quote:
Nee hoor, dat is uit het filmpje niet te halen.
Voor wie niet het hele filmpje zelf wil kijken is dit het transcript:
quote:
(0:02) In Nederland neemt het aantal christenen alsmaar af, maar groeit de islam wel, met name onder jongeren. (0:07) Als je kijkt bijvoorbeeld naar de jongeren tussen de 15 en 18 jaar, dan is de groep moslims en het aantal protestanten en katholieken bij elkaar opgeteld even groot. (0:15) Demograaf Jan Latten schreef daar vanochtend in de Telegraaf over en zegt daarbij vooral dat de politiek hier over na moet denken, (0:22) want als dit zo doorgaat, ja dan botst onze samenleving met orthodoxe moslims.
(0:27) Roderick, heeft Latten hier een punt? (0:29) Ja, hij heeft zeker een groot punt, want de politiek in Nederland gaat toch vooral over de waan van de dag. (0:37) Politici kijken niet echt vooruit hooguit naar de volgende verkiezingen, dus vier jaar. (0:42) Maar de lange termijn, dat is niet aan de politici.
(0:45) Ik zie wel eens het voorbeeld van de deltawerken. (0:50) Het was al jaren, voor die ramp was al in 1953 duidelijk dat de dijken daar helemaal poreus waren. (0:57) Dus er wordt altijd gewacht in Nederland totdat er iets ergs gebeurt.
(1:00) Maar waar zouden ze dan nu naar moeten kijken? (1:02) Nou kijk, Jan Latten, een groot stuk vanmorgen in de Telegraaf inderdaad, die heeft het over de islamitische zeil die groeit. (1:16) We hebben net de cijfers gezien van de jongeren. (1:19) Nou dat zegt iets over de toekomst van de islam in Nederland.
(1:22) Dat zijn ideeën die niet stroken met de Nederlandse vrije samenleving voor een groot gedeelte. (1:30) Die ideeën worden meegenomen door mensen uit het Midden-Oosten en Turkije die hier naartoe komen. (1:36) En worden ook onderhouden, bijvoorbeeld in de moskeeën in Nederland.
(1:40) Die gefinancierd worden door conservatieve golfstaten en Turkije en Marokko. (1:46) Die ideeën blijven hier in Nederland en die gaan bijvoorbeeld over de scheiding van kerk en staat. (1:56) We hebben dus in Rotterdam al een wethouder van DENK gezien die heeft gezegd dat de scheiding van kerk en staat niet meer van deze tijd is.
(2:04) Dat zijn ernstige signalen, denk ik. (2:07) En toch zeg jij van de politiek, heeft de oogkleppen op? Kijkt daar liever nog niet naar? (2:13) Het is natuurlijk een lastig onderwerp, want het gaat over de bevolkingssamenstelling van Nederland. (2:18) En je praat over een grote groep mensen die groter worden en die een belangrijker onderdeel gaan worden, als ze dat al niet zijn.
(2:25) Is het een taboe, Caroline? (2:27) Nou, ik denk niet dat het een taboe is en zeker niet met de uitslag van de verkiezingen in november 2024 en de vorming van deze coalitie. (2:38) Maar behalve het kabinet of de PVV waar u op doet, is het voor de andere politici een taboe? (2:44) Hebben ze oogkleppen op? (2:46) Nou, kijk mensen, wat ik lastig vind is dat je wil graag dingen benoemen en problemen echt markeren. (2:54) En heel vaak zie je dat je meteen in de racistenhoek wordt gedrukt of een fascist of een nazi of nou kijk maar naar Faber met gelijk een Hitlersnoortje op.
(3:03) En dat houdt tegen dat we hier gewoon echt eens een goed gesprek over moeten hebben. (3:09) Dat klinkt vaag, maar gewoon ook maatschappelijk. (3:13) Maar heel veel mensen trekken zich dan toch een beetje terug omdat ze dan denken van ja, maar dan word ik een racist genoemd.
(3:19) Maar de problemen die er zijn, die zijn echt wel reëel aanwezig. (3:24) En dat heb je ook gezien met de golf van antisemitisme de afgelopen maanden. (3:27) Maakt u zich hier zorgen om, meneer Dijk? (3:29) Nou, mijn partij kaart al heel lang het punt aan dat wij vinden dat bijvoorbeeld geloofsovertuigingen en bijvoorbeeld kerken en moskeeën niet moeten worden gefinanceerd door buitenlandse staten.
(3:41) Bijvoorbeeld het salafisme wat echt zich inmengt in onze samenleving en via die weg ook probeert om inderdaad andere mensen het geloof op te leggen. (3:50) Volgens mij ligt de grens in een circulaire samenleving, wat we in Nederland toch zijn, ligt echt bij dat je je geloof niet opdringt aan een ander. (3:56) En verder heb je de vrijheid om te kunnen geloven wat je wil, om lief te hebben.
(4:00) Dus daar zit een verschil? Je mag geloven wat je wil, maar je mag het niet aan de ander opleggen? (4:04) Nee, wij leven in een circulaire samenleving, inderdaad kerk en staat gescheiden. (4:09) Daar zijn we ook volgens mij heel veel Nederland heel trots en heel blij om. (4:12) Dat geeft ons de vrijheid om je te kunnen kleden zoals je wil, te kunnen doen van wie je wil houden wat je wil.
(4:19) Dat moeten we beschermen en dat betekent... (4:21) Maar hoe beschermen we dat? (4:22) Dat zijn natuurlijk mooie woorden en dat vinden we allemaal, maar er komt, en dat is wat de boodschap van Latte ook is, (4:29) er komt gewoon een ander gedachtegoed op in Nederland. (4:34) En de vraag is nu wat gaat de politiek daartegen doen? (4:37) Gaat er bijvoorbeeld worden besloten dat we toch weer de financiering van die moskees aan banden gaan leggen? (4:44) Dat zijn hele concrete stappen die je zou kunnen doen. (4:47) Ik weet niet of daar een meerderheid voor is in de Kamer, maar... (4:50) Zou dat helpen in jouw ogen om die normen en waarden, die Nederlandse normen en waarden dan te beschermen? (4:56) Nou ja, dat hangt er van af.
(4:58) Ik vind islamitisch onderwijs eerlijk gezegd een groter probleem voor de integratie dan de moskeeën, allebei. (5:04) Dat is het tweede punt wat ik graag wilde maken. (5:07) Ik vind überhaupt, bijzonder onderwijs, vind ik een probleem in onze samenleving.
(5:11) Ik kom zelf uit het noorden van Groningen. (5:14) Daar heb ik op een haven- of vwo-school gezeten, maatschappijleer gehad. (5:18) Ik denk dat bijvoorbeeld de religie islam misschien wel een keer voorbij is gekomen.
(5:23) Maar ik leerde het kennen doordat er twee vliegtuigen in het WTC in de Verenigde Staten kwamen. (5:29) En toen pas leerde ik over dat geloof. (5:31) Want ik ben heel erg voor publiek-openbaar onderwijs, waarbij je verschillende levensbeschouwingen met elkaar deelt.
(5:36) Dan ga je ook samenleven, dan leer je ook eerder respect met elkaar hebben. (5:40) Ja, en dan moeten we extreme vormen van financiering uit het buitenland, die extremisme voeden, echt ook hard aanpakken. (5:45) En die twee routes, dus een samenleving creëren waarbij iedereen kan zijn wie hij wil, en aan de andere kant extremisme aanpakken.
(5:52) Ik denk dat dat de manier is om... (5:53) Komt dat jouw richting op of niet? (5:55) Jawel, maar het gaat natuurlijk om de daden. (5:58) Ja, maar hij noemt toch ook... (5:59) Vanaf de jaren tachtig zegt mijn partij dat al. (6:01) Wij zijn de allereersten die hebben aangegeven dat in buurten waar ik grote problemen speelde, in 1983, (6:07) doordat mensen dus de taal niet hoefden te leren toen de tijd, (6:12) totaal de vrijheid werden gelaten om ook extreme vormen van religie te prediken.
(6:18) Maar er moet meer gebeuren, zeg jij, Roderick. (6:20) Er moet natuurlijk meer gebeuren en het gaat om de lange termijn natuurlijk.