abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 28 april 2025 @ 21:34:29 #1
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_217489878
Help, onze kozijnen en ramen laten het huis eruit zien alsof we crack roken dus moeten ze vervangen worden.

Nu heb ik altijd gedacht te weten dat aluminium kozijnen qua levensduur een stuk langer meegaan dan kunststof maar internet is verwarrend en nu weet ik het niet meeer. De ene site zegt dat kunststof 20/30 jaar meegaat en aluminium 50/75 en de andere dat kunststof 75 jaar meegaat en aluminium nog steeds die 50/75.

Dus het internet vertrouw ik niet meer behalve fok.nl en ik hoop dat er kozijnexperts zijn die antwoord kunnen geven. 50 jaar voor kunststof kozijnen zou al prima zijn maar 20 jaar vind ik veel te kort. Wat is de ervaring?
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen komedie.
Vrijheid
pi_217489907
Trap niet in kunststof kozijnen. Enkel het hoogste segment van de hoogste en duurste kwaliteit gaan langer dan 20-25 jaar mee. Van de iets mindere kwaliteit kunststof kozijnen lost het weekmiddel na loop van tijd op, waardoor je haarscheurtjes krijg in en rondom de vleugels (draaidelen), waarna deze langzaam van binnenuit naar buiten toe verpulveren.

Als je budget het toelaat, ga altijd voor aluminium of nog beter: staal.
pi_217490524
quote:
1s.gif Op maandag 28 april 2025 21:38 schreef 2172619626795 het volgende:
Staal? Heb in een woning gewoond met stalen kozijnen. een complete disaster:

1) Koud,
2) Condensatie binnenkant,
3) Roest, waardoor spanningsbreuken in het glas.
4) Moeilijk te onderhouden,
5) Je kan er niks aan / op monteren.

Ik zie niet dat aluminium veel beter dan staal is, als het om bovengenoemde 1) - 5) gaat.

Heb de hemel op m'n blote knieën gedankt toen er Meranti inkwam.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_217490573
quote:
1s.gif Op maandag 28 april 2025 21:38 schreef 2172619626795 het volgende:
Trap niet in kunststof kozijnen. Enkel het hoogste segment van de hoogste en duurste kwaliteit gaan langer dan 20-25 jaar mee. Van de iets mindere kwaliteit kunststof kozijnen lost het weekmiddel na loop van tijd op, waardoor je haarscheurtjes krijg in en rondom de vleugels (draaidelen), waarna deze langzaam van binnenuit naar buiten toe verpulveren.

Trap geen kozijnen in.

Maar wat dacht je van hardhout, daar gaat niks boven. Zeker niet qua uiterlijk en degelijkheid.
(Alleen wel onderhouden)

Goede kunststof is ook gewoon wel goed.

Staal en aluminium is juist niet meer van deze tijd . :D
Vakman pur sang
pi_217491025
quote:
0s.gif Op maandag 28 april 2025 22:59 schreef blomke het volgende:

[..]
Staal? Heb in een woning gewoond met stalen kozijnen. een complete disaster:

1) Koud,
2) Condensatie binnenkant,
3) Roest, waardoor spanningsbreuken in het glas.
4) Moeilijk te onderhouden,
5) Je kan er niks aan / op monteren.

Ik zie niet dat aluminium veel beter dan staal is, als het om bovengenoemde 1) - 5) gaat.

Heb de hemel op m'n blote knieën gedankt toen er Meranti inkwam.
Dan weet ik niet welke beunhaas je het erin hebt laten zetten, maar dan heb je veel pech gehad, voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten, of je hebt ongeïsoleerde stalen kozijnen genomen.

In alle tientallen jaren heb ik de klachten die jij noemt nog nooit gehoord. Waren het toevallig Janisol of Janssen profielen?

quote:
1s.gif Op maandag 28 april 2025 23:08 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Trap geen kozijnen in.

Maar wat dacht je van hardhout, daar gaat niks boven. Zeker niet qua uiterlijk en degelijkheid.
(Alleen wel onderhouden)

Goede kunststof is ook gewoon wel goed.

Staal en aluminium is juist niet meer van deze tijd . :D
Staal en aluminium niet meer dan deze tijd? Ik krijg steeds meer het idee dat je een hoop zegt maar geen idee hebt waarover je praat. En niet alleen in dit topic.

Aannemers die villa’s bouwen kiezen steeds vaker voor staal, omdat je vanwege de stijfheid van het materiaal een heel dun profiel kunt toepassen. Hierdoor heb je als architect een grote keuzevrijheid in je ontwerp voor landelijk of modern. Niet voor niets dat de grootste nieuwbouw- en renovatieprojecten tegenwoordig met staal worden uitgevoerd (VN gebouw Genève, Bestseller Copenhagen, Plaza Zwitserland, Shell Nederland, Aspen Amerika, Villa Horn Ijsland).

De thermische eigenschappen doen niet meer onder voor hout en daarnaast zijn er aanbieders waarbij de kozijnen meerdere generaties(!) meegaan. De coating worden gemoffeld (tenzij je voor natlak kiest), waardoor je er ook geen onderhoud meer aan hebt. Tot slot zijn stalen kozijnen volledig recyclebaar, wat ook júist helemaal aansluit bij de tijd van nu.

@jogy je vroeg om advies van een expert. @Lospedrosa is dit overduidelijk niet. Ik ben dit wel, maar uiteindelijk valt over smaak niet te twisten. Het blijft een persoonlijke keuze, ongeacht wat experts of “experts” erover kunnen vertellen.

Als je voor een lange levensduur wilt gaan, kom je bij kunststof kozijnen alleen uit bij het hoogste segment, omdat het weekmiddel in de B-merken te snel oplossen, waardoor je bij vleugels haarscheurtjes krijgt.

Hout gaat net zo lang mee onder voorwaarde dat je het goed onderhoud, maar dan blijf je zitten met onderhoud.

Aluminium maar vooral staal gaan verreweg het langste mee, maar gezien @blomke zijn verhaal kun je daar kennelijk ook bij een cowboy terecht komen die rommel levert (als het al onlangs geplaatst is en hij zijn ervaring niet baseert op kozijnen uit het jaar 0).

Veel succes en wijsheid gewenst! Voor (technische) vragen staat mijn PM altijd open.
pi_217491041
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 april 2025 06:36 schreef 2172619626795 het volgende:
Als je voor een lange levensduur wilt gaan, kom je bij kunststof kozijnen alleen uit bij het hoogste segment, omdat het weekmiddel in de B-merken te snel oplossen, waardoor je bij vleugels haarscheurtjes krijgt.
Hoe schat jij Schüko profielen in? A- of B-merk?

Ik heb nu hardhouten kozijnen met achterstallig schilderonderhoud en 'dubbel glas' van 30 jaar oud en overweeg te investeren in kunststof kozijnen met triple glas (past niet in mijn huidige kozijnen). Maar ik schrik nu best wel van de korte levensduur en het gaat om een forse investering (>20k inclusief triple; schilderen met HR++ kost me de helft of minder).

Elke kozijnenboer die ik hier heb gehad om te offreren komt met Schüko kunststof , geen enkele repte over aluminium.

Wat is wijsheid?
pi_217491056
quote:

[..]
Dan weet ik niet welke beunhaas je het erin hebt laten zetten, maar dan heb je veel pech gehad, voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten, of je hebt ongeïsoleerde stalen kozijnen genomen.

In alle tientallen jaren heb ik de klachten die jij noemt nog nooit gehoord. Waren het toevallig Janisol of Janssen profielen?
[..]
Staal en aluminium niet meer dan deze tijd? Ik krijg steeds meer het idee dat je een hoop zegt maar geen idee hebt waarover je praat. En niet alleen in dit topic.

Aannemers die villa’s bouwen kiezen steeds vaker voor staal, omdat je vanwege de stijfheid van het materiaal een heel dun profiel kunt toepassen. Hierdoor heb je als architect een grote keuzevrijheid in je ontwerp voor landelijk of modern. Niet voor niets dat de grootste nieuwbouw- en renovatieprojecten tegenwoordig met staal worden uitgevoerd (VN gebouw Genève, Bestseller Copenhagen, Plaza Zwitserland, Shell Nederland, Aspen Amerika, Villa Horn Ijsland).

De thermische eigenschappen doen niet meer onder voor hout en daarnaast zijn er aanbieders waarbij de kozijnen meerdere generaties(!) meegaan. De coating worden gemoffeld (tenzij je voor natlak kiest), waardoor je er ook geen onderhoud meer aan hebt. Tot slot zijn stalen kozijnen volledig recyclebaar, wat ook júist helemaal aansluit bij de tijd van nu.

@:jogy je vroeg om advies van een expert. @:lospedrosa is dit overduidelijk niet. Ik ben dit wel, maar uiteindelijk valt over smaak niet te twisten. Het blijft een persoonlijke keuze, ongeacht wat experts of “experts” erover kunnen vertellen.

Hout gaat net zo lang mee onder voorwaarde dat je het goed onderhoud, maar dan blijf je zitten met onderhoud.

Aluminium maar vooral staal gaan verreweg het langste mee, maar gezien @:blomke zijn verhaal kun je daar kennelijk ook bij een cowboy terecht komen die rommel levert (als het al onlangs geplaatst is en hij zijn ervaring niet baseert op kozijnen uit het jaar 0).

Veel succes en wijsheid gewenst! Voor (technische) vragen staat mijn PM altijd open.
Ik ben geen kozijnenboer nee. En nee ik heb er “niet echt verstand van”

Toch was mijn advies niet gek, neem het betere kunststof of hardhout. Hout is nog steeds duurzamer dan staal.
Staal is veel duurder, zwaarder.

Het is dan wel weer slanker en sterker waardoor je mooie ramen maakt van boven naar onder in een slank design.

Lijkt mij echt iets voor een woonboerderij, een verbouwing onder architectuur die wel wat mag kosten.
Ipv een één op één vervanging van een doorsnee huis. Je ziet dat ook nooit.
Omdat het te duur is.

Zie je ook wel terug aan de voorbeeld projecten die je gegoogled hebt.

Duurzaamheid. (Wat ik lees)

https://www.wonen.nl/verb(...)elzijdig-en-tijdloos

quote:
. Zodra we daar de nadelen tegenover zetten, zien we dat die eigenlijk schril afsteken tegen de genoemde voordelen.

- Duurder in aanschaf dan kunststof of hout.
- Minder duurzaam dan de meest duurzame houtsoorten, dus altijd nog wel duurzamer dan de gemiddelde houten deur of kozijn.
- De plaatsing is, vanwege het gewicht van het staal, moeilijk zelf te doen.
Vakman pur sang
pi_217491096
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 april 2025 06:58 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Ik ben geen kozijnenboer nee. En nee ik heb er “niet echt verstand van”

Toch was mijn advies niet gek, neem het betere kunststof of hardhout. Hout is nog steeds duurzamer dan staal.
Staal is veel duurder, zwaarder.

Het is dan wel weer slanker en sterker waardoor je mooie ramen maakt van boven naar onder in een slank design.

Lijkt mij echt iets voor een woonboerderij, een verbouwing onder architectuur die wel wat mag kosten.
Ipv een één op één vervanging van een doorsnee huis. Je ziet dat ook nooit.
Omdat het te duur is.

Zie je ook wel terug aan de voorbeeld projecten die je gegoogled hebt.
Projecten die ik gegoogled heb? :D Volgens mij doe je een beetje aan projectie nu.

Stalen (of alu) kozijnen zijn prijzig ja, maar in vergelijking met A-klasse kunststof kozijnen of A-klasse hardhouten kozijnen wordt dit verschil steeds kleiner. En ook bij een koophuis kan dit het waard zijn. Smaken en eisen verschillen.

Er is niets mis met kunststof kozijnen. Maar kunststof kozijnen gaan geen 50 jaar mee, ook de A-merken niet. De meeste kunststof kozijnen gaan na 15 jaar ernstige problemen vertonen rondom de vleugels en anders dan bij hout of bij staal kun je deze problemen bij kunststof vaak niet herstellen.

Wil je voor de langste levensduur, dan ga je inderdaad voor hardhout of staal/alu. Wil je voor een lange levensduur en onderhoudsarm (=alleen schoonhouden + evt kitwerk vervangen), dan blijven staal en aluminium over. Wil je voor een korte tot medium levensduur maar onderhoudsarm en goedkoop, dan ga je voor kunststof.

Op dit moment is dat wat het is.

quote:
0s.gif Op dinsdag 29 april 2025 06:53 schreef r_one het volgende:

[..]
Hoe schat jij Schüko profielen in? A- of B-merk?

Ik heb nu hardhouten kozijnen met achterstallig schilderonderhoud en 'dubbel glas' van 30 jaar oud en overweeg te investeren in kunststof kozijnen met triple glas (past niet in mijn huidige kozijnen). Maar ik schrik nu best wel van de korte levensduur en het gaat om een forse investering (>20k inclusief triple; schilderen met HR++ kost me de helft of minder).

Elke kozijnenboer die ik hier heb gehad om te offreren komt met Schüko kunststof , geen enkele repte over aluminium.

Wat is wijsheid?
Ik ken het merk (of eigenlijk het profiel) bij naam, maar ik heb er geen persoonlijke ervaring mee, dus over dit merk specifiek kan ik moeilijk iets zeggen.

Over het algemeen kun je er vanuit gaan dat kunststof kozijnboeren die al een staat van dienst hebben van 30 jaar doorgaans goed zijn. Zeker als dit een profieltype is die door meerdere partners wordt gebruikt in hun productie. Dan zal de levensduur ongetwijfeld richting de 20-25 jaar gaan.

Wat ik alleen probeer te zeggen, is dat het bij alle kunststof kozijnen dan ook wel zo’n beetje stopt. Vaste delen daargelaten: draaiende delen zijn door de spanning op de scharnieren gevoelig voor materiaalmoeheid wat bij kunststof kozijnen wordt voorkomen door weekmiddelen. Maar deze weekmiddelen vervliegen door de jaren.

Het zegt niet alles natuurlijk, maar het eerste kunststof kozijn van zeg 25 jaar oud zonder deze problemen moet ik nog tegenkomen.

Dan nog kunnen kunststof kozijnen een prima keuze zijn: voor 20-25K je hele huis rondom in de nieuwe kozijnen is relatief weinig geld. Daar heb je bijvoorbeeld echt geen hardhouten kozijnen voor en bovendien heb je er geen onderhoud aan.

Dus dan heb je 20-25 jaar lang kozijnen waar je geen omkijken naar hebt. Dat is m.i. geen weggegooid geld en ook een goede investering.

[ Bericht 0% gewijzigd door 2172619626795 op 29-04-2025 07:57:50 ]
pi_217491112
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 april 2025 07:16 schreef 2172619626795 het volgende:

[..]
Projecten die ik gegoogled heb? :D Volgens mij doe je een beetje aan projectie nu.

Stalen (of alu) kozijnen zijn prijzig ja, maar in vergelijking met A-klasse kunststof kozijnen of A-klasse hardhouten kozijnen wordt dit verschil steeds kleiner. En ook bij een koophuis kan dit het waard zijn. Smaken en eisen verschillen.

Volgens mij verkoop je stalen kozijnen. ;)
Vakman pur sang
pi_217491126
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 april 2025 06:58 schreef Lospedrosa het volgende:

Duurzaamheid. (Wat ik lees)

https://www.wonen.nl/verb(...)elzijdig-en-tijdloos
[..]

1) Duurder in aanschaf klopt inderdaad.
2) M.i. echt dom gelul. (Goed) staal gaat generaties lang mee en kun je omsmelten tot nieuw bronmateriaal. Hoe wil je dit doen met hardhout?
3) Ook onzin. Het zwaarste kozijn wat ik er hier heb ingetild was 65kg. Nu hebben wij (echte) vakverdeling, maar als hier 1 lap triple glas in moest had die ongeveer 85kg gewogen. En dat triple glas was even zwaar geweest als het in een houten kozijn had gemoeten.

Ik zou je willen adviseren om je wijsheden iets minder van google te vissen en contact op te nemen met experts. Er zijn zat tussenleveranciers die alle 4 de smaken verkopen en je dus belangeloos qua materiaal een eerlijk verhaal kunnen geven.
pi_217491134
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 april 2025 07:18 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Volgens mij verkoop je stalen kozijnen. ;)
Ik verkoop geen van allen en baseer mijn kennis op basis van algemene ervaring binnen de sector.

[ Bericht 0% gewijzigd door 2172619626795 op 29-04-2025 09:07:50 ]
pi_217491140
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 april 2025 07:22 schreef 2172619626795 het volgende:

[..]
1) Duurder in aanschaf klopt inderdaad.
2) M.i. echt dom gelul. (Goed) staal gaat generaties lang mee en kun je omsmelten tot nieuw bronmateriaal. Hoe wil je dit doen met hardhout?
3) Ook onzin. Het zwaarste kozijn wat ik er hier heb ingetild was 65kg. Nu hebben wij (echte) vakverdeling, maar als hier 1 lap triple glas in moest had die ongeveer 85kg gewogen. En dat triple glas was even zwaar geweest als het in een houten kozijn had gemoeten.

Ik zou je willen adviseren om je wijsheden iets minder van google te vissen en contact op te nemen met experts. Er zijn zat tussenleveranciers die alle 4 de smaken verkopen en je dus belangeloos qua materiaal een eerlijk verhaal kunnen geven.
Nou ben nog niet overtuigd.
Vakman pur sang
pi_217491145
quote:
10s.gif Op dinsdag 29 april 2025 07:24 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Moet jij weten :D

Ik zit hier niet voor jou, ik zit hier zonder enig belang kennis en ervaring te delen om de zin van de onzin te onderscheiden.
  dinsdag 29 april 2025 @ 07:33:22 #14
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_217491175
quote:
10s.gif Op dinsdag 29 april 2025 07:24 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Dat is geen verrassing dat je je niet laat overtuigen door iemand doe er duidelijk wél ervaring mee heeft :') . 1 ding scheelt, de vraag werd gesteld door Jogy en niet door jou. Dus er is niemand hier die je hoeft te overtuigen :) .

Ik ben zelf overigens verrast. Zou nooit aan staal gedacht hebben. We hebben hier stalen kozijnen van 50 jaar oud eruit gesloopt, precies om de punten die Blomke benoemd. Maar ergens is het wel logisch dat ook die technologie niet stil gestaan heeft.
pi_217491178
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 april 2025 07:26 schreef 2172619626795 het volgende:

[..]
Moet jij weten :D

Ik zit hier niet voor jou, ik zit hier zonder enig belang kennis en ervaring te delen om de zin van de onzin te onderscheiden.
Nja oké Alu en staal zijn ook een optie. Weer wat geleerd.
Ik zie het alleen in oude zooi met in de winter water wat condenseert, dat zal vast enorm verbeterd zijn.
Vakman pur sang
pi_217491188
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 april 2025 07:33 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Nja oké Alu en staal zijn ook een optie. Weer wat geleerd.
Ik zie het alleen in oude zooi met in de winter water wat condenseert, dat zal vast enorm verbeterd zijn.
Condensatie aan de buitenkant vindt plaats bij élk kozijn waar (goed) triple glas in zit. Dit komt door de hoge isolatiewaarde van dit type glas dat hierdoor eerder het dauwpunt aantikt. Omdat er in staal en alu meestal triple glas zit, zul je dit statistisch gezien vaker zien bij dit type kozijnen.

Maar dit komt enkel door het glas vanwege de hoge isolatiewaarde. Als je in stalen of alu kozijnen dubbel glas zou zetten, dan heb je dit niet.

Condensatie tussen het glas of aan de binnenkant van het kozijn is altijd een teken van een gebrek.

[ Bericht 1% gewijzigd door 2172619626795 op 29-04-2025 08:00:24 ]
pi_217491240
Om te voorkomen dat de inhoud ondersneeuwt, hier naar mijn ervaring even kort samengevat:

- Lange levensduur maar niet onderhoudsarm:
(Hard)houten kozijnen
Relatieve prijs: gemiddeld

- Korte tot middellange levensduur maar wel onderhoudsarm:
Kunststof kozijnen
Relatieve prijs: goedkoop

- Zeer lange levensduur én onderhoudsarm:
Aluminium of staal
Relatieve prijs: duur

Zijn kunststof kozijnen dan weggegooid geld? Naar mijn mening absoluut niet: als je voor 25K je huis rondom in de kunststof kozijnen kan zetten, dan is dat geen geld gezien de levensduur. Je moet er alleen wel vanuit gaan dat ze maximaal 20-25 jaar probleemloos meegaan (de A-merken dan) en daarna gebreken gaan vertonen die moeilijk of niet zijn te herstellen.

Om dit te voorkomen kun je voor staal of aluminium gaan, maar dan ben je 2x zoveel kwijt. De levensduur is (bij A-merken) dan wel weer 3 tot soms 4x zo lang.

Er is geen goed of fout, het is een persoonlijke afweging. Het kent allemaal z’n voor- en nadelen.
pi_217491255
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 april 2025 07:16 schreef 2172619626795 het volgende:
Dan nog kunnen kunststof kozijnen een prima keuze zijn: voor 20-25K je hele huis rondom in de nieuwe kozijnen is relatief weinig geld. Daar heb je bijvoorbeeld echt geen hardhouten kozijnen voor en bovendien heb je er geen onderhoud aan.
Maar ik sloop dus wel (goede) hardhouten kozijnen eruit, is dat dan niet een beetje kapitaalvernietiging?

Voor de isolatiewaarde hoef ik het niet te doen: er is tegenwoordig HR++ 0.9 (triple heeft 0.7), de subsidie op triple is sinds dit jaar heel hoog (4x zoveel als op HR++) en ik bespaar op om de x jaar schilderen.

Nadelen zijn er ook: kunststof is draai/kiep en draait naar binnen (kan m'n rolgordijnen in de dag wegflikkeren), eenmaal een kleur gekozen kun je niet na x jaar een andere kleur erover schilderen, je mag er niet in boren en tenslotte de significant hogere prijs (en die verdien je met de subsidie niet terug).

Kortom, de kogel is nog niet door de kerk. Maar ik begrijp dat alu nog beduidend duurder is dan kunststof, welke factor moet ik dan aan denken?
pi_217491282
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 april 2025 07:56 schreef r_one het volgende:

[..]
Maar ik sloop dus wel (goede) hardhouten kozijnen eruit, is dat dan niet een beetje kapitaalvernietiging?

Voor de isolatiewaarde hoef ik het niet te doen: er is tegenwoordig HR++ 0.9 (triple heeft 0.7), de subsidie op triple is sinds dit jaar heel hoog (4x zoveel als op HR++) en ik bespaar op om de x jaar schilderen.

Nadelen zijn er ook: kunststof is draai/kiep en draait naar binnen (kan m'n rolgordijnen in de dag wegflikkeren), eenmaal een kleur gekozen kun je niet na x jaar een andere kleur erover schilderen, je mag er niet in boren en tenslotte de significant hogere prijs (en die verdien je met de subsidie niet terug).

Kortom, de kogel is nog niet door de kerk. Maar ik begrijp dat alu nog beduidend duurder is dan kunststof, welke factor moet ik dan aan denken?
Zie mijn post hierboven voor een kort ,,schema”. Je kan nu 2 keer zoveel voor alu of staal uitgeven, maar als dat 3-4 keer zolang meegaat, dan ben je “goedkoper” uit. Het is maar net hoe je het bekijkt.

Ikzelf zou goede houten kozijnen alleen vervangen als het de levensduur van de nieuwe kozijnen qua kosten opwegen tegen het onderhoud van de bestaande houten kozijnen. Puur financieel gezien.

Esthetisch heeft hout bij mij altijd de voorkeur boven kunststof, maar alles eromheen waar je niet meer naar om hoeft te kijken is ook wat waard. Zeker gezien de relatief lage aanschafprijs van kunststof kozijnen.

Dat is het enige wat ik erover kan “adviseren”. Het blijft een kwestie van persoonlijke voorkeuren en smaak, en wat zwaarder weegt dan het andere weet jij van jezelf het beste
pi_217491303
quote:

[..]

Aparte manier van reageren...... waren stalen kozijnen die, na de oorlog door een bombardement, in de woning waren gezet. Zaten er dus al 40 jaar in toen ik het huis kocht. Met alle ellende van dien.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_217491342
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 april 2025 08:11 schreef blomke het volgende:

[..]
Aparte manier van reageren...... waren stalen kozijnen die, na de oorlog door een bombardement, in de woning waren gezet. Zaten er dus al 40 jaar in toen ik het huis kocht. Met alle ellende van dien.
Dan zijn dat sowieso ongeïsoleerde kozijnen, want thermisch onderbroken stalen of alu kozijnen bestaan pas sinds de jaren 80.

In dat geval zijn jouw kozijnen dus niet representatief voor de aluminium of stalen kozijnen van tegenwoordig, want tegenwoordig zijn ze wel goed geïsoleerd.

Ongeïsoleerde stalen kozijnen zijn inderdaad op geen enkel vlak een goede optie. Vandaar dat ze (voor buitengevels) ook niet meer worden gemaakt.
pi_217491351
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 april 2025 07:36 schreef 2172619626795 het volgende:

Condensatie tussen het glas of aan de binnenkant van het kozijn is altijd een teken van een gebrek.
Een gebrek in isolatiewaarde ja. Iedereen die een beetje verstand van Lambda's heeft, weet dat staal een zeer goede warmtegeleider is en daardoor condensatie aa de binnenzijde veroorzaakt. Staal, vocht en zuurstof .... roest.
pi_217491358
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 april 2025 07:56 schreef r_one het volgende:

[..]

Ja. Ik zou er HR++ inzetten en met een goede epoxyverf afwerken.
pi_217491370
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 april 2025 08:22 schreef blomke het volgende:

[..]
Een gebrek in isolatiewaarde ja. Iedereen die een beetje verstand van Lambda's heeft, weet dat staal een zeer goede warmtegeleider is en daardoor condensatie aa de binnenzijde veroorzaakt. Staal, vocht en zuurstof .... roest.
Nee, dan lees je niet goed of je hebt hier te weinig kennis van.

Ik zeg duidelijk: condensatie aan de buitenkant van het glas komt door de goede isolatiewaarde van het glas.

Condensatie tussen het glas of aan de binnenkant van het kozijn is een teken van een gebrek.

Geïsoleerde stalen kozijnen (thermisch onderbroken) zijn geen warmt(of koude) geleiders maar zijn in isolatiewaarde te vergelijken met hout.
pi_217491398
Wat vind ik het toch heerlijk om inhoudelijke reacties te lezen waar ik het gevoel van krijg dat er iemand met een hoop verstand zijn kennis deelt! :Y

Thanks, ik had er geen nood aan maar vind het wel fijn om nu iets meer kennis te hebben!
Tis dat ik geen geld genoeg heb om een echt huis te bouwen (wel een zomerhuis met kunststofkozijnen) anders zou ik zeker voor alu/ staal gaan aangezien onderhoud aan je huis/kozijnen echt wel het minst leuke werk is wat ik mij kan bedenken (ga nog liever 200m2 omspitten)
The people who lost my respect will never get a capital letter for their name again.
Like trump...
  dinsdag 29 april 2025 @ 08:38:00 #26
264415 Jahr00n
Fakkelteit
pi_217491411
Ik ben aan het kijken naar kunststof A merk kozijnen in een donkere kleurstelling. Ook de draaiende delen donker. Hebben jullie ervaring met verkleuring in de loop van de tijd?
pi_217491471
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 april 2025 08:34 schreef Chandler het volgende:

Tis dat ik geen geld genoeg heb om een echt huis te bouwen (wel een zomerhuis met kunststofkozijnen) anders zou ik zeker voor alu/ staal gaan aangezien onderhoud aan je huis/kozijnen echt wel het minst leuke werk is wat ik mij kan bedenken (ga nog liever 200m2 omspitten)
Voor mij het mooiste wat er is. Ik ga vandaag een haardhouthok bouwen. Van scratch af aan.
pi_217493255
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 april 2025 08:56 schreef blomke het volgende:
Voor mij het mooiste wat er is. Ik ga vandaag een haardhouthok bouwen. Van scratch af aan.
bouwen ok. Maar steeds weer moeten schuren en verven.. nee dank je wel.
The people who lost my respect will never get a capital letter for their name again.
Like trump...
pi_217493728
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 april 2025 07:36 schreef 2172619626795 het volgende:

[..]
Condensatie aan de buitenkant vindt plaats bij élk kozijn waar (goed) triple glas in zit. Dit komt door de hoge isolatiewaarde van dit type glas dat hierdoor eerder het dauwpunt aantikt. Omdat er in staal en alu meestal triple glas zit, zul je dit statistisch gezien vaker zien bij dit type kozijnen.

Maar dit komt enkel door het glas vanwege de hoge isolatiewaarde. Als je in stalen of alu kozijnen dubbel glas zou zetten, dan heb je dit niet.

Dat laatste heb ik nu bij mijn Reynaards profielen (uit 2000).
In mijn nieuwbouw krijg ik hardhouten kozijnen maar de kwaliteit van hardhout is de afgelopen 30 jaar fors achteruit gegaan en ik heb gene zin om te schilderen.

Dus zit er aan te denken om mijn kozijnen gelijk te vervangen door aluminium. Maar dan wel zonder de condensatie die ik nu binnen heb.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_217493814
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 april 2025 15:46 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Dat laatste heb ik nu bij mijn Reynaards profielen (uit 2000).
In mijn nieuwbouw krijg ik hardhouten kozijnen maar de kwaliteit van hardhout is de afgelopen 30 jaar fors achteruit gegaan en ik heb gene zin om te schilderen.

Dus zit er aan te denken om mijn kozijnen gelijk te vervangen door aluminium. Maar dan wel zonder de condensatie die ik nu binnen heb.
Vind je condensatie aan de buitenkant ook vervelend? Opzich kun je gewoon voor dubbel glas gaan om dit te voorkomen.

Bij ons is het beetje dauw bij de eerste zonnestralen echter al snel weer weg. In de schaduwkant duurt het wel wat langer. Verder heb je er geen last van.
pi_217493873
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 april 2025 07:16 schreef 2172619626795 het volgende:

[..]

Er is niets mis met kunststof kozijnen. Maar kunststof kozijnen gaan geen 50 jaar mee, ook de A-merken niet. De meeste kunststof kozijnen gaan na 15 jaar ernstige problemen vertonen rondom de vleugels en anders dan bij hout of bij staal kun je deze problemen bij kunststof vaak niet herstellen.

Wil je voor de langste levensduur, dan ga je inderdaad voor hardhout of staal/alu. Wil je voor een lange levensduur en onderhoudsarm (=alleen schoonhouden + evt kitwerk vervangen), dan blijven staal en aluminium over. Wil je voor een korte tot medium levensduur maar onderhoudsarm en goedkoop, dan ga je voor kunststof.

Op dit moment is dat wat het is.
[..]
Ik ken het merk (of eigenlijk het profiel) bij naam, maar ik heb er geen persoonlijke ervaring mee, dus over dit merk specifiek kan ik moeilijk iets zeggen.

Over het algemeen kun je er vanuit gaan dat kunststof kozijnboeren die al een staat van dienst hebben van 30 jaar doorgaans goed zijn. Zeker als dit een profieltype is die door meerdere partners wordt gebruikt in hun productie. Dan zal de levensduur ongetwijfeld richting de 20-25 jaar gaan.

Wat ik alleen probeer te zeggen, is dat het bij alle kunststof kozijnen dan ook wel zo’n beetje stopt. Vaste delen daargelaten: draaiende delen zijn door de spanning op de scharnieren gevoelig voor materiaalmoeheid wat bij kunststof kozijnen wordt voorkomen door weekmiddelen. Maar deze weekmiddelen vervliegen door de jaren.

Het zegt niet alles natuurlijk, maar het eerste kunststof kozijn van zeg 25 jaar oud zonder deze problemen moet ik nog tegenkomen.

Dus dan heb je 20-25 jaar lang kozijnen waar je geen omkijken naar hebt. Dat is m.i. geen weggegooid geld en ook een goede investering.
Stalen kozijnen... _O-

Gast, het is 2025.
pi_217493924
quote:
8s.gif Op maandag 28 april 2025 21:34 schreef jogy het volgende:
Help, onze kozijnen en ramen laten het huis eruit zien alsof we crack roken dus moeten ze vervangen worden.

Nu heb ik altijd gedacht te weten dat aluminium kozijnen qua levensduur een stuk langer meegaan dan kunststof maar internet is verwarrend en nu weet ik het niet meeer. De ene site zegt dat kunststof 20/30 jaar meegaat en aluminium 50/75 en de andere dat kunststof 75 jaar meegaat en aluminium nog steeds die 50/75.

Dus het internet vertrouw ik niet meer behalve fok.nl en ik hoop dat er kozijnexperts zijn die antwoord kunnen geven. 50 jaar voor kunststof kozijnen zou al prima zijn maar 20 jaar vind ik veel te kort. Wat is de ervaring?
Het is echt wat je wilt... hout is betaalbaar, duurzaam, gaat lang mee mits goed onderhouden. Maar je moet het dus wel structureel onderhouden. Voordeel is dat beschadigingen bij te werken zijn.

Kunststof en aluminium gaan beide ook lang mee, en zijn onderhoudsarm. Kunststof is echter wel een stukje goedkoper dan aluminium. Beschadigingen op aluminium zijn nauwelijks te repareren, dit is een aandachtspunt voor huishoudens met bijv. kinderen. De enige logische overweging om voor aluminium te kiezen is op basis van esthetiek, maar ook dat is een keuze. Tegenwoordig zijn er ook kunststof kozijnen die erg op aluminium lijken.
pi_217493942
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 april 2025 16:04 schreef Alloch87 het volgende:

[..]
Stalen kozijnen... _O-

Gast, het is 2025.
Precies, het is 2025. Misschien moet jij eens meegaan in je tijd :)

Ik heb inmiddels genoeg argumenten gegeven. Aan je simpele reactie te zien heb je niets daarvan gelezen.
pi_217493957
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 april 2025 16:12 schreef 2172619626795 het volgende:

[..]
Precies, het is 2025. Misschien moet jij eens meegaan in je tijd :)

Ik heb inmiddels genoeg argumenten gegeven. Aan je simpele reactie te zien heb je niets daarvan gelezen.
Even een disclaimer, ik ging er vanuit dat TS de gevelkozijnen bedoelde!

Ik denk dat ik niet goed gelezen heb... :@
pi_217493978
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 april 2025 16:14 schreef Alloch87 het volgende:

[..]

Ik heb het ook over stalen kozijnen voor buitengevels.
pi_217493983
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 april 2025 15:57 schreef 2172619626795 het volgende:

[..]
Vind je condensatie aan de buitenkant ook vervelend? Opzich kun je gewoon voor dubbel glas gaan om dit te voorkomen.

Bij ons is het beetje dauw bij de eerste zonnestralen echter al snel weer weg. In de schaduwkant duurt het wel wat langer. Verder heb je er geen last van.
Nee het zit nu aan de binnenkant. Hele plassen water en het aluminium is ook ijskoud.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
pi_217493996
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 april 2025 16:16 schreef 2172619626795 het volgende:

[..]
Ik heb het ook over stalen kozijnen voor buitengevels.
O, in dat geval kom ik terug op mijn vorige reactie.

:')
pi_217494003
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 april 2025 16:16 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Nee het zit nu aan de binnenkant. Hele plassen water en het aluminium is ook ijskoud.
Zonde. Dat is een ernstig gebrek en binnen de industriestandaarden van nu genoeg reden voor vervanging of schadeloosstelling. Misschien heel oud?

Maar mijn vraag was eigenlijk: vind je condensatie aan de buitenkant hinderlijk? Want dat is inherent aan triple glas, ongeacht het type kozijn.
pi_217494017
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 april 2025 16:18 schreef Alloch87 het volgende:

[..]
O, in dat geval kom ik terug op mijn vorige reactie.

:')
Als in: je bent dan nog steeds van mening dat stalen kozijnen niet meer van deze tijd zijn?

Of juist dat stalen kozijnen inderdaad de meeste architecturale vrijheid geven, en naar het profiel gekeken niet meer onder doen voor hout qua isolatiewaarde?
pi_217494046
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 april 2025 16:19 schreef 2172619626795 het volgende:

[..]
Zonde. Dat is een ernstig gebrek en binnen de industriestandaarden van nu genoeg reden voor vervanging of schadeloosstelling. Misschien heel oud?

Maar mijn vraag was eigenlijk: vind je condensatie aan de buitenkant hinderlijk? Want dat is inherent aan triple glas, ongeacht het type kozijn.
Nee dat interesseert mij niet.

Zijn van rond 2000.
pi_217494161
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 april 2025 16:24 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Nee dat interesseert mij niet.

Zijn van rond 2000.
Dat scheelt, want dan heb je veel meer keuze.

En dat is klote om te lezen. Ik weet niet zo veel van aluminium kozijnen af van uit die tijd, maar het kunnen altijd maar 3 dingen zijn:

1) Slecht isolerend of lek glas (dauw in een cirkel / ovaal in het midden van het glas)
2) Slecht isolerend of lek kozijn (dauw in een ring met een droge plek in het midden van het glas)
3) Een lek kozijn. Bij aluminium is dit meestal bij kokerprofielen in combinatie met holle glaslatten (hol van binnen) met rubber als seal in plaats van echte kit. Lang verhaal kort;

Deze combinatie leidt vaak tot problemen, omdat het bij een klein luchtlek een circulaire luchtstroom creëert binnen de profielen. Omdat aluminium aan de ene zijde van de thermische onderbreking warmte (of koude) geleid en de luchtstroom dit doorgeeft aan het glas, krijg je een laag dauwpunt van het glas zelf waardoor deze snel (aan de binnenkant) beslaat.

De oplossing is dan heel simpel: rubber vervangen voor echte kit en anders de holle latten (meestal van Janssen) vervangen voor massieve aluminium latten en ook dichtkitten.

Dit laatste probleem zie je vaak in huizen met een mechanische afzuiging omdat die standaard een kleine onderdruk geven waardoor de luchtstroom in het kozijn kan ontstaan.

Bij nieuwe geïsoleerde stalen of aluminium kozijnen is dit probleem uitgesloten.

[ Bericht 1% gewijzigd door 2172619626795 op 29-04-2025 17:03:11 ]
pi_217494265
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 april 2025 16:14 schreef Alloch87 het volgende:

[..]

Je hebt prima gelezen; het gaat om buitenkozijnen.
pi_217494270
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 april 2025 16:16 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Precies het probleem bij mijn (voormalige) stalen kozijnen.
pi_217494311
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 april 2025 16:57 schreef blomke het volgende:

[..]
Precies het probleem bij mijn (voormalige) stalen kozijnen.
Bij ongeïsoleerde stalen of alu kozijnen is dit een logisch gevolg.

Echter worden deze voor buitengevels niet meer gemaakt. Tegenwoordig zijn dat enkel geïsoleerde profielsystemen en daar heb je dit probleem niet meer.
pi_217494466
Maar je doet nog steeds alsof staal een heel logische keuze is voor de vervanging van kozijnen in een doorsnee huis.

Volgens mij is het een echte nichemarkt.
Ik heb wat rondgekeken op internet en vind alleen luxe uitgebouwde woonboerderijen met zwarte “staldeuren” en grachtenpanden en luxe winkels.

Een gewoon wit kozijn met draaibaar raam en dauwlufter zie ik op geen enkel plaatje.

Vakman pur sang
pi_217494496
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 april 2025 17:28 schreef Lospedrosa het volgende:
Maar je doet nog steeds alsof staal een heel logische keuze is voor de vervanging van kozijnen in een doorsnee huis.

Volgens mij is het een echte nichemarkt.
Ik heb wat rondgekeken op internet en vind alleen luxe uitgebouwde woonboerderijen met zwarte “staldeuren” en grachtenpanden en luxe winkels.

Een gewoon wit kozijn met draaibaar raam en dauwlufter zie ik op geen enkel plaatje.
Ja ik vind het inderdaad een logische optie, omdat ik (kennelijk) als een van de weinigen op de hoogte ben van de mogelijkheden. Juist met staal kun je alle kanten op, van een simpel vast deel tot aan dutch doors en getoogd glas, juist omdat het zoveel ontwerpvrijheid heeft.

Als jij een valraam, draaikiep of simpele openslaande vleugels wilt hebben, dan kan dat gewoon.

Staal gaat simpelweg het langst mee van allemaal. De enige reden waarom het geen logische keuze voor een standaard huis is, is omdat de aanschafwaarde het hoogst is. Maar zoals ik al eerder zei, als een stalen kozijn dat 2 keer zo duur is als kunststof 3-4 keer zo lang mee gaat, dan is het (economisch gezien) de beste keuze.

Misschien dat het komt omdat weinig mensen in een huis wonen waarin ze oud willen worden. Als ik verwacht binnen 10 jaar te verhuizen, dan zou ik ook voor kunststof of hout gaan en niet voor staal, want dat voordeel ga ik dan nooit terugzien.
pi_217494527
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 april 2025 17:33 schreef 2172619626795 het volgende:

[..]
Ja ik vind het inderdaad een logische optie, omdat ik (kennelijk) als een van de weinigen op de hoogte ben van de mogelijkheden. Juist met staal kun je alle kanten op, van een simpel vast deel tot aan dutch doors en getoogd glas, juist omdat het zoveel ontwerpvrijheid heeft.

Als jij een valraam, draaikiep of simpele openslaande vleugels wilt hebben, dan kan dat gewoon.

Staal gaat simpelweg het langst mee van allemaal. De enige reden waarom het geen logische keuze voor een standaard huis is, is omdat de aanschafwaarde het hoogst is. Maar zoals ik al eerder zei, als een stalen kozijn dat 2 keer zo duur is als kunststof 3-4 keer zo lang mee gaat, dan is het (economisch gezien) de beste keuze.

Misschien dat het komt omdat weinig mensen in een huis wonen waarin ze oud willen worden. Als ik verwacht binnen 10 jaar te verhuizen, dan zou ik ook voor kunststof of hout gaan en niet voor staal, want dat voordeel ga ik dan nooit terugzien.
In nederland is Duitsland al enige tijd de grootste speler in de kozijnenmarkt.
Ik snap dat er dan een product wordt gemaakt wat wel in eigen huis en op maat gemaakt kan worden.

Is de prijs niet eerder 3 tot 4 keer hoger dan een schuko deur/kozijn?

Ik lees prijzen van 6000-8000 euro voor 1 buitendeur.

En waarom is het duurzamer dan goed behandeld aluminium? Daar gebeurt toch ook niks mee?
En is toch weer goedkoper dan staal, terwijl aluminium ansich duurder is dan staal.
Vakman pur sang
pi_217494656
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 april 2025 17:37 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
In nederland is Duitsland al enige tijd de grootste speler in de kozijnenmarkt.
Ik snap dat er dan een product wordt gemaakt wat wel in eigen huis en op maat gemaakt kan worden.
Een kozijn is letterlijk altijd op maat gemaakt. De vormgeving ervan kent gewoon veel beperkingen die vallen of staan met het type profielsysteem. Kunststof beperkt (m.i.) wel snel daarin.

quote:
Is de prijs niet eerder 3 tot 4 keer hoger dan een schuko deur/kozijn?

Ik lees prijzen van 6000-8000 euro voor 1 buitendeur.
Voordeuren zijn inderdaad een stuk duurder, hiermee heb je gelijk de uiterste vergelijking te pakken. Dat heeft ermee te maken dat het gewicht dan een grote rol speelt, aangezien dat 1 grote vleugel is. Daarnaast speelt hierbij ook het sluitsysteem een grote rol: hier is (nog) veel minder standaardisering dan bij hout, kunststof of zelfs aluminium.

Bij kozijnen (waar we het in principe over hadden) is dit verschil in prijs wel ongeveer een factor 2 met kunststof en een factor 1.5 met hardhout.

quote:
En waarom is het duurzamer dan goed behandeld aluminium? Daar gebeurt toch ook niks mee?
En is toch weer goedkoper dan staal, terwijl aluminium ansich duurder is dan staal.

Aluminium is heel erg kwetsbaar. Als je daar een deuk of kras op krijgt is het heel moeilijk te herstellen. Daarnaast hebben geïsoleerde aluminium profielsystemen een (veel) lagere isolatiewaarde dan geïsoleerde stalen profielsystemen.

Staal deukt niet, krast niet (onherstelbaar) en is altijd te repareren als een vleugel niet meer goed sluit.

Qua degelijkheid is staal in alle opzichten een stuk beter dan aluminium. Het probleem is alleen dat de meeste mensen dit niet (kunnen) weten, omdat men geïsoleerde stalen kozijnen nooit ergens tegenkomt. Je hebt geen referentiepunt dus.

Ik zou bijna zeggen: stuur me een DM en kom maar langs om te kijken :P Alhoewel ik hier nog bezig ben met vervangen.
pi_217495393
Hier slechte vurenhouten kozijnen vervangen door aluminium (Aliplast).

Condensatie heb je met moderne Aluminium kozijnen geen last meer van. Die zijn namelijk thermisch onderbroken. Er zit letterlijk een kunstof profiel tussen de aluminium profielen. Het binnen en buiten profiel zijn zo gescheiden en er is geen koudebrug meer.

We hebben condensatie aan de buitenkant nu, omdat er zo weinig warmte naar buiten verdwijnt:)
pi_217495425
Moet ik dit nou mooi vinden:

Ik associeer het toch met een gevangenis, tuchtschool of erger...

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')