quote:Ze aarzelde geen moment en zou het ‘zo nog een keer doen’. In een video die viraal gaat is te zien hoe de Nederlandse dierenartsassistent Joke van der Post (47) een man te lijf gaat die vlak bij de piramides van Caïro een ezel slaat. Van der Post krijgt veel bijval, maar haar actie heeft mogelijk wel consequenties. ,,Volgens mijn advocaten bestaat er een kans dat ik de gevangenis in moet.’’
De beelden gingen het internet over: op de video is een straat in Nazlet El-Semman te zien, vlak bij de Sfinx en piramides. Daar staat een man die een witte ezel meermaals met een zweep slaat. Een blonde vrouw, gehuld in blauwe kleding, gaat de man vervolgens zonder enige aarzeling te lijf en schreeuwt: ‘you think that’s fucking normal?’ (‘denk je dat dat verdomme normaal is?’).
Het blijkt de Nederlandse Joke van der Post te zijn. Ze aarzelde geen moment, vertelt ze via een gebrekkige telefoonverbinding tussen Nederland en Egypte. ,,Ik heb een opvang voor paarden en ezels en ging op die dag van de ene naar de andere locatie. Ik liep dus door die straat. En wat ik zag was een jonge vent die - haast uit een soort verveling, leek het wel - dat ezeltje daar aan het afranselen was. Toen knapte er iets in mij’’, zegt de Nederlandse.
De beelden liegen er niet om: ze stevende op de man af en verkocht hem schreeuwend een paar klappen.
‘Mummies’
Heel verassend is het niet, dat het tafereel juist bij Van der Post iets losmaakt. De 47-jarige (van oorsprong) Purmerendse groeit met dieren op. Haar moeder runt een asiel en zelf ontfermt ze zich over gewonde en zieke honden en paarden. De dierenartsassistente emigreert zelfs naar Spanje om haar werk te maken van dierenverzorging.
Blijkbaar krijgt ze nogal wat steun online van egyptenaren.quote:Op maandag 14 april 2025 15:45 schreef 215 het volgende:
Hoe wordt er daar lokaal op gereageerd? Ze heeft natuurlijk best wel een punt maar komt dat ook over op deze manier?
Ik had meer het idee dat de hele groep juist op de vlucht sloeg.quote:Op maandag 14 april 2025 16:03 schreef RamboDirk het volgende:
Alles samengevat in deze video.
Typisch ratten gedrag. Alleen in groepen durven ze. Laffe herders.
quote:
Serieus?quote:Op maandag 14 april 2025 16:23 schreef inslagenreuring het volgende:
Kan het voor de goede zaak zijn, maar Joke vertoont hier behoorlijk tokkiegedrag.
Serieus.quote:
Ja, natuurlijk.quote:
Eerder een modderfiguur.quote:Op maandag 14 april 2025 16:13 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
Ach, Joke sloeg ook een ezel.
quote:Op maandag 14 april 2025 16:32 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Serieus.
Of wil je beweren dat het verstandig is om als vrouw alleen locals aan te vallen in een islamitisch land?
Joke zou zomaar 50 stokslagen en een hele lange straf kunnen krijgen.
Zou je je vrijheid voor de komende 5 jaar (ik zeg maar wat) op het spel zetten voor een ezel?
Nou, verstandig of niet, ik vind haar (in dit geval) een echte heldin!quote:Op maandag 14 april 2025 16:33 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Ja, natuurlijk.
Kun je in een shithole als Egypte van je af lopen meppen en schreeuwen omdat ze ezels slaan. Maar die lui lopen sowieso 200 jaar achter op Joke d'r verheven normen.
Of wil ze half Afrika platmeppen?
O wat heeft ze bereikt dan?quote:Op maandag 14 april 2025 16:36 schreef Forbry het volgende:
[..]
[..]
Nou, verstandig of niet, ik vind haar (in dit geval) een echte heldin!
Die zweepmongool die op de vlucht gaat voor een vrouw wordt over de hele wereld uitgelachen, lijkt me vrij pijnlijk voor hemquote:Op maandag 14 april 2025 16:54 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
O wat heeft ze bereikt dan?
Och, de eerste suffragettes belandden ook in de bak en hun rechten lieten even op zich wachten. Dat wil niet zeggen dat ze uiteindelijk niks bereikten.quote:Op maandag 14 april 2025 16:54 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Heeft de ezel nu een beter thuis en wordt de eigenaar gestraft voor dierenmishandeling?
Nee, de ezel is nog op dezelfde plek en wordt vandaag en volgende week weer afgeranseld door zijn baas. En Joke gaat de gevangenis in.
Het enige wat Joke bereikt heeft met deze doldrieste actie is dat ze zelf waarschijnlijk in de gevangenis belandt.
Dat is geen heldendaad maar oerdom impulsief gedrag.
Nou, gezien ze veel lokale bijval krijgt denk ik dat ze wel degelijk iets heeft losgemaakt. Dat een beroepsgroep wat onbehoorlijk met beesten om gaat wil niet zeggen dat het hele land dat zo maar goedkeurt.quote:Op maandag 14 april 2025 16:54 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Heeft de ezel nu een beter thuis en wordt de eigenaar gestraft voor dierenmishandeling?
Nee, de ezel is nog op dezelfde plek en wordt vandaag en volgende week weer afgeranseld door zijn baas. En Joke gaat de gevangenis in.
Het enige wat Joke bereikt heeft met deze doldrieste actie is dat ze zelf waarschijnlijk in de gevangenis belandt.
Vandaag heb ik geleerd wat een suffragette is.quote:Op maandag 14 april 2025 17:13 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Och, de eerste suffragettes belandden ook in de bak en hun rechten lieten even op zich wachten. Dat wil niet zeggen dat ze uiteindelijk niks bereikten.
Ja daar is de ezel vast mee geholpen en is wel een paar maanden/jaren gevangenis waardquote:Op maandag 14 april 2025 16:56 schreef Raw85 het volgende:
[..]
Die zweepmongool die op de vlucht gaat voor een vrouw wordt over de hele wereld uitgelachen, lijkt me vrij pijnlijk voor hem
Het enige wat Joke vooralsnog heeft bereikt is problemen voor zichzelf.quote:Op maandag 14 april 2025 17:13 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Och, de eerste suffragettes belandden ook in de bak en hun rechten lieten even op zich wachten. Dat wil niet zeggen dat ze uiteindelijk niks bereikten.
Alles kan.quote:Op maandag 14 april 2025 17:18 schreef 215 het volgende:
[..]
Nou, gezien ze veel lokale bijval krijgt denk ik dat ze wel degelijk iets heeft losgemaakt. Dat een beroepsgroep wat onbehoorlijk met beesten om gaat wil niet zeggen dat het hele land dat zo maar goedkeurt.
Het kan wel eens zijn dat ze juist heel veel heeft bereikt met deze actie. Ik hoop van harte dat de rechter haar geen straf geeft. Beetje omgekeerde wereld want die ezeldrijver zou juist een aanklacht voor dierenmishandeling moeten krijgen. Maar goed, eigen rechter spelen mag ook niet dus zal ze inderdaad wel een vorm van straf krijgen.
Ja, het is beter om zo'n lul zijn gang te laten gaan en er laffig langs te lopen.quote:Op maandag 14 april 2025 17:36 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Het enige wat Joke vooralsnog heeft bereikt is problemen voor zichzelf.
Ze geeft "de maatschappij" een heel duidelijk statement af dat dit niet o.k. is! Er zal iig nooit wat veranderen als er niemand iets doet en iemand moet de 1e zijn! En het feit dat iemand iets doet waar hij/zij zelf (mogelijk) alleen maar slechter van wordt, is juist deels wat haar (nog meer) een heldin maakt!quote:Op maandag 14 april 2025 16:54 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Als de rollen waren omgekeerd, dan liep iedereen te janken om mishandeling. Je moet gewoon met je poten van een ander afblijven. Bel de dierenpolitie maar.quote:Op maandag 14 april 2025 18:00 schreef Forbry het volgende:
[..]
Ze geeft "de maatschappij" een heel duidelijk statement af dat dit niet o.k. is! Er zal iig nooit wat veranderen als er niemand iets doet en iemand moet de 1e zijn! En het feit dat iemand iets doet waar hij/zij zelf (mogelijk) alleen maar slechter van wordt, is juist deels wat haar (nog meer) een heldin maakt!
Tsja, maar goed dat er ook mensen zijn die niet denken zoals jij, anders zou er nooit enige verandering plaatsvinden!quote:Op maandag 14 april 2025 17:38 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Alles kan.
Het zou ook zomaar kunnen dat ze alleen heeft bereikt de gevangenis in te gaan en daarna het land uit wordt gezet. Dat acht ik waarschijnlijker.
Als het hele land dat gedrag van die beroepsgroep af zou keuren zou ik verwachten dat er al opgetreden zou zijn tegen die beroepsgroep. Het feit dat dat niet gebeurt is maakt dat ik denk dat het wel meevalt met die afkeur.
Dat geldt hier dus vooral en in de eerste plaats voor die jongen!quote:Op maandag 14 april 2025 18:02 schreef uitkeringsgenieter het volgende:
[..]
Als de rollen waren omgekeerd, dan liep iedereen te janken om mishandeling. Je moet gewoon met je poten van een ander afblijven. Bel de dierenpolitie maar.
Vreselijkquote:Op maandag 14 april 2025 17:40 schreef Dagoduck het volgende:
Ben daar geweest in 2008 en al die beesten hadden wonden van het 'aansporen'. De dieren die stierven lieten ze gewoon liggen. Halfweggerotte paarden langs de weg
Dit dus! En zoals ik al schreef, iemand moet ALTIJD de 1e zijn!quote:Op maandag 14 april 2025 17:13 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Dat is waar maar het heeft ook een hoog "if you can't take the heat stay out of the kitchen" gehalte. Je kunt niet naar Egypte gaan en boos en verbaasd hierover zijn. Dan sta je namelijk de hele dag te meppen.quote:Op maandag 14 april 2025 16:34 schreef Qarrad het volgende:
Team Joke.
Ja, dit heeft een tokkie-vibe, maar die is in deze uitstekend ingezet.
Dat joch heeft geen enkele reden om zo op die ezel in te slaan.
Als de jongen er niets van heeft geleerd, kan de "maatschappij" er alsnog iets van hebben geleerd (en het is imo al enorme winst indien het slechts bij enkelen tot verbetering zou leiden).quote:Op maandag 14 april 2025 18:06 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Dat is waar maar het heeft ook een hoog "if you can't take the heat stay out of the kitchen" gehalte. Je kunt niet naar Egypte gaan en boos en verbaasd hierover zijn. Dan sta je namelijk de hele dag te meppen.
Verder is het maar de vraag of de jongen in kwestie er ook maar iets van heeft geleerd.
Manquote:Op maandag 14 april 2025 18:02 schreef uitkeringsgenieter het volgende:
[..]
Als de rollen waren omgekeerd, dan liep iedereen te janken om mishandeling. Je moet gewoon met je poten van een ander afblijven. Bel de dierenpolitie maar.
Vast.quote:Op maandag 14 april 2025 18:21 schreef Forbry het volgende:
Ik denk dat er in dit soort landen ook genoeg mensen zijn die dit soort zaken wél verafschuwen
Eh, ja... je punt?quote:Op maandag 14 april 2025 18:24 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Vast.
Eh zo zullen er ook genoeg zijn die vinden dat westerse vrouwen niet 'goed afgericht' zijn.
Die beesten zijn inderdaad levensgevaarlijk en trappen je helemaal de moeder. Vaak worden ze gebruikt om een kudde schapen te beschermen tegen coyotes e.d.quote:Op maandag 14 april 2025 18:28 schreef Hathor het volgende:
Jochie heeft gewoon mazzel gehad dat die Joke hem een paar meppen gaf, want ik heb een ezel wel eens kwaad zien worden en ik kan je vertellen dat je dan een slechte dag gaat hebben.
Ik trek dat ook echt helemaal niet. Maar ik ga dan ws alleen maar een potje kei- en keihard janken.quote:Op maandag 14 april 2025 18:20 schreef Seeburg54 het volgende:
[..]
Man![]()
Ik zal nooit naar zo'n pauperland gaan, alleen omdat ik dit soort ellende niet trek.
Bel de dierenpolitie maar..in dat soort landen boeit het niemand een reet, schei toch uit.
Niet alleen trappen, ze kunnen ook flink bijten. Ik zag op Youtube een filmpje waarin twee golden retrievers een ezel aan het vervelen waren, op een gegeven moment beet hij er een in zijn nekvel en slingerde hem een paar meter door de lucht. Ik weet zeker dat die twee honden nooit meer een ezel zullen lastig vallen.quote:Op maandag 14 april 2025 18:34 schreef uitkeringsgenieter het volgende:
[..]
Die beesten zijn inderdaad levensgevaarlijk en trappen je helemaal de moeder. Vaak worden ze gebruikt om een kudde schapen te beschermen tegen coyotes e.d.
quote:Op maandag 14 april 2025 18:44 schreef Hathor het volgende:
[..]
Niet alleen trappen, ze kunnen ook flink bijten. Ik zag op Youtube een filmpje waarin twee golden retrievers een ezel aan het vervelen waren, op een gegeven moment beet hij er een in zijn nekvel en slingerde hem een paar meter door de lucht. Ik weet zeker dat die twee honden nooit meer een ezel zullen lastig vallen.
Dat ze met haar heroïsche optreden hooguit preekt voor eigen parochie. Maar er verder niks productiefs is uitgerold.quote:
Zegt meer over jou dan over Joke imo.quote:Op maandag 14 april 2025 18:47 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Dat ze met haar heroïsche optreden hooguit preekt voor eigen parochie. Maar er verder niks productiefs is uitgerold.
Zou haar aanraden om zich voortaan binnen haar cirkel van invloed te houden. Lekker ezeltjes en paardjes opvangen op haar boerderij in Nederland en die daar een goed leven te geven.
Dat sowieso.quote:Op maandag 14 april 2025 18:41 schreef Forbry het volgende:
[..]
Ik trek dat ook echt helemaal niet. Maar ik ga dan ws alleen maar een potje kei- en keihard janken.
Och joh. Wat een armoedige minachtende opmerking. Dat is dus hoe het met sommige mensen gesteld is.quote:Op maandag 14 april 2025 18:47 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Dat ze met haar heroïsche optreden hooguit preekt voor eigen parochie. Maar er verder niks productiefs is uitgerold.
Zou haar aanraden om zich voortaan binnen haar cirkel van invloed te houden. Lekker ezeltjes en paardjes opvangen op haar boerderij in Nederland en die daar een goed leven te geven.
Oké. Maar Joke zit potentieel in de problemen in een godvergeten oord, en ik niet.quote:Op maandag 14 april 2025 18:50 schreef Forbry het volgende:
[..]
Zegt meer over jou dan over Joke imo.
Terecht. Ze mogen van mij iedereen euthaniseren die een dier mishandeld/verwaarloosd. Bloed begint te koken als ik zulke filmpjes zie van mensen die weerloze dieren mishandelen.quote:Op maandag 14 april 2025 15:31 schreef onlogisch het volgende:
[..]
[ x ]
Zeg 't maar boys. Wat vinden we van Joke?
[poll=8781]
Bron
*edit*
Deels geknipt, want het AD besluit zojuist er een Premium artikel van te maken
Misschien moeten wij ook een nutteloos statement afgeven om Joke te steunen. Laten we vanavond om 20:00 allemaal gaan klappen op het balkon of in de tuin. Daar zal Joke vast van opfleuren als ze straks in een Egyptische cel zit.quote:Op maandag 14 april 2025 18:00 schreef Forbry het volgende:
[..]
Ze geeft "de maatschappij" een heel duidelijk statement af dat dit niet o.k. is! Er zal iig nooit wat veranderen als er niemand iets doet en iemand moet de 1e zijn! En het feit dat iemand iets doet waar hij/zij zelf (mogelijk) alleen maar slechter van wordt, is juist deels wat haar (nog meer) een heldin maakt!
Dit nu precies.quote:Op maandag 14 april 2025 17:34 schreef Wienerschnitzels het volgende:
Maar als een Egyptenaar ons de maat zou lezen in Nederland dan is het land opeens te klein.
Ze zal er niet verbaasd over geweest zijn want ze heeft daar een opvang voor ezels dus ze zal echt wel weten hoe er daar met die beesten wordt omgegaanquote:Op maandag 14 april 2025 18:06 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Dat is waar maar het heeft ook een hoog "if you can't take the heat stay out of the kitchen" gehalte. Je kunt niet naar Egypte gaan en boos en verbaasd hierover zijn. Dan sta je namelijk de hele dag te meppen.
Verder is het maar de vraag of de jongen in kwestie er ook maar iets van heeft geleerd.
quote:Op dinsdag 15 april 2025 05:06 schreef HSG het volgende:
Typisch weer de witte Nederlander. Overal te wereld eisen dat mensen zich aan hun aanpassen.
Joke is een islamofoob en racist.
Precies zoals ik voorspelde:quote:Op maandag 14 april 2025 23:45 schreef Hexagon het volgende:
Ik lees dat Joke nu mogelijk een half jaar in een Egyptische cel mag gaan beschimmelen. Fijn gevolg van je acties.
Het is Egypte, niet Thailand of Iran.quote:Op dinsdag 15 april 2025 06:44 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Precies zoals ik voorspelde:
- Joke in de gevangenis
- ezel nog steeds bij zelfde baas
- applaus voor haar statement op fok.
Voor niemand positief resultaat.
Sfeerbeeld van een Egyptische vrouwengevangenis:
[ afbeelding ]
Lekker gewerkt Joke!
Hmm..wat voor type mens wil je het liefst om je heen als het erop aankomt?quote:Op dinsdag 15 april 2025 06:44 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Precies zoals ik voorspelde:
- Joke in de gevangenis
- ezel nog steeds bij zelfde baas
- applaus voor haar statement op fok.
Voor niemand positief resultaat.
Sfeerbeeld van een Egyptische vrouwengevangenis:
[ afbeelding ]
Lekker gewerkt Joke!
Onzin. Die normen zijn gewoon ietwat anders dan bij ons.quote:Op dinsdag 15 april 2025 02:44 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Dapper van Joke en begrijpelijk, maar tegelijkertijd zeer dom.
Je staat in een ander land met veelal mensen die nul respect voor leven, normen en waarden hebben.
Zie het “succes” immers van zulke mensen qua massa immigratie richting de EU.
Hoe moeilijk ook, in dat soort landen kun je dit niet doen, ze geven geen hol om je.
Ik vind Joke een heldin.quote:Op maandag 14 april 2025 15:31 schreef onlogisch het volgende:
[..]
[ x ]
Zeg 't maar boys. Wat vinden we van Joke?
[poll=8781]
Bron
*edit*
Deels geknipt, want het AD besluit zojuist er een Premium artikel van te maken
Als je met je volledige reisgezelschap weer veilig en compleet terug in Nederland wil komen kun je beter geen Joke meenemen.quote:Op dinsdag 15 april 2025 07:19 schreef Seeburg54 het volgende:
[..]
Hmm..wat voor type mens wil je het liefst om je heen als het erop aankomt?![]()
Joke of Kapitein_Scheurbuik? Moeilijke keuze hoor.![]()
Ze was daar niet als toerist, ze woont en leeft daar al jaren. Ze heeft dus wel een leven en kan enthousiasme opbrengen voor wat haar raakt.quote:Op dinsdag 15 april 2025 07:36 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Als je met je volledige reisgezelschap weer veilig en compleet terug in Nederland wil komen kun je beter geen Joke meenemen.
Daarom is ze een held.quote:Op maandag 14 april 2025 16:32 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Serieus.
Of wil je beweren dat het verstandig is om als vrouw alleen locals aan te vallen in een islamitisch land?
Zou je je vrijheid voor de komende 5 jaar (ik zeg maar wat) op het spel zetten voor een ezel?
Het ergste is natuurlijk:quote:Op maandag 14 april 2025 16:32 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Serieus.
Helden zijn mensen die grote daden verrichten zonder aan hun eigen belangen te denken.quote:Op dinsdag 15 april 2025 10:59 schreef Toine51 het volgende:
[..]
Daarom is ze een held.
Opkomen voor dieren in die barbaarse landen, en dikke fuckyou naar die middeleeuwse gedachtegoed daar...
Denk dat iedereen die zoiets ziet wel wil ingrijpen, maar gewoon te laf is....
Waarom zou een man die door een vrouw geslagen wordt de straat niet meer op kunnen?quote:Op dinsdag 15 april 2025 11:08 schreef maily het volgende:
[..]
Het ergste is natuurlijk:
die man kan zich niet meer buiten vertonen want die is op straat geslagen door een vrouw.
In Egyptequote:Op dinsdag 15 april 2025 11:37 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Waarom zou een man die door een vrouw geslagen wordt de straat niet meer op kunnen?
Er valt voor een man geen eer te behalen aan een vrouw in elkaar slaan. Waarschijnlijk kan een man die gewoon wegloopt als hij door een hysterische westerse vrouw wordt aangevallen op meer respect rekenen dan een man die haar de tanden uit haar bek slaat.
Er valt voor een man geen eer te behalen aan een gevecht met een vrouw winnen.
In Egypte behaal je als man ook geen eer als je een veel zwakkere vrouw slaat.quote:
Je kan dat toch niet vergelijken? Die Arabieren daar gedragen zich structureel als beesten. Het is eerder beschamend dat vanuit het Westen het maar toegestaan wordt.quote:Op maandag 14 april 2025 22:15 schreef Horzula het volgende:
[..]
Dit nu precies.
Als wij erop staan (en dat doen we bijna allemaal en de meeste autochtonen in Nederland die zeggen dat niet te doen zijn ontiegelijke huichelaars) dat Egyptenaren zich bij ons naar onze normen gedragen, moeten wij dat daar naar de hunne doen.
Dat zou nog ingecalculeerd kunnen zijn voor het grotere goed.quote:Op dinsdag 15 april 2025 12:01 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Omdat ze celstraf riskeert met haar actie.
Tja, dat overkwam Nelson Mandela ook. Als niemand iets doet, verandert er ook nooit iets.quote:Op dinsdag 15 april 2025 12:01 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Omdat ze celstraf riskeert met haar actie.
Nou, deze zomer op vakantie naar de Arabische wereld en daar argeloze burgers aanvallen omdat ze niet volgens jouw morele normen leven.quote:Op dinsdag 15 april 2025 12:04 schreef Tjoent het volgende:
[..]
Tja, dat overkwam Nelson Mandela ook. Als niemand iets doet, verandert er ook nooit iets.
Joke is een lichtend voorbeeld
Jammer voor jou dat ik nooit op vakantie gaquote:Op dinsdag 15 april 2025 12:06 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Nou, deze zomer op vakantie naar de Arabische wereld en daar argeloze burgers aanvallen omdat ze niet volgens jouw morele normen leven.
Als Joke zo'n lichtend voorbeeld is neem ik aan dat je in haar voetsporen gaat treden. Zo niet is dit gewoon gratuite deugpraat zonder consequenties.
Ik denk dat iedereen het daar over eens is.quote:Op dinsdag 15 april 2025 12:06 schreef Tjoent het volgende:
Willen jullie meer of minder dierenmishandeling?![]()
Minder, minder, minder ... ohnee, totaal géén dierenmishandeling graag.
Dat kun je nu nog niet zeggen.quote:Op dinsdag 15 april 2025 12:08 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Ik denk dat iedereen het daar over eens is.
Nu de hamvraag: heeft Joke dat resultaat bereikt? Wordt er 1 dier minder mishandeld door de actie van Joke?
Ik ben bereid jouw vakantie naar het midden oosten te betalen (echt waar) als jij daar willekeurige mannen aan gaat vallen die met dieren omgaan op een manier die wij hier in het westen verwerpelijk vinden.quote:Op dinsdag 15 april 2025 12:07 schreef Tjoent het volgende:
[..]
Jammer voor jou dat ik nooit op vakantie ga
quote:Op dinsdag 15 april 2025 12:10 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Ik ben bereid jouw vakantie naar het midden oosten te betalen (echt waar) als jij daar willekeurige mannen aan gaat vallen die met dieren omgaan op een manier die wij hier in het westen verwerpelijk vinden.
Je hoeft niks te betalen, ik financier de volledige vakantie. Het enige wat ik wil is video van jou die daar mannen aanvalt.
Discussie op het fok forum gaat niet tot maatschappelijke verandering in Egypte leiden, Sorryquote:Op dinsdag 15 april 2025 12:09 schreef Tjoent het volgende:
[..]
Dat kun je nu nog niet zeggen.
De discussie is in elk geval door Joke haar dappere actie op gang gebracht. Dat is al winst.
Gratuite deugpraat dus.quote:
quote:Op dinsdag 15 april 2025 12:12 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Gratuite deugpraat dus.
"Joke is een lichtend voorbeeld" maar wanneer je dan gevraagd wordt haar voorbeeld te volgen jezelf verschuilen achter het schaamlapje "ik ga nooit op vakantie".
Welke problemen heeft ze nu?quote:Op dinsdag 15 april 2025 11:35 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Helden zijn mensen die grote daden verrichten zonder aan hun eigen belangen te denken.
Joke heeft geen verandering bewerkstelligd. Niets bereikt. Alleen zichzelf problemen op de hals gehaald.
Helden lossen problemen op. Joke creëert problemen. Voor zichzelf.
Te sneu, deze reactie...quote:Op dinsdag 15 april 2025 12:10 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Ik ben bereid jouw vakantie naar het midden oosten te betalen (echt waar) als jij daar willekeurige mannen aan gaat vallen die met dieren omgaan op een manier die wij hier in het westen verwerpelijk vinden.
Je hoeft niks te betalen, ik financier de volledige vakantie. Het enige wat ik wil is video van jou die daar mannen aanvalt.
Zit ze er al dan?quote:Op dinsdag 15 april 2025 12:42 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Mogen gaan zitten in een Egyptische gevangenis.
Joke is snel vrij gelaten, maar de ezelmishandelaar is bont en blauw geslagen door de politie, omdat hij het 'imago van het toerisme in Egypte verslechtert' en krijgt misschien nog wel meer celstraf.quote:Op maandag 14 april 2025 16:54 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Bekijk deze YouTube-videoquote:Op dinsdag 15 april 2025 12:07 schreef Tjoent het volgende:
[..]
Jammer voor jou dat ik nooit op vakantie ga
Als ik dit filmpje zie, dan vraag ik me af waarom deze vrouw helemaal naar Marokko gaat om kippen uit een kooi te bevrijden. Als ze zo graag kippen wil bevrijden, dan kan ze net zo goed in Engeland naar de eerste de beste legbatterij gaan waar kippen in een nog kleinere ruimte gehouden worden dan bij die kippenboer in Marokko.quote:
Allejezus. Waar gaat dit wijf op vakantie? Dan ga ik ergens anders kip eten.quote:Op dinsdag 15 april 2025 13:05 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Bekijk deze YouTube-video
Dit zou jij dan zijn.
Waarschijnlijk niet en waarom niet? Niet omdat het onverstandig is, maar omdat ik dus niet zo'n heldin als Joke ben! Ik zou wel willen, maar ben simpelweg te laf.quote:Op dinsdag 15 april 2025 12:06 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Nou, deze zomer op vakantie naar de Arabische wereld en daar argeloze burgers aanvallen omdat ze niet volgens jouw morele normen leven.
Als Joke zo'n lichtend voorbeeld is neem ik aan dat je in haar voetsporen gaat treden. Zo niet is dit gewoon gratuite deugpraat zonder consequenties.
Nou, ik denk dat die klootzak wel even op zijn tellen past als Joke in de buurt is, dus ja.quote:Op dinsdag 15 april 2025 12:08 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Ik denk dat iedereen het daar over eens is.
Nu de hamvraag: heeft Joke dat resultaat bereikt? Wordt er 1 dier minder mishandeld door de actie van Joke?
Helden zijn mensen die goede daden verrichten zonder aan hun eigen belangen te denken. Soms - en hopelijk - hebben die daden een nuttig gevolg. Soms - helaas - niet, maar dat maakt het niet minder heldhaftig. En elke goede daad heeft in principe de potentie het begin van een reeks gebeurtenissen te zijn/worden met uiteindelijk álsnog een nuttig gevolg.quote:Op dinsdag 15 april 2025 11:35 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Helden zijn mensen die grote daden verrichten zonder aan hun eigen belangen te denken.
Joke heeft geen verandering bewerkstelligd. Niets bereikt. Alleen zichzelf problemen op de hals gehaald.
Goeie! Ik wil Joke ook wel met iets helpen als dat nodig en mogelijk is!quote:Op dinsdag 15 april 2025 14:51 schreef summer2bird het volgende:
Kunnen we ergens helpen doneren aan jokes juridische kosten ofzo?
Zo te zien een lokale markt in Tanger. Verse groente, verse kip.quote:Op dinsdag 15 april 2025 13:35 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Allejezus. Waar gaat dit wijf op vakantie? Dan ga ik ergens anders kip eten.
Als je iets maar blijft herhalen wordt het niet vanzelf waar hoor. Meestal is dat trouwens om jezelf te overtuigen.quote:Op dinsdag 15 april 2025 11:35 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Joke is geen Nelson Mandela 2.0. Doe effe normaal zeg.quote:Op dinsdag 15 april 2025 12:04 schreef Tjoent het volgende:
[..]
Tja, dat overkwam Nelson Mandela ook. Als niemand iets doet, verandert er ook nooit iets.
Joke is een lichtend voorbeeld
Ezeltje-prik.quote:Op dinsdag 15 april 2025 13:47 schreef GobSmacked- het volgende:
Dat is niet slim van Joke, dit gaat nog wel een staartje krijgen.
Wel walgelijke gedrag van die knul
Met een zweep kan je aanwijzingen geven aan je paard. meestal is dat even zwiepen om de aandacht weer te krijgen, een klein tikje geven kan ook. Een enkele corrigerende flinke tik ga je al opmerkingen over krijgen van anderen.quote:Op dinsdag 15 april 2025 16:31 schreef VEM2012 het volgende:
Sowieso, in de paardensport in Nederland is een zweepje ook niet ongebruikelijk. Dus het lijkt mij niet evident dat het gebruik van een zweepje geldt als overduidelijk dierenmishandeling. Anders lijkt mij dat het verboden zou zijn.
Wellicht. Ik weet dat niet.quote:Op dinsdag 15 april 2025 16:36 schreef 215 het volgende:
[..]
Met een zweep kan je aanwijzingen geven aan je paard. meestal is dat even zwiepen om de aandacht weer te krijgen, een klein tikje geven kan ook. Een enkele corrigerende flinke tik ga je al opmerkingen over krijgen van anderen.
Uithalen en herhaaldelijk slaan zoals op dat filmpje dan zijn je gezellige paardendagen wel geteld hoor in NL. Dat pikken je stal genoten echt niet en waarschijnlijk kan je dan op zoek naar andere stalling.
Dat is nu precies waar Joke op reageerde. Excessief op een ezel inrammen.quote:Op dinsdag 15 april 2025 16:43 schreef VEM2012 het volgende:
Desondanks vind ik dat meteen erop los gaan slaan excessief is.
Als je net gaat doen alsof je niet begrijpt wat ik schrijf, dan houdt het op.quote:Op dinsdag 15 april 2025 16:50 schreef 215 het volgende:
[..]
Dat is nu precies waar Joke op reageerde. Excessief op een ezel inrammen.
Het valt niet te nuanceren wat die jonge gast flikte. Dat is hoe die lui met hun dieren omgaan, al jaren. Dat komt omdat ze daar totaal geen enkel respect voor dieren hebben. Wat dat betreft een achtergebleven klotenland. Wat je daar als toerist zou moeten is mij dan ook een raadsel. Joke is daar om een andere reden, knap van haar dat ze dat doet.quote:Op dinsdag 15 april 2025 17:26 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Als je net gaat doen alsof je niet begrijpt wat ik schrijf, dan houdt het op.
Ze was er toch niet op vakantie dacht ik?quote:Op dinsdag 15 april 2025 17:34 schreef TAmaru het volgende:
Op zich natuurlijk een begrijpelijke reactie van die Joke, maar het is natuurlijk wel bijzonder naïef als je naar een land als Egypte gaat en dan denkt dat dit soort dingen niet op grote schaal gebeurt. Egypte staat toch te boek als een van de walgelijkste landen ter wereld om te bezoeken. Vrijwel geen enkele toerist heeft er een prettige ervaring. Wie er geweest is, zweert er nooit meer terug te komen. Het is ook wel behoorlijk vrijpostig van deze Joke dat ze denkt even te mogen ingrijpen op vakantie in een andere cultuur, waarin het heel normaal is om een ezel te slaan. Overigens geldt dat voor bijna alle culturen, op de westerse cultuur na. Je kunt maar beter niet naar dit soort landen op vakantie gaan als je zo'n kort lontje hebt.
Desondanks natuurlijk een video die nog jaren op het internet zal rondgaan en ook wel heerlijk om te zien hoe dat laffe ventje wegrent als deze dame hem aanvalt.
Dan is het nog erger, als je daar gaat wonen. Dan zou je helemaal beter moeten weten. Slaat Joke elke dag iemand in elkaar ofzo?quote:Op dinsdag 15 april 2025 17:44 schreef Forbry het volgende:
Joke woont in Egypte en heeft daar een opvang voor ezels, dus al die opmerkingen zoals "toerist", 'andere cultuur" etc. kunnen achterwege blijven.
quote:Op dinsdag 15 april 2025 17:45 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Dan is het nog erger, als je daar gaat wonen. Dan zou je helemaal beter moeten weten. Slaat Joke elke dag iemand in elkaar ofzo?
quote:Ik zie iedere dag heel veel dierenmishandelingen
https://www.nporadio1.nl/(...)-lijf-die-ezel-sloegquote:Van der Post krijgt veel steun en bijval. Als ze dit van tevoren had geweten, had ze dit misschien wel al eerder gedaan, vertelt ze. Van der Post: "Voor mij zijn de persoonlijke gevolgen negatief, maar ik ben hier niet voor mijzelf, maar voor de paarden en ezels. Ik wil dat er verandering komt."
Dikgedrukte is natuurlijk een non-argument. Genoeg wat in mijn ogen verboden (of zwaarder gestraft) zou moeten worden, maar dat (nog) niet is. Al helemaal als het om dieren gaat!quote:Op dinsdag 15 april 2025 16:31 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Joke is geen Nelson Mandela 2.0. Doe effe normaal zeg.
Sowieso, in de paardensport in Nederland is een zweepje ook niet ongebruikelijk. Dus het lijkt mij niet evident dat het gebruik van een zweepje geldt als overduidelijk dierenmishandeling. Anders lijkt mij dat het verboden zou zijn.
Om dan meteen erop los te slaan komt op mij dan ook over als Tokkiegedrag. Zeker omdat het jonge gastjes zijn, kinderen nog deels, die waarschijnlijk ook maar doen wat hen is opgedragen.
Dat je een waas voor je ogen krijgt als je ziet dat iemand een dier loopt te martelen, ok. Maar de reactie van Joke in dezen komt op mij over als excessief.
Het is hun thuis. Nederland is het onze.quote:Op dinsdag 15 april 2025 11:52 schreef flyguy het volgende:
[..]
Je kan dat toch niet vergelijken? Die Arabieren daar gedragen zich structureel als beesten. Het is eerder beschamend dat vanuit het Westen het maar toegestaan wordt.
Misschien heeft die ezeldrijver zijn echte vrouw wel geslagen omdat Joke geen koperen pannen voor ze uit Nederland heeft meegenomen.quote:Op dinsdag 15 april 2025 10:48 schreef 215 het volgende:
[..]
Ze was daar niet als toerist, ze woont en leeft daar al jaren. Ze heeft dus wel een leven en kan enthousiasme opbrengen voor wat haar raakt.
Het zou me ook niet verbazen als ze die dierenbeul al langer kent en misschien wel slachtoffers van hem heeft opgevangen.
Jouw persoonlijke mening is dan ook geen richtsnoer. We hebben een democratie. En meerdere partijen die zeer kritisch zijn als het gaat over hoe we met dieren om moeten gaan.quote:Op dinsdag 15 april 2025 17:57 schreef Forbry het volgende:
[..]
Dikgedrukte is natuurlijk een non-argument. Genoeg wat in mijn ogen verboden (of zwaarder gestraft) zou moeten worden, maar dat (nog) niet is. Al helemaal als het om dieren gaat!
Zo zijn er ook velen die menen dat rijden op olifanten in Thailand dierenmishandeling is.quote:Op dinsdag 15 april 2025 17:41 schreef Seeburg54 het volgende:
[..]
Het valt niet te nuanceren wat die jonge gast flikte. Dat is hoe die lui met hun dieren omgaan, al jaren. Dat komt omdat ze daar totaal geen enkel respect voor dieren hebben. Wat dat betreft een achtergebleven klotenland. Wat je daar als toerist zou moeten is mij dan ook een raadsel. Joke is daar om een andere reden, knap van haar dat ze dat doet.Ik vind het prima dat dat rotjong een pak op zijn lazer krijgt, eigen schuld.
Ja, daar geloof ik dus niet in. Zachte heelmeesters.quote:Op dinsdag 15 april 2025 18:58 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Zo zijn er ook velen die menen dat rijden op olifanten in Thailand dierenmishandeling is.
Misschien is dat wel zo. Maar het is wel erg raar om vervolgens omdat je die mening geeft dan maar wat mensen aldaar een paar tikken te verkopen.
Er zijn gewoon andere manieren om hier iets van te zeggen. Bv er iets van zeggen…
Maar jij gelooft wel in eigenrichting?quote:Op dinsdag 15 april 2025 19:08 schreef Seeburg54 het volgende:
[..]
Ja, daar geloof ik dus niet in. Zachte heelmeesters.
Ook los van mijn persoonlijke meningen is in een democratie wet - en regelgeving voortdurend aan verandering onderhevig.quote:Op dinsdag 15 april 2025 18:51 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Jouw persoonlijke mening is dan ook geen richtsnoer. We hebben een democratie. En meerdere partijen die zeer kritisch zijn als het gaat over hoe we met dieren om moeten gaan.
Als ik een dier verrot sla mag je me een pak slaag geven.quote:Op dinsdag 15 april 2025 19:12 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Maar jij gelooft wel in eigenrichting?
Dus als jij iets doet wat mij niet aanstaat mag ik jou een draai om de oren geven?
Volgens Joke heeft ze er in 1e instantie ook gewoon (alleen maar) iets van gezegd...quote:Op dinsdag 15 april 2025 18:58 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Zo zijn er ook velen die menen dat rijden op olifanten in Thailand dierenmishandeling is.
Misschien is dat wel zo. Maar het is wel erg raar om vervolgens omdat je die mening geeft dan maar wat mensen aldaar een paar tikken te verkopen.
Er zijn gewoon andere manieren om hier iets van te zeggen. Bv er iets van zeggen…
quote:Ik zie iedere dag heel veel dierenmishandelingen, hier ging het om een jonge man van 22 die uit verveling de ezel aan het slaan was", vertelt van der Post. "Ik kwam langs en hij stond erop in te slaan. Ik riep 'stop stop' en werd uitgescholden."
Van der Post probeerde met de man te praten, maar als reactie, vertelt ze, werd de ezel harder geslagen. "Toen knapte er iets bij mij en ben ik ertussen gesprongen."
Leer even lezen dan. Ik begrijp prima wat je bedoeld maar geef even aan dat jou redenatie ook voor andere situaties geldt.quote:Op dinsdag 15 april 2025 17:26 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Als je net gaat doen alsof je niet begrijpt wat ik schrijf, dan houdt het op.
Nou, nee hoor. Ook in Nederland is dat verboden.quote:Op dinsdag 15 april 2025 19:17 schreef Seeburg54 het volgende:
[..]
Als ik een dier verrot sla mag je me een pak slaag geven.
Het verhaal is alleen flink afwijkend van de beelden.quote:Op dinsdag 15 april 2025 19:25 schreef Forbry het volgende:
[..]
Volgens Joke heeft ze er in 1e instantie ook gewoon (alleen maar) iets van gezegd...
[..]
Waar heb ik gezegd dat je zonder reden een ezel verrot mag slaan? Nergens!quote:Op dinsdag 15 april 2025 20:27 schreef 215 het volgende:
[..]
Leer even lezen dan. Ik begrijp prima wat je bedoeld maar geef even aan dat jou redenatie ook voor andere situaties geldt.
Dus volgens jouw mag je wel zonder reden een ezel verrot slaan met een zweep maar een mishandelaar een tik verkopen met blote handen mag niet. Hoe krom kan je redeneren?
Wat ben jij een brave deuger zeg.quote:Op dinsdag 15 april 2025 22:32 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Nou, nee hoor. Ook in Nederland is dat verboden.
Dreigende celstraf.quote:
Het mag allebei niet. Is dat zo moeilijk te begrijpen?quote:Op dinsdag 15 april 2025 20:27 schreef 215 het volgende:
[..]
Leer even lezen dan. Ik begrijp prima wat je bedoeld maar geef even aan dat jou redenatie ook voor andere situaties geldt.
Dus volgens jouw mag je wel zonder reden een ezel verrot slaan met een zweep maar een mishandelaar een tik verkopen met blote handen mag niet. Hoe krom kan je redeneren?
Een deuger. Welja.quote:Op woensdag 16 april 2025 06:31 schreef Seeburg54 het volgende:
[..]
Wat ben jij een brave deuger zeg.![]()
Sommige acties van debielen die een dier verrot slaan vragen er eenvoudigweg om om de regels te verbreken. Weglopers en wegkijkers van kwalijke acties, ik zou me schamen in zo'n geval. Dat brave zoetsappige gedoe, daar is nog nooit iemand beter van geworden.
Dat klopt. Je weet pas wat je gaat doen als je in zo'n situatie komt. Ook in jouw geval kan dat wel heel anders uitpakken dan je denkt.quote:Op woensdag 16 april 2025 08:29 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Een deuger. Welja.
Maar goed, ik heb aangegeven dat ik best begrip kan hebben dat iemand zichzelf verliest als die ziet dat een dier bewust gemarteld wordt.
Verder: een grote bek op het internet kan iedereen hebben.
Ik weet wel zeker dat ik niet meteen erop los zou slaan.quote:Op woensdag 16 april 2025 09:00 schreef Seeburg54 het volgende:
[..]
Dat klopt. Je weet pas wat je gaat doen als je in zo'n situatie komt. Ook in jouw geval kan dat wel heel anders uitpakken dan je denkt.
Daar zou ik ook mee beginnen.quote:Op woensdag 16 april 2025 09:55 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ik weet wel zeker dat ik niet meteen erop los zou slaan.
Een meer normale reactie is b.v. de zweep afpakken. Ik noem maar wat.
En hem daarmee slaan.quote:Op woensdag 16 april 2025 09:55 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ik weet wel zeker dat ik niet meteen erop los zou slaan.
Een meer normale reactie is b.v. de zweep afpakken. Ik noem maar wat.
Ja, dit is een beetje wat er ook altijd gebeurt bij van die beelden van politiegeweld. De camera begint pas met draaien als de politie in actie komt.quote:Op dinsdag 15 april 2025 22:32 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Het verhaal is alleen flink afwijkend van de beelden.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |