Dat is niet het probleem van energiebedrijven. Wel van netbeheerders.quote:Op dinsdag 29 april 2025 19:56 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
maar ja het net op knallen van bovenmatige stroom die niet gewenst is dat is niet goed
het is dan wel zaak om op dat moment een was te draaien of wasdroger of de airco aanquote:Op dinsdag 29 april 2025 20:04 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Dat is niet het probleem van energiebedrijven. Wel van netbeheerders.
Op donderdag 24 april 2025 14:35 schreef ikweethetookniet het volgende:quote:Op dinsdag 29 april 2025 19:22 schreef Isdatzo het volgende:
Maar gelukkig zijn we gezegend met een daadkrachtige overheid met een vooruitziende blik die toekomstbestendig beleid heeft ontwikkeld zodat de energietransitie soepel verloopt en de Nederlandse consument niet uitgeknepen wordt door graaiende industrieën.
Valt best mee volgens deze meneer:quote:Op dinsdag 29 april 2025 19:56 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
maar ja het net op knallen van bovenmatige stroom die niet gewenst is dat is niet goed
Goed bezig.quote:Op dinsdag 29 april 2025 19:44 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
De omvormer schakelt automatisch uit bij een negatieve energieprijs
verkoop jij batterijen ??quote:Op woensdag 30 april 2025 23:51 schreef bambino het volgende:
Helaas, door een paar mindere dagen net niet mei vorig jaar ingehaald.
1981kWh is de teller gestopt, mei 24 was 2011.
Al met al natuurlijk een fantastische april maand.
Batterijen markt begint ook een beetje te lopen. 3 weken geleden heb ik de 1e geïnstalleerd. Komende maand staan er nog 4-5 op het programma.
Thuis heb ik er voorlopig nog niks aan. Wie weet in 2027, beetje mazzel zijn de prijzen dan ook aantrekkelijker en is er een fatsoenlijke oplossing voor mijn systeem (die is er nu nog niet).
Ik ben eigenlijk ook benieuwd en geintresseerd in een thuisaccu, maar hoe ik het ook bereken, mijn terugverdientijd zit altijd over de 20jaar. Dat ondanks mijn nieuwe huis 30 panelen heeft van 400wph, ik electrisch rijd, een verwarmd zwembad heb en alles electrisch verwarm (airco, hybride warmtepomp) Zelfs zonder saldering lijkt het nog geen intressante oplossingquote:Op woensdag 30 april 2025 23:51 schreef bambino het volgende:
Helaas, door een paar mindere dagen net niet mei vorig jaar ingehaald.
1981kWh is de teller gestopt, mei 24 was 2011.
Al met al natuurlijk een fantastische april maand.
Batterijen markt begint ook een beetje te lopen. 3 weken geleden heb ik de 1e geïnstalleerd. Komende maand staan er nog 4-5 op het programma.
Thuis heb ik er voorlopig nog niks aan. Wie weet in 2027, beetje mazzel zijn de prijzen dan ook aantrekkelijker en is er een fatsoenlijke oplossing voor mijn systeem (die is er nu nog niet).
je moet niet teveel focussen op terugverdienen, ik gebruik ook veel te veel elektraquote:Op donderdag 1 mei 2025 09:12 schreef boegschroef het volgende:
[..]
Ik ben eigenlijk ook benieuwd en geintresseerd in een thuisaccu, maar hoe ik het ook bereken, mijn terugverdientijd zit altijd over de 20jaar. Dat ondanks mijn nieuwe huis 30 panelen heeft van 400wph, ik electrisch rijd, een verwarmd zwembad heb en alles electrisch verwarm (airco, hybride warmtepomp) Zelfs zonder saldering lijkt het nog geen intressante oplossing
Tot je in NL ook een paar keer een dag hebt als half Europa deze week en je een thuisbatterij hebt die wel in een off grid situatie en met black start kan werken.quote:Op donderdag 1 mei 2025 09:12 schreef boegschroef het volgende:
[..]
Ik ben eigenlijk ook benieuwd en geintresseerd in een thuisaccu, maar hoe ik het ook bereken, mijn terugverdientijd zit altijd over de 20jaar. Dat ondanks mijn nieuwe huis 30 panelen heeft van 400wph, ik electrisch rijd, een verwarmd zwembad heb en alles electrisch verwarm (airco, hybride warmtepomp) Zelfs zonder saldering lijkt het nog geen intressante oplossing
De thuisaccu kost je 10ct per kwh.quote:Op donderdag 1 mei 2025 09:12 schreef boegschroef het volgende:
[..]
Het stukje van het dynamisch contract dat snap ik nog niet helemaal. Ik maak zelf al veel stroom met mijn panelen tijdens de dal uren dus goedkoop inkopen zal ik waarschijnlijk niet doen, Savonds heb ik de accu nodig om mijn auto weer op te laden dus veel verkopen zal ik ook niet doen.quote:Op donderdag 1 mei 2025 09:40 schreef ludovico het volgende:
[..]
De thuisaccu kost je 10ct per kwh.
De energiebelasting etc is 13 (?) ct.
Dus je houdt 3ct in je zak.
Je moet uiteraard wel een dynamisch contract nemen, geen idee of dat in je assumpties zit?
Tijdens de avond en ochtend piek is de stroom 15ct duurder. dus je besparing kan best oplopen naar 25ct zegmaar. Dat gaat wel rendabel, maarja dat beetje stroom dat je verbruikt tijdens die uurtjes....
Hij zal niet zoveel omzetten dus het zal inderdaad wel wat tijd kosten om terug te verdienen.
Met een zonneplan handelt dat ding actief op onbalansmarkt, dat is andere koek.
Defacto koop je een asset dat een enorm vermogen heeft en aardig wat capaciteit en gebruik je - als je hem allene voor jezelf inzet - op slechts 5% van zijn capaciteit. De benutting is totaal oneconomisch.
Alsof je een fiets koopt met alleen een super lichte versnelling. Of een auto met 2 versnellingen.
Als jij géén dynamisch contract neemt, dan bespaard je accu een "gemiddeld tarief" (met risico opslag).quote:Op donderdag 1 mei 2025 11:43 schreef boegschroef het volgende:
[..]
Het stukje van het dynamisch contract dat snap ik nog niet helemaal. Ik maak zelf al veel stroom met mijn panelen tijdens de dal uren dus goedkoop inkopen zal ik waarschijnlijk niet doen, Savonds heb ik de accu nodig om mijn auto weer op te laden dus veel verkopen zal ik ook niet doen.
Voor 80k heb je wel 210kwh. Dat is een factor 30 meer opslag, tegen 80k, geen 170k oid.quote:Op donderdag 1 mei 2025 12:40 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Eind van de maand heb ik mijn 7kWh Accu 3 jaar, die heeft mij dan een kleine 5000 kWh bespaard.
Kosten accu waren destijds een 5792 euro incl installatie etc
hij moet dus een dikke 10 jaar meegaan wil ik mijn accu terug verdient hebben
Welk punt probeer je nu te maken?quote:Op donderdag 1 mei 2025 16:32 schreef ludovico het volgende:
[..]
Voor 80k heb je wel 210kwh. Dat is een factor 30 meer opslag, tegen 80k, geen 170k oid.
Cq, de prijzen zijn 2x lager in ieder geval op die grotere schaal....
Daarnaast, herhaling van zetten.... Je hebt een asset die je niet volledig benut.
Waarom zou die accu voor jou rendabel zijn maar niet tegelijkertijd voor de buurman? De benutting is inefficient.
De accu moet handelen, ook je buurman en diens buurman van stroom voorzien wanneer er even geen of onvoldoende zon is.... Bijvoorbeeld.
Fiscale regeltjes en tarifering zitten in de weg.
Ik vind het altijd lastig met welk kwh-uur tarief je een investering doorrekent.quote:Op donderdag 1 mei 2025 12:40 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Eind van de maand heb ik mijn 7kWh Accu 3 jaar, die heeft mij dan een kleine 5000 kWh bespaard.
Kosten accu waren destijds een 5792 euro incl installatie etc
hij moet dus een dikke 10 jaar meegaan wil ik mijn accu terug verdient hebben
De kWh die ik zou betaald hebben als ik geen accu had gehad, minus de terugleververgoeding die ik niet kreeg voor de stroom die ik in de accu heb gestopt.quote:Op donderdag 1 mei 2025 16:37 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik vind het altijd lastig met welk kwh-uur tarief je een investering doorrekent.
Je praat over terugverdientijd van nog een additioneel 10 jaar, maarja, wat dacht je, je koopt een asset die je voor 5% benut van zijn efficiënte inzet.quote:Op donderdag 1 mei 2025 16:34 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Welk punt probeer je nu te maken?
Dat begrijp ik. Alleen kunnen we niet in de toekomst kijken. Dus je rekent met de tarieven van nu een investering voor tig jaar door. En dat vind ik lastig. Al kun je niet veel anders.quote:Op donderdag 1 mei 2025 16:46 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
De kWh die ik zou betaald hebben als ik geen accu had gehad, minus de terugleververgoeding die ik niet kreeg voor de stroom die ik in de accu heb gestopt.
Natuurlijk, wanneer de stroomprijs van mijn aanbieder of algemeen veel hoger wordt verdien ik hem sneller terug en verdien ik ook meer op mijn zonnepanelen.quote:Op donderdag 1 mei 2025 17:03 schreef capricia het volgende:
[..]
Dat begrijp ik. Alleen kunnen we niet in de toekomst kijken. Dus je rekent met de tarieven van nu een investering voor tig jaar door. En dat vind ik lastig. Al kun je niet veel anders.![]()
Voorbeeldje:
De kWh prijs stond een paar jaar geleden een stuk hoger dan nu. Mijn zonnepanelen zouden bij die doorrekening met die prijzen een stuk sneller terug verdiend zijn, dan met de huidige prijzen.
(Nu maakt mij dat niet uit, want er is een zakelijke EV bijgekomen)
Maar snap je wat ik bedoel?
Wat is voor jou "de efficiënte inzet"?quote:Op donderdag 1 mei 2025 17:03 schreef ludovico het volgende:
[..]
Je praat over terugverdientijd van nog een additioneel 10 jaar, maarja, wat dacht je, je koopt een asset die je voor 5% benut van zijn efficiënte inzet.
In de initiële berekening zag het er wat anders uit, en als je het nu aanschaft ook weer omdat Accus in prijs zijn gedaald en verder zullen dalen waarschijnlijk.quote:Op donderdag 1 mei 2025 17:03 schreef ludovico het volgende:
[..]
Je praat over terugverdientijd van nog een additioneel 10 jaar, maarja, wat dacht je, je koopt een asset die je voor 5% benut van zijn efficiënte inzet.
Marginale kosten < marginale baten bij mogelijke inzet van de accu benutten.quote:Op donderdag 1 mei 2025 17:05 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Wat is voor jou "de efficiënte inzet"?
Maar dat los je toch voor een groot deel op door je eigen stroomverbruik te vervangen door opgeslagen stroom? Voorbeeld: ik sla vandaag 5 kWh uur op tegen -1.47 cent. Ik gebruik het vanavond tegen 32.13 cent. Dan heb ik toch bijna 35 cent per kWh besparing?quote:Op donderdag 1 mei 2025 17:07 schreef ludovico het volgende:
[..]
Marginale kosten < marginale baten bij mogelijke inzet van de accu benutten.
Een deel lukt al niet omdat de tarifering van het gebruik van het stroomnet - niet eigen consumptie - belast.
Als jij kan inkopen voor 10ct en verkopen voor 20, zou je 10ct winst maken.quote:Op donderdag 1 mei 2025 17:12 schreef investeerdertje het volgende:
Wat heeft de tarifering van het stroomnet daar mee te maken?
Ja, voor eigen gebruik heb je geen last van nettarieven, zoals je er nu voor betaald. In ieder geval op marginaal niveau.quote:Op donderdag 1 mei 2025 17:12 schreef investeerdertje het volgende:
Maar dat los je toch voor een groot deel op door je eigen stroomverbruik te vervangen door opgeslagen stroom?
Hmm en ik maar denken dat dat ding geld voor mij aan het verdienen is in het rekenvoorbeeld. Maar ok 😅quote:Op donderdag 1 mei 2025 17:28 schreef ludovico het volgende:
[..]
Ja, voor eigen gebruik heb je geen last van nettarieven, zoals je er nu voor betaald. In ieder geval op marginaal niveau.
Maar dan zet je de accu dus niet in op momenten dat die geld voor je zou kunnen verdienen.... Als je alleen eigen consumptie dekt.
Dat gaat uiteraard ten koste van de terugverdientijd.
Als je tijdswaarde van geld in ogenschouw neemt, en evt veroudering van de accu ( rente hoger dan 0%) dan gaat dat fout.
Als je wilt dat iets geld voor je op gaat leveren moet je het wel gaan gebruiken.
Je zou een Duitser kunnen zijn, alles willen oplossen door wetten en regulering.quote:Op donderdag 1 mei 2025 17:25 schreef ludovico het volgende:
[..]
Als jij kan inkopen voor 10ct en verkopen voor 20, zou je 10ct winst maken.
Maar de netbeheerder rekent 13ct dus je maakt verlies op een transactie die marginaal - in totaal, inclusief baten netbeheerder - winst maakt.
Dat is defacto schade doen aan de economie gezien winstgevende opportuniteiten niet worden benut vanwege dus de tarifiering van de netbeheerder.
Daarnaast kost het de netbeheerder nog meer gezien batterijen de overbelasting van het net kunnen doen verminderen.
Partijen met batterijen zouden met aparte contracten een heel groot deel van het probleem van netcongestie kunnen oplossen.
Het probleem is niet eens de hardware, het is gewoon software.
Auto's opladen tussen 5-8, dat soort zaken, daar zou de netbeheerder geld voor moeten vragen.
Gebruik maken van infrastructuur geeft pas additionele kosten als er filevorming komt en men elkaar in de weg gaat zitten.
Men die in de file rijdt is daar de veroorzaker van.
Vervuiler betaald = file tarief.
Dan zal je wel niet elektrisch verwarmen. Ik denk dat ik mag terug rekenen naar de tweede week van februari.quote:Op donderdag 1 mei 2025 12:20 schreef ikweethetookniet het volgende:
Vandaag zit ik op 0,0 vanaf 1 januari
Verbruik is opwek
Wij ook ongeveer, nog steeds op +2.900 vanaf januari.quote:Op donderdag 1 mei 2025 18:17 schreef 215 het volgende:
[..]
Dan zal je wel niet elektrisch verwarmen. Ik denk dat ik mag terug rekenen naar de tweede week van februari.
Maar mijn voortschrijdend jaarverbruik is nu al twee maanden op rij erg stevig de goede kant op gegaan. Nou maar hopen dat de zomer niet zo warm wordt dat alles direct aan koeling op gaat.
Tis juist omgekeerd. Het is een gebrek aan vraag en aanbod dat de tarieven star zijn en niet toenemen bij hogere vraag.quote:Op donderdag 1 mei 2025 17:54 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Je zou een Duitser kunnen zijn, alles willen oplossen door wetten en regulering.
tja;quote:Op donderdag 1 mei 2025 09:22 schreef Leandra het volgende:
[..]
Tot je in NL ook een paar keer een dag hebt als half Europa deze week en je een thuisbatterij hebt die wel in een off grid situatie en met black start kan werken.
Dat is er ineens wel nut voor een thuisbatterij.
Correct, voor een bedrijfquote:Op woensdag 30 april 2025 23:59 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
verkoop jij batterijen ??
voor jezelf of voor een bedrijf ?
Het is helaas nog niet goed te berekenen omdat niemand 100% exact weet wat ze in 2027 gaan doen. Met die exacte getallen kan je er een simulatie op los laten.quote:Op donderdag 1 mei 2025 09:12 schreef boegschroef het volgende:
[..]
moeten eerst voorbeelden van in de buurt zijn, of op internet met controleerbare reviews erbijquote:Op vrijdag 2 mei 2025 11:49 schreef bambino het volgende:
[..]
Correct, voor een bedrijf
[..]
Het is helaas nog niet goed te berekenen omdat niemand 100% exact weet wat ze in 2027 gaan doen. Met die exacte getallen kan je er een simulatie op los laten.
Komend 1,5 jaar is het verdienmodel door slim te laden en te verkopen. Wellicht zelfs netcongestie beschikbaar stellen om daar wat geld mee te verdienen.
Maar waarschijnlijk is dynamisch contract en slim laden het meest interessant.
In de ochtend wanneer er nog weinig zon is en je nog stroom over hebt van de nacht, dumpen in het net voor een hoger tarief.
Dan je eigen stroom opwekken voor je verbruik en wat over is in het net pompen voor whatever het dan waard is.
In de middag wordt stroom negatief, en ga je dan je batterij laden met je eigen productie (of wanneer er geen productie is, uit het net = geld krijgen per kWh).
Dan in de avond zorgen dat je batterij vol is, zelf verbruiken om de nacht door te komen en de rest verkopen tegen het hoogsmogelijke tarief.
Dat is zomer stand.
In de winter is het plaatje anders. Eigen productie is vrijwel nihil (relatief) dus je gaat volledig spelen op de prijzen markt.
Je koopt zoveel mogelijk stroom in wanneer de prijzen laag zijn (vaak in de nacht) en verkoopt deze stroom wanneer de prijs hoog is (avond wanneer iedereen thuis komt).
Daar zitten soms zeer grote verschillen in waardoor het dagelijks enkele euro's oplevert.
Doe dat de hele winter (maal 75) en dat tikt toch best aan.
Dus je kunt hem inmiddels terugverdienen, met berekeningen van huidige cijfers. En de verwachting is dat na 2027 het model interessanter wordt financieel (met batterij) maar daar kan ik nog geen berekening op los laten.
Dan kun je ook een generator kopen voor een paar honderd euro, en die aanzetten als het zover is.quote:Op donderdag 1 mei 2025 09:22 schreef Leandra het volgende:
[..]
Tot je in NL ook een paar keer een dag hebt als half Europa deze week en je een thuisbatterij hebt die wel in een off grid situatie en met black start kan werken.
Dat is er ineens wel nut voor een thuisbatterij.
Er is in 2007 een Apache door wat hoogspanningskabels gevlogen wat tot een flinke stroomstoring in de Bommelerwaard leidde. Duurde 3 dagen.quote:Op vrijdag 2 mei 2025 11:56 schreef bambino het volgende:
[..]
Dan kun je ook een generator kopen voor een paar honderd euro, en die aanzetten als het zover is.
Specifiek voor die reden batterijen kopen met backup mogelijkheid is hetzelfde als 4 reservebanden in je auto leggen voor het geval ze alle 4 tijdens 1 rit kapot gaan.
De kans dat het gaat gebeuren is nooit nul, maar wel zeer bijzonder klein.
Het netwerk dat we hier in Nederland hebben komt niet eens in de buurt van het circus daar in Spanje/Portugal en heel veel andere landen.
Enschede had laatst stroomstoring. Groot deel Enschede en heel glanerbrug had opeens niets. Monteur gewond etc.
Tja, ongelukken gebeuren nou eenmaal.
Volgens mij was dat in 2-3 uur opgelost.
Ik kan met niet heugen dat wij ooit een dag geen stroom hebben gehad. Zoiets is meteen zeer groot nieuws.
De enige die ik me zo kan herinneren was in Haaksbergen in november 2005. 2 nachten geen stroom (en baby boom tot gevolg).
En dat is dus bijna 20 jaar geleden.
Als je een batterij koopt, en alles toch al voorbereid hebt, dan is de backup optie toevoegen natuurlijk prima.
Monteurs zijn er toch al, en het kost niet de wereld om het toe te voegen (afhankelijk van het merk 500 inkoop, komt wat materiaal bij en arbeid).
Heb het maar even opgezocht, naast die jij noemt en die ik noemde, zijn er nog 4 grote storingen te noemen.quote:Op vrijdag 2 mei 2025 12:02 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Er is in 2007 een Apache door wat hoogspanningskabels gevlogen wat tot een flinke stroomstoring in de Bommelerwaard leidde. Duurde 3 dagen.
vragen;quote:Op vrijdag 2 mei 2025 11:49 schreef bambino het volgende:
[..]
Correct, voor een bedrijf
[..]
Het is helaas nog niet goed te berekenen omdat niemand 100% exact weet wat ze in 2027 gaan doen. Met die exacte getallen kan je er een simulatie op los laten.
Komend 1,5 jaar is het verdienmodel door slim te laden en te verkopen. Wellicht zelfs netcongestie beschikbaar stellen om daar wat geld mee te verdienen.
Maar waarschijnlijk is dynamisch contract en slim laden het meest interessant.
In de ochtend wanneer er nog weinig zon is en je nog stroom over hebt van de nacht, dumpen in het net voor een hoger tarief.
Dan je eigen stroom opwekken voor je verbruik en wat over is in het net pompen voor whatever het dan waard is.
In de middag wordt stroom negatief, en ga je dan je batterij laden met je eigen productie (of wanneer er geen productie is, uit het net = geld krijgen per kWh).
Dan in de avond zorgen dat je batterij vol is, zelf verbruiken om de nacht door te komen en de rest verkopen tegen het hoogsmogelijke tarief.
Dat is zomer stand.
In de winter is het plaatje anders. Eigen productie is vrijwel nihil (relatief) dus je gaat volledig spelen op de prijzen markt.
Je koopt zoveel mogelijk stroom in wanneer de prijzen laag zijn (vaak in de nacht) en verkoopt deze stroom wanneer de prijs hoog is (avond wanneer iedereen thuis komt).
Daar zitten soms zeer grote verschillen in waardoor het dagelijks enkele euro's oplevert.
Doe dat de hele winter (maal 75) en dat tikt toch best aan.
Dus je kunt hem inmiddels terugverdienen, met berekeningen van huidige cijfers. En de verwachting is dat na 2027 het model interessanter wordt financieel (met batterij) maar daar kan ik nog geen berekening op los laten.
Goede vragen.quote:Op vrijdag 2 mei 2025 15:49 schreef investeerdertje het volgende:
@:freak1
Welke verzekering [1] doet er moeilijk over een thuisaccu dan? 50kwh opslaan in je woning is echt absurd veel. Ja als je een winterdag off grid wil. Maar voor een dag vanaf maart ofzo heb ik aan 10kw al snel genoeg.
Die 10kw laad ik "gratis" op. Laten we zeggen met 2kwh. Dit kost mij vandaag 14ct per kWh in de middag. Nemen we je verlies mee is dat 33.6 per 2kwh. Vanavond kost energie mij rond 8 uur een 30 cent per kWh.
Ik zie daar toch best wel een groot verschil. Als salderen er af is en de terugleververgoeding dramatisch daalt, dan al helemaal. Dan is de terugleververgoeding 1-2 cent per kWh.
Dan kan s ochtends dumpen ook uit. Sterker, het kan dus al uit zodra stroom 0-5 cent kost inclusief salderen.
Of zie ik dat fout?
[1] https://jeroen.nl/blog/on(...)-vinden-verzekeraars
in je eigen linkje staat toch dat ze vrijwel allemaal geen duidelijk antwoord kunnen geven? overigens in 2023 (want daar refereert je linkje naar)..quote:Op vrijdag 2 mei 2025 15:49 schreef investeerdertje het volgende:
@:freak1
Welke verzekering [1] doet er moeilijk over een thuisaccu dan? 50kwh opslaan in je woning is echt absurd veel. Ja als je een winterdag off grid wil. Maar voor een dag vanaf maart ofzo heb ik aan 10kw al snel genoeg.
Die 10kw laad ik "gratis" op. Laten we zeggen met 2kwh. Dit kost mij vandaag 14ct per kWh in de middag. Nemen we je verlies mee is dat 33.6 per 2kwh. Vanavond kost energie mij rond 8 uur een 30 cent per kWh.
Ik zie daar toch best wel een groot verschil. Als salderen er af is en de terugleververgoeding dramatisch daalt, dan al helemaal. Dan is de terugleververgoeding 1-2 cent per kWh.
Dan kan s ochtends dumpen ook uit. Sterker, het kan dus al uit zodra stroom 0-5 cent kost inclusief salderen.
Of zie ik dat fout?
[1] https://jeroen.nl/blog/on(...)-vinden-verzekeraars
en dat is dus vooralsnog mogelijk, maar niet toegestaan. ik heb ook niet voor niets een auto gekocht die bidirectioneel kan laden met bijpassende lader.. 79kWh als accu zonder dat de verzekering zeurt.quote:Op vrijdag 2 mei 2025 16:17 schreef capricia het volgende:
[..]
Goede vragen.
Ik wil gewoon een EV die bidirectioneel kan laden, als toekomstige lease. De laadpaal kan prima bijhouden wat er netto in de auto verdwijnt (voor de werkgever). En ik hoef geen batterij meer aan te schaffen.
dat lijkt mij ook de juiste toekomst. maar dan hebben we een regering nodig die daar eens goed over na gaat denken.quote:Op vrijdag 2 mei 2025 16:35 schreef Leandra het volgende:
Dit idd, ik wil een EV die bidirectioneel kan laden en als er een accu komt (wel waarschijnlijk) dan alleen een die off-grid en met een black start kan functioneren.
Nee, ik koop niet specifiek voor die reden een accu, maar het is wel zo dat ik alleen een accu wil als deze ook zonder stroom van het net kan draaien, dat is net even iets anders.quote:Op vrijdag 2 mei 2025 11:56 schreef bambino het volgende:
[..]
Dan kun je ook een generator kopen voor een paar honderd euro, en die aanzetten als het zover is.
Specifiek voor die reden batterijen kopen met backup mogelijkheid is hetzelfde als 4 reservebanden in je auto leggen voor het geval ze alle 4 tijdens 1 rit kapot gaan.
De kans dat het gaat gebeuren is nooit nul, maar wel zeer bijzonder klein.
Het netwerk dat we hier in Nederland hebben komt niet eens in de buurt van het circus daar in Spanje/Portugal en heel veel andere landen.
Enschede had laatst stroomstoring. Groot deel Enschede en heel glanerbrug had opeens niets. Monteur gewond etc.
Tja, ongelukken gebeuren nou eenmaal.
Volgens mij was dat in 2-3 uur opgelost.
Ik kan met niet heugen dat wij ooit een dag geen stroom hebben gehad. Zoiets is meteen zeer groot nieuws.
De enige die ik me zo kan herinneren was in Haaksbergen in november 2005. 2 nachten geen stroom (en baby boom tot gevolg).
En dat is dus bijna 20 jaar geleden.
Als je een batterij koopt, en alles toch al voorbereid hebt, dan is de backup optie toevoegen natuurlijk prima.
Monteurs zijn er toch al, en het kost niet de wereld om het toe te voegen (afhankelijk van het merk 500 inkoop, komt wat materiaal bij en arbeid).
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |