abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_217163857
Nieuws van vorige week.

Twee amerikaanse fabrieken in Rotterdam sluiten hun deuren. Het gaat om de Maasvlakte-locatie van LyondellBasell en de Botlek-locatie van Tronox Pigments. De eerste is één van de nieuwere grote fabrieken, de tweede een zestig jaar oude installatie. In 2018 werkte ik op een andere LyondellBasell locatie en vond het slecht onderhouden en gevaarlijk. Bij Tronox onlangs ontslag ingediend omdat ik de bui al zag hangen. Er wordt bericht dat Tronox per 6 maart de productie heeft stilgelegd wegens stagnatie in de chlooraanvoer vanaf Akzo, maar er was een onderhoudsstop 'gepland' dus ik geloof daar niet zo in. De pigmentfabriek is eveneens slecht gebouwd, slecht onderhouden, vies en chaotisch georganiseerd. Eerlijk gezegd ben ik blij dat ze vertrekken. Er is wat beters te bedenken op die plekken zoals energieopwekking/industriewaterzuivering. De grond zal gesaneerd moeten worden en dat mogen de amerikanen gaan betalen.

De bedrijven maken onderdeel uit van het chloorcluster en maken halffabrikaten met petrochemische processen en pigment voor kleurvastheid van verf, papier en plastic. Het zijn erg grote energieverbruikers en die kunnen we missen als kiespijn. Als reden geeft men op: Verslechterde marktomstandigheden ivm wereldwijde overproductie en hoge kosten. Voor de in totaal 400 medewerkers maak ik me geen zorgen gezien de huidige arbeidsmarkt. Het gaat met name om procesoperators en laboratoriumpersoneel. Tronox draait al enkele jaren verlies.

Het Rotterdams Havenbedrijf klaagt natuurlijk. Banen, dit dat. Ikzelf zie geen probleem gezien de immense bedrijvigheid in dit gebied. Het mag wel wat minder en het is de bedoeling dat we naar een schonere economie veranderen.

Het zijn wereldwijd actieve bedrijven. Productie kan elders veel goedkoper. Vond het geen fijne bedrijven om voor te werken dus prima dat ze vertrekken

Bron: https://www.portofrotterdam.com/nl/nieuws-en-persberichten/aankondiging-sluiting-chemiefabrieken-lyondellbasellcovestro-maasvlakte-en
Rule of acquisition #214. Never begin a business negotiation on an empty stomach.
pi_217163947
Weg met al die vieze bedrijven. :r En met de stikstofuitstootbesparing kunnen vast wel een flink aantal geriatrische kontjes gewassen worden. (Alleen met koud water, zonder toevoegingen) 14.gif
M'n schoenen zijn gejat, maar ik hoef niet meer naar buiten, want er is nog wel wat.
pi_217163972
De eerste dominostenen die omvallen dankzij het onzalige beleid van de eu en de prutsers in een haag.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_217164085
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2025 11:11 schreef Het_Bokje het volgende:
Weg met al die vieze bedrijven. :r En met de stikstofuitstootbesparing kunnen vast wel een flink aantal geriatrische kontjes gewassen worden. (Alleen met koud water, zonder toevoegingen) 14.gif
In veel procesinstallaties kan flink worden verminderd inzake stikstofuitstoot dmv de oxyfuel-methode in hun verbrandingsinstallaties. Dat is pure zuurstof met aardgas ipv buitenlucht met aardgas. Het gaat dan om NOx-uitsparing. Maar ja, ze dumpen wel meer dan alleen dat. Productiewater direct in de nieuwe waterweg bijvoorbeeld, maar ook allerlei afvalstoffen in de atmosfeer. De luchtkwaliteit is slecht te noemen in de Rijnmond dus nogmaals, prima dat ze vertrekken.
Rule of acquisition #214. Never begin a business negotiation on an empty stomach.
  Moderator / Redactie Sport maandag 24 maart 2025 @ 11:28:20 #5
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_217164109
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2025 11:11 schreef Het_Bokje het volgende:
Ja, weg met die bedrijven, ze mogen Afrika en Azië wel lekker extra gaan bevuilen :{w
100.000 katjes
Fuck the EBU!
pi_217164120
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2025 11:25 schreef Niels0Kurovski het volgende:

[..]
In veel procesinstallaties kan flink worden verminderd inzake stikstofuitstoot dmv de oxyfuel-methode in hun verbrandingsinstallaties. Dat is pure zuurstof met aardgas ipv buitenlucht met aardgas. Het gaat dan om NOx-uitsparing. Maar ja, ze dumpen wel meer dan alleen dat. Productiewater direct in de nieuwe waterweg bijvoorbeeld, maar ook allerlei afvalstoffen in de atmosfeer. De luchtkwaliteit is slecht te noemen in de Rijnmond dus nogmaals, prima dat ze vertrekken.
Geen flauw idee waar je het over hebt. Zoveel is duidelijk.

Verbrandingsinstallaties in het chloor cluster? Waar heb je het in hemelsnaam over?

De rest van je reactie is ook niet serieus te nemen.
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
  maandag 24 maart 2025 @ 11:31:23 #7
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_217164137
Ach die arbeiders die hun baan verliezen kunnen we mooi inzetten in de wapenindustrie.
pi_217164162
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2025 11:31 schreef Hexagon het volgende:
Ach die arbeiders die hun baan verliezen kunnen we mooi inzetten in de wapenindustrie.
In vele sectoren zijn de mensen niet aan te slepen dus inderdaad. Ik zie het probleem ook niet.
pi_217164166
En er zullen nog veel meer vertrekken zolang we vast zitten in de ideologische waanzin die de Nederlandse politiek in een houdgreep heeft.
pi_217164170
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2025 11:31 schreef Hexagon het volgende:
Hoogopgeleide techneuten in 1 van de best betaalde sectoren in Nederland kunnen allemaal ww aanvragen.

Lekker gewerkt D66 en VVD.

Vervuiling gaat over de grens, de producten mogen we voortaan importeren.
pi_217164199
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2025 11:35 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]
Hoogopgeleide techneuten in 1 van de best betaalde sectoren in Nederland kunnen allemaal ww aanvragen.

Dit Ja. Ik dacht dat we ons minder afhankelijk moest maken van [vul maar in]
M'n schoenen zijn gejat, maar ik hoef niet meer naar buiten, want er is nog wel wat.
pi_217164256
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2025 11:38 schreef Het_Bokje het volgende:

[..]
Dit Ja. Ik dacht dat we ons minder afhankelijk moest maken van [vul maar in]
Er staan meer PO- en pigmentfabrieken. Shell Moerdijk maakt precies hetzelfde als LyondellBasell Maasvlakte en Tronox heeft pigmentfabrieken in Frankrijk en Italië. In Frankrijk is de electriciteit ook veel goedkoper.

Het zijn energie- en personeelskosten plus wereldwijde overproductie die de boel hier nekken.
pi_217164376
Eindelijk!! hadden ze veel eerder moeten doen...

Die bedrijven staan er eigenlijk voor niks dus die kunnen we wel missen.
pi_217165363
quote:

[..]

Tja zij die nooit in die industrie werkzaam zijn geweest lullen maar wat dat we met gemak deze industrie kunnen missen als kiespijn. Allemaal zogenaamd ivm met stikstof etc. Als je de gehele chemische industrie opheft gaan bizar veel banen verloren van hoog tot laag niveau.
pi_217165518
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2025 11:29 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]
Geen flauw idee waar je het over hebt. Zoveel is duidelijk.

Verbrandingsinstallaties in het chloor cluster? Waar heb je het in hemelsnaam over?
Aardgas installaties voor de energieopwekking bedoelt hij, denk ik. In de chloor industrie gaat zo honderd(en) MW's om, dus lokaal produceren is het meest efficiënt.
Ik weet niet hoe AkzoNobel Nobian Rotterdam het doet, maar in Hengelo hebben wij meestal een aardgasketel branden voor stoom en electriciteit voor de zout-installatie.
  maandag 24 maart 2025 @ 14:36:28 #16
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_217165538
Nou prima. De haven van Rotterdam is waardevol genoeg zonder al die chemische fabrieken. Onder meer hierdoor is de luchtkwaliteit in Schiedam de slechtste van Nederland. Doe maar lekker ergens anders.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
pi_217165842
quote:
14s.gif Op maandag 24 maart 2025 14:36 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
Nou prima. De haven van Rotterdam is waardevol genoeg zonder al die chemische fabrieken. Onder meer hierdoor is de luchtkwaliteit in Schiedam de slechtste van Nederland. Doe maar lekker ergens anders.
Dat komt niet door de chemische fabrieken maar door de scheepvaart en snelwegen die daar lopen.

De chemische industrie stoot bijna niks uit. Daarbij is een groot gedeelte van de haven aan het werk voor de chemische industrie, dus als die chemische industrie vertrekt verdwijnt die havenactiviteit ook.

Plus dat de chemische industrie aan de basis staat van alles wat je om je heen ziet. Verlies je de chemische industrie ben je voor 80% van je grondstoffen afhankelijk van het buitenland.
pi_217165906
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2025 15:20 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
De chemische industrie stoot bijna niks uit.
Chemours heeft wel het oppervlaktewater in een grote straal vervuild. Maar dat zal niet onder "uitstoot" vallen. :)
Of misschien is Chemours geen chemische industrie of het zit niet in de haven.

Dat het smeerpoetsen zijn stuk voor stuk is duidelijk.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_217165920
Het wordt weer lekker overtrokken zie ik. Mensen, slechts twee installaties sluiten. Niet heel de Rijnmond en Tronox levert alleen eindproduct in poedervorm dat met vrachtwagens wordt afgevoerd. Het is een erg energieslurpend proces waar stoffen meerdere malen worden verwarmd in fornuizen, maar er is ook een verbrandingsinstallatie voor reststoffen uit onzuiverheden uit het titaniumerts. Chloor komt van Nobian per buisleiding en nog wat stoffen per binnenvaartschip. Waste solids worden elders verwerkt. Het is echt een smerige tent en dus prima dat ze sluiten.

Van LyondellBasell Maasvlakte vind ik het raar omdat het een vrij nieuwe installatie betreft. Misschien iets te snel geinvesteerd in het jonge verleden, maar veel onderdelen kunnen elders worden ingezet lijkt me.
  maandag 24 maart 2025 @ 15:50:32 #20
pi_217166078
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2025 15:20 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]
Dat komt niet door de chemische fabrieken maar door de scheepvaart en snelwegen die daar lopen.

De chemische industrie stoot bijna niks uit. Daarbij is een groot gedeelte van de haven aan het werk voor de chemische industrie, dus als die chemische industrie vertrekt verdwijnt die havenactiviteit ook.
Heb je daar een bron voor?
quote:
Plus dat de chemische industrie aan de basis staat van alles wat je om je heen ziet. Verlies je de chemische industrie ben je voor 80% van je grondstoffen afhankelijk van het buitenland.
Dit wordt te makkelijk als argument gebruikt om vieze industrieën hier te houden vind ik. Zo ook met Tata Steel en Chemours bijvoorbeeld. Economische groei hoeft niet boven volksgezondheid te gaan wat mij betreft.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
pi_217167032
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2025 15:29 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Chemours heeft wel het oppervlaktewater in een grote straal vervuild. Maar dat zal niet onder "uitstoot" vallen. :)
Of misschien is Chemours geen chemische industrie of het zit niet in de haven.

Dat het smeerpoetsen zijn stuk voor stuk is duidelijk.
Chemours zit in Dordt.
pi_217167076
quote:
1s.gif Op maandag 24 maart 2025 15:50 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]
Heb je daar een bron voor?
[..]
Dit wordt te makkelijk als argument gebruikt om vieze industrieën hier te houden vind ik. Zo ook met Tata Steel en Chemours bijvoorbeeld. Economische groei hoeft niet boven volksgezondheid te gaan wat mij betreft.
Een bron voor wat? Dat de chemie weinig uitstoot of dat Schiedam ingesloten ligt tussen de drukste snelwegen (A20 en A4) en drukste vaarroute (nieuwe Waterweg)van het land?

En is Tronox nu opeens vieze industrie? Veel mensen denken dat chemie eng of vies is. Vrijwel alles in de chemie moet lekdicht worden uitgevoerd of wordt afgevangen. Veel meer dan stoom wordt er niet uitgestoten.
pi_217167159
Mooi, oprotten met die zeikerds. Commerciële partijen die steeds komen bedelen bij de overheid, krijg lekker de tering. Zijn genoeg andere banen te vinden.
pi_217167459
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2025 17:20 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]
Chemours zit in Dordt.
Nou dat bedoel ik dus. Dan heeft het er niks mee te maken wegens de 3 redenen die ik noemde.

Als ze in "Dordt" zitten telt de hoge uitstoot niet in jouw optiek. Of je noemt het geen "uitstoot" omdat het ordinair om watervervuiling gaat.
pi_217167836
quote:
1s.gif Op maandag 24 maart 2025 17:32 schreef Cockwhale het volgende:
Mooi, oprotten met die zeikerds. Commerciële partijen die steeds komen bedelen bij de overheid, krijg lekker de tering. Zijn genoeg andere banen te vinden.
Maar die betalen wel in vrijwel alle gevallen niet zo goed als in de chemie, dus voor de mensen die er nu werken voelt het niet bepaalt als vooruitgang.
  maandag 24 maart 2025 @ 19:10:52 #26
pi_217168197
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2025 17:24 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]
Een bron voor wat? Dat de chemie weinig uitstoot of dat Schiedam ingesloten ligt tussen de drukste snelwegen (A20 en A4) en drukste vaarroute (nieuwe Waterweg)van het land?
Van het eerste natuurlijk, ik ken Google maps wel. En wat is dan weinig? Hoeveel van de fijnstof en stikstofdioxide komt van de chemische tak in de haven? Inclusief transport, bouw en onderhoud fabrieken, materialen, alles eromheen.

quote:
En is Tronox nu opeens vieze industrie? Veel mensen denken dat chemie eng of vies is. Vrijwel alles in de chemie moet lekdicht worden uitgevoerd of wordt afgevangen. Veel meer dan stoom wordt er niet uitgestoten.
Nou... Chemours?
pi_217168243
quote:
1s.gif Op maandag 24 maart 2025 19:10 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
Nou... Chemours?
Beetje de aandacht af proberen te lijden van "Tronox" die volledig "lekdicht" is.
Vind je dit zelf nou ook niet een beetje flauw? :)
  maandag 24 maart 2025 @ 19:15:32 #28
pi_217168264
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2025 19:14 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Beetje de aandacht af proberen te lijden van "Tronox" die volledig "lekdicht" is.
Nou lijden doen we zeker in de regio. ;(
pi_217168363
quote:
1s.gif Op maandag 24 maart 2025 19:15 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]
Nou lijden doen we zeker in de regio. ;(
Ja bespottelijke taalfout inderdaad. :)
Maar Tronox doet het gewoon prima. Dat we het daar wel over eens zijn.
  maandag 24 maart 2025 @ 19:43:23 #30
pi_217168622
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2025 19:25 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Ja bespottelijke taalfout inderdaad. :)
Maar Tronox doet het gewoon prima. Dat we het daar wel over eens zijn.
Geen idee, maar grote bedrijven geef ik altijd het voordeel van de twijfel omdat ze toch het beste met ons voor hebben en altijd eerlijk zijn.
pi_217168651
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2025 18:38 schreef Tocadisco het volgende:

[..]
Maar die betalen wel in vrijwel alle gevallen niet zo goed als in de chemie, dus voor de mensen die er nu werken voelt het niet bepaalt als vooruitgang.
Tja, dat is kut, maar niet een taak voor de overheid. Dan kun je elk bedrijf wel gaan financieren op het moment dat ze weer met aanstellerige klachten en ultimatums komen aanzetten. En er zijn vast wel meer bedrijven die in de chemie business zitten.
pi_217170027
quote:
1s.gif Op maandag 24 maart 2025 11:34 schreef Chivaz het volgende:
En er zullen nog veel meer vertrekken zolang we vast zitten in de ideologische waanzin die de Nederlandse politiek in een houdgreep heeft.
En helaas wordt de planeet er niet beter van. Het leeuwendeel van de verdwenen produktie verschuift naar China waar in recordtempo kolencentrales bij gebouwd worden om alles te kunnen laten draaien.

[ Bericht 0% gewijzigd door quo_ op 24-03-2025 21:44:15 ]
Gezanik om een "bron" beschouw ik als een gebrek aan eigen algemene ontwikkeling.
pi_217170728
quote:
7s.gif Op maandag 24 maart 2025 19:43 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]
Geen idee, maar grote bedrijven geef ik altijd het voordeel van de twijfel omdat ze toch het beste met ons voor hebben en altijd eerlijk zijn.
Dus eigenlijk geen flauw idee maar chemie is eng en vies, daar komt het op neer?
  maandag 24 maart 2025 @ 22:50:29 #34
pi_217170832
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2025 22:35 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]
Dus eigenlijk geen flauw idee maar chemie is eng en vies, daar komt het op neer?
Dus eigenlijk geen flauw idee maar chemiebedrijven zijn een soort onbegrepen koekjesfabrieken en grote bedrijven zijn altijd eerlijk, daar komt het op neer?

Er staat nog een vraag voor je open.
pi_217173239
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2025 19:14 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Chemische industrie is helaas enorm belangrijk. Het zijn niet de chemische installaties alleen. Maar alle werkzaamheden die daar omheen plaats vinden. Als je in Limburg Sabic zou opheffen zit half Limburg zonder werk.

Bovendien wat willen we nu? We willen onze eigen wapens maken, we willen minder afhankelijk zijn van andere landen, meer zelfredzaam zijn. Dan kun je doodeenvoudig niet alle industrie opheffen. Kijk wat er in Duitsland plaats vind. Het verdwijnen van de industrie daar heeft Duitsland geen goed gedaan. Bovendien hoogwaardige industrie. Dan hebben we in de EU nog een behoorlijke regelgeving om de industrie zo schoon mogelijk te houden.

Maar goed we verplaatsen het naar Afrika etc waar het milieu en stikstof geen rol speelt en wij zijn zogenaamd goed bezig.

En natuurlijk is het niet altijd schoon. Ik heb 17 jaar als engineer in de piping gewerkt en ook nog als fieldengineer en dan rook je ook wel eens benzeen, etc. Zelfs ooit ook een hele hijs fenol binnen gekregen omdat een operator een fout maakte en even de zaak ontluchte op een opslagtank terwijl ik toestemming had om in te meten. Paar dagen goed ziek van geweest.
pi_217173509
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 maart 2025 10:38 schreef Cherni het volgende:

[..]
*knip* Zelfs ooit ook een hele hijs fenol binnen gekregen omdat een operator een fout maakte en even de zaak ontluchte op een opslagtank terwijl ik toestemming had om in te meten. Paar dagen goed ziek van geweest.
maandag 20 januari om 09:20
CIN-melding (Z1) Tronox Pigments (Holland) B.V., Professor Gerbrandyweg 2, Botlek Rotterdam
(CIN-Z1: Verspreiding van stof door de lucht). Tijdens het vrijmaken van het product van een pomp is ongeveer vier liter titaantetrachloride gelekt op een vloeistofdichte vloer. Het een buffervaatje is overgelopen. Door de damp van het product is er een persoon met ademhalingsproblemen door ambulancepersoneel behandeld. De damp wordt met een waterscherm neergeslagen door de brandweer.
De situatie is nu onder controle, de lekkage wordt opgeruimd.

Die man was wel drie dagen thuis. Het zijn meestal menselijke fouten.
pi_217173686
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 maart 2025 11:07 schreef Niels0Kurovski het volgende:

[..]
maandag 20 januari om 09:20
CIN-melding (Z1) Tronox Pigments (Holland) B.V., Professor Gerbrandyweg 2, Botlek Rotterdam
(CIN-Z1: Verspreiding van stof door de lucht). Tijdens het vrijmaken van het product van een pomp is ongeveer vier liter titaantetrachloride gelekt op een vloeistofdichte vloer. Het een buffervaatje is overgelopen. Door de damp van het product is er een persoon met ademhalingsproblemen door ambulancepersoneel behandeld. De damp wordt met een waterscherm neergeslagen door de brandweer.
De situatie is nu onder controle, de lekkage wordt opgeruimd.

Die man was wel drie dagen thuis. Het zijn meestal menselijke fouten.
Klopt. De veiligheidseisen zijn ontzettend hoog. Maar menselijke fouten voorkom je ondanks de hoge eisen niet altijd.

Ik heb ook ooit een keer bij destijds noemde men het DSM Noord, boven op een opslagtank een vlamdover moeten plaatsen. Ondanks bestaande tekeningen moet je toch altijd ter plaatse de boel opmeten. Daar werd met blauwzuur gewerkt. Alvorens ik mocht inmeten eerst een paar uur instructie gehad hoe om te gaan met perslucht masker incluis flessen. Een klus van een half uurtje inmeten. De instructie duurde zo ongeveer 4 uur incluis toestemming. En dan zat ik boven op die tank en een andere medewerker stond beneden met communicatie app. om verbinding met mij te houden. En dan praat je over de jaren 90. Toen waren de eisen al enorm.
pi_217173698
quote:
7s.gif Op maandag 24 maart 2025 22:50 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]
Dus eigenlijk geen flauw idee maar chemiebedrijven zijn een soort onbegrepen koekjesfabrieken en grote bedrijven zijn altijd eerlijk, daar komt het op neer?

Er staat nog een vraag voor je open.
Als jij stelt dat de chemische industrie verantwoordelijk is voor de slechte luchtkwaliteit in Schiedam is het aan jou om die stelling te onderbouwen. Wat jij zonder onderbouwing stelt kan ik zonder onderbouwing van tafel vegen. Maar goed, ik ben de beroerdste niet dus ik heb de vraag even aan Grok gesteld.

Als we het hebben over slechte luchtkwaliteit hebben we het over vervuiling met de volgende stoffen:

quote:
Bij slechte luchtkwaliteit hebben we het over stoffen in de lucht die schadelijk kunnen zijn voor de gezondheid van mensen, dieren en het milieu. De belangrijkste boosdoeners zijn:
Fijnstof (PM2.5 en PM10): Dit zijn kleine deeltjes (kleiner dan 2,5 of 10 micrometer) die diep in de longen kunnen doordringen. Ze komen vaak uit uitlaatgassen, industrie, landbouw en verbranding (zoals houtkachels).

Stikstofdioxide (NO₂): Een gas dat vooral vrijkomt bij verkeer en verbrandingsprocessen. Het kan luchtwegproblemen veroorzaken en draagt bij aan smog.

Ozon (O₃): Op grondniveau (dus niet in de ozonlaag) is dit een schadelijke stof die ontstaat door reacties tussen zonlicht, stikstofoxiden en vluchtige organische stoffen. Het irriteert de luchtwegen en is vooral een probleem op warme, zonnige dagen.

Zwaveldioxide (SO₂): Dit komt vooral uit industriële processen en fossiele brandstoffen zoals kolen. Het kan ademhalingsproblemen veroorzaken en draagt bij aan zure regen.

Koolmonoxide (CO): Een kleur- en reukloos gas dat vrijkomt bij onvolledige verbranding (bijvoorbeeld uit auto’s of kachels). Het is gevaarlijk omdat het de opname van zuurstof in het bloed blokkeert.

Vluchtige organische stoffen (VOS): Dit zijn chemische verbindingen uit bijvoorbeeld verf, oplosmiddelen en brandstoffen. Ze dragen bij aan ozonvorming en kunnen schadelijk zijn bij inademing.

Ammoniak (NH₃): Vooral afkomstig uit de landbouw (mest). Het draagt bij aan fijnstofvorming en verzuring van de natuur.

Deze stoffen variëren in concentratie afhankelijk van de locatie, het weer en menselijke activiteiten. Hoge niveaus ervan leiden tot smog, gezondheidsproblemen zoals astma of hartziekten, en milieuschade.

Als je dan doorvraagt naar specifiek de situatie in schiedam.

quote:
Schiedam heeft inderdaad te maken met een complexe mix van vervuilingsbronnen die de luchtkwaliteit ernstig beïnvloeden. Het ligt ingeklemd tussen drukke snelwegen (zoals de A20 en A4), de haven van Rotterdam met zijn intensieve scheepvaart, en een nabijgelegen chemische industrie. Laten we dit stap voor stap bekijken en proberen de bijdrage van verkeer, scheepvaart en de chemische sector aan de slechte luchtkwaliteit in Schiedam te begrijpen. Omdat exacte percentages per bron specifiek voor Schiedam niet altijd direct beschikbaar zijn in openbare bronnen, zal ik een schatting maken op basis van algemene trends en beschikbare data over Nederland en de Rotterdamse regio.

Algemene context van luchtkwaliteit in Schiedam
Schiedam ligt in het westelijk deel van de Rotterdamse agglomeratie, een gebied dat bekendstaat om hoge concentraties fijnstof (PM2.5 en PM10) en stikstofdioxide (NO₂). Onderzoek van Pointer (KRO-NCRV) in 2025 wees uit dat Schiedam de slechtste luchtkwaliteit van Nederland heeft, met vervuilingsniveaus die 2,15 keer hoger zijn dan de WHO-advieswaarden. Dit komt door de nabijheid van meerdere vervuilingsbronnen: snelwegen, scheepvaart in de Nieuwe Waterweg (een van de drukste vaarroutes van Nederland), en de chemische industrie in de haven van Rotterdam.

Bijdrage van verkeer
Wegverkeer is een grote bron van zowel fijnstof als stikstofdioxide. In Nederland is verkeer verantwoordelijk voor ongeveer 35% van de PM2.5-uitstoot en 70% van de NO₂-uitstoot (RIVM, 2023). In Schiedam, met snelwegen zoals de A20 die dagelijks tienduizenden voertuigen verwerken, is dit een significante factor. Vooral uitlaatgassen van vrachtwagens en personenauto’s, plus niet-uitlaat-emissies zoals bandenslijtage en remstof, dragen bij aan fijnstof. Gezien de verkeersdrukte rond Schiedam, kan worden geschat dat wegverkeer waarschijnlijk 30-40% van de lokale luchtvervuiling veroorzaakt, vooral voor NO₂, dat sterk geassocieerd is met verkeersemissies.

Bijdrage van scheepvaart
De Nieuwe Waterweg, die langs Schiedam loopt, is een cruciale vaarroute voor de haven van Rotterdam, met jaarlijks tienduizenden scheepsbewegingen. Scheepvaart stoot aanzienlijke hoeveelheden zwaveldioxide (SO₂), stikstofoxiden (NOₓ) en fijnstof uit, vooral door het gebruik van zware stookolie. Hoewel strengere IMO-regelgeving (zoals de zwavelgrens van 0,5% sinds 2020) de uitstoot heeft verminderd, blijft scheepvaart een grote vervuiler. In Nederland draagt zeescheepvaart volgens het Compendium voor de Leefomgeving (2021) 33% bij aan de totale NOₓ-emissies en 9% aan PM10 op Nederlands grondgebied. Voor Schiedam, direct aan deze vaarroute, is de impact groter dan het landelijk gemiddelde. Lokale studies (zoals die van TNO) suggereren dat scheepvaart in havengebieden tot 20-30% van de fijnstofconcentraties en een vergelijkbaar deel van de NOₓ kan bijdragen. Voor Schiedam schat ik de bijdrage van scheepvaart op ongeveer 25-35% van de luchtvervuiling, met name door de nabijheid van de vaarweg.

Bijdrage van de chemische sector in de haven
De chemische industrie, geconcentreerd in de Rotterdamse haven (Botlek en Europoort), produceert emissies van fijnstof, NOₓ, SO₂ en vluchtige organische stoffen (VOS). Raffinaderijen en chemische fabrieken stoten vooral bij verbrandingsprocessen en productie vervuilende stoffen uit. Volgens het RIVM (2023) is de industrie landelijk goed voor 17% van de PM2.5-uitstoot en 4% van de NOₓ, maar in havengebieden is dit aandeel hoger. Voor Schiedam, dat dicht bij deze industriële zones ligt, kan de chemische sector een aanzienlijke rol spelen, vooral als de wind uit het zuidwesten komt en emissies over de stad blaast. Schattingen op basis van TNO’s luchtkwaliteitsmodellen (TOPAS) wijzen op een bijdrage van 15-25% aan de lokale vervuiling door industriële bronnen in de haven, afhankelijk van meteorologische omstandigheden.

Verdeling en schatting
Een ruwe schatting van de verdeling in Schiedam, gebaseerd op de bovengenoemde factoren en de specifieke ligging:
Wegverkeer: 30-40% (vooral NO₂ en een deel fijnstof).

Scheepvaart: 25-35% (NOₓ, SO₂ en fijnstof).

Chemische sector/havenindustrie: 15-25% (fijnstof, NOₓ en VOS).

Overige bronnen (zoals houtstook en landbouw): 5-15%.

Deze percentages overlappen deels omdat stoffen zoals fijnstof en NOₓ uit meerdere bronnen komen, en de exacte bijdrage varieert met weer, windrichting en seizoensgebonden activiteiten (bijv. meer scheepvaart in de zomer, meer houtstook in de winter).

Conclusie
In Schiedam lijkt wegverkeer de grootste afzonderlijke bron van luchtvervuiling, gevolgd door scheepvaart en dan de chemische industrie. De combinatie van deze drie maakt de situatie uniek en ernstig. Verkeer domineert waarschijnlijk de NO₂-concentraties, terwijl scheepvaart en industrie samen een groot deel van het fijnstof en andere stoffen zoals SO₂ leveren. Voor een preciezer beeld zou je lokale meetdata (bijv. van Luchtmeetnet.nl) of een specifiek onderzoek naar Schiedam nodig hebben, maar dit geeft een goed startpunt.

Dus precies wat ik al zei. Lijkt me ook niet zo moeilijk te beredeneren als je ziet dat schiedam volledig ingeklemd ligt in druk verkeer en een slechtere luchtkwaliteit heeft dan Rozenburg wat midden in de chemische industrie ligt. Dan lijkt mij de meest logische conclusie dat het dus niet de chemische industrie is die voor de slechte lucht zorgt. maar goed, ik ben ook maar een simpele ziel. gelukkig wordt het nu bevestigd.
pi_217175381
Volgende dominosteen?

quote:
Shell hint op sluiting chemische fabrieken in Europa.
https://fd.nl/bedrijfslev(...)325&utm_term=app-ios

Bedankt alfa's, met jullie totale onwetendheid en geklooi in de energiemarkt zitten we nu met:

- overvol stroomnet
- torenhoge energieprijzen
- met beton volgestorte gasputten
- vertrekkende bedrijven

Met als gevolg dat we straks voor onze cruciale grondstoffen nog meer afhankelijk zijn van het midden oosten en Azië. De warmtenetten zullen ophouden te bestaan want als er geen industrie met restwarmte meer is is er ook geen warmte om in een warmtenet te stoppen. De verduurzamingsplannen kunnen dus ook de prullenbak in. Een enorme economische sector met de best betaalde banen van het land gaat ten onder.

Ongekend wat voor schade dit soort prutsers in de politiek aanrichten.

En trots dat ze zijn in hun ontwetendheid

De chemische industrie is (indirect) goed voor zo'n 150.000 - 200.000 hoogwaardige banen. Door het putje gespoeld, door een stelletje ongekende prutsers in de politiek.

twitter

Ik hoop dat de verantwoordelijken voor het vernietigen van Nederland als welvarend land daarvoor gestraft worden.

[ Bericht 12% gewijzigd door Kapitein_Scheurbuik op 25-03-2025 13:59:58 ]
pi_217177554
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 maart 2025 13:52 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
Volgende dominosteen?
[..]

Bedankt alfa's, met jullie totale onwetendheid en geklooi in de energiemarkt zitten we nu met:

- overvol stroomnet
- vertrekkende bedrijven

Met als gevolg dat we straks voor onze cruciale grondstoffen nog meer afhankelijk zijn van het midden oosten en Azië. De warmtenetten zullen ophouden te bestaan want als er geen industrie met restwarmte meer is is er ook geen warmte om in een warmtenet te stoppen. De verduurzamingsplannen kunnen dus ook de prullenbak in. Een enorme economische sector met de best betaalde banen van het land gaat ten onder.

[ afbeelding ]

De chemische industrie is (indirect) goed voor zo'n 150.000 - 200.000 hoogwaardige banen. Door het putje gespoeld, door een stelletje ongekende prutsers in de politiek.

[ x ]

Ik hoop dat de verantwoordelijken voor het vernietigen van Nederland als welvarend land daarvoor gestraft worden.
En niet alleen hoogwaardige banen. Maar al die onder aannemers van steigerbouwers, isoleerders, kranen, metaalsector tot de bakker verliezen een groot deel van werkzaamheden. De chemie is een zeer belangrijke sector voor veel regio's. Zo is een haven ook zeer belangrijk.
  dinsdag 25 maart 2025 @ 18:11:39 #41
pi_217178171
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 maart 2025 11:25 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]
Als jij stelt dat de chemische industrie verantwoordelijk is voor de slechte luchtkwaliteit in Schiedam is het aan jou om die stelling te onderbouwen.
Volgens mij stelde jij zelf ook wat.
quote:
Wat jij zonder onderbouwing stelt kan ik zonder onderbouwing van tafel vegen. Maar goed, ik ben de beroerdste niet dus ik heb de vraag even aan Grok gesteld.

Als we het hebben over slechte luchtkwaliteit hebben we het over vervuiling met de volgende stoffen:
[..]
Als je dan doorvraagt naar specifiek de situatie in schiedam.
[..]
Dus precies wat ik al zei. Lijkt me ook niet zo moeilijk te beredeneren als je ziet dat schiedam volledig ingeklemd ligt in druk verkeer en een slechtere luchtkwaliteit heeft dan Rozenburg wat midden in de chemische industrie ligt. Dan lijkt mij de meest logische conclusie dat het dus niet de chemische industrie is die voor de slechte lucht zorgt. maar goed, ik ben ook maar een simpele ziel. gelukkig wordt het nu bevestigd.
Jij: De chemische industrie stoot bijna niks uit.

Grok: aanzienlijke uitstoot, 15-25% (fijnstof, NOx en VOS), derde plaats van meest vervuilende sectoren.

Volgens mij is dat niet precies wat jij zei. Daarbij staat verkeer op 1 en daarvan is ook een deel voor de chemische industrie.

Overigens ligt Rozenburg ook tussen twee snelwegen en de Maas. De fysieke nabijheid is niet de enige factor, ook bijvoorbeeld windrichting speelt mee.

[ Bericht 3% gewijzigd door fluitbekzeenaald2.0 op 25-03-2025 18:18:10 ]
pi_217178333
quote:
Volgende dominosteen?
[..]

- overvol stroomnet
- vertrekkende bedrijven

[ afbeelding ]

[ x ]

Kan je dan niet beter heel boos zijn op de kabinetten uit de jaren 70 en 80 die dit allemaal bewust hebben veroorzaakt dan op degene die nu de acute problemen proberen op te lossen?
pi_217178676
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 maart 2025 10:38 schreef Cherni het volgende:
Bovendien wat willen we nu?
Dat ze b.v. NIET willens en wetens het oppervlaktewater in de wijde omgeving vervuilen. :)
Dat is m.i. niet teveel gevraagd. Je kunt je afval toch best op een wat sjiekere manier afstoten.
Maar er zal voor de goedkoopste optie gegaan zijn.

Dus chemie: prima maar niet de smeerpoets uithangen en de kosten en gevolgen afwentelen op de maatschappij.
Dat zou toch moeten kunnen maestro.

Je moet niet vergeten dat enkele van die viezerikken (zoals ook o.a. Philips Duphar in het verleden) de hele industrie een slechte naam bezorgen.
pi_217179186
quote:
7s.gif Op dinsdag 25 maart 2025 18:11 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]
[..]

Grok: aanzienlijke uitstoot, 15-25% (fijnstof, NOx en VOS), derde plaats van meest vervuilende sectoren.

Volgens mij is dat niet precies wat jij zei. Daarbij staat verkeer op 1 en daarvan is ook een deel voor de chemische industrie.
En een deel van de scheepvaart komt daar ook voor de chemische industrie. Dus een deel van die uitstoot mag je ook bij de uitstoot van de chemische industrie rekenen.
Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P
  dinsdag 25 maart 2025 @ 20:19:43 #45
pi_217179834
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 maart 2025 19:46 schreef knoopie het volgende:

[..]
En een deel van de scheepvaart komt daar ook voor de chemische industrie. Dus een deel van die uitstoot mag je ook bij de uitstoot van de chemische industrie rekenen.
Klopt, goed punt.
pi_217180027
quote:
Volgende dominosteen?
[..]

- overvol stroomnet
- vertrekkende bedrijven

[ afbeelding ]

[ x ]

Wat je opnoemt is het gevolg van een asociale rechtse politiek met een visie niet verder dan morgen en bedrijven die er hetzelfde instaan. Shell weet al sinds de jaren 80 van klimaatverandering. Wat doen ze: hun kennis in het geheugengat stoppen en overal in de wereld lobbyen om vooral op oude voet tegen te gaan. Gevolg: enorme verschillen in energieprijzen per land naar gelang ze wel handelen in het belang van de toekomst. In eigen land slopen ze een halve provincie, maar betalen ho maar. Sterker: ze proberen nog even een dikke rekening naar de overheid te sturen voor het voortijdig sluiten van de gasputten. Het sluiten had voorkomen kunnen worden met een relatief goedkope herstel en versterkingsoperatie en ruimhartige vergoeding. Maar nee de winst voor het komende kwartaal was belangrijker dus net zo lang rekken tot het vertrouwen zo laag was dat miljarden onder beton verdwenen.
  dinsdag 25 maart 2025 @ 20:37:15 #47
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_217180082
quote:

[..]

WTF heeft D66 hier nou weer mee te maken?
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_217182103
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 maart 2025 20:37 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]
WTF heeft D66 hier nou weer mee te maken?
Nou, misschien heb je het gemist maar D66 heeft de kolencentrales gesloten en het onzalige idee om de gasputten vol te storten met beton is ook een D66 plan.
pi_217182132
quote:
7s.gif Op dinsdag 25 maart 2025 18:11 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]
[..]

Overigens ligt Rozenburg ook tussen twee snelwegen en de Maas. De fysieke nabijheid is niet de enige factor, ook bijvoorbeeld windrichting speelt mee.
In vergelijking met de scheepvaart en het verkeer is het ook bijna niks.

Als je consequent was in je redeneren zou je het verkeer rond Schiedam stil leggen. Want je bent toch zo tegen luchtverontreiniging waar de regio zo onder te lijden heeft?

Overigens ligt Rozenburg tussen aanzienlijk minder drukke verkeer daders maar wel midden tussen de chemie.
pi_217182188
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 maart 2025 20:33 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]
Wat je opnoemt is het gevolg van een asociale rechtse politiek met een visie niet verder dan morgen en bedrijven die er hetzelfde instaan. Shell weet al sinds de jaren 80 van klimaatverandering. Wat doen ze: hun kennis in het geheugengat stoppen en overal in de wereld lobbyen om vooral op oude voet tegen te gaan. Gevolg: enorme verschillen in energieprijzen per land naar gelang ze wel handelen in het belang van de toekomst. In eigen land slopen ze een halve provincie, maar betalen ho maar. Sterker: ze proberen nog even een dikke rekening naar de overheid te sturen voor het voortijdig sluiten van de gasputten. Het sluiten had voorkomen kunnen worden met een relatief goedkope herstel en versterkingsoperatie en ruimhartige vergoeding. Maar nee de winst voor het komende kwartaal was belangrijker dus net zo lang rekken tot het vertrouwen zo laag was dat miljarden onder beton verdwenen.
Je haalt zaken door elkaar.

Wij hebben het hier over luchtverontreiniging. Jij hebt het over klimaatverandering. Klimaatverandering komt door CO2, CO2 is geen luchtverontreiniging.

Kortom CO2/klimaatverandering is een ander probleem dan luchtverontreiniging.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')