abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219759123
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 januari 2026 10:14 schreef Leandra het volgende:

[..]
In theorie is dat leuk, maar de realiteit zal waarschijnlijk dat Trump direct allerlei langjarige leases gaat uitgeven aan bedrijven die grondstoffen willen delven.
Bedrijven waar hij al dan niet een belang in heeft (of krijgt).
En die overeenkomsten ongedaan maken wordt een stuk lastiger dan het land terugkrijgen van een volgende president.
Daar staat tegenover dat die bedrijven dat nu ook van Groenland zelf kunnen krijgen. Maar er is daar geen infrastructuur en het is daar heel koud, dus dat kost meer dan het opbrengt.

Sowieso moet je voor grondstoffen niet in de VS zijn, die hebben niet de industrie om daar wat mee te doen. Als er bedrijven concessies komen aanvragen zijn het eerder de Chinezen, maar die hebben in eigen land nog genoeg.
pi_219759149
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 januari 2026 10:41 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Dan is er vast wel te onderhandelen met Groenland en Denemarken om een paar extra basissen te openen.

Daar hoef je niet heel Groenland voor te annexeren.
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 januari 2026 10:51 schreef Momo het volgende:

[..]
Inderdaad, volgens mij valt er best wel te onderhandelen over militaire basissen met Groenland en Denemarken.
Zelfs misschien om lokaal te boren aan bepaalde grondstoffen. Maarja Drill Drill Baby zal het niet worden.
Dit hebben ze al aangeboden, maar Trump wil schijnbaar echt Groenland zelf. Met die kennis kan Denemarken beter het aanbod weer intrekken en een Europese basis openen op Groenland.
pi_219759434
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 januari 2026 10:59 schreef Jojoke het volgende:

[..]
[..]
Dit hebben ze al aangeboden, maar Trump wil schijnbaar echt Groenland zelf. Met die kennis kan Denemarken beter het aanbod weer intrekken en een Europese basis openen op Groenland.
Ja, als Trump hoort dat iets veel waard is, wil hij het hebben.
pi_219759467
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 januari 2026 10:41 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Dan is er vast wel te onderhandelen met Groenland en Denemarken om een paar extra basissen te openen.

Daar hoef je niet heel Groenland voor te annexeren.
Het gaat er toch helemaal niet om of iets 'hoeft'.
pi_219759475
Misschien juist een goed idee voor Europa om daar een basis te openen met oog op de amerikaanse agressie.
Conscience do cost.
  Moderator dinsdag 6 januari 2026 @ 11:42:17 #106
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_219759487
quote:
8s.gif Op dinsdag 6 januari 2026 11:40 schreef ems. het volgende:
Misschien juist een goed idee voor Europa om daar een basis te openen met oog op de amerikaanse agressie.
Misschien wordt ook eens tijd de nog in Europa aanwezige Amerikaanse militairen er uit te gaan schoppen. Voor je het weet heb je te maken met een halve bezettingsmacht die er geen seconde aan denkt te vertrekken.
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
  dinsdag 6 januari 2026 @ 12:45:39 #107
486544 RealistAtheist
Realistische Atheist
pi_219759966
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 april 2025 22:35 schreef tong80 het volgende:
'Een Groenlandse partij die een snelle onafhankelijkheid wil en de banden met de VS wil aanhalen, haalde bij de verkiezingen vorige maand maar een kwart van alle stemmen.'

Hoezo "maar" een kwart. Ik vind dat veel op zo'n korte termijn dat er sprake van is.

:T
Er staat alleen dat ze de banden met Amerika willen aanhalen en onafhankelijkheid willen. Dat staat vrijwel haaks op "de 51ste staat" van USA worden. Er staat dus niet dat deze kwart bij Amerika wil gaan horen. Banden aanhalen is niet hetzelfde als een provincie van het betreffende land worden.
  dinsdag 6 januari 2026 @ 12:49:21 #108
117098 Hathor
Effe niet
pi_219760006
quote:
6s.gif Op dinsdag 6 januari 2026 11:42 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Misschien wordt ook eens tijd de nog in Europa aanwezige Amerikaanse militairen er uit te gaan schoppen. Voor je het weet heb je te maken met een halve bezettingsmacht die er geen seconde aan denkt te vertrekken.
Mwah...zolang als die hier zitten laten de Russen het wel uit hun hoofd om bijdehand te gaan doen in Europa.
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
  dinsdag 6 januari 2026 @ 12:55:12 #109
419273 Durmada
Neem de tijd!
pi_219760062
Ik snap die Denen niet zo. Geef hem gewoon Groenland als hij dat wil. Een goede onderlinge band tussen Scandinavië en de VS lijkt mij belangrijker.
AZ
ALKMAAR
pi_219760065
Als de VS Groenland annexeert buiten Denemarken om ben ik wel heel benieuwd hoeveel mensen uiteindelijk nog (emotioneel) geïnvesteerd blijven in het zogenaamde nut of het belang voor een land als Denemarken of Nederland om lid te zijn van de EU of NAVO.

Maar als ze wat blackhawks naar Brussel en Straatsburg willen sturen dan is de kans aanwezig dat ik ook wel even de andere kant opkijk. Mits ze het hele zooitje meenemen daarna direct weer opsodemieteren want ik vertrouw ze voor geen meter. :@
  Redactie Sport dinsdag 6 januari 2026 @ 12:57:06 #111
274204 crew  Mexicanobakker
pi_219760084
quote:
14s.gif Op dinsdag 6 januari 2026 12:55 schreef Since2003 het volgende:
Als de VS Groenland annexeert buiten Denemarken om ben ik wel heel benieuwd hoeveel mensen uiteindelijk nog (emotioneel) geïnvesteerd blijven in het zogenaamde nut of het belang voor een land als Denemarken of Nederland om lid te zijn van de EU of NAVO.

Maar als ze wat blackhawks naar Brussel en Straatsburg willen sturen dan is de kans aanwezig dat ik ook wel even de andere kant opkijk. Mits ze het hele zooitje meenemen daarna direct weer opsodemieteren want ik vertrouw ze voor geen meter. :@
Wat heeft Trumps imperialisme met de EU te maken?
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
  dinsdag 6 januari 2026 @ 12:57:26 #112
438527 MissButterflyy
De beste dingen in het leven z
pi_219760088
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 januari 2026 12:55 schreef Durmada het volgende:
Ik snap die Denen niet zo. Geef hem gewoon Groenland als hij dat wil. Een goede onderlinge band tussen Scandinavië en de VS lijkt mij belangrijker.
Dat is toch wel bijzonder, je geeft je bondgenoot gewoon wat ie wil.
What’s next dan?

Zo werkt dat niet.
Wie dit leest is een lezer van dit
pi_219760097
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 januari 2026 12:57 schreef Mexicanobakker het volgende:

[..]
Wat heeft Trumps imperialisme met de EU te maken?
Geen idee, de gevolgen voor een EU/NAVO land ofzo. #Samen toch?
  Redactie Sport dinsdag 6 januari 2026 @ 13:01:10 #114
274204 crew  Mexicanobakker
pi_219760120
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 januari 2026 12:58 schreef Since2003 het volgende:

[..]
Geen idee, de gevolgen voor een EU/NAVO land ofzo. #Samen toch?
Als je daarop de EU uit elkaar laat vallen ben je ook verliezer. Europa heeft zichzelf al 30 jaar te afhankelijk gemaakt van Amerika. Dat is het werkelijke probleem.
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
pi_219760169
quote:
14s.gif Op dinsdag 6 januari 2026 12:55 schreef Since2003 het volgende:

Wat heeft de EU ermee te maken? Dat is een handelsunie, geen militaire samenwerking.
  dinsdag 6 januari 2026 @ 13:05:51 #116
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_219760174
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 januari 2026 10:25 schreef RM-rf het volgende:

[..]
in de VS heerste rond 1940 nog het isolationisme... als jouw 'theorie' zou kloppen zou de VS kort na 1940 zeker geen wereldmacht hebben kunnen worden, omdat de bevolking helemaal niet enthousiast was over het idee de hele wereld te gaan controleren (en nog een 75 jaar ervoor nog in een fikse interne burgeroorlog verwikkeld te zijn geweest, waarvan de overblijfselen nog heel sterk aan de oppervlakte sluimerden in de gebieden die zich toen wilde afsplitsen)
Maar ze waren wel trots op hun land
The End Times are wild
pi_219760179
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 januari 2026 12:55 schreef Durmada het volgende:
Je kunt natuurlijk wel wat terug vragen:
Dat de VS de Russen uit Oekraïne trapt.
0 importtarieven op EU produkten.
Voor 100 jaar volledige VS bescherming voor heel Europa.

Verzin maar eens wat. :D
  Moderator dinsdag 6 januari 2026 @ 13:06:37 #118
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_219760184
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 januari 2026 13:05 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]
Wat heeft de EU ermee te maken? Dat is een handelsunie, geen militaire samenwerking.
zeker wel

https://www.europarl.euro(...)darityclauses_en.pdf
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_219760192
quote:
Dat maakt het nog geen militaire samenwerking. Er is namelijk geen EU leger. (Die mag er van mij wel zsm komen).
  Moderator dinsdag 6 januari 2026 @ 13:08:58 #120
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_219760199
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 januari 2026 13:07 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]
Dat maakt het nog geen militaire samenwerking. Er is namelijk geen EU leger. (Die mag er van mij wel zsm komen).
er is ook geen NAVO leger, is dat dan ook geen militaire samenwerking?
pi_219760223
quote:
88s.gif Op dinsdag 6 januari 2026 13:08 schreef sp3c het volgende:

[..]
er is ook geen NAVO leger, is dat dan ook geen militaire samenwerking?
De NAVO heeft een militaire commando structuur, dus in die zin wel degelijk een eigen leger.
  Moderator dinsdag 6 januari 2026 @ 13:14:14 #122
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_219760254
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 januari 2026 13:11 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]
De NAVO heeft een militaire commando structuur, dus in die zin wel degelijk een eigen leger.
zeker wel

https://www.eeas.europa.e(...)t-capability-mpcc_en

en nee beiden hebben geen eigen leger
pi_219760297
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 januari 2026 13:05 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]
Oh. Dan heb ik het verdrag van Maastricht niet gelezen hoor.
  Moderator dinsdag 6 januari 2026 @ 13:24:57 #124
403652 crew  ChevyCaprice
Multidisciplinair simcoureur
pi_219760358
twitter

🧐
Gerieflijke groeten, ChevyCaprice
Moderator DIG en OWS
Russell-supporter (LET'S GO GEORGE!) F1 Watcher
🇺🇦 Fight Fight Fight! 🇺🇦
pi_219760438
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 januari 2026 13:24 schreef ChevyCaprice het volgende:
[ x ]

[ afbeelding ]

🧐
Gezamenlijke Verklaring over Groenland
6 januari 2026

Verklaring van president Macron van Frankrijk, bondskanselier Merz van Duitsland, premier Meloni van Italië, premier Tusk van Polen, premier Sánchez van Spanje, premier Starmer van het Verenigd Koninkrijk en premier Frederiksen van Denemarken over Groenland.

Arctische veiligheid blijft een kernprioriteit voor Europa en is van cruciaal belang voor de internationale en trans-Atlantische veiligheid.

De NAVO heeft duidelijk gemaakt dat de Arctische regio een prioriteit is en Europese bondgenoten voeren hun inspanningen op. Wij en vele andere bondgenoten hebben onze aanwezigheid, activiteiten en investeringen vergroot om het Arctisch gebied veilig te houden en tegenstanders af te schrikken. Het Koninkrijk Denemarken – inclusief Groenland – maakt deel uit van de NAVO.

Veiligheid in het Arctisch gebied moet daarom collectief worden gerealiseerd, in samenhang met NAVO-bondgenoten, waaronder de Verenigde Staten, door het handhaven van de beginselen van het Handvest van de Verenigde Naties, waaronder soevereiniteit, territoriale integriteit en de onschendbaarheid van grenzen. Dit zijn universele beginselen en wij zullen niet stoppen deze te verdedigen.

De Verenigde Staten zijn een essentiële partner in deze inspanning, als NAVO-bondgenoot en via de defensieovereenkomst tussen het Koninkrijk Denemarken en de Verenigde Staten uit 1951.

Groenland behoort toe aan zijn bevolking. Het is aan Denemarken en Groenland, en uitsluitend aan hen, om te beslissen over aangelegenheden die Denemarken en Groenland betreffen.

En waar is de Benelux???
Vakman pur sang
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')