Wat een onzin zeg. Een helm is een extra drempel om de fiets te pakken en is ontzettend onhandig.quote:Nederlanders willen geen fietshelm, maar dat gaat misschien veranderen
Wie aan Nederland denkt, denkt aan fietsen. Nederlanders en fietshelmen zijn een minder goede combinatie. We vinden ze lelijk, niet lekker zitten, en bijna niemand draagt ze.
Dat moet veranderen, vindt minister Madlener van Infrastructuur, want elk jaar belanden veel mensen na een fietsongeluk op de spoedeisende hulp. Vorig jaar waren dat 74.300 fietsers, van wie 48.900 met ernstig letsel, blijkt uit nieuwe cijfers van VeiligheidNL. En de groep met ernstig letsel wordt steeds groter.
Vandaag begint de landelijke "Zet 'm Op"-campagne, met als doel dat meer Nederlanders vrijwillig kiezen voor een fietshelm. "Dit soort veranderingen kunnen slagen", zegt gedragswetenschapper Inge Merkelbach van de Erasmus Universiteit. "Maar het zal een traject van de lange adem worden."
Meer bescherming op de fiets is hard nodig, zegt David Baden. Als arts op de spoedeisende hulp van het Diakonessenhuis in Utrecht ziet hij dagelijks fietsers die een ongeluk hebben gehad.
Van alle fietsslachtoffers vorig jaar had ongeveer de helft (49 procent) een botbreuk. Maar een fietsongeluk kan ook leiden tot licht hersenletsel (13 procent) of ernstige schade aan de hersenen of de schedel (4 procent).
Oncomfortabel en onprettig
Om het aantal fietsslachtoffers te verminderen, wil minister Madlener dat over tien jaar ongeveer een kwart van de Nederlanders een helm draagt. Nu is dat nog maar 4 procent.
Dat is geen gemakkelijke opgave, zegt gedragswetenschapper Merkelbach. "Verandering leidt altijd tot weerstand." Zeker bij ingesleten gewoontes zijn veranderingen volgens haar lastig, en fietsen zonder helm is voor Nederlanders doodnormaal.
Als een verandering ook nog oncomfortabel wordt gevonden, is de weerstand nog groter, zegt Merkelbach. "Je moet een fietshelm aanschaffen, het doet iets met je kapsel, en niemand anders draagt hem. Dat vinden mensen onprettig: we willen niet de odd one out zijn."
Hoe gaan die koppige Nederlanders dan toch een fietshelm dragen? In het plan van minister Madlener wordt "zelfovertuiging" genoemd als belangrijkste tactiek.
Nieuwe gewoonte
Om mensen zelf te laten kiezen voor een helm, zijn de komende tijd in het hele land acties waarbij je een helm kunt uitproberen. Ook moet de helm aantrekkelijker worden door verbetering van het design en kortingsacties.
De campagne richt zich in eerste instantie vooral op ouders van jonge kinderen, forenzen en ouderen. Mensen van 55 jaar en ouder vormen immers bijna de helft (41 procent) van alle fietsslachtoffers op de spoed. Vaak zijn dit mensen op een e-bike, ziet Baden. "Dat heeft te maken met verminderde spierkracht, een verminderd reactievermogen en juist een sneller bewegend voertuig."
Ook kinderen tot elf jaar belanden regelmatig in het ziekenhuis. "Zij beginnen net met fietsen", zegt Baden. "Ze zijn de vaardigheid nog aan het leren, en hebben nog minder zicht op de gevaren van het verkeer."
Het is slim om de fietshelm te introduceren bij deze nieuwe generatie fietsers, vindt Merkelbach. "Bij een groep die nog niet eerder heeft gefietst, is het makkelijker om een nieuwe gewoonte aan te leren."
Onhandig
In Utrecht, dé fietsstad van Nederland, peddelen vrijwel alle fietsers nog rustig zonder helm door de straten. Ook ouderen, kinderen en hun ouders. Willem (63) is onderweg met een ov-fiets en denkt er "wel eens over na", maar gebruikt tot nu toe alleen een helm met mountainbiken.
Hij vindt een helm vooral onhandig. "Dan moet ik hem meenemen in de trein."
Ook Erik Zomerhuis (40) rijdt helmloos langs de gracht, zijn dochtertje Noor zonder helm voorop. Hij heeft wel nagedacht over het aanschaffen van een helm, toen Noor werd geboren, "maar het is er nooit van gekomen".
Hoewel hij er zelf geen draagt, vindt hij het goed als mensen dat wel doen. Voor hem zou de stap om er een te dragen kleiner worden als meer Nederlanders dat zouden doen. "In Denemarken is het heel gewoon, eigenlijk is het gek dat wij het niet gewoon vinden."
Lydia McLeod (28) is een van de weinige fietsers in het centrum die wel een helm draagt. "Ik ben opgegroeid in Schotland", verklaart ze. "Het is daar normaal, en ik blijf het doen hier."
Ze vindt het "een beetje" dom dat de meeste Nederlanders er niet aan willen. "Vooral als ik zie dat kinderen wel een helm dragen, maar hun ouders niet. Dan denken die kinderen: als ik ouder ben, hoeft het niet meer."
En mensen die met een helm een vals gevoel van veiligheid krijgen en daardoor harder/roekelozer gaan rijden. Vooral met elektrische fietsen waarbij niet iedereen zich realiseert dat ze een stuk sneller gaan.quote:Op woensdag 16 april 2025 09:40 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Lijkt me typisch een regel die uiteindelijk voor meer ongelukken zorgt, doordat bv mensen over de hele linie minder gaan fietsen en juist met de auto gaan bijvoorbeeld. En daardoor ook weer minder fit worden.
Denk dat dit echt goed doorgerekend moet worden.
203 per dag, geloof er niks van.quote:Dat moet veranderen, vindt minister Madlener van Infrastructuur, want elk jaar belanden veel mensen na een fietsongeluk op de spoedeisende hulp. Vorig jaar waren dat 74.300 fietsers, van wie 48.900 met ernstig letsel
Er rijden juist aanzienlijk minder scooters en brommers dan in de jaren 90 en daarna. Het zijn eerder de e-bikebejaarden die op grote schaal voor problemen zorgen.quote:Op woensdag 16 april 2025 09:57 schreef Vincent_student het volgende:
Ik fiets al heel lang en ik merk dat het verkeer gevaarlijker is geworden door scooters en dikke-bandenfietsen. En de fietser in algemeen is een beetje aso geworden, dat is erger geworden de laatste tijd.
Met skiën ga je wel een partij harder dan met fietsen...quote:Op woensdag 16 april 2025 09:46 schreef Toine51 het volgende:
Ik wilde ook nooit een skihelm, tot ik eens zag dat ik 1 van de weinige was die er geem droeg.
Heb je daar ook cijfers bij?quote:Op woensdag 16 april 2025 10:03 schreef DutchPandora het volgende:
Oprotten met die vertrutting. Begin eerst maar eens met een fatbike verbod voor asielzoekers, aangezien daar de meeste ongelukken gebeuren.
Ik op de mountainbike (en dat heeft me wel eens gered), maar ik zie mezelf op de gewone fiets niet snel met een helm op.quote:Op woensdag 16 april 2025 09:43 schreef xpompompomx het volgende:
Enkel op de racefiets heb ik 'm op.
Heb je daar ook cijfers bij?quote:Op woensdag 16 april 2025 09:58 schreef Caland het volgende:
[..]
Er rijden juist aanzienlijk minder scooters en brommers dan in de jaren 90 en daarna. Het zijn eerder de e-bikebejaarden die op grote schaal voor problemen zorgen.
Dat zou een mogelijk effect kunnen zijn, en dat mensen minder met de fiets en meer met de auto gaan, terwijl we de mensen juist uit de auto en op de fiets willen krijgen.quote:Op woensdag 16 april 2025 09:31 schreef Mikeytt het volgende:
Wat een onzin zeg. Een helm is een extra drempel om de fiets te pakken en is ontzettend onhandig.
Je constateert zelf al dat het gros van de ongelukken eenzijdig is, of met een obstakel. Verdere verbetering van de fietsinfrastructuur zal alleen het aantal aanrijdingen met andere verkeersdeelnemers kunnen verminderen.quote:Op woensdag 16 april 2025 09:31 schreef Mikeytt het volgende:
Een bevolking zonder helm op de fiets geeft ook nog eens extra reden om de fietsinfrastructuur perfect te hebben! Per fietser hebben we zowat de minste ongelukken in Europa...
Het gros van de ongelukken is eenzijdig, en dat is logisch gezien de vergrijzing.
Maar asfalt komt harder aan...quote:Op woensdag 16 april 2025 10:00 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Met skiën ga je wel een partij harder dan met fietsen...
https://eenvandaag.avrotr(...)-fietsen-beantwoord/quote:Waarom stelt de overheid het dragen van een fietshelm niet verplicht bij e-bikes?
"Omdat de e-bike juridisch gezien gelijk is aan de normale fiets", legt Van Wee uit. "Daar valt wel iets voor te zeggen, want de gemiddelde snelheid op een e-bike is 3,4 kilometer hoger dan die op een normale fiets. Een e-bike gaat gemiddeld 21 kilometer per uur, een gewone fiets 17,6 kilometer. Dat verschil is veel minder groot dan veel mensen denken."
In theorie zou de wet volgens hem aangepast kunnen worden: "In dat geval kunnen mensen verplicht worden om een helm te dragen zodra ze op een e-bike stappen. Maar nu kan dat dus nog niet."
En uiteraard hebben ze weer die ene niet-Nederlander moeten opzoeken om een enthousiast voorstander te vinden. Ja, natuurlijk is een fietshelm (en zo'n stom veiligheidshesje) in het VK normaal. Fietspaden zijn er kut of niet aanwezig, fietsen is er vaak vooral een hobby in plaats van een doodnormaal dagelijks vervoersmiddel, en je hebt er automobilisten rondrijden met een uitgesproken hekel aan de bloody cyclists. Totaal ander referentiekader.quote:Lydia McLeod (28) is een van de weinige fietsers in het centrum die wel een helm draagt. "Ik ben opgegroeid in Schotland", verklaart ze. "Het is daar normaal, en ik blijf het doen hier."
Ze vindt het "een beetje" dom dat de meeste Nederlanders er niet aan willen. "Vooral als ik zie dat kinderen wel een helm dragen, maar hun ouders niet. Dan denken die kinderen: als ik ouder ben, hoeft het niet meer."
Je kan er ook voor zorgen dat een e-bike wettelijk niet meer als normale fiets wordt gezien. Dat lijkt me een zinvollere eerste stap.quote:Op woensdag 16 april 2025 10:08 schreef thedeedster het volgende:
Probeerden ze dit niet - tevergeefs - voor de e-bike?
Even googelen;
[..]
https://eenvandaag.avrotr(...)-fietsen-beantwoord/
Dat is dan de insteek, je kunt alleen de e-bikes verplichten als je álle fietsen verplicht.
Toch knap hoe je die erbij weet te betrekken in een topic over fietshelmenquote:
Ook de toename in ernstige fietsongelukken is nu te wijten aan de asielzoekers, blijkbaar integreren ze dus toch wél in fietsland Nederlandquote:Op woensdag 16 april 2025 10:12 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Toch knap hoe je die erbij weet te betrekken in een topic over fietshelmen.
Ongezonde obsessie man, zou je eens met iemand over moeten praten.
Doe maar vanaf 50 als ik zie hoe die boomers zich gedragen op een fiets die eigenlijk te hard voor ze gaat.quote:Op woensdag 16 april 2025 10:15 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
Ik ben niet à priori tegen de fietshelm, maar ik denk dat het wel overdreven is om die meteen voor alle fietsers en e-bikers te verplichten.
De geciteerde statistiek van VeiligheidNL gooit alle fietsongelukken op één hoop. Dat zou uitgesplitst moeten worden naar bijvoorbeeld gewone fiets of e-bike en naar leeftijdscategorieën en naar het soort letsel, om te kijken waar de meeste winst te halen valt.
Een verplichte fietshelm voor de gewone fiets lijkt me niet wenselijk, behalve misschien voor kinderen tot 12 jaar en ouderen vanaf 70 jaar.
Een E-bike zou alles comfortabeler moeten maken, maar ze rijden allemaal als dwazen. Omaatjes passeren mijn fiets alsof ik stil sta.quote:Op woensdag 16 april 2025 10:16 schreef Caland het volgende:
[..]
Doe maar vanaf 50 als ik zie hoe die boomers zich gedragen op een fiets die eigenlijk te hard voor ze gaat.
Maar dat zal dan op de e-bike zijn.quote:Op woensdag 16 april 2025 10:16 schreef Caland het volgende:
Doe maar vanaf 50 als ik zie hoe die boomers zich gedragen op een fiets die eigenlijk te hard voor ze gaat.
Kneus met je racefietsquote:Op woensdag 16 april 2025 09:43 schreef xpompompomx het volgende:
Enkel op de racefiets heb ik 'm op.
Dan een harde piste? Of een sneeuwkanon? Of een liftpaal?quote:
Nou zeg eens eerlijk, voor wie is "een helm kost wat geld" de drempel? Ik zou ze nog niet opzetten als ze gratis werden weggegeven....quote:Ook moet de helm aantrekkelijker worden door verbetering van het design en kortingsacties.
Wielrenner gespot jongons!quote:Op woensdag 16 april 2025 09:43 schreef xpompompomx het volgende:
Enkel op de racefiets heb ik 'm op.
Als je geen techniek hebt en niet kunt corrigeren, uitzonderingen daargelaten, dan heb je sowieso niks te zoeken op de piste.quote:Op woensdag 16 april 2025 10:39 schreef VEM2012 het volgende:
Maar zelfs de gemiddelde Nederlander gaat op de ski’s ruim 2x zo snel. En dan ook nog doorgaans zonder enige techniek.
Prima als jij een helm wil dragen.quote:Op woensdag 16 april 2025 10:44 schreef Knipoogje het volgende:
Ik vind hier de populistische reacties weer typisch. Met je bleeh betutteling!
Zelf zie ik steeds meer helmen, vooral ouderen. En dat is een goede zaak met die eBikes/fatbikes. Vroeger fietste je met 15km/u, nu is dat 25km/u. En ouderen van nu zijn veel mobieler dan vroeger dus bepalen het straatbeeld steeds meer.
Zelf ben ik 50+ en het aantal keren dat het bijna mis ging groeit gestaag. Ik heb geen helm, maar twijfel er wel over. Juist door de snelheid die tegenwoordig wordt bereikt door jeugd die bij lange na niet het oplettend vermogen hebben van een volwassene is het wellicht best handig om een helm op te doen. Onlangs kreeg collega een ongeluk op zijn sportbike omdat hij opzij werd geschept door een fatbike die niet oplette. Hij had een helm op. Die was volledig doormidden gebarsten. Zonder helm was dat zijn schedel geweest.
Van mij mag de overheid best nudgen in de goede richting om normalisatie van helmen op de fiets voor elkaar te krijgen. Maar zal inderdaad wel lange adem worden. Want OMG BETUTTELING DOENIETZORAAR FUCKOFFMETJEHELM.
Ze hoeven niet verplicht te worden ofzo. Maar niet raar aangekeken worden als je ze draagt op een normale fiets door je matties is al een dikke win.
Zoals ik al zei, verplichting hoeft van mij niet. Normalisatie is geen betutteling. Dus overheidscampagnes zijn prima.quote:Op woensdag 16 april 2025 10:57 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Prima als jij een helm wil dragen.
Ik ben echter geen 50+ en zit niet op deze enorme betutteling te wachten.
De volgende stap wordt dan ook dat iedereen op de fiets een soort airbag rondom hun middel moet dragen.quote:Op woensdag 16 april 2025 09:43 schreef Stoney3K het volgende:
Een helm doet ook helemaal niets als opa met zijn fiets valt en zijn heup breekt.
Je klinkt net als een pubertje op een fatbike die vooral geen helm op wil omdat anders zijn broccolikop in de war raakt.quote:Op woensdag 16 april 2025 10:57 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Prima als jij een helm wil dragen.
Ik ben echter geen 50+ en zit niet op deze enorme betutteling te wachten.
BETUTTELING DOENIETZORAAR FUCKOFFMETJEHELM.quote:Op woensdag 16 april 2025 10:44 schreef Knipoogje het volgende:
BETUTTELING DOENIETZORAAR FUCKOFFMETJEHELM.
....quote:Op woensdag 16 april 2025 11:01 schreef Stoney3K het volgende:
[..]
Je klinkt net als een pubertje op een fatbike die vooral geen helm op wil omdat anders zijn broccolikop in de war raakt.
Richt ze dan op specifieke doelgroepen, zoals ouderen met e-bikes en jonge kinderen.quote:Op woensdag 16 april 2025 11:00 schreef Knipoogje het volgende:
[..]
Zoals ik al zei, verplichting hoeft van mij niet. Normalisatie is geen betutteling. Dus overheidscampagnes zijn prima.
Doen ze dat dan niet in het artikel? Volgens mij focusten ze op ouders met jongere kinderen.quote:Op woensdag 16 april 2025 11:13 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Richt ze dan op specifieke doelgroepen, zoals ouderen met e-bikes en jonge kinderen.
Volgens mij is het in Australie verplicht. Je moet er toch niet aan denken dat dat hier ook zou gebeuren.quote:Op woensdag 16 april 2025 11:26 schreef Viesdik het volgende:
Lekker helm dragen als je vindt dat het nodig is. Maar dring het andere mensen niet op. Ik ga het niet doen iig.
Wat ik dan doe is voor de auto gaan staan met m'n fiets en mijn schouders ophalen als de autobestuurder boos gaat kijken. Als die auto op het fietspad stil mag gaan staan mag ik dat immers op mijn fiets ook.quote:Op woensdag 16 april 2025 11:41 schreef SymbolicFrank het volgende:
Op de elektrische fiets zet ik ook een helm op. Wel een fatsoenlijke, geen minimale fietshelm.
Ook het verkeer is verhard, de mensen houden steeds minder rekening met elkaar dus het gaat ook steeds vaker bijna fout.
Mijn grootste frustratie: automobilisten die tot de rand van de kruisende weg rijden en dan pas gaan rondkijken. Dan staan ze dus op het fietspad. En bij 25 km/u is de reactietijd dan een stuk korter dan bij 15 km/u.
Ik denk dat wij de lat gewoon anders leggen. De meeste Nederlandse skiërs zijn autodidact of hebben eens een weekje skiles genomen. Niet zelden van een Nederlander die net aan anwärter diploma heeft. Dat gaat allemaal best aardig op de snelwegen die pistes vaak plegen te zijn tegenwoordig, maar als de omstandigheden lastig worden, ho maar.quote:Op woensdag 16 april 2025 10:51 schreef Toine51 het volgende:
[..]
Als je geen techniek hebt en niet kunt corrigeren, uitzonderingen daargelaten, dan heb je sowieso niks te zoeken op de piste.
Ik ski al 20 jaar en die mensen waar jij het over hebt ben ik nooit tegengekomen gelukkig...
Maar fietsers met gevaarlijk rijgedrag, die kom ik vaak zat tegen..
Ik fiets toch echt een stuk harder dan ik ren of kan rennen. En dat heb ik het nog niet eens over fietsen op de racefiets.quote:Op woensdag 16 april 2025 12:10 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ik denk dat wij de lat gewoon anders leggen. De meeste Nederlandse skiërs zijn autodidact of hebben eens een weekje skiles genomen. Niet zelden van een Nederlander die net aan anwärter diploma heeft. Dat gaat allemaal best aardig op de snelwegen die pistes vaak plegen te zijn tegenwoordig, maar als de omstandigheden lastig worden, ho maar.
Snelheid is gewoon relevant. Een mens is ‘ontworpen’ op snelheden die je fietsend haalt, want zo snel kun je ook rennen. Ga je daar ver boven, dan is het een stuk lastiger.
Ga je ook met helm en brandvrije overall in de auto zitten dan, of maak je wel onderscheid tussen vervoer en gevaarlijke sporten?quote:Op woensdag 16 april 2025 12:13 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Ik fiets toch echt een stuk harder dan ik ren of kan rennen. En dat heb ik het nog niet eens over fietsen op de racefiets.
quote:Op woensdag 16 april 2025 11:45 schreef Tengano het volgende:
Misschien ga je er wel sneller mee.....
[ afbeelding ]
Wel met raceonsteking!quote:Op woensdag 16 april 2025 11:53 schreef Raw85 het volgende:
Als ik toch een helm op moet stof ik m’n 70cc Aerox met Yasuni R wel weer af en blaas ik daar mee over het fietspad in plaats van met de bika
Niet met de sprintsnelheid van Usain Bolt een marathonafstand kunnen afleggen. Prutser dat je bent.quote:Op woensdag 16 april 2025 12:13 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Ik fiets toch echt een stuk harder dan ik ren of kan rennen. En dat heb ik het nog niet eens over fietsen op de racefiets.
quote:Op woensdag 16 april 2025 13:00 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Niet met de sprintsnelheid van Usain Bolt een marathonafstand kunnen afleggen. Prutser dat je bent.
Maar de skihelm is niet verplicht. Mij maakt het niet uit dat ik zowat de enige ben. Wat anderen doen moeten ze zelf weten.quote:Op woensdag 16 april 2025 09:46 schreef Toine51 het volgende:
Ik wilde ook nooit een skihelm, tot ik eens zag dat ik 1 van de weinige was die er geem droeg.
Zo zal dat ook wel met de fietshelm gaan. In Duitsland moe je verplicht een helm op op de mtb en racefiets.
De coureurs overleven enorme crashes die in een normale auto zonder meer tot de dood zouden leiden, dus tijd dat we fabrikanten ook verplichten tot montage van rolkooien en zespuntgordels in straatauto's natuurlijk.quote:Op woensdag 16 april 2025 12:17 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Ga je ook met helm en brandvrije overall in de auto zitten dan, of maak je wel onderscheid tussen vervoer en gevaarlijke sporten?
Als ze een boomer op een e-bike is maakt ze vermoedelijk wel de juiste risico-inschatting. Je moet je dan toch afvragen wie van de twee zussen het mongooltje is.quote:Op woensdag 16 april 2025 13:14 schreef bloodymary1 het volgende:
Mijn oudere zus is ook zo'n persoon die het liefste heeft dat alles gereguleerd wordt door de overheid. Ze heeft al twee jaar altijd een helmpje op op de elektrische fiets. Ze denkt dat ze dan heel hip is met een roze helmpje. Ik vind haar er altijd net uitzien als een mongooltje met dat ding op.
Sowieso zou de autohelm meer levens en hersenletsel sparen dan de valhelm voor fietsers. Dan staat er ook nog dat het voornamelijk eenzijdige ongevallen zijn dus wat is dan eigenlijk het probleem? Ik denk dat helmfietsers veel vaker betrokken zijn bij meerzijdige ongevallen dan normale fietsers.quote:Op woensdag 16 april 2025 13:15 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
De coureurs overleven enorme crashes die in een normale auto zonder meer tot de dood zouden leiden, dus tijd dat we fabrikanten ook verplichten tot montage van rolkooien en zespuntgordels in straatauto's natuurlijk.
Tja, zo denkt zij ook. Veiligheid voor alles. Risico mag je niet nemen. Ze zou ook het liefste zien dat iedereen elk jaar een full body scan zou laten doen. Je weet nooit. Ik ben totaal anders. Doe niet eens mee met bevolkingsonderzoeken. Maar vind dat dan niet meteen mongolisch. Dat is mijn keuze. Die ik mag maken.quote:Op woensdag 16 april 2025 13:16 schreef Caland het volgende:
[..]
Als ze een boomer op een e-bike is maakt ze vermoedelijk wel de juiste risico-inschatting. Je moet je dan toch afvragen wie van de twee zussen het mongooltje is.
Denk als we jou en je zus naast elkaar zetten, 99,9% van de mensen jou als het mongooltje eruit pikken.quote:Op woensdag 16 april 2025 13:26 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Tja, zo denkt zij ook. Veiligheid voor alles. Risico mag je niet nemen. Ze zou ook het liefste zien dat iedereen elk jaar een full body scan zou laten doen. Je weet nooit. Ik ben totaal anders. Doe niet eens mee met bevolkingsonderzoeken. Maar vind dat dan niet meteen mongolisch. Dat is mijn keuze. Die ik mag maken.
Net als met een helm op fietsen een keuze is en niet mongolisch?quote:Op woensdag 16 april 2025 13:26 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Tja, zo denkt zij ook. Veiligheid voor alles. Risico mag je niet nemen. Ze zou ook het liefste zien dat iedereen elk jaar een full body scan zou laten doen. Je weet nooit. Ik ben totaal anders. Doe niet eens mee met bevolkingsonderzoeken. Maar vind dat dan niet meteen mongolisch. Dat is mijn keuze. Die ik mag maken.
Dat is niet mongolisch. Moet iedereen zelf weten heb ik gezegd. Ik zei alleen dat zij er uit ziet als een mongooltje met zo'n ding op. Goed lezen he!quote:Op woensdag 16 april 2025 13:29 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Net als met een helm op fietsen een keuze is en niet mongolisch?
Fair enough. Ik weet alleen niet wat een helm met het uiterlijk van een mongooltje van doen heeft overigens.quote:Op woensdag 16 april 2025 13:30 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Dat is niet mongolisch. Moet iedereen zelf weten heb ik gezegd. Ik zei alleen dat zij er uit ziet als een mongooltje met zo'n ding op. Goed lezen he!
Weet ik niet of het percentage zo hoog zou zijn hoor. Maar ik weet het, de maatschappij wordt steeds meer een maatschappij van minder vrijheid en meer betutteling. En veel mensen vinden dat prima. Die hebben dat blijkbaar nodig.quote:Op woensdag 16 april 2025 13:28 schreef XLVNB het volgende:
[..]
Denk als we jou en je zus naast elkaar zetten, 99,9% van de mensen jou als het mongooltje eruit pikken.
Het artikel in de OP staat vol argumenten die gekoppeld worden aan een specifieke maatregel die gestimuleerd zou moeten worden zonder het directe effect op die cijfers te bediscussieren. Die tienduizenden gewonden die genoemd worden in de OP zijn alle gewonden, niet louter degenen met hoofdletsel. Het valt ook weer keurig in het vaste patroontje waarmee we met name sinds corona dingen willen verbieden danwel verplichten. Hele grote, algemene getallen noemen zodat het veronderstelde probleem extra groot lijkt. "In het buitenland doen ze X al, dus waarom doen wij X niet ook?", alsof er geen belangrijke culturele verschillen kunnen zijn of men het daar ook wel eens fout kan hebben. Artsen laten opdraven die ook willen dat je X moet doen of laten. We hebben het allemaal al eerder gezien, dat gepush naar de gewenste uitkomst.quote:Op woensdag 16 april 2025 13:24 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Sowieso zou de autohelm meer levens en hersenletsel sparen dan de valhelm voor fietsers. Dan staat er ook nog dat het voornamelijk eenzijdige ongevallen zijn dus wat is dan eigenlijk het probleem? Ik denk dat helmfietsers veel vaker betrokken zijn bij meerzijdige ongevallen dan normale fietsers.
Dit. Vooral op een normale fiets is het niet nodig, maar omdat een stel idiote jongeren en zwakzinnige ouderen op e-bikes allemaal ongelukken veroorzaken omdat ze niet om kunnen gaan met de snelheid en e- of fatbike hanteren als een fiets ipv een brommer/scooter, moet iedereen maar een helm op? Doeiii.quote:
Misschien zorgt zo’n helmplicht voor e-bikes er wel voor dat gezonde luie flikkers dan gewoon weer op een normale fiets gaan fietsenquote:Op woensdag 16 april 2025 13:43 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Dit. Vooral op een normale fiets is het niet nodig, maar omdat een stel idiote jongeren en zwakzinnige ouderen op e-bikes allemaal ongelukken veroorzaken omdat ze niet om kunnen gaan met de snelheid en e- of fatbike hanteren als een fiets ipv een brommer/scooter, moet iedereen maar een helm op? Doeiii.
Doe maar eens moeite en fiets gewoon op een normale fiets, stel luilakken.
Op de racefiets zie je velen dan ook een helm dragen.quote:Op woensdag 16 april 2025 12:13 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Ik fiets toch echt een stuk harder dan ik ren of kan rennen. En dat heb ik het nog niet eens over fietsen op de racefiets.
quote:Op woensdag 16 april 2025 13:44 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Op de racefiets zie je velen dan ook een helm dragen.
De mens kan ongeveer 45 km/u rennen. Dat is de maximale snelheid van een high speed pedelec. Ik betwijfel of jij echt harder fietst.
Beter met de e-bike dan met de auto.quote:Op woensdag 16 april 2025 13:44 schreef Caland het volgende:
[..]
Misschien zorgt zo’n helmplicht voor e-bikes er wel voor dat gezonde luie flikkers dan gewoon weer op een normale fiets gaan fietsen
Win win
Waar kunnen we jou 45km/h kunnen zien rennen?quote:Op woensdag 16 april 2025 13:44 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Op de racefiets zie je velen dan ook een helm dragen.
De mens kan ongeveer 45 km/u rennen. Dat is de maximale snelheid van een high speed pedelec. Ik betwijfel of jij echt harder fietst.
quote:Op woensdag 16 april 2025 13:43 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Dit. Vooral op een normale fiets is het niet nodig, maar omdat een stel idiote jongeren en zwakzinnige ouderen op e-bikes allemaal ongelukken veroorzaken omdat ze niet om kunnen gaan met de snelheid en e- of fatbike hanteren als een fiets ipv een brommer/scooter, moet iedereen maar een helm op? Doeiii.
Doe maar eens moeite en fiets gewoon op een normale fiets, stel luilakken.
Als je gewoon gezond bent ga je niet extreem veel harder op een e-bike dan op een normale fiets, en je doet ook nog eens iets aan die bierpens van je.quote:Op woensdag 16 april 2025 13:48 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Beter met de e-bike dan met de auto.
Of van die debieltjes die met hun speed pedelec ook gewoon 50 rijden op het fietspad, of zich als een fietser blijven gedragen op de normale weg tussen auto's en motoren.quote:Op woensdag 16 april 2025 10:16 schreef Caland het volgende:
[..]
Doe maar vanaf 50 als ik zie hoe die boomers zich gedragen op een fiets die eigenlijk te hard voor ze gaat.
Waarna iedereen overstapt op een andere loophole en het riedeltje van voor af aan begint.quote:Op woensdag 16 april 2025 13:45 schreef CryptoPunk het volgende:
En dan iedereen een kentekenplaatje op de fiets, verplicht een fietsbewijs halen, verplicht verzekeren en de maximum snelheid van electrische fietsen verlagen tot max 17 km/h om de veiligheid verder te bevorderen.
Heeft ie wel gelijk in. Topatleten rennen 100m met 37km/u waarbij je bijna de 45 km p/u haalt middenin.quote:
De gemiddelde mens haalt amper 15kmph rennendquote:Op woensdag 16 april 2025 13:44 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Op de racefiets zie je velen dan ook een helm dragen.
De mens kan ongeveer 45 km/u rennen. Dat is de maximale snelheid van een high speed pedelec. Ik betwijfel of jij echt harder fietst.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |