abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_217457076
En ondertussen vechten ze bij de PvdD elkaar de tent uit. De pacifisten zijn op oorlogspad. Eerst stapte de Rotterdamse fractie, incl een oud voorzitter, al uit de partij, nu eisen de senatoren een partijcongres: https://www.trouw.nl/poli(...)or-europa~b1f1c334b/
pi_217457080
quote:
0s.gif Op donderdag 24 april 2025 16:28 schreef Hanca het volgende:

[..]
Een uitstootgrens per bedrijf is inderdaad een voorbeeld van een reductiemaatregel. Want dan gaan er ook bedrijven minder mogen uitstoten dan nu. Dit wil dit kabinet alleen niet, hier pleiten CDA, CU, VVD, NSC e.d. al maanden voor. Alleen BBB blokkeert het.
Op een gegeven moment zal de BBB moeten kiezen, of een nieuwe ondergrens waardoor sommige boeren moeten stoppen of verminderen maar de meeste gewoon door kunnen gaan, of gedwongen sanering van diezelfde boeren. Het is mij om het even.
pi_217457210
quote:
0s.gif Op donderdag 24 april 2025 16:21 schreef Hanca het volgende:

[..]
Het stikstofprobleem is zeer goed meetbaar en zeer goed zichtbaar, voor iedereen.
Klopt behalve dan dat je het niet kunt meten of zien.
Vakman pur sang
pi_217457218
quote:
1s.gif Op donderdag 24 april 2025 16:48 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Oh echt? Ik zie brandnetels en bramen struiken. En heel weinig insecten op je voorruit in Nederland. Het is echt snel gegaan in NL.
Mss dat het me meer opvalt omdat ik veel in het buitenland zit. Maar NL is echt kaal geworden aan diversiteit. Zonde eigenlijk.

[ Bericht 9% gewijzigd door Black_Baron op 24-04-2025 16:56:08 ]
pi_217457256
quote:
1s.gif Op donderdag 24 april 2025 16:48 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Het is gewoon heel goed meetbaar in de grond, de hoeveelheid stikstof. En het is ook meetbaar met satellietbeelden:

En iedereen met ogen ziet de vernietigende effecfen in de natuur.

[ Bericht 13% gewijzigd door #ANONIEM op 24-04-2025 16:57:22 ]
pi_217457271
quote:
1s.gif Op donderdag 24 april 2025 16:50 schreef Black_Baron het volgende:

[..]
Oh echt? Ik zie brandnetels en bramen struiken. En heel weinig insecten op je voorruit in Nederland. Het is echt snel gegaan in NL.
Mss dat het me meer opvalt omdat ik veel in het buitenland zit. Maar NL is echt kaal geworden aan diversiteit. Zonde eigenlijk.
Het is natuurlijk flauwekul om het missen van insecten aan stikstof toe te kennen. Met meer stikstof meer planten, bloemen en insecten.

Meer bramen dan vroeger zie ik trouwens niet maar zou kunnen.
Moeten we daarvoor een heel land en toekomst voor jongeren op slot zetten?
Mag ik zeggen: dat slaat nergens op?
Vakman pur sang
pi_217457283
quote:
1s.gif Op donderdag 24 april 2025 16:57 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]

Met meer stikstof meer planten, bloemen en insecten.
Hoe zeg je in 1 zin dat je er helemaal niks van begrepen hebt...

Hier, een simpele uitleg: https://www.naturetoday.c(...)n%20op%20de%20Veluwe.
Of die van een universiteit: https://www.ru.nl/onderzo(...)ffecten-van-stikstof

[ Bericht 19% gewijzigd door #ANONIEM op 24-04-2025 17:00:37 ]
pi_217457334
Dit is wel een mooie:

quote:
‘Maar het lijkt erop dat vooral de insecten met volledige metamorfose de nadelige gevolgen van stikstof ervaren. Daar vallen onder andere bestuivers onder, die van cruciaal belang zijn voor veel gewassen. En bepaalde soortgroepen die niet goed zijn voor gewassen – zoals sprinkhanen – lijken te gedijen op stikstof. Als je daar nog klimaatverandering bij optelt, wat de negatieve effecten van stikstof versterkt, zou een kunstmatig hoge hoeveelheid stikstof in de bodem een risico kunnen zijn voor onze voedselvoorziening.’
In China hebben ze dit al ontdekt, daar bestuiven ze tegenwoordig met een kwastje omdat ze de insecten om zeep hebben geholpen. Ik zou zeggen, ipv 'no farmers no food' kun je beter 'too much cattle no food' schrijven.
pi_217457353
Even serieus: we leven in één van de dichtstbevolkte landen van Europa. We hebben woningnood, vastlopende boeren, een stikstofcrisis, en jongeren die amper een toekomst kunnen opbouwen. En wat doen we? Miljarden pompen in het beschermen van postzegels natuur waar je straks niet eens meer mág wandelen.

Heide, stuifzand, graslanden — prachtig hoor, maar laten we niet doen alsof dit onaangetaste wildernis is. Deze gebieden zijn grotendeels door de mens ontstaan. Plaggen, grazen, kappen — en nu moeten we ze koste wat het kost “behouden” met strikte regels, terwijl er in Duitsland, Frankrijk of België honderden keren zoveel écht natuurgebied is. Binnen twee uur sta je in de Eifel of Ardennen. Maar nee, wij moeten hier elk grassprietje tellen.

Ondertussen:
• Boeren worden uitgekocht of klemgezet.
• Bouwprojecten liggen stil door een vlindertje of een mos.
• Mensen kunnen geen huis krijgen.
• En de rekening? Die betalen we allemaal.

Wanneer gaan we eerlijk zeggen: dit slaat door. Natuurlijk is biodiversiteit belangrijk. Maar er is geen balans meer. We zijn doorgeschoten in het heilig verklaren van natuur die vaak niet eens uniek is — behalve omdat we hem zelf kunstmatig zo hebben gemaakt.

Tijd om opnieuw te kiezen:
Ruimte voor wonen, werken, toekomst — of alles op slot voor een korstmossensoort die ook in Polen nog leeft?
Vakman pur sang
  donderdag 24 april 2025 @ 17:11:41 #285
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_217457361
Boeren kunnen idd beter aan de slag in minder dichtbevolkte gebieden.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  donderdag 24 april 2025 @ 17:17:03 #286
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_217457390
quote:
0s.gif Op donderdag 24 april 2025 17:11 schreef Perrin het volgende:
je bedoelt andere landen waar de grond goedkoper is

zoals Frankrijk en Hongarije , ja dat zou de EU veel meer moeten stimuleren
Maar ik heb wel eens het idee dat men niet echt opzoek is naar een oplossing
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_217457393
quote:
0s.gif Op donderdag 24 april 2025 17:11 schreef Perrin het volgende:
We lezen het overal: boeren moeten weg, want dan daalt de stikstofuitstoot en kunnen we weer bouwen. Maar is dat zo? Laten we het beestje eens bij de naam noemen.

Massaal boeren uitkopen lijkt een simpele oplossing, maar het is symptoombestrijding met oogkleppen op. Want wat gebeurt er daarna?
• De boer is weg, maar het land blijft. Gaat het dan automatisch “terug naar de natuur”? Wie zorgt daar dan voor? Of laten we het gewoon verruigen tot een braamveld waar niemand meer wat aan heeft?
• De sloten, zandpaden, houtwallen, bermen – allemaal onderhoud van boeren. Als zij stoppen, wie neemt dat over? Natuurmonumenten? De gemeente met vier man en een achterstallige begroting?
• En dan dat stikstofprobleem zelf. Denk je echt dat het opgelost is als Jan en Piet hun koeien verkopen en emigreren naar Canada? Dan importeren we straks gewoon vlees en zuivel uit landen met mínder milieuregels. Lekker duurzaam.

Ondertussen raken we hier het platteland kwijt:
• Geen bedrijvigheid meer.
• Geen jonge boeren.
• Geen landschapsbeheer.
• Alleen maar regels, subsidies, stilstand.

We zijn stikstof aan het bestrijden alsof we in een spreadsheet leven, niet in een land waar mensen moeten wonen, werken en voedsel produceren. En als je dan ziet dat het vrijgekomen land óf verkwaalt, óf in handen komt van een projectontwikkelaar voor “natuurinclusieve villabouw” — dan weet je: dit beleid is niet voor de toekomst, dit is politieke schadecontrole.

Boeren weg = landschap weg. En stikstof? Dat verhuist gewoon mee met de export.
Vakman pur sang
  donderdag 24 april 2025 @ 17:22:26 #288
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_217457420
quote:
1s.gif Op donderdag 24 april 2025 16:50 schreef Black_Baron het volgende:

[..]
dat er minder vliegen , bijen vlinders en mollen zijn dat zie ik ook

bestuiving, ? dat gebeurt vooral door de wind , daar zie ik weinig problemen
en bijen kasten die zijn eenvoudig te plaatsen tijdens de bloei , dat deden we 50 jaar geleden al

de landerijen zijn erg kaal , maar men vind dat prachtig , die groene biljartlakens

in Hongarije en Roemenië is landbouwgrond spotgoedkoop
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_217457427
quote:
1s.gif Op donderdag 24 april 2025 16:56 schreef Hanca het volgende:

[..]
Het is gewoon heel goed meetbaar in de grond, de hoeveelheid stikstof. En het is ook meetbaar met satellietbeelden:
[ afbeelding ]

En iedereen met ogen ziet de vernietigende effecfen in de natuur.
Dit is stikstof in de lucht, die volgens rekenmodellen en aannames wordt berekend naar Nmol/m2/j
Vakman pur sang
pi_217457517
quote:
1s.gif Op donderdag 24 april 2025 17:24 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Dit is stikstof in de lucht, die volgens rekenmodellen en aannames wordt berekend naar Nmol/m2/j
Nee, die gewoon wordt gemeten. En die je ook in de grond kunt meten. Waarom is de simpele waarheid dat er veel te veel stikstofuitstoot is, al een jaar of 50, niet gewoon door je te aanvaarden? Is het nou zo moeilijk om te begrijpen dat in het land met de grootste veedichtheid in de wereld (nergens een gebied met zo veel varkens, kippen, koeien en geiten als in Nederland), dat je dan tegen problemen aan loopt?

En sowieso: waarom is die hoge veedichtheid nodig? De boeren hebben er niks aan, die worden tegen elkaar uitgespeeld en uitgeknepen. De bevolking heeft er niks aan, we produceren voor de export wat nauwelijks iets van BNP oplevert. De enigen die profiteren zijn de big-agro bedrijven en de Rabobank.

We moeten zo snel mogelijk naar een normale hoeveelheid vee. En nee, daar hoeven geen boeren voor weg, misschien hebben we zelfs wel meer ipv minder boeren nodig.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 24-04-2025 17:39:15 ]
  Moderator donderdag 24 april 2025 @ 17:44:40 #291
5428 crew  miss_sly
pi_217457551
Gaat lekker bij NSC:

twitter
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  donderdag 24 april 2025 @ 17:55:41 #292
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_217457624
quote:
1s.gif Op donderdag 24 april 2025 17:38 schreef Hanca het volgende:

[..]
Nee, die gewoon wordt gemeten. En die je ook in de grond kunt meten. Waarom is de simpele waarheid dat er veel te veel stikstofuitstoot is, al een jaar of 50, niet gewoon door je te aanvaarden? Is het nou zo moeilijk om te begrijpen dat in het land met de grootste veedichtheid in de wereld (nergens een gebied met zo veel varkens, kippen, koeien en geiten als in Nederland), dat je dan tegen problemen aan loopt?

En sowieso: waarom is die hoge veedichtheid nodig? De boeren hebben er niks aan, die worden tegen elkaar uitgespeeld en uitgeknepen. De bevolking heeft er niks aan, we produceren voor de export wat nauwelijks iets van BNP oplevert. De enigen die profiteren zijn de big-agro bedrijven en de Rabobank.

We moeten zo snel mogelijk naar een normale hoeveelheid vee. En nee, daar hoeven geen boeren voor weg, misschien hebben we zelfs wel meer ipv minder boeren nodig.
denk jij dat Vollebroek dan zal stoppen , dat er dan weer gebouwd zal gaan worden??
Dat Airport Lelystad dan open gaat?/

het zal geen ruk uitmaken

Het onmeetbare, onzichtbare probleem blijft
pi_217457771
quote:
7s.gif Op donderdag 24 april 2025 17:44 schreef miss_sly het volgende:
Gaat lekker bij NSC:

[ twitter ]
Hoeveel brevetten van onvermogen kan een fractie afgeven in nog geen 2 jaar?

Dit is gewoon nog erger dan de LPF met als enige onderscheid dat men zich onderling iets civieler gedraagt. Alhoewel Joseph met dat deel door gister door de eigen minister zon beetje voor leugenaar uit te maken ook hard aan de slag is.
pi_217457838
quote:
0s.gif Op donderdag 24 april 2025 11:50 schreef tizitl2 het volgende:
https://www.rtl.nl/nieuws(...)abinetsplan-stikstof

Geweldig plan weer, de ellende wordt enkel uitgesmeerd tot 2035 volgens de landsadvocaat.
Na driekwart jaar nadenken en de wekelijkse overleggen van de 'commissie stikstof', zijn ze dan toch ook met een briljant plan gekomen: uitstel _O_ _O_
pi_217457862
quote:
0s.gif Op donderdag 24 april 2025 18:15 schreef Breekfast het volgende:

[..]
Na driekwart jaar nadenken en de wekelijkse overleggen van de 'commissie stikstof', zijn ze dan toch ook met een briljant plan gekomen: uitstel _O_ _O_
Het is onderhand meer het kabinet vooruitSchoof #1 ;(
pi_217457874
quote:
0s.gif Op donderdag 24 april 2025 17:55 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
denk jij dat Vollebroek dan zal stoppen , dat er dan weer gebouwd zal gaan worden??

Airport Lelystad zal dicht blijven, maar dat komt omdat dat eigenlijk nooit een goed idee geweest is.

Het het is dus wel meetbaar en zichtbaar. En wat ik denk doet er niet toe, experts, wetenschappers en rechters geven aan dat het met de juiste maatregelen (zoals de provincieplannen of zoals een max. uitstoot per bedrijf) wel kan. En ja, dat hebben ze vorig jaar laten zien, toen leed Vollenbroek allemaal nederlagen bij de rechters omdat er toen wel plannen lagen.
pi_217458137
quote:
0s.gif Op donderdag 24 april 2025 18:11 schreef tizitl2 het volgende:

[..]
Hoeveel brevetten van onvermogen kan een fractie afgeven in nog geen 2 jaar?

Dit is gewoon nog erger dan de LPF met als enige onderscheid dat men zich onderling iets civieler gedraagt. Alhoewel Joseph met dat deel door gister door de eigen minister zon beetje voor leugenaar uit te maken ook hard aan de slag is.
Volgens mij had Vroonhoven zelf ook aangegeven dat ze niet direct partijleider/boegbeeld zou worden, dus dat is niet heel raar.
pi_217458163
quote:
0s.gif Op donderdag 24 april 2025 17:55 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

Dat denk ik ook ja.
Vakman pur sang
  donderdag 24 april 2025 @ 18:50:03 #299
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_217458184
quote:
0s.gif Op donderdag 24 april 2025 18:19 schreef Hanca het volgende:

[..]
Airport Lelystad zal dicht blijven,
nee defensie gaat daar gebruik van maken hoorde ik
en prive vliegtuigen gebruiken het

zoalng TATA en schiphol open blijft dan zal t nooit lukken e ze kunnen niets meten

wanneer is vollebroek dan tevreden?

[ Bericht 4% gewijzigd door michaelmoore op 24-04-2025 19:02:43 ]
pi_217458346
quote:
0s.gif Op donderdag 24 april 2025 18:45 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Volgens mij had Vroonhoven zelf ook aangegeven dat ze niet direct partijleider/boegbeeld zou worden, dus dat is niet heel raar.
Maar dan kiezen ze niet Van Hijum (persona non grata nadat hij hun pensioengepruts dumpt?), Uitermark of Veldkamp, maar een Leefbaar-lid dat namens de PVV in het kabinet zit. Dat is natuurlijk wel heel raar.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')