SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Seizoen 2 2006 (met Dirk-Jan, Gerrit, Hans, Jochum en Martijn)SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Seizoen 3 2007-2008 (met Frans, Gerard, Henk, Jan en Agnes)SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Seizoen 4 2009 (met Hans, Jos, Peter, Wietse en Wim)SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Seizoen 5 2010-2011 (met Annemarie, Frank, Gijsbert, Marcel en Richard)SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Seizoen 6 2012 (met Aad, Henk, Henrieke, Martin en Willem)SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Seizoen 7: Internationaal 2013-2014 (met Aletta, Jan, Johan, Jos en Wim)SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Seizoen 8 2014-2015 (met Bertie, Theo, Jan, Tom en Geert)SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Seizoen 9: Internationaal: 2016-2017 (Met Olke, Herman, Marc, Riks en David)SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Seizoen 10 2018 (met Steffi, Michelle, Marnix, Jaap en Wim)SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Seizoen 11 2019-2020 (met Annemiek, Bastiaan, Geert Jan, Geert, Jan)SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Seizoen 12 2021-2022 (met Evert, Janine, Hans, Rob en Jouke)SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Seizoen 13 2023 (met Bernice, Claudia, Richard, Piet en Haico)SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Seizoen 14 2024-2025 (met Deedry, Jan, John, Julius, Martijn en Roel)SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.___________________________
![]()
Yvon is inderdaad wel vrij uniek. En tegelijkertijd is ze ook best voorspelbaar.
> Eerst is ze stil. (maar Roel ging niet verder, dus toen zei ze: 'vertel')
> Daarna gaat ze papegaaien (Roel: 'ik dacht: dat doe ik wel even. Y: 'Jij dacht: dat doe ik wel even?')
> Dan vraagt ze om specificatie/verduidelijkinig (Roel: 'dat is wel een ding.' Y: 'wat is dan een ding?') (ook weer door te papegaaien)
> Dan is ze weer wijselijk stil. Of hooguit een 'Ja?'
> Dan doorbreekt ze de cirkel van passiviteit door te vragen wat iemands rol er zelf in is of hoe hij/zij de situatie kan beïnvloeden ('Wat doe jij daar dan aan?')
> Dan trekt ze het even in z'n absurde om de persoon zijn gedrag te spiegelen ('jij denkt: als ik het maar nergens over heb, dan blijft het leuk. Dan lopen ze niet weg').
Op zich wel een mooi gesprek en ze krijgt hem ook wel los, maar tegelijkertijd blijft hij ook een beetje zwemmen. Want zijn gevoel komt natuurlijk niet nergens vandaan. Misschien passen die dames ook wel niet helemaal bij hem. Maar dat wordt niet benoemd. Daar wordt omheen gepraat of dat wordt in het midden gelaten. En misschien moet dat ook wel, omdat hij dat met die dames verder moet uitzoeken/uitmaken. Maar ik vraag me dan af in hoeverre Roel echt geholpen is met zo'n gesprekje, behalve dat het nu wel wat losser is gewoeld.
[ Bericht 11% gewijzigd door Postbus100 op 21-04-2025 14:36:41 ]Somebody that I used to know![]()
Julius, spreek je uit!
Kylie, spreek je uit!
Roel, spreek je uit!
Karin (van Roel), spreek je uit!
Marleen, spreek je uit!
Martijn, spreek je uit!Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.![]()
Dat mogen ze niet van Yvonne en de makers, dit vertelden Evert en Maud laatst in een interview in het AD:quote:Op zondag 20 april 2025 23:16 schreef Arcee het volgende:
Julius, spreek je uit!
Kylie, spreek je uit!
Roel, spreek je uit!
Karin (van Roel), spreek je uit!
Marleen, spreek je uit!
Martijn, spreek je uit!
Evert: ‘Ik mocht van de makers niet laten merken of ik een voorkeur had voor de één of de ander.’
Maud: ‘Yvon was daar streng over geweest tegen je. Daar ben je van onder de indruk geweest.’
Evert: ‘Met een vingertje omhoog zei ze: ‘Laat het níet merken.’ En dat probeerde ik ook.’
[ Bericht 0% gewijzigd door stoker007 op 21-04-2025 09:55:52 (foutje) ]![]()
Deedry heeft hier dan zeker goed naar geluisterd. Ze is de kluts he-le-maal kwijt.quote:Op maandag 21 april 2025 09:54 schreef stoker007 het volgende:
[..]
Dat mogen ze niet van Yvonne en de makers, dit vertelden Evert en Maud laatst in een interview in het AD:
Evert: ‘Ik mocht van de makers niet laten merken of ik een voorkeur had voor de één of de ander.’
Maud: ‘Yvon was daar streng over geweest tegen je. Daar ben je van onder de indruk geweest.’
Evert: ‘Met een vingertje omhoog zei ze: ‘Laat het níet merken.’ En dat probeerde ik ook.’
Op woensdag 22 januari 2025 19:50 schreef Bugno3 het volgende:
Stukje Pelle, stukje Cannavaro, stukje Totti.![]()
Deedry wil niemand kwetsen met haar keus voor de ander. Ze vergeet dat de heren dat weten, dat er 1 iemand niet meegaat op citytrip. Ik hoop trouwens dat ze voor Roy kiest.![]()
Dat is toch stom? We willen ontluikende liefdes zien. Op deze manier ontluikt er helemaal niks.quote:Op maandag 21 april 2025 09:54 schreef stoker007 het volgende:
[..]
Dat mogen ze niet van Yvonne en de makers, dit vertelden Evert en Maud laatst in een interview in het AD:
Evert: ‘Met een vingertje omhoog zei ze: ‘Laat het níet merken.’ En dat probeerde ik ook.’Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.![]()
Waarom Roy? Die brandweerman leek haar goed te begrijpen, dat het een ongemakkelijk moment was voor Deedry.quote:Op maandag 21 april 2025 10:22 schreef Fietsertje70 het volgende:
Deedry wil niemand kwetsen met haar keus voor de ander. Ze vergeet dat de heren dat weten, dat er 1 iemand niet meegaat op citytrip. Ik hoop trouwens dat ze voor Roy kiest.![]()
Ja precies. Waarom de knappe meelevende man kiezen terwijl er een niet-knappe meelevende man met kind is.quote:Op maandag 21 april 2025 10:46 schreef Jeroboam het volgende:
[..]
Waarom Roy? Die brandweerman leek haar goed te begrijpen, dat het een ongemakkelijk moment was voor Deedry.Op woensdag 22 januari 2025 19:50 schreef Bugno3 het volgende:
O is dat kind het probleem.quote:Op maandag 21 april 2025 10:50 schreef Pisces29 het volgende:
[..]
Ja precies. Waarom de knappe meelevende man kiezen terwijl er een niet-knappe meelevende man met kind is.![]()
Ik vond dat Martijn niet heel goed met de situatie omging. Ciska werd een beetje buitengesloten en liep vervolgens geïrriteerd naar het kalfje, waar Martijn en Marleen een beetje lachend haar negeerden. Nee, niet sympathiek van een potentiële partner.
[ Bericht 0% gewijzigd door Revanches op 21-04-2025 12:10:57 ]And I am a weapon of massive consumption
And it's not my fault it's how I'm programmed to function![]()
quote:Op maandag 21 april 2025 10:50 schreef Pisces29 het volgende:
[..]
Ja precies. Waarom de knappe meelevende man kiezen terwijl er een niet-knappe meelevende man met kind is.
Nou ja, dit dus![]()
Nee niet per se, maar ze moet uit 2 mannen kiezen en in het begin leek ze wel erg gecharmeerd van Roy.quote:Op woensdag 22 januari 2025 19:50 schreef Bugno3 het volgende:
Omdat ik die Sjoerd een engerd vind, daarom. En dat heeft niets met dat kind te maken, dat vond ik al bij de speeddates.quote:Op maandag 21 april 2025 10:46 schreef Jeroboam het volgende:
[..]
Waarom Roy? Die brandweerman leek haar goed te begrijpen, dat het een ongemakkelijk moment was voor Deedry.![]()
Nee, we willen suspense, tot het eind twijfelen en praten over wie er mee op citytrip mag.quote:Op maandag 21 april 2025 10:29 schreef Arcee het volgende:
[..]
Dat is toch stom? We willen ontluikende liefdes zien. Op deze manier ontluikt er helemaal niks.
We willen niet wekenlang een boer met een deelnemer zien flikflooien en een derde erbij zien hangen (zoals nu bij Martijn een beetje, denk ik)![]()
We hebben nu wel heel brave, rustige boeren.quote:Op maandag 21 april 2025 12:25 schreef kikkerrrtje het volgende:
[..]
Nee, we willen suspense, tot het eind twijfelen en praten over wie er mee op citytrip mag.
We willen niet wekenlang een boer met een deelnemer zien flikflooien en een derde erbij zien hangen (zoals nu bij Martijn een beetje, denk ik)
Ik herinner me nog van jaaaaren geleden die boer die in procenten uit ging drukken welke vrouw hij het leukst vond.
Of die varkensboer die boos de keuken uit stormde en het land op ging.![]()
Het is de laatste jaren wel erg tam.
Na jaren van stilte zoekt BZV-boer Johan steun bij collega’s: ‘Ik dacht dat de buitenwereld mij zag als slecht mens’Betaalmuurquote:Na jaren van isolement op zijn boerderij in Denemarken zoekt boer Johan (60), bekend van Boer zoekt vrouw 2013, opnieuw contact met collega-deelnemers tijdens de presentatie van het boek Boer zocht vrouw – De niet vertelde verhalen. De veehouder vertelt openhartig over de mentale impact van zijn deelname, de breuk met Ingrid, en zijn langdurige gevoel van schaamte en eenzaamheid. Hij dacht jarenlang dat de buitenwereld hem als een slecht mens zag en verbrak vrijwel alle contacten, ook met familie. Nu krijgt hij eindelijk professionele hulp en vindt hij erkenning en steun bij andere oud-deelnemers die soortgelijke ervaringen delen. Hoewel hij een nieuwe relatie afzweert, doen de gesprekken met zijn coach hem goed, al blijft het verleden hem dagelijks achtervolgen.
Wie gaat het boek voor ons lezen![]()
![]()
Ik erger me vreselijk aan Eileen. Eigenlijk al vanaf het begin, maar vorige week na dat gezeur nog meer.
En dan in de aflevering van gisteren weer vertellen dat ze ook echt een andere kant heeft en ook wel los etc. kan zijn.![]()
Ik zou als John zijnde al helemaal klaar zijn met dat gemekker. Wat als ze straks meegaat naar feestjes etc, gaat ze dan ook de hele tijd met een pruillip zitten dat ze te weinig aandacht krijgt?
Verder:
- wat is Jan een lieve man. Hoop dat hij de liefde gaat vinden
- Roel vind ik ook lief, maar de vrouwen die hij nu heeft passen denk ik niet bij hem. Verder vind ik Simone per aflevering minder sympathiek worden.![]()
Blijft onvergeeflijk, he?quote:Op maandag 21 april 2025 10:50 schreef Pisces29 het volgende:
[..]
Ja precies. Waarom de knappe meelevende man kiezen terwijl er een niet-knappe meelevende man met kind is.
Somebody that I used to know![]()
Dat komt doordat Martijn al gekozen heeft. En Ciska dus niet meer boeiend is. Inderdaad niet sympathiek, maar wel de situatie.quote:Op maandag 21 april 2025 11:12 schreef Revanches het volgende:
Ik vond dat Martijn niet heel goed met de situatie omging. Ciska werd een beetje buitengesloten en liep vervolgens geïrriteerd naar het kalfje, waar Martijn en Marleen een beetje lachend haar negeerden. Nee, niet sympathiek van een potentiële partner.Somebody that I used to know![]()
De schrijvers van het boek waren afgelopen zaterdagmorgen in Nieuwsweekend (radioprogramma op Radio1) om te praten over dit boekquote:Op maandag 21 april 2025 13:25 schreef SpaceOdyssey het volgende:
Na jaren van stilte zoekt BZV-boer Johan steun bij collega’s: ‘Ik dacht dat de buitenwereld mij zag als slecht mens’
[..]
Betaalmuur
https://www.nporadio1.nl/(...)-19-boer-zocht-vrouwSomebody that I used to know![]()
Ik denk dat ik dat boek wel ga lezen. Niet zozeer vanwege Johan trouwens, maar op basis van deze podcastaflevering lijkt het me wel leuk.quote:Op maandag 21 april 2025 13:25 schreef SpaceOdyssey het volgende:
Na jaren van stilte zoekt BZV-boer Johan steun bij collega’s: ‘Ik dacht dat de buitenwereld mij zag als slecht mens’
[..]
Betaalmuur
Aan de andere kant houdt zij hem wel een spiegel voor. Want zij ziet wél dat John zich aanpast aan wat op dat moment hem het voordeligst uitkomt. En legt dat ook bij hem neer. John kan zich niet verstoppen voor Eileen...quote:Op maandag 21 april 2025 13:48 schreef S_E het volgende:
Ik erger me vreselijk aan Eileen. Eigenlijk al vanaf het begin, maar vorige week na dat gezeur nog meer.
En dan in de aflevering van gisteren weer vertellen dat ze ook echt een andere kant heeft en ook wel los etc. kan zijn.
Ik zou als John zijnde al helemaal klaar zijn met dat gemekker. Wat als ze straks meegaat naar feestjes etc, gaat ze dan ook de hele tijd met een pruillip zitten dat ze te weinig aandacht krijgt?Somebody that I used to know![]()
Ik denk dat het echt de setting is waar ze mee worstelt en dat ze irl nergens tegenaan loopt. En ik heb het idee dat John dat ook wel zo ziet, maar dat maakt het er niet makkelijker op, want onder de setting kun je niet uit.quote:Op maandag 21 april 2025 13:48 schreef S_E het volgende:
En dan in de aflevering van gisteren weer vertellen dat ze ook echt een andere kant heeft en ook wel los etc. kan zijn.![]()
Ik zou als John zijnde al helemaal klaar zijn met dat gemekker. Wat als ze straks meegaat naar feestjes etc, gaat ze dan ook de hele tijd met een pruillip zitten dat ze te weinig aandacht krijgt?
[...]![]()
Maar die andere meid is te gezellig en actief voor John, die kan beter af en toe die Eileen te grazen nemen. Die passen qua karakter en saaiheid beter bij elkaar. Ik zou trouwens nooit met een kippenboer daten, veel te giftig in die kippenstallen.quote:Op maandag 21 april 2025 13:48 schreef S_E het volgende:
Verder:
- wat is Jan een lieve man. Hoop dat hij de liefde gaat vinden
- Roel vind ik ook lief, maar de vrouwen die hij nu heeft passen denk ik niet bij hem. Verder vind ik Simone per aflevering minder sympathiek worden.![]()
Ik heb nog mijn twijfels. Marleen is heel duidelijk naar Martijn met dat steeds maar aanraken, maar ik vraag me af of zijn keuze voor Marleen al vaststaat.quote:Op maandag 21 april 2025 14:38 schreef Postbus100 het volgende:
[..]
Dat komt doordat Martijn al gekozen heeft. En Ciska dus niet meer boeiend is. Inderdaad niet sympathiek, maar wel de situatie.The love you take is equal to the love you make.![]()
Ik denk dat Marleen denkt dat de buit al binnen is, misschien overspeelt ze daarmee haar hand.quote:Op maandag 21 april 2025 15:17 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ik heb nog mijn twijfels. Marleen is heel duidelijk naar Martijn met dat steeds maar aanraken, maar ik vraag me af of zijn keuze voor Marleen al vaststaat.![]()
Ja, dat was wel een goede, die kameleonopmerking. Zulk soort directe uitwisseling maakt echt contact mogelijk. Aan de andere kant komt ze daarnaast, op basis van de beelden tot nu toe, ook wel wat probleemzoekend en onvolwassen over.quote:Op maandag 21 april 2025 14:42 schreef Postbus100 het volgende:
[..]
Aan de andere kant houdt zij hem wel een spiegel voor. Want zij ziet wél dat John zich aanpast aan wat op dat moment hem het voordeligst uitkomt. En legt dat ook bij hem neer. John kan zich niet verstoppen voor Eileen...![]()
Zou het?quote:Op maandag 21 april 2025 15:18 schreef Jeroboam het volgende:
[..]
Ik denk dat Marleen denkt dat de buit al binnen is, misschien overspeelt ze daarmee haar hand.
Als Martijn en Marleen elkaar steeds wederzijds aan het aanraken zijn en Ciska er wat verloren bijloopt en zich terugtrekt op de kamer?
Is het dan niet gewoon "If it looks like a duck, swims like a duck, and quacks like a duck, then it probably is a duck."?![]()
Over 6 dagen weten we hetquote:Op maandag 21 april 2025 15:30 schreef kikkerrrtje het volgende:
[..]
Zou het?
Als Martijn en Marleen elkaar steeds wederzijds aan het aanraken zijn en Ciska er wat verloren bijloopt en zich terugtrekt op de kamer?
Is het dan niet gewoon "If it looks like a duck, swims like a duck, and quacks like a duck, then it probably is a duck."?![]()
Want wat staat er dan op het BZV-programma?quote:Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.![]()
Zo is het geknipt & geplakt.quote:Op maandag 21 april 2025 13:25 schreef Pisces29 het volgende:
[..]
We hebben nu wel heel brave, rustige boeren.
Ik herinner me nog van jaaaaren geleden die boer die in procenten uit ging drukken welke vrouw hij het leukst vond.
- Die bollenboer moest reageren en deed dat in procenten, boeren hebben immers veel te rekenen, vooraf tijdens achteraf telkens weer opnieuw.
- Bij het napraten bleek dat hij weliswaar de keuken uitging, maar dat hij het land op liep was van een andere situatie. Hij zal in de logeerweken heel vaak het land opgelopen zijn, als boer zijnde.![]()
Dat was trouwens geen varkensboer maar een koeienboer die wegstormde.quote:Op maandag 21 april 2025 13:25 schreef Pisces29 het volgende:
[..]
We hebben nu wel heel brave, rustige boeren.
Hij kreeg later een relatie met een van de vrouwen van een varkensboer uit hetzelfde jaar. Ik geloof dat de vonk oversloeg bij een reünie.
Jan en Pauline, seizoen 2008, nog altijd samen.The love you take is equal to the love you make.![]()
Leuk koppel was (is) dat. Leuk dat ze nog samen zijn.quote:Op maandag 21 april 2025 18:50 schreef Lienekien het volgende:
Jan en Pauline, seizoen 2008, nog altijd samen.
Alsof boeren een apart soort categorie mensen zijn, het zijn gewoon ondernemers met een eigen zaak. Dat ze in levende dieren handelen is dan net iets anders dan een autoverkoper. Of dat ze in de akkerbouw zitten en afhankelijk van de oogst is misschien net iets anders dan een retailer.
Toevallig lijkt het alsof in dit soort meer lui rondlopen met een relatie behoefte. Het nostalgisch romantiseren van een boerenbedrijf is de aanleiding geweest van dit programma.
En dat klopt ook, ik heb erg goede herinneringen aan jeugdvriendjes die opgroeiden op een boerderij, logeerpartijtjes altijd spannend, vroeg opstaan en in de koeienstal meehelpen.![]()
Niet het nostalgisch romantiseren van het boerenleven was de aanleiding toch? Boeren werken hard, zitten soms ver van de bewoonde wereld en hebben daardoor minder kans op het vinden van de juiste partner. Daar helpt Yvon een handje bij.quote:Op maandag 21 april 2025 19:45 schreef Firuze60 het volgende:
Toevallig lijkt het alsof in dit soort meer lui rondlopen met een relatie behoefte. Het nostalgisch romantiseren van een boerenbedrijf is de aanleiding geweest van dit programma.![]()
Wat ook meespeelt is dat boeren vanwege hun werk vaak geen tijd hebben om uitgebreid te daten/te stappen/op vakantie te gaan en daardoor minder snel nieuwe mensen ontmoeten.quote:Op maandag 21 april 2025 19:45 schreef Firuze60 het volgende:
Alsof boeren een apart soort categorie mensen zijn, het zijn gewoon ondernemers met een eigen zaak. Dat ze in levende dieren handelen is dan net iets anders dan een autoverkoper. Of dat ze in de akkerbouw zitten en afhankelijk van de oogst is misschien net iets anders dan een retailer.
Toevallig lijkt het alsof in dit soort meer lui rondlopen met een relatie behoefte. Het nostalgisch romantiseren van een boerenbedrijf is de aanleiding geweest van dit programma.
En dat klopt ook, ik heb erg goede herinneringen aan jeugdvriendjes die opgroeiden op een boerderij, logeerpartijtjes altijd spannend, vroeg opstaan en in de koeienstal meehelpen.![]()
Ok, zo had ik het nog niet bekeken. Zag boeren niet als ver van de bewoonde wereld, ze hebben te maken met toeleveranciers etc. En vaak genoeg een sociale kring mensen, ik kwam als kind op een boerderij omdat mijn vader de boer kende en vriend werd omdat hij afnemer was van zijn melkproducten. Geloof er niks van dat boeren een soort sociale uitzondering zijn.quote:Op maandag 21 april 2025 20:16 schreef Jeroboam het volgende:
[..]
Niet het nostalgisch romantiseren van het boerenleven was de aanleiding toch? Boeren werken hard, zitten soms ver van de bewoonde wereld en hebben daardoor minder kans op het vinden van de juiste partner. Daar helpt Yvon een handje bij.![]()
Mijn overgrootvader was boer en wethouder tegelijk, die had een brede sociale kring mensen om zich heen.quote:Op maandag 21 april 2025 20:51 schreef Burdie het volgende:
[..]
Wat ook meespeelt is dat boeren vanwege hun werk vaak geen tijd hebben om uitgebreid te daten/te stappen/op vakantie te gaan en daardoor minder snel nieuwe mensen ontmoeten.![]()
Yvon zou het prima doen in elke datingshow met wat voor mensen dan ook, dat ze nu toevallig bij de boeren is beland als doelgroep, tja. Veel mensen werken hard. Ook Yvon.quote:Op maandag 21 april 2025 20:16 schreef Jeroboam het volgende:
[..]
Niet het nostalgisch romantiseren van het boerenleven was de aanleiding toch? Boeren werken hard, zitten soms ver van de bewoonde wereld en hebben daardoor minder kans op het vinden van de juiste partner. Daar helpt Yvon een handje bij.![]()
In 1920 ofzo, toen je nog gemeenten van 1600 inwoners had en wethouder een bijbaan was. Hij was zeker ook de veldwachter en je overgrootoma bewaakte de politiecel aan huis en kookte voor de gevangene?quote:Op maandag 21 april 2025 21:01 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Mijn overgrootvader was boer en wethouder tegelijk, die had een brede sociale kring mensen om zich heen.![]()
Ik zou Yvon ook wel eens bij temptation island willen zienquote:Op maandag 21 april 2025 21:14 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Yvon zou het prima doen in elke datingshow met wat voor mensen dan ook, dat ze nu toevallig bij de boeren is beland als doelgroep, tja. Veel mensen werken hard. Ook Yvon.![]()
![]()
Als we even voorbij gaan aan wat er nu rondom de agrariërs gebeurt, zoals die krankzinnige kalender-land&tuinbouw, dan hebben we het dus over boeren. Geen baan van 9 tot 17 uur. Zoals we zien kunnen er zeer lange dagen van fysiek belastend werk mogelijk zijn. Vaak periodes waarin het extra druk is, bv. bij schapenboerin Janine in Zuid-Limburg heb je de lammertijd. Daar moet dag en nacht iemand bij zijn. Bij koeien heb je minder dat je een periode lang moet waken, tenzij je een megastal hebt. Etc.
Het is hier niet genoemd, maar ik weet het langs andere weg: het is een van de beroepen waarin je een extra kaliber wasmachine nodig hebt door wat er met je kleren in de machine achterblijft.
Wat veel jonge boeren ook kennen: als je een leuke meid tegenkomt en aan de praat raakt: zodra blijkt dat je boer bent, haken ze af. Dat is deels doordat er nog steeds op boeren neergekeken wordt, ondanks dat veel boeren de Hoge Landbouwschool hebben, het is al lang geen vak meer waarvan je het van je vader leerder. En veel jonge vrouwen zien zich zelf niet als boerin in het algemeen, laat staan als zwoegende boerin.
Ik was een keer in een vakantie-appartement bij een boerengezin. Veel boerderijen hebben een extra woning, die je het weduwehuis kan noemen. Dat komt hier minder voor, maar die extra woning zonder inwonende gepensioneerde ouders kan je dus goed verhuren.
Hartelijke mensen, kon gewoon eten uit de moestuin oogsten. Als ik wou fietsen, kon ik er een uit de berging uitzoeken. Er was een stagiare in de huishouding, opleiding om dus om hulp of de vrouw van de boer te worden, in tegenstelling tot de boerenopleiding waarin de vrouwen ook gelijkwaardig boerin worden. De moeder van de stagiare was een keer uitgenodigd voor kennismaking of zo en bleef eten en ik kon er ook bij komen.
De ouders van de boerin waren er ook een keer. Pffff. Deze hooghartige stadsmenen waren nog steeds ontstemd (oudste dochter was een jaar of 10) dat hun dochter met een boer getrouwd was!!!! Dat werd overigens straal genegeerd. Ik kon eigenlijk altijd zelfs ongevraagd aanschuiven als ze buiten aten.
Nog een herinnering. Op het werk werd me een keer gevraagd of ik mee wilde lammetjes kijken. Que? Ja, er was iemand die van een boerderij kwam en die had blijkbaar wat staan kwekken met wat collega's en we konden zo mee. Mocht van de baas en daar gingen we. Het waaide trouwens keihard, voorjaar en zo. Eerst het huis in, grote eetkeuken. Geen enkel probleem dat er een vrij groot gezelschap binnen kwam. Iedereen was welkom, kon zitten en kreeg koffie met wat lekkers, een praatje en toen naar buiten en de stal.
Dus ik dacht een schattig lammetje te aaien. Nahahah. Die vacht was keihard van het koude gestolde vet.
Had nooit eerder in het echt een moderne lammetjesstal gezien. Was trouwens zo'n open schuur met een hek ervoor. Eenzelfde "schuur" als die overkapte stalling van het grote materieel als stractors en zo.
Open stallen hebben we dus wel in allerlei varianten gezien bij BZV.
Zag onlangs in het voorbijgaan een kop dat de iglo's niet meer zouden mogen. Een rij eenpersoons ziet er wel dieronvriendelijk uit, al is het beter dan het donkere hok van de al lang verboden kistkalveren. Vrij snel waren er tweekalfsiglo's te zien, met ook een grotere ruimte erom heen. Een rijtje daarvan ziet er niet zo akelig uit.![]()
Tjongejonge, even wat geruimd in je post vol met 'voor' oordelen. Ook ik heb die ook, maar ik weiger de boeren als een apart soort mensen te zien, dat is nostalgie. Zij zijn gewoon ondernemers in een land, punt.quote:Op maandag 21 april 2025 21:56 schreef Teslynd het volgende:
Als we even voorbij gaan aan wat er nu rondom de agrariërs gebeurt, zoals die krankzinnige kalender-land&tuinbouw, dan hebben we het dus over boeren. Geen baan van 9 tot 17 uur.
Wat veel jonge boeren ook kennen: als je een leuke meid tegenkomt en aan de praat raakt: zodra blijkt dat je boer bent, haken ze af. Dat is deels doordat er nog steeds op boeren neergekeken wordt, ondanks dat veel boeren de Hoge Landbouwschool hebben, het is al lang geen vak meer waarvan je het van je vader leerder. En veel jonge vrouwen zien zich zelf niet als boerin in het algemeen, laat staan als zwoegende boerin
De ouders van de boerin waren er ook een keer. Pffff. Deze hooghartige stadsmenen waren nog steeds ontstemd (oudste dochter was een jaar of 10) dat hun dochter met een boer getrouwd was!!!! Dat werd overigens straal genegeerd. Ik kon eigenlijk altijd zelfs ongevraagd aanschuiven als ze buiten aten.
beter dan het donkere hok van de al lang verboden kistkalveren. Vrij snel waren er tweekalfsiglo's te zien, met ook een grotere ruimte erom heen. Een rijtje daarvan ziet er niet zo akelig uit.![]()
Die ouders wáren hooghartig. Bij de vrouw zag je het beter dan bij de man, die minder expressief was.quote:Op maandag 21 april 2025 23:58 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Tjongejonge, even wat geruimd in je post vol met 'voor' oordelen. Ook ik heb die ook, maar ik weiger de boeren als een apart soort mensen te zien, dat is nostalgie. Zij zijn gewoon ondernemers in een land, punt.
Boeren wáren van oudsher wel een aparte groep. Paar herenboeren, veel kleine boeren en keuterboeren. met hard meewerkende gezinsleden in tijden die veel harder waren dan nu met een veel minder geschoolde bevolking. Toenh ad je ook kinderen uit de buitengebieden die een uur naar school moesten lopen. En dan de moeizame erfenisregel: afhankelijk van de regio was het óf de jongste zoon óf de oudste zoon die de boerderij erfde, de rest had pech. Er was toen een veel lagere bevolkingsdichtheid, dus ze waren al verder van de stad/stedelijke ontwikkelingen. Daarmee ontwikkelde zich een specifieke cultuur en de uitdrukking boerenslimheid.
De boeren nu zijn ondernemers die niet weten waar ze aan toe zijn. Ze worden sinds de jaren 90 gepest met steeds weer nieuwe regels incl. dure investeringen, geboden en verboden, valste beloftes, etc. Opvolging door een van de kinderen gaat inmiddels via de maatschap-constructie en veel kinderen hebben al een beroep voordat er sprake is van opvolging, wat neerkomt op boeren die al vroeg weten geen bedrijfsopvolger hebben, wat investeringen nog wat lastiger maakt. Dat zagen we ook bij BZV. De bloembollenboer wilde niet de melkveeboerderij van z'n ouders overnemen.![]()
Ik zou ook ontstemd zijn als mijn 10-jarige dochter met een boer getrouwd was!quote:Op maandag 21 april 2025 21:56 schreef Teslynd het volgende:
De ouders van de boerin waren er ook een keer. Pffff. Deze hooghartige stadsmenen waren nog steeds ontstemd (oudste dochter was een jaar of 10) dat hun dochter met een boer getrouwd was!!!!Losers hebben, net als autodidacten, een bredere kennis dan winnaars, als je wilt winnen moet je alles weten van één ding en geen tijd verdoen met het leren van al het andere, het genot van eruditie is voorbehouden aan losers. ~Umberto Eco![]()
Ik vind die gesprekken met Yvon altijd vrij zinloos. Eerst is ze inderdaad de hele tijd aan het papegaaien, en dan komt ze met allemaal opdrachten die ze dan vrij dwingend communiceert. Zo van "Nou zeg dat dan gewoon eens een keertje!!!" of "Praat dan eens met de dames!!". Ze heeft eigenlijk de macht om het hele verhaal een bepaalde kant op te sturen, ook in functie van het programma. Als ze namelijk tegen Roel had gezegd dat die dames misschien gewoon niet genoeg bij hem passen of hij bij de dames, dan had hij waarschijnlijk meteen gezegd dat ze gelijk had en had hij de dames naar huis laten gaan.quote:Op zondag 20 april 2025 23:04 schreef Postbus100 het volgende:
[ x ]
Yvon is inderdaad wel vrij uniek. En tegelijkertijd is ze ook best voorspelbaar.
> Eerst is ze stil. (maar Roel ging niet verder, dus toen zei ze: 'vertel')
> Daarna gaat ze papegaaien (Roel: 'ik dacht: dat doe ik wel even. Y: 'Jij dacht: dat doe ik wel even?')
> Dan vraagt ze om specificatie/verduidelijkinig (Roel: 'dat is wel een ding.' Y: 'wat is dan een ding?') (ook weer door te papegaaien)
> Dan is ze weer wijselijk stil. Of hooguit een 'Ja?'
> Dan doorbreekt ze de cirkel van passiviteit door te vragen wat iemands rol er zelf in is of hoe hij/zij de situatie kan beïnvloeden ('Wat doe jij daar dan aan?')
> Dan trekt ze het even in z'n absurde om de persoon zijn gedrag te spiegelen ('jij denkt: als ik het maar nergens over heb, dan blijft het leuk. Dan lopen ze niet weg').
Op zich wel een mooi gesprek en ze krijgt hem ook wel los, maar tegelijkertijd blijft hij ook een beetje zwemmen. Want zijn gevoel komt natuurlijk niet nergens vandaan. Misschien passen die dames ook wel niet helemaal bij hem. Maar dat wordt niet benoemd. Daar wordt omheen gepraat of dat wordt in het midden gelaten. En misschien moet dat ook wel, omdat hij dat met die dames verder moet uitzoeken/uitmaken. Maar ik vraag me dan af in hoeverre Roel echt geholpen is met zo'n gesprekje, behalve dat het nu wel wat losser is gewoeld.
De trieste waarheid is namelijk dat Roel met zijn gevoel dat hij niet goed genoeg is toch best een beetje in de juiste richting zit. Het is ook gewoon niet echt een kerel waar vrouwen van in katzwijm vallen volgens mij. De dames vinden hem ook gewoon niet zo leuk en dat merkt hij. Meestal werkt het zo in relaties: als je gaat twijfelen of twijfelt of de ander twijfelt, dan is daar echt wel een reden voor. Ik zou echt heel erg verbaasd zijn als het nu nog iets gaat worden met een van beiden.
Verder hoop ik dat John inziet dat hij de foute keuze heeft gemaakt door Mira weg te sturen. Ik ben verbaasd dat Jan toch nog interesse in Dorien heeft omdat ik dacht dat hij al voor die ander had gekozen. Maar Dorien zal praktisch gezien wel handiger zijn.Mja
Forum Opties Forumhop: Hop naar: