Mee eens.quote:Op zondag 20 april 2025 21:08 schreef DombohetOlifantje1 het volgende:
[..]
Met deze regels is het natuurlijk wel gewoon een 50/50.
Al helpt het totaal niet dat Max op een gegeven moment vol voor het afsnijden ging en niet gewoon naast Piastri bleef, dan heb je wellicht nog enig recht van spreken, hoe nadelig dat dan ook voor je uitpakt.
Je hoeft het niet altijd eens te zijn.quote:Op zondag 20 april 2025 21:20 schreef quo_ het volgende:
[..]
Mee eens.
Je kunt het dus wel, iets zinnings posten.
Scoreblok journalistquote:Op zondag 20 april 2025 21:12 schreef TheStigsDutchCousin het volgende:
[..]
Er zat minder dan 5 seconden tussen hem en Max richting het einde van de race.
quote:
Wedstrijdleiding, of plaats terug geven of een penalty.quote:
Albroquote:
Norris is dan ook mokerdomquote:Op zondag 20 april 2025 21:12 schreef ChevyCaprice het volgende: Norris’ gehannes met Hamilton kostte hem een podium waarschijnlijk. Mokerdom.
Dat heb ik dan gemistquote:Op zondag 20 april 2025 21:26 schreef bedachtzaam het volgende:
[..]
Wedstrijdleiding, of plaats terug geven of een penalty.
Prachtig inderdaadquote:Op zondag 20 april 2025 21:27 schreef DombohetOlifantje1 het volgende:
[..]
Wereld van verschil met de actie van Piastri op Hamilton natuurlijk
Denk je?quote:Op zondag 20 april 2025 20:30 schreef S95Sedan het volgende:
[..]
Als die cheatvleugels eraf zijn is het klaar met McLaren.
Dat laat zien waarom Piastri wel WK-materiaal isquote:Op zondag 20 april 2025 21:27 schreef DombohetOlifantje1 het volgende:
[..]
Wereld van verschil met de actie van Piastri op Hamilton natuurlijk
EN DAN ZEG JE NIKS?!quote:
Piastri deed een Senna, hij zag een gat en ging er voor.quote:Op zondag 20 april 2025 21:29 schreef Adames het volgende:
[..]
Prachtig inderdaad
Niet per se intelligent trouwens, maar wel gedurfd en mooi
Dat doen meer mannen welquote:Op zondag 20 april 2025 21:31 schreef TheStigsDutchCousin het volgende:
[..]
Piastri deed een Senna, hij zag een gat en ging er voor.
McLaren ligt in nog warmere omstandigheden een straatlengte voorquote:
Leukquote:Op zondag 20 april 2025 21:32 schreef Luctor.et.Emergo het volgende:
Oh ja, sprintweekend de volgende keer.
Jetpoolen tegen de klimaatverandering.quote:
Hij wilde de leiding overnemen van Max, dan moet je dus pushquote:Op zondag 20 april 2025 21:31 schreef TheStigsDutchCousin het volgende:
[..]
Piastri deed een Senna, hij zag een gat en ging er voor.
McLaren zou hier ook wel even een 1-2tje pakken.quote:Op zondag 20 april 2025 21:32 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
McLaren ligt in nog warmere omstandigheden een straatlengte voor
Was sociaal aan het doen enzoquote:
Ja, we hebben buiten Norris gerekendquote:Op zondag 20 april 2025 21:35 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
McLaren zou hier ook wel even een 1-2tje pakken.
Die zag zijn rubbertjes scheurenquote:Op zondag 20 april 2025 21:35 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Was sociaal aan het doen enzo
Ook echt werkelijk geen idee wat er met Russell gebeurd is
Maar daar werd Max vroeger ook altijd al voor gestrafd, nu doet Piastri het, krijgt geen straf.quote:Op zondag 20 april 2025 21:31 schreef TheStigsDutchCousin het volgende:
[..]
Piastri deed een Senna, hij zag een gat en ging er voor.
Nee hoor, Norris kan de druk helemaal niet aan.quote:Op zondag 20 april 2025 21:36 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Ja, we hebben buiten Norris gerekend
Protest aantekenen kan ook nietquote:Op zondag 20 april 2025 21:38 schreef TheStigsDutchCousin het volgende:
Red Bull tekent geen protest aan tegen de straf.
In beroep danquote:Op zondag 20 april 2025 21:40 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Protest aantekenen kan ook niet
Heeft ook zelden zin.quote:Op zondag 20 april 2025 21:40 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Protest aantekenen kan ook niet
Eensch!quote:Op zondag 20 april 2025 21:40 schreef SiGNe het volgende:
[..]
Nee hoor, Norris kan de druk helemaal niet aan.
En zo lang Max in elk geval P2 weet te worden dan hoeft het niet eens een heel groot probleem te zijn dat hij wat minder wint.
Dan snoepen Piastri en Norris punten bij elkaar weg.
Max staat al 2 punten achter Norris
Zal vast komen omdat ze collectief anti-Max zijn.quote:Op zondag 20 april 2025 21:37 schreef SiGNe het volgende:
[..]
Maar daar werd Max vroeger ook altijd al voor gestrafd, nu doet Piastri het, krijgt geen straf.
Ik wil meer zeggen, de McLaren is een snelle wagen en zeer waarschijnlijk de snelste van het veld, maar elk weekend is andersquote:Op zondag 20 april 2025 21:36 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Ja, we hebben buiten Norris gerekend
McLaren is het snelste, Max doet het maximale. Ergens wel gaaf om te zien dat het zo dicht bij elkaar zit.quote:Op zondag 20 april 2025 21:45 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Ik wil meer zeggen, de McLaren is een snelle wagen en zeer waarschijnlijk de snelste van het veld, maar elk weekend is anders
Ik vraag me soms af waarom het zo lang moet duren met regelsquote:Op zondag 20 april 2025 21:52 schreef SiGNe het volgende:
Vanaf Spanje worden de regels ook strenger, dan zal er meer duidelijk worden.
Vind ik ook. Dit seizoen wordt enerverender dan de afgelopen drie, zonder een absolute favoriet (qua coureurs dan, het constructeurskampioenschap lijkt me sowieso voor McLaren).quote:Op zondag 20 april 2025 21:46 schreef TheStigsDutchCousin het volgende:
[..]
McLaren is het snelste, Max doet het maximale. Ergens wel gaaf om te zien dat het zo dicht bij elkaar zit.
Teams moeten er wel op kunnen anticiperen maar dit is inderdaad wel erg lang.quote:Op zondag 20 april 2025 21:53 schreef TheStigsDutchCousin het volgende:
[..]
Ik vraag me soms af waarom het zo lang moet duren met regels
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Deze bocht is eigenlijk ontwerp technisch gezien best belabberd. Je kan er niet goed met 2 auto's doorheen dus effectief ontmoedig je hiermee een actie.
Maar als iemand een straf zou krijgen dan moet het denk ik technisch gezien voor Tsunoda zijn want hij tikt met zijn voorwiel Gasly's achterwiel. Benieuwd wat de stewards zeggen.
Gerieflijke groeten, ChevyCaprice
Moderator DIG
Russell-supporter (LET'S GO GEORGE!) F1 Watcher
🇺🇦 Fight Fight Fight! 🇺🇦
De hoop die sommigen hierop gevestigd hebben.. Ze gaan toch alleen meten in stilstand. We gaan zien dat ze gewoon door de keuring komen, ze nog steeds even snel zijn en weer op onboard beelden zien dat ze nog net zoveel doorbuigen als eerst. Verwacht er nou maar gewoon helemaal niks van, zie de achtervleugels.quote:Op zondag 20 april 2025 21:52 schreef SiGNe het volgende:
Vanaf Spanje worden de regels ook strenger, dan zal er meer duidelijk worden.
Volledig mee eens. Snap niet dat hier discussie over is.quote:Op zondag 20 april 2025 22:02 schreef ChevyCaprice het volgende:
Hierbij de uitleg voor MAx zijn straf
The Stewards reviewed positioning/marshalling system data, video, timing, telemetry
and in-car video evidence and determined that car 81 had its front axle at least
alongside the mirror of Car 1 prior to and at the apex of corner 1 when trying to
overtake Car 1 on the inside. In fact, Car 81 was alongside Car 1 at the apex.
Based on the Driver’s Standards Guidelines, it was therefore Car 81’s corner and he
was entitled to be given room.
Car 1 then left the track and gained a lasting advantage that was not given back. He
stayed in front of Car 81 and sought to build on the advantage.
Ordinarily, the baseline penalty for leaving the track and gaining a lasting advantage is
10 seconds.
However, given that this was lap one and turn one incident, we considered that to be
a mitigating circumstance and imposed a 5 second time penalty instead.
In goed Nederlands: Piastri lag achter.quote:Op zondag 20 april 2025 22:02 schreef ChevyCaprice het volgende:
car 81 had its front axle at least
alongside the mirror of Car 1
quote:Op zondag 20 april 2025 22:09 schreef Zorro het volgende:
[..]
In goed Nederlands: Piastri lag achter.
En dan is het zijn bocht?
quote:Op zondag 20 april 2025 22:05 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Volledig mee eens. Snap niet dat hier discussie over is.
In fact, Car 81 was alongside Car 1 at the apex.quote:Op zondag 20 april 2025 22:09 schreef Zorro het volgende:
[..]
In goed Nederlands: Piastri lag achter.
En dan is het zijn bocht?
alongside is er naast dus het is gelijk ... dan juist geen strafquote:Op zondag 20 april 2025 22:11 schreef ChevyCaprice het volgende:
[..]
In fact, Car 81 was alongside Car 1 at the apex.
Je hoeft er alleen naast te zitten dan is het blijkbaar jouw bochtquote:Op zondag 20 april 2025 22:12 schreef chufi het volgende:
[..]
alongside is er naast dus het is gelijk ... dan juist geen straf
Haha, ja, precies. Wat is dit nou? Iedereen is alongside, alleen de één een beetje meer alongside dan de ander? Wat een bullshit dit. Er staat eigenlijk dat het gelijk is en daarna ‘daar staat dus eigenlijk een straf van 10 seconde op, maar we matsen je’quote:Op zondag 20 april 2025 22:12 schreef chufi het volgende:
[..]
alongside is er naast dus het is gelijk ... dan juist geen straf
Maar wie bepaalt dan wie naast wie zit?quote:Op zondag 20 april 2025 22:15 schreef ChevyCaprice het volgende:
[..]
Je hoeft er alleen naast te zitten dan is het blijkbaar jouw bocht
De stewards.quote:Op zondag 20 april 2025 22:16 schreef WismutVeilchen83 het volgende:
[..]
Maar wie bepaalt dan wie naast wie zit?
quote:Op zondag 20 april 2025 22:00 schreef ChevyCaprice het volgende:
Tsunoda kan daar mijns inziens weinig anders. Hij heeft simpelweg geen enkele ruimte meer over aan de linkerkant om een andere lijn te kiezen, daar zit een betonnen muur. Zijn voorwiel zit voor het achterwiel van Gasly, maar zonder ruimte om langs elkaar te gaan. Dus ook als hij eerder had geremd was dat contact er geweest. Gasly heeft rechts nog een kleine ruimte over om iets uit te wijken.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Deze bocht is eigenlijk ontwerp technisch gezien best belabberd. Je kan er niet goed met 2 auto's doorheen dus effectief ontmoedig je hiermee een actie.
Maar als iemand een straf zou krijgen dan moet het denk ik technisch gezien voor Tsunoda zijn want hij tikt met zijn voorwiel Gasly's achterwiel. Benieuwd wat de stewards zeggen.
Maar goed, dit gaat over split seconds met 200+ km/u. Achteraf altijd wat makkelijker te analyseren dan het moment zelf.![]()
Aan de binnenkant is hierbij volgens mij wel de essentie.quote:Op zondag 20 april 2025 22:15 schreef ChevyCaprice het volgende:
[..]
Je hoeft er alleen naast te zitten dan is het blijkbaar jouw bocht
Dat is inderdaad wat die richtlijn stelt.quote:Op zondag 20 april 2025 22:17 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Aan de binnenkant is hierbij volgens mij wel de essentie.
Dat heeft Verstappen toch al 100 keer gezegd? Dit lag puur aan het circuit.quote:Op zondag 20 april 2025 22:18 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Dat gekibbel over ernaast of niet, en wel of geen penalty.
Hebben ze bij RB dit weekend een oplossing gevonden voor de auto in Jeddah, of voor de auto voor alle/de meeste circuits? Dat lijkt me interessanter. Max kon het tempo van de McLaren goed volgen in de race, al heeft hij niet echt in vuile lucht gereden.
Circuit heeft er wel een aandeel in dat het goed ging.quote:Op zondag 20 april 2025 22:18 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Dat gekibbel over ernaast of niet, en wel of geen penalty.
Hebben ze bij RB dit weekend een oplossing gevonden voor de auto in Jeddah, of voor de auto voor alle/de meeste circuits? Dat lijkt me interessanter. Max kon het tempo van de McLaren goed volgen in de race, al heeft hij niet echt in vuile lucht gereden.
Tsunoda's enige alternatief was remmen.quote:Op zondag 20 april 2025 22:16 schreef Repentless het volgende:
[..]
Tsunoda kan daar mijns inziens weinig anders. Hij heeft simpelweg geen enkele ruimte meer over aan de linkerkant om een andere lijn te kiezen, daar zit een betonnen muur. Zijn voorwiel zit voor het achterwiel van Gasly, maar zonder ruimte om langs elkaar te gaan. Dus ook als hij eerder had geremd was dat contact er geweest. Gasly heeft rechts nog een kleine ruimte over om iets uit te wijken.
Maar goed, dit gaat over split seconds met 200+ km/u. Achteraf altijd wat makkelijker te analyseren dan het moment zelf.
Die hele apex-regel slaat gewoon nergens op en als Max hetzelfde als Piastri hadden gedaan dan hadden ze het opeens forcing another driver off the track genoemdquote:Op zondag 20 april 2025 22:05 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Volledig mee eens. Snap niet dat hier discussie over is.
Ja, maar ik denk dat het contact bij eerder remmen door Tsunoda er ook was geweest. Dan schiet Gasly ervoorbij, maar zijn achterwiel lijkt op dat moment al in de lijn van Tsunoda's voorwiel te zitten.quote:Op zondag 20 april 2025 22:22 schreef ChevyCaprice het volgende:
[..]
Tsunoda's enige alternatief was remmen.
Maar goed deze bocht is sowieso niet fantastisch uitgedacht vind ik zelf. In F2 kan het misschien nog wel met zijn twee, maar in F1 niet. Beetje een farce.
Dit is helaas waarschijnlijk wel waar. Ze zijn totaal niet consequent en passen per situatie willekeurige regels toe.quote:Op zondag 20 april 2025 22:30 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
Die hele apex-regel slaat gewoon nergens op en als Max hetzelfde als Piastri hadden gedaan dan hadden ze het opeens forcing another driver off the track genoemd
Dat is eigenlijk het enige lachwekkende aan de situatie. Verstappen heeft niet eens de kans gehad om Piastri weer voor te laten door de SC.quote:Op zondag 20 april 2025 23:00 schreef mikieu het volgende:
Wat Piastri deed moet gewoon mogen, niet als als precies zus zo nee gewoon geen ruimte laten klaar. We zijn aan het racen, je laat toch geen mensen buitenom gaan.. een en al geknoei met regeltjes, domme straffen die je alleen met 200 herhalingen slomos etc kan geven..
Nu ging verstappen er voor, idd buiten de baan. Geef hem de call dat hij die positie binnen 1 ronde moet teruggeven en door.
Mwa, tijd genoeg als hij dat had willen doen.quote:Op zondag 20 april 2025 23:03 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Dat is eigenlijk het enige lachwekkende aan de situatie. Verstappen heeft niet eens de kans gehad om Piastri weer voor te laten door de SC.
Niet volgens de regels. Piastri liet niet genoeg ruimte.quote:Op zondag 20 april 2025 23:00 schreef mikieu het volgende:
Wat Piastri deed moet gewoon mogen, niet als als precies zus zo nee gewoon geen ruimte laten klaar. We zijn aan het racen, je laat toch geen mensen buitenom gaan.. een en al geknoei met regeltjes, domme straffen die je alleen met 200 herhalingen slomos etc kan geven..
Nu ging verstappen er voor, idd buiten de baan. Geef hem de call dat hij die positie binnen 1 ronde moet teruggeven en door.
quote:For overtaking on the inside of a corner a driver must be given room if they satisfy the following conditions:
- Have their front axle at least alongside the mirror of the other car no later than the apex of the corner
- Be driven in a safe and controlled manner throughout the manoeuvre (which includes the entry, apex and exit)
- Without (deliberately) forcing the other car off the track at the exit, which includes leaving a fair and acceptable width for the car being overtaken from the apex to the exit of the corner
- Be able to make the corner within the track limits
Diegene die ingehaald wordt moet de inhaler voorrang geven.quote:Op zondag 20 april 2025 22:07 schreef WismutVeilchen83 het volgende:
Aah, dus je hoeft niet voor te liggen bij de apex, als je gelijk ligt is het ook al goed. En dan moet wie nou wie voorrang geven eigenlijk? De auto die het meest gelijk ligt? Wat een onzin
Nu was de inhaal poging van Verstappen op Hamilton Abu Dabhi 2021 in ronde 1 niet geheel gecontroleerd, toch haalt hij net zoals Piastri maar net de bocht en bij Alex gekhjkwaardig (?), maar besluiten de stewards anders. Toen waren er andere regels?quote:Op zondag 20 april 2025 23:45 schreef Starflyer het volgende:
[..]
Niet volgens de regels. Piastri liet niet genoeg ruimte.
[..]
Sinds 2022 zijn er nieuwe guidelines, die vorig jaar nog zijn aangepast.quote:Op zondag 20 april 2025 23:55 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Nu was de inhaal poging van Verstappen op Hamilton Abu Dabhi 2021 in ronde 1 niet geheel gecontroleerd, toch haalt hij net zoals Piastri maar net de bocht en bij Alex gekhjkwaardig (?), maar besluiten de stewards anders. Toen waren er andere regels?
De video zie 0:45 Bekijk deze YouTube-video
Inderdaad. Toen waren er andere regels.quote:Op zondag 20 april 2025 23:55 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Nu was de inhaal poging van Verstappen op Hamilton Abu Dabhi 2021 in ronde 1 niet geheel gecontroleerd, toch haalt hij net zoals Piastri maar net de bocht en bij Alex gekhjkwaardig (?), maar besluiten de stewards anders. Toen waren er andere regels?
De video zie 0:45 Bekijk deze YouTube-video
Hij had een halve ronde, daarna werd de SC uitgeroepen. Geen enkele tijd voor het team om even beelden terug te kijken. Voor een regel waarbij het in centimeters gaat ten opzichte van een spiegel.quote:Op zondag 20 april 2025 23:24 schreef mikieu het volgende:
[..]
Mwa, tijd genoeg als hij dat had willen doen.
Natuurlijk niet.quote:Op zondag 20 april 2025 22:30 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
Die hele apex-regel slaat gewoon nergens op en als Max hetzelfde als Piastri hadden gedaan dan hadden ze het opeens forcing another driver off the track genoemd
Horner heeft anders aangegeven dat het niet teruggeven van de positie overwogen is en uiteindelijk niet gedaan. Bewuste keuze van het team.quote:Op maandag 21 april 2025 08:47 schreef WismutVeilchen83 het volgende:
[..]
Hij had een halve ronde, daarna werd de SC uitgeroepen. Geen enkele tijd voor het team om even beelden terug te kijken. Voor een regel waarbij het in centimeters gaat ten opzichte van een spiegel.
Dat weet je niet, en afsnijden hoe dan? Het probleem met de stewards is dat ze ene keer dit, de andere keer dat beslissen, ik vond dit wel een racing incident, zeker omdat het in de eerste bocht is en Piastri Max geen ruimte laat en zelf ook meen ik eventjes de baan verlaat voor bocht 2.quote:Op maandag 21 april 2025 09:06 schreef DombohetOlifantje1 het volgende:
[..]
Natuurlijk niet.
Max had dit in deze situatie ook gewoon kunnen uitlokken door gewoon te blijven zitten en niet vol voor het afsnijden te gaan.
Max geeft de bocht natuurlijk totaal op, blijft hij zitten en maakt hij het een stuk ongemakkelijker voor Oscar, met uiteraard een bak risico, wordt er al weer heel anders naar gekeken.quote:Op maandag 21 april 2025 09:19 schreef Tarado het volgende:
[..]
Dat weet je niet, en afsnijden hoe dan? Het probleem met de stewards is dat ze ene keer dit, de andere keer dat beslissen, ik vond dit wel een racing incident, zeker omdat het in de eerste bocht is en Piastri Max geen ruimte laat en zelf ook meen ik eventjes de baan verlaat voor bocht 2.
Piastri verwijt ik verder niks, maar de straf voor Verstappen had niet gehoeven naar mijn mening.
Het pakte uiteindelijk het beste/minst slecht uit. Maar ruimte om het zorgvuldig te onderzoeken was er niet door de SC.quote:Op maandag 21 april 2025 09:18 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Horner heeft anders aangegeven dat het niet teruggeven van de positie overwogen is en uiteindelijk niet gedaan. Bewuste keuze van het team.
Alsof Verstappen naar het team luistert in dit soort situatiesquote:Op maandag 21 april 2025 09:18 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Horner heeft anders aangegeven dat het niet teruggeven van de positie overwogen is en uiteindelijk niet gedaan. Bewuste keuze van het team.
Dat weten de stewards niet.quote:Op maandag 21 april 2025 09:18 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Horner heeft anders aangegeven dat het niet teruggeven van de positie overwogen is en uiteindelijk niet gedaan. Bewuste keuze van het team.
Dan was ie vrijwel zeker als derde de volgende bocht in gegaan.quote:Op maandag 21 april 2025 09:06 schreef DombohetOlifantje1 het volgende:
[..]
Natuurlijk niet.
Max had dit in deze situatie ook gewoon kunnen uitlokken door gewoon te blijven zitten en niet vol voor het afsnijden te gaan.
Misschien wel, misschien nietquote:Op maandag 21 april 2025 10:21 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Dan was ie vrijwel zeker als derde de volgende bocht in gegaan.
Er zit toch niets anders op, als hij de bocht niet opgeeft zit Piastri in z'n zijkant en liggen ze er waarschijnlijk beiden af.quote:Op maandag 21 april 2025 09:29 schreef DombohetOlifantje1 het volgende:
[..]
Max geeft de bocht natuurlijk totaal op, blijft hij zitten en maakt hij het een stuk ongemakkelijker voor Oscar, met uiteraard een bak risico, wordt er al weer heel anders naar gekeken.
Stewards kun je prima vergelijken met scheidsrechters (of zelfs VAR) bij het voetbal. Het wisselt gewoon af wie het zijn en heel veel acties zijn, zeker met deze regels, zijn best wel dubbel/anders te interpreteren.
Natuurlijk ligt er een basis, maar met dit soort regels zal het altijd een beetje vaag zijn. Maar goed, Max heeft hier ook al meermaals van geprofiteerd.
Volgens Horner niet, maar dat blijft altijd een welles nietes discussie en Verstappen is eigenlijk wel verstandig er niet meer op in te gaanquote:Op maandag 21 april 2025 10:42 schreef -XOR- het volgende:
Piastri lag gewoon voor bij de apex dus het was zijn bocht
Volgens mijn boekje is de correcte term 'ernaast'.quote:Op maandag 21 april 2025 10:50 schreef Tarado het volgende:
[..]
Volgens Horner niet, maar dat blijft altijd een welles nietes discussie en Verstappen is eigenlijk wel verstandig er niet meer op in te gaan
[ afbeelding ]
Hier lijkt Max er wel voor te zitten, maar ik zie dit meer als avoiding a collision dan leaving the track and gaining an advantage of zelfs position is wat ze stellen, dat kan niet als je als 1e de bocht ingaat.quote:Op maandag 21 april 2025 10:52 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Volgens mijn boekje is de correcte term 'ernaast'.
Is overal zo. Zeker als de pole (max in dit geval) een slechte start heeft en de P2 een veel betere start.quote:Op maandag 21 april 2025 10:47 schreef RotatoR het volgende:
Eigenlijk vreemd dat de pole position rijder hier de buitenbocht heeft? De kans is groot dat je uit de bocht wordt gedrukt.
Als je dat niet begrijpt, begrijp je sowieso weinig van (top)sport.quote:Op maandag 21 april 2025 10:56 schreef ChevyCaprice het volgende:
Piastri gebruikte wel echt een heerlijke Verstappen tactiek. Dat dan weer wel.
En eindstand is Max boos. Tsja.
Max snapt het inderdaad niet. Hij vindt dat die alles mag kunnen maar hem mogen ze niks flikken.quote:Op maandag 21 april 2025 10:58 schreef Tarado het volgende:
[..]
Als je dat niet begrijpt, begrijp je sowieso weinig van (top)sport.
Ik hoop van harte dat we binnenkort nog eens een identieke situatie krijgen met twee anderen. Eens kijken of ze dan ook binnen een ronde die straf eruit gooien.quote:Op maandag 21 april 2025 10:55 schreef Tarado het volgende:
[..]
Hier lijkt Max er wel voor te zitten, maar ik zie dit meer als avoiding a collision dan leaving the track and gaining an advantage of zelfs position is wat ze stellen, dat kan niet als je als 1e de bocht ingaat.
Wat een onzin is dat nou weer, maar je hoort nou eenmaal bij de haters, doen we verder weinig aan.quote:Op maandag 21 april 2025 11:00 schreef ChevyCaprice het volgende:
[..]
Max snapt het inderdaad niet. Hij vindt dat die alles mag kunnen maar hem mogen ze niks flikken.
Je zegt dat ik niks snap van sport. Vriend ik volg dit spelletje nu al een tijdje en ik snap er aardig wat van. Dus dat soort persoonlijke beschuldigingen vind ik sowieso niet passend.quote:Op maandag 21 april 2025 11:03 schreef Tarado het volgende:
[..]
Wat een onzin is dat nou weer, maar je hoort nou eenmaal bij de haters, doen we verder weinig aan.
Als je het begrijpt dan zie je toch ook wel dat dit geen zwart-wit beslissing is van de stewards en bij twijfel zou ik zeggen, laat het zoals het is, een racing incident.quote:Op maandag 21 april 2025 11:05 schreef ChevyCaprice het volgende:
[..]
Je zegt dat ik niks snap van sport. Vriend ik volg dit spelletje nu al een tijdje en ik snap er aardig wat van. Dus dat soort persoonlijke beschuldigingen vind ik sowieso niet passend.
Ben overigens niet eens hater. Kom zelf voor Max op. Lees gewoon wat ik zeg.
Hij pakt voordeel buiten de baan. Dus zo moeilijk is het niet.quote:Op maandag 21 april 2025 11:08 schreef Tarado het volgende:
[..]
Als je het begrijpt dan zie je toch ook wel dat dit geen zwart-wit beslissing is van de stewards en bij twijfel zou ik zeggen, laat het zoals het is, een racing incident.
je bent gezaktquote:Op maandag 21 april 2025 11:10 schreef ChevyCaprice het volgende:
[..]
Hij pakt voordeel buiten de baan. Dus zo moeilijk is het niet.
Stewards bepalen he.quote:
Dat is echt nog nooit gebeurd en zal ook niet werken. Als je de positie terug geeft dan geef je min of meer toe dat je denkt dat je fout zit. Ik zie ook niet het verschil in met ervoor blijven en zeggen dat je van de baan werd gedrukt.quote:Op maandag 21 april 2025 10:36 schreef ChevyCaprice het volgende:
Verstappen is wel een racer dus dat die probeerde naast te blijven geeft die recht toe. Als je dan afsnijdt moet je de positie teruggeven en Oscar reporten voor forcing off.
Dat was het slimste geweest voor Max.
Fout. En je voorbeeld slaat verder ook nergens op. Maargoed, daarom kom je ook alleen om te trollen.quote:Op maandag 21 april 2025 11:30 schreef klaasweetalles het volgende:
Stel dat dit een normale weg in Amsterdam was geweest...
Dan ga je toch ook niet proberen op deze manier in te halen, dan krijg je ongelukken
Hetzelfde geld voor de racebaan.....
Piastri lag voor in de bocht
Dat is wat ik zeg, je kan moeilijk stellen dat het gaining an advantage is als Piastri hem van de baan afdrukt, dan is het avoiding a collision.quote:
Mensen die nooit willen gaan inzien dat ze fout zitten zijn ook nooit bereid te leren van hun foutenquote:Op maandag 21 april 2025 11:32 schreef WismutVeilchen83 het volgende:
[..]
Dat is echt nog nooit gebeurd en zal ook niet werken. Als je de positie terug geeft dan geef je min of meer toe dat je denkt dat je fout zit. Ik zie ook niet het verschil in met ervoor blijven en zeggen dat je van de baan werd gedrukt.
Verstappen kwam van rechts en had dus voorrangquote:Op maandag 21 april 2025 11:30 schreef klaasweetalles het volgende:
Stel dat dit een normale weg in Amsterdam was geweest...
Dan ga je toch ook niet proberen op deze manier in te halen, dan krijg je ongelukken
Hetzelfde geld voor de racebaan.....
Piastri lag voor in de bocht
100% dat dat mee speelt ja. Maargoed, dan ben je Calimero, dus in een discussie ben je dan snel uitgelult omdat je het toch niet kunt bewijzen. Ik kan me ook niet aan de indruk onttrekken dat de McLaren lobby bij de stewards uitermate sterk is.quote:Op maandag 21 april 2025 11:34 schreef Tarado het volgende:
[..]
Dat is wat ik zeg, je kan moeilijk stellen dat het gaining an advantage is als Piastri hem van de baan afdrukt, dan is het avoiding a collision.
Mijn indruk is dan dat de Verstappen bias meetelt, als het pak m beet Russell was geweest in de positie van Verstappen, hadden ze het waarschijnlijk als een racing incident beschouwd.
Zeker en niet alleen bij de stewards, dat is een wereldwijd sociaal media circus en dat heeft toch invloed.quote:Op maandag 21 april 2025 11:35 schreef WismutVeilchen83 het volgende:
[..]
100% dat dat mee speelt ja. Maargoed, dan ben je Calimero, dus in een discussie ben je dan snel uitgelult omdat je het toch niet kunt bewijzen. Ik kan me ook niet aan de indruk onttrekken dat de McLaren lobby bij de stewards uitermate sterk is.
Ik weet niet zo goed waar jij het telkens over hebt goserquote:Op maandag 21 april 2025 11:35 schreef WismutVeilchen83 het volgende:
[..]
100% dat dat mee speelt ja. Maargoed, dan ben je Calimero, dus in een discussie ben je dan snel uitgelult omdat je het toch niet kunt bewijzen. Ik kan me ook niet aan de indruk onttrekken dat de McLaren lobby bij de stewards uitermate sterk is.
Ik heb vooral de indruk dat jij een trol bent en ik verlaag me er niet toe om jou te blijven voeden. De groeten, goser.quote:Op maandag 21 april 2025 11:41 schreef klaasweetalles het volgende:
[..]
Ik weet niet zo goed waar jij het telkens over hebt goser
Die stewards zijn gewoon neutraal op dit moment
Maar de Nederlandse Supporters niet zo erg
Snap je niet zo goed dat hij voordeel haalde met zijn actie?
Het feit dat Red Bull zelf aangeeft dat ze overwogen hebben om de positie terug te geven zegt wel genoeg, maar MAx was zo eigenwijs omdat niet te doen. Want hij is Max. En bij Max gaat het alleen om MAx.
Hij had er blijkbaar er niet zoveel vertrouwen in dat hij dan de race kon winnen als achter de MClanren zou rijden. Dat was een foute inschatting blijkt achteraf.
Hij heeft dus 3 fouten gisteren gemaakt.
Niet goed de bocht ingeschat
niet zijn plek teruggegeven
en niet goed ingeschat dat hij de wedstrijd alsnog kon winnen als hij op plek 2 zou rijden 50 rondjes erna
Je mag veel meer op het forum dan op de fp. Bij het betichten van trollen worden de fp mods getriggeredquote:Op maandag 21 april 2025 11:32 schreef WismutVeilchen83 het volgende:
[..]
Fout. En je voorbeeld slaat verder ook nergens op. Maargoed, daarom kom je ook alleen om te trollen.
Ja, een beetje een lelijk anglicisme. Vilification is zeg maar een stap minder dan demoniseren.quote:
Een reactie slechts:quote:Op maandag 21 april 2025 13:23 schreef ChevyCaprice het volgende:
Moet wel zeggen: props voor Piastri zijn slimheid.
Met deze tactiek wist hij natuurlijk al van tevoren wat Max ging doen. Max is vrij voorspelbaar vaak, die gaat de bocht afsnijden en de positie niet teruggeven. En ja dan krijgt die een straf en je wint de race.![]()
Slim, maar ook wel weer jammer. Had liever een ware krachtmeting gezien tussen deze twee gasten.
Dat zou iedere racer toch doen en dan is het kwestie van centimeters, tenminste als de stewards objectief zijn, over dat laatste ben ik het wel eens, ons is als kijker een echte race om P1 ontnomen.quote:Op maandag 21 april 2025 13:23 schreef ChevyCaprice het volgende:
Moet wel zeggen: props voor Piastri zijn slimheid.
Met deze tactiek wist hij natuurlijk al van tevoren wat Max ging doen. Max is vrij voorspelbaar vaak, die gaat de bocht afsnijden en de positie niet teruggeven. En ja dan krijgt die een straf en je wint de race.![]()
Slim, maar ook wel weer jammer. Had liever een ware krachtmeting gezien tussen deze twee gasten.
Tsja of elke racer het zou doen weet ik niet.quote:Op maandag 21 april 2025 13:27 schreef Tarado het volgende:
[..]
Dat zou iedere racer toch doen en dan is het kwestie van centimeters, tenminste als de stewards objectief zijn, over dat laatste ben ik het wel eens, ons is als kijker een echte race om P1 ontnomen.
Een coureur die het niet doet is geen racer, maar een chauffeur.quote:Op maandag 21 april 2025 13:34 schreef ChevyCaprice het volgende:
Tsja of elke racer het zou doen weet ik niet.
Piastri wordt gecoached/gemanaged door Webber toch? Die zal hem wel het een en ander geleerd hebben.quote:Op maandag 21 april 2025 13:41 schreef Tarado het volgende:
[..]
Een coureur die het niet doet is geen racer, maar een chauffeur.
Ik verwijt Piastri ook verder niets, die heeft het gewoon goed gedaan, zit ook wel een betere kop op dan Norris denk ik, die misschien in raw speed de snellere van de 2 is, maar racen is meer dan dat.
Alsof coureurs bij elke inhaalactie de ander geen inch gunnen. Dat klopt niet. Zelfs bij Verstappen.quote:Op maandag 21 april 2025 13:41 schreef Tarado het volgende:
[..]
Een coureur die het niet doet is geen racer, maar een chauffeur.
Ik verwijt Piastri ook verder niets, die heeft het gewoon goed gedaan, zit ook wel een betere kop op dan Norris denk ik, die misschien in raw speed de snellere van de 2 is, maar racen is meer dan dat.
Dat denk ik ook, maar je moet het wel in je hebben.quote:Op maandag 21 april 2025 13:44 schreef TheStigsDutchCousin het volgende:
[..]
Piastri wordt gecoached/gemanaged door Webber toch? Die zal hem wel het een en ander geleerd hebben.
Wiel aan wiel vechten gaat Webber denk ik niet veel bijbrengen aan Oscar. Dat is instinct en inpompt.quote:Op maandag 21 april 2025 13:44 schreef TheStigsDutchCousin het volgende:
[..]
Piastri wordt gecoached/gemanaged door Webber toch? Die zal hem wel het een en ander geleerd hebben.
Nou, Piastri dus welquote:Op maandag 21 april 2025 13:47 schreef Tarado het volgende:
[..]
Dat denk ik ook, maar je moet het wel in je hebben.
Hihaho.quote:
Ik verziek het forum als ik een grapje maak?quote:Op maandag 21 april 2025 14:41 schreef Bargehassus het volgende:
[..]
Hihaho.
Je bent ontzettend goed in het verzieken van een subforum op FOK!, het FOK! waar je Godbetert zelf moderator bent. Gefeliciteerd, het is je weer gelukt om een gebruiker, in ieder geval tijdelijk, weg te jagen.
Lawson kreeg 10 sec voor leaving the track and gaining an advantage omdat hij zich verremde nadat hij Doohan al had ingehaald. Hij verremde zich dus ná de inhaalactie en behaalde helemaal geen "advantage".quote:Op maandag 21 april 2025 15:02 schreef -XOR- het volgende:
De straf is dus eigenlijk 10 seconden voor leaving the track and gaining an advantage maar gereduceerd tot 5 sec wegens 1e ronde als mitigerende omstandigheid.
10 sec vind ik dan wel erg veel.
Dat wilde de coureurs en de fans omdat de 5s vaak een straf is zonder gevolgen.quote:Op maandag 21 april 2025 15:02 schreef -XOR- het volgende:
De straf is dus eigenlijk 10 seconden voor leaving the track and gaining an advantage maar gereduceerd tot 5 sec wegens 1e ronde als mitigerende omstandigheid.
10 sec vind ik dan wel erg veel.
Sloeg ook nergens op idd.quote:Op maandag 21 april 2025 15:04 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Lawson kreeg 10 sec voor leaving the track and gaining an advantage omdat hij zich verremde nadat hij Doohan al had ingehaald. Hij verremde zich dus ná de inhaalactie en behaalde helemaal geen "advantage".
Dát was pas idioot..
Absurde straf inderdaad.quote:Op maandag 21 april 2025 15:04 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Lawson kreeg 10 sec voor leaving the track and gaining an advantage omdat hij zich verremde nadat hij Doohan al had ingehaald. Hij verremde zich dus ná de inhaalactie en behaalde helemaal geen "advantage".
Dát was pas idioot..
Vanaf Barcelona gaat die McLaren voor geen meter meer en loopt max gewoon weer weg met het kampioenschap.quote:Op maandag 21 april 2025 15:23 schreef bedachtzaam het volgende:
Dit is waarom Piastri kampioen gaat worden, hij heeft datzelfde als Max, niet twijfelen maar ervoor gaan als de kans daar is.
Zuur voor Max maar die penalty was wel terecht omdat die plaats niet terug gegeven werd.
ze hadden natuurlijk tijdens de SC kunnen beslissen dat ze stuivertje hadden moeten wisselen, dan had je nog enigszins een strijd gehad bij de herstart.quote:Op maandag 21 april 2025 15:02 schreef -XOR- het volgende:
De straf is dus eigenlijk 10 seconden voor leaving the track and gaining an advantage maar gereduceerd tot 5 sec wegens 1e ronde als mitigerende omstandigheid.
10 sec vind ik dan wel erg veel.
De discussie is uiteraard of hij die plek wel of niet moest teruggevenquote:Op maandag 21 april 2025 15:23 schreef bedachtzaam het volgende:
Dit is waarom Piastri kampioen gaat worden, hij heeft datzelfde als Max, niet twijfelen maar ervoor gaan als de kans daar is.
Zuur voor Max maar die penalty was wel terecht omdat die plaats niet terug gegeven werd.
Wat er ook nog wel bij kan is dat een stel internetdetectives heeft vastgesteld dat het slechte humeur van Max pas begon nadat hij met MBS gepraat had vlak na de race.quote:Op maandag 21 april 2025 15:04 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Lawson kreeg 10 sec voor leaving the track and gaining an advantage omdat hij zich verremde nadat hij Doohan al had ingehaald. Hij verremde zich dus ná de inhaalactie en behaalde helemaal geen "advantage".
Dát was pas idioot..
Ik zou er niet teveel op rekenen, dat geldt wel voor Alpine maar McLaren zie ik niet zoveel meer verliezen.quote:Op maandag 21 april 2025 15:26 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
Vanaf Barcelona gaat die McLaren voor geen meter meer en loopt max gewoon weer weg met het kampioenschap.
Een inhaalactie heeft een aantal voorwaarden. 1 ervan is je moet binnen de tracklimits zitten.quote:Op maandag 21 april 2025 15:27 schreef opgebaarde het volgende:
De inhaalactie van Lawson en het missen van de bocht wat hem tien seconden kostte. Is een inhaalavtie pas geslaagd als er een volledige bocht gepasseerd is ofzo? Starflyergod zal 't zoals gebruikelijk wel weer weten![]()
[ afbeelding ]
Hij heeft het wel in zich, maar of het dit jaar gaat worden weet ik niet, voorlopig pakt Verstappen z'n puntjes.quote:Op maandag 21 april 2025 15:23 schreef bedachtzaam het volgende:
Dit is waarom Piastri kampioen gaat worden, hij heeft datzelfde als Max, niet twijfelen maar ervoor gaan als de kans daar is.
Zuur voor Max maar die penalty was wel terecht omdat die plaats niet terug gegeven werd.
Hoewel we het nooit zeker zullen weten lijkt dit toch niet op een piastri die aan de buitenkant ruimte vrijhoudt.quote:Op maandag 21 april 2025 15:26 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
De discussie is uiteraard of hij die plek wel of niet moest teruggeven![]()
En zoals @:Starflyer eerder aanstipte moet degene die het voordeel krijgt de ander ook genoeg ruimte geven volgens de guidelines..
MBS?quote:Op maandag 21 april 2025 15:28 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Wat er ook nog wel bij kan is dat een stel internetdetectives heeft vastgesteld dat het slechte humeur van Max pas begon nadat hij met MBS gepraat had vlak na de race.
Ow ja.quote:Op maandag 21 april 2025 15:32 schreef Nattekat het volgende:
[..]
De grote boze leider van de FIA. De Trump van de Formule 1.
Ik denk dat Piastri wat er ook gebeurd zou zijn hier de leiding had gepakt, zelfs als ie ruimte had gelaten. Hij had meer snelheid het rechte stuk op kunnen nemen en de volgende bocht had hij weer de binnenkant.quote:Op maandag 21 april 2025 15:31 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Hoewel we het nooit zeker zullen weten lijkt dit toch niet op een piastri die aan de buitenkant ruimte vrijhoudt.
[ afbeelding ]
Hij had de inhaalactie al afgerond. Hij was er al volledig voorbij.quote:Op maandag 21 april 2025 15:29 schreef ChevyCaprice het volgende:
[..]
Een inhaalactie heeft een aantal voorwaarden. 1 ervan is je moet binnen de tracklimits zitten.
Dat was hier dus niet het geval.
Dat Piastri geen ruimte houdt weet iedereen.quote:Op maandag 21 april 2025 15:31 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Hoewel we het nooit zeker zullen weten lijkt dit toch niet op een piastri die aan de buitenkant ruimte vrijhoudt.
[ afbeelding ]
Nee, precies.quote:Op maandag 21 april 2025 15:31 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Hoewel we het nooit zeker zullen weten lijkt dit toch niet op een piastri die aan de buitenkant ruimte vrijhoudt.
[ afbeelding ]
Ook dan moet je binnen de tracklimits zitten.quote:Op maandag 21 april 2025 15:34 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Hij had de inhaalactie al afgerond. Hij was er al volledig voorbij.
Hij kreeg geen straf voor het overschrijden vd tracklimits.quote:Op maandag 21 april 2025 15:35 schreef ChevyCaprice het volgende:
[..]
Ook dan moet je binnen de tracklimits zitten.
Leaving the track betekent dat je buiten de track limits zit.quote:Op maandag 21 april 2025 15:36 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Hij kreeg geen straf voor het overschrijden vd tracklimits.
Het is wel een kenner maar hij heeft nog weleens uitleg nodig.quote:Op maandag 21 april 2025 15:36 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Hij kreeg geen straf voor het overschrijden vd tracklimits.
Dat het een mooi seizoen mag worden.quote:Op maandag 21 april 2025 15:30 schreef Tarado het volgende:
[..]
Hij heeft het wel in zich, maar of het dit jaar gaat worden weet ik niet, voorlopig pakt Verstappen z'n puntjes.
Vreemd en onnodig dit soort persoonlijke opmerkingen.quote:Op maandag 21 april 2025 15:37 schreef Tarado het volgende:
[..]
Het is wel een kenner maar hij heeft nog weleens uitleg nodig.
Nee, echt?! Nooit gewetenquote:Op maandag 21 april 2025 15:37 schreef ChevyCaprice het volgende:
[..]
Leaving the track betekent dat je buiten de track limits zit.
Moet je toch eens in de spiegel kijken, als je ergens tegenin gaat moet je wel de argumenten hebben en als blijkt dat je die niet hebt dat gewoon eens toegeven ipv maar doordrammen tot niemand meer reageert en denken dat je dan gelijk hebt.quote:Op maandag 21 april 2025 15:39 schreef ChevyCaprice het volgende:
[..]
Vreemd en onnodig dit soort persoonlijke opmerkingen.
Grappig.quote:
De bocht halen na een inhaalactie hoort ook bij de inhaalactie, volgens de regels dan.quote:Maar de straf was dus omdat hij daar een voordeel mee zou hebben behaald. Dat deed hij niet.
Aangezien @Starflyer er nu niet is: zou je die regel even willen quoten incl. bron?quote:Op maandag 21 april 2025 15:48 schreef ChevyCaprice het volgende:
[..]
Grappig.
[..]
De bocht halen na een inhaalactie hoort ook bij de inhaalactie, volgens de regels dan.
Vind 10s ook vrij zwaar overigens. Ik had hem laten gaan als stewards. Maar goed sommige stewards oordelen blijkbaar iets meer precies volgens het boekje dan de andere.
Maat als je gewoon goed mijn posts leest dan blijf ik altijd inhoudelijk standpunten beargumenteren. Hoef je het niet mee eens te zijn.quote:Op maandag 21 april 2025 15:45 schreef Tarado het volgende:
[..]
Moet je toch eens in de spiegel kijken, als je ergens tegenin gaat moet je wel de argumenten hebben en als blijkt dat je die niet hebt dat gewoon eens toegeven ipv maar doordrammen tot niemand meer reageert en denken dat je dan gelijk hebt.
Nou zijn we natuurlijk wel benieuwd naar die regel want ik hoor dit ook voor het eerst.quote:Op maandag 21 april 2025 15:48 schreef ChevyCaprice het volgende:
[..]
Grappig.
[..]
De bocht halen na een inhaalactie hoort ook bij de inhaalactie, volgens de regels dan.
Vind 10s ook vrij zwaar overigens. Ik had hem laten gaan als stewards. Maar goed sommige stewards oordelen blijkbaar iets meer precies volgens het boekje dan de andere.
quote:Op maandag 21 april 2025 15:50 schreef ChevyCaprice het volgende:
[..]
Maat als je gewoon goed mijn posts leest dan blijf ik altijd inhoudelijk standpunten beargumenteren. Hoef je het niet mee eens te zijn.
Dat is hier gewoon een regel, respecteer de andere mening. Zo moeilijk is het niet.
quote:Op maandag 21 april 2025 15:50 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Aangezien @:Starflyer er nu niet is: zou je die regel even willen quoten incl. bron?
quote:overtaking manoeuvre must be done in a safe and controlled manner, while enabling the car to clearly remain within the limits of the track.
https://racingnews365.com(...)guidlines-are-issuedquote:If a driver, for example, short-cuts a chicane or a corner, it is his or her responsibility to clearly give back the advantage he or she gained,
Er was géén advantage, dat is nou net het punt. De inhaalactie was reeds volledig én veilig afgerond.quote:Op maandag 21 april 2025 15:56 schreef ChevyCaprice het volgende:
[..]
[..]
[..]
https://racingnews365.com(...)guidlines-are-issued
Hier ging het meer om dan blijkbaarquote:Op maandag 21 april 2025 15:57 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Er was géén advantage, dat is nou net het punt.
Je bent altijd op weg naar de volgende bochtquote:Op maandag 21 april 2025 15:59 schreef ChevyCaprice het volgende:
De inhaalactie vond plaats op weg naar bocht 1, dus dan moet je voor bocht 1 ook in de baan blijven.
Althans, dat is de interpretatie van de stewards geweest in dit geval.
Inderdaad. Dus als je iemand inhaalt voor bocht 1 dan moet je blijkbaar wel zodanig remmen dat je de bocht haalt.quote:Op maandag 21 april 2025 16:01 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Je bent altijd op weg naar de volgende bocht
Toch héél bijzonder dat we daar dan niet véél meer straffen voor gezien hebben de afgelopen jaren..quote:Op maandag 21 april 2025 16:02 schreef ChevyCaprice het volgende:
[..]
Inderdaad. Dus als je iemand inhaalt voor bocht 1 dan moet je blijkbaar wel zodanig remmen dat je de bocht haalt.
"Racing room" was ooit uit het niets verzonnen voor Hamilton om Rosberg te kunnen bestraffen en komt in heel weinig beslissingen terug anders dan die ten gunste van Hamilton.quote:Op maandag 21 april 2025 15:31 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Hoewel we het nooit zeker zullen weten lijkt dit toch niet op een piastri die aan de buitenkant ruimte vrijhoudt.
[ afbeelding ]
Dat is de inconsistentie. Ze veranderen steeds de regels en je hebt elke wedstrijd andere stewards.quote:Op maandag 21 april 2025 16:04 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Toch héél bijzonder dat we daar dan niet véél meer straffen voor gezien hebben de afgelopen jaren..
Toch fijn dat je me uiteindelijk gelijk geeft dat het een idiote straf isquote:Op maandag 21 april 2025 16:07 schreef ChevyCaprice het volgende:
[..]
Dat is de inconsistentie. Ze veranderen steeds de regels en je hebt elke wedstrijd andere stewards.
Niet heel geweldig voor de sport zo.
Het is alsof je bij een stoplichtsprintje direct zonder te kijken van de linker- naar de rechterbaan stuurt omdat je daarna naar rechts moet, en totaal niet kijkt of de ander misschien nog ergens naast je zit.quote:Op maandag 21 april 2025 15:31 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Hoewel we het nooit zeker zullen weten lijkt dit toch niet op een piastri die aan de buitenkant ruimte vrijhoudt.
[ afbeelding ]
Dat mag bij racen en Piastri wist precies waar Verstappen zat. Net zoals het andersom ook zo vaak gegaan is.quote:Op maandag 21 april 2025 17:36 schreef Zorro het volgende:
[..]
Het is alsof je bij een stoplichtsprintje direct zonder te kijken van de linker- naar de rechterbaan stuurt omdat je daarna naar rechts moet, en totaal niet kijkt of de ander misschien nog ergens naast je zit.
quote:Op maandag 21 april 2025 23:19 schreef Starflyer het volgende:
Mooie analyse waarom de stewards fout zaten in hun beoordeling. (thread)
[ x ]
Geeft Horner in ieder geval wat munitie om een Right of Review aan te vragen.
Deze idioterie had ik nog niet eens eerder gelezenquote:Second part is especially important - Verstappen left the track on his own in Stewards view. This is not true and it was clear as day - he was pushed off and it's easy to be proven.
Hij verliet de baan en behield voordeel daaraan. Dat staat buiten kijf.quote:Op maandag 21 april 2025 23:19 schreef Starflyer het volgende:
Mooie analyse waarom de stewards fout zaten in hun beoordeling. (thread)
[ x ]
Geeft Horner in ieder geval wat munitie om een Right of Review aan te vragen.
Behandeld en klaar. dat gezeik van RB gaat zo een hoog Karen-gehalte krijgen.quote:Op maandag 21 april 2025 23:19 schreef Starflyer het volgende:
Mooie analyse waarom de stewards fout zaten in hun beoordeling. (thread)
[ x ]
Geeft Horner in ieder geval wat munitie om een Right of Review aan te vragen.
Welk gezeik precies?quote:Op dinsdag 22 april 2025 07:39 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Behandeld en klaar. dat gezeik van RB gaat zo een hoog Karen-gehalte krijgen.
Norris ontsnapte ook nogal bij Tsunoda en Gasly crashquote:Op dinsdag 22 april 2025 08:25 schreef -XOR- het volgende:
Overigens ontsnapte Norris daar wel aan ook 5 seconde straf.
Ja, ten tweeden male bezien lijkt hij daar inderdaad te schrikken en zich uit de gevarenzone te willen sturen.quote:Op dinsdag 22 april 2025 08:36 schreef franklop het volgende:
[..]
Norris ontsnapte ook nogal bij Tsunoda en Gasly crash
En dat Verstappen voorlag op de apexquote:Op dinsdag 22 april 2025 01:01 schreef ChevyCaprice het volgende:
[..]
Hij verliet de baan en behield voordeel daaraan. Dat staat buiten kijf.
Enige waar je in een right of review over kan twisten is het feit dat Oscar geen ruimte gaf.
Niet als de uitgangspunten van de stewards niet kloppen.quote:Op dinsdag 22 april 2025 07:39 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Behandeld en klaar. dat gezeik van RB gaat zo een hoog Karen-gehalte krijgen.
Om dat te bewerkstelligen, want hij was al niet meer de verdedigende partij gezien de start, nam hij zoveel snelheid mee de eerste bocht in dat hij dat natuurlijk nooit gehaald had. Ook al had hij alle ruimte gekregen.quote:Op dinsdag 22 april 2025 10:26 schreef Starflyer het volgende:
[..]
En dat Verstappen voorlag op de apex
Nee, vertel eens?quote:Op dinsdag 22 april 2025 10:31 schreef TheStigsDutchCousin het volgende:
Al gezien wie de stewards waren?
Hij remde eerder dan Piastriquote:Op dinsdag 22 april 2025 11:05 schreef DombohetOlifantje1 het volgende:
[..]
Om dat te bewerkstelligen, want hij was al niet meer de verdedigende partij gezien de start, nam hij zoveel snelheid mee de eerste bocht in dat hij dat natuurlijk nooit gehaald had. Ook al had hij alle ruimte gekregen.
Zeker als men nu al vond dat Oscar met dat kleine beetje buiten de baan kwam.
Oscar had juist ook hoge enter speed wat ervoor zorgde dat hij Max geen ruimte kon geven.quote:Op dinsdag 22 april 2025 11:05 schreef DombohetOlifantje1 het volgende:
[..]
Om dat te bewerkstelligen, want hij was al niet meer de verdedigende partij gezien de start, nam hij zoveel snelheid mee de eerste bocht in dat hij dat natuurlijk nooit gehaald had. Ook al had hij alle ruimte gekregen.
Zeker als men nu al vond dat Oscar met dat kleine beetje buiten de baan kwam.
quote:Op maandag 21 april 2025 15:04 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Lawson kreeg 10 sec voor leaving the track and gaining an advantage omdat hij zich verremde nadat hij Doohan al had ingehaald. Hij verremde zich dus ná de inhaalactie en behaalde helemaal geen "advantage".
Dát was pas idioot..
Als je je verremd en het grind in gaat dan raak je die plek hoogstwaarschijnlijk kwijt. Dat zal de gedachte er achter zijn.quote:Op maandag 21 april 2025 15:19 schreef TheStigsDutchCousin het volgende:
[..]
Sloeg ook nergens op idd.
Jij bent 1 van de stewards?quote:Op dinsdag 22 april 2025 11:05 schreef DombohetOlifantje1 het volgende:
[..]
Om dat te bewerkstelligen, want hij was al niet meer de verdedigende partij gezien de start, nam hij zoveel snelheid mee de eerste bocht in dat hij dat natuurlijk nooit gehaald had. Ook al had hij alle ruimte gekregen.
Zeker als men nu al vond dat Oscar met dat kleine beetje buiten de baan kwam.
Er zat er een bij die ooit teamgenoot van Jos was en niet met hem overweg kon. Italiaans dacht ik, naam is me even ontschoten.quote:
Sterk verhaal.quote:Op dinsdag 22 april 2025 13:23 schreef TheStigsDutchCousin het volgende:
[..]
Er zat er een bij die ooit teamgenoot van Jos was en niet met hem overweg kon. Italiaans dacht ik, naam is me even ontschoten.
Dat was mijn punt ook een beetje.quote:
Ik snap je 99% van de keren niet en dat wil ik graag zo houden.quote:Op dinsdag 22 april 2025 13:27 schreef ChevyCaprice het volgende:
[..]
Dat was mijn punt ook een beetje.
Goed dat je hem snapt.
Goed bezig.quote:Op dinsdag 22 april 2025 13:29 schreef Questular het volgende:
[..]
Ik snap je 99% van de keren niet en dat wil ik graag zo houden.
Thanks!quote:Op dinsdag 22 april 2025 13:27 schreef TheStigsDutchCousin het volgende:
Ah, gevonden:
https://www.gpblog.com/nl(...)noldi-aan-verstappen
Braziliaan dus.
Graag gedaanquote:
Bron?quote:Op dinsdag 22 april 2025 14:18 schreef DombohetOlifantje1 het volgende:
[..]
Maar liet deze ook voorzichtig los.
Wellicht dezelfde bron die jij gebruikte om te stellen dat Verstappen eerder remde?quote:
Daar valt dat niet uit op te maken.quote:Op dinsdag 22 april 2025 15:23 schreef ChevyCaprice het volgende:
[..]
Wellicht dezelfde bron die jij gebruikte om te stellen dat Verstappen eerder remde?
Ben hem ooit een keer tegen gekomen op een feestje in Sao Paulo in 2002 (tering wat lang geleden), hij was samen met Massa die superaardig was, maar toen ook nog vrij onbekend, z'n eerste jaar F1 bij Sauber meen ik, dus misschien blij met de aandacht want geen hond die hem noch Bernoldi herkende behalve ik dan, maar die Bernoldi deed een beetje uit de hoogte, sindsdien ben ik dus geen fan.quote:Op dinsdag 22 april 2025 13:27 schreef TheStigsDutchCousin het volgende:
Ah, gevonden:
https://www.gpblog.com/nl(...)noldi-aan-verstappen
Braziliaan dus.
Niet de enige, dat klopt. Ze zullen de straf ook samen wel beslist hebben (verwacht ik). Het is alleen wat toevalligquote:Op dinsdag 22 april 2025 20:07 schreef Tarado het volgende:
[..]
Ben hem ooit een keer tegen gekomen op een feestje in Sao Paulo in 2002 (tering wat lang geleden), hij was samen met Massa die superaardig was, maar toen ook nog vrij onbekend, z'n eerste jaar F1 bij Sauber meen ik, dus misschien blij met de aandacht want geen hond die hem noch Bernoldi herkende behalve ik dan, maar die Bernoldi deed een beetje uit de hoogte, sindsdien ben ik dus geen fan.
Maar hij is niet de enige steward, dus of hij nou de kwade genius is in dit verhaal lijkt me ook wat vergezocht.
Ik heb van een aantal analisten begrepen dat het niks had uitgemaakt, hij was sowieso 2e geworden.quote:Op dinsdag 22 april 2025 20:49 schreef spectrumanalyser het volgende:
De vraag die bij mij blijft hangen is; wat als Max de plek wel meteen had teruggegeven, en dus geen tijdstraf zou hebben?
Max liet de koppeling te intensief opkomen, waardoor Verstappen last van wielspin had.quote:Op dinsdag 22 april 2025 21:17 schreef butz0rs het volgende:
Geweldige start van Piastri. En daarna Verstappen nog een koekje van eigen deeg geven. Ik zie hem eerder WDC worden dan Norris.
Ja dat is een beetje hoe het werkt hequote:Op dinsdag 22 april 2025 20:09 schreef TheStigsDutchCousin het volgende:
[..]
Ze zullen de straf ook samen wel beslist hebben
Denk dat die wel meer kans had gehad dan nuquote:Op dinsdag 22 april 2025 20:49 schreef spectrumanalyser het volgende:
De vraag die bij mij blijft hangen is; wat als Max de plek wel meteen had teruggegeven, en dus geen tijdstraf zou hebben?
Denk het niet, op dat SC release moment na dan, al is dat zonder DRS, maar in de vuile lucht rijden is toch heel wat anders dan voorop.quote:Op dinsdag 22 april 2025 22:35 schreef ChevyCaprice het volgende:
[..]
Denk dat die wel meer kans had gehad dan nu
Hij had natuurlijk wel kunnen proberen op een seconde of 2 te blijven en dan een overcut proberen, maar zeker gezien het vormpeil van de pitboys bij RB vermoed ik zomaar dat dat ook niet was gelukt.quote:Op woensdag 23 april 2025 05:57 schreef Tarado het volgende:
[..]
Denk het niet, op dat SC release moment na dan, al is dat zonder DRS, maar in de vuile lucht rijden is toch heel wat anders dan voorop.
Denk dat die Macs in het algemeen beter in de vuile lucht rijden dan die Red Bull en omdat Piastri daar moeite mee had lijkt het me niet dat die Red Bull dat dan dan wel zou kunnen.quote:Op woensdag 23 april 2025 08:02 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Hij had natuurlijk wel kunnen proberen op een seconde of 2 te blijven en dan een overcut proberen, maar zeker gezien het vormpeil van de pitboys bij RB vermoed ik zomaar dat dat ook niet was gelukt.
Nogal een verandering.quote:Revealed: The new F1 racing rules that sealed Verstappen penalty
The controversial Turn 1 incident between Oscar Piastri and Max Verstappen at the Saudi Arabian Grand Prix remains a hot topic in Formula 1, with opinions still divided on who was right and wrong.
But one of the factors that has gone slightly under the radar is how revisions to F1’s Driving Standards Guidelines that came into force at the start of this season were key to the verdict that the stewards made.
Knip
While F1’s Driving Standards document is not in the public domain, The Race can reveal how some key modifications made for 2025 have triggered a whole new approach to what is and is not allowed in battle.
Knip
In relation to a car overtaking on the inside of the corner, last year there were four key elements.
These were that, for a driver to have earned the right to room when overtaking on the inside, their car must:
i) Have its front axle AT LEAST ALONGSIDE of the mirror of the other car no later than the apex of the corner.
ii) Be driven in a safe and controlled manner throughout the manoeuvre (entry, apex and exit).
iii) Without (deliberately) forcing the other car off the track at the exit. This includes leaving a fair and acceptable width for the car being overtaken from the apex to the exit of the corner.
iv) Be able to make the corner within the track limits.
Knip
“A lot of drivers are aligned that if you are the overtaking car on the inside, rule number one is you have to be able to stay on the circuit,” he said.
“If you're able to stay on the circuit, you are in your right to run the driver wide, as it has been for all of us since go-karting.
“If you're overtaking somebody on the inside, you've got the right to run them wide.”
Knip
The new guidelines demand that the overtaking car.
i) Have its front axle AT LEAST ALONGSIDE THE MIRROR of the other car PRIOR TO AND AT THE APEX
ii) Be driven in a fully controlled manner particularly from entry to apex, and not have ‘dived in’.
iii) In the stewards’ estimation, have taken a reasonable racing line and been able to complete the move whilst remaining within track limits.
The shift is very much towards opening up opportunities for cars overtaking.
A notable key sentence at the top of the guidelines rams this point home when it says: “[When] an overtaking driver has priority, it is the responsibility of the defending driver to avoid a collision or forcing off the overtaking driver.”
Knip meer in artikel
https://www.the-race.com/(...)ppen-jeddah-penalty/
Dus (als ik het goed begrijp): De auto die aan de binnenzijde inhaalt en voor de apex minimaal gelijk ligt met de spiegel van de andere auto mag deze andere auto van het circuit dwingen.quote:Op zondag 27 april 2025 14:53 schreef opgebaarde het volgende:
Over het Verstappen Piastri incident waar Verstsppen vijf seconden straf kreeg. Heeft the race een artikel geschreven
[..]
Nogal een verandering.
@:starflyergod
Dat was voor vorig jaar ook al zo.quote:Op zondag 27 april 2025 18:34 schreef Nieuwschierig het volgende:
[..]
Dus (als ik het goed begrijp): De auto die aan de binnenzijde inhaalt en voor de apex minimaal gelijk ligt met de spiegel van de andere auto mag deze andere auto van het circuit dwingen.
Ja, dan moet je minimaal gelijk liggen (voorwiel naast voorwiel) en op de baan blijven om recht op de bocht te hebben. Maar dat was altijd al zo.quote:Is er ook zo'n simpele regel voor als de inhalende auto aan de buitenkant rijdt?
Enige is dat je als aanvallende partij een redelijke racelijn moet rijden.quote:Op zondag 27 april 2025 19:39 schreef Starflyer het volgende:
[..]
Dat was voor vorig jaar ook al zo.
[..]
Ja, dan moet je minimaal gelijk liggen (voorwiel naast voorwiel) en op de baan blijven om recht op de bocht te hebben. Maar dat was altijd al zo.
De verandering ten opzichte van vorig jaar is dus dat je geen ruimte hoeft te laten als je aan de binnenkant inhaalt. Die regel was juist vorig jaar toegevoegd ten opzichte van de regels van daarvoor.
Die interpretatie was er imho vorig jaar ook al.quote:Op zondag 27 april 2025 19:46 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Enige is dat je als aanvallende partij een redelijke racelijn moet rijden.
Dat is nogal open voor interpretatie
https://www.motorsport.co(...)omplicated/10631526/quote:"Important Notes: Racing is a dynamic process. Although these guidelines indicate specific relative positions of the cars at various points, the Stewards will always look at how the situation played out in total when reviewing an incident."
Examples that the documents include are:
- How did the cars get to the incident? (E.g. late braking, diving in, moving under braking.)
- Was the manoeuvre late or "optimistic"?
- What could the drivers reasonably see, know, or anticipate?
- Do we believe the manoeuvre could be completed on the track?
- Was there understeer/oversteer/locking?
- Did someone position/handle their car in a way that contributed to the incident?
- Did the type of corner contribute to the incident? (e.g. camber, kerbs, curve, apexes)
- What were the relative tyres/tyre age/grip?
These decisions are often subjective. The Stewards will consider each incident, with expert advice from our Driver Steward, and make our best, but final, decision at the time."
Dat is dan toch ook de essentie van de verandering?quote:Op zondag 27 april 2025 19:39 schreef Starflyer het volgende:
De verandering ten opzichte van vorig jaar is dus dat je geen ruimte hoeft te laten als je aan de binnenkant inhaalt. Die regel was juist vorig jaar toegevoegd ten opzichte van de regels van daarvoor.
De verandering voor dit jaar is dat we min of meer weer terug bij de regels van voor 2024.quote:Op zondag 27 april 2025 21:50 schreef Nieuwschierig het volgende:
[..]
Dat is dan toch ook de essentie van de verandering?
Eerst had je de regel dat de tegenstander op de baan moest kunnen blijven maar nu moet ie vol in de remmen.
Of er af maar dan wel achteraan aansluiten.
De kans is hoe dan ook groot dat er dan meer langs glippen als het de 1e bocht is.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |