abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_217397874
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_217397900
Thanks voor het openen.

Maar je had het ook over de supermarkt. Dus dat lijkt een diffuse discussie.

Dus waar hebben we het hier precies over?
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_217397935
quote:
1s.gif Op donderdag 17 april 2025 22:50 schreef capricia het volgende:
Thanks voor het openen.

Maar je had het ook over de supermarkt. Dus dat lijkt een diffuse discussie.

Dus waar hebben we het hier precies over?
Ik heb het er over dat zeer veel Nederlanders, ook die denken dat ze Engels kunnen omdat ze het kunnen verstaan, als ze Engels moeten praten er helemaal niet uit komen. Zelfs niet in een simpele setting als de supermarkt, de camping of bij vrijwilligerswerk. Spreken is veel en veel lastiger dan luisteren of lezen.

En als ze dan nota bene in een ziekenhuis of verzorgingshuis of op een andere zorgplek zich alleen in het Engels kunnen uiten, alleen in het Engels kunnen vertellen wat ze voelen, hoe ze zich voelen e.d. dan wordt dat echt helemaal niks. Dan holt de kwaliteit van zorg dus achteruit. Dat kan dus geen optie zijn.

En zeker de 50+ generatie spreekt echt gewoon slecht Engels. En die hebben de meeste zorg nodig.

Een enkele Engelstalige tandarts of fysio waar je dan voor kunt kiezen lijkt me prima, maar in verzorgingstehuizen of ziekenhuizen is het echt geen oplossing.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  donderdag 17 april 2025 @ 22:59:52 #4
187810 Szura
Kijk eens aan!
pi_217397958
@Hanca, hier heb je die oh zo verstandige NSC’er waar je het over had. Ik rook al onraad toen ik vanmiddag las dat het werd betiteld met het nietsige ‘ongewenst’

quote:
Ambtenaren Financiën: minister Van Hijum zwakte oordeel over pensioenplan NSC af

Volgens ambtenaren van het ministerie van Financiën is het oordeel van het ministerie van Sociale Zaken over een pensioenplan van NSC en BBB afgezwakt na opmerkingen van minister en NSC-vicepremier Van Hijum. VVD-minister Heinen (Financiën) merkt op die gang van zaken ’zeer opmerkelijk’ te vinden.

Dat blijkt uit ambtelijke documenten die zijn vrijgegeven bij het oordeel van Van Hijum over het voorstel van onder meer zijn partijleider Omtzigt om deelnemers van pensioenfondsen meer inspraak te geven bij de overgang naar het nieuwe stelsel. Van Hijum liet donderdag weten dat plan ’niet gewenst’ te vinden, maar wilde het niet ’ontraden’: dat oordeel geeft een bewindspersoon als hij de Tweede Kamer het advies geeft tegen te stemmen.

Pensioendebat

Dat gaat tegen de wil in van zijn eigen ministerie, blijkt uit onderliggende stukken bij Van Hijums besluit. Zijn ambtenaren gaven hem deze week nog het advies mee het plan van NSC en BBB wel te ontraden. Sociale Zaken gaat ervan uit dat de Kamer Van Hijum in het pensioendebat woensdag hoe dan ook gaat vragen een concreter oordeel dan het huidige ’niet gewenst’ te geven.

De terughoudendheid van Van Hijum is ook in het verkeerde keelgat geschoten bij minister Heinen en diens ministerie van Financiën, blijkt uit de stukken. Heinen kreeg woensdag nog het advies van zijn ministerie om niet akkoord te gaan met het oordeel van de NSC-vicepremier in de ministerraad.

’Opmerkelijke gang van zaken’

Het is de ambtenaren op Financiën in een eerder stadium al opgevallen dat een hard oordeel van Van Hijums ambtenaren over een eerdere versie van het NSC/BBB-plan is afgezwakt. Volgens Financiën is dat ’na opmerkingen van de minister’ gebeurd. In Den Haag valt breed te horen dat Van Hijum onder grote druk van Omtzigt stond om niet te negatief te zijn over zijn pensioenplan. „Zeer opmerkelijk”, heeft Heinen op deze notitie gekrabbeld. „Kamer dient volledig geïnformeerd te worden.”
Lekker zuipen, lekker dansen en daarna lekker neuken.
pi_217397970
quote:
0s.gif Op donderdag 17 april 2025 22:59 schreef Szura het volgende:
@:hanca, hier heb je die oh zo verstandige NSC’er waar je het over had. Ik rook al onraad toen ik vanmiddag las dat het werd betiteld met het nietsige ‘ongewenst’
[..]

Ah, dan is die dus ook niet verstandig. Duidelijk. NSC is echt een partij nietsnutten met een mooi CV gebleken.
  donderdag 17 april 2025 @ 23:02:35 #6
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_217397982
quote:
1s.gif Op donderdag 17 april 2025 22:55 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ik heb het er over dat zeer veel Nederlanders, ook die denken dat ze Engels kunnen omdat ze het kunnen verstaan, als ze Engels moeten praten er helemaal niet uit komen. Zelfs niet in een simpele setting als de supermarkt, de camping of bij vrijwilligerswerk. Spreken is veel en veel lastiger dan luisteren of lezen.

En als ze dan nota bene in een ziekenhuis of verzorgingshuis of op een andere zorgplek zich alleen in het Engels kunnen uiten, alleen in het Engels kunnen vertellen wat ze voelen, hoe ze zich voelen e.d. dan wordt dat echt helemaal niks. Dan holt de kwaliteit van zorg dus achteruit. Dat kan dus geen optie zijn.

En zeker de 50+ generatie spreekt echt gewoon slecht Engels. En die hebben de meeste zorg nodig.

Een enkele Engelstalige tandarts of fysio waar je dan voor kunt kiezen lijkt me prima, maar in verzorgingstehuizen of ziekenhuizen is het echt geen oplossing.
Haha, ik denk dat je je 1 of zelfs 2 generatie(s) vergist. Die zie je eerder in grote(re) aantallen bij 75+/80+.

[ Bericht 0% gewijzigd door Whiskers2009 op 17-04-2025 23:10:54 ]
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
  donderdag 17 april 2025 @ 23:03:35 #7
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_217397988
quote:
0s.gif Op donderdag 17 april 2025 22:59 schreef Szura het volgende:
@:hanca, hier heb je die oh zo verstandige NSC’er waar je het over had. Ik rook al onraad toen ik vanmiddag las dat het werd betiteld met het nietsige ‘ongewenst’
[..]

Wat valt die club toch ongenadig door de mand, zeg. Van de BBB verwacht je niet veel beters, maar dit is echt beschamend.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_217397994
quote:
0s.gif Op donderdag 17 april 2025 23:03 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Wat valt die club toch ongenadig door de mand, zeg. Van de BBB verwacht je niet veel beters, maar dit is echt beschamend.
En niemand heeft dit van de voren gezien. Goh. :+

Roepende in de woestijn hier.
There is a name for it:
We call them Poor"
  donderdag 17 april 2025 @ 23:04:48 #9
346939 Janneke141
pi_217398000
quote:
1s.gif Op donderdag 17 april 2025 23:04 schreef capricia het volgende:

[..]
En niemand heeft dit van de voren gezien. Goh. :+
Nou, ik had echt niet verwacht dat ze zó opzichtig zouden falen, nee.
pi_217398033
quote:
1s.gif Op donderdag 17 april 2025 23:02 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]
Haha, ik denk dat je je 1 of zelfs 2 generatie(s) vergist. Die zie je eerder in grote(re) aantalken bij 75+/80+.
Ik denk echt dat jij je 1 of 2 generaties vergist. Ik ken eigenlijk geen enkele 50plusser die echt Engels kan spreken, wel lezen en luisteren.

Mensen die rondom Amsterdam wonen of die in een Engelstalige omgeving werken onderschatten dit vaak, merk ik. Maar veel van die mensen spreken voor een heel deel al 30 jaar geen woord Engels meer. Waarom zouden ze? Waarom zou de gemiddelde bouwvakker, zorgmedewerker, magazijnmedewerker, medewerker administratie, medewerker op een verzekeringskantoor oid ooit Engels spreken in zijn of haar leven? Ja, die paar weekjes vakantie stamelen ze wat bij de balie van het hotel, maar dan houdt het ook wel op.
  donderdag 17 april 2025 @ 23:15:16 #11
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_217398061
quote:
1s.gif Op donderdag 17 april 2025 23:10 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ik denk echt dat jij je 1 of 2 generaties vergist. Ik ken eigenlijk geen enkele 50plusser die echt Engels kan spreken, wel lezen en luisteren.

Mensen die rondom Amsterdam wonen of die in een Engelstalige omgeving werken onderschatten dit vaak, merk ik. Maar veel van die mensen spreken voor een heel deel al 30 jaar geen woord Engels meer. Waarom zouden ze? Waarom zou de gemiddelde bouwvakker, zorgmedewerker, magazijnmedewerker, medewerker administratie, medewerker op een verzekeringskantoor oid ooit Engels spreken in zijn of haar leven? Ja, die paar weekjes vakantie stamelen ze wat bij de balie van het hotel, maar dan houdt het ook wel op.
Dat vind ik héél bijzonder.. :{
  Moderator donderdag 17 april 2025 @ 23:20:41 #12
236264 crew  capricia
pi_217398108
quote:
1s.gif Op donderdag 17 april 2025 23:10 schreef Hanca het volgende:

[..]

Ik kan me helemaal vergissen.
Maar volgens mij vond jij het hele idee dat universiteiten enzo maar voornamelijk NLs onderwijs moesten aanbieden wel goed, en dat faculteiten in het Engels toch wel iets waren wat je niet zou moeten willen enzo, en buitenlandse studenten die zijn ook nergens goed voor, dat was jouw insteek.
In chargeer. Vergeef me.

Maar iets daarvan klopt wel toch?
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_217398140
quote:
1s.gif Op donderdag 17 april 2025 23:15 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]
Dat vind ik héél bijzonder.. :{
Tja, andere leefomgeving. Mijn vader (63, VWO en HEAO opgeleid) moest laatst in het Engels een meeting doen, uiteindelijk heeft hij zich maar ziekgemeld omdat hij er al 3 nachten van had wakker gelegen. In mijn kerk hier spreekt zoals gezegd niemand in die leeftijdscategorie Engels.

Maar het is niet alleen die leeftijdscategorie: nu een jaar geleden had ik 12 jongeren tussen de 16 en de 20 mee naar een opwekkingsevent met (zo bleek daar) een engelse spreker. 7 konden die spreker niet volgen. En dat is dan nog luisteren, geen eens spreken. En het ging over een voor hen zeer bekend onderwerp.

De meerderheid van de mensen hier heeft ook een VMBO opleiding en werkt met zijn of haar handen. De scheepsbouw is hier een grote werkgever, er zitten meerdere grote kozijnenfabrieken hier. Of men werkt in de zorg. Engels is gewoon echt nog niet zo belangrijk, je spreekt het hier verder nooit.
pi_217398169
quote:
1s.gif Op donderdag 17 april 2025 23:20 schreef capricia het volgende:

[..]
Maar volgens mij vond jij het hele idee dat universiteiten enzo maar voornamelijk NLs onderwijs moesten aanbieden wel goed, en dat faculteiten in het Engels toch wel iets waren wat je niet zou moeten willen enzo, en buitenlandse studenten die zijn ook nergens goed voor, dat was jouw insteek.
In chargeer. Vergeef me.

Je chargeert behoorlijk en ik gaf aan dat studenten Nederlands moesten kunnen, niet dat de lessen allemaal in het Nederlands moesten (een essentieel verschil).

Maar dat heeft met dit echt niks te maken. Behalve misschien dat ik in mijn omgeving merk dat goed Engels kunnen absoluut niet vanzelfsprekend is.
  Moderator donderdag 17 april 2025 @ 23:31:13 #15
236264 crew  capricia
pi_217398210
quote:
0s.gif Op donderdag 17 april 2025 23:27 schreef Hanca het volgende:

[..]
Je chargeert behoorlijk en ik gaf aan dat studenten Nederlands moesten kunnen, niet dat de lessen allemaal in het Nederlands moesten (een essentieel verschil).

Maar dat heeft met dit echt niks te maken. Behalve misschien dat ik in mijn omgeving merk dat goed Engels kunnen absoluut niet vanzelfsprekend is.
Thanks.
Ik lig al in bed en ga zo slapen. :D

Ik denk wel dat het zinvol is om mensen wel op dat niveau Engels te leren spreken. En het probleem in de toekomst niet in stand te houden.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_217398236
quote:
1s.gif Op donderdag 17 april 2025 23:31 schreef capricia het volgende:

[..]
Thanks.
Ik lig al in bed en ga zo slapen. :D

Ik denk wel dat het zinvol is om mensen wel op dat niveau Engels te leren spreken. En het probleem in de toekomst niet in stand te houden.
Dan heb je Engelssprekende universitair opgeleiden. Daar zit nu ook al niet het probleem. Het probleem zit hem bij die enorme groep VMBO-MBOers die liever met hun handen werken en bij een baan terecht komen waarin ze nooit Engels spreken. Die hebben 4-8 jaar een beetje Engels gehad, dat met net een voldoende af kunnen sluiten en daarna hebben ze de spreekvaardigheid hun hele leven niet meer nodig. Die groep blijf je hebben, hoe goed je op de universiteit ook Engels geeft.

Die kun je in een ziekenhuis in een panieksituatie of in een verzorgingstehuis niet plots confronteren met Engels, dat gaat gewoon niet.
pi_217398239
quote:
1s.gif Op donderdag 17 april 2025 23:20 schreef capricia het volgende:

[..]
In chargeer. Vergeef me.

Onderwijs in het Nederlands ja.

Maar een overgroot deel van de literatuur is vanzelfsprekend in het Engels.

Met een eigen keuze voor de studenten of ze in het Engels of Nederlands schrijven.
"Pools are perfect for holding water"
  donderdag 17 april 2025 @ 23:34:47 #18
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_217398240
quote:
1s.gif Op donderdag 17 april 2025 23:24 schreef Hanca het volgende:

[..]
Tja, andere leefomgeving. Mijn vader (63, VWO en HEAO opgeleid) moest laatst in het Engels een meeting doen, uiteindelijk heeft hij zich maar ziekgemeld omdat hij er al 3 nachten van had wakker gelegen. In mijn kerk hier spreekt zoals gezegd niemand in die leeftijdscategorie Engels.

Maar het is niet alleen die leeftijdscategorie: nu een jaar geleden had ik 12 jongeren tussen de 16 en de 20 mee naar een opwekkingsevent met (zo bleek daar) een engelse spreker. 7 konden die spreker niet volgen. En dat is dan nog luisteren, geen eens spreken. En het ging over een voor hen zeer bekend onderwerp.

De meerderheid van de mensen hier heeft ook een VMBO opleiding en werkt met zijn of haar handen. De scheepsbouw is hier een grote werkgever, er zitten meerdere grote kozijnenfabrieken hier. Of men werkt in de zorg. Engels is gewoon echt nog niet zo belangrijk, je spreekt het hier verder nooit.
Tsja, als we anekdotisch gaan doen: mijn partner is 58, opgeleid aan de TU en software developer. Die kan prima Engels spreken, schrijven, lezen en luisteren. Zijn vrienden en collega's ook.

Ik ben zo goed als 50, WO opgeleid en ik kan het ook. Ook broers en zussen en vrienden van mijn ouders die in de 70 en 80 zijn kunnen het.

Dus roepen dat "bijna niemand van 50+" het kan is gewoon totaal overtrokken wat mij betreft. Bijna niemand van 50+ in jouw sociale omgeving zou kunnen. Maar dat kun je niet doortrekken naar álle Nederlanders.
pi_217398280
quote:
0s.gif Op donderdag 17 april 2025 23:34 schreef probeer het volgende:

[..]
Onderwijs in het Nederlands ja.

Maar een overgroot deel van de literatuur is vanzelfsprekend in het Engels.

Met een eigen keuze voor de studenten of ze in het Engels of Nederlands schrijven.
Onderwijs hoeft niet eens in het Nederlands, je kunt niet op elke universiteit Nederlandse hoogleraren vinden. En vaak is de literatuur toch Engels. Maar een test Nederlands voor je begint aan je opleiding en verplicht het vak Nederlands (ook de Nederlandse jongeren schrijven te slecht Nederlands): ja.
  Moderator donderdag 17 april 2025 @ 23:45:20 #20
236264 crew  capricia
pi_217398349
quote:
1s.gif Op donderdag 17 april 2025 23:24 schreef Hanca het volgende:

[..]

Mijn moeder (76 inmiddels) heeft ooit in een ver verleden de Moeder-mavo gedaan. Ze had daarvoor namelijk geen enkele opleiding. Ook geen VMBO.
En deed daar op de moeder mavo nederlands, economie en Engels.

Ze leest nog steeds Engelse boeken (niveau Wuthering Heights of Jane Eyre). En heeft geen enkel moeite om een gemiddelde Netflix serie zonder ondertiteling te volgen (even afhankelijk van het gesproken accent).

Een beetje Engels staat niet zover bij ons vandaan. Toch?

En doen alsof ouderen absoluut geen vreemde talen spreken is ook wat vreemd.

Ze zal geen ziekenhuis-gesprek in het Engels willen voeren. Maar de supermarkt en de schoonmaker is geen enkel probleem.

Dus des te meer ruimte is er voor mensen die wel persee alleen in het NLs kunnen spreken.

[ Bericht 3% gewijzigd door capricia op 17-04-2025 23:52:25 ]
There is a name for it:
We call them Poor"
  donderdag 17 april 2025 @ 23:50:01 #21
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_217398381
quote:
1s.gif Op donderdag 17 april 2025 23:45 schreef capricia het volgende:

[..]
Mijn moeder (76 inmiddels) heeft ooit in een ver verleden de Moeder-mavo gedaan. Ze had daarvoor namelijk geen enkele opleiding.
En deed daar op de moeder mavo nederlands, economie en Engels.

Ze leest nog steeds Engelse boeken (niveau Wuthering Heights of Jane Eyre). En heeft geen enkel moeite om een gemiddelde Netflix serie zonder ondertiteling te volgen (even afhankelijk van het gesproken accent).

Een beetje Engels staat niet zover bij ons vandaan. Toch?

En doen alsof ouderen absoluut geen vreemde talen spreken is ook wat vreemd.
Hij zei dat 50+-ers wel Engels konden lezen en luisteren, maar niet (goed) kunnen schrijven en (goed) spreken he? Dus je voorbeeld is wat matigjes :P

Al ben ik het dus sowieso niet eens met wat hij zegt.
  Moderator donderdag 17 april 2025 @ 23:55:52 #22
236264 crew  capricia
pi_217398417
quote:
1s.gif Op donderdag 17 april 2025 23:50 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]
Hij zei dat 50+-ers wel Engels konden lezen en luisteren, maar niet (goed) kunnen schrijven en (goed) spreken he? Dus je voorbeeld is wat matigjes :P

Ah okay.
Nou. De jeugdvakanties, waarin ik op de middelbare dezelfde boeken las als zij, die we naar GB gingen, was het spreken voor haar ook geen probleem.
Voor mij als puber des te meer. :D

Haar WMO hulp voor het schoonmaken is ook gewoon Engels sprekend.
Dus wat VWO of HEAO er mee te maken heeft, zie ik even niet.
There is a name for it:
We call them Poor"
  Moderator donderdag 17 april 2025 @ 23:57:41 #23
236264 crew  capricia
pi_217398425
quote:
1s.gif Op donderdag 17 april 2025 23:50 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]

50+ers al?

_O-
There is a name for it:
We call them Poor"
  donderdag 17 april 2025 @ 23:58:51 #24
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_217398429
quote:
1s.gif Op donderdag 17 april 2025 23:57 schreef capricia het volgende:

[..]
50+ers al?

_O-
Ja :D
Daarom reageerde ik er ook op..
  vrijdag 18 april 2025 @ 00:01:05 #25
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_217398437
quote:
14s.gif Op donderdag 17 april 2025 23:55 schreef capricia het volgende:

[..]
Ah okay.
Nou. De jeugdvakanties, waarin ik op de middelbare dezelfde boeken las als zij, die we naar GB gingen, was het spreken voor haar ook geen probleem.
Voor mij als puber des te meer. :D

Haar WMO hulp voor het schoonmaken is ook gewoon Engels sprekend.
Dus wat VWO of HEAO er mee te maken heeft, zie ik even niet.
Ja, precies. Daarom ben ik het ook niet met hem eens.
pi_217398445
Het is gewoon zo dat als we Engels hier in de zorg (deels) de voertaal maken, een heel groot deel van de Nederlanders hier gewoon tweederangs burgers wordt. En trouwens: de Nederlandse zorgmedewerkers zullen voor een heel deel niet met die engelstaligen kunnen communiceren. Dat werkt voor geen meter.

Zoals gezegd: een fysio, tandarts of misschien zelfs huisarts waar je voor kunt kiezen: prima. Al spreken die Chinees, als daar behoefte aan is en ze zich kunnen redden met doorverwijzen, helemaal goed. Maar de bulk van de zorgmedewerkers is geen zorg waar je iemand uitzoekt. En die moeten in Nederland gewoon Nederlands spreken. Nu, en over 30 jaar nog steeds. Dat gaat echt gewoon niet anders.

Kom op, 3,3 miljoen Nederlanders zijn laaggeletterd. 1 op de 5 16plussers: https://www.lezenenschrij(...)etterdheid-nederland
En nee, dat zijn geen allochtonen, 2/3e is van Nederlandse afkomst: https://www.slo.nl/thema/(...)s/laaggeletterdheid/

En ja, zulke mensen kom ik dus wel meer tegen, ook meer dan 1 op de 5 denk ik.

Dan kun je al helemaal niet verwachten dat je die mensen wel een engelstalige hulpverlener voor hun neus kunt zetten. Als 1 op de 5 Nederlanders al geen goed Nederlands kan, dan is spreken over 90% van de Nederlanders kan wel Engels echt wereldvreemd.

[ Bericht 2% gewijzigd door Hanca op 18-04-2025 00:10:51 ]
pi_217398494
quote:
0s.gif Op donderdag 17 april 2025 22:14 schreef Szura het volgende:
Nog maar een reconstructie
https://www.nrc.nl/nieuws(...)-op-de-gang-a4890344
[..]
:')
quote:
Het is de zoveelste bijna-crisis in de moeizame samenwerking van PVV, VVD, NSC en BBB. Uit peilingen blijkt keer op keer dat het vertrouwen van kiezers in het kabinet-Schoof hard afneemt. Maar binnenskamers lijkt het te wennen. Het gaat urenlang over de WW omdat NSC dat wil, en ook urenlang, ook omdat NSC dat wil, over ‘Octas’. Maar waar dát over gaat? Caroline van der Plas van BBB stuurt plaatjes van een octopus naar Geert Wilders. De anderen zien dat VVD’er Aukje de Vries, die met Yesilgöz is meegekomen als financieel expert, ‘Octaz’ opschrijft. Het draait, zo blijkt, om de hervorming van de arbeidsongeschiktheidsuitkering WIA, die veel geld zal kosten.
:') :') :')
Dat is wel heel treurig ;(
  vrijdag 18 april 2025 @ 07:21:34 #28
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_217399035
quote:
0s.gif Op donderdag 17 april 2025 22:45 schreef Hanca het volgende:

[..]
Nee, het probleem is gewoon echt dat mensen denken dat ze met middelbare school Engels wel Engels spreken, maar als het er echt toe doet komen ze er helemaal niet uit. Je kunt niet echt over je gevoelens praten of aangeven hoe je je lichamelijk voelt op het moment dat het slecht gaat in een andere taal dan je eigen taal. Dat lukt zelfs mensen die al jaren in een ander land wonen meestal niet. Nederlanders hebben nogal de neiging hun talenkennis te overschatten, dat is wel redelijk breed bekend.
Sorry Hanca, maar ik blijf erbij dat je je nogal vergaloppeert met die 50%.

Natuurlijk zit er een verschil in woordenschat, en is het echt niet voor elke functie een optie. Maar vasthouden aan die 50% is compleet ridicuul.

90% zegt Engels te spreken, bij de jaarlijkse taaltesten van EF Education zijn Nederlanders de bestscorende nationaliteit.

Als puntje bij paaltje komt gaat echt bijna iedereen snappen:

"Do you want milk in your coffee" of "Can you close the door please"

En snapt bijna niemand:

"Vuoi il latte nel caffè?" of "Puoi chiudere la porta, per favore?"

Zeker met Duits erbij spreekt echt maar een klein deel "geen woord over de grens". Laten we de discussie gewoon eerlijk en feitelijk voeren.
The world outside is burning with a brand new light but it isn't one that makes me feel warm. Don't go mistaking your house burning down for the dawn - Frank Turner
Stilaan weer op topniveau na jaren als fietsende hamburger
pi_217399118
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 april 2025 07:21 schreef Fretwork het volgende:

[..]
Sorry Hanca, maar ik blijf erbij dat je je nogal vergaloppeert met die 50%.

Natuurlijk zit er een verschil in woordenschat, en is het echt niet voor elke functie een optie. Maar vasthouden aan die 50% is compleet ridicuul.

90% zegt Engels te spreken, bij de jaarlijkse taaltesten van EF Education zijn Nederlanders de bestscorende nationaliteit.

Als puntje bij paaltje komt gaat echt bijna iedereen snappen:

"Do you want milk in your coffee" of "Can you close the door please"

En snapt bijna niemand:

"Vuoi il latte nel caffè?" of "Puoi chiudere la porta, per favore?"

Zeker met Duits erbij spreekt echt maar een klein deel "geen woord over de grens". Laten we de discussie gewoon eerlijk en feitelijk voeren.
Die 50% was ook maar een uit de lucht gegrepen getal, het kan ook 35% of 65% zijn. Maar 20% van de 16+ Nederlanders is laaggeletterd (dat is onderzocht), dan is het echt absurd om te beweren dat die mensen wel Engels zouden kunnen spreken. Dat onderzoek kan dus gewoon niet kloppen (en dat is logisch, ze sturen gewoon een lijstje met 'welke taal spreek je' wat je zelf aan mag vinken. En de laaggeletterden vullen het onderzoek niet in, het bereik is bijna altijd alleen hoogopgeleiden).

Laten we het dus inderdaad bij feiten houden en niet doen alsof bijna iedereen hier Engels spreekt. Als je in een omgeving komt met vooral mensen die puur met hun handen werken en regelmatig zelfs op hun 15e/16e al aan het werk zijn gegaan (al dan niet werken-leren), dan ontdek je dat dat helemaal niet zo is. En dat die 1 op de 5 laaggeletterdheid inderdaad wel klopt.

En daarnaast heb jij het weer over luisteren. Een heel deel verstaat die vraag idd wel, maar kan niet om koffie vragen in het Engels. Laat staan vertellen dat ze duizelig zijn, last hebben van hun darmen of psychisch in de put zitten. Zelf de woorden verzinnen is echt een stuk moeilijker dan lezen of luisteren. En daar ging het om, of arbeidsmigranten een oplossing zijn voor de zorg, het onderwijs en de kinderopvang. Niet of een engelstalige ober een probleem is.

[ Bericht 2% gewijzigd door Hanca op 18-04-2025 07:51:47 ]
pi_217399223
Interessant inkijkje in de NIMBY rechtszaken bij de Raad van State tegen woningbouw: https://www.volkskrant.nl(...)woningnood~v1397272/
  vrijdag 18 april 2025 @ 08:23:24 #31
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_217399377
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 april 2025 07:45 schreef Hanca het volgende:

[..]
Die 50% was ook maar een uit de lucht gegrepen getal, het kan ook 35% of 65% zijn. Maar 20% van de 16+ Nederlanders is laaggeletterd (dat is onderzocht), dan is het echt absurd om te beweren dat die mensen wel Engels zouden kunnen spreken. Dat onderzoek kan dus gewoon niet kloppen (en dat is logisch, ze sturen gewoon een lijstje met 'welke taal spreek je' wat je zelf aan mag vinken. En de laaggeletterden vullen het onderzoek niet in, het bereik is bijna altijd alleen hoogopgeleiden).

Laten we het dus inderdaad bij feiten houden en niet doen alsof bijna iedereen hier Engels spreekt. Als je in een omgeving komt met vooral mensen die puur met hun handen werken en regelmatig zelfs op hun 15e/16e al aan het werk zijn gegaan (al dan niet werken-leren), dan ontdek je dat dat helemaal niet zo is. En dat die 1 op de 5 laaggeletterdheid inderdaad wel klopt.

En daarnaast heb jij het weer over luisteren. Een heel deel verstaat die vraag idd wel, maar kan niet om koffie vragen in het Engels. Laat staan vertellen dat ze duizelig zijn, last hebben van hun darmen of psychisch in de put zitten. Zelf de woorden verzinnen is echt een stuk moeilijker dan lezen of luisteren. En daar ging het om, of arbeidsmigranten een oplossing zijn voor de zorg, het onderwijs en de kinderopvang. Niet of een engelstalige ober een probleem is.
Er zal iets van een vertekening inzitten, maar ga er persoonlijk van uit dat als je de onderzoeksmethode uitpluist er stappen zijn gezet om dat effect te minimaliseren. Werkelijk elke bron laat zien dat we op het gebied van taalbeheersing van een tweede of derde taal koploper zijn in Europa, dus als er ergens iets mogelijk is is het hier. En de grootste groep die echt geen Engels begrijpt is 80+, je zal je verbazen over hoe makkelijk een 17-jarige leer-werkplek stucadoor zich in handen-en-voeten-Engels zou redden.

Ben het ook helemaal met je eens dat je echt niet voor elke functie een Engelstalige arbeidskracht kan inzetten. Het is evident dat je in werkgebieden waar een uitgebreider dialoog nodig is al snel in de problemen komt. Maar in de grensregio Duits of elders in het land Engels kan op veel ondersteunende functies prima, en is zelfs waarschijnlijk hard nodig. Arbeidsmigranten doen ook hard hun best om vervolgens in handen en voeten Nederlands tegemoet te komen.

In de zorg, het onderwijs en de kinderopvang zijn er ook ondersteunende rollen (of te realiseren met verschuiven van taken). Dat je geen Engelse leraar biologie wil snap ik (tweetalig onderwijs daargelaten) maar de mediatheek zou prima gerund kunnen worden door mensen met een matige beheersing van de Nederlandse taal bijvoorbeeld.
The world outside is burning with a brand new light but it isn't one that makes me feel warm. Don't go mistaking your house burning down for the dawn - Frank Turner
pi_217399583
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 april 2025 07:45 schreef Hanca het volgende:

[..]
Die 50% was ook maar een uit de lucht gegrepen getal, het kan ook 35% of 65% zijn. Maar 20% van de 16+ Nederlanders is laaggeletterd (dat is onderzocht
En die snappen nu een doktersbezoek in het Nederlands ook niet. Dat is sowieso een groep die iemand mee moet nemen.
pi_217399658
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 april 2025 08:23 schreef Fretwork het volgende:

[..]
Er zal iets van een vertekening inzitten, maar ga er persoonlijk van uit dat als je de onderzoeksmethode uitpluist er stappen zijn gezet om dat effect te minimaliseren. Werkelijk elke bron laat zien dat we op het gebied van taalbeheersing van een tweede of derde taal koploper zijn in Europa, dus als er ergens iets mogelijk is is het hier. En de grootste groep die echt geen Engels begrijpt is 80+, je zal je verbazen over hoe makkelijk een 17-jarige leer-werkplek stucadoor zich in handen-en-voeten-Engels zou redden.

Ben het ook helemaal met je eens dat je echt niet voor elke functie een Engelstalige arbeidskracht kan inzetten. Het is evident dat je in werkgebieden waar een uitgebreider dialoog nodig is al snel in de problemen komt. Maar in de grensregio Duits of elders in het land Engels kan op veel ondersteunende functies prima, en is zelfs waarschijnlijk hard nodig. Arbeidsmigranten doen ook hard hun best om vervolgens in handen en voeten Nederlands tegemoet te komen.

In de zorg, het onderwijs en de kinderopvang zijn er ook ondersteunende rollen (of te realiseren met verschuiven van taken). Dat je geen Engelse leraar biologie wil snap ik (tweetalig onderwijs daargelaten) maar de mediatheek zou prima gerund kunnen worden door mensen met een matige beheersing van de Nederlandse taal bijvoorbeeld.
Vriendin van mijn collega komt uit het VK en woont hier pas net een jaar of 2. Werkte daar in de kinderopvang maar komt hier niet aan de slag omdat ze overal niveau B1 Nederlands eisen :') Wat werkelijk nergens op slaat. Kinderopvang! Waar een groot tekort is. Waar de kinderen op de onderste groepen geen woord spreken. Het is niet alsof ze de luiers in het VK andersom dragen. Wat is het probleem. Nu staat ze aan de lopende band bij Homerr _O- :') Pure verspilling.
  vrijdag 18 april 2025 @ 08:53:13 #34
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_217399734
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 april 2025 08:48 schreef alpeko het volgende:

[..]
Vriendin van mijn collega komt uit het VK en woont hier pas net een jaar of 2. Werkte daar in de kinderopvang maar komt hier niet aan de slag omdat ze overal niveau B1 Nederlands eisen :') Wat werkelijk nergens op slaat. Kinderopvang! Waar een groot tekort is. Waar je de kinderen op de onderste groepen geen woord spreken. Het is niet alsof ze de luiers in het VK andersom dragen. Wat is het probleem. Nu staat ze aan de lopende band bij Homerr _O- :') Pure verspilling.
Nou ja, het is voor de taalontwikkeling wel fijn dat er Nederlandse aanspreekpunten zijn voor de kinderen, maar je kan de taken van leidsters in een groep prima wat shufflen.

Alle kinderen hebben een fles nodig, moeten verschoond worden, op bed gelegd worden, aan tafel gezet worden, etc
pi_217399744
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 april 2025 08:48 schreef alpeko het volgende:

[..]
Vriendin van mijn collega komt uit het VK en woont hier pas net een jaar of 2. Werkte daar in de kinderopvang maar komt hier niet aan de slag omdat ze overal niveau B1 Nederlands eisen :') Wat werkelijk nergens op slaat. Kinderopvang! Waar een groot tekort is. Waar de kinderen op de onderste groepen geen woord spreken. Het is niet alsof ze de luiers in het VK andersom dragen. Wat is het probleem. Nu staat ze aan de lopende band bij Homerr _O- :') Pure verspilling.
Kunnen overleggen met je collega's lijkt me bij de kinderopvang essentieel. Kunnen spreken met de ouders ook. Dus niet meer dan logisch, ze gaat eerst maar gewoon Nederlands leren.
pi_217399750
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 april 2025 08:53 schreef Fretwork het volgende:

[..]
Nou ja, het is voor de taalontwikkeling wel fijn dat er Nederlandse aanspreekpunten zijn voor de kinderen, maar je kan de taken van leidsters in een groep prima wat shufflen.

Alle kinderen hebben een fles nodig, moeten verschoond worden, op bed gelegd worden, aan tafel gezet worden, etc
Ja maar dat niveau beheerst ze wel. Het is niet dat die kinderen hele gesprekken met je aan gaan. Dat is juist op haar niveau.
pi_217399771
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 april 2025 08:53 schreef Hanca het volgende:

[..]
Kunnen overleggen met je collega's lijkt me bij de kinderopvang essentieel. Kunnen spreken met de ouders ook. Dus niet meer dan logisch, ze gaat eerst maar gewoon Nederlands leren.
Als de keuze is: op een wachtlijst of een Engelstalige leidster dan zou ik voor het laatste kiezen. Sowieso kun je prima overleggen zonder B1 niveau van een taal. Complete waanzin. Bij ons is er een vader die zelf niet Nederlands kan spreken met de leidsters :D
pi_217399852
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 april 2025 08:55 schreef alpeko het volgende:

[..]
Als de keuze is: op een wachtlijst of een Engelstalige leidster dan zou ik voor het laatste kiezen. Sowieso kun je prima overleggen zonder B1 niveau van een taal. Complete waanzin. Bij ons is er een vader die zelf niet Nederlands kan spreken met de leidsters :D
Wellicht is A2 idd ook wel voldoende, dat zou kunnen.
  vrijdag 18 april 2025 @ 09:01:43 #39
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_217399858
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 april 2025 08:55 schreef alpeko het volgende:

[..]
Ja ik blijf erbij dat Hanca een wel heel specifiek beeld heeft van hoe slecht mensen Engels kunnen.

Zeker als ze wel wat Nederlands kan, maar niet op B1 niveau, gaat ze er altijd uitkomen met collega's en ik durf wel te beweren 98% van alle ouders.

Sowieso staan ze nooit alleen op een groep dus het zou geen probleem moeten komen.
pi_217399920
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 april 2025 09:01 schreef Hanca het volgende:

[..]
Wellicht is A2 idd ook wel voldoende, dat zou kunnen.
Ik zei B1 maar volgens mij eisten ze zelfs B2. Dat is echt niet uitlegbaar bij personeelstekorten. En niet proportioneel. Welke gesprekken voer ik met de opvang? Hoe zijn nacht was als ik hem breng. Hoe ie het heeft gedaan als ik hem haal. Ik verwacht geen essays.
  vrijdag 18 april 2025 @ 09:06:08 #41
346939 Janneke141
pi_217399924
Er zit trouwens ook nog wel een moreel probleem aan het 'importeren' van verpleegkundigen uit armere landen, maar dat terzijde.

Er zit wel een vrij fundamenteel verschil tussen de drie hier besproken sectoren: de omvang van het onderwijs zal min of meer constant blijven (of zelfs licht dalen, gezien het krimpende aantal kinderen). De vraag naar zorg verhoogt zichzelf min of meer, en we hebben hier al eerder besproken dat die groei tot enorme problemen gaat leiden als we daar niet anders over na gaan denken. En de omvang van de kinderopvang kan potentieel enorm groeien door gewijzigd (financierings)beleid. Die laatste twee vragen dus wel echt een andere benadering dan de eerste.
pi_217399938
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 april 2025 09:05 schreef alpeko het volgende:

[..]
Ik zei B1 maar volgens mij eisten ze zelfs B2. Dat is echt niet uitlegbaar bij personeelstekorten. En niet proportioneel. Welke gesprekken voer ik met de opvang? Hoe zijn nacht was als ik hem breng. Hoe ie het heeft gedaan als ik hem haal. Ik verwacht geen essays.
Nee, idd. A2 zou moeten kunnen. Ze moet wel kunnen uitleggen hoe je kind aan die bult op zijn hoofd komt, terwijl ze eventjes alleen met hem was. Dat niveau lijkt me wel nodig, maar volgens mij kan dat met A2.
  vrijdag 18 april 2025 @ 09:13:33 #43
201761 phpmystyle
De weg vooruit is de weg terug
pi_217400008
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 april 2025 00:05 schreef Hanca het volgende:
Het is gewoon zo dat als we Engels hier in de zorg (deels) de voertaal maken, een heel groot deel van de Nederlanders hier gewoon tweederangs burgers wordt. En trouwens: de Nederlandse zorgmedewerkers zullen voor een heel deel niet met die engelstaligen kunnen communiceren. Dat werkt voor geen meter.

Zoals gezegd: een fysio, tandarts of misschien zelfs huisarts waar je voor kunt kiezen: prima. Al spreken die Chinees, als daar behoefte aan is en ze zich kunnen redden met doorverwijzen, helemaal goed. Maar de bulk van de zorgmedewerkers is geen zorg waar je iemand uitzoekt. En die moeten in Nederland gewoon Nederlands spreken. Nu, en over 30 jaar nog steeds. Dat gaat echt gewoon niet anders.

Kom op, 3,3 miljoen Nederlanders zijn laaggeletterd. 1 op de 5 16plussers: https://www.lezenenschrij(...)etterdheid-nederland
En nee, dat zijn geen allochtonen, 2/3e is van Nederlandse afkomst: https://www.slo.nl/thema/(...)s/laaggeletterdheid/

En ja, zulke mensen kom ik dus wel meer tegen, ook meer dan 1 op de 5 denk ik.

Dan kun je al helemaal niet verwachten dat je die mensen wel een engelstalige hulpverlener voor hun neus kunt zetten. Als 1 op de 5 Nederlanders al geen goed Nederlands kan, dan is spreken over 90% van de Nederlanders kan wel Engels echt wereldvreemd.
Maak t het uit als de oncoloog, tandarts, of internist engels spreekt? Ik ga er heen om te genezen, niet om daar lang mee te keuvelen. Overigens, met alle apps van de laatste 10 jaar kun je eigenlijk over elke barriere wel heen stappen.
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
pi_217400040
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 april 2025 09:06 schreef Janneke141 het volgende:
Er zit trouwens ook nog wel een moreel probleem aan het 'importeren' van verpleegkundigen uit armere landen, maar dat terzijde.
Eens, dat voelt niet goed. Je zadelt die landen met een groter probleem op en maakt misbruikt van hun kwetsbare situatie. Zeker als je zelf actief gaat werven.

quote:
Er zit wel een vrij fundamenteel verschil tussen de drie hier besproken sectoren: de omvang van het onderwijs zal min of meer constant blijven (of zelfs licht dalen, gezien het krimpende aantal kinderen). De vraag naar zorg verhoogt zichzelf min of meer, en we hebben hier al eerder besproken dat die groei tot enorme problemen gaat leiden als we daar niet anders over na gaan denken. En de omvang van de kinderopvang kan potentieel enorm groeien door gewijzigd (financierings)beleid. Die laatste twee vragen dus wel echt een andere benadering dan de eerste.
Dat verschilt idd per sector. Gratis opvang gaat sowieso nog wel meer verschoven worden. Dat is echt luchtfietserij. Het zou wel weer tekorten elders kunnen oplossen want dan zou een dag extra werken voor mijn vriendin wel weer gaan lonen. Nu is dat niet het geval.
pi_217400060
quote:
7s.gif Op vrijdag 18 april 2025 09:13 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Maak t het uit als de oncoloog, tandarts, of internist engels spreekt? Ik ga er heen om te genezen, niet om daar lang mee te keuvelen. Overigens, met alle apps van de laatste 10 jaar kun je eigenlijk over elke barriere wel heen stappen.
Ik zeg ook steeds dat het bij specialisten die je uitkiest wel kan. Dat is een tandarts. Een internist moet duidelijk begrijpen hoe jij je voelt, dan moet je Nederlands spreken. En nee, een app helpt op zo'n moment niet.

En het gros van de medewerkers in de zorg is verpleegkundige (ziekenhuizen) of begeleider (ouderen en gehandicaptenzorg). Daar moet je wel mee kunnen praten, dat is het meest essentiële deel van hun beroep.
  vrijdag 18 april 2025 @ 09:19:22 #46
201761 phpmystyle
pi_217400094
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 april 2025 09:17 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ik zeg ook steeds dat het bij specialisten die je uitkiest wel kan. Dat is een tandarts. Een internist moet duidelijk begrijpen hoe jij je voelt, dan moet je Nederlands spreken. En nee, een app helpt op zo'n moment niet.

En het gros van de medewerkers in de zorg is verpleegkundige (ziekenhuizen) of begeleider (ouderen en gehandicaptenzorg). Daar moet je wel mee kunnen praten, dat is het meest essentiële deel van hun beroep.
Eens dat in de lagere gezondheidsberoepen taal belangrijk is, het is niet alleen vakmanschap dat telt maar ook de sociale en verbale vaardigheden.

Ik denk dat we nog heel even moeten wachten en dan heb je een situatie dat een ieder spreekt in zijn eigen taal in een microfoon, en de ontvangen partij krijgt via een hoofdtelefoon het verhaal in eigen taal.
pi_217400133
Foutje bedankt!!

quote:
Tóch geen 365 miljoen euro naar N50 bij Kampen

Er komen tóch geen miljoenen voor het aanpakken van de onveilige N50 bij Kampen. Dat werd gisteren door de BoerBurgerBeweging wel naar buiten gebracht, maar het plan viel op het laatste moment af in de coalitieonderhandelingen. ‘Een communicatiefout.’
https://www.destentor.nl/(...)bij-kampen~a56af297/

BBB hef jezelf op! }:|
  vrijdag 18 april 2025 @ 09:38:28 #48
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_217400296
quote:
7s.gif Op vrijdag 18 april 2025 09:19 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Eens dat in de lagere gezondheidsberoepen taal belangrijk is, het is niet alleen vakmanschap dat telt maar ook de sociale en verbale vaardigheden.

Ik denk dat we nog heel even moeten wachten en dan heb je een situatie dat een ieder spreekt in zijn eigen taal in een microfoon, en de ontvangen partij krijgt via een hoofdtelefoon het verhaal in eigen taal.
Je hebt ook te maken met culturele verschillen.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
  vrijdag 18 april 2025 @ 09:39:15 #49
201761 phpmystyle
pi_217400305
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 april 2025 09:38 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Je hebt ook te maken met culturele verschillen.
Eens.
Die arbeidsmigranten moeten komen uit preferred landen.
  vrijdag 18 april 2025 @ 09:58:18 #50
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_217400467
https://www.utoday.nl/new(...)udenten-en-personeel

quote:
Universiteiten en hogescholen mogen geen goedkope sportfaciliteiten meer aanbieden. Anders verstoren ze de markt, vindt het kabinet. Ook het culturele aanbod en de kantine worden duurder – en nog veel meer.
...meer onder de link.

Heel veel goed nieuws komt er niet van dit kabinet.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')