Ik heb het er over dat zeer veel Nederlanders, ook die denken dat ze Engels kunnen omdat ze het kunnen verstaan, als ze Engels moeten praten er helemaal niet uit komen. Zelfs niet in een simpele setting als de supermarkt, de camping of bij vrijwilligerswerk. Spreken is veel en veel lastiger dan luisteren of lezen.quote:Op donderdag 17 april 2025 22:50 schreef capricia het volgende:
Thanks voor het openen.
Maar je had het ook over de supermarkt. Dus dat lijkt een diffuse discussie.
Dus waar hebben we het hier precies over?
quote:Ambtenaren Financiën: minister Van Hijum zwakte oordeel over pensioenplan NSC af
Volgens ambtenaren van het ministerie van Financiën is het oordeel van het ministerie van Sociale Zaken over een pensioenplan van NSC en BBB afgezwakt na opmerkingen van minister en NSC-vicepremier Van Hijum. VVD-minister Heinen (Financiën) merkt op die gang van zaken ’zeer opmerkelijk’ te vinden.
Dat blijkt uit ambtelijke documenten die zijn vrijgegeven bij het oordeel van Van Hijum over het voorstel van onder meer zijn partijleider Omtzigt om deelnemers van pensioenfondsen meer inspraak te geven bij de overgang naar het nieuwe stelsel. Van Hijum liet donderdag weten dat plan ’niet gewenst’ te vinden, maar wilde het niet ’ontraden’: dat oordeel geeft een bewindspersoon als hij de Tweede Kamer het advies geeft tegen te stemmen.
Pensioendebat
Dat gaat tegen de wil in van zijn eigen ministerie, blijkt uit onderliggende stukken bij Van Hijums besluit. Zijn ambtenaren gaven hem deze week nog het advies mee het plan van NSC en BBB wel te ontraden. Sociale Zaken gaat ervan uit dat de Kamer Van Hijum in het pensioendebat woensdag hoe dan ook gaat vragen een concreter oordeel dan het huidige ’niet gewenst’ te geven.
De terughoudendheid van Van Hijum is ook in het verkeerde keelgat geschoten bij minister Heinen en diens ministerie van Financiën, blijkt uit de stukken. Heinen kreeg woensdag nog het advies van zijn ministerie om niet akkoord te gaan met het oordeel van de NSC-vicepremier in de ministerraad.
’Opmerkelijke gang van zaken’
Het is de ambtenaren op Financiën in een eerder stadium al opgevallen dat een hard oordeel van Van Hijums ambtenaren over een eerdere versie van het NSC/BBB-plan is afgezwakt. Volgens Financiën is dat ’na opmerkingen van de minister’ gebeurd. In Den Haag valt breed te horen dat Van Hijum onder grote druk van Omtzigt stond om niet te negatief te zijn over zijn pensioenplan. „Zeer opmerkelijk”, heeft Heinen op deze notitie gekrabbeld. „Kamer dient volledig geïnformeerd te worden.”
Ah, dan is die dus ook niet verstandig. Duidelijk. NSC is echt een partij nietsnutten met een mooi CV gebleken.quote:Op donderdag 17 april 2025 22:59 schreef Szura het volgende:
@:hanca, hier heb je die oh zo verstandige NSC’er waar je het over had. Ik rook al onraad toen ik vanmiddag las dat het werd betiteld met het nietsige ‘ongewenst’
[..]
Haha, ik denk dat je je 1 of zelfs 2 generatie(s) vergist. Die zie je eerder in grote(re) aantallen bij 75+/80+.quote:Op donderdag 17 april 2025 22:55 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik heb het er over dat zeer veel Nederlanders, ook die denken dat ze Engels kunnen omdat ze het kunnen verstaan, als ze Engels moeten praten er helemaal niet uit komen. Zelfs niet in een simpele setting als de supermarkt, de camping of bij vrijwilligerswerk. Spreken is veel en veel lastiger dan luisteren of lezen.
En als ze dan nota bene in een ziekenhuis of verzorgingshuis of op een andere zorgplek zich alleen in het Engels kunnen uiten, alleen in het Engels kunnen vertellen wat ze voelen, hoe ze zich voelen e.d. dan wordt dat echt helemaal niks. Dan holt de kwaliteit van zorg dus achteruit. Dat kan dus geen optie zijn.
En zeker de 50+ generatie spreekt echt gewoon slecht Engels. En die hebben de meeste zorg nodig.
Een enkele Engelstalige tandarts of fysio waar je dan voor kunt kiezen lijkt me prima, maar in verzorgingstehuizen of ziekenhuizen is het echt geen oplossing.
Wat valt die club toch ongenadig door de mand, zeg. Van de BBB verwacht je niet veel beters, maar dit is echt beschamend.quote:Op donderdag 17 april 2025 22:59 schreef Szura het volgende:
@:hanca, hier heb je die oh zo verstandige NSC’er waar je het over had. Ik rook al onraad toen ik vanmiddag las dat het werd betiteld met het nietsige ‘ongewenst’
[..]
En niemand heeft dit van de voren gezien. Goh.quote:Op donderdag 17 april 2025 23:03 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Wat valt die club toch ongenadig door de mand, zeg. Van de BBB verwacht je niet veel beters, maar dit is echt beschamend.
Nou, ik had echt niet verwacht dat ze zó opzichtig zouden falen, nee.quote:Op donderdag 17 april 2025 23:04 schreef capricia het volgende:
[..]
En niemand heeft dit van de voren gezien. Goh.
Ik denk echt dat jij je 1 of 2 generaties vergist. Ik ken eigenlijk geen enkele 50plusser die echt Engels kan spreken, wel lezen en luisteren.quote:Op donderdag 17 april 2025 23:02 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Haha, ik denk dat je je 1 of zelfs 2 generatie(s) vergist. Die zie je eerder in grote(re) aantalken bij 75+/80+.
Dat vind ik héél bijzonder..quote:Op donderdag 17 april 2025 23:10 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik denk echt dat jij je 1 of 2 generaties vergist. Ik ken eigenlijk geen enkele 50plusser die echt Engels kan spreken, wel lezen en luisteren.
Mensen die rondom Amsterdam wonen of die in een Engelstalige omgeving werken onderschatten dit vaak, merk ik. Maar veel van die mensen spreken voor een heel deel al 30 jaar geen woord Engels meer. Waarom zouden ze? Waarom zou de gemiddelde bouwvakker, zorgmedewerker, magazijnmedewerker, medewerker administratie, medewerker op een verzekeringskantoor oid ooit Engels spreken in zijn of haar leven? Ja, die paar weekjes vakantie stamelen ze wat bij de balie van het hotel, maar dan houdt het ook wel op.
Ik kan me helemaal vergissen.quote:Op donderdag 17 april 2025 23:10 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik denk echt dat jij je 1 of 2 generaties vergist. Ik ken eigenlijk geen enkele 50plusser die echt Engels kan spreken, wel lezen en luisteren.
Mensen die rondom Amsterdam wonen of die in een Engelstalige omgeving werken onderschatten dit vaak, merk ik. Maar veel van die mensen spreken voor een heel deel al 30 jaar geen woord Engels meer. Waarom zouden ze? Waarom zou de gemiddelde bouwvakker, zorgmedewerker, magazijnmedewerker, medewerker administratie, medewerker op een verzekeringskantoor oid ooit Engels spreken in zijn of haar leven? Ja, die paar weekjes vakantie stamelen ze wat bij de balie van het hotel, maar dan houdt het ook wel op.
Tja, andere leefomgeving. Mijn vader (63, VWO en HEAO opgeleid) moest laatst in het Engels een meeting doen, uiteindelijk heeft hij zich maar ziekgemeld omdat hij er al 3 nachten van had wakker gelegen. In mijn kerk hier spreekt zoals gezegd niemand in die leeftijdscategorie Engels.quote:
Je chargeert behoorlijk en ik gaf aan dat studenten Nederlands moesten kunnen, niet dat de lessen allemaal in het Nederlands moesten (een essentieel verschil).quote:Op donderdag 17 april 2025 23:20 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik kan me helemaal vergissen.
Maar volgens mij vond jij het hele idee dat universiteiten enzo maar voornamelijk NLs onderwijs moesten aanbieden wel goed, en dat faculteiten in het Engels toch wel iets waren wat je niet zou moeten willen enzo, en buitenlandse studenten die zijn ook nergens goed voor, dat was jouw insteek.
In chargeer. Vergeef me.
Maar iets daarvan klopt wel toch?
Thanks.quote:Op donderdag 17 april 2025 23:27 schreef Hanca het volgende:
[..]
Je chargeert behoorlijk en ik gaf aan dat studenten Nederlands moesten kunnen, niet dat de lessen allemaal in het Nederlands moesten (een essentieel verschil).
Maar dat heeft met dit echt niks te maken. Behalve misschien dat ik in mijn omgeving merk dat goed Engels kunnen absoluut niet vanzelfsprekend is.
Dan heb je Engelssprekende universitair opgeleiden. Daar zit nu ook al niet het probleem. Het probleem zit hem bij die enorme groep VMBO-MBOers die liever met hun handen werken en bij een baan terecht komen waarin ze nooit Engels spreken. Die hebben 4-8 jaar een beetje Engels gehad, dat met net een voldoende af kunnen sluiten en daarna hebben ze de spreekvaardigheid hun hele leven niet meer nodig. Die groep blijf je hebben, hoe goed je op de universiteit ook Engels geeft.quote:Op donderdag 17 april 2025 23:31 schreef capricia het volgende:
[..]
Thanks.
Ik lig al in bed en ga zo slapen.![]()
Ik denk wel dat het zinvol is om mensen wel op dat niveau Engels te leren spreken. En het probleem in de toekomst niet in stand te houden.
Onderwijs in het Nederlands ja.quote:Op donderdag 17 april 2025 23:20 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik kan me helemaal vergissen.
Maar volgens mij vond jij het hele idee dat universiteiten enzo maar voornamelijk NLs onderwijs moesten aanbieden wel goed, en dat faculteiten in het Engels toch wel iets waren wat je niet zou moeten willen enzo, en buitenlandse studenten die zijn ook nergens goed voor, dat was jouw insteek.
In chargeer. Vergeef me.
Maar iets daarvan klopt wel toch?
Tsja, als we anekdotisch gaan doen: mijn partner is 58, opgeleid aan de TU en software developer. Die kan prima Engels spreken, schrijven, lezen en luisteren. Zijn vrienden en collega's ook.quote:Op donderdag 17 april 2025 23:24 schreef Hanca het volgende:
[..]
Tja, andere leefomgeving. Mijn vader (63, VWO en HEAO opgeleid) moest laatst in het Engels een meeting doen, uiteindelijk heeft hij zich maar ziekgemeld omdat hij er al 3 nachten van had wakker gelegen. In mijn kerk hier spreekt zoals gezegd niemand in die leeftijdscategorie Engels.
Maar het is niet alleen die leeftijdscategorie: nu een jaar geleden had ik 12 jongeren tussen de 16 en de 20 mee naar een opwekkingsevent met (zo bleek daar) een engelse spreker. 7 konden die spreker niet volgen. En dat is dan nog luisteren, geen eens spreken. En het ging over een voor hen zeer bekend onderwerp.
De meerderheid van de mensen hier heeft ook een VMBO opleiding en werkt met zijn of haar handen. De scheepsbouw is hier een grote werkgever, er zitten meerdere grote kozijnenfabrieken hier. Of men werkt in de zorg. Engels is gewoon echt nog niet zo belangrijk, je spreekt het hier verder nooit.
Onderwijs hoeft niet eens in het Nederlands, je kunt niet op elke universiteit Nederlandse hoogleraren vinden. En vaak is de literatuur toch Engels. Maar een test Nederlands voor je begint aan je opleiding en verplicht het vak Nederlands (ook de Nederlandse jongeren schrijven te slecht Nederlands): ja.quote:Op donderdag 17 april 2025 23:34 schreef probeer het volgende:
[..]
Onderwijs in het Nederlands ja.
Maar een overgroot deel van de literatuur is vanzelfsprekend in het Engels.
Met een eigen keuze voor de studenten of ze in het Engels of Nederlands schrijven.
Mijn moeder (76 inmiddels) heeft ooit in een ver verleden de Moeder-mavo gedaan. Ze had daarvoor namelijk geen enkele opleiding. Ook geen VMBO.quote:Op donderdag 17 april 2025 23:24 schreef Hanca het volgende:
[..]
Tja, andere leefomgeving. Mijn vader (63, VWO en HEAO opgeleid) moest laatst in het Engels een meeting doen, uiteindelijk heeft hij zich maar ziekgemeld omdat hij er al 3 nachten van had wakker gelegen. In mijn kerk hier spreekt zoals gezegd niemand in die leeftijdscategorie Engels.
Maar het is niet alleen die leeftijdscategorie: nu een jaar geleden had ik 12 jongeren tussen de 16 en de 20 mee naar een opwekkingsevent met (zo bleek daar) een engelse spreker. 7 konden die spreker niet volgen. En dat is dan nog luisteren, geen eens spreken. En het ging over een voor hen zeer bekend onderwerp.
De meerderheid van de mensen hier heeft ook een VMBO opleiding en werkt met zijn of haar handen. De scheepsbouw is hier een grote werkgever, er zitten meerdere grote kozijnenfabrieken hier. Of men werkt in de zorg. Engels is gewoon echt nog niet zo belangrijk, je spreekt het hier verder nooit.
Hij zei dat 50+-ers wel Engels konden lezen en luisteren, maar niet (goed) kunnen schrijven en (goed) spreken he? Dus je voorbeeld is wat matigjesquote:Op donderdag 17 april 2025 23:45 schreef capricia het volgende:
[..]
Mijn moeder (76 inmiddels) heeft ooit in een ver verleden de Moeder-mavo gedaan. Ze had daarvoor namelijk geen enkele opleiding.
En deed daar op de moeder mavo nederlands, economie en Engels.
Ze leest nog steeds Engelse boeken (niveau Wuthering Heights of Jane Eyre). En heeft geen enkel moeite om een gemiddelde Netflix serie zonder ondertiteling te volgen (even afhankelijk van het gesproken accent).
Een beetje Engels staat niet zover bij ons vandaan. Toch?
En doen alsof ouderen absoluut geen vreemde talen spreken is ook wat vreemd.
Ah okay.quote:Op donderdag 17 april 2025 23:50 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Hij zei dat 50+-ers wel Engels konden lezen en luisteren, maar niet (goed) kunnen schrijven en (goed) spreken he? Dus je voorbeeld is wat matigjes![]()
Al ben ik het dus sowieso niet eens met wat hij zegt.
50+ers al?quote:Op donderdag 17 april 2025 23:50 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Hij zei dat 50+-ers wel Engels konden lezen en luisteren, maar niet (goed) kunnen schrijven en (goed) spreken he? Dus je voorbeeld is wat matigjes![]()
Al ben ik het dus sowieso niet eens met wat hij zegt.
Jaquote:
Ja, precies. Daarom ben ik het ook niet met hem eens.quote:Op donderdag 17 april 2025 23:55 schreef capricia het volgende:
[..]
Ah okay.
Nou. De jeugdvakanties, waarin ik op de middelbare dezelfde boeken las als zij, die we naar GB gingen, was het spreken voor haar ook geen probleem.
Voor mij als puber des te meer.![]()
Haar WMO hulp voor het schoonmaken is ook gewoon Engels sprekend.
Dus wat VWO of HEAO er mee te maken heeft, zie ik even niet.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |