ze moeten eerst TATA staal sluiten en Schiphol en het verkeer en de koeien opruimen , dan pas kan er weer gebouwd wordenquote:Op maandag 21 april 2025 08:22 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Tja, dat weet men natuurlijk prima in Den Haag. Maar blijkbaar is de druk gewoon nog niet hoog genoeg…
quote:Schiphol en Tata Steel bovenaan top-100 stikstofoxiden
Stikstofoxiden komen vooral door verbranding van fossiele brandstoffen door verkeer, de energiesector en de industrie. Schiphol en Tata Steel zijn de grootste bronnen van stikstofoxiden. Schiphol ontbreekt echter uit een nieuwe lijst van het RIVM waarin niet naar emissies maar naar deposities (neerslag) werd gekeken en luchtvaart buiten beschouwing werd gelaten: daar staat Tata Steel bovenaan de lijst.
Alle sectoren, dus ook verkeer, industrie en de luchtvaart moeten bijdragen aan de oplossing. Dat betekent dat ook deze grote vervuilers hun uitstoot snel terug moeten dringen om onze natuur te redden.
Het mag niet zo zijn dat grote vervuilers als Tata Steel en Schiphol uitgezonderd worden.
daar zal men dan niet veel haast mee hoeven te maken in afwachting van een mooie functie elders bij de overheidquote:Op maandag 21 april 2025 09:24 schreef Breekfast het volgende:
Het nadeel is nu wel dat de voornaamste motivatie van NSC het voortbestaan van dit kabinet is, hoe groot de puinhoop ook wordt. Want bij de volgende 2e kamer verkiezingen moeten ze allemaal op zoek naar een andere baan.
quote:De duur van de wachtgelduitkering is gelijk aan de duur van de vervulling van de politieke functie, met een minimum van 2 jaar en een maximum van 3 jaar en 2 maanden.
Uitzonderingen: Bij een functievervulling van minder dan 3 maanden bedraagt de uitkeringsduur 6 maanden.
quote:Wat is de schadeloosstelling voor Tweede Kamerleden?
De basisvergoeding voor Tweede Kamerleden wordt 'schadeloosstelling' genoemd.
De schadeloosstelling van 'gewone' Tweede Kamerleden bedraagt sinds 1 juli 2024 10.133,92 euro bruto per maand.1 jul 2024
Voor de Veluwe / Gelderland is wat doen aan de bio-industrie aldaar veel praktischer. Daar ligt echt de grote opgave.quote:Op maandag 21 april 2025 09:15 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ze moeten eerst TATA staal sluiten en Schiphol en het verkeer en de koeien opruimen , dan pas kan er weer gebouwd worden
[ afbeelding ]
https://www.greenpeace.or(...)kP4XizcaArS6EALw_wcB
[..]
Eens. Daarom nu keiharde maatregelen nemen die gegarandeerd de uitstoot verminderen, pas dan zullen rechters en EU die normverlaging toestaan. Dat is wel de volgorde, maar dat beide zo snel mogelijk moet ben ik en de hele tweede kamer het met je eens.quote:Op maandag 21 april 2025 08:51 schreef Kickinalfa het volgende:
Die norm verlaging moet gewoon zsm worden doorgevoerd of dit soort zaken buiten de norm om toestaan.
Ach, die komen wel weer ergens terecht. Daar zijn ze niet zo bang voor. Zoiets vormt voor de PVV'ers in het kabinet een groter probleem.quote:Op maandag 21 april 2025 09:24 schreef Breekfast het volgende:
Het nadeel is nu wel dat de voornaamste motivatie van NSC het voortbestaan van dit kabinet is, hoe groot de puinhoop ook wordt. Want bij de volgende 2e kamer verkiezingen moeten ze allemaal op zoek naar een andere baan.
Heb niet het idee dat de hele tweede kamer echt vol voor snelle, ingrijpende, maatregelen gaat…quote:Op maandag 21 april 2025 09:35 schreef Hanca het volgende:
[..]
Eens. Daarom nu keiharde maatregelen nemen die gegarandeerd de uitstoot verminderen, pas dan zullen rechters en EU die normverlaging toestaan. Dat is wel de volgorde, maar dat beide zo snel mogelijk moet ben ik en de hele tweede kamer het met je eens.
De minister stribbelt vooral tegen, de kamer is op 1 partij na (BBB, woordvoerder Van der Plas) eigenlijk behoorlijk eensgezind. Maar de coalitie durft Wiersma nog niet te dwingen dingen te doen die BBB niet wil.quote:Op maandag 21 april 2025 09:38 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Heb niet het idee dat de hele tweede kamer echt vol voor snelle, ingrijpende, maatregelen gaat…
Vooral voor de PVVers onderaan de lijst is dat een probleem, de kabinetsleden zijn of onafhankelijk genoeg (Coenradie), of gaan de Kamer wel weer in.quote:Op maandag 21 april 2025 09:36 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Ach, die komen wel weer ergens terecht. Daar zijn ze niet zo bang voor. Zoiets vormt voor de PVV'ers in het kabinet een groter probleem.
Klopt, zeker omdat de fractie een volgende ronde vast een stuk kleiner is.quote:Op maandag 21 april 2025 09:40 schreef Hanca het volgende:
[..]
Vooral voor de PVVers onderaan de lijst is dat een probleem, de kabinetsleden zijn of onafhankelijk genoeg (Coenradie), of gaan de Kamer wel weer in.
ik zie het ook niet gebeurenquote:Op maandag 21 april 2025 09:38 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Heb niet het idee dat de hele tweede kamer echt vol voor snelle, ingrijpende, maatregelen gaat…
Tja, dan willen die andere coalitiepartijen het blijkbaar niet graag genoeg.quote:Op maandag 21 april 2025 09:39 schreef Hanca het volgende:
[..]
De minister stribbelt vooral tegen, de kamer is op 1 partij na (BBB, woordvoerder Van der Plas) eigenlijk behoorlijk eensgezind. Maar de coalitie durft Wiersma nog niet te dwingen dingen te doen die BBB niet wil.
FvD stuurt alleen nooit iemand naar stikstofdebatten, Denk ook niet echt.
Niet genoeg om de coalitie op te blazen, idd. Dat is ook de reden dat Van der Plas dit zelf doet, die zit daar echt met een uitstraling: als jullie iets doen wat ik niet wil, is het einde kabinet. Sterker: dat zegt ze ook regelmatig "dat gaan wij niet meemaken".quote:Op maandag 21 april 2025 09:57 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Tja, dan willen die andere coalitiepartijen het blijkbaar niet graag genoeg.
Ja super verspilling , net als het niet in gebruik nemen van de Airport Lelystad wegens stikstofquote:Op maandag 21 april 2025 11:19 schreef nostra het volgende:
Nederland loopt Brusselse miljarden mis na graai in budget voor Lelylijn
https://www.ad.nl/politie(...)r-lelylijn~abb0f5ad/
Of Nederland dat geld zou krijgen, was nog niet zeker. Maar ook met een korting van 4 miljard, zou een investering van 13,8 miljard in zo’n spoorlijn, in de praktijk dus meer dan 20 miljard, volstrekt onverantwoord zijn.quote:Op maandag 21 april 2025 11:19 schreef nostra het volgende:
Nederland loopt Brusselse miljarden mis na graai in budget voor Lelylijn
https://www.ad.nl/politie(...)r-lelylijn~abb0f5ad/
13,8 minus 33% = 9 miljard om het noorden te ontsluitenquote:Op maandag 21 april 2025 11:41 schreef Fred_B het volgende:
[..]
Of Nederland dat geld zou krijgen, was nog niet zeker. Maar ook met een korting van 4 miljard, zou een investering van 13,8 miljard in zo’n spoorlijn, in de praktijk dus meer dan 20 miljard, volstrekt onverantwoord zijn.
quote:Onmogelijk
Volgens de laatste prognose zou de Lelylijn waarschijnlijk 13,8 miljard euro gaan kosten, waarvan Nederland dus ruwweg een derde gesubsidieerd kan krijgen.
In ruil is afgesproken met Brussel dat de lijn er voor 2050 moet liggen.
Hoewel het kabinet al ruim 3 miljard euro had gereserveerd, is dat geld vorige week in de onderhandelingen over de Voorjaarsnota aan andere infrastructuurprojecten uitgegeven, zoals aan een spoorlijn tussen Veendam en Emmen.
Ik zou het andersom willen beweren: de Lelylijn niet leggen is onverantwoord. Het is echt de enige manier om de randstad te ontlasten. Werkgelegenheid verplaatsen is al decennia lang geprobeerd, dat gaat hem gewoon niet worden. Dus moet het anders en de Lelylijn is dan echt cruciaal.quote:Op maandag 21 april 2025 11:41 schreef Fred_B het volgende:
[..]
Of Nederland dat geld zou krijgen, was nog niet zeker. Maar ook met een korting van 4 miljard, zou een investering van 13,8 miljard in zo’n spoorlijn, in de praktijk dus meer dan 20 miljard, volstrekt onverantwoord zijn.
inderdaad, het is voor Brussel de connectie van Brussel via de randstad met Noord Duitsland en Denemarken, Brussel had dar heel veel geld voor overquote:Op maandag 21 april 2025 12:13 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik zou het andersom willen beweren: de Lelylijn niet leggen is onverantwoord. Het is echt de enige manier om de randstad te ontlasten. Werkgelegenheid verplaatsen is al decennia lang geprobeerd, dat gaat hem gewoon niet worden. Dus moet het anders en de Lelylijn is dan echt cruciaal.
Verder moeten ze de Lelylijn dan ook doortrekken naar Bremen, dat is dan ook gelijk belangrijk voor defensie.
quote:woensdag 24 april 2024, 17:01
Europarlement geeft definitief steun aan Lelylijn: 'Past in Europees spoorplan'
Deel dit artikel
De Lelylijn is door het Europees Parlement aangemerkt als onderdeel van een van de belangrijkste spoorlijnen in Europa.
In Brussel kregen de plannen voor de spoorlijn woensdag brede steun.
De Lelylijn is belangrijk voor Europa, dus komt het project in aamerking voor Europese financiering om het spoor te realiseren.
Het nieuwe spoor valt binnen het traject Amsterdam-Bremen-Kopenhagen en wordt daarmee opgenomen in het Europees spoorplan.
quote:"Dit was eerst iets Nederlands", zegt Europarlementariër Tom Berendsen van het CDA. "Wij hebben ervoor gezorgd dat het nu ook in het belang van de Duitse en Deense collega's is. Dat is gelukt.
In de plannen die nu zijn aangenomen door het Europees Parlement, wordt ervan uitgegaan dat de Lelylijn zal doorlopen tot Bremen.
"Dan is het traject onderdeel van een heel belangrijk spoornetwerk in Europa, dat we in samenwerking met Duitsland en Denemarken aanleggen", zegt Berendsen
"
De PVV heeft het Europees netwerk naar het noorden om zeep geholpenquote:Op maandag 21 april 2025 12:19 schreef Tomatenboer het volgende:
Ik vond de Lelylijn ook een goed idee.
Er zou überhaupt fors geïnvesteerd moeten worden in beter openbaar vervoer om de grote steden te ontlasten.
Noem het een deltaplan voor het OV, maar zoals de spits al jaren vastloopt kan echt niet meer.
Helaas hebben we van dit kabinet weinig te verwachten.
Ook de flessenhals Meppel -Zwolle te ontlasten. Als op dat traject iets gebeurt, dan kan je vanuit Noorden niet met de trein naar rest van Nederland. Dan moet je echt een QLiner nemen naar Alkmaar.quote:Op maandag 21 april 2025 12:13 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik zou het andersom willen beweren: de Lelylijn niet leggen is onverantwoord. Het is echt de enige manier om de randstad te ontlasten. Werkgelegenheid verplaatsen is al decennia lang geprobeerd, dat gaat hem gewoon niet worden. Dus moet het anders en de Lelylijn is dan echt cruciaal.
Verder moeten ze de Lelylijn dan ook doortrekken naar Bremen, dat is dan ook gelijk belangrijk voor defensie.
33% wordt het sowieso niet.quote:Op maandag 21 april 2025 12:05 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
13,8 minus 33% = 9 miljard om het noorden te ontsluiten
[..]
En binnen budget blijft dit uiteraard sowieso niet.quote:In ruil maakt Nederland dan kans op geld uit Brussel om een deel van de nieuwe lijn mee te betalen. Dat kan oplopen tot zo’n 30 procent.
(…)
In een reactie laat het ministerie van Infrastructuur weten dat het krijgen van de Brusselse subsidie ook voor de beslissing in de Voorjaarsnota niet zeker was. Veel hangt ook af van wat er na 2028 gebeurt. Dan moet er een nieuwe Europese meerjarenbegroting liggen en het is nog onduidelijk of er dan ook meer geld komt voor internationale spoortrajecten.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |