Mooi verwoordquote:Op dinsdag 15 april 2025 19:12 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
De NAVO is van oudsher een instrument van de VS. Die hebben de meerderheid van de aandelen, zeg maar. En Rutte, als CEO, moet naar de aandeelhouders luisteren.
Nu doe je weer alsof we voor een keuze staan. We staan niet voor een keuze.quote:Op dinsdag 15 april 2025 19:14 schreef Elan het volgende:
Het is nog ernstiger zelfs want als De Amerikanen willen kunnen de Britten een deel van hun kernwapens niet eens gebruiken.
[..]
Maar laten we vooral de betrekkingen met China aanhalen, fuck USA
China is net zo goed een onwijs kutland, maar met China samen kunnen we de VS wel aan en laat ik de VS met Trump en de rest van die idioten aan het roer momenteel nog het kutst vinden. Zeker als de VS degene zou zijn die ons tot zo'n keuze zou dwingen!quote:Op dinsdag 15 april 2025 19:14 schreef Elan het volgende:
Het is nog ernstiger zelfs want als De Amerikanen willen kunnen de Britten een deel van hun kernwapens niet eens gebruiken.
[..]
Maar laten we vooral de betrekkingen met China aanhalen, fuck USA
Of beter nog: Canada en Groenland bij de EU.quote:Op dinsdag 15 april 2025 19:30 schreef Forbry het volgende:
[..]
China is net zo goed een onwijs kutland, maar met China samen kunnen we de VS wel aan en laat ik de VS met Trump en de rest van die idioten aan het roer momenteel nog het kutst vinden. Zeker als de VS degene zou zijn die ons tot zo'n keuze zou dwingen!
Dan is het wmb idd fuck USA!
Ja, dat nog VEEEEEEEEEEULLLLL liever natuurlijk!quote:Op dinsdag 15 april 2025 19:43 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Of beter nog: Canada en Groenland bij de EU.
Dat snap ik ook niet zo goed. Met een paar duizend kernbommen extra maak je de wereld vast nog een stuk kapotter maar in de afschrikking maakt dat volgens mij weinig verschil. Of het moet de gedachte zijn dat de Fransen of Britten het niet aandurven om hun wapens ook daadwerkelijk inzetten…quote:Op dinsdag 15 april 2025 19:04 schreef 2172619626795 het volgende:
[..]
Dit is niet mijn vakgebied, maar als dit inderdaad waar is snap ik ook waarom Rutte zegt dat onze kernwapens niet volstaan en we de paraplu van de Amerikanen hierin ook nodig hebben.
Tja, je punt gaat zeker nu ook op voor de VS. Denk dat de Polen nu echt beter op Frankrijk of het VK kunnen gokken qua bondgenoot dan op de VS….quote:Op dinsdag 15 april 2025 19:10 schreef Elan het volgende:
[..]
Vanuit absolute aantallen wellicht maar hebben ze ook de mogelijkheid om ze strategisch in te zetten?
[..]
Bovendien zijn de kernwapens van Frankrijk qua inzet autonoom en helemaal niet aan de EU of NAVO gekoppeld. Het is dus niet zo dat als Putin een vuile bom op Polen of Nederland schiet wij zomaar even kunnen vergelden met Franse kernwapens. UK ligt nog gecompliceerder omdat die geen onderdeel meer zijn van de EU.
https://www.nrc.nl/nieuws(...)merika-zien-a4890060quote:1.026 miljard aan diensten
De claim van Trump dat de VS door zo een beetje de hele wereld gepakt worden (het Amerikaanse handelstekort), houdt echter vooral stand als gekeken wordt naar de goederenstromen. Wie de diensten erbij betrekt, ziet ineens een veel genuanceerder beeld. Waar de VS in 2024 een tekort op de handelsbalans voor goederen hadden van ongeveer 1.060 miljard dollar, sloeg de balans voor diensten de hele andere kant op. Amerika exporteerde voor 1.026 miljard aan diensten, en is daarmee de grootste exporteur van diensten ter wereld. Amerika importeerde voor 748 miljard dollar aan diensten. Per saldo hadden de VS dus een dienstenhandelsoverschot van een kleine 280 miljard dollar.
Die eerste zin ook weer... Wat er aan de hand is, is dat de VS een gigantische consumptie maatschappij is en het niet voldoende voor zichzelf kan produceren en vervolgens in de rest van de wereld gaat shoppen. Het is niet dat ze gedwongen worden om die spullen te kopen. Als er al iemand 'gepakt' wordt, dan zijn het werknemers in lage lonen landen.quote:Op woensdag 16 april 2025 00:17 schreef zakjapannertje het volgende:
[..]
https://www.nrc.nl/nieuws(...)merika-zien-a4890060
quote:Canada overweegt aanschaf Saab Gripen
Innisdemon 15-04-2025 17:29 print
Het Zweedse Saab, fabrikant van de JAS39 Gripen meldt dat het in gesprek is met de Canadese overheid voor een mogelijke bestelling van haar toestel, de Gripen E. Micael Johannsson, de CEO van het concern bevestigde dit.
In 2023 besloot de Canadese regering een bestelling van 88 F-35's te plaatsen bij het Amerikaanse Lockheed Martin.
Hier werd omgerekend zo'n ¤ 12 miljard voor uitgetrokken. Naast de aanschaf zou het onderhoud ook in de VS plaats gaan vinden.
De door de Amerikaanse president Trump geïnitieerde handelsoorlog heeft de steun voor deze deal dusdanig doen verkleinen dat de overheid opnieuw naar de overeenkomst gaat kijken.
De Canadese Minister van Defensie Blair gaf aan dat hij al met Europese concurrenten in gesprek was, zonder aan te geven welke specifiek.
Canada noemde in 2017 verschillende opties voor het vervangen van de verouderde F-18 Hornets.
Naast de F-35 en de Saab Gripen E werden onder meer de Eurofighter Typhoon en de Dassault Rafale genoemd.
Dit lijstje werd in 2021 teruggebracht naar 2 keuzes: de F-35 en de Gripen E. In 2023 werd met Lockheed Martin een overeenkomst voor de levering van 88 F-35s gesloten.
Het aanbod van Saab voor de levering van 88 Gripen E's voldeed volledig aan de eisen van Canada.
Als het aanbod ongewijzigd is gebleven omvat dit ook de bouw van productie- en onderhoudsfaciliteiten in Canada.
Volgens het contract met Lockheed Martin moet Canada ten minste 16 JSF's afnemen.
De VS zouden in een dergelijke situatie kunnen proberen de order voor een Europees toestel te blokkeren. De Gripen E wordt namelijk aangedreven door een General Electric motor.
De Amerikaanse overheid zou ervoor kunnen kiezen de export van de motoren te verbieden, om zo Canada alsnog voor de F-35 te laten kiezen.
Ook Portugal heeft aangegeven af te zien van een bestelling van F-35s om haar vloot van verouderde F-16s te vervangen, vanwege de huidige spanningen met de Amerikaanse overheid. Net als Canada is het inmiddels in gesprek met Saab voor de levering van de Gripen E.
Er is een groot probleem met de Gripen E, de motor komt van GE uit de VS.quote:
Hans-Werner Sinnquote:
Voor mij is hij de meest betrouwbare econoom ter wereld uberhauptquote:Op woensdag 16 april 2025 08:49 schreef nostra het volgende:
[..]
Hans-Werner Sinn. Beetje lang, even op de playlist parkeren.
Niettemin zie ik wel wat in een verdubbeling van de Franse tactische wapens.quote:Op dinsdag 15 april 2025 19:00 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
De Franse en Britse kernwapens zijn van het strategische soort. Ofwel voor voldoende afschrikking zorgen dat de Russen ze niet daadwerkelijk inzetten. En dan zijn pakweg 500 kernbommen er zat om alles wat er in Rusland ook maar toe doet volledig in as te leggen.
Een week geleden zei ik als grap 1000% maar we gaan het rap naderen.quote:Op woensdag 16 april 2025 09:42 schreef 2172619626795 het volgende:
China staat nu 245% importheffingen te wachten.
Wat een absolute poppenkast.
Bron: https://www.whitehouse.go(...)derivative-products/
Amerika gaat imploderen op deze manier. Die Chinezen hebben hun zaakjes veel beter voor elkaar en gaan de langere adem hebben in dit verhaal. Voordat we überhaupt maar in de buurt van 1000% komen heeft de oranje man al een kogel gevangen vrees ik.quote:Op woensdag 16 april 2025 10:53 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Een week geleden zei ik als grap 1000% maar we gaan het rap naderen.
Het boeit allemaal niet zo veel meer, alles boven de 100% is vrijwel zinloos.quote:Op woensdag 16 april 2025 10:57 schreef Solispolar het volgende:
[..]
Amerika gaat imploderen op deze manier. Die Chinezen hebben hun zaakjes veel beter voor elkaar en gaan de langere adem hebben in dit verhaal. Voordat we überhaupt maar in de buurt van 1000% komen heeft de oranje man al een kogel gevangen vrees ik.
Hoezo is boven de 100% zinloos waar zit de arbitraire grens?quote:Op woensdag 16 april 2025 11:13 schreef Monolith het volgende:
[..]
Het boeit allemaal niet zo veel meer, alles boven de 100% is vrijwel zinloos.
De arbitraire grens zit bij de winstmarges van bedrijven.quote:Op woensdag 16 april 2025 11:42 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Hoezo is boven de 100% zinloos waar zit de arbitraire grens?
Zolang Chinese zooi met importheffing in de VS alsnog goedkoper blijven als USA made spullen zie ik niet waarom 100% de arbitraire grens zou moeten zijn.
Precies, al kun je wel twisten over de prijselasticiteit van zaken zoals zeldzame aardmineralen, maar grote exportcategorieën zoals consumentenelektronica zijn doorgaans wel redelijk elastisch. Mensen hebben misschien het beeld dat het gros van de import goedkope meuk van Ali Express is, maar ruim 40% is elektronica en aanverwanten.quote:Op woensdag 16 april 2025 11:54 schreef 2172619626795 het volgende:
[..]
De arbitraire grens zit bij de winstmarges van bedrijven.
Als je als Chinese exporteur een winstmarge hebt van 30%, en de prijselasticiteit is 1, dan heeft het bij een importheffing van >30% al geen zin meer om te exporteren.
Het is een versimpelde kijk op de situatie, maar platgeslagen komt het hierop neer.
Uiteraard is de prijselasticiteit hoger dus een deel kun je doorrekenen aan de consument. Maar ook daar is de rek er een keer uit natuurlijk.
Ja klopt goede toevoeging. Daarnaast hoeft de prijselasticiteit niet hoger te zijn in absolute getallen zoals ik zei, kan ook lager.quote:Op woensdag 16 april 2025 12:08 schreef Monolith het volgende:
[..]
Precies, al kun je wel twisten over de prijselasticiteit van zaken zoals zeldzame aardmineralen, maar grote exportcategorieën zoals consumentenelektronica zijn doorgaans wel redelijk elastisch. Mensen hebben misschien het beeld dat het gros van de import goedkope meuk van Ali Express is, maar ruim 40% is elektronica en aanverwanten.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |