Bronquote:De Nederlandse muziekinstrumentenhandelaar Bax Music is failliet verklaard nadat een voorgenomen saneringstraject vastliep. Het bedrijf kampte met oplopende schulden bij leveranciers en de Belastingdienst. De winkels en webshop van het bedrijf worden gesloten.
De Zeeuwse krant PZC, die eerder ook berichtte dat Bax Music uitstel van betaling aanvraagt, berichtte als eerste over het faillissement. Het faillissement wordt bevestigd in het Centraal Insolventieregister. De onderneming rapporteerde over 2023 een verlies van 2,6 miljoen euro. Het bedrijf deed volgens PZC investeringen zonder toereikende financiële middelen en kon belastingschulden niet tijdig voldoen. Een brand in het hoofdkantoor in Goes veroorzaakte vorig jaar additionele schade.
De crisis verergerde in januari toen ceo Jochanan Bax werd ontslagen na een conflict over een mogelijke verkoop. De aandeelhouders, de broers Bax, Hans van Deursen, de schoonvader van Jochanan Bax, en Rabo Investments, konden geen overeenstemming bereiken over de toekomst van het bedrijf.
Het in 2003 opgerichte Bax Music groeide uit tot een grote Europese speler in muziekinstrumenten en apparatuur, met 445 medewerkers en een jaaromzet van 148 miljoen euro op het hoogtepunt. Jochanan Bax heeft aangegeven het bedrijf te willen doorstarten met steun van Van Deursen. Bax is daarvoor op zoek naar investeerders.
Heb er zelf in de loop van de afgelopen jaren ook veel besteld en ik denk zo'n slordige 30K daar over de toonbank gesmeten. Maar ik heb de tent, zeker na corona, wel echt zien veranderen en de service was de laatste 2 jaar echt ronduit beroerd.quote:Op dinsdag 1 april 2025 14:28 schreef havanagila het volgende:
Veel gezeik over gehoord, maar zelf nooit gedoe mee gehad, fijne zaak.
Mijn laatste bestellingen bij Thomann werden binnen 1 dag geleverd.quote:Op dinsdag 1 april 2025 14:33 schreef Grotetijd het volgende:
Jammer dat er zo steeds minder fysieke winkels in Nederland overblijven, maar de laatste tijd koop ik eigenlijk steeds meer bij ThomannBetere klantenservice, scheelt zo 10-15% op producten. Dat het een paar dagen langer duurt is wat het is.
Wow. Mijn laatste via Thomann was 2 dagen en vond dat al snelquote:Op dinsdag 1 april 2025 14:40 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Mijn laatste bestellingen bij Thomann werden binnen 1 dag geleverd.
Moet ik er wel bij zeggen dat de bestellingen voor 11.00 de deur uitgingen. Dat helpt wel mee.quote:Op dinsdag 1 april 2025 14:44 schreef Grotetijd het volgende:
[..]
Wow. Mijn laatste via Thomann was 2 dagen en vond dat al snel
Hier ook. Ik heb een supervriendelijke lokale zaak die ik altijd de business gun, maar die hebben een heel beperkt assortiment dus daar kan ik alleen naartoe voor onderhoud, advies en al het algemene spul.quote:Op dinsdag 1 april 2025 14:33 schreef Grotetijd het volgende:
Jammer dat er zo steeds minder fysieke winkels in Nederland overblijven, maar de laatste tijd koop ik eigenlijk steeds meer bij ThomannBetere klantenservice, scheelt zo 10-15% op producten. Dat het een paar dagen langer duurt is wat het is.
Zijn het woordje 'financieel' er vergeten voor te typen.quote:Op dinsdag 1 april 2025 14:36 schreef Grotetijd het volgende:
[ afbeelding ]
Sinds wanneer is faillissement een technisch probleem?
Vroeger zat er bij mijn oude woonplaats een muziek winkel waar je nog echt ouderwets door 1 man geholpen werd, kopje koffie kreeg. En als je een gitaartje wilde testen of iets anders en je kon 't een beetje lekker dan was de kans groot dat de eigenaar met z'n basgitaar erbij kwam zitten en soms als er toevallig iemand liep die drumde ging 'ie achter een drumstel zitten en was je zo 30 minuten verderquote:Op dinsdag 1 april 2025 14:58 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Hier ook. Ik heb een supervriendelijke lokale zaak die ik altijd de business gun, maar die hebben een heel beperkt assortiment dus daar kan ik alleen naartoe voor onderhoud, advies en al het algemene spul.
Als ik iets anders wil dan een stereotype model of een instapmodel, dan moet het echt online. Dan is Thomann ideaal.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 3% gewijzigd door Jippie op 01-04-2025 17:53:14 ]
quote:Op dinsdag 1 april 2025 15:28 schreef Vliegbaard het volgende:
Maar ik heb daar dus een paar weken terug een B-stock In-Ear-Monitorsysteem van ¤1400 besteld. Ze hadden toen een actie waarbij ik ook nog een 7,5% korting kreeg. Scheelde me bijna ¤200. Ik was die dag toch in de buurt en had om 9:00 besteld en aangegeven dat ik het kwam halen. Ik zou om 16:00 in Goes zijn. Hoorde maar niks dus ben maar naar huis gereden. Volgende dag nog niks, en de dag erop ook niet. Toen om 15:00 de klantenservice gebeld. Advies: was op voorraad maar ze konden de winkel niet bereiken dus of ik even naar Goes wilde rijden. Het was al donderdagmiddag en ik wilde het toch graag even testen voordat ik die zaterdag mijn nieuwe set kon gebruiken.
Blijkbaar was de voorraad niet op orde en boden ze mij een nieuw model met 7,55 korting aan, wat bekende dat ik ¤130 moest bij betalen. Ik heb daar van 16:00 tot 18:00 binnen gestaan omdat ik daar volgens het consumentenrecht niet mee akkoord hoefde te gaan. Werd ik als klant ook nog voor van alles en nog wat uitgemaakt. Maar een manager spreken was er niet echt bij.
Lang verhaal kort; ik moest maar juridische stappen ondernemen. Einde rant.Zelf ook iets vergelijkbaars meegemaakt Vliegbaard:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Sindsdien heel zelden nog iets bij Bax gekocht, setje snaren, dat soort dingen. Maar het meeste haal ik bij Thomann
Well, life can be a riot
I can be the pilot provided that it's private
I got the world to worry about
Probleem is, dat als je iets groters wil kopen, zoals muziekinstrumenten, dat je niet eerst kunt proberen.quote:Op dinsdag 1 april 2025 14:33 schreef Grotetijd het volgende:
Het is makkelijker als een instrument zo in de winkel hangt en je e.e.a. zo kunt proberen. Als je online besteld kan dat nog steeds maar dan moet je in het geval van thomann dus meerdere modellen bestellen en betalen en die dan weer terug sturen als ze niet bevallenquote:Op dinsdag 1 april 2025 15:35 schreef Morri2 het volgende:
[..]
Probleem is, dat als je iets groters wil kopen, zoals muziekinstrumenten, dat je niet eerst kunt proberen.
Klopt, maar daarom heeft Thomann een ontzettend goede "niet goed geld terug" service. Heb daar zelf nog geen gebruik van hoeven maken maar alles wat ik hoor van mensen om mij heen die iets kopen bij Thomann wat bijvoorbeeld qua kwaliteit niet helemaal in orde is, of dat iets ze niet bevalt. Ze zijn daar altijd héél coulant. Zolang je maar in een mailtje aangeeft wat het is.quote:Op dinsdag 1 april 2025 15:35 schreef Morri2 het volgende:
[..]
Probleem is, dat als je iets groters wil kopen, zoals muziekinstrumenten, dat je niet eerst kunt proberen.
Dat is inderdaad kut.quote:Op dinsdag 1 april 2025 15:35 schreef Morri2 het volgende:
[..]
Klopt, maar het nadeel van een fysieke winkel is dat je mogelijk de deur uit gaat met spul dat je eigenlijk niet nodig hebt. Ik ging voor een hi-hat naar Adams en kwam thuis met een nieuwe Roland VAD-kitquote:Op dinsdag 1 april 2025 15:35 schreef Morri2 het volgende:
[..]
quote:Op dinsdag 1 april 2025 16:37 schreef Mano_ het volgende:
[..]
Klopt, maar het nadeel van een fysieke winkel is dat je mogelijk de deur uit gaat met spul dat je eigenlijk niet nodig hebt. Ik ging voor een hi-hat naar Adams en kwam thuis met een nieuwe Roland VAD-kit![]()
Haha, wel herkenbaar. Ik was in de buurt van Goes, dropte binnen voor een setje snaren, en ik ging met een Gretsch naar buitenquote:Op dinsdag 1 april 2025 16:37 schreef Mano_ het volgende:
[..]
Klopt, maar het nadeel van een fysieke winkel is dat je mogelijk de deur uit gaat met spul dat je eigenlijk niet nodig hebt. Ik ging voor een hi-hat naar Adams en kwam thuis met een nieuwe Roland VAD-kit![]()
Er zijn zo veel muziekwinkels verdwenen de afgelopen jaren. Een paar in Ede zijn weg, een paar in Arnhem zijn weg. (Eiland muziek is gewoon gestopt). Ik ga nu alleen nog naar Schreeven in Nijmegen.quote:Op dinsdag 1 april 2025 16:27 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Dat is inderdaad kut.
Want voor Bax moet je dan helemaal naar Rotterdam rijden.
Bij mij in de buurt had je Guus Arons in Heerlen. Maar voor een uitgebreider assortiment ging ik naar the Music Store in Duitsland.
Een gitaar of versterker van 1000+ euro online bestellen zou ik niet zo snel doen.
En voor de mensen die iets hebben gekocht, het niet hebben ontvangen en nu kunnen fluiten naar zowel spullen als geld.quote:Op dinsdag 1 april 2025 17:11 schreef Jippie het volgende:
Eigen schuld, dikke bult. Wel vervelend voor het personeel en de ex-personeelsleden die nog een rechtzaak tegen Bax hebben lopen.
Eerlijk gezegd; ik zie dat niet snel meer gebeuren. Er zijn inmiddels best veel muzikanten definitief overgestapt naar een van de Duitse concurrenten. Die zie ik niet heel snel meer terug overstappen.quote:Op dinsdag 1 april 2025 17:31 schreef Zuuuul het volgende:
Met een beetje geluk is een doorstart mogelijk, en dan gaat 't weer 'ns iets moois worden!
Dat gaat niet lukken onder de leiding van Jochanan.quote:Op dinsdag 1 april 2025 17:31 schreef Zuuuul het volgende:
Het personeel wil echt wel de juiste service verlenen, maar krijgt ook voortdurend restricties op 't bord. Het laat zich inmiddels raden bij welke dikwijls genoemde persoon de werkelijke blaam ligt.![]()
Met een beetje geluk is een doorstart mogelijk, en dan gaat 't weer 'ns iets moois worden!
Kwestie van afwachten. Dat overstappen had men al vele jaren eerder kunnen doen, maar - noem het chauvinisme - er zijn er genoeg die hun geld in NL willen besteden. Al was 't maar in de wetenschap dat je de NL-economie daarmee stimuleert ipv de Duitse. Maar er zal wel e.e.a. moeten veranderen ja. En natuurlijk geldt: het komt te voet, het gaat te paard. Maar het personeel wil echt wel. De tandarts moet gewoon even een rotte kies trekken.quote:Op dinsdag 1 april 2025 17:35 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Eerlijk gezegd; ik zie dat niet snel meer gebeuren. Er zijn inmiddels best veel muzikanten definitief overgestapt naar een van de Duitse concurrenten. Die zie ik niet heel snel meer terug overstappen.
Dat zal 't personeel en iedereen daaromheen beamen en alszodanig handelen. Maar Jochanan mag in de waan leven dat 'ie slechts een door hemzelf gezienequote:Op dinsdag 1 april 2025 17:51 schreef Jippie het volgende:
[..]
Dat gaat niet lukken onder de leiding van Jochanan.
Ja zo'n zaak heb ik het over. Je mag altijd iets proberen en komt eigenlijk niet weg zonder iets sociaals ervaren te hebben.quote:Op dinsdag 1 april 2025 15:13 schreef Grotetijd het volgende:
[..]
Vroeger zat er bij mijn oude woonplaats een muziek winkel waar je nog echt ouderwets door 1 man geholpen werd, kopje koffie kreeg. En als je een gitaartje wilde testen of iets anders en je kon 't een beetje lekker dan was de kans groot dat de eigenaar met z'n basgitaar erbij kwam zitten en soms als er toevallig iemand liep die drumde ging 'ie achter een drumstel zitten en was je zo 30 minuten verderEn als er wat was, kon je al-tijd terug komen. Want die man geloofde niet in fabrieksgarantie, al kocht je iets bij 'm in 1990, als het kapot ging werd 't gemaakt.
Maar dat was ook zo'n zaakje met een beperkt assortiment. Konden ze dingen bestellen? Absoluut, maar dat ging dan direct vanuit de importeur en duurde soms weeeeeeken.
Pretentieuze verkopers die echt puur gebaad zijn bij het verkopen van instrumenten en niet bij klanttevredenheid moeten ze echt bannen van het verkopen van muziekinstrumenten. Verschrikkelijk. Zo'n zaak zit er sinds een jaar nu hier in de buurt ook. Iedereen strak in 't pak alles is heel decadent. Hele vriendelijke mensen, maar echt een onwijs steriele sfeer. Kan daar maar niet aan wennen.quote:Op dinsdag 1 april 2025 18:11 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Ja zo'n zaak heb ik het over. Je mag altijd iets proberen en komt eigenlijk niet weg zonder iets sociaals ervaren te hebben.
Eerst had je in mijn stad een grotere en echt vreselijke zaak. Pretentieuze verkopers/muzikanten die vooral met elkaar aan het lullen waren en geen zin hadden service te verlenen.
Toen die op de fles ging, heb ik ook een grijns niet kunnen onderdrukken. Nu met Bax hebben ook een hoop mensen dit lees ik.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Witte's Muziekcentrum was de naam van die zaak, is ondertussen al zeker 10 jaar weg maar vraag mij soms toch nog af hoe het met die mensen gaat of dat ze uberhaupt nog leven.Well, life can be a riot
I can be the pilot provided that it's private
I got the world to worry about
Ik ben in zo'n winkel opgegroeid. Met de nadruk op vroeger. Dit is in feite de vergelijking tussen de buurtsuper en de grote supermarkt, de kleine winkel kan niet op tegen de schaalvergroting, zowel qua prijs als qua diversiteit. Niet alleen is die kleine winkel iets van vroeger, maar ook de klanten zijn inmiddels anders. Vroeger ging je naar de plaatselijke kledingwinkel, en dan kocht je iets, en daar was je tevreden mee. Tegenwoordig heb je de Zalandogeneratie die tien jurken bestelt, en dus tien jurken thuis laat bezorgen, om er dan negen terug te sturen.quote:Op dinsdag 1 april 2025 15:13 schreef Grotetijd het volgende:
[..]
Vroeger zat er bij mijn oude woonplaats een muziek winkel waar je nog echt ouderwets door 1 man geholpen werd, kopje koffie kreeg.
Ik geloof hier eigenlijk niet zo meer in. Ik ben al 20 jaar klant bij Thomann. Toen was de service daar al beter dan feedback maar de levertijden konden wel eens lang oplopen. Later is daar Bax-shop als echte concurrent bij gekomen. Qua grote merken zelfde aanbod en zelfde prijs als Thomann en zeker in het begin een supersnelle levering. In de loop der jaren hebben ze hun voorraad verplaatst van intern naar steeds meer extern en handelden ze steeds meer als dropshipper. De laatste jaren heeft Thomann echt een inhaalslag gehaald op gebied van levertijden. De service is daar altijd op orde geweest, i.t.t. Bax-Shop.quote:Op dinsdag 1 april 2025 17:55 schreef Zuuuul het volgende:
[..]
Kwestie van afwachten. Dat overstappen had men al vele jaren eerder kunnen doen, maar - noem het chauvinisme - er zijn er genoeg die hun geld in NL willen besteden. Al was 't maar in de wetenschap dat je de NL-economie daarmee stimuleert ipv de Duitse. Maar er zal wel e.e.a. moeten veranderen ja. En natuurlijk geldt: het komt te voet, het gaat te paard. Maar het personeel wil echt wel. De tandarts moet gewoon even een rotte kies trekken.
quote:Op dinsdag 1 april 2025 18:28 schreef Grotetijd het volgende:
Typisch wel weerSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
![]()
![]()
![]()
Dan weer je in ieder geval zeker dat je je nooit meer in die winkel hoeft te vertonen. Wat een tokkiegedrag.
quote:Op dinsdag 1 april 2025 18:28 schreef Grotetijd het volgende:
[..]
Pretentieuze verkopers die echt puur gebaad zijn bij het verkopen van instrumenten en niet bij klanttevredenheid moeten ze echt bannen van het verkopen van muziekinstrumenten. Verschrikkelijk. Zo'n zaak zit er sinds een jaar nu hier in de buurt ook. Iedereen strak in 't pak alles is heel decadent. Hele vriendelijke mensen, maar echt een onwijs steriele sfeer. Kan daar maar niet aan wennen.
Er zat op letterlijk 100 Meter van die muziekzaak nóg een muziekzaakje overigens. Was ongeveer even groot, werd gerund door een man en een vrouw. Die vrouw was super vriendelijk, wilde altijd even een praatje maken.
Die man? Je mocht alleen aan iets zitten als je het 10000% Zeker wilde kopen anders verdeed je z'n tijd.
Kan mij 2 dingen herinneren.Ik snap die man wel. Uit vertrouwen zegt zo’n eigenaar ‘breng 50 euro later maar’, om dan vervolgens nooit meer terug te komen. Kut gedrag van je vader wel 😅.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Witte's Muziekcentrum was de naam van die zaak, is ondertussen al zeker 10 jaar weg maar vraag mij soms toch nog af hoe het met die mensen gaat of dat ze uberhaupt nog leven.❤ Poppie
Als 15-jarige kocht ik ook mijn eerste gitaar in zo'n buurtwinkeltje. Service was daar altijd top en de eigenaar, al een jaar of 70, altijd bereid om van alles uit te leggen. Maar ook toen hadden we al internet en toen ik wat ouder werd en wat meer gear begon te kopen werd ik altijd teleurgesteld. Zoals je zegt konden zulke winkeltjes geen enorme voorraden aan houden. Alles was te bestellen maar vaan tegen 10/20% meerprijs ten op zichte van Feedback. Had ik een hele zomer gewerkt om die Ibanez te kunnen kopen. Ik had natuurlijk gezien wat die bij Feedback kostte. ging je naar de lokale muziekwinkel bleek dat je nog even 2 weken extra had moeten werken. En dit is echt al 20 jaar geleden.quote:Op dinsdag 1 april 2025 18:31 schreef Zuuuul het volgende:
[..]
Ik ben in zo'n winkel opgegroeid. Met de nadruk op vroeger. Dit is in feite de vergelijking tussen de buurtsuper en de grote supermarkt, de kleine winkel kan niet op tegen de schaalvergroting, zowel qua prijs als qua diversiteit. Niet alleen is die kleine winkel iets van vroeger, maar ook de klanten zijn inmiddels anders. Vroeger ging je naar de plaatselijke kledingwinkel, en dan kocht je iets, en daar was je tevreden mee. Tegenwoordig heb je de Zalandogeneratie die tien jurken bestelt, en dus tien jurken thuis laat bezorgen, om er dan negen terug te sturen.
Een grote winkel als Bax (en hetzelfde geldt in zekere zin voor vergelijkbare winkels als coolblue, mediamarkt, bol, amazon etc.) is niet gemaakt door Bax, maar door de klanten die steeds goedkopere spullen willen, en wel gisteren. De hele invulling van zo'n winkel is daarop aangepast. Vroeger (jaren 80, 90) had je digitale piano's die allemaal zwart waren. Tegenwoordig heb je ze ook in wit, eiken, palissander etc. Ja, je zult dus net een interieur hebben in eiken, dan ga je daar niet een zwarte piano neerzetten. Althans, vroeger had je geen keuze, tegenwoordig wel, en dan ga je dus op zoek naar een winkel waar ze ook dat eikenkleurtje hebben. Als winkel ben je dus verplicht om een compleet assortiment te hebben. Een kleine winkel gaat dat risico niet lopen, en het is zelfs al zo dat bepaalde fabrikanten niet meer leveren aan kleine winkeltjes. Waarom zouden ze? Dan moeten ze met al die honderden winkeltjes, die elk 1x per jaar een piano bestellen, al die jaargesprekken gaan voeren.
Ja, ik herinner me nog als gisteren het romantische beeld van de kleine lokale muziekwinkels en electronicawinkels waar de directeur alles deed, met 1 of 2 man personeel. Maar die tijd is gewoon voorbij, en zo simpel is 't. Dan heb je als grotere winkel geen keuze; je moet zo makkelijk mogelijk je spullen aanbieden, en dan ook gelijk alle kleuren en modellen. Je moet groeien, je hebt geen keuze, en dan moet je concurreren met andere shops. En dan moet je investeren in alles; helpdesk, reparatieafdelingen, content, SEO/SEA-marketing, fysieke winkels, en je moet scherp zijn qua prijs, dus de marge is ruk. Zo wordt de wedstrijd gespeeld. Je groeit vanzelf, je moet wel. Of, zoals marketingguru's vaak aanstippen: je bent ofwel de stoomwals ofwel de weg; kies maar. Bax is een onvermijdelijke stoomwals, en nu ligt er een grote brede put in de weg die eerst even gevuld moet worden.
Stel je bent ondernemer. En je wilt de hele week open zijn, hoeveel verkopers ga je op de payroll zetten? Tien? Wat als er amper klanten zijn (wat niet onlogisch is, aangezien de meeste sales online zijn), dan heb je winkelpersoneel dat minder te doen heeft. Je wilt dus een aantal verkopers dat ongeveer matcht met het gemiddelde winkelbezoek. Het is heel makkelijk om te stellen dat er dan maar meer personeel aangenomen moet worden, meer een FTE kost je vele tienduizenden euro's als je ook alle belastingen/premies meerekent. Als de marges al niet heel hoog zijn is dat gewoon een juggling act.quote:Op dinsdag 1 april 2025 18:35 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
En over dat personeel... in de winkel waren er een paar die je echt wilden helpen maar die ook absoluut hun voeten niet onder hun kont vandaan liepen. Ik maak het letterlijk bij geen enkele andere muziekwinkel mee dat ik langer dan 10 minuten moet wachten om een medewerker om hulp te vragen. Dat is me écht alleen bij Bax overkomen. En als je dan na twee keer 20 minuten wachten weer naar de volgende medewerker wordt doorverwezen dan neem ik aan dat het personeel haar klanten ook niet zo serieus neemt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |