De VS is opgericht om NL te naaienquote:The largest trade deficits held by the United States in 2024 were with China (-$295 billion), Mexico (-$172 billion), Vietnam (-$123 billion), Ireland (-$87 billion), and Germany (-$85 billion).
The United States had its largest trade surpluses with The Netherlands ($56 billion), Hong Kong ($22 billion), the UAE ($19 billion), Australia ($18 billion), and the United Kingdom ($12 billion).
quote:Op zondag 6 april 2025 19:43 schreef SymbolicFrank het volgende:
Ik heb op het internet nog maar heel weinig reacties gezien die ingaan op de achterliggende redenen: waarom heeft Trump dit gedaan? De meeste zijn verbijsterd: het kan haast geen 4D schaak zijn, maar hij kan toch onmogelijk zo stom zijn? Ze gaan wel in op de mogelijke gevolgen. En nog maar heel weinig reacties van landen en bedrijven die gaan uitzoeken hoeveel "bescherminsgeld" ze hoe moeten betalen om van de lijst gehaald te worden.
China heeft al gereageerd door zelf hoge importbelastingen te gaan innen. Dus ik denk dat de meeste mensen op de reactie van de EU zitten te wachten, in de hoop dan te begrijpen wat er nu precies aan de hand is en dan te kijken of ze daar aan mee kunnen en willen doen. Het is ook nog weekend.
Misschien weten Bernie en Pelosi het?quote:Op zondag 6 april 2025 19:43 schreef SymbolicFrank het volgende:
Ik heb op het internet nog maar heel weinig reacties gezien die ingaan op de achterliggende redenen: waarom heeft Trump dit gedaan? De meeste zijn verbijsterd: het kan haast geen 4D schaak zijn, maar hij kan toch onmogelijk zo stom zijn? Ze gaan wel in op de mogelijke gevolgen. En nog maar heel weinig reacties van landen en bedrijven die gaan uitzoeken hoeveel "bescherminsgeld" ze hoe moeten betalen om van de lijst gehaald te worden.
China heeft al gereageerd door zelf hoge importbelastingen te gaan innen. Dus ik denk dat de meeste mensen op de reactie van de EU zitten te wachten, in de hoop dan te begrijpen wat er nu precies aan de hand is en dan te kijken of ze daar aan mee kunnen en willen doen. Het is ook nog weekend.
Is dat het beste wat je hebt? Een dertig jaar oud filmpje van Pelosi en de knetterlinkse Bernie Sanders.quote:Op zondag 6 april 2025 19:57 schreef epicbeardman het volgende:
[..]
Misschien weten Bernie en Pelosi het?
[ x ]
[ [url= https://x.com/ThomasSowell/status/1907875133638705646 ]x[/url] ]
Er zit een groot verschil tussen gerichte tarieven om strategische industrieën te beschermen en tussen wat Trump heeft gedaan. Snap wel dat het voor jou lastig is.quote:Op zondag 6 april 2025 19:57 schreef epicbeardman het volgende:
[..]
Misschien weten Bernie en Pelosi het?
[ x ]
[ [url= https://x.com/ThomasSowell/status/1907875133638705646 ]x[/url] ]
quote:Op zondag 6 april 2025 19:43 schreef SymbolicFrank het volgende:
Dit is iets wat hij al 45 jaar wil doen. Hij denkt dat het een goed iets is voor de VS. Liep er al in de jaren 80 over te praten.quote:Op zondag 6 april 2025 19:43 schreef SymbolicFrank het volgende:
Ja, vriendjespolitiek en veel mogelijkheden voor zijn rijke "vrienden" om heel veel macht te vergaren. Maar dat gaat over het binnenlandse beleid. Alhoewel ik verwacht dat het ook internationaal voornamelijk om afpersing gaat. Hij heeft het misschien nooit hard gezegd, maar hij heeft toch wel vaak laten doorschemeren dat hij betaald wilde worden voor de militaire basissen en steun van de VS, plus veel wapensystemen verkopen. Maar daar gaat weinig van terecht komen. En dit is dan het gevolg: meer geld voor de VS door buitenlandse export te straffen.quote:
Interessant. Hij is er dus van overtuigd, dat alleen hij het begrijpt en alle anderen uit hun nek lullen. Dat is inderdaad wel helemaal in lijn met wat we nu zien. Zeker omdat iedereen die hem tegenspreekt meteen een andere baan kan gaan zoeken.quote:Op zondag 6 april 2025 20:07 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
[..]
Dit is iets wat hij al 45 jaar wil doen. Hij denkt dat het een goed iets is voor de VS. Liep er al in de jaren 80 over te praten.
Bekijk deze YouTube-video
Ik zou het logisch en volgens verwachting noemen. Vermoeiend heb ik meer gereserveerd voor de dagelijks bullshit die komt uit het Witte Huis.quote:
Zou dit niet breaking noemen. Ze moeten er morgen nog over praten en woensdag nog over stemmen. Tot die tijd kan er nog van alles veranderen.quote:
En van de dingen die op zeker staat te gebeuren is dat de Yuan de wereldreservevaluta gaat wordenquote:Op zondag 6 april 2025 22:33 schreef zakjapannertje het volgende:
Fareed Zakaria denkt dat China nu de economische supermacht wordt, sinds 2016 zijn zij hun economie wel nog steeds meer aan het openstellen aan de rest van de wereld in tegenstelling tot de VS
Ik denk dat we dan nog heeeel veel moet gebeuren en zie daarom de Euro toch als een betere kanshebber.quote:Op zondag 6 april 2025 22:33 schreef zakjapannertje het volgende:
Fareed Zakaria denkt dat China nu de economische supermacht wordt, sinds 2016 zijn zij hun economie wel nog steeds meer aan het openstellen aan de rest van de wereld in tegenstelling tot de VS
Bekijk deze YouTube-video
QE, gewoon bijdrukken die yuan, zelfde als de Fed en ECB ook doen. Het kan met elke fiat valuta.quote:Op zondag 6 april 2025 22:42 schreef michaelmoore het volgende:
Yuan zal dan duur worden met gevolgen voor de export positie van China
Jij vind de EU maar grote pruts, in vergelijking met een economie die al slecht ging en nu zijn grootste inkomstenbron kwijt is? Dus daarom woon je nu in Afrika?quote:Op zondag 6 april 2025 22:42 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
En van de dingen die op zeker staat te gebeuren is dat de Yuan de wereldreservevaluta gaat worden
en de dollar terug zakt naar de tweede plek en de euro naar de derde plek
Yuan zal dan duur worden met gevolgen voor de export positie van China
Zeker. Maar hoe breng je die in roulatie? Aan de banken geven en de rente verlagen? Aan de rijken, voor de trickle-down? Als belastingverlaging voor de bevolking?quote:Op zondag 6 april 2025 23:27 schreef Digi2 het volgende:
[..]
QE, gewoon bijdrukken die yuan, zelfde als de Fed en ECB ook doen. Het kan met elke fiat valuta.
Quantitative easing
Meestal gaat het door staatsobligaties of bedrijfs obligaties te monetariseren, daardoor stijgen de schulden en evenredig de hoeveelheid valuta in omloop. Het monetariseren is omdat de centrale bank uiteindelijk die schuldpapieren opkoopt met vers gedrukte valuta.quote:Op maandag 7 april 2025 00:34 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Zeker. Maar hoe breng je die in roulatie? Aan de banken geven en de rente verlagen? Aan de rijken, voor de trickle-down? Als belastingverlaging voor de bevolking?
Trickle-down, dus. net zoals de ECB dat doet. Daarom merkt de bevolking er ook niets van en gaat het allemaal de aandelen en het vastgoed in. Ow, de huizen worden duurder, dus dat merken ze wel.quote:Op maandag 7 april 2025 00:41 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Meestal gaat het door staatsobligaties of bedrijfs obligaties te monetariseren, daardoor stijgen de schulden en evenredig de hoeveelheid valuta in omloop. Het monetariseren is omdat de centrale bank uiteindelijk die schuldpapieren opkoopt met vers gedrukte valuta.
De Fed en ECB waren al voorzichtig met QT begonnen door hun balance-sheet te reduceren, maar daar komt denk ik voorlopig een einde aan.quote:Op maandag 7 april 2025 00:45 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Trickle-down, dus. net zoals de ECB dat doet. Daarom merkt de bevolking er ook niets van en gaat het allemaal de aandelen en het vastgoed in. Ow, de huizen worden duurder, dus dat merken ze wel.
chinezen werken twee keer zo hard , twee keer zo lang, twee keer hogere inzet , voor de heft van ons salarisquote:Op maandag 7 april 2025 00:33 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Jij vind de EU maar grote pruts, in vergelijking met een economie die al slecht ging en nu zijn grootste inkomstenbron kwijt is? Dus daarom woon je nu in Afrika?
EU haalt de 1% nietquote:The Chinese economy expanded by 5.4% yoy in Q4 2024, accelerating from 4.6% in Q3 and surpassing market estimates of 5.0%. It was the strongest annual growth rate in 1-1/2 years, boosted by a series of stimulus measures launched since September to boost recovery and regain confidence. In December, industrial output growth quickened to an 8-month high, while retail sales emerged from a 3-month low. However, the jobless rate hit a 3-month top. On the trade front, exports logged a double-digit rise in December, marking the ninth straight monthly gain and reaching the largest amount in 3 years, as firms rushed to complete shipments ahead of potential tariff hikes under the US Trump administration. Imports saw an unexpected rise to notch their highest value in 27 months. For the full year, the GDP grew by 5.0%, aligning with Beijing's 2024 target of around 5% but falling short of a 5.2% rise in 2023
quote:According to an estimation of annual growth for 2024, based on seasonally and calendar adjusted quarterly data, GDP increased by 0.7% in the euro area and by 0.9% in the EU.14 feb 2025
quote:Dutch economy grew by 0.9 percent in 2024
GDP increased by 0.9 percent last year. That follows a year of low growth (0.1 percent) in 2023.
investeringen doen of banken overeind helpenquote:Op maandag 7 april 2025 00:34 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Zeker. Maar hoe breng je die in roulatie? Aan de banken geven en de rente verlagen? Aan de rijken, voor de trickle-down? Als belastingverlaging voor de bevolking?
het wordt toch tijd dat ze hem gaan opsluiten in a mental institutionquote:
Gunstig voor Europa want die LNG vanuit de VS moet ergens naartoe, tegen een lagere prijs uiteraardquote:China-halts-us-lng-imports-in-longest-run-since-last-trade-war
China hasn't imported liquefied natural gas from the US for 60 days, the longest gap in five years, as worsening relations between Beijing and Washington lead the nation's buyers to divert shipments. No US shipments are currently heading to China
Maar China koopt het dan ergens anders in waardoor daar de prijzen dan juist weer stijgen. Volgens mij is die markt vrij flexibel en kunnen schepen gewoon omdraaien.quote:Op maandag 7 april 2025 07:04 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Gunstig voor Europa want die LNG vanuit de VS moet ergens naartoe, tegen een lagere prijs uiteraard
Ja, in de VS werken ze ook veel harder dan hier.quote:Op maandag 7 april 2025 01:28 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
chinezen werken twee keer zo hard , twee keer zo lang, twee keer hogere inzet , voor de heft van ons salaris
het zuiden van de EU is wel wat pruts ja
Ik ben in Nederland
Ja, dat klopt. Maar in China gingen ze voor dit jaar uit van een veel kleinere groei en dat zal nu dus nog veel minder worden. Dingen exporteren is wat dat land doet en hun grootste afzetmarkt was de VS. Een sociaal stelsel hebben ze daar volgens mij ook niet, dus nog meer leegstaande steden.quote:China groeit al 25 jaar ieder jaar met 5% gemiddeld
[..]
EU haalt de 1% niet
[..]
[..]
In 1987 viel op damrak de stroom uit waardoor er geen orders geplaatst konden worden, waren sommige ook niet zo blij meequote:Op maandag 7 april 2025 08:36 schreef zakjapannertje het volgende:
[..]
De AEX kan beter dicht blijven vandaag
Nou ja, ik denk dat vooral de intense stompzinnigheid van het voorstel mensen verbaast. Daarnaast was ook wel een beetje de verwachting dat enerzijds er vooral sprake zou zijn van dreigen en 'dealtjes sluiten' en anderzijds ook de tuchtende werking van de markten. Ook beleggers hadden natuurlijk totaal niet voorgesorteerd op zoveel stompzinnigheid aan de implosie van markten te zien. En daarbij heeft de EU al lang en breed maatregelen getroffen om adequaat te kunnen reageren, net als dat bijvoorbeeld China sinds de vorige termijn heeft geprobeerd om z'n economie wat meer los te weken van export naar de VS.quote:Op maandag 7 april 2025 08:11 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Wat mij een weinig stoort en verbaasd is dat Europese leiders nu ineens zoooo verrast zijn door Trump zijn beleid. Sorry, maar dan heb je echt volledig in de ontkenning geleefd. Bedrijven als VAG zagen het al aankomen en hebben hun voorraden in de VS zodanig verhoogd dat ze 6-9 maanden zonder prijsverhogingen kunnen doorgaan.
Volgens mij is dat ook de route die de EU wil varen hoor. Probleem bij nieuwe vrijhandelsverdragen is wel dat die niet heel populair zijn, zeker niet onder protectionistische en populistische stromingen die in veel Europese landen een flinke vinger in de pap hebben.quote:Op maandag 7 april 2025 08:17 schreef Jan_Onderwater het volgende:
De waarde van de export van de Europese Unie (EU) naar de Verenigde Staten (VS) als deel van het bruto binnenlands product (BBP) van de EU bedraagt ongeveer 3%
Dit zal volgens mij voor een flink deel worden goedgemaakt door de investeringen in Defensie en de verschuiving van import naar binnenEU consumptie. Maar goed, voorlopig is er paniek
In plaats als kippen in paniek voor bulldozer trump weg te rennen zou de EU er goed aan doen met Canada en Zuid Amerika vrijhandel af te spreken.
Van Rusland en Qatar en Australie kopen ze voorlopig de vervangende LNG. De LNG markt voor de VS is echter flink gekrompen met eraf China, Japan en meer aziatische landen die nu enorm genaaid worden door de VS.quote:Op maandag 7 april 2025 07:54 schreef BEFEM het volgende:
[..]
Maar China koopt het dan ergens anders in waardoor daar de prijzen dan juist weer stijgen. Volgens mij is die markt vrij flexibel en kunnen schepen gewoon omdraaien.
Wat een groot woordenkunstenaar is deze man toch.quote:“I’ve spoken to many countries. They all want to do just so you understand the power of what I’m doing. Every country is calling and being very solicitous, very, very nice and being very nice,” he added.
Wel ambitieus, de hele wereld chanteren.quote:Op maandag 7 april 2025 09:35 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Wat een groot woordenkunstenaar is deze man toch.
Voor ons in Noord europa wel, maar er zijn landen waar mensen echt in extreme armoede dreigen te vervallen. Dan is het niet meer zo hilarischquote:
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |