abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 1 april 2025 @ 18:54:35 #51
508590 Grotetijd
What A Truly Magnificent View
pi_217254275
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 april 2025 18:39 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
Typisch wel weer _O- _O- _O- _O-

Dan weer je in ieder geval zeker dat je je nooit meer in die winkel hoeft te vertonen. Wat een tokkiegedrag.
Ja was ook wel erg :')
Blij dat ik niet zo ben.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Well, life can be a riot
I can be the pilot provided that it's private
I got the world to worry about
  dinsdag 1 april 2025 @ 18:56:40 #52
508590 Grotetijd
What A Truly Magnificent View
pi_217254292
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 april 2025 18:50 schreef Zonnige het volgende:

[..]
Ik snap die man wel. Uit vertrouwen zegt zo’n eigenaar ‘breng 50 euro later maar’, om dan vervolgens nooit meer terug te komen. Kut gedrag van je vader wel 😅.
Ja mee eens, is ook ongelofelijk tokkie en niet oke om te doen en ben blij dat ondanks deze tokkie opvoeding ik mijzelf altijd van dit gedrag heb weten te weerhouden. Wat ik dan weer een beetje krom vind (al snap ik die man absoluut!) is dat hij dan mij aanspreekt op die 50 euro afspraak terwijl ik dan denk já het ging om iets wat hij voor mij kocht maar ik was toen 10-11 dus die aansprakelijkheid ligt niet bij mij, maar bij mijn vader.
Well, life can be a riot
I can be the pilot provided that it's private
I got the world to worry about
  dinsdag 1 april 2025 @ 18:59:31 #53
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_217254332
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 april 2025 18:31 schreef Zuuuul het volgende:

[..]
Ik ben in zo'n winkel opgegroeid. Met de nadruk op vroeger. Dit is in feite de vergelijking tussen de buurtsuper en de grote supermarkt, de kleine winkel kan niet op tegen de schaalvergroting, zowel qua prijs als qua diversiteit. Niet alleen is die kleine winkel iets van vroeger, maar ook de klanten zijn inmiddels anders. Vroeger ging je naar de plaatselijke kledingwinkel, en dan kocht je iets, en daar was je tevreden mee. Tegenwoordig heb je de Zalandogeneratie die tien jurken bestelt, en dus tien jurken thuis laat bezorgen, om er dan negen terug te sturen.

Een grote winkel als Bax (en hetzelfde geldt in zekere zin voor vergelijkbare winkels als coolblue, mediamarkt, bol, amazon etc.) is niet gemaakt door Bax, maar door de klanten die steeds goedkopere spullen willen, en wel gisteren. De hele invulling van zo'n winkel is daarop aangepast. Vroeger (jaren 80, 90) had je digitale piano's die allemaal zwart waren. Tegenwoordig heb je ze ook in wit, eiken, palissander etc. Ja, je zult dus net een interieur hebben in eiken, dan ga je daar niet een zwarte piano neerzetten. Althans, vroeger had je geen keuze, tegenwoordig wel, en dan ga je dus op zoek naar een winkel waar ze ook dat eikenkleurtje hebben. Als winkel ben je dus verplicht om een compleet assortiment te hebben. Een kleine winkel gaat dat risico niet lopen, en het is zelfs al zo dat bepaalde fabrikanten niet meer leveren aan kleine winkeltjes. Waarom zouden ze? Dan moeten ze met al die honderden winkeltjes, die elk 1x per jaar een piano bestellen, al die jaargesprekken gaan voeren.

Ja, ik herinner me nog als gisteren het romantische beeld van de kleine lokale muziekwinkels en electronicawinkels waar de directeur alles deed, met 1 of 2 man personeel. Maar die tijd is gewoon voorbij, en zo simpel is 't. Dan heb je als grotere winkel geen keuze; je moet zo makkelijk mogelijk je spullen aanbieden, en dan ook gelijk alle kleuren en modellen. Je moet groeien, je hebt geen keuze, en dan moet je concurreren met andere shops. En dan moet je investeren in alles; helpdesk, reparatieafdelingen, content, SEO/SEA-marketing, fysieke winkels, en je moet scherp zijn qua prijs, dus de marge is ruk. Zo wordt de wedstrijd gespeeld. Je groeit vanzelf, je moet wel. Of, zoals marketingguru's vaak aanstippen: je bent ofwel de stoomwals ofwel de weg; kies maar. Bax is een onvermijdelijke stoomwals, en nu ligt er een grote brede put in de weg die eerst even gevuld moet worden. -O-
Ik hoop dat die goede lokale zaak hier het overleeft. Die heeft een heel compleet assortiment voor toetsen waar je dus wel én eiken én wit én zwart kunt scoren en dan nog een verdieping voor alle rest, wat dus heel standaard is. Misschien is dat de gouden greep, tegelijk wel en geen specialist zijn.
pi_217254485
quote:
17s.gif Op dinsdag 1 april 2025 18:56 schreef Grotetijd het volgende:

[..]
Ja mee eens, is ook ongelofelijk tokkie en niet oke om te doen en ben blij dat ondanks deze tokkie opvoeding ik mijzelf altijd van dit gedrag heb weten te weerhouden. Wat ik dan weer een beetje krom vind (al snap ik die man absoluut!) is dat hij dan mij aanspreekt op die 50 euro afspraak terwijl ik dan denk já het ging om iets wat hij voor mij kocht maar ik was toen 10-11 dus die aansprakelijkheid ligt niet bij mij, maar bij mijn vader.
Ja, snap ik vanuit jou zeker! Maar snap ook dat zo’n man het niet vergeet omdat hij zoiets natuurlijk uit vertrouwen heeft gedaan. :P
pi_217254505
quote:
17s.gif Op dinsdag 1 april 2025 18:56 schreef Grotetijd het volgende:

[..]
Ja mee eens, is ook ongelofelijk tokkie en niet oke om te doen en ben blij dat ondanks deze tokkie opvoeding ik mijzelf altijd van dit gedrag heb weten te weerhouden. Wat ik dan weer een beetje krom vind (al snap ik die man absoluut!) is dat hij dan mij aanspreekt op die 50 euro afspraak terwijl ik dan denk já het ging om iets wat hij voor mij kocht maar ik was toen 10-11 dus die aansprakelijkheid ligt niet bij mij, maar bij mijn vader.
Moah, er zijn genoeg filmpjes van het tegendeel op youtube te vinden ;)
pi_217254613
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 april 2025 18:52 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
Waar ik echter veel zaakjes aan kapot heb zien gaan is niet zozeer de online concurrentie maar ik denk eerder het gebrek aan specialisme en alles maar willen verkopen. Je ziet vandaag de dag toch dat de kleinere zaken best overeind blijven als ze zich richten op 1 of 2 instrumenten en er dan een 3e of misschien 4e instrument naast houden.
Ik snap je punt, echt. Maar je punt is ook typisch een punt zoals een klant die ziet, die alleen de buitenkant ziet. Die buitenkant is de winkel met alle spullen die er staan. Aan de binnenkant is er echt wel een reden om in de breedte te groeien, noodzaak zelfs.

De binnenkant gaat over verschillende leveranciers van verschillende merken. Dus er zijn leveranciers die bijvoorbeeld twintig merken leveren, en dat zijn bijvoorbeeld piano's, gitaren, fluiten, mondharmonica's, kabels, statieven, lampen, you name it. Je kunt zeggen: "nou, ik specialiseer me op de piano's". En dat is dus niet handig. Want als je al die andere productgroepen óók zou verkopen dan zou je makkelijker een groot pallet in 1x kunnen bestellen bij die leverancier, zodat de kans groter is dat de verzendkosten nul zijn. En omdat je meer bestelt zit je ook dichter bij een omzettarget, wat over een jaar een bonus op kan leveren. Van zo'n bonus betaal je bijvoorbeeld je personeel. Zonder die extra producten moet je dus bidden dat je genoeg piano's verkoopt voor zowel de regelmatige gratis levering én de jaarlijkse omzetbonus.

En zo gaat die bij elke leverancier, en dat kunnen er zomaar honderden zijn!

Echt: je groeit vanzelf, 't is een noodzaak. Je kunt natuurlijk klein blijven, en een specialist blijven, maar dan ga je krijgen dat de klanten bij je komen kijken, en 't daarna thuis elders online kopen omdat 't elders goedkoper is.

Waarom denk je dat een mediamarkt tien waterkokers in het assortiment heeft? Niet dat dat nou zo nodig is (hoeveel waterkokers heeft een mens nodig...), maar ze hebben waarschijnlijk ook tien leveranciers die elk tv's, powerbanks, oordopjes, koelkasten en waterkokers leveren. Ze moeten wel, ze willen dat pallet vol krijgen, en een paar doosjes met oordopjes kan er altijd nog wel bij, en dan kun je net precies die grens bereiken voor gratis levering.
https://www.youtube.com/watch?v=y3ns6H5dHrU
pi_217254891
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 april 2025 19:26 schreef Zuuuul het volgende:

[..]
Ik snap je punt, echt. Maar je punt is ook typisch een punt zoals een klant die ziet, die alleen de buitenkant ziet. Die buitenkant is de winkel met alle spullen die er staan. Aan de binnenkant is er echt wel een reden om in de breedte te groeien, noodzaak zelfs.

De binnenkant gaat over verschillende leveranciers van verschillende merken. Dus er zijn leveranciers die bijvoorbeeld twintig merken leveren, en dat zijn bijvoorbeeld piano's, gitaren, fluiten, mondharmonica's, kabels, statieven, lampen, you name it. Je kunt zeggen: "nou, ik specialiseer me op de piano's". En dat is dus niet handig. Want als je al die andere productgroepen óók zou verkopen dan zou je makkelijker een groot pallet in 1x kunnen bestellen bij die leverancier, zodat de kans groter is dat de verzendkosten nul zijn. En omdat je meer bestelt zit je ook dichter bij een omzettarget, wat over een jaar een bonus op kan leveren. Van zo'n bonus betaal je bijvoorbeeld je personeel. Zonder die extra producten moet je dus bidden dat je genoeg piano's verkoopt voor zowel de regelmatige gratis levering én de jaarlijkse omzetbonus.

En zo gaat die bij elke leverancier, en dat kunnen er zomaar honderden zijn!

Echt: je groeit vanzelf, 't is een noodzaak. Je kunt natuurlijk klein blijven, en een specialist blijven, maar dan ga je krijgen dat de klanten bij je komen kijken, en 't daarna thuis elders online kopen omdat 't elders goedkoper is.

Waarom denk je dat een mediamarkt tien waterkokers in het assortiment heeft? Niet dat dat nou zo nodig is (hoeveel waterkokers heeft een mens nodig...), maar ze hebben waarschijnlijk ook tien leveranciers die elk tv's, powerbanks, oordopjes, koelkasten en waterkokers leveren. Ze moeten wel, ze willen dat pallet vol krijgen, en een paar doosjes met oordopjes kan er altijd nog wel bij, en dan kun je net precies die grens bereiken voor gratis levering.
Ik wil voor een deel meegaan in je betoog. Toch ken ik hier in de omgeving een aantal muziekwinkels die desondanks toch overeind zijn gebleven en in al die jaren niet of nauwelijks gegroeid zijn. Die doen gewoon wat ze doen en die vinden dat leuk en ze halen daarmee genoeg omzet en winst om rond te kunnen komen.

De klanten die online willen kopen, kopen toch wel bij Thomann of voorheen Bax-shop. De kunst is om ergens in de markt een niche te vinden en die niches zijn er genoeg hoor. Daarnaast kun je als kleinere winkel de service verlenen IN de winkel waar de grote dozenschuivers toch moeite mee hebben. Ik merk zelf dat, naarmate ik ouder wordt, ik ook wel meer de behoefte heb aan een stukje klantbeleving. Daar wil ik best een paar tientjes extra voor betalen.

Een maat van mij is twee jaar geleden een nieuwe muziekwinkel begonnen. Die richt zich echt alleen op gitaren, met name akoestisch en koper. Natuurlijk heeft hij wel een beginners-drumstelletje staan voor de lokale nieuwe beginnende drummer die ook een stukje service wil omdat zijn ouders niet voor elk kutdingetje naar Goes wil rijden. Er zijn nog genoeg gitaarmerken die niet of nauwelijks online te bestellen zijn omdat de grote dozenschuivers daar niet aan willen beginnen. Natuurlijk heeft hij ook een paar gitaren uit de bekende merken staan. Ik moet zeggen dat ik het niet verwacht had dat hij overeind zou blijven maar toch merkt hij dat er een bepaalde markt is die wel naar zijn winkel komt. En dat ondanks dat Bax op 40 minuten rijden zat, ondanks dat mensen veel online bestellen. Ik laat daar dus sinds kort elk jaar mij gitaren nalopen. Dat is echt iets wat ik nooit bij Bax zou laten doen.

Onder collega-muzikanten merk ik het ook trouwens. De meesten bestellen de standaarddingen toch wel online, daar ga je in een fysieke shop weinig meer aan verdienen. Dan noem ik zoiets als snaren, drumvellen, plectrums, drumstokken en dat soort geprul. Maar veel muzikanten zijn toch wat voorzichtiger als het gaat om versterkers of gitaren van +2K. Dat wil je toch even voelen, aanraken, horen. En als je dan ¤100 voor wat extra service moet betalen, ja dat is dan maar zo. Maar schijnbaar hebben de verkopers ook snel genoeg in de gaten wanneer iemand wat wil kopen of alleen langskomt om te testen en vervolgens online gaat kopen.
pi_217255807
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 april 2025 18:31 schreef Zuuuul het volgende:
Tegenwoordig heb je ze ook in wit, eiken, palissander etc. Ja, je zult dus net een interieur hebben in eiken, dan ga je daar niet een zwarte piano neerzetten.
Bij ons thuis houden we nou juist van dat soort dwarsige elementjes. Alles bij elkaar passend is zo dodelijk saai. :)
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_217256178
triest. een bedrijf met een goede naam dat door een ordinaire ruzie failliet gaat.
wellicht dat dit nog vervelende gevolgen heeft voor leveranciers of partners die Bax music als klant hadden.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_217256277
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 april 2025 21:17 schreef spectrumanalyser het volgende:
triest. een bedrijf met een goede naam dat door een ordinaire ruzie failliet gaat.
wellicht dat dit nog vervelende gevolgen heeft voor leveranciers of partners die Bax music als klant hadden.
Laat dat goede naam maar weg.
Bepaalde leveranciers wilden al een langere tijd niet meer leveren. Sommige merken zijn al heel lang niet eens meer te bestellen bij Bax.
pi_217256708
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 april 2025 21:17 schreef spectrumanalyser het volgende:
triest. een bedrijf met een goede naam dat door een ordinaire ruzie failliet gaat.
wellicht dat dit nog vervelende gevolgen heeft voor leveranciers of partners die Bax music als klant hadden.
De ruzie is de minste factor vermoed ik.
Een pand met behoorlijke voorraad afgebrand in combinatie met een beroerde verzekering. En nog iets met het niet zo nauw nemen met belasting en Corona leningen. Dan gaat het hard. Valt lastig goed te maken met de krappe marges op die spullen.

Heeft misschien ook te maken met in een te korte tijd te groot te worden. Een verstandige groei gaat samen met het kunnen aantrekken van de juiste werknemers met hart voor het metier. Dat schaalt niet altijd met de ambities. Het is tenslotte een nichemarkt. Het is geen miljardenbusiness in NL.

Wat ook zal meespelen is dat je er hele dagen gitaren kunt uitproberen en als je een geschikte hebt gevonden die online bij Thomann bestelt voor 19 euro minder. Is een kutmentaliteit van de mensen. Ze weten dat ook wel maar doen het toch.

[ Bericht 12% gewijzigd door Bart2002 op 01-04-2025 22:03:45 ]
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_217256809
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 april 2025 21:57 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
De ruzie is de minste factor vermoed ik.
Een pand met behoorlijke voorraad afgebrand in combinatie met een beroerde verzekering. En nog iets met het niet zo nauw nemen met belasting en Corona leningen. Dan gaat het hard. Valt lastig goed te maken met de krappe marges op die spullen.
De beschrijvingen van ex-werknemers over hun tijd en het management daar zijn ook niet mals, alsof het een soort slavenkamp was met als enig doel geld verdienen op korte termijn ten koste van alle andere dingen die nodig zijn om als bedrijf te overleven op de lange termijn. Service en gemotiveerde werknemers bijvoorbeeld.

https://nl.indeed.com/cmp/Bax-Music/reviews
pi_217256820
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 april 2025 22:05 schreef Fleischmeister het volgende:

[..]
De beschrijvingen van ex-werknemers over hun tijd en het management daar zijn ook niet mals, alsof het een soort slavenkamp was met als enig doel geld verdienen op korte termijn ten koste van alle andere dingen die nodig zijn om als bedrijf te overleven. Service en gemotiveerde werknemers bijvoorbeeld.

https://nl.indeed.com/cmp/Bax-Music/reviews
Ja het was niet helemaal koek en ei wat dat betreft. Heeft mogelijk ook te maken met snel willen groeien. De menselijke maat verdwijnt dan in de regel. En als het daardoor minder gaat steeds meer.

Inderdaad horror op die indeed site. Het zijn de ontevredenen die hun verhaal schrijven, tevreden mensen doen dat niet maar toch wel huiveringwekkend. :) Micromanagement deden deze broers.... Dat is altijd zwaar foutief.

quote:
This place is a gulag.

The shared trauma with your colleagues really makes it a "family"
:)

[ Bericht 3% gewijzigd door Bart2002 op 01-04-2025 22:18:15 ]
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_217257157
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 april 2025 22:06 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Ja het was niet helemaal koek en ei wat dat betreft. Heeft mogelijk ook te maken met snel willen groeien. De menselijke maat verdwijnt dan in de regel. En als het daardoor minder gaat steeds meer.

Inderdaad horror op die indeed site. Het zijn de ontevredenen die hun verhaal schrijven, tevreden mensen doen dat niet maar toch wel huiveringwekkend. :) Micromanagement deden deze broers.... Dat is altijd zwaar foutief.
[..]
:)
Te snel willen groeien of gewoon je marges niet op orde hebben waardoor je je personeel zodanig slecht moet behandelen dat ze snel gaan lopen?

Ik denk echt dat als ze de service wél op orde hadden dat ze het nog veel langer uit hadden kunnen houden.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')