Mikeytt | woensdag 16 april 2025 @ 09:31 |
https://nos.nl/artikel/25(...)misschien-veranderenWat een onzin zeg. Een helm is een extra drempel om de fiets te pakken en is ontzettend onhandig. Een bevolking zonder helm op de fiets geeft ook nog eens extra reden om de fietsinfrastructuur perfect te hebben! Per fietser hebben we zowat de minste ongelukken in Europa... Het gros van de ongelukken is eenzijdig, en dat is logisch gezien de vergrijzing. Als je bevolkingsgroei meeneemt, blijft het aantal ongelukken juist gelijk en is er geen sprake van een stijgende trend... De helm normaal maken of verplichten gaat de fietscultuur kapot maken. | |
Isdatzo | woensdag 16 april 2025 @ 09:32 |
Maar misschien ook niet. | |
Raw85 | woensdag 16 april 2025 @ 09:33 |
Ophoeren met je helm | |
Eyjafjallajoekull | woensdag 16 april 2025 @ 09:40 |
Lijkt me typisch een regel die uiteindelijk voor meer ongelukken zorgt, doordat bv mensen over de hele linie minder gaan fietsen en juist met de auto gaan bijvoorbeeld. En daardoor ook weer minder fit worden. Denk dat dit echt goed doorgerekend moet worden. | |
Cupfighter | woensdag 16 april 2025 @ 09:42 |
Ik ga hier nooit vrijwillig voor kiezen | |
Lospedrosa | woensdag 16 april 2025 @ 09:42 |
Vertrutting van de maatschappij. | |
SebbeSwensje | woensdag 16 april 2025 @ 09:43 |
Beter gewoon fietsen verbieden, walgelijke kutdingen. De fiets verbieden? Ja, de fiets ja. Welke fiets dan? De fiets die daar niet staat, want hij is verboden. Aaah, die fiets! | |
xpompompomx | woensdag 16 april 2025 @ 09:43 |
Enkel op de racefiets heb ik 'm op. | |
Stoney3K | woensdag 16 april 2025 @ 09:43 |
En mensen die met een helm een vals gevoel van veiligheid krijgen en daardoor harder/roekelozer gaan rijden. Vooral met elektrische fietsen waarbij niet iedereen zich realiseert dat ze een stuk sneller gaan. Een helm doet ook helemaal niets als opa met zijn fiets valt en zijn heup breekt. Dat soort ongelukken is het grootste deel van het 'ernstige letsel', het meeste hoofdletsel kom je tegen bij aanrijdingen. | |
Toine51 | woensdag 16 april 2025 @ 09:46 |
Ik wilde ook nooit een skihelm, tot ik eens zag dat ik 1 van de weinige was die er geem droeg. Zo zal dat ook wel met de fietshelm gaan. In Duitsland moe je verplicht een helm op op de mtb en racefiets. | |
Caland | woensdag 16 april 2025 @ 09:48 |
Voor op de elektrische- en racefiets snap ik hem wel. Binnen korte tijd zit er niemand meer op een 'normale' fiets, dus het valt ergens te begrijpen. | |
Nober | woensdag 16 april 2025 @ 09:51 |
203 per dag, geloof er niks van. | |
Vincent_student | woensdag 16 april 2025 @ 09:57 |
Ik fiets al heel lang en ik merk dat het verkeer gevaarlijker is geworden door scooters en dikke-bandenfietsen. En de fietser in algemeen is een beetje aso geworden, dat is erger geworden de laatste tijd. | |
Caland | woensdag 16 april 2025 @ 09:58 |
Er rijden juist aanzienlijk minder scooters en brommers dan in de jaren 90 en daarna. Het zijn eerder de e-bikebejaarden die op grote schaal voor problemen zorgen. | |
capricia | woensdag 16 april 2025 @ 09:59 |
Een fietshelm. ![]() | |
VEM2012 | woensdag 16 april 2025 @ 10:00 |
Met skiën ga je wel een partij harder dan met fietsen... | |
Twiitch | woensdag 16 april 2025 @ 10:03 |
70% eenzijdig ongeval omdat vooral volk als tante Bep (83) haar heup breekt wanneer ze met haar al dan niet elektrische fiets de stoeprand aantikt. Dus dan gaan we iedereen maar weer wat opleggen. Net zoals met vuurwerk. | |
DutchPandora | woensdag 16 april 2025 @ 10:03 |
Oprotten met die vertrutting. Begin eerst maar eens met een fatbike verbod voor asielzoekers, aangezien daar de meeste ongelukken gebeuren. | |
Caland | woensdag 16 april 2025 @ 10:04 |
Heb je daar ook cijfers bij? | |
VEM2012 | woensdag 16 april 2025 @ 10:04 |
3, 5 en 8. | |
Kreator | woensdag 16 april 2025 @ 10:04 |
Ik op de mountainbike (en dat heeft me wel eens gered), maar ik zie mezelf op de gewone fiets niet snel met een helm op. | |
Vincent_student | woensdag 16 april 2025 @ 10:05 |
Heb je daar ook cijfers bij? | |
Kip_Frites_Appelmoes | woensdag 16 april 2025 @ 10:05 |
Dat zou een mogelijk effect kunnen zijn, en dat mensen minder met de fiets en meer met de auto gaan, terwijl we de mensen juist uit de auto en op de fiets willen krijgen. Je constateert zelf al dat het gros van de ongelukken eenzijdig is, of met een obstakel. Verdere verbetering van de fietsinfrastructuur zal alleen het aantal aanrijdingen met andere verkeersdeelnemers kunnen verminderen. | |
saparmurat_niyazov | woensdag 16 april 2025 @ 10:05 |
Nope. | |
Toine51 | woensdag 16 april 2025 @ 10:05 |
Maar asfalt komt harder aan... | |
thedeedster | woensdag 16 april 2025 @ 10:08 |
Probeerden ze dit niet - tevergeefs - voor de e-bike? Even googelen; https://eenvandaag.avrotr(...)-fietsen-beantwoord/ Dat is dan de insteek, je kunt alleen de e-bikes verplichten als je álle fietsen verplicht. | |
saparmurat_niyazov | woensdag 16 april 2025 @ 10:10 |
En uiteraard hebben ze weer die ene niet-Nederlander moeten opzoeken om een enthousiast voorstander te vinden. Ja, natuurlijk is een fietshelm (en zo'n stom veiligheidshesje) in het VK normaal. Fietspaden zijn er kut of niet aanwezig, fietsen is er vaak vooral een hobby in plaats van een doodnormaal dagelijks vervoersmiddel, en je hebt er automobilisten rondrijden met een uitgesproken hekel aan de bloody cyclists. Totaal ander referentiekader. | |
Caland | woensdag 16 april 2025 @ 10:11 |
Je kan er ook voor zorgen dat een e-bike wettelijk niet meer als normale fiets wordt gezien. Dat lijkt me een zinvollere eerste stap. | |
Isdatzo | woensdag 16 april 2025 @ 10:12 |
Toch knap hoe je die erbij weet te betrekken in een topic over fietshelmen ![]() Ongezonde obsessie man, zou je eens met iemand over moeten praten. | |
Caland | woensdag 16 april 2025 @ 10:13 |
Ook de toename in ernstige fietsongelukken is nu te wijten aan de asielzoekers, blijkbaar integreren ze dus toch wél in fietsland Nederland ![]() | |
Simmertje | woensdag 16 april 2025 @ 10:13 |
Ik heb een e-bike, maar ik ga nooit, maar dan ook nooit een helm dragen. Het is ziet er zo ontzettend knullig uit. | |
Kip_Frites_Appelmoes | woensdag 16 april 2025 @ 10:15 |
Ik ben niet à priori tegen de fietshelm, maar ik denk dat het wel overdreven is om die meteen voor alle fietsers en e-bikers te verplichten. De geciteerde statistiek van VeiligheidNL gooit alle fietsongelukken op één hoop. Dat zou uitgesplitst moeten worden naar bijvoorbeeld gewone fiets of e-bike en naar leeftijdscategorieën en naar het soort letsel, om te kijken waar de meeste winst te halen valt. Een verplichte fietshelm voor de gewone fiets lijkt me niet wenselijk, behalve misschien voor kinderen tot 12 jaar en ouderen vanaf 70 jaar. | |
Caland | woensdag 16 april 2025 @ 10:16 |
Doe maar vanaf 50 als ik zie hoe die boomers zich gedragen op een fiets die eigenlijk te hard voor ze gaat. | |
thedeedster | woensdag 16 april 2025 @ 10:19 |
Een E-bike zou alles comfortabeler moeten maken, maar ze rijden allemaal als dwazen. Omaatjes passeren mijn fiets alsof ik stil sta. | |
Kip_Frites_Appelmoes | woensdag 16 april 2025 @ 10:27 |
Maar dat zal dan op de e-bike zijn. Voor de e-bike mag van mij een algehele helmplicht komen, dus voor iedereen. | |
Gizmogirl28 | woensdag 16 april 2025 @ 10:34 |
Ik weet niet hoe het in andere steden is, maar in Leeuwarden worden kruispunten en wegen omgebouwd tot ontiegelijk onoverzichtelijke rotpunten waar om de haverklap een fietser aan het motorkap knuffelen is. Fietsers voorrang geven op rotondes is ook zo'n geweldig idee, steken ze helemaal hun handen niet meer uit. | |
Raw85 | woensdag 16 april 2025 @ 10:36 |
Kneus met je racefiets ![]() ![]() ![]() | |
core2duo | woensdag 16 april 2025 @ 10:37 |
Laat eerst de fatbikerijders maar eens wat water bij de wijn doen. | |
RealistAtheist | woensdag 16 april 2025 @ 10:37 |
Op de racefiets heb ik altijd een helm op geen uitzondering, nooit. Voor de gewone (elektrische) fiets hebben mijn vrouw en ik wel een helm, maar die dragen we alleen op vakantie in het buitenland. Daar is het verkeer minder bedacht op fietsers en is de fietsinfra niet altijd even goed (al wordt dat wel beter). Ook heb je regelmatig met hogere snelheden te maken (heuvels). Hier in Nederland fietsen we zonder helm. | |
VEM2012 | woensdag 16 april 2025 @ 10:39 |
Dan een harde piste? Of een sneeuwkanon? Of een liftpaal? Fietsers die 30 km/u gaan vallen al op met hun snelheid. Maar zelfs de gemiddelde Nederlander gaat op de ski’s ruim 2x zo snel. En dan ook nog doorgaans zonder enige techniek. | |
saparmurat_niyazov | woensdag 16 april 2025 @ 10:41 |
Nou zeg eens eerlijk, voor wie is "een helm kost wat geld" de drempel? Ik zou ze nog niet opzetten als ze gratis werden weggegeven.... | |
Knipoogje | woensdag 16 april 2025 @ 10:44 |
Ik vind hier de populistische reacties weer typisch. Met je bleeh betutteling! Zelf zie ik steeds meer helmen, vooral ouderen. En dat is een goede zaak met die eBikes/fatbikes. Vroeger fietste je met 15km/u, nu is dat 25km/u. En ouderen van nu zijn veel mobieler dan vroeger dus bepalen het straatbeeld steeds meer. Zelf ben ik 50+ en het aantal keren dat het bijna mis ging groeit gestaag. Ik heb geen helm, maar twijfel er wel over. Juist door de snelheid die tegenwoordig wordt bereikt door jeugd die bij lange na niet het oplettend vermogen hebben van een volwassene is het wellicht best handig om een helm op te doen. Onlangs kreeg collega een ongeluk op zijn sportbike omdat hij opzij werd geschept door een fatbike die niet oplette. Hij had een helm op. Die was volledig doormidden gebarsten. Zonder helm was dat zijn schedel geweest. Van mij mag de overheid best nudgen in de goede richting om normalisatie van helmen op de fiets voor elkaar te krijgen. Maar zal inderdaad wel lange adem worden. Want OMG BETUTTELING DOENIETZORAAR FUCKOFFMETJEHELM. Ze hoeven niet verplicht te worden ofzo. Maar niet raar aangekeken worden als je ze draagt op een normale fiets door je matties is al een dikke win. | |
W.H.I.S.T.L.E | woensdag 16 april 2025 @ 10:45 |
je kan wel een helm hebben met een geïntegreerde koptelefoon, zonnebril, licht en die waterdicht is, als het regent kan je zeg maar uit de zijkant van de helm plastic kleed uittrekken die dan als een soort regenpak/paraplu gaat dienen. Vakjes heeft voor je spullen zoals bankpas telefoon e.d. zo een propeller heeft ala go go gadget gooo | |
ReplaR | woensdag 16 april 2025 @ 10:46 |
Wielrenner gespot jongons! ![]() | |
ieniminimuis | woensdag 16 april 2025 @ 10:50 |
Als ze willen dat ik ga stoppen met fietsen kunnen ze dat ook gewoon zeggen | |
Toine51 | woensdag 16 april 2025 @ 10:51 |
Als je geen techniek hebt en niet kunt corrigeren, uitzonderingen daargelaten, dan heb je sowieso niks te zoeken op de piste. Ik ski al 20 jaar en die mensen waar jij het over hebt ben ik nooit tegengekomen gelukkig... Maar fietsers met gevaarlijk rijgedrag, die kom ik vaak zat tegen.. [ Bericht 4% gewijzigd door Toine51 op 16-04-2025 11:07:52 ] | |
Richestorags | woensdag 16 april 2025 @ 10:57 |
Prima als jij een helm wil dragen. Ik ben echter geen 50+ en zit niet op deze enorme betutteling te wachten. | |
Knipoogje | woensdag 16 april 2025 @ 11:00 |
Zoals ik al zei, verplichting hoeft van mij niet. Normalisatie is geen betutteling. Dus overheidscampagnes zijn prima. | |
Kip_Frites_Appelmoes | woensdag 16 april 2025 @ 11:01 |
De volgende stap wordt dan ook dat iedereen op de fiets een soort airbag rondom hun middel moet dragen. | |
Stoney3K | woensdag 16 april 2025 @ 11:01 |
Je klinkt net als een pubertje op een fatbike die vooral geen helm op wil omdat anders zijn broccolikop in de war raakt. ![]() | |
icecreamfarmer_NL | woensdag 16 april 2025 @ 11:09 |
BETUTTELING DOENIETZORAAR FUCKOFFMETJEHELM. | |
Richestorags | woensdag 16 april 2025 @ 11:12 |
.... | |
Richestorags | woensdag 16 april 2025 @ 11:13 |
Richt ze dan op specifieke doelgroepen, zoals ouderen met e-bikes en jonge kinderen. | |
Knipoogje | woensdag 16 april 2025 @ 11:24 |
Doen ze dat dan niet in het artikel? Volgens mij focusten ze op ouders met jongere kinderen. | |
Viesdik | woensdag 16 april 2025 @ 11:26 |
Lekker helm dragen als je vindt dat het nodig is. Maar dring het andere mensen niet op. Ik ga het niet doen iig. | |
Viesdik | woensdag 16 april 2025 @ 11:28 |
Waar komt toch die perverse regelzucht vandaan? Bemoei je met je eigen leven. | |
Tengano | woensdag 16 april 2025 @ 11:40 |
Ah, deze minister regelt graag zaakjes waar hij zelf niets mee van doen of last van heeft.![]() | |
SymbolicFrank | woensdag 16 april 2025 @ 11:41 |
Op de elektrische fiets zet ik ook een helm op. Wel een fatsoenlijke, geen minimale fietshelm. Ook het verkeer is verhard, de mensen houden steeds minder rekening met elkaar dus het gaat ook steeds vaker bijna fout. Mijn grootste frustratie: automobilisten die tot de rand van de kruisende weg rijden en dan pas gaan rondkijken. Dan staan ze dus op het fietspad. En bij 25 km/u is de reactietijd dan een stuk korter dan bij 15 km/u. | |
Tengano | woensdag 16 april 2025 @ 11:42 |
Volgens mij is het in Australie verplicht. Je moet er toch niet aan denken dat dat hier ook zou gebeuren. Tolerantie voor de islam en buitenlands geweld maar zonder helm fietsen zou dan verboden worden ![]() | |
Janneke141 | woensdag 16 april 2025 @ 11:43 |
Campagne, prima. Vooral richten op de kwetsbaarste groepen. Verplichting, alsjeblieft niet. | |
Tengano | woensdag 16 april 2025 @ 11:45 |
Misschien ga je er wel sneller mee.....![]() | |
xpompompomx | woensdag 16 april 2025 @ 11:52 |
Wat ik dan doe is voor de auto gaan staan met m'n fiets en mijn schouders ophalen als de autobestuurder boos gaat kijken. Als die auto op het fietspad stil mag gaan staan mag ik dat immers op mijn fiets ook. | |
Raw85 | woensdag 16 april 2025 @ 11:53 |
Als ik toch een helm op moet stof ik m’n 70cc Aerox met Yasuni R wel weer af en blaas ik daar mee over het fietspad in plaats van met de bika | |
Weltschmerz | woensdag 16 april 2025 @ 12:05 |
Ook een campagne is helemaal niet prima. Fietshelmen bestaan helemaal niet, het is een valhelm. Een transportmodaliteit die zo gevaarlijk is dat je bescherminsmateriaal met zeer beperkte effectiviteit moet dragen is sowieso te gevaarlijk. Bovendien hebben we al enige tijd een waardevolle Engelse uitvinding, de safety bicycle. https://en.wikipedia.org/wiki/Safety_bicycle | |
VEM2012 | woensdag 16 april 2025 @ 12:10 |
Ik denk dat wij de lat gewoon anders leggen. De meeste Nederlandse skiërs zijn autodidact of hebben eens een weekje skiles genomen. Niet zelden van een Nederlander die net aan anwärter diploma heeft. Dat gaat allemaal best aardig op de snelwegen die pistes vaak plegen te zijn tegenwoordig, maar als de omstandigheden lastig worden, ho maar. Snelheid is gewoon relevant. Een mens is ‘ontworpen’ op snelheden die je fietsend haalt, want zo snel kun je ook rennen. Ga je daar ver boven, dan is het een stuk lastiger. | |
xpompompomx | woensdag 16 april 2025 @ 12:13 |
Ik fiets toch echt een stuk harder dan ik ren of kan rennen. En dat heb ik het nog niet eens over fietsen op de racefiets. | |
Weltschmerz | woensdag 16 april 2025 @ 12:17 |
Ga je ook met helm en brandvrije overall in de auto zitten dan, of maak je wel onderscheid tussen vervoer en gevaarlijke sporten? | |
Viesdik | woensdag 16 april 2025 @ 12:43 |
![]() | |
Poefbank | woensdag 16 april 2025 @ 12:56 |
Wel met raceonsteking! | |
Geschiedkundige | woensdag 16 april 2025 @ 13:00 |
Niet met de sprintsnelheid van Usain Bolt een marathonafstand kunnen afleggen. Prutser dat je bent. | |
xpompompomx | woensdag 16 april 2025 @ 13:00 |
![]() | |
bloodymary1 | woensdag 16 april 2025 @ 13:03 |
Maar de skihelm is niet verplicht. Mij maakt het niet uit dat ik zowat de enige ben. Wat anderen doen moeten ze zelf weten. | |
Zorro | woensdag 16 april 2025 @ 13:07 |
Grappig dat dezelfde bezwaren er waren toen de bromfietshelm werd ingevoerd. Nu zeurt niemand er meer over. (En nee, voor mij hoeft het ook niet.) | |
bloodymary1 | woensdag 16 april 2025 @ 13:14 |
Mijn oudere zus is ook zo'n persoon die het liefste heeft dat alles gereguleerd wordt door de overheid. Ze heeft al twee jaar altijd een helmpje op op de elektrische fiets. Ze denkt dat ze dan heel hip is met een roze helmpje. Ik vind haar er altijd net uitzien als een mongooltje met dat ding op. | |
saparmurat_niyazov | woensdag 16 april 2025 @ 13:15 |
De coureurs overleven enorme crashes die in een normale auto zonder meer tot de dood zouden leiden, dus tijd dat we fabrikanten ook verplichten tot montage van rolkooien en zespuntgordels in straatauto's natuurlijk. | |
Caland | woensdag 16 april 2025 @ 13:16 |
Als ze een boomer op een e-bike is maakt ze vermoedelijk wel de juiste risico-inschatting. Je moet je dan toch afvragen wie van de twee zussen het mongooltje is. | |
Weltschmerz | woensdag 16 april 2025 @ 13:24 |
Sowieso zou de autohelm meer levens en hersenletsel sparen dan de valhelm voor fietsers. Dan staat er ook nog dat het voornamelijk eenzijdige ongevallen zijn dus wat is dan eigenlijk het probleem? Ik denk dat helmfietsers veel vaker betrokken zijn bij meerzijdige ongevallen dan normale fietsers. | |
bloodymary1 | woensdag 16 april 2025 @ 13:26 |
Tja, zo denkt zij ook. Veiligheid voor alles. Risico mag je niet nemen. Ze zou ook het liefste zien dat iedereen elk jaar een full body scan zou laten doen. Je weet nooit. Ik ben totaal anders. Doe niet eens mee met bevolkingsonderzoeken. Maar vind dat dan niet meteen mongolisch. Dat is mijn keuze. Die ik mag maken. | |
Straatcommando. | woensdag 16 april 2025 @ 13:27 |
Ik ben een beetje klaar met de rubber tegel maatschappij die zich aan het vormen is. Iedereen aan de helm omdat er een klein groepje is dat zichzelf niet in de hand heeft. Verplicht een helm voor een ebike zoals dat ook moest voor een snorfiets. Oh wacht, daarom zit iedereen op de ebike. Waar kennen we dat trouwens ook alweer van? | |
W.H.I.S.T.L.E | woensdag 16 april 2025 @ 13:28 |
Maak alle fietsen damesmodel, veel veiliger. Bam! | |
XLVNB | woensdag 16 april 2025 @ 13:28 |
Denk als we jou en je zus naast elkaar zetten, 99,9% van de mensen jou als het mongooltje eruit pikken. De Skihelm is gelukkig in Oostenrijk en Italië wel verplicht bij jongeren. Verder draagt ieder normaal denken mens op de piste een helm want VOORLICHTING. Kunnen ze hier een voorbeeld aan nemen. | |
Geschiedkundige | woensdag 16 april 2025 @ 13:29 |
Net als met een helm op fietsen een keuze is en niet mongolisch? ![]() | |
bloodymary1 | woensdag 16 april 2025 @ 13:30 |
Dat is niet mongolisch. Moet iedereen zelf weten heb ik gezegd. Ik zei alleen dat zij er uit ziet als een mongooltje met zo'n ding op. Goed lezen he! | |
bloodymary1 | woensdag 16 april 2025 @ 13:32 |
Overigens heb ik met paardrijden wel altijd een cap op. Is ook verplicht met wedstrijden. En in het bos wel fijn zodat je haren niet alle kanten opwaaien en als je je hoofd stoot tegen takken. | |
Geschiedkundige | woensdag 16 april 2025 @ 13:33 |
Fair enough. Ik weet alleen niet wat een helm met het uiterlijk van een mongooltje van doen heeft overigens. | |
bloodymary1 | woensdag 16 april 2025 @ 13:34 |
Weet ik niet of het percentage zo hoog zou zijn hoor. Maar ik weet het, de maatschappij wordt steeds meer een maatschappij van minder vrijheid en meer betutteling. En veel mensen vinden dat prima. Die hebben dat blijkbaar nodig. | |
saparmurat_niyazov | woensdag 16 april 2025 @ 13:41 |
Het artikel in de OP staat vol argumenten die gekoppeld worden aan een specifieke maatregel die gestimuleerd zou moeten worden zonder het directe effect op die cijfers te bediscussieren. Die tienduizenden gewonden die genoemd worden in de OP zijn alle gewonden, niet louter degenen met hoofdletsel. Het valt ook weer keurig in het vaste patroontje waarmee we met name sinds corona dingen willen verbieden danwel verplichten. Hele grote, algemene getallen noemen zodat het veronderstelde probleem extra groot lijkt. "In het buitenland doen ze X al, dus waarom doen wij X niet ook?", alsof er geen belangrijke culturele verschillen kunnen zijn of men het daar ook wel eens fout kan hebben. Artsen laten opdraven die ook willen dat je X moet doen of laten. We hebben het allemaal al eerder gezien, dat gepush naar de gewenste uitkomst. | |
Cockwhale | woensdag 16 april 2025 @ 13:43 |
Dit. Vooral op een normale fiets is het niet nodig, maar omdat een stel idiote jongeren en zwakzinnige ouderen op e-bikes allemaal ongelukken veroorzaken omdat ze niet om kunnen gaan met de snelheid en e- of fatbike hanteren als een fiets ipv een brommer/scooter, moet iedereen maar een helm op? Doeiii. Doe maar eens moeite en fiets gewoon op een normale fiets, stel luilakken. | |
Caland | woensdag 16 april 2025 @ 13:44 |
Misschien zorgt zo’n helmplicht voor e-bikes er wel voor dat gezonde luie flikkers dan gewoon weer op een normale fiets gaan fietsen Win win | |
VEM2012 | woensdag 16 april 2025 @ 13:44 |
Op de racefiets zie je velen dan ook een helm dragen. De mens kan ongeveer 45 km/u rennen. Dat is de maximale snelheid van een high speed pedelec. Ik betwijfel of jij echt harder fietst. | |
CryptoPunk | woensdag 16 april 2025 @ 13:45 |
En dan iedereen een kentekenplaatje op de fiets, verplicht een fietsbewijs halen, verplicht verzekeren en de maximum snelheid van electrische fietsen verlagen tot max 17 km/h om de veiligheid verder te bevorderen. | |
Geschiedkundige | woensdag 16 april 2025 @ 13:46 |
![]() | |
SymbolicFrank | woensdag 16 april 2025 @ 13:48 |
Beter met de e-bike dan met de auto. | |
xpompompomx | woensdag 16 april 2025 @ 13:49 |
Waar kunnen we jou 45km/h kunnen zien rennen? | |
Straatcommando. | woensdag 16 april 2025 @ 13:49 |
![]() De deur is wagenwijd open gezet voor dit soort betutteling. Geniet er maar van, gaat nog veel meer gebeuren | |
Caland | woensdag 16 april 2025 @ 13:50 |
Als je gewoon gezond bent ga je niet extreem veel harder op een e-bike dan op een normale fiets, en je doet ook nog eens iets aan die bierpens van je. | |
Cockwhale | woensdag 16 april 2025 @ 13:50 |
Of van die debieltjes die met hun speed pedelec ook gewoon 50 rijden op het fietspad, of zich als een fietser blijven gedragen op de normale weg tussen auto's en motoren. | |
Straatcommando. | woensdag 16 april 2025 @ 13:50 |
Waarna iedereen overstapt op een andere loophole en het riedeltje van voor af aan begint. | |
Mikeytt | woensdag 16 april 2025 @ 13:50 |
Heeft ie wel gelijk in. Topatleten rennen 100m met 37km/u waarbij je bijna de 45 km p/u haalt middenin. Ik ren ongeveer 30,5km/u bij een 100m sprint. | |
Cockwhale | woensdag 16 april 2025 @ 13:52 |
De gemiddelde mens haalt amper 15kmph rennend ![]() Ik kan sprintend wel boven de 20kmph halen, maar ben dan ook na 1 minuut kapot. | |
Mikeytt | woensdag 16 april 2025 @ 13:53 |
De groei zie je vooral bij de oudere doelgroep. Vooral 75-plussers: https://www.cbs.nl/nl-nl/(...)rs-vaker-slachtoffer Wat logisch is gezien de vergrijzing. | |
Straatcommando. | woensdag 16 april 2025 @ 13:53 |
Niet verrassend nee. Geen idee waarom iedereen dan aan de helm moet | |
Geschiedkundige | woensdag 16 april 2025 @ 13:54 |
Ja dat weet ik. Maar dat is na jarenlange, superintensieve training. Daar is de mens niet voor gemaakt. Dat het kan, wil niet zeggen dat het daarvoor ontworpen is. | |
Mikeytt | woensdag 16 april 2025 @ 13:54 |
20km/u sprint kan zelfs een ongetrainde met overgewicht... dat is 18 seconden op 100m | |
Mikeytt | woensdag 16 april 2025 @ 13:56 |
Nouja, vooral in de stad wel een dingetje momenteel. De meesten fietsen rond de 12km/u in de binnenstad, maar dan heb je elektrische fietsen die 25 gaan. Vooral een reden om de insfrastructuur te verbeteren i.p.v. een helm te verplichten. | |
CarbonC | woensdag 16 april 2025 @ 13:57 |
Dit. We zijn hier gvd niet in Amerika. Bonusklacht: auto's en e-bike bejaarden op turbosnelheid zijn het probleem. | |
Mikeytt | woensdag 16 april 2025 @ 13:58 |
"Want land X in Europa doet het ook en het gaat goed" Het was juist onderzocht dat onze fiets infrastructuur tot de veiligste ter wereld hoorde *omdat* men geen helm heeft. | |
saparmurat_niyazov | woensdag 16 april 2025 @ 13:59 |
De fatbike zelf is al deels het gevolg van de imo twijfelachtige helmplicht voor snorfietsen (een van de redenen dat je geen helm hoefde te dragen op die dingen en op het fietspad mocht was immers dat ze amper harder konden/mochten dan een ietswat doortrappende fietser). | |
MoreDakka | woensdag 16 april 2025 @ 13:59 |
Helemaal correct. Zie ook het zogenaamde vuurwerkverbod. De media doet haar werk ook totaal niet. Het template voor dit soort artikelen is altijd hetzelfde: - Één of andere activistische organisatie doet een oproep, soms met (dubieuze) cijfers. Die oproep wordt kritiekloos herhaald - Soms is er een burgemeester of ander soort bewindspersoon of uitvoeringsorganisatie die dat dan ook kritiekloos ondersteunt of zelf voorstelt - Meestal wordt er dan even gebeld naar één of andere hoogleraar (van een standaard lijstje universiteiten) die meestal hetzelfde zegt met af en toe een kleine 'maar' - Vanaf dat moment wordt er altijd vanuit gegaan dat het originele idee goed is en wordt het voor waar aangenomen dat de relevante minister de oproep over moet nemen en dat de vraag alleen is waarom hij/zij dat niet al gedaan heeft Bij dit onderwerp is het zelfs nog veel slechter. Niet alleen wordt er aangenomen dat een verplichting voor het dragen van een helm goed is, er wordt niet eens uitgelegd waarom dat zo zou zijn. Het artikel slaat zo veel stappen over, het gaat letterlijk van de vage cijfers naar 'waarom is het zo moeilijk om een helm te verplichten', waarschijnlijk omdat ze alleen maar even een 'gedragswetenschapper' konden vinden voor de nodige duiding. Absurditeit ten top. Het idee dat we misschien eerst even moeten onderzoeken of het dragen van zo'n helm zin heeft, daarna of het die cijfers omlaag kan brengen en daarna een afweging van de nadelen van een eventuele plicht komt gewoon bij niemand op. Het is om te janken zo slecht ![]() | |
CarbonC | woensdag 16 april 2025 @ 14:01 |
Dan gaan ze met hun dikke reet weer in een auto zitten. | |
Cockwhale | woensdag 16 april 2025 @ 14:01 |
Nee. Maar je hebt wel gelijk in het feit dat ik 100m veel sneller zou kunnen rennen. De exacte tijd weet ik niet, maar ervan uitgaand dat ik geen last van mijn knieën heb, dan moet het wel tussen de 6 en 8 seconden lukken. | |
Mikeytt | woensdag 16 april 2025 @ 14:02 |
![]() | |
Straatcommando. | woensdag 16 april 2025 @ 14:03 |
Haal dat deels maar weg. Een snorfiets moet je verzekeren, je moet er een rijbewijs voor hebben, je moet 16 zijn. Mag niet harder dan 30km/u kunnen etc | |
Cockwhale | woensdag 16 april 2025 @ 14:04 |
Op de meeste fatbikes zit zelfs een soortgelijke "gaspedaal" als bij een brommer/scooter/motor ![]() | |
Straatcommando. | woensdag 16 april 2025 @ 14:05 |
Hear hear. Ik zei dat toen ook al. Als je verbodsfetisjisten op die gronden gelijk gaat geven is het hek van de dam en dat is wat we nu steeds meer zien. | |
SymbolicFrank | woensdag 16 april 2025 @ 14:06 |
Je hebt hem hier op een gewone fiets niet nodig. Je bent in de VS op vrijwel alle plaatsen gek als je op de fiets durft te stappen, met of zonder helm. De andere landen zitten ergens daartussen. | |
Cockwhale | woensdag 16 april 2025 @ 14:08 |
Bij nader inzien, kan ik het wel in 4 seconden, maar dan moet ik wel wat peper in mijn reet drukken. | |
CryptoPunk | woensdag 16 april 2025 @ 14:43 |
| |
Hexagon | woensdag 16 april 2025 @ 14:45 |
De beste reactie. Wat een micromanagement staat zijn we aan het worden. | |
Eightyone | woensdag 16 april 2025 @ 14:46 |
En even later gaan ze naar de middelbare school. Met een fatbike. | |
MoreDakka | woensdag 16 april 2025 @ 14:49 |
Hij heeft gelijk dat zo'n campagne niet werkt, maar die laatste alinea is echt weer typisch ![]() | |
saparmurat_niyazov | woensdag 16 april 2025 @ 14:53 |
Ook wel een wat ruim genomen leeftijdsgroep hoor. Toen ik elf jaar oud was fietste ik al jaren van en naar school en was ik zeker niet "net begonnen met fietsen", volgens mij is/was dat in Nederland niet abnormaal. | |
W.H.I.S.T.L.E | woensdag 16 april 2025 @ 15:06 |
Er zijn e-bikes die harder gaan dan 25km/u, levensgevaarlijk, zijn ze helemaal belazerd, als eerste deze aanpakken! Je kan het zo met het blote oog zien. En gewoon in de drukke binnenstad en/of drukke (Vondel)park hè. Ergens in de provincie waar het dunbevolkt is, heb ik geen moeite mee, ze gaan hun gang maar. | |
Ozewiezewozewalla | woensdag 16 april 2025 @ 15:40 |
Het grootste gevaar op het fietspad zijn ouderen op een e-bike die hun fiets niet onder controle hebben en jongeren op een fatbike die hun gedrag niet onder controle hebben. Dat los je niet op met een helm(plicht). Ik zie overigens wel steeds meer mensen (50+ers) op een e-bike met een helm op, dat is op zich niet verkeerd. | |
bloodymary1 | woensdag 16 april 2025 @ 16:10 |
Dus eigenlijk komt de toename van het aantal heftigere ongelukken door de combinatie van E-bikes met elektrische (zwaardere) auto's... | |
Cupfighter | woensdag 16 april 2025 @ 16:53 |
Het fijne van een fiets is juist dat geen helm op hoeft, ik vind het ondingen zeker bij warm weer, en je moet ze overal mee naartoe slepen als je ergens naar binnen gaat | |
Seeburg54 | woensdag 16 april 2025 @ 16:55 |
Als ik verplicht een helm op moet op de fiets, dan fiets ik nooit weer. Makkelijk zat. | |
Firuze60 | woensdag 16 april 2025 @ 17:44 |
Kan ik mij ook nog herinneren. Toen dat nog niet verplicht was het leuk op een brommertje, met helm op niks an, snel brommer verkocht en rijbewijs gehaald, zonder helm op in de auto dan maar. ![]() | |
CarbonC | woensdag 16 april 2025 @ 17:46 |
En dus is de reactie dat gewone fietsers maar een helm op moeten doen ![]() | |
Weltschmerz | woensdag 16 april 2025 @ 17:46 |
Ik zou hem toch maar opzetten in de auto, voor je veilgheid. | |
Firuze60 | woensdag 16 april 2025 @ 17:47 |
Hmmm, heb zelfs jaren geweigerd een riem om te doen. | |
-XOR- | woensdag 16 april 2025 @ 17:53 |
Fietshelm ![]() | |
SymbolicFrank | woensdag 16 april 2025 @ 17:55 |
"Liever invalide dan ongemak!" of "Ik kan uitstekend rijden en krijg geen auto-ongeluk!" Helemaal ongemakkelijk als je naast zo iemand zit, die worden kwaad als je wel je gordel omdoet: "Vertrouw je me niet?!" Als ze er op staan dat ik hem af doe, stap ik ook meteen uit. | |
Firuze60 | woensdag 16 april 2025 @ 17:59 |
Uiteraard alleen als bestuurder, of als bijrijder achterin al helemaal niet, dat laatste nog steeds niet trouwens. | |
Red_85 | woensdag 16 april 2025 @ 18:01 |
Hier hetzelfde. Heb verder ook geen e-bike Overigens ben ik wel voor de stelregel: helmplicht op alles wat niet exclusief aangedreven is door de mens. | |
KreKkeR | woensdag 16 april 2025 @ 18:02 |
Ligt het nou aan mij of wordt er in die grafiek geen onderscheid gemaakt tussen een gewone fiets en een electrische fiets? Dat is toch een essentieel verschil? Ook leeftijd lijkt me relevant. | |
Red_85 | woensdag 16 april 2025 @ 18:02 |
Jep. En fatbikes. En wie mag dat weer oplossen? De makkelijkste weg. Dat is nu typisch NL. | |
Firuze60 | woensdag 16 april 2025 @ 18:03 |
Juridisch is er geen verschil tussen die twee, eerder uitgelegd. | |
SymbolicFrank | woensdag 16 april 2025 @ 18:05 |
Gemakzucht. Veel te ingewikkeld. Er was vroeger ook geen aparte categorie voor een bommer, en daarna ook niet voor een snorfiets. | |
Vincent_student | woensdag 16 april 2025 @ 18:06 |
Ik herinner me precies dezelfde discussie toen autogordels werden verplicht. | |
Firuze60 | woensdag 16 april 2025 @ 18:06 |
Precies dat en later ook op de achterbank verplicht. | |
Red_85 | woensdag 16 april 2025 @ 18:18 |
over 10 jaar *overheid wil dat u gaat lopen in een michelin pak over straat, veiliger tegen de fatbike ongelukken met voetgangers* Vincent_student: Soms moet je ook even voor jezelf gaan nadenken. Autogordel was echt wel iets he. Toen waren er jaarlijks 3.500 verkeersdoden met nog niet eens de helft aan auto's van wat we nu hebben. Beetje appels en peren dit. | |
Red_85 | woensdag 16 april 2025 @ 18:23 |
Wat ook is, in het buitenland is een helm verplicht (DE). Alleen daar is fietsen sowieso niet zo veilig als in NL met al onze aparte en gescheiden fietspaden. Non-discussie dit. | |
Wienerschnitzels | woensdag 16 april 2025 @ 18:35 |
Tuurlijk niet, hoe moet ik dan boodschappen doen? | |
Weltschmerz | woensdag 16 april 2025 @ 18:38 |
Voor die tijd droeg ook niemand een helm op de fiets. Hoe dan ook, dit gaat om normstelling. Het fietsen moet juist veilig zijn en het dragen van een helm is het verkeerde signaal dat ontmoedigd moet worden. Voor behoud van onze fietscultuur moeten kinderen veilig kunnen leren fietsen, daar is geen sprake van met allemaal dwazen die zoveel risico nemen dat een helm zin heeft. Ik ga toch ook niet met zo'n boksers hoofdbescherming de kroeg in? Zo ga je ook niet gekleed voor een gevaarlijke sport het fietsverkeer in. | |
SymbolicFrank | woensdag 16 april 2025 @ 18:41 |
Ja, en in de VS toen airbags, omdat ze relatief toch wel veel Amerikanen van de voorruit moesten schrapen. | |
SymbolicFrank | woensdag 16 april 2025 @ 18:42 |
Mensen weer leren rekening te houden met elkaar. | |
BlaZ | woensdag 16 april 2025 @ 18:43 |
Ondanks dat je opmerking wel degelijk hout snijdt lijkt me dat dit soort effecten erg lastig door te berekenen zijn. | |
Fleischmeister | donderdag 17 april 2025 @ 00:07 |
Dat ze dat verplichten als je fiets gemotoriseerd is prima, maar laat de normale fietser met rust. | |
Akkerdjie | donderdag 17 april 2025 @ 07:17 |
Ik repost mijn post in het andere gesloten topic (vanwege slechte OP) nogmaals hier: Er zijn genoeg argumenten waarom een fietshelm weinig zin heeft en zelfs negatief werkt als het een generale regel wordt. Het lijkt vooral een Europese lobby, aangezien het hoofdargument is: “land X binnen Europa doet het ook!”. Het FN had er een mooi artikel over geschreven na de vorige golf van propaganda eind vorig jaar: https://archive.ph/2024.0(...)er-een-helmplicht-in Dus: halvering van het aantal slachtoffers sinds 1996, ondanks 15% meer mensen en meer auto’s, meer kilometers fietsen bij jongeren, toename aantal ongelukken bij 70+ers door vergrijzing, ebikes en datbikes die erbij zijn gekomen. Door de absolute halvering is het relatieve aantal nu gestegen, waarschijnlijk vanwege die e-bikes, forse vergrijzing en een stuk meer auto’s op de weg. Beleidsvoorstel van de lobby: gegeneraliseerde verplichte helmplicht. Wtf. Maar ik verwacht niks meer van het oude liberale Nederland, die zijn al machteloos geworden en gebleken. Er wordt nog een tijdje propaganda gevoerd met schijnargumentwn on de Overton Window te verschuiven, zodat het gewillige gros verder om is, om het daarna gewoon door te voeren. Welke partij had dit in hun programma staan? Wie vond dit nu zo’n belangrijke onderwerp dat er een agressieve mediacampagne voor op poten is gezet? [ Bericht 11% gewijzigd door Akkerdjie op 17-04-2025 10:18:02 ] | |
Glazenmaker | donderdag 17 april 2025 @ 07:25 |
Er is bijna wekelijks een janktopic over fatbikes en er raken nu meer jongeren gewond. | |
raptorix | donderdag 17 april 2025 @ 07:30 |
Welke ezel valt nou op ze kop als je van een fiets pleurt, als je beetje Nederlander bent handle je dat op een goede manier. | |
ErwinRommel | donderdag 17 april 2025 @ 10:40 |
Precies. Draag dan gewoon een integraalhelm 😎 | |
SymbolicFrank | donderdag 17 april 2025 @ 11:35 |
Ik twee keer. De eerste keer viel mijn remhendel in mijn voorwiel en maakte ik een salto. De tweede keer reed ik tijdens een sneeuwstorm tegen een brommer en knalde ik met mijn hoofd tegen de stoeprand. Beide keren maandenlang met een zware hersenschudding in het ziekenhuis. Ook een keer een ongeluk gehad op de brommer toen ik mijn helm niet vast had gemaakt, want onhandig. Een helm die afvliegt bied geen bescherming en ik kon weer het ziekenhuis in. | |
Discombobulate | donderdag 17 april 2025 @ 11:39 |
Qua hoofd- of hersenletsel maakt het geen flikker uit of je een helm draagt op de fiets. Neurochirurg Henry Marsh had dat een keer besproken. Dus als je minder letsel wil, draag dan kniebeschermers of wat dan ook, maar wel of niet een helm maakt geen significant verschil. Dus echt onzin weer om helmen te dragen op de fiets. | |
capricia | donderdag 17 april 2025 @ 11:40 |
Voor je noodpakket: ![]() | |
Discombobulate | donderdag 17 april 2025 @ 11:41 |
Overigens mogen mensen ook wel leren valbreken. Lekker je handen uitsteken op de grond als je valt. ![]() | |
Weltschmerz | donderdag 17 april 2025 @ 12:13 |
Dat is de EU, het is altijd weer een of andere Scandinavier die Franse kaas verplicht wil pasteuriseren, een Maltees die de bewegwijzering van skigebieden voorschrijft en een Napolitaan gaat de fietsveiligheid voor heel de EU even dwingend voorschrijven want hij heeft over Nederland een rapportje geschreven. Het is het EU ideaal van de intensieve menshouderij. Zij moeten onze levens bewaren, statistisch gezien vooral, geen eigen verantwoordelijkheid en ook geen keuzevrijheid. Het gaat dan ook altijd om passieve veiligheid, nooit om competentie en keuzevrijheid. Een auto is ook veiliger als ie zo'n dikke raamstijl heeft dat je de helft van de weg niet kunt zien, maar op jaarbasis scheelt het toch weer 2.4 doden onder de mensen die een ravijn in zijn gereden. Onze grote steden bestaan voor de helf uit buitenlanders die nooit hebben leren fietsen, daar wordt dan een wildgroei aan steps en elektrische fietsen en Oostblok vrachtwagenchauffeurs en expats met een Amerikaans rijbewijs over uigestort en dan wordt het onveilig, en dan wil de overheid natuurlijk maar wat graag ingrijpen met verboden en verplichtingen. Zoals ook alle inbreuken op de privacy door de staat wordt gerechtvaardigd met de vergrootte onveiligheid die die staat gecreeerd heeft. Controle, controle, controle, en ondertussen doet de Nederlandse overheid alsof die de Nederlandse fietscultuur zelf gecreeerd heeft, en niet vooral een sta in de weg was. | |
ErwinRommel | donderdag 17 april 2025 @ 12:15 |
🤣👍 | |
CarbonC | donderdag 17 april 2025 @ 12:21 |
Zie ook CryptoPunk in NWS / Nederlanders willen geen fietshelm, maar dat gaat misschien veranderen Er worden op veel terreinen (o.a. milieu) irrationele keuzes gemaakt. | |
StateOfMind | donderdag 17 april 2025 @ 13:36 |
En wandelhelmen ![]() Van kevlar ![]() En dan in een dik bubbeltjesfoliepak ![]() Met veiligheidsschoenen ![]() En een veiligheidsspeld ![]() | |
Kip_Frites_Appelmoes | donderdag 17 april 2025 @ 14:15 |
Wandelhelmen zie ik nog niet zo snel komen. Maar ik zie het er nog wel van komen dat je als voetganger 's avonds en 's nachts ook verlichting en een reflecterend hesje moet dragen. | |
SymbolicFrank | donderdag 17 april 2025 @ 15:59 |
Ik ben nog een keer flink onderuit gegaan en toen heeft mijn hoofd ook gestuiterd, maar toen had ik wel een goede helm op. Dus naast een paar dagen heel suf was er verder niets aan de hand (behalve een gebroken been, dan). Naast er voor zorgen dat je hoofd niet open vliegt is een goede helm namelijk ook schokabsorberend. Bij twijfel moet je maar eens kijken naar soldaten, die hebben ook zo'n ding. | |
Akkerdjie | donderdag 17 april 2025 @ 17:50 |
Ik denk dat de parafrasering van de neurochirurg vooral wat nuance mist, maar het feit blijft dat ze alleen nut hebben voor enkelvoudige ongelukken en met een snelheid van max zo’n 22,5km/h, anders moet je al speedpedelec-helmen gaan dragen of integraalhelmen of zo. Bij botsingen met auto’s met 30km/h zit je al op een impact die tien keer zo groot is als een enkelzijdig ongeluk en is zwaar hersenletsel zowat niet meer te voorkomen met een helm (als je niet al gewoon je nek breekt of zo) en met 40km/h is het meestal wel klaar. Ik zie nog wel nut bij ouderen en kleine kinderen, daar valt nog wat voor te zeggen. Als de ouderen tenminste niet harder fietsen dan 22,5kmh op hun ebike. E-bikes zouden al zwaardere helmen verplicht moeten stellen aangezien die al snel te snel gaan. Het nut is dus inderdaad best beperkt, zeker van de standaardversies. | |
Straatcommando. | donderdag 17 april 2025 @ 17:54 |
Tacticool op je fatbike | |
Kramerica-Industries | donderdag 17 april 2025 @ 17:54 |
Er stond vandaag een artikel over in het Parool. Dat ging weliswaar alleen over dodelijke fietsongelukken, maar toch. Bijna de helft van de dodelijke fietsslachtoffers reed op een e-bike. Dat klinkt als veel, maar bedenk dat tegenwoordig bijna de helft van de Nederlanders op een e-bike rijdt. Dus dat lijkt er toch op te wijzen dat op een gewone fiets de kans op een dodelijk ongeluk net zo groot is als op een e-bike. Het merendeel van de 246 dodelijke slachtoffers overleed aan hoofdletsel. Dus dat zou op zich een argument zijn voor het dragen van een helm. In het artikel staat echter ook dat het merendeel van de dodelijke slachtoffers 70+ was. Verder wil ik er ook op wijzen dat die 246 doden in schril contrast staan met het aantal doden dat jaarlijks valt ten gevolge van valpartijen binnenshuis. (bijna 5000) Dus statistisch gezien zou het veel effectiever zijn om een helm op te zetten als je de trap op loopt of in bad gaat, want daar is de kans op een valpartij met dodelijke afloop 20x groter, zeker voor senioren. Maar handhaven achter de voordeur is nu eenmaal een stuk moeilijker dan op de openbare weg, dus komt men met een fietshelm. Dat begrijp ik, maar dan denk ik toch dat het zinvoller is om een fietshelm te verplichten voor alleen de categorie 70-plussers dan voor iedereen. | |
Raw85 | donderdag 17 april 2025 @ 17:56 |
Je kunt ook met zo’n helm nog steeds onthoofd worden door je zoon | |
Straatcommando. | donderdag 17 april 2025 @ 18:05 |
Als je dat nu verbiedt gebeurt het volgend jaar niet meer. Heeft even tijd nodig. | |
capricia | donderdag 17 april 2025 @ 18:30 |
Ja. Merendeel van de dodelijke ongelukken betreft zelfs 80 plussers. Aantal verkeersdoden voor tweede jaar op rij gedaald - https://nos.nl/l/2563902 Doe maar een helm voor deze mensen. | |
niggeplease | donderdag 17 april 2025 @ 18:49 |
2 helmen is net als 2 mondkapjes is gewoon nodig. Iedereen die daar aan twijfelt is een helmontkenner. | |
Discombobulate | donderdag 17 april 2025 @ 18:58 |
Het artikel van Henry Marsh met desbetreffende onderzoeken dat helmen niets doen: https://usa.streetsblog.o(...)says-british-surgeon | |
SymbolicFrank | donderdag 17 april 2025 @ 19:12 |
Ja, je moet minimaal een skihelm dragen op de elektrische fiets. Een open integraalhelm (alleen de bovenkant) is ook prima. Ik had eerst een volle fietshelm van Abus gekocht, want dat is het grootste merk. En ook 1 van de duurste. En die zou ik echt niemand aanraden: volledig gemaakt van het slechtste en goedkoopste plastic, dat al breekt als je er nog maar naar kijk en vrijwel geen demping. Hij ging al kapot bij het in elkaar zetten en er zitten alleen een een paar ribbeltjes piepschuim in. Ik draag altijd een skihelm van de Lidl: kan tegen een stootje, met demping en zit comfortabel. En die kostte minder dan een kwart van die Abus rommel. | |
SymbolicFrank | donderdag 17 april 2025 @ 19:21 |
Ja, het dragen van een fietshelm vermindert het aantal ongelukken niet, dat klopt. En zo'n dunne fietshelm heeft inderdaad ook weinig meerwaarde als je tegen de grond gaat. Ik zie zelfs mensen met dingen zoals opvouwbare of inschuifbare fietshelmen. Dan kun je helemaal beter niets op je hoofd doen, dan heb je er ook geen onterecht vertrouwen in. En ja, dat oude mensen kwetsbaarder zijn is natuurlijk niet zo gek. Ze reageren minder snel en hebben niet meer de wendbaarheid om er op te reageren. Plus dat ze veel sneller wat breken, omdat hun botten verkalkt zijn. En dan is een elektrische fiets net een goed ding: zo komen ze buiten en hebben ze beweging. Maar wel die helm opzetten, natuurlijk! Het is wel een feit, dat hoofdletsel bij een ongeluk het makkelijkste optreed en het dodelijkste is. Ik heb drie keer veel geluk gehad, mij hebben ze geen vierde keer. En zo oud ben ik nog niet, maar ik heb al goed gemerkt dat je wel flink in beweging moet blijven om niet vast te roesten. Als je tegen de grond gaat is het vaak trouwens meestal beter om dat te doen als een zak aardappelen in plaats van je schrap te zetten. Dat werkt alleen als je de klap ook helemaal met je spieren op kunt vangen en dat is moeilijk. [ Bericht 3% gewijzigd door SymbolicFrank op 17-04-2025 19:28:20 ] | |
ACT-F | donderdag 17 april 2025 @ 21:32 |
https://www.nrc.nl/nieuws(...)-fietsangst-a4890034 | |
SymbolicFrank | donderdag 17 april 2025 @ 21:40 |
"130 op de snelweg en 80 in de stad! En van die fietspaden kunnen we mooi nog wat extra rijstroken maken!" | |
Red_85 | vrijdag 18 april 2025 @ 00:51 |
Wanneer ga jij op sarcastaball? | |
Ozewiezewozewalla | vrijdag 18 april 2025 @ 07:47 |
Nee, geen veilgheidsspeld! Voor je het weet prik je de airback kapot! ![]() | |
bloodymary1 | vrijdag 18 april 2025 @ 09:30 |
Ik vind dat iedereen die een helm op wil zetten dat moet doen. En iedereen die dat niet doet, doet het niet. Waarom moet dat verplicht zijn? En vanwaar toch dat streven dat iedereen 100 jaar moet worden...? | |
W.H.I.S.T.L.E | vrijdag 18 april 2025 @ 09:33 |
ik vind, begin eerst met elektrische fietsen een helm verplichten, dan kom je al heel ver. Ik denk dat in Amsterdam dan ineens veel burgers zullen overstappen naar de gewone fiets. een win-win situatie en mensen die lange afstanden fietsen met de elektrische fiets, die zullen het dragen van een helm geen probleem vinden. | |
SymbolicFrank | vrijdag 18 april 2025 @ 09:43 |
Ik ben er wel voor dat we zoveel mogelijk kruispunten vervangen door rotondes, met een fietspad er omheen. Alhoewel dat zeker in de ochtendspits wel averechts kan werken, met automobilisten die haast en een ochtendhumeur hebben en nog niet helemaal wakker zijn. Verder horen we tegenwoordig meer geluiden over het bevorderen van de doorstroming en het bouwen van meer rijstroken. | |
Red_85 | vrijdag 18 april 2025 @ 09:47 |
Die laatste 2 zijn ook het belangrijkste. Je wil niet dat je woonplaats vol zit met verkeer. Dat is nog onveiliger uiteindelijk. Doorstroming is key, opstoppingen maken dom. | |
SymbolicFrank | vrijdag 18 april 2025 @ 09:57 |
Zeker, maar dat doe je dus niet door ruimte te maken voor meer auto's. Dat doe je door alternatieven aan te bieden. Toen ze 15 jaar geleden de ring rond Eindhoven vernieuwd hebben, was het doel om de auto's daar zo snel mogelijk vanaf te krijgen. De doorstroming moest dus verbeterd worden. En de instroom moest omlaag. Dus langere files en minder rijstroken voor de weghelften die er naar toe gingen. En brede uitgaande weghelften. Dus als je er eenmaal doorheen was, kon je doorrijden. Toch werd het op de ring alleen maar drukker, want meer ruimte. Dus netto stonden er meer mensen nog langer in de file. Terwijl ondertussen ook het openbaar vervoer afgeschaald is. | |
saparmurat_niyazov | vrijdag 18 april 2025 @ 10:16 |
Over streven gesproken, ook hier zie je weer dat er zonodig een mooi afgerond en waarschijnlijk onhaalbaar doel aan het beleid moet worden geplakt: Ten eerste zou je je kunnen afvragen hoe logisch het is om een streven te koppelen aan beleid dat oprecht op basis van "vrijwilligheid" en "zelfovertuiging" zou zijn, ten tweede hebben we dit ook allemaal al eens eerder gezien en wordt de deur daarmee meestal op een kier gezet voor paniekberichten en dwingender beleid zodra de doelstelling inderdaad onrealistisch blijkt. Je kunt de uitgekauwde krantenkoppen over een, twee of vijf jaar eigenlijk al voor je zien. "Nederlanders zijn nauwelijks vaker fietshelmen gaan dragen, artsen zien de gevolgen", "Experts waarschuwen: zet een helm op", Nog geen 1 op de 10 Nederlanders draagt een fietshelm, minister wil maatregelen", "Artsen en veiligheidsorganisaties adviseren helmplicht", Helpt de VVD de Kamer aan de meerderheid voor een helmplicht?, "Vijf vragen over de helmplicht" We zien het ook alweer in de OP. Nederlanders die geen helmpje dragen worden "koppig" genoemd omdat ze niet braaf hetzelfde doen als in landen zonder fietscultuur, we halen er een arts bij die weer eens mag vertellen dat hij werk heeft door het (niet) doen van X, we halen er een expert bij die mag vertellen hoe we mensen kunnen manipuleren, en we smijten met een heleboel algemene cijfers die heel spannend klinken. | |
Red_85 | vrijdag 18 april 2025 @ 10:22 |
Klopt. Wedden op meer paarden. Alleen in NL gaat dat op een of andere manier niet omdat alternatieven compleet ruk zijn. Zie idd de aftakeling van het ov in de afgelopen decenia. Daarom pakken ook meer mensen de auto. Als de reistijd, comfort en kosten dan ook nog eens veel beter zijn met de auto tov ov is de keuze snel gemaakt. Toen ik nog werkte op Schiphol en na opening van de 2de coen+a5 ben ik nooit meer met de trein gegaan vanuit mn oude woonplaats. Dat is in de randstad he. Ik koos voor de auto en zo om me heen deden een hoop anderen dat ook. Omdat alles gewoon beter was dan die brakke kuttrein met al zn vertragingen, reistijd en onbetrouwbaarheid. Dat is toch het failliet van het ov stelsel? | |
Red_85 | vrijdag 18 april 2025 @ 10:23 |
Madlener mag ff kijken naar die fatbikes en daar wat aan doen. Wil niet ligt op t kerkhof. | |
raptorix | vrijdag 18 april 2025 @ 10:25 |
Hoe kom je erbij dat het OV aftakelt? Frequenties zijn opgeschaald, infrastructuur is verbetert. | |
Caland | vrijdag 18 april 2025 @ 10:29 |
Het wordt duurder dus het is kut ofzo, maar er zijn nog nooit zoveel mensen met het OV gegaan. Juist in de Randstad. Alleen de IC direct blijft het zorgenkindje. Maar als ik Den Haag - Rotterdam zie, mensen die daartussen moeten pendelen pakken zelden de auto. | |
SymbolicFrank | vrijdag 18 april 2025 @ 10:30 |
Van sommige treinen wel. De meeste bussen zijn verdwenen of vervangen door zo'n klein 8 persoons busje dat nog twee keer per dag rijd, behalve in het weekend en tijdens de schoolvakanties. Dit allemaal in het kader dat alleen volle bussen rendabel zijn. Als je de bussen onbruikbaar maakt, worden ze uiteraard ook niet meer gebruikt. | |
raptorix | vrijdag 18 april 2025 @ 10:31 |
Inderdaad, het enige slechte stuk is grote stukken van de Provincie. | |
SymbolicFrank | vrijdag 18 april 2025 @ 10:31 |
In de rest van het land rijden niet overal treinen, metro's en trams. | |
raptorix | vrijdag 18 april 2025 @ 10:32 |
Dan hebben we het echt over de kleine dorpen, in middelgrote steden is er veel verbeterd, ik noem als voorbeeld Zaandam, daar rijden veel beter busverbindingen als vroeger. | |
Caland | vrijdag 18 april 2025 @ 10:32 |
Daarom is de randstad juist een extreem slecht voorbeeld. | |
SymbolicFrank | vrijdag 18 april 2025 @ 10:32 |
Ja, in heel de rest van het land heb je alleen in de steden nog wat openbaar vervoer. | |
SymbolicFrank | vrijdag 18 april 2025 @ 10:33 |
Dat is niet mijn ervaring, maar ik woon ook niet in Zaandam. | |
bloodymary1 | vrijdag 18 april 2025 @ 10:51 |
Wat een slecht voorbeeld, Zaandam is tegenwoordig gewoon het verlengde van Amsterdam. Ik woon 35 km van Eindhoven. Met de auto ben ik er in 25 minuten. Met het openbaar vervoer zou ik er anderhalf uur over doen. | |
raptorix | vrijdag 18 april 2025 @ 10:59 |
Komt ook omdat Brabant een beetje een gekke provincie is, een paar vrij grote steden, en dan een heleboel dorpen relatief ver van de steden af. | |
SymbolicFrank | vrijdag 18 april 2025 @ 11:11 |
Ik woon in Limburg en ik kijk altijd of er een treinstation in de buurt is zodat ik mijn fiets mee kan nemen, als er geen goede busverbinding is. Zelfs in de steden. Ik moest laatst ergens in Heerlen zijn, waar je met het OV alleen om 08:30 kon komen als je er de vorige dag naar toe ging. Of ruim een half uur moest lopen. De frequentie van de bussen is ook flink teruggelopen, alhoewel er op een paar drukke routes weer wat bussen bijgekomen zijn. | |
Alarmonoff | vrijdag 18 april 2025 @ 11:18 |
Gewoon alle bestrating vervangen door rubber tegels. | |
Red_85 | vrijdag 18 april 2025 @ 11:30 |
Wat frank zegt plus de kosten. Ik rij tegenwoordig goedkoper per km met mijn 2de hands auto dan een treinkaartje. Zeker als mn vriendin nog naast me zit ook. Lijnen zijn verdwenen in het onderliggende ov net en volgens mij heeft de ns zo'n slecht jaar gedraaid vorig jaar dat ze het verlies aan reizigers moesten compenseren met nog hogere prijzen. Gaat top. | |
Red_85 | vrijdag 18 april 2025 @ 11:30 |
Die drukke routes zijn moneymakers en de rest kan de tyfus genieten. | |
TAmaru | vrijdag 18 april 2025 @ 12:54 |
Een helm voor langzame verplaatsingen binnen de stad is natuurlijk volledige onzin. Maar op elektrische fietsen is het wel zinvol. Dan dam je meteen op een legale manier die hele fatbikerage in, want die zogenaamde coole kids op hun fatbike gaan natuurlijk nooit een helm dragen. Als je ziet hoe hard sommige mensen op elektrische fietsen rijden ... daar word ik als voetganger wel eens bang van. Regelmatig word ik bijna van mijn sokken gefietst door mensen die met 40 per uur aan komen scheuren en niet op zebrapaden of wat dan ook letten. | |
von_manstein | vrijdag 18 april 2025 @ 13:50 |
Verplichten heeft weinig nut ivm beperkte handhaving. Wat denk ik beter werkt is alle (semi)motorische fietsen voorzien van een kenteken en alle motorische fietsen en brommers, verzekering technisch en juridisch gelijk te stellen aan motors, auto's en vrachtwagens. Doe je debiel op een elektrische fiets of brommer en maak je brokken en is het je eigen schuld. --> jammer dan. | |
SymbolicFrank | vrijdag 18 april 2025 @ 14:24 |
Dan eerst zorgen dat het OV weer heel bruikbaar is. | |
Eightyone | vrijdag 18 april 2025 @ 15:19 |
Tot een paar jaar terug deed ik op de fiets nog weleens oortjes in. Niet hard, en van een wat ouderwets type waar je verkeersgeluiden goed doorheen kon horen (moderne generaties duw je een stukje verder in de oorschelp). In de tijd dat motorisch verkeer nog vooral uit auto's en brommers bestond, was het nog snel op te merken. Sinds de dominantie van de e-bike durf ik het niet meer, want zelfs zonder oortjes in hoor je ze amper. Dat zal m'n omgeving vast als winst zien, maar ik mis de muziek en dergelijke wel. | |
Isengrimus | vrijdag 18 april 2025 @ 16:40 |
Niet zeuren en per direct verplicht stellen die fietshelm. In de jaren '70 werd er ook moeilijk gedaan over de verplichte motorhelm en de verplichte veiligheidsgordels. En nu ? Duizenden levens hebben die attributen al gered om maar te zwijgen over het levenslange letsel dat zonder die dingen was opgelopen. Veel leed en ook veel maatschappelijke kosten zijn voorkomen. Je zal toch wel gek zijn om zonder helm op de motor te stappen of je gordel in de auto niet om te doen. Niet zeuren en bedelen om die fietshelm op te zetten. Verplichten! | |
Stoney3K | vrijdag 18 april 2025 @ 16:48 |
Het verschil is dat motorhelmen en gordels ook echt bewezen effectief zijn tegen het letsel waar ze tegen moeten beschermen. En dat valt zelfs bij motorhelmen nog te bezien: Dan kun je beter pleiten voor verplichte motorpakken omdat het meeste letsel bij motorongelukken bestaat uit schaafwonden. Bij fietsers is het meeste letsel geen hoofdwonden. Een helm gaat niets doen tegen een gebroken heup als gevolg van een valpartij. En het verplichten van een fietshelm (dus niet alleen aanraden) kan het gevolg hebben dat mensen daardoor eerder de auto pakken. Dan ben je dus nog verder van huis want je wil graag dat mensen meer gaan fietsen. | |
Isengrimus | vrijdag 18 april 2025 @ 16:55 |
Bij fietsers gaat het JUIST om de hoofdwonden. Ook bij relatief kleine aanrijdingen. Ga eens kijken op de Eerste Hulp in een ziekenhuis en lees het laatste verslag over het aantal omgekomen verkeersslachtoffers. Maar hetzelfde gezeur zagen we ook in de jaren 70 met motorhelmen en autogordels. | |
MoreDakka | vrijdag 18 april 2025 @ 17:00 |
Kun je dat onderbouwen cq bewijzen? Ik vermoed van niet want dan had de lobbygroep die dit nieuwsbericht bedacht heeft dat ook wel gedaan. | |
Sherlock_Holmes | vrijdag 18 april 2025 @ 17:42 |
De ene keer dat ik viel met de fiets lag mijn knie open. Voor toeristen kan ik het nog begrijpen, omdat daarvan de meerderheid normaal gesproken niet op een fiets zit en daardoor ook geen reflexen heeft. | |
sp3c | vrijdag 18 april 2025 @ 18:32 |
Denk dat ze gewoon die ene flapdrol die ze konden vinden met een fietshelm aan hebben gesproken en dan is de kans logischerwijs groot dat het geen Nederlander is want die houden niet van fietshelmen |