abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 26 maart 2025 @ 19:13:53 #1
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_217190174
quote:
https://www.nu.nl/politie(...)rovincie-kiezen.html
Het kiesstelsel gaat mogelijk flink op de schop. Minister Judith Uitermark (Binnenlandse Zaken) wil voorstellen om 125 van de 150 Tweede Kamerleden via twaalf regionale kiesdistricten te kiezen. Dat melden RTL Nieuws en persbureau ANP woensdag.
De wijziging zou betekenen dat tijdens de Tweede Kamerverkiezingen niet meer één landelijke lijst met kandidaten wordt samengesteld, maar twaalf lijsten met regionale kandidaten.

Het doel van de wijziging is om de binding van de gekozene en kiezers in de regio te versterken. In het voorstel worden 125 Kamerleden in de regio's gekozen. De andere 25 Kamerleden worden dan via zogenoemde vereffeningszetels verkozen. Die zetels worden verdeeld op basis van het aantal stemmen dat een partij landelijk heeft gekregen.

De districten komen overeen met de provincies. Het aantal Kamerzetels dat per district beschikbaar is, hangt af van het aantal inwoners. Dus hoe meer inwoners een provincie heeft, hoe meer zetels daar te verkiezen zijn voor de Tweede Kamer.

Het nieuwe plan zou niet in strijd zijn met de Grondwet. Daarin staat dat de Kamerleden "evenredig" moeten worden verkozen, dus dat het percentage stemmen dat zij hebben gekregen overeenkomt met het aantal zetels.

NSC opperde al om kiesstelsel te wijzigen
Het voorstel sluit aan bij wat NSC-partijleider Pieter Omtzigt al eerder opperde. Een wijziging van het kiesstelsel om de regionale binding te verstevigen staat ook in het regeerprogramma.

Volgens RTL Nieuws heeft Uitermark haar plan deze week besproken met andere bewindslieden. Zij zouden haar hebben gevraagd steun te zoeken bij de coalitiepartijen. Het nieuwsmedium meldt verder dat het plan nog niet helemaal af is. Zo is nog niet duidelijk hoe met landelijke lijsttrekkers moet worden omgegaan.
Een van de NSC beloften. Maar blijkbaar is het plan nog niet af dus we weten veel details nog niet. Dat het niet in strijd zou zijn met de grondwet betwijfel ik sterk,

En ik ben sowieso geen fan van deze bestuurlijke figuurzagerij. Het maakt het vooral onduidelijker en bovendien is Nederland veel te klein om districtvertegenwoordiging nodig te hebben.
pi_217190290
Verschrikkelijk plan, mijn grootste nachtmerrie bij dit kabinet en echt een hoofdreden om te hopen dat ze snel vallen.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_217190333
quote:
0s.gif Op woensdag 26 maart 2025 19:26 schreef Hanca het volgende:
Verschrikkelijk plan, mijn grootste nachtmerrie bij dit kabinet en echt een hoofdreden om te hopen dat ze snel vallen.
Dit inderdaad.

Ik geloof ook niet dat PVV’ers en BBB’ers ook maar enig benul hebben van de voor- en nadelen van zo’n stelsel.
pi_217190354
Ik had al eerder op basis van de uitslagen van vorige verkiezingen uitgerekend dat 125 regionale zetels nooit een evenredig parlement kan opleveren. 25 zetels om het gelijk te trekken is gewoon te weinig.
pi_217190357
quote:
0s.gif Op woensdag 26 maart 2025 19:31 schreef Raw85 het volgende:

[..]
Dit inderdaad.

Ik geloof ook niet dat PVV’ers en BBB’ers ook maar enig benul hebben van de voor- en nadelen van zo’n stelsel.
Ik moet eerlijk zeggen dat de voordelen mij ook redelijk ontgaan.
De Sahara is zonder meer erg droog.
pi_217190385
quote:
0s.gif Op woensdag 26 maart 2025 19:33 schreef Fred_B het volgende:

[..]
Ik moet eerlijk zeggen dat de voordelen mij ook redelijk ontgaan.
Ik heb staats- en bestuursrecht gedaan maar zie ook niet voor welk probleem dit nou een oplossing is
  woensdag 26 maart 2025 @ 19:37:40 #7
405562 Erno-BE
Make the U.S.S.R. Great Again!
pi_217190391
Waarschijnlijk zou Zeeland 3 zetels krijgen, terwijl ze maar op 2 zetels recht hebben. Zuid-Holland krijgt dan wel slechts 26 zetels want naar boven afronden in de dichtbevolktere gebieden doen wij natuurlijk niet. Hoera, 5 extra zetels voor rechtsconservatieve partijen ten koste van linksprogressieve partijen ten opzichte van een pure evenredige vertegenwoordiging. Bovendien staan in provincies als Zeeland en Drenthe de uitslag van tevoren vast en zijn verkiezingen door buitenlandse mogendheden makkelijker te manipuleren doordat niet iedere stem even zwaar meetelt.
Rossíya, Rossíya -
V étom slóve ogón' i síla,
V étom slóve pobédy plámya!
Podnimáem Rossí známya!
pi_217190429
quote:
0s.gif Op woensdag 26 maart 2025 19:33 schreef GlennQuagmire het volgende:
Ik had al eerder op basis van de uitslagen van vorige verkiezingen uitgerekend dat 125 regionale zetels nooit een evenredig parlement kan opleveren. 25 zetels om het gelijk te trekken is gewoon te weinig.
Voor evenredigheid hoeft het in theorie ook niet volledig gelijkgetrokken te worden.
Als het hier en daar een zetel scheelt, is dat volgens mij geen ramp op het geheel.
pi_217190499
quote:
2s.gif Op woensdag 26 maart 2025 19:40 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Voor evenredigheid hoeft het in theorie ook niet volledig gelijkgetrokken te worden.
Als het hier en daar een zetel scheelt, is dat volgens mij geen ramp op het geheel.
Vind ik wel, die 'hier en daar een zetel' kan niet alleen meerderheden schelen, maar ook zorgen dat partijen wel of geen zetel halen. Elke stem moet gewoon evenveel waard zijn, dat is de basis van democratie en elk stelsel dat daar afbreuk aan doet is een verslechtering.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_217190552
quote:
De districten komen overeen met de provincies.
Jeetje. Als je dan met een belachelijk plan komt wees dan een beetje creatief en probeer het land eens anders in te delen.
  woensdag 26 maart 2025 @ 19:52:09 #11
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_217190560
Om de grote staatsrechtgeleerde prof. dr. I. Afellay te citeren: "Als je voelt dat het voor geen meter loopt, blijf dan bij de basis, hou 't simpel en ga niet allerlei capriolen willen uithalen".
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
  Moderator / Redactie Sport woensdag 26 maart 2025 @ 19:54:00 #12
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_217190581
quote:
0s.gif Op woensdag 26 maart 2025 19:26 schreef Hanca het volgende:
Leg uit
100.000 katjes
Fuck the EBU!
pi_217190626
quote:
0s.gif Op woensdag 26 maart 2025 19:54 schreef Nattekat het volgende:

[..]
Leg uit
Allereerst: ik wil op de beste kandidaten stemmen, niet op de mensen die toevallig in mijn regio wonen.

Daarnaast: evenredige vertegenwoordiging is zo niet meer gegarandeerd. Als op een gekke manier de CU in Drenthe al 6 zetels haalt, is dat niet meer recht te breien via die 25 restzetels.

Beide dingen vind ik echt zeer zwaarwegend.

En een voordeel van dit plan? Dat zie ik niet, dat is er volgens mij totaal niet. Elke regio wordt altijd vertegenwoordigd en Kamerleden bezoeken ook gewoon altijd heel Nederland. Nederland is te klein om het in districten op te knippen. De verschillen tussen de belangen van de provincies zijn ook piepklein.
  Moderator / Redactie Sport woensdag 26 maart 2025 @ 20:00:11 #14
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_217190659
quote:
0s.gif Op woensdag 26 maart 2025 19:58 schreef Hanca het volgende:

[..]
Allereerst: ik wil op de beste kandidaten stemmen, niet op de mensen die toevallig in mijn regio wonen.

Daarnaast: evenredige vertegenwoordiging is zo niet meer gegarandeerd. Als op een gekke manier de CU in Drenthe al 6 zetels haalt, is dat niet meer recht te breien via die 25 restzetels.

Beide dingen vind ik echt zeer zwaarwegend.

En een voordeel van dit plan? Dat zie ik niet, dat is er volgens mij totaal niet. Elke regio wordt altijd vertegenwoordigd en Kamerleden bezoeken ook gewoon altijd heel Nederland. Nederland is te klein om het in districten op te knippen.
Individuele personen moeten hoe dan ook bukken voor partijpolitiek, dus daar gaat weinig veranderen.

De evenredige vertegenwoordiging gaat nergens heen, want grondwet. Daar zijn die 25 restzetels voor, om ervoor te zorgen dat dat niet verandert. Dus dat is geen argument.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
pi_217190729
quote:
0s.gif Op woensdag 26 maart 2025 20:00 schreef Nattekat het volgende:

[..]

De evenredige vertegenwoordiging gaat nergens heen, want grondwet. Daar zijn die 25 restzetels voor, om ervoor te zorgen dat dat niet verandert. Dus dat is geen argument.
Dat is dus gewoon niet voldoende. Dan moet je 50 zetels via provincies doen en 100 gewoon, oid. Dan kun je de evenredige vertegenwoordiging waarschijnlijk wel garanderen.

Of ze moet zeggen: bij te scheve verhoudingen gooien we de provinciestemmen toch overboord. Wat dat waarschijnlijk zeer regelmatig gaat gebeuren en dan heeft het dus helemaal geen toegevoegde waarde.

Er was uitgezocht: de laatste 4 verkiezingen waren 25 zetels niet voldoende om de districten recht te breien als je provincies pakt.
  woensdag 26 maart 2025 @ 20:03:35 #16
414990 Immerdebestebob
Frikandellenfetisjist
pi_217190735
quote:
0s.gif Op woensdag 26 maart 2025 19:33 schreef GlennQuagmire het volgende:
Op z'n Duits, er gewoon zetels bij doen in het parlement. Oh wacht, dat hebben ze net afgeschaft.
pi_217190753
Waarom de neuk zou ik op iemand willen stemmen alleen maar omdat die toevallig in de buurt woont ?

:r x 100000000000,25
"You can call me Susan if it makes you happy"
  woensdag 26 maart 2025 @ 20:16:30 #18
429333 GlennQuagmire
giggity giggity
pi_217190984
Ik hjad t ooit uitgewerkt voor TK2021. Zoals te zien is bevordert dit systeem vooral de grote partijen, die dus meer zetels kunnen halen dan waar ze recht op hebben.
pi_217191020
quote:
0s.gif Op woensdag 26 maart 2025 20:16 schreef GlennQuagmire het volgende:
Ik hjad t ooit uitgewerkt voor TK2021. Zoals te zien is bevordert dit systeem vooral de grote partijen, die dus meer zetels kunnen halen dan waar ze recht op hebben.
[ afbeelding ]
-5 gaat dus niet, dus moet je alles gelijk trekken met dat VVD 39 ipv 34 zetels heeft.
  woensdag 26 maart 2025 @ 20:20:39 #20
429333 GlennQuagmire
giggity giggity
pi_217191054
Zo zouden de zetels dan over de provincies verdeeld worden:

Je krijgt dan dus de situatie dat er vanuit zeeland 1 SGPér en 1 VVD'er gestuurd worden. Wellicht het CDA ooit, maar andere partijen hebben daar verder niks te zoeken.
  woensdag 26 maart 2025 @ 20:21:11 #21
429333 GlennQuagmire
giggity giggity
pi_217191064
quote:
0s.gif Op woensdag 26 maart 2025 20:18 schreef Hanca het volgende:

[..]
-5 gaat dus niet, dus moet je alles gelijk trekken met dat VVD 39 ipv 34 zetels heeft.
Tsja, en hoe doe je dat dan?
pi_217191111
Je hebt nu soms wel kamerleden waarvan niemand een idee heeft wie ze zijn. Puur en alleen omdat zoveel mensen bijvoorbeeld op Geert wilde stemmen en al die stemmen op hem ertoe leiden dat ook de meneer op plek 39 in de Tweede Kamer komt. Dat voorkom je wel met dit systeem denk ik. Dus er valt wel iets voor te zeggen, maar als je bijvoorbeeld een SGP-er bent die in Flevoland woont, dan moet je eigenlijk verhuizen om een kans te maken.
pi_217191123
quote:
0s.gif Op woensdag 26 maart 2025 20:20 schreef GlennQuagmire het volgende:
[ afbeelding ]
Je krijgt dan dus de situatie dat er vanuit zeeland 1 SGPér en 1 VVD'er gestuurd worden. Wellicht het CDA ooit, maar andere partijen hebben daar verder niks te zoeken.
De SGP was bij de vorige Tweede Kamerverkiezingen maar de 5e partij in Zeeland. Het zou me sowieso verbazen als zo’n partij die afhankelijk is van zeer specifieke gemeenten in verschillende provincies überhaupt in de buurt van een zetel komt (buiten 1 of 2 vereffeningszetels).
pi_217191131
quote:
0s.gif Op woensdag 26 maart 2025 20:21 schreef GlennQuagmire het volgende:

[..]
Tsja, en hoe doe je dat dan?
Met veel meer restzetels. Of dus minder zetels via de districten.
pi_217191147
quote:
0s.gif Op woensdag 26 maart 2025 19:37 schreef Erno-BE het volgende:
Waarschijnlijk zou Zeeland 3 zetels krijgen, terwijl ze maar op 2 zetels recht hebben. Zuid-Holland krijgt dan wel slechts 26 zetels want naar boven afronden in de dichtbevolktere gebieden doen wij natuurlijk niet. Hoera, 5 extra zetels voor rechtsconservatieve partijen ten koste van linksprogressieve partijen ten opzichte van een pure evenredige vertegenwoordiging. Bovendien staan in provincies als Zeeland en Drenthe de uitslag van tevoren vast en zijn verkiezingen door buitenlandse mogendheden makkelijker te manipuleren doordat niet iedere stem even zwaar meetelt.
De buitenlandse inmenging indien de uitslag niet bevalt.
pi_217191161
quote:
0s.gif Op woensdag 26 maart 2025 20:26 schreef Fred_B het volgende:

[..]
De SGP was bij de vorige Tweede Kamerverkiezingen maar de 5e partij in Zeeland. Het zou me sowieso verbazen als zo’n partij die afhankelijk is van zeer specifieke gemeenten in verschillende provincies überhaupt in de buurt van een zetel komt (buiten 1 of 2 vereffeningszetels).
Als ze 2% van de stemmen halen, zoals in 2023, moeten ze 3 zetels hebben, anders voldoet de uitslag niet aan de grondwet.
  woensdag 26 maart 2025 @ 20:30:11 #27
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_217191165
quote:
0s.gif Op woensdag 26 maart 2025 20:24 schreef Jojoke het volgende:
Dus er valt wel iets voor te zeggen, maar als je bijvoorbeeld een SGP-er bent die in Flevoland woont, dan moet je eigenlijk verhuizen om een kans te maken.
Nee hoor, dat hoeft niet.

quote:
Er kan niet worden geëist dat Kamerleden ook daadwerkelijk in de provincie wonen,
https://www.rtl.nl/nieuws(...)kamerleden-provincie

Je kan gewoon in Flevoland blijven wonen om voor de provincie Zeeland in de TK te komen. Volgens Uitermark gaat dat niet gebeuren, maar dat moet ik nog zien. Voor zo'n plaatselijke dominee zal het misschien niet gebeuren, maar in welke provincies de kopstukken van de grotere partijen op de lijst komen wordt volgens mij één grote rekenpartij.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_217191296
quote:
0s.gif Op woensdag 26 maart 2025 20:29 schreef Hanca het volgende:

[..]
Als ze 2% van de stemmen halen, zoals in 2023, moeten ze 3 zetels hebben, anders voldoet de uitslag niet aan de grondwet.
Dat probleem hebben alle partijen van ongeveer die omvang, en die niet toevallig in één provincie pieken. Dan kom je er met die 25 zetels natuurlijk nooit uit.
pi_217191306
quote:
0s.gif Op woensdag 26 maart 2025 20:38 schreef Fred_B het volgende:

[..]
Dat probleem hebben alle partijen van ongeveer die omvang, en die niet toevallig in één provincie pieken. Dan kom je er met die 25 zetels natuurlijk nooit uit.
Klopt, daarom is dit plan dus niet alleen bar slecht, maar dus ook ongrondwettelijk.
pi_217191343
quote:
0s.gif Op woensdag 26 maart 2025 20:30 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Nee hoor, dat hoeft niet.
[..]
https://www.rtl.nl/nieuws(...)kamerleden-provincie

Je kan gewoon in Flevoland blijven wonen om voor de provincie Zeeland in de TK te komen. Volgens Uitermark gaat dat niet gebeuren, maar dat moet ik nog zien. Voor zo'n plaatselijke dominee zal het misschien niet gebeuren, maar in welke provincies de kopstukken van de grotere partijen op de lijst komen wordt volgens mij één grote rekenpartij.
Voor de kleine partijen zullen ze kijken waar hun achterban zit en daar komt de kandidaat dan voor uit. Als je dat als grote partij doet, dan zal men wel door de ballon prikken. Je krijgt misschien wel dat elke kamerlid een regio heeft en daar ook regelmatig op bezoek gaat om geluiden uit de regio op te halen.
  woensdag 26 maart 2025 @ 20:43:53 #31
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_217191365
Overigens denk ik dat dit plan een stille dood sterft.
pi_217191391
quote:
0s.gif Op woensdag 26 maart 2025 20:39 schreef Hanca het volgende:

[..]
Klopt, daarom is dit plan dus niet alleen bar slecht, maar dus ook ongrondwettelijk.
Krijgen we weer een D dictum van de Raad van State _O-
pi_217191431
quote:
0s.gif Op woensdag 26 maart 2025 20:45 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Krijgen we weer een D dictum van de Raad van State _O-
Ze roepen speciaal een E in het leven hiervoor.
  woensdag 26 maart 2025 @ 20:50:26 #34
346939 Janneke141
pi_217191467
quote:
0s.gif Op woensdag 26 maart 2025 20:47 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ze roepen speciaal een E in het leven hiervoor.
Ik zou de K kiezen.
pi_217191498
quote:
0s.gif Op woensdag 26 maart 2025 20:43 schreef Hexagon het volgende:
Zou kunnen. Het is een pure NSC wens. NSC heeft weinig in te brengen: 0 zetels Eerste Kamer, in peilingen bijna naar 0 zetels en omdat er toch altijd naar Eerste Kamer zetels moeten worden gezocht is de rol van NSC helemaal niet zo essentieel. Denk niet dat ze dit er doorheen kunnen drukken, eigenlijk.
pi_217191550
kut NSC
  woensdag 26 maart 2025 @ 20:59:18 #37
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_217191575
quote:
0s.gif Op woensdag 26 maart 2025 20:53 schreef Hanca het volgende:

[..]
Zou kunnen. Het is een pure NSC wens. NSC heeft weinig in te brengen: 0 zetels Eerste Kamer, in peilingen bijna naar 0 zetels en omdat er toch altijd naar Eerste Kamer zetels moeten worden gezocht is de rol van NSC helemaal niet zo essentieel. Denk niet dat ze dit er doorheen kunnen drukken, eigenlijk.
Het zou me al verbazen als het ooit op 2e kamer agenda komt.
pi_217191601
quote:
0s.gif Op woensdag 26 maart 2025 20:43 schreef Hexagon het volgende:
Misschien, een beetje als de nieuwe provincies van Plasterk. Ik denk wel dat een idee dat zorgt dat er geen kamerleden rondlopen in de Tweede Kamer waar bijna niemand op heeft gestemd niet slecht hoeft te zijn. Maar hoe je dat in Nederland optimaal in de praktijk kan brengen is wel een lastige. w/
pi_217191654
quote:
0s.gif Op woensdag 26 maart 2025 21:01 schreef Jojoke het volgende:

[..]
Misschien, een beetje als de nieuwe provincies van Plasterk. Ik denk wel dat een idee dat zorgt dat er geen kamerleden rondlopen in de Tweede Kamer waar bijna niemand op heeft gestemd niet slecht hoeft te zijn. Maar hoe je dat in Nederland optimaal in de praktijk kan brengen is wel een lastige. w/
Anonieme kamerleden die gewoon hun werk goed doen en niet hoeven te leven voor een oneliner op twitter zijn vaak juist een zegen voor de democratie. Tot je inderdaad in de tweede helft van de lijst van de PVV komt.

Of eigenlijk, tot je die hele lijst ziet. De poffertjeskraamkoopvrouw die totaal onzichtbaar is stond op plek 3... Tot nu toe 1 schriftelijke vraag, over de kermis.

Dit plan gaat zulke figuren echt niet verhelpen, want volgens de grondwet zouden er toch echt 37 PVV kamerleden moeten zijn op dit moment, hoe je ze ook kiest.
  woensdag 26 maart 2025 @ 21:09:18 #40
346939 Janneke141
pi_217191689
quote:
0s.gif Op woensdag 26 maart 2025 21:06 schreef Hanca het volgende:

[..]
Anonieme kamerleden die gewoon hun werk goed doen en niet hoeven te leven voor een oneliner op twitter zijn vaak juist een zegen voor de democratie. Tot je inderdaad in de tweede helft van de lijst van de PVV komt.

Of eigenlijk, tot je die hele lijst ziet. De poffertjeskraamkoopvrouw die totaal onzichtbaar is stond op plek 3... Tot nu toe 1 schriftelijke vraag, over de kermis.

Dit plan gaat zulke figuren echt niet verhelpen, want volgens de grondwet zouden er toch echt 37 PVV kamerleden moeten zijn op dit moment, hoe je ze ook kiest.
Ik ben benieuwd hoe ze 12 verschillende lijsten hadden willen vullen.
pi_217191715
quote:
0s.gif Op woensdag 26 maart 2025 21:09 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Ik ben benieuwd hoe ze 12 verschillende lijsten hadden willen vullen.
De kermissen van het land af gaan, op zoek naar nog meer toppers zoals Rachel van Meetelen?
pi_217191716
quote:

[..]

Misschien dat de poffertjeskraamkoopvrouw minder snel zetels in haar provincie zou winnen, omdat ze meer zichtbaar wordt en tegenvalt. Maar je wilt inderdaad ook niet 150 gladde heren en dames in de Tweede Kamer die vooral mooie praatjes hebben. Misschien is 75 zetels landelijk en 75 zetels regionaal beter. Zoiets. Ik zou het wel fijn vinden als ik 2x kan stemmen.
pi_217191759
quote:

[..]

Stemmen die mensen allemaal nog op de PVV als Geert daar regionaal niet meer op de lijst staat? Het grootste andere effect lijkt me dat een partij wel moet zorgen dat ze acceptabele mensen op de regionale lijst hebben staan. Want daar kun je wel een hoop commotie over krijgen als je als PVV'er moet stemmen op bijvoorbeeld Markuszower die door de AIVD afgedroogd is.

Dus dit kan vooral voor de PVV een probleem worden. En hoewel dat positief zou zijn, vind ik het toch een heel slecht plan.
  woensdag 26 maart 2025 @ 21:15:56 #44
346939 Janneke141
pi_217191775
quote:
0s.gif Op woensdag 26 maart 2025 21:14 schreef Faraday01 het volgende:
Dus dit kan vooral voor de PVV een probleem worden.
Voor NSC zelf niet, dacht je?
pi_217191782
quote:
0s.gif Op woensdag 26 maart 2025 21:15 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Die zijn sowieso klaar en marginaal na de volgende verkiezingen
pi_217191793
quote:
0s.gif Op woensdag 26 maart 2025 21:15 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Die schrijven zich alleen in in Overijssel. Precies die ene gewilde zetel en dan zijn ze klaar.
  woensdag 26 maart 2025 @ 21:18:23 #47
346939 Janneke141
pi_217191803
quote:
0s.gif Op woensdag 26 maart 2025 21:16 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Die zijn sowieso klaar en marginaal na de volgende verkiezingen
Allicht, maar in de afgelopen verkiezingen was Omtzigt met zijn eigen systeem nooit zo groot geworden.
  Moderator / Redactie Sport woensdag 26 maart 2025 @ 21:20:07 #48
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_217191828
De conclusie die we feitelijk kunnen trekken is dat er enorme opkomstverschillen zitten tussen de provincies.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
pi_217191926
quote:
0s.gif Op woensdag 26 maart 2025 21:20 schreef Nattekat het volgende:
De conclusie die we feitelijk kunnen trekken is dat er enorme opkomstverschillen zitten tussen de provincies.
Nee. Eerder dat een partij die in elke provincie 4,5% haalt nu met 7 zetels naar huis gaat, in het nieuwe systeem 0 uit de gewone zetels haalt en dus al 7 restzetels nodig heeft. En op die manier trek je dus het hele geraamte uit zijn verband.
pi_217191975
quote:
0s.gif Op woensdag 26 maart 2025 20:20 schreef GlennQuagmire het volgende:
Ik zie dat je bij niet-provinciaal ingedeeld 0 zetels hebt staan, Bij de kiezers die niet in een provincie wonen hebben we het natuurlijk niet alleen over de bewoners van de BES-eilanden, maar ook de niet-ingezetenen. Bij de verkiezingen voor de Tweede Kamer bedraagt dat al gauw tussen 80 en 90 duizend kiesgerechtigden. Al met al is dat wel voldoende voor een zetel.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')