Stalen kozijnen...quote:Op dinsdag 29 april 2025 07:16 schreef 2172619626795 het volgende:
[..]
Projecten die ik gegoogled heb?Volgens mij doe je een beetje aan projectie nu.
Stalen (of alu) kozijnen zijn prijzig ja, maar in vergelijking met A-klasse kunststof kozijnen of A-klasse hardhouten kozijnen wordt dit verschil steeds kleiner. En ook bij een koophuis kan dit het waard zijn. Smaken en eisen verschillen.
Er is niets mis met kunststof kozijnen. Maar kunststof kozijnen gaan geen 50 jaar mee, ook de A-merken niet. De meeste kunststof kozijnen gaan na 15 jaar ernstige problemen vertonen rondom de vleugels en anders dan bij hout of bij staal kun je deze problemen bij kunststof vaak niet herstellen.
Wil je voor de langste levensduur, dan ga je inderdaad voor hardhout of staal/alu. Wil je voor een lange levensduur en onderhoudsarm (=alleen schoonhouden + evt kitwerk vervangen), dan blijven staal en aluminium over. Wil je voor een korte tot medium levensduur maar onderhoudsarm en goedkoop, dan ga je voor kunststof.
Op dit moment is dat wat het is.
[..]
Ik ken het merk (of eigenlijk het profiel) bij naam, maar ik heb er geen persoonlijke ervaring mee, dus over dit merk specifiek kan ik moeilijk iets zeggen.
Over het algemeen kun je er vanuit gaan dat kunststof kozijnboeren die al een staat van dienst hebben van 30 jaar doorgaans goed zijn. Zeker als dit een profieltype is die door meerdere partners wordt gebruikt in hun productie. Dan zal de levensduur ongetwijfeld richting de 20-25 jaar gaan.
Wat ik alleen probeer te zeggen, is dat het bij alle kunststof kozijnen dan ook wel zo’n beetje stopt. Vaste delen daargelaten: draaiende delen zijn door de spanning op de scharnieren gevoelig voor materiaalmoeheid wat bij kunststof kozijnen wordt voorkomen door weekmiddelen. Maar deze weekmiddelen vervliegen door de jaren.
Het zegt niet alles natuurlijk, maar het eerste kunststof kozijn van zeg 25 jaar oud zonder deze problemen moet ik nog tegenkomen.
Dan nog kunnen kunststof kozijnen een prima keuze zijn: voor 20-25K je hele huis rondom in de nieuwe kozijnen is relatief weinig geld. Daar heb je bijvoorbeeld echt geen hardhouten kozijnen voor en bovendien heb je er geen onderhoud aan.
Dus dan heb je 20-25 jaar lang kozijnen waar je geen omkijken naar hebt. Dat is m.i. geen weggegooid geld en ook een goede investering.
Het is echt wat je wilt... hout is betaalbaar, duurzaam, gaat lang mee mits goed onderhouden. Maar je moet het dus wel structureel onderhouden. Voordeel is dat beschadigingen bij te werken zijn.quote:Op maandag 28 april 2025 21:34 schreef jogy het volgende:
Help, onze kozijnen en ramen laten het huis eruit zien alsof we crack roken dus moeten ze vervangen worden.
Nu heb ik altijd gedacht te weten dat aluminium kozijnen qua levensduur een stuk langer meegaan dan kunststof maar internet is verwarrend en nu weet ik het niet meeer. De ene site zegt dat kunststof 20/30 jaar meegaat en aluminium 50/75 en de andere dat kunststof 75 jaar meegaat en aluminium nog steeds die 50/75.
Dus het internet vertrouw ik niet meer behalve fok.nl en ik hoop dat er kozijnexperts zijn die antwoord kunnen geven. 50 jaar voor kunststof kozijnen zou al prima zijn maar 20 jaar vind ik veel te kort. Wat is de ervaring?
Precies, het is 2025. Misschien moet jij eens meegaan in je tijdquote:Op dinsdag 29 april 2025 16:04 schreef Alloch87 het volgende:
[..]
Stalen kozijnen...![]()
Gast, het is 2025.
Even een disclaimer, ik ging er vanuit dat TS de gevelkozijnen bedoelde!quote:Op dinsdag 29 april 2025 16:12 schreef 2172619626795 het volgende:
[..]
Precies, het is 2025. Misschien moet jij eens meegaan in je tijd
Ik heb inmiddels genoeg argumenten gegeven. Aan je simpele reactie te zien heb je niets daarvan gelezen.
Ik heb het ook over stalen kozijnen voor buitengevels.quote:Op dinsdag 29 april 2025 16:14 schreef Alloch87 het volgende:
[..]
Even een disclaimer, ik ging er vanuit dat TS de gevelkozijnen bedoelde!
Ik denk dat ik niet goed gelezen heb...![]()
Nee het zit nu aan de binnenkant. Hele plassen water en het aluminium is ook ijskoud.quote:Op dinsdag 29 april 2025 15:57 schreef 2172619626795 het volgende:
[..]
Vind je condensatie aan de buitenkant ook vervelend? Opzich kun je gewoon voor dubbel glas gaan om dit te voorkomen.
Bij ons is het beetje dauw bij de eerste zonnestralen echter al snel weer weg. In de schaduwkant duurt het wel wat langer. Verder heb je er geen last van.
O, in dat geval kom ik terug op mijn vorige reactie.quote:Op dinsdag 29 april 2025 16:16 schreef 2172619626795 het volgende:
[..]
Ik heb het ook over stalen kozijnen voor buitengevels.
Zonde. Dat is een ernstig gebrek en binnen de industriestandaarden van nu genoeg reden voor vervanging of schadeloosstelling. Misschien heel oud?quote:Op dinsdag 29 april 2025 16:16 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Nee het zit nu aan de binnenkant. Hele plassen water en het aluminium is ook ijskoud.
Als in: je bent dan nog steeds van mening dat stalen kozijnen niet meer van deze tijd zijn?quote:Op dinsdag 29 april 2025 16:18 schreef Alloch87 het volgende:
[..]
O, in dat geval kom ik terug op mijn vorige reactie.
Nee dat interesseert mij niet.quote:Op dinsdag 29 april 2025 16:19 schreef 2172619626795 het volgende:
[..]
Zonde. Dat is een ernstig gebrek en binnen de industriestandaarden van nu genoeg reden voor vervanging of schadeloosstelling. Misschien heel oud?
Maar mijn vraag was eigenlijk: vind je condensatie aan de buitenkant hinderlijk? Want dat is inherent aan triple glas, ongeacht het type kozijn.
Dat scheelt, want dan heb je veel meer keuze.quote:Op dinsdag 29 april 2025 16:24 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Nee dat interesseert mij niet.
Zijn van rond 2000.
Je hebt prima gelezen; het gaat om buitenkozijnen.quote:Op dinsdag 29 april 2025 16:14 schreef Alloch87 het volgende:
[..]
Even een disclaimer, ik ging er vanuit dat TS de gevelkozijnen bedoelde!
Ik denk dat ik niet goed gelezen heb...![]()
Precies het probleem bij mijn (voormalige) stalen kozijnen.quote:Op dinsdag 29 april 2025 16:16 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Nee het zit nu aan de binnenkant. Hele plassen water en het aluminium is ook ijskoud.
Bij ongeïsoleerde stalen of alu kozijnen is dit een logisch gevolg.quote:Op dinsdag 29 april 2025 16:57 schreef blomke het volgende:
[..]
Precies het probleem bij mijn (voormalige) stalen kozijnen.
Ja ik vind het inderdaad een logische optie, omdat ik (kennelijk) als een van de weinigen op de hoogte ben van de mogelijkheden. Juist met staal kun je alle kanten op, van een simpel vast deel tot aan dutch doors en getoogd glas, juist omdat het zoveel ontwerpvrijheid heeft.quote:Op dinsdag 29 april 2025 17:28 schreef Lospedrosa het volgende:
Maar je doet nog steeds alsof staal een heel logische keuze is voor de vervanging van kozijnen in een doorsnee huis.
Volgens mij is het een echte nichemarkt.
Ik heb wat rondgekeken op internet en vind alleen luxe uitgebouwde woonboerderijen met zwarte “staldeuren” en grachtenpanden en luxe winkels.
Een gewoon wit kozijn met draaibaar raam en dauwlufter zie ik op geen enkel plaatje.
In nederland is Duitsland al enige tijd de grootste speler in de kozijnenmarkt.quote:Op dinsdag 29 april 2025 17:33 schreef 2172619626795 het volgende:
[..]
Ja ik vind het inderdaad een logische optie, omdat ik (kennelijk) als een van de weinigen op de hoogte ben van de mogelijkheden. Juist met staal kun je alle kanten op, van een simpel vast deel tot aan dutch doors en getoogd glas, juist omdat het zoveel ontwerpvrijheid heeft.
Als jij een valraam, draaikiep of simpele openslaande vleugels wilt hebben, dan kan dat gewoon.
Staal gaat simpelweg het langst mee van allemaal. De enige reden waarom het geen logische keuze voor een standaard huis is, is omdat de aanschafwaarde het hoogst is. Maar zoals ik al eerder zei, als een stalen kozijn dat 2 keer zo duur is als kunststof 3-4 keer zo lang mee gaat, dan is het (economisch gezien) de beste keuze.
Misschien dat het komt omdat weinig mensen in een huis wonen waarin ze oud willen worden. Als ik verwacht binnen 10 jaar te verhuizen, dan zou ik ook voor kunststof of hout gaan en niet voor staal, want dat voordeel ga ik dan nooit terugzien.
Een kozijn is letterlijk altijd op maat gemaakt. De vormgeving ervan kent gewoon veel beperkingen die vallen of staan met het type profielsysteem. Kunststof beperkt (m.i.) wel snel daarin.quote:Op dinsdag 29 april 2025 17:37 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
In nederland is Duitsland al enige tijd de grootste speler in de kozijnenmarkt.
Ik snap dat er dan een product wordt gemaakt wat wel in eigen huis en op maat gemaakt kan worden.
Voordeuren zijn inderdaad een stuk duurder, hiermee heb je gelijk de uiterste vergelijking te pakken. Dat heeft ermee te maken dat het gewicht dan een grote rol speelt, aangezien dat 1 grote vleugel is. Daarnaast speelt hierbij ook het sluitsysteem een grote rol: hier is (nog) veel minder standaardisering dan bij hout, kunststof of zelfs aluminium.quote:Is de prijs niet eerder 3 tot 4 keer hoger dan een schuko deur/kozijn?
Ik lees prijzen van 6000-8000 euro voor 1 buitendeur.
Aluminium is heel erg kwetsbaar. Als je daar een deuk of kras op krijgt is het heel moeilijk te herstellen. Daarnaast hebben geïsoleerde aluminium profielsystemen een (veel) lagere isolatiewaarde dan geïsoleerde stalen profielsystemen.quote:En waarom is het duurzamer dan goed behandeld aluminium? Daar gebeurt toch ook niks mee?
En is toch weer goedkoper dan staal, terwijl aluminium ansich duurder is dan staal.
Blomke, wat wil je hier nou mee zeggen? Je kan prima een stalen kozijn in rechthoek verband nemen met 1 grote lap glas erin, in de kleur wit.quote:Op dinsdag 29 april 2025 19:48 schreef blomke het volgende:
Moet ik dit nou mooi vinden:
[ afbeelding ]
Ik associeer het toch met een gevangenis, tuchtschool of erger...
[ afbeelding ]
Dat is het, die stijl, vaak gecombineerd met die zwarte binnendeuren tot het plafond.quote:Op dinsdag 29 april 2025 19:48 schreef blomke het volgende:
Moet ik dit nou mooi vinden:
[ afbeelding ]
Ik associeer het toch met een gevangenis, tuchtschool of erger...
[ afbeelding ]
En bij deze ben ik klaar met dit topic.quote:Op dinsdag 29 april 2025 20:52 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Dat is het, die stijl, vaak gecombineerd met die zwarte binnendeuren tot het plafond.
Die mensen nemen buiten ook staal. Wat dan is het profiel veel slanker en kun je van die gevangenis deuren nemen.
Ik denk nog steeds dat er geen enkele goede reden is voor stalen kozijnen buiten behalve als je dat mooi vind.
Meranti is duurzamer, aluminium sterker en lichter, kunststof goedkoper.
Het is gewoon een niche markt itt tot onze verkoper graag doet geloven.
Maar laten we eerlijk zijn, als onze vrouwen / vriendinnen het ineens mooi vinden moet het er gewoon komen.![]()
Ja sorry maar een eerlijke mening is beter dan iets ophemelen.quote:Op dinsdag 29 april 2025 21:08 schreef 2172619626795 het volgende:
[..]
En bij deze ben ik klaar met dit topic.
In deze post geef ik duidelijk een neutraal beeld van de opties. Zoals ik al eerder heb gezegd: er zijn geen slechte keuzes. Elk materiaal heeft zijn voor- en nadelen en uiteindelijk komt het neer op smaak. Zolang je je verwachtingen maar in lijn hebt met wat je daadwerkelijk aan kwaliteit krijgt.
Het enige wat ik tot nu toe heb gedaan, is belangeloos mijn kennis en ervaring delen om iemand die een goede keuze wilt afwegen, verder te helpen.
Het enige wat jij en je maatje @:blomke tot nu toe hebben gedaan, is aantoonbaar verkeerde informatie verspreiden en wanneer de feiten uitgekauwd gepresenteerd worden, jezelf in vreemde bochten wurmen om je ego en kleine piemel te beschermen, waarbij zelfs de concentratiekampen uit de tweede wereldoorlog erbij worden gehaald om deze trieste vertoning “kracht” bij te zetten.
Het is een bijzonder treurige vertoning. Als ik niet beter zou weten, zou ik denken dat ik op 4chan zou zitten.
Nogmaals: kennelijk is dit je niveau en ik heb verder geen problemen met mijn ego of zelfvertrouwen om mij tot dat niveau te verlagen. Ik denk dat ik succesvol een goede poging heb gedaan om hier mijn kennis te delen en zonder tussen de regels door te hoeven lezen zal men de feitelijke informatie wel kunnen scheiden van de onjuiste onderbuikbraaksels.
Hopelijk heb je nu je zin, want bij deze ben ik weg uit dit topic!
@:jogy Succes met het maken van je keuze. Nogmaals: niets mis met kunststof kozijnen als een probleemloze levensduur van 20-25 jaar geen probleem voor je is. Rondom je huis in de kunststof kozijnen zonder er in die periode naar om te hoeven kijken voor relatief weinig geld is ook een prima investering.
Ik heb 2 jaar kunststof en alu kozijnen geplaatst. Deels was het houten kozijnen vervangen (die vaak ook nog gewoon prima waren). Meestal oude kunststof of alu vervangen die vaak zo'n 20 jaar max oud waren en helemaal naar de gedver. De belofte is dat het huidige kunststof beter is en dan 30 jaar gelelden en dan helemaal mooi blijft zonder enig onderhoud, maar in de kleine letters is er toch onderhoud. Dat gaan we over 30 jaar zien maar ik heb er heel weinig vertrouwen in.quote:Op maandag 28 april 2025 21:38 schreef 2172619626795 het volgende:
Trap niet in kunststof kozijnen. Enkel het hoogste segment van de hoogste en duurste kwaliteit gaan langer dan 20-25 jaar mee. Van de iets mindere kwaliteit kunststof kozijnen lost het weekmiddel na loop van tijd op, waardoor je haarscheurtjes krijg in en rondom de vleugels (draaidelen), waarna deze langzaam van binnenuit naar buiten toe verpulveren.
Als je budget het toelaat, ga altijd voor aluminium of nog beter: staal.
Hoe zit het met de mogelijkheid om triple glas in een (evt. nieuw) houten kozijn te plaatsen? Waar op te letten??quote:Op dinsdag 29 april 2025 21:14 schreef borbit het volgende:
Hout is veel beter, je moet het onderhouden ja. Als je hout niet verft is het na 30 jaar verrot. Maar als je het gewoon (laat) onderhouden gaat het echt véél langer mee. Prima houten kozijnen van een timmerfabriek zijn ook nog eens goedkoper dan een plastic kozijn.
Bedenk je ook dat "kunststof" gewoon de Nederlandse vertaling is van "plastic". Bij ieder bedrijf waar ik voor gewerkt heb is het te strengste verboden om de term plastic te gebruiken als installateur, maar dat is wel gewoon wat het is.
En plastic is prima prachtig materiaal voor veel dingen. Ik zou geen houten schroeftol willen hebben. Maar voor kozijnen is het gewoon bagger.
Wat kan een mens zich toch druk maken om een paar kritische alinea's/afbeeldingen.quote:Op dinsdag 29 april 2025 21:08 schreef 2172619626795 het volgende:
Het enige wat jij en je maatje @:blomke tot nu toe hebben gedaan, is aantoonbaar verkeerde informatie verspreiden en wanneer de feiten uitgekauwd gepresenteerd worden, jezelf in vreemde bochten wurmen om je grote ego en kleine piemel te beschermen, waarbij zelfs de concentratiekampen uit de tweede wereldoorlog erbij worden gehaald om deze trieste vertoning “kracht” bij te zetten.
Het is echt bijzonder treurig. Als ik niet beter zou weten, zou ik denken dat ik op 4chan zou zitten.
Nogmaals: kennelijk is dit je niveau en ik heb verder geen problemen met mijn ego of zelfvertrouwen om mij tot dat niveau te verlagen. Ik denk dat ik succesvol een goede poging heb gedaan om hier mijn kennis te delen en zonder tussen de regels door te hoeven lezen zal men de feitelijke informatie wel kunnen scheiden van de onjuiste onderbuikbraaksels.
De dikte van het kozijn. Triple glas is dikker, die passen doorgaans niet in de oude houten kozijnen:quote:Op dinsdag 29 april 2025 21:43 schreef blomke het volgende:
[..]
Hoe zit het met de mogelijkheid om triple glas in een (evt. nieuw) houten kozijn te plaatsen? Waar op te letten??
Vis Vacuümglas een optie?quote:Op dinsdag 29 april 2025 21:57 schreef r_one het volgende:
[..]
De dikte van het kozijn. Triple glas is dikker, die passen doorgaans niet in de oude houten kozijnen:
[ afbeelding ]
Ik heb van mijn schilder begrepen dat vacuümglas tweeëneenhalf keer zo duur is (en eigenlijk daarom in monumentale panden gebruikt wordt, waar geen kunststof in mag).quote:Op dinsdag 29 april 2025 22:02 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
[..]
Vis Vacuümglas een optie?
Dat is vaak net zo dik als bestaand dubbelglas. Wel duurder, maar je "bespaart" op bestaande kozijnen blijven gebruiken.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |