. Zwijnen, herten, hazen. Een keer 'n adder.

[ Bericht 2% gewijzigd door Halcon op 13-06-2025 10:22:57 ]
  vrijdag 13 juni 2025 @ 10:37:56 #120
545 dop
pi_217928446
Stier midden op de weg in een afdaling in de Pyreneeën, kon ik gelukkig net langs maar wel gelijk hartslag van 190 natuurlijk.
Groep wilde zwijnen die de weg wouden oversteken, met jongen.
Gelukkig draaide ze op het laatste moment toch weer terug de berm in.

Ook een keer een wildzwijn recht op ons af op een single track.
Dachten eerst dat het een hond was, gelukkig draaide deze ook optijd af, maar je hebt toch even de gedachte ow shit wat nu?

In de Ardennen een dood wildzwijn langs een trail, dat beest lag er waarschijnlijk al even, god wat stinkt dat.

Op de gravelbike een keer een ruiter die op een vrij breed pad in het bos naast ons zijn paard even de sporen gaaf om een wedstrijdje te doen. Z'n kreng gaat toch best hard als hij vlak naast je loopt. Machtig gezicht.

Op de Veluwe keer in de late avond grote groep herten die overstak. Vaak zat herten gezien maar z'n grote groep in het donker maakt toch wel extra indruk.

Honden achter je aan zal iedereen wel eens mee gemaakt hebben. Maar keer een hazewindhond gehad die duidelijk vooral een wedstrijdje wou doen, Gaan ook verbazend hard.
(Baasje vond het aan zijn geschreeuw te horen minder leuk).
pi_217928521
Honden idd ook heel vaak. Meestal stop ik ff en fiets ik terug naar het baasje, met de hond achter me aan :D

Ik was jaren geleden met m’n toenmalige vriendin in de Alpen aan het fietsen toen zij per se een klein weggetje in wilde omdat ze geen zin had om een klim over te gaan. Dat werd uiteindelijk een bospaadje, waarbij we zelfs met de fiets op ons schouder over beekjes heen moesten en daarna omhoog moesten klauteren. Ineens kwamen twee herten ons tegemoet gerend. Ze sprongen vlak langs ons, zo naar beneden. Ging echt net goed. Ik schrok me dood.
  vrijdag 13 juni 2025 @ 11:13:13 #122
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_217928674
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juni 2025 10:49 schreef Tommeke het volgende:
Honden idd ook heel vaak. Meestal stop ik ff en fiets ik terug naar het baasje, met de hond achter me aan :D

Ik was jaren geleden met m’n toenmalige vriendin in de Alpen aan het fietsen toen zij per se een klein weggetje in wilde omdat ze geen zin had om een klim over te gaan. Dat werd uiteindelijk een bospaadje, waarbij we zelfs met de fiets op ons schouder over beekjes heen moesten en daarna omhoog moesten klauteren. Ineens kwamen twee herten ons tegemoet gerend. Ze sprongen vlak langs ons, zo naar beneden. Ging echt net goed. Ik schrok me dood.
Ja ik heb dus twee keer in een afdaling in een groep herten gezeten, dat is echt doodeng.

En een keer in een wandeling in Botswana op 3 meter ineens oog in oog met twee buffels, daar hebben we ook mazzel gehad.
pi_217929322
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juni 2025 10:49 schreef Tommeke het volgende:

Dit doe ik ook. Is goed voor ons imago.
Aldus.
pi_217970431
quote:

[..]

Ik heb een paar jaar geleden lammetje over hek getilt die aan verkeerde kant van het hek stond :

En gisteren over een vogel heengereden, kwam opeens uit het gras langs de kant van de weg en hobbel de hobbel.
Bleef even kort liggen maar dook daarna toch weer het gras/bosjes in. (toen ik achterom keek met zo van wtf was dat)
Was echt flits ik zie iets en voelde dat ik over iets heenreed.

Honden zullen we het maar niet over hebben, die kom ik genoeg tegen en meestal gaat het goed.
Afgelopen weekend tijdens flatlands300 wel opeens 2 wandelaars met herdershond die toen hij mij zag vol op me af kwam rennen, dan schrik je toch even.
Stil gaan staan en gelukkig deed hij niets.

Aantal jaar geleden soortgelijk iets gehad (met ander 'merk' hond) en die had voordat ik het doorhad z'n tanden in beide gezet. (niet te diep gelukkig)
  woensdag 18 juni 2025 @ 16:35:05 #125
130803 Gripper
Get a grip
pi_217978223
Gaat er nog iemand van de fokprofs dit jaar La Marmotte rijden? Ik ga er morgen naartoe, met een groepje van onze fietsclub.

Niet helemaal in topvorm dit jaar en iets aan de zware kant na een gebroken kuitbeen in Maart&April maar ach, t wordt sowieso een mooi dagje in de bergen fietsen :)
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
  Eindredactie Sport / Forummod woensdag 18 juni 2025 @ 16:40:07 #126
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_217978264
quote:

[..]

Weinig geks, alleen twee jaar geleden ergens in het bos bij Niersen, best wel wolvengebied, de weg af gegaan en het bos in gegaan (dag erna ging dat dicht, zoals elk jaar). Kende het totáál niet, maar ineens hoorde ik wat geblaf naast me, maar dat is zeker weten een stuk waar echt niemand z'n hond uit aan het laten was...moeten haast wel wolvenpups zijn geweest, vond ik toch een beetje spannend op zo'n pad van een halve meter breed met alleen dicht bos aan beide kanten en géén idee hoe lang nog tot je weer bij een weg komt :P

Nou ja, en een keer twee keihard seksende vliegende herten gezien, dat was ook wel geinig.

Vandaag zag ik er daar drie van liggen, maar die waren overduidelijk dood ;( Machtig mooie beestjes.
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
  woensdag 18 juni 2025 @ 17:04:59 #127
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_217978490
quote:

Wat zijn eigenlijk de gekste interacties met dieren die jullie hebben meegemaakt?
Ik ben een keer op een singletrack tegen een paard gebotst. Dat wijf helemaal over de zeik. Echt rot op hoor :') , jij loopt met je frikandel op pootjes op een mountainbikeroute en dan ga je boos worden op mij. Heb haar zoals een goed mountainbiker betaamt even flink de huid vol gescholden en vervolgens verder gegaan met mijn dag :W .
Huilen dan.
pi_217993023
Mocht er iemand geïnteresseerd zijn;
Ik heb 3 weken geleden mijn eerste ultra-race gereden als totale amateur. De ASA Epic. 1000km. 8000hm.
Mooi avontuur, dus ik heb ik er leuk verslag van gemaakt: https://getnavelo.com/mijn-eerste-ultra-asa-epic

pi_217993110
Ik ben zelf helemaal klaar (momenteel) met die mega afstanden die iedereen wil rijden.
Je kunt met de fietsmaten ook niks bedenken of het is mega lang fietsen. Unbounded, grensklasiekers, halve wereld rondes, meerdaagses. Allemaal gepromoot door van die mega ectos die voor de rest niks kunnen. (No offense)

Ik wil momenteel gewoon lekker 2-3 tot Max 4 uurtjes fietsen, en dan lekker een pot bier en lekker eten.
Het leven is al druk zat, nu die fucking vierdaagse en een drukke baan. En zo is er altijd wat.
Vakman pur sang
pi_217993142
Mooi verhaal!
Aldus.
  zaterdag 21 juni 2025 @ 21:39:11 #131
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_218006868
Succes Gripper
pi_218018183
Over meerdaagse routes gesproken, heb dit weekend de rest van de green divide gereden, een 300 kilometer lange gravelroute. Het eerste deel over de Utrechtse heuvelrug had ik afgelopen maand al gereden de route komt na 1/3 praktisch langs mijn huis uit dus dat kwam goed uit. De rest over de Veluwe dus afgelopen weekend.

Erg mooie route, paar zanderige stukken waar ik een stukje moest lopen en bij 1 weg stond er een duidelijke verbod-bordje dat ik maar niet heb genegeerd en waar ik een stuk heb afgesneden. Mooi gevoel ook dat je soms kilometers lang niemand tegen komt en het gevoel hebt in niemandsland te zijn, wat natuurlijk niet zo is. Ook mooi dat ik gewoon van thuis kon vertrekken, vind het al met al een dikke aanrader.

Dit smaakte trouwens naar meer, ben misschien van plan om de limburg divde of andere routes te rijden (tips zijn welkom).
Album top 100 2024
pi_218019379
quote:
0s.gif Op zondag 22 juni 2025 23:31 schreef Felagund het volgende:
Over meerdaagse routes gesproken, heb dit weekend de rest van de green divide gereden, een 300 kilometer lange gravelroute. Het eerste deel over de Utrechtse heuvelrug had ik afgelopen maand al gereden de route komt na 1/3 praktisch langs mijn huis uit dus dat kwam goed uit. De rest over de Veluwe dus afgelopen weekend.

Erg mooie route, paar zanderige stukken waar ik een stukje moest lopen en bij 1 weg stond er een duidelijke verbod-bordje dat ik maar niet heb genegeerd en waar ik een stuk heb afgesneden. Mooi gevoel ook dat je soms kilometers lang niemand tegen komt en het gevoel hebt in niemandsland te zijn, wat natuurlijk niet zo is. Ook mooi dat ik gewoon van thuis kon vertrekken, vind het al met al een dikke aanrader.

Dit smaakte trouwens naar meer, ben misschien van plan om de limburg divde of andere routes te rijden (tips zijn welkom).
Limburg Divide heb ik vorig jaar met vrienden in 1 dag gereden. Dat jaar was erg modderig. Een van ons reed op een gravelbike met toch best smalle bandjes en die is vroeg in de rit al afgehaakt. Ik was op een mtb en was daar eigenlijk wel blij mee. Maar dit jaar is het veel droger dus dan kom je met je gravelbike wel uit de voeten. Dan zijn zand en boomwortels meer de uitdaging.

Ook in de Limburg Divide zitten redelijk grote stukken waar je alleen op de wereld lijkt, dus kijk van tevoren even waar je je bidons kan vullen. Wij hebben op 1/3 en op 2/3 van de route een kleine omweg gereden (slechts een paar honderd meter) voor een watertappunt.

Ergens in het begin werden we dwars over iemands erf gestuurd. Doe dat niet _O-

Supermooie route verder. Van noord naar zuid ook heel leuk om het landschap te zien veranderen O+

Je kan relatief makkelijk op de route komen vanaf de trein, mocht je 'm in etappes willen rijden.
pi_218020271
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juni 2025 21:19 schreef Felagund het volgende:

[..]

Gravelroutes in Strava zijn best goed te plannen. Als Strava echt niet wil dat je een pad neemt terwijl het in jouw ogen wel de snelste route is dan laat hij je er echt niet langsfietsen, in tegenstelling tot Komoot. Die maakt er gerust een hike and bike route van. :D

En altijd even de route nalopen natuurlijk. *O*
pi_218020334
quote:
0s.gif Op maandag 23 juni 2025 10:06 schreef Jeroboam het volgende:

[..]
Gravelroutes in Strava zijn best goed te plannen. Als Strava echt niet wil dat je een pad neemt terwijl het in jouw ogen wel de snelste route is dan laat hij je er echt niet langsfietsen, in tegenstelling tot Komoot. Die maakt er gerust een hike and bike route van. :D

En altijd even de route nalopen natuurlijk. *O*
Ja, hij is ook redelijk betrouwbaar met wat verhard is. Laatst een gravelroute gepland van Den Bosch naar Limburg, prima route eigenlijk.

Komoot vind ik ellende.
pi_218020344
Jammer is dat Strava zo duur is geworden. In mijn ogen is het dat niet meer waard. :)
pi_218023791
Ik heb nooit betaald voor Strava. Ik gebruik het alleen om m'n ritten te registreren en wat kudotjes te geven. De functionaliteiten die een gratis account geeft, zijn prima. Wordt uiteraard wel steeds meer uitgekleed. Ik zou het wel jammer vinden als ik het niet zou kunnen gebruiken want alles wat ik ooit gefietst heb, staat op Strava (ik fiets 'pas' sinds 2013). In totaal 85.986,5 km zie ik zojuist.
Aldus.
pi_218024446
quote:
2s.gif Op maandag 23 juni 2025 17:09 schreef Z het volgende:
Ik heb nooit betaald voor Strava. Ik gebruik het alleen om m'n ritten te registreren en wat kudotjes te geven. De functionaliteiten die een gratis account geeft, zijn prima. Wordt uiteraard wel steeds meer uitgekleed. Ik zou het wel jammer vinden als ik het niet zou kunnen gebruiken want alles wat ik ooit gefietst heb, staat op Strava (ik fiets 'pas' sinds 2013). In totaal 85.986,5 km zie ik zojuist.
De routeplanner zit achter de paywall. Ik stap over op Komoot. Dat is gewoon eenmalig, in plaats van elk jaar.
  maandag 23 juni 2025 @ 18:34:49 #139
414990 Immerdebestebob
Frikandellenfetisjist
pi_218024467
quote:
2s.gif Op maandag 23 juni 2025 17:09 schreef Z het volgende:
Niet om kudos te krijgen?
pi_218026843
quote:
0s.gif Op maandag 23 juni 2025 10:16 schreef RealBizkit666 het volgende:
Jammer is dat Strava zo duur is geworden. In mijn ogen is het dat niet meer waard. :)
Ik vind het wel een leuke app. Route plannen lukt me via Strava ook veel beter dan via Komoot. Verder ook wel leuk om m'n prestaties wat bij te houden.
pi_218026888
quote:
1s.gif Op maandag 23 juni 2025 18:34 schreef Immerdebestebob het volgende:

[..]
Niet om kudos te krijgen?
Ook leuk.
Aldus.
pi_218027212
quote:
0s.gif Op maandag 23 juni 2025 08:12 schreef Tele6 het volgende:

[..]
Limburg Divide heb ik vorig jaar met vrienden in 1 dag gereden. Dat jaar was erg modderig. Een van ons reed op een gravelbike met toch best smalle bandjes en die is vroeg in de rit al afgehaakt. Ik was op een mtb en was daar eigenlijk wel blij mee. Maar dit jaar is het veel droger dus dan kom je met je gravelbike wel uit de voeten. Dan zijn zand en boomwortels meer de uitdaging.

Ook in de Limburg Divide zitten redelijk grote stukken waar je alleen op de wereld lijkt, dus kijk van tevoren even waar je je bidons kan vullen. Wij hebben op 1/3 en op 2/3 van de route een kleine omweg gereden (slechts een paar honderd meter) voor een watertappunt.

Ergens in het begin werden we dwars over iemands erf gestuurd. Doe dat niet _O-

Supermooie route verder. Van noord naar zuid ook heel leuk om het landschap te zien veranderen O+

Je kan relatief makkelijk op de route komen vanaf de trein, mocht je 'm in etappes willen rijden.
Ook met mul zand kan te nauwe banden nog wel een probleem zijn. Al viel het op de Veluwe mij nog wel mee, ik heb wel een paar stukjes moeten lopen maar ik weet niet of het echt beter zou gegaan met iets bredere banden.
Album top 100 2024
pi_218027343
quote:
0s.gif Op maandag 23 juni 2025 22:55 schreef Felagund het volgende:

[..]
Ook met mul zand kan te nauwe banden nog wel een probleem zijn. Al viel het op de Veluwe mij nog wel mee, ik heb wel een paar stukjes moeten lopen maar ik weet niet of het echt beter zou gegaan met iets bredere banden.
Mijn indruk was dat mul zand hier en daar een stukje was van de route, maar vorig jaar was de modder op sommige plekken kilometerslang. Als we dat allemaal waren gaan lopen, was het heel treurig geweest. Maar met stukjes lopen en goede beheersing van je fiets kom je denk ik al een heel eind op het zand. Degene die vorig jaar uitstapte, had haar fiets ook nog maar een paar weken.
pi_218028913
quote:
0s.gif Op maandag 23 juni 2025 22:55 schreef Felagund het volgende:

[..]
Niet alles wat modder is, is mul zand als het gortdroog is.

Ik vind het allebei niks overigens. Keer een stukje lopen, dat kan gebeuren, maar elke keer lange stukken met veel modder of los zand waar je amper/niet doorheen komt, dan is voor mij de lol er snel vanaf.
  dinsdag 24 juni 2025 @ 10:45:06 #145
130803 Gripper
Get a grip
pi_218029818
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juni 2025 21:39 schreef Fretwork het volgende:
Succes Gripper
Weer thuis inmiddels :)
t was tyfus warm (bijna 40 graden op de Alpe 's middags) en ik kon op die laatste klim niet meer echt lekker vermogen leveren dus in 1,5u de Alpe op gesukkeld.
De benen zijn zelfs niet eens moe dit keer, hart en gestel gaven gewoon al eerder de limiet aan.

Wel een mooie dag in de bergen gehad en we waren met een grote groep van onze fietsclub dus t was een gezellig lang weekend! En iedereen heelhuids boven en beneden is ook wat waard, want de ongelukken op met name de Glandon afdaling waren ook dit keer weer talrijk.
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
pi_218030131
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 juni 2025 08:53 schreef Halcon het volgende:

[..]
Niet alles wat modder is, is mul zand als het gortdroog is.

Ik vind het allebei niks overigens. Keer een stukje lopen, dat kan gebeuren, maar elke keer lange stukken met veel modder of los zand waar je amper/niet doorheen komt, dan is voor mij de lol er snel vanaf.
Dat snap ik, gelukkig viel het bij de Green divide nog mee met een paar keer dat ik een stukje moest lopen. Over het algemeen zeer goed berijdbare gravel/bospaden.
Album top 100 2024
pi_218032247
Ik fiets dus zondag de Alsacienne. Ik weet niet zo goed wat te verwachten. Ik heb niet eerder zoveel hoogtemeters gefietst. Heb er iig zin in. We zien wel hoe het gaat.
Aldus.
  maandag 30 juni 2025 @ 10:10:26 #148
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_218079436
quote:
2s.gif Op dinsdag 24 juni 2025 15:25 schreef Z het volgende:
Ik fiets dus zondag de Alsacienne. Ik weet niet zo goed wat te verwachten. Ik heb niet eerder zoveel hoogtemeters gefietst. Heb er iig zin in. We zien wel hoe het gaat.
En, hoe was het?
  maandag 30 juni 2025 @ 13:44:02 #149
545 dop
pi_218081016
quote:
0s.gif Op maandag 30 juni 2025 10:10 schreef Fretwork het volgende:

[..]
En, hoe was het?
Gokje, warm. Zit zelf iets zuidelijker in de Jura (Lac de Vouglans).
Mtb rondje gedaan 40km 800hm.
Stelt normaal niet zoveel voor, maar nu best pittig ondanks dat we de meeste klimmetjes in de schaduw konden rijden.
Dus kan me zo voorstellen dat 170 met 4200hm bij 30 tot 35 graden en weinig wind er een beetje over is.
Maar wie weet was het in de Vogezen net iets gunstiger.
pi_218083050
quote:
0s.gif Op maandag 30 juni 2025 10:10 schreef Fretwork het volgende:

[..]
En, hoe was het?
Het was erg warm. 33 graden zag ik ergens onderweg. Ik heb na 120 km besloten om de 140 te rijden ipv de 170 (er waren meerdere afstanden). Ik had er geen lol meer in. Ik kan erg slecht tegen dergelijke hitte. Op de laatste zwaardere klim (Platzerwasel) leek het wel een zombie-parade. Mensen gaan ook maar door. Rijden zich helemaal naar de klote.

Ik ben een klein beetje teleurgesteld omdat ik best veel getraind had en het weer dus roet in het eten gooide. Ik moet het ermee doen dat ik vanochtend al weer soepeltjes opstond. Toch nog iets aan m'n training gehad. Ik reed ook met een 34-28. Volgende keer bij iets dergelijks toch maar een 30 of 32.

Verder echt een prachtige route en uitstekend georganiseerde cyclo! Aanrader.

https://www.alsacienne-cyclo.org/en/
Aldus.
pi_218083337
Drie uurtjes gefietst. Was ook warm hier. Maar ik kan er op zich goed tegen.
pi_218083433
Platzerwasel is ook een vervelend ding, zeker in de hitte!
pi_218084640
quote:
2s.gif Op maandag 30 juni 2025 17:56 schreef Z het volgende:

[..]
Het was erg warm. 33 graden zag ik ergens onderweg. Ik heb na 120 km besloten om de 140 te rijden ipv de 170 (er waren meerdere afstanden). Ik had er geen lol meer in. Ik kan erg slecht tegen dergelijke hitte. Op de laatste zwaardere klim (Platzerwasel) leek het wel een zombie-parade. Mensen gaan ook maar door. Rijden zich helemaal naar de klote.

Ik ben een klein beetje teleurgesteld omdat ik best veel getraind had en het weer dus roet in het eten gooide. Ik moet het ermee doen dat ik vanochtend al weer soepeltjes opstond. Toch nog iets aan m'n training gehad. Ik reed ook met een 34-28. Volgende keer bij iets dergelijks toch maar een 30 of 32.

Verder echt een prachtige route en uitstekend georganiseerde cyclo! Aanrader.

https://www.alsacienne-cyclo.org/en/
Dat is toch een normale temperatuur eind juni/begin juli?
Je kan er alleen zo slecht op trainen misschien met de kachel aan en winterkleding op de tacxs ?

Op vakantie, op de race in de hitte dan kan ik de eerste en tweede keer fietsen ook afzien en daarna ben je gewend en heb je nergens last van.
Vakman pur sang
pi_218085293
Gemiddeld is het in juli 26 graden in de Vogezen (volgens een tabel die ik ergens op internet vind). Het is te trainen ja. Daar heb ik geen werk van gemaakt. Maar van kou heb ik heel beperkt last, in de warmte presteren vind ik heel lastig. Ik zweet ook echt als een malle. Ik heb gister 14 grote bidonnen gedronken geloof ik.

Er stonden ook wat locals langs de kant met tuinslangen, heerlijk.
Aldus.
pi_218114401
quote:
1s.gif Op maandag 30 juni 2025 21:11 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Dat is toch een normale temperatuur eind juni/begin juli?
Je kan er alleen zo slecht op trainen misschien met de kachel aan en winterkleding op de tacxs ?

Op vakantie, op de race in de hitte dan kan ik de eerste en tweede keer fietsen ook afzien en daarna ben je gewend en heb je nergens last van.
Je kunt er prima op trainen. Zoals je al zegt, warm aankleden en/of de verwarming wat hoger en dan op de Tacx.

Ik vind hitte heerlijk om te fietsen. Kou heb ik dan weer een hekel aan.
pi_218114467
Het levende bewijs:

Zijn lange mouwen in de Sporza-studio waren geen toeval: hoe Tim Wellens zich omvormde tot "Sun Man" | sporza https://share.google/J7e6PQaeOhf34Eb7z
Aldus.
  zondag 6 juli 2025 @ 11:07:47 #157
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_218137425
Ik had er bij de Marmotte ook wel echt last van, maar gewoon zonder ondershirt gaan fietsen en dan onderaan de klom gelijk je shirt open hielp wel.
pi_218137867
quote:
0s.gif Op zondag 6 juli 2025 11:07 schreef Fretwork het volgende:
Ik had er bij de Marmotte ook wel echt last van, maar gewoon zonder ondershirt gaan fietsen en dan onderaan de klom gelijk je shirt open hielp wel.
Er zijn tegenwoordig sowieso ook al beweringen dat een ondershirt er voor zorgt dat het zweet minder snel van je lichaam wordt afgevoerd. Dit omdat de normale shirts tegenwoordig dusdanig gemaakt zijn om het zweet ook zeer goed af te voeren. Dus, op warme dagen is het verstandiger om geen ondershirt aan te doen. :)
pi_218138094
Ik had wel een ondershirt. De mannen die al hun hele leven fietsen, met wie ik op pad was, hadden dat niet.
Aldus.
pi_218150406
Fiets nooit met een ondershirt, tenminste niet in de zomer.
Vakman pur sang
  dinsdag 8 juli 2025 @ 06:59:36 #161
43844 Yankee
Is tegenwoordig Drent
pi_218155213
Ondershirt, altijd *O*
.
pi_218156307
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 juli 2025 06:59 schreef Yankee het volgende:
Ondershirt, altijd *O*
Ik ook meestal wel. Er zijn ook ondershirts die speciaal gemaakt zouden zijn voor extreme hitte.

Gisteren weer eens pech aan m'n Zwift Ride. :') De linker crank gaat losser en losser zitten. Maakt ook een krakend geluid.

Eigenlijk ellende die Zwift Ride. Hij zit wel 'n stuk fijner dan een racefiets op 'n smart trainer, maar mechanisch is het allemaal inferieur.
pi_218157637
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 juli 2025 10:20 schreef Halcon het volgende:

[..]
Ik ook meestal wel. Er zijn ook ondershirts die speciaal gemaakt zouden zijn voor extreme hitte.

Gisteren weer eens pech aan m'n Zwift Ride. :') De linker crank gaat losser en losser zitten. Maakt ook een krakend geluid.

Eigenlijk ellende die Zwift Ride. Hij zit wel 'n stuk fijner dan een racefiets op 'n smart trainer, maar mechanisch is het allemaal inferieur.
Lekker joh, ¤1300 incl kicker voor Chinese meuk. :P
Vakman pur sang
pi_218158568
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 juli 2025 13:11 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Lekker joh, ¤1300 incl kicker voor Chinese meuk. :P
Ja, los kost het 800 euro of zo. Maar troep inderdaad. Die buttons haperen voortdurend, schakelen en sturen hapert voortdurend, al eentje teruggestuurd omdat de crank scheef was, nu weer een crank kapot, piepte en kraakte al langs alle kanten...

Maar om binnen te fietsen vond ik 'm wel fijner zitten dan 'n fiets op de Tacx Neo.

Iemand hier een mening over die Wahoo Kickr Bike of de Tacx Alpine?
pi_218273564
Volgens mij, maar dat besefte ik me pas achteraf, heb ik Tommeke gespot bij het hert
pi_218274639
mooi cafe / restaurant is dat! Volgens Tom zijn strava is hij er wel in de buurt :)
  maandag 21 juli 2025 @ 09:13:38 #167
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_218274837
Wel weer achter gekomen dat ik echt slecht ben met hitte. Zaterdag 210km gebrommerd met 28-29 graden en flinke kramp en geslooptheid, na 150km was ik al op terwijl ik best gespaard had. Zag op de kleding ook een enorm verschil in zoutverlies...
pi_218276714
Lekker bezig Fret. Het was zaterdag best benauwd!
Aldus.
  maandag 21 juli 2025 @ 14:12:18 #169
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_218277080
quote:
2s.gif Op maandag 21 juli 2025 13:29 schreef Z het volgende:
Lekker bezig Fret. Het was zaterdag best benauwd!
Ja viel tegen, oorspronkelijke plan was nog een stuk langer maar met zn tweeën in de warmte werd dat toch teveel.
pi_218281294
quote:
0s.gif Op maandag 21 juli 2025 09:13 schreef Fretwork het volgende:
Wel weer achter gekomen dat ik echt slecht ben met hitte. Zaterdag 210km gebrommerd met 28-29 graden en flinke kramp en geslooptheid, na 150km was ik al op terwijl ik best gespaard had. Zag op de kleding ook een enorm verschil in zoutverlies...
Meer drinken misschien? Wat zout erbij?

Ik kan er vrij goed tegen. Laatst een keer in Zuid-Limburg veel te weinig gedronken en dan merk ik dat meteen.
  dinsdag 22 juli 2025 @ 07:02:21 #171
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_218282742
quote:
0s.gif Op maandag 21 juli 2025 22:14 schreef Halcon het volgende:

[..]
Meer drinken misschien? Wat zout erbij?

Ik kan er vrij goed tegen. Laatst een keer in Zuid-Limburg veel te weinig gedronken en dan merk ik dat meteen.
Nee denk 950ml per uur, gelletjes met vrij veel zout, weinig caffeine op de ochtend, dunste kleding, etc. Gewoon niet goed mee
pi_218294497
quote:
0s.gif Op zondag 20 juli 2025 23:18 schreef muzas het volgende:
Volgens mij, maar dat besefte ik me pas achteraf, heb ik Tommeke gespot bij het hert
Hahaha echt?! :D

Ik was daar afgelopen weekend idd! Zaterdagavond er een hapje gegeten met de schoonfamilie.

Echt een van m’n favoriete plekjes, en de Camerig is m’n favoriete klim, alleen zit het net wat te dicht bij het vakantiehuisje waar ik vaak verblijf. Dus stoppen voor zo’n enorme punt appeltaart doe ik er niet vaak.
pi_218297310
Nu al de 3e keer route van Komoot in buitenland, de eerste helft mooi kleine wegen toeristisch.
En dan een terugweg op N wegen ontiegelijk lange rechte stukken met wind tegen. Echt Komoot sterf met die kut routes
(Ja eigen schuld ook dat ik ze niet bewerkt heb)
Vakman pur sang
pi_218297447
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juli 2025 07:16 schreef Tommeke het volgende:

[..]
Hahaha echt?! :D

Ik was daar afgelopen weekend idd! Zaterdagavond er een hapje gegeten met de schoonfamilie.

Echt een van m’n favoriete plekjes, en de Camerig is m’n favoriete klim, alleen zit het net wat te dicht bij het vakantiehuisje waar ik vaak verblijf. Dus stoppen voor zo’n enorme punt appeltaart doe ik er niet vaak.
Ja volgens mij zaten jullie aan de tafel naast ons, ik was een weekendje fietsen met wat maten. Ik dacht al de hele tijd volgens mij ken ik die knakker ergens van. Pas later viel het kwartje.

Of nou ja ik noem het fietsen, een weekend aan vrouw en kinderen ontsnappen is het tegenwoordig.
  woensdag 23 juli 2025 @ 15:03:36 #175
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_218298059
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juli 2025 13:45 schreef muzas het volgende:

[..]
Ja volgens mij zaten jullie aan de tafel naast ons, ik was een weekendje fietsen met wat maten. Ik dacht al de hele tijd volgens mij ken ik die knakker ergens van. Pas later viel het kwartje.

Of nou ja ik noem het fietsen, een weekend aan vrouw en kinderen ontsnappen is het tegenwoordig.
@Tommeke, waren dat die asociale Hollanders waar je het over had?
pi_218302650
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juli 2025 15:03 schreef Fretwork het volgende:

[..]
@:Tommeke, waren dat die asociale Hollanders waar je het over had?
_O-
pi_218302659
Maar klopt idd! M’n vriendin en ik zeiden nog tegen elkaar, dat is vast een groepje vrienden die een weekendje aan het fietsen zijn. Onze inschatting bleek juist :D
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')