In veel procesinstallaties kan flink worden verminderd inzake stikstofuitstoot dmv de oxyfuel-methode in hun verbrandingsinstallaties. Dat is pure zuurstof met aardgas ipv buitenlucht met aardgas. Het gaat dan om NOx-uitsparing. Maar ja, ze dumpen wel meer dan alleen dat. Productiewater direct in de nieuwe waterweg bijvoorbeeld, maar ook allerlei afvalstoffen in de atmosfeer. De luchtkwaliteit is slecht te noemen in de Rijnmond dus nogmaals, prima dat ze vertrekken.quote:Op maandag 24 maart 2025 11:11 schreef Het_Bokje het volgende:
Weg met al die vieze bedrijven.En met de stikstofuitstootbesparing kunnen vast wel een flink aantal geriatrische kontjes gewassen worden. (Alleen met koud water, zonder toevoegingen)
Ja, weg met die bedrijven, ze mogen Afrika en Azië wel lekker extra gaan bevuilenquote:Op maandag 24 maart 2025 11:11 schreef Het_Bokje het volgende:
Weg met al die vieze bedrijven.En met de stikstofuitstootbesparing kunnen vast wel een flink aantal geriatrische kontjes gewassen worden. (Alleen met koud water, zonder toevoegingen)
Geen flauw idee waar je het over hebt. Zoveel is duidelijk.quote:Op maandag 24 maart 2025 11:25 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
In veel procesinstallaties kan flink worden verminderd inzake stikstofuitstoot dmv de oxyfuel-methode in hun verbrandingsinstallaties. Dat is pure zuurstof met aardgas ipv buitenlucht met aardgas. Het gaat dan om NOx-uitsparing. Maar ja, ze dumpen wel meer dan alleen dat. Productiewater direct in de nieuwe waterweg bijvoorbeeld, maar ook allerlei afvalstoffen in de atmosfeer. De luchtkwaliteit is slecht te noemen in de Rijnmond dus nogmaals, prima dat ze vertrekken.
In vele sectoren zijn de mensen niet aan te slepen dus inderdaad. Ik zie het probleem ook niet.quote:Op maandag 24 maart 2025 11:31 schreef Hexagon het volgende:
Ach die arbeiders die hun baan verliezen kunnen we mooi inzetten in de wapenindustrie.
Hoogopgeleide techneuten in 1 van de best betaalde sectoren in Nederland kunnen allemaal ww aanvragen.quote:Op maandag 24 maart 2025 11:31 schreef Hexagon het volgende:
Ach die arbeiders die hun baan verliezen kunnen we mooi inzetten in de wapenindustrie.
Dit Ja. Ik dacht dat we ons minder afhankelijk moest maken van [vul maar in]quote:Op maandag 24 maart 2025 11:35 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Hoogopgeleide techneuten in 1 van de best betaalde sectoren in Nederland kunnen allemaal ww aanvragen.
Lekker gewerkt D66 en VVD.
Vervuiling gaat over de grens, de producten mogen we voortaan importeren.
Er staan meer PO- en pigmentfabrieken. Shell Moerdijk maakt precies hetzelfde als LyondellBasell Maasvlakte en Tronox heeft pigmentfabrieken in Frankrijk en Italië. In Frankrijk is de electriciteit ook veel goedkoper.quote:Op maandag 24 maart 2025 11:38 schreef Het_Bokje het volgende:
[..]
Dit Ja. Ik dacht dat we ons minder afhankelijk moest maken van [vul maar in]
Tja zij die nooit in die industrie werkzaam zijn geweest lullen maar wat dat we met gemak deze industrie kunnen missen als kiespijn. Allemaal zogenaamd ivm met stikstof etc. Als je de gehele chemische industrie opheft gaan bizar veel banen verloren van hoog tot laag niveau.quote:Op maandag 24 maart 2025 11:35 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Hoogopgeleide techneuten in 1 van de best betaalde sectoren in Nederland kunnen allemaal ww aanvragen.
Lekker gewerkt D66 en VVD.
Vervuiling gaat over de grens, de producten mogen we voortaan importeren.
Aardgas installaties voor de energieopwekking bedoelt hij, denk ik. In de chloor industrie gaat zo honderd(en) MW's om, dus lokaal produceren is het meest efficiënt.quote:Op maandag 24 maart 2025 11:29 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Geen flauw idee waar je het over hebt. Zoveel is duidelijk.
Verbrandingsinstallaties in het chloor cluster? Waar heb je het in hemelsnaam over?
Dat komt niet door de chemische fabrieken maar door de scheepvaart en snelwegen die daar lopen.quote:Op maandag 24 maart 2025 14:36 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
Nou prima. De haven van Rotterdam is waardevol genoeg zonder al die chemische fabrieken. Onder meer hierdoor is de luchtkwaliteit in Schiedam de slechtste van Nederland. Doe maar lekker ergens anders.
Chemours heeft wel het oppervlaktewater in een grote straal vervuild. Maar dat zal niet onder "uitstoot" vallen.quote:Op maandag 24 maart 2025 15:20 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
De chemische industrie stoot bijna niks uit.
Heb je daar een bron voor?quote:Op maandag 24 maart 2025 15:20 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Dat komt niet door de chemische fabrieken maar door de scheepvaart en snelwegen die daar lopen.
De chemische industrie stoot bijna niks uit. Daarbij is een groot gedeelte van de haven aan het werk voor de chemische industrie, dus als die chemische industrie vertrekt verdwijnt die havenactiviteit ook.
Dit wordt te makkelijk als argument gebruikt om vieze industrieën hier te houden vind ik. Zo ook met Tata Steel en Chemours bijvoorbeeld. Economische groei hoeft niet boven volksgezondheid te gaan wat mij betreft.quote:Plus dat de chemische industrie aan de basis staat van alles wat je om je heen ziet. Verlies je de chemische industrie ben je voor 80% van je grondstoffen afhankelijk van het buitenland.
Chemours zit in Dordt.quote:Op maandag 24 maart 2025 15:29 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Chemours heeft wel het oppervlaktewater in een grote straal vervuild. Maar dat zal niet onder "uitstoot" vallen.![]()
Of misschien is Chemours geen chemische industrie of het zit niet in de haven.
Dat het smeerpoetsen zijn stuk voor stuk is duidelijk.
Een bron voor wat? Dat de chemie weinig uitstoot of dat Schiedam ingesloten ligt tussen de drukste snelwegen (A20 en A4) en drukste vaarroute (nieuwe Waterweg)van het land?quote:Op maandag 24 maart 2025 15:50 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Heb je daar een bron voor?
[..]
Dit wordt te makkelijk als argument gebruikt om vieze industrieën hier te houden vind ik. Zo ook met Tata Steel en Chemours bijvoorbeeld. Economische groei hoeft niet boven volksgezondheid te gaan wat mij betreft.
Nou dat bedoel ik dus. Dan heeft het er niks mee te maken wegens de 3 redenen die ik noemde.quote:
Maar die betalen wel in vrijwel alle gevallen niet zo goed als in de chemie, dus voor de mensen die er nu werken voelt het niet bepaalt als vooruitgang.quote:Op maandag 24 maart 2025 17:32 schreef Cockwhale het volgende:
Mooi, oprotten met die zeikerds. Commerciële partijen die steeds komen bedelen bij de overheid, krijg lekker de tering. Zijn genoeg andere banen te vinden.
Van het eerste natuurlijk, ik ken Google maps wel. En wat is dan weinig? Hoeveel van de fijnstof en stikstofdioxide komt van de chemische tak in de haven? Inclusief transport, bouw en onderhoud fabrieken, materialen, alles eromheen.quote:Op maandag 24 maart 2025 17:24 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Een bron voor wat? Dat de chemie weinig uitstoot of dat Schiedam ingesloten ligt tussen de drukste snelwegen (A20 en A4) en drukste vaarroute (nieuwe Waterweg)van het land?
Nou... Chemours?quote:En is Tronox nu opeens vieze industrie? Veel mensen denken dat chemie eng of vies is. Vrijwel alles in de chemie moet lekdicht worden uitgevoerd of wordt afgevangen. Veel meer dan stoom wordt er niet uitgestoten.
Beetje de aandacht af proberen te lijden van "Tronox" die volledig "lekdicht" is.quote:
Nou lijden doen we zeker in de regio.quote:Op maandag 24 maart 2025 19:14 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Beetje de aandacht af proberen te lijden van "Tronox" die volledig "lekdicht" is.
Vind je dit zelf nou ook niet een beetje flauw?
Ja bespottelijke taalfout inderdaad.quote:Op maandag 24 maart 2025 19:15 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Nou lijden doen we zeker in de regio.
Geen idee, maar grote bedrijven geef ik altijd het voordeel van de twijfel omdat ze toch het beste met ons voor hebben en altijd eerlijk zijn.quote:Op maandag 24 maart 2025 19:25 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Ja bespottelijke taalfout inderdaad.![]()
Maar Tronox doet het gewoon prima. Dat we het daar wel over eens zijn.
Tja, dat is kut, maar niet een taak voor de overheid. Dan kun je elk bedrijf wel gaan financieren op het moment dat ze weer met aanstellerige klachten en ultimatums komen aanzetten. En er zijn vast wel meer bedrijven die in de chemie business zitten.quote:Op maandag 24 maart 2025 18:38 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Maar die betalen wel in vrijwel alle gevallen niet zo goed als in de chemie, dus voor de mensen die er nu werken voelt het niet bepaalt als vooruitgang.
En helaas wordt de planeet er niet beter van. Het leeuwendeel van de verdwenen produktie verschuift naar China waar in recordtempo kolencentrales bij gebouwd worden om alles te kunnen laten draaien.quote:Op maandag 24 maart 2025 11:34 schreef Chivaz het volgende:
En er zullen nog veel meer vertrekken zolang we vast zitten in de ideologische waanzin die de Nederlandse politiek in een houdgreep heeft.
Dus eigenlijk geen flauw idee maar chemie is eng en vies, daar komt het op neer?quote:Op maandag 24 maart 2025 19:43 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Geen idee, maar grote bedrijven geef ik altijd het voordeel van de twijfel omdat ze toch het beste met ons voor hebben en altijd eerlijk zijn.
Dus eigenlijk geen flauw idee maar chemiebedrijven zijn een soort onbegrepen koekjesfabrieken en grote bedrijven zijn altijd eerlijk, daar komt het op neer?quote:Op maandag 24 maart 2025 22:35 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Dus eigenlijk geen flauw idee maar chemie is eng en vies, daar komt het op neer?
Chemische industrie is helaas enorm belangrijk. Het zijn niet de chemische installaties alleen. Maar alle werkzaamheden die daar omheen plaats vinden. Als je in Limburg Sabic zou opheffen zit half Limburg zonder werk.quote:Op maandag 24 maart 2025 19:14 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Beetje de aandacht af proberen te lijden van "Tronox" die volledig "lekdicht" is.
Vind je dit zelf nou ook niet een beetje flauw?
maandag 20 januari om 09:20quote:Op dinsdag 25 maart 2025 10:38 schreef Cherni het volgende:
[..]
*knip* Zelfs ooit ook een hele hijs fenol binnen gekregen omdat een operator een fout maakte en even de zaak ontluchte op een opslagtank terwijl ik toestemming had om in te meten. Paar dagen goed ziek van geweest.
Klopt. De veiligheidseisen zijn ontzettend hoog. Maar menselijke fouten voorkom je ondanks de hoge eisen niet altijd.quote:Op dinsdag 25 maart 2025 11:07 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
maandag 20 januari om 09:20
CIN-melding (Z1) Tronox Pigments (Holland) B.V., Professor Gerbrandyweg 2, Botlek Rotterdam
(CIN-Z1: Verspreiding van stof door de lucht). Tijdens het vrijmaken van het product van een pomp is ongeveer vier liter titaantetrachloride gelekt op een vloeistofdichte vloer. Het een buffervaatje is overgelopen. Door de damp van het product is er een persoon met ademhalingsproblemen door ambulancepersoneel behandeld. De damp wordt met een waterscherm neergeslagen door de brandweer.
De situatie is nu onder controle, de lekkage wordt opgeruimd.
Die man was wel drie dagen thuis. Het zijn meestal menselijke fouten.
Als jij stelt dat de chemische industrie verantwoordelijk is voor de slechte luchtkwaliteit in Schiedam is het aan jou om die stelling te onderbouwen. Wat jij zonder onderbouwing stelt kan ik zonder onderbouwing van tafel vegen. Maar goed, ik ben de beroerdste niet dus ik heb de vraag even aan Grok gesteld.quote:Op maandag 24 maart 2025 22:50 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Dus eigenlijk geen flauw idee maar chemiebedrijven zijn een soort onbegrepen koekjesfabrieken en grote bedrijven zijn altijd eerlijk, daar komt het op neer?
Er staat nog een vraag voor je open.
Als je dan doorvraagt naar specifiek de situatie in schiedam.quote:Bij slechte luchtkwaliteit hebben we het over stoffen in de lucht die schadelijk kunnen zijn voor de gezondheid van mensen, dieren en het milieu. De belangrijkste boosdoeners zijn:
Fijnstof (PM2.5 en PM10): Dit zijn kleine deeltjes (kleiner dan 2,5 of 10 micrometer) die diep in de longen kunnen doordringen. Ze komen vaak uit uitlaatgassen, industrie, landbouw en verbranding (zoals houtkachels).
Stikstofdioxide (NO₂): Een gas dat vooral vrijkomt bij verkeer en verbrandingsprocessen. Het kan luchtwegproblemen veroorzaken en draagt bij aan smog.
Ozon (O₃): Op grondniveau (dus niet in de ozonlaag) is dit een schadelijke stof die ontstaat door reacties tussen zonlicht, stikstofoxiden en vluchtige organische stoffen. Het irriteert de luchtwegen en is vooral een probleem op warme, zonnige dagen.
Zwaveldioxide (SO₂): Dit komt vooral uit industriële processen en fossiele brandstoffen zoals kolen. Het kan ademhalingsproblemen veroorzaken en draagt bij aan zure regen.
Koolmonoxide (CO): Een kleur- en reukloos gas dat vrijkomt bij onvolledige verbranding (bijvoorbeeld uit auto’s of kachels). Het is gevaarlijk omdat het de opname van zuurstof in het bloed blokkeert.
Vluchtige organische stoffen (VOS): Dit zijn chemische verbindingen uit bijvoorbeeld verf, oplosmiddelen en brandstoffen. Ze dragen bij aan ozonvorming en kunnen schadelijk zijn bij inademing.
Ammoniak (NH₃): Vooral afkomstig uit de landbouw (mest). Het draagt bij aan fijnstofvorming en verzuring van de natuur.
Deze stoffen variëren in concentratie afhankelijk van de locatie, het weer en menselijke activiteiten. Hoge niveaus ervan leiden tot smog, gezondheidsproblemen zoals astma of hartziekten, en milieuschade.
Dus precies wat ik al zei. Lijkt me ook niet zo moeilijk te beredeneren als je ziet dat schiedam volledig ingeklemd ligt in druk verkeer en een slechtere luchtkwaliteit heeft dan Rozenburg wat midden in de chemische industrie ligt. Dan lijkt mij de meest logische conclusie dat het dus niet de chemische industrie is die voor de slechte lucht zorgt. maar goed, ik ben ook maar een simpele ziel. gelukkig wordt het nu bevestigd.quote:Schiedam heeft inderdaad te maken met een complexe mix van vervuilingsbronnen die de luchtkwaliteit ernstig beïnvloeden. Het ligt ingeklemd tussen drukke snelwegen (zoals de A20 en A4), de haven van Rotterdam met zijn intensieve scheepvaart, en een nabijgelegen chemische industrie. Laten we dit stap voor stap bekijken en proberen de bijdrage van verkeer, scheepvaart en de chemische sector aan de slechte luchtkwaliteit in Schiedam te begrijpen. Omdat exacte percentages per bron specifiek voor Schiedam niet altijd direct beschikbaar zijn in openbare bronnen, zal ik een schatting maken op basis van algemene trends en beschikbare data over Nederland en de Rotterdamse regio.
Algemene context van luchtkwaliteit in Schiedam
Schiedam ligt in het westelijk deel van de Rotterdamse agglomeratie, een gebied dat bekendstaat om hoge concentraties fijnstof (PM2.5 en PM10) en stikstofdioxide (NO₂). Onderzoek van Pointer (KRO-NCRV) in 2025 wees uit dat Schiedam de slechtste luchtkwaliteit van Nederland heeft, met vervuilingsniveaus die 2,15 keer hoger zijn dan de WHO-advieswaarden. Dit komt door de nabijheid van meerdere vervuilingsbronnen: snelwegen, scheepvaart in de Nieuwe Waterweg (een van de drukste vaarroutes van Nederland), en de chemische industrie in de haven van Rotterdam.
Bijdrage van verkeer
Wegverkeer is een grote bron van zowel fijnstof als stikstofdioxide. In Nederland is verkeer verantwoordelijk voor ongeveer 35% van de PM2.5-uitstoot en 70% van de NO₂-uitstoot (RIVM, 2023). In Schiedam, met snelwegen zoals de A20 die dagelijks tienduizenden voertuigen verwerken, is dit een significante factor. Vooral uitlaatgassen van vrachtwagens en personenauto’s, plus niet-uitlaat-emissies zoals bandenslijtage en remstof, dragen bij aan fijnstof. Gezien de verkeersdrukte rond Schiedam, kan worden geschat dat wegverkeer waarschijnlijk 30-40% van de lokale luchtvervuiling veroorzaakt, vooral voor NO₂, dat sterk geassocieerd is met verkeersemissies.
Bijdrage van scheepvaart
De Nieuwe Waterweg, die langs Schiedam loopt, is een cruciale vaarroute voor de haven van Rotterdam, met jaarlijks tienduizenden scheepsbewegingen. Scheepvaart stoot aanzienlijke hoeveelheden zwaveldioxide (SO₂), stikstofoxiden (NOₓ) en fijnstof uit, vooral door het gebruik van zware stookolie. Hoewel strengere IMO-regelgeving (zoals de zwavelgrens van 0,5% sinds 2020) de uitstoot heeft verminderd, blijft scheepvaart een grote vervuiler. In Nederland draagt zeescheepvaart volgens het Compendium voor de Leefomgeving (2021) 33% bij aan de totale NOₓ-emissies en 9% aan PM10 op Nederlands grondgebied. Voor Schiedam, direct aan deze vaarroute, is de impact groter dan het landelijk gemiddelde. Lokale studies (zoals die van TNO) suggereren dat scheepvaart in havengebieden tot 20-30% van de fijnstofconcentraties en een vergelijkbaar deel van de NOₓ kan bijdragen. Voor Schiedam schat ik de bijdrage van scheepvaart op ongeveer 25-35% van de luchtvervuiling, met name door de nabijheid van de vaarweg.
Bijdrage van de chemische sector in de haven
De chemische industrie, geconcentreerd in de Rotterdamse haven (Botlek en Europoort), produceert emissies van fijnstof, NOₓ, SO₂ en vluchtige organische stoffen (VOS). Raffinaderijen en chemische fabrieken stoten vooral bij verbrandingsprocessen en productie vervuilende stoffen uit. Volgens het RIVM (2023) is de industrie landelijk goed voor 17% van de PM2.5-uitstoot en 4% van de NOₓ, maar in havengebieden is dit aandeel hoger. Voor Schiedam, dat dicht bij deze industriële zones ligt, kan de chemische sector een aanzienlijke rol spelen, vooral als de wind uit het zuidwesten komt en emissies over de stad blaast. Schattingen op basis van TNO’s luchtkwaliteitsmodellen (TOPAS) wijzen op een bijdrage van 15-25% aan de lokale vervuiling door industriële bronnen in de haven, afhankelijk van meteorologische omstandigheden.
Verdeling en schatting
Een ruwe schatting van de verdeling in Schiedam, gebaseerd op de bovengenoemde factoren en de specifieke ligging:
Wegverkeer: 30-40% (vooral NO₂ en een deel fijnstof).
Scheepvaart: 25-35% (NOₓ, SO₂ en fijnstof).
Chemische sector/havenindustrie: 15-25% (fijnstof, NOₓ en VOS).
Overige bronnen (zoals houtstook en landbouw): 5-15%.
Deze percentages overlappen deels omdat stoffen zoals fijnstof en NOₓ uit meerdere bronnen komen, en de exacte bijdrage varieert met weer, windrichting en seizoensgebonden activiteiten (bijv. meer scheepvaart in de zomer, meer houtstook in de winter).
Conclusie
In Schiedam lijkt wegverkeer de grootste afzonderlijke bron van luchtvervuiling, gevolgd door scheepvaart en dan de chemische industrie. De combinatie van deze drie maakt de situatie uniek en ernstig. Verkeer domineert waarschijnlijk de NO₂-concentraties, terwijl scheepvaart en industrie samen een groot deel van het fijnstof en andere stoffen zoals SO₂ leveren. Voor een preciezer beeld zou je lokale meetdata (bijv. van Luchtmeetnet.nl) of een specifiek onderzoek naar Schiedam nodig hebben, maar dit geeft een goed startpunt.
https://fd.nl/bedrijfslev(...)325&utm_term=app-iosquote:Shell hint op sluiting chemische fabrieken in Europa.
En niet alleen hoogwaardige banen. Maar al die onder aannemers van steigerbouwers, isoleerders, kranen, metaalsector tot de bakker verliezen een groot deel van werkzaamheden. De chemie is een zeer belangrijke sector voor veel regio's. Zo is een haven ook zeer belangrijk.quote:Op dinsdag 25 maart 2025 13:52 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
Volgende dominosteen?
[..]
https://fd.nl/bedrijfslev(...)325&utm_term=app-ios
Bedankt alfa's, met jullie totale onwetendheid en geklooi in de energiemarkt zitten we nu met:
- overvol stroomnet
- torenhoge energieprijzen
- met beton volgestorte gasputten
- vertrekkende bedrijven
Met als gevolg dat we straks voor onze cruciale grondstoffen nog meer afhankelijk zijn van het midden oosten en Azië. De warmtenetten zullen ophouden te bestaan want als er geen industrie met restwarmte meer is is er ook geen warmte om in een warmtenet te stoppen. De verduurzamingsplannen kunnen dus ook de prullenbak in. Een enorme economische sector met de best betaalde banen van het land gaat ten onder.
Ongekend wat voor schade dit soort prutsers in de politiek aanrichten.
En trots dat ze zijn in hun ontwetendheid
[ afbeelding ]
De chemische industrie is (indirect) goed voor zo'n 150.000 - 200.000 hoogwaardige banen. Door het putje gespoeld, door een stelletje ongekende prutsers in de politiek.
[ x ]
Ik hoop dat de verantwoordelijken voor het vernietigen van Nederland als welvarend land daarvoor gestraft worden.
Volgens mij stelde jij zelf ook wat.quote:Op dinsdag 25 maart 2025 11:25 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Als jij stelt dat de chemische industrie verantwoordelijk is voor de slechte luchtkwaliteit in Schiedam is het aan jou om die stelling te onderbouwen.
Jij: De chemische industrie stoot bijna niks uit.quote:Wat jij zonder onderbouwing stelt kan ik zonder onderbouwing van tafel vegen. Maar goed, ik ben de beroerdste niet dus ik heb de vraag even aan Grok gesteld.
Als we het hebben over slechte luchtkwaliteit hebben we het over vervuiling met de volgende stoffen:
[..]
Als je dan doorvraagt naar specifiek de situatie in schiedam.
[..]
Dus precies wat ik al zei. Lijkt me ook niet zo moeilijk te beredeneren als je ziet dat schiedam volledig ingeklemd ligt in druk verkeer en een slechtere luchtkwaliteit heeft dan Rozenburg wat midden in de chemische industrie ligt. Dan lijkt mij de meest logische conclusie dat het dus niet de chemische industrie is die voor de slechte lucht zorgt. maar goed, ik ben ook maar een simpele ziel. gelukkig wordt het nu bevestigd.
Kan je dan niet beter heel boos zijn op de kabinetten uit de jaren 70 en 80 die dit allemaal bewust hebben veroorzaakt dan op degene die nu de acute problemen proberen op te lossen?quote:Op dinsdag 25 maart 2025 13:52 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
Volgende dominosteen?
[..]
https://fd.nl/bedrijfslev(...)325&utm_term=app-ios
Bedankt alfa's, met jullie totale onwetendheid en geklooi in de energiemarkt zitten we nu met:
- overvol stroomnet
- torenhoge energieprijzen
- met beton volgestorte gasputten
- vertrekkende bedrijven
Met als gevolg dat we straks voor onze cruciale grondstoffen nog meer afhankelijk zijn van het midden oosten en Azië. De warmtenetten zullen ophouden te bestaan want als er geen industrie met restwarmte meer is is er ook geen warmte om in een warmtenet te stoppen. De verduurzamingsplannen kunnen dus ook de prullenbak in. Een enorme economische sector met de best betaalde banen van het land gaat ten onder.
Ongekend wat voor schade dit soort prutsers in de politiek aanrichten.
En trots dat ze zijn in hun ontwetendheid
[ afbeelding ]
De chemische industrie is (indirect) goed voor zo'n 150.000 - 200.000 hoogwaardige banen. Door het putje gespoeld, door een stelletje ongekende prutsers in de politiek.
[ x ]
Ik hoop dat de verantwoordelijken voor het vernietigen van Nederland als welvarend land daarvoor gestraft worden.
Dat ze b.v. NIET willens en wetens het oppervlaktewater in de wijde omgeving vervuilen.quote:
En een deel van de scheepvaart komt daar ook voor de chemische industrie. Dus een deel van die uitstoot mag je ook bij de uitstoot van de chemische industrie rekenen.quote:Op dinsdag 25 maart 2025 18:11 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Volgens mij stelde jij zelf ook wat.
[..]
Jij: De chemische industrie stoot bijna niks uit.
Grok: aanzienlijke uitstoot, 15-25% (fijnstof, NOx en VOS), derde plaats van meest vervuilende sectoren.
Volgens mij is dat niet precies wat jij zei. Daarbij staat verkeer op 1 en daarvan is ook een deel voor de chemische industrie.
Klopt, goed punt.quote:Op dinsdag 25 maart 2025 19:46 schreef knoopie het volgende:
[..]
En een deel van de scheepvaart komt daar ook voor de chemische industrie. Dus een deel van die uitstoot mag je ook bij de uitstoot van de chemische industrie rekenen.
Wat je opnoemt is het gevolg van een asociale rechtse politiek met een visie niet verder dan morgen en bedrijven die er hetzelfde instaan. Shell weet al sinds de jaren 80 van klimaatverandering. Wat doen ze: hun kennis in het geheugengat stoppen en overal in de wereld lobbyen om vooral op oude voet tegen te gaan. Gevolg: enorme verschillen in energieprijzen per land naar gelang ze wel handelen in het belang van de toekomst. In eigen land slopen ze een halve provincie, maar betalen ho maar. Sterker: ze proberen nog even een dikke rekening naar de overheid te sturen voor het voortijdig sluiten van de gasputten. Het sluiten had voorkomen kunnen worden met een relatief goedkope herstel en versterkingsoperatie en ruimhartige vergoeding. Maar nee de winst voor het komende kwartaal was belangrijker dus net zo lang rekken tot het vertrouwen zo laag was dat miljarden onder beton verdwenen.quote:Op dinsdag 25 maart 2025 13:52 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
Volgende dominosteen?
[..]
https://fd.nl/bedrijfslev(...)325&utm_term=app-ios
Bedankt alfa's, met jullie totale onwetendheid en geklooi in de energiemarkt zitten we nu met:
- overvol stroomnet
- torenhoge energieprijzen
- met beton volgestorte gasputten
- vertrekkende bedrijven
Met als gevolg dat we straks voor onze cruciale grondstoffen nog meer afhankelijk zijn van het midden oosten en Azië. De warmtenetten zullen ophouden te bestaan want als er geen industrie met restwarmte meer is is er ook geen warmte om in een warmtenet te stoppen. De verduurzamingsplannen kunnen dus ook de prullenbak in. Een enorme economische sector met de best betaalde banen van het land gaat ten onder.
Ongekend wat voor schade dit soort prutsers in de politiek aanrichten.
En trots dat ze zijn in hun ontwetendheid
[ afbeelding ]
De chemische industrie is (indirect) goed voor zo'n 150.000 - 200.000 hoogwaardige banen. Door het putje gespoeld, door een stelletje ongekende prutsers in de politiek.
[ x ]
Ik hoop dat de verantwoordelijken voor het vernietigen van Nederland als welvarend land daarvoor gestraft worden.
WTF heeft D66 hier nou weer mee te maken?quote:Op maandag 24 maart 2025 11:35 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Hoogopgeleide techneuten in 1 van de best betaalde sectoren in Nederland kunnen allemaal ww aanvragen.
Lekker gewerkt D66 en VVD.
Vervuiling gaat over de grens, de producten mogen we voortaan importeren.
Nou, misschien heb je het gemist maar D66 heeft de kolencentrales gesloten en het onzalige idee om de gasputten vol te storten met beton is ook een D66 plan.quote:Op dinsdag 25 maart 2025 20:37 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
WTF heeft D66 hier nou weer mee te maken?
In vergelijking met de scheepvaart en het verkeer is het ook bijna niks.quote:Op dinsdag 25 maart 2025 18:11 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Volgens mij stelde jij zelf ook wat.
[..]
Jij: De chemische industrie stoot bijna niks uit.
Grok: aanzienlijke uitstoot, 15-25% (fijnstof, NOx en VOS), derde plaats van meest vervuilende sectoren.
Volgens mij is dat niet precies wat jij zei. Daarbij staat verkeer op 1 en daarvan is ook een deel voor de chemische industrie.
Overigens ligt Rozenburg ook tussen twee snelwegen en de Maas. De fysieke nabijheid is niet de enige factor, ook bijvoorbeeld windrichting speelt mee.
Je haalt zaken door elkaar.quote:Op dinsdag 25 maart 2025 20:33 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Wat je opnoemt is het gevolg van een asociale rechtse politiek met een visie niet verder dan morgen en bedrijven die er hetzelfde instaan. Shell weet al sinds de jaren 80 van klimaatverandering. Wat doen ze: hun kennis in het geheugengat stoppen en overal in de wereld lobbyen om vooral op oude voet tegen te gaan. Gevolg: enorme verschillen in energieprijzen per land naar gelang ze wel handelen in het belang van de toekomst. In eigen land slopen ze een halve provincie, maar betalen ho maar. Sterker: ze proberen nog even een dikke rekening naar de overheid te sturen voor het voortijdig sluiten van de gasputten. Het sluiten had voorkomen kunnen worden met een relatief goedkope herstel en versterkingsoperatie en ruimhartige vergoeding. Maar nee de winst voor het komende kwartaal was belangrijker dus net zo lang rekken tot het vertrouwen zo laag was dat miljarden onder beton verdwenen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |