quote:Op vrijdag 21 maart 2025 10:56 schreef TabletopGuy het volgende:
Zeggen dat het ze het geen probleem vinden, daar eentje veel weg is voor werk en ze beide polygaam zijn.
ben ik met je eens, maar de woningmarkt is zo'n slagveld dat je soms het verlies in geld maar voor lief moet nemen als je erg graag een huis wilt.quote:Op vrijdag 21 maart 2025 11:28 schreef Boca_Raton het volgende:
Je hebt goed gehandeld vind ik. Je moet je niet laten chanteren.
Dat is ook waar.quote:Op vrijdag 21 maart 2025 11:36 schreef junkiesietze het volgende:
[..]
ben ik met je eens, maar de woningmarkt is zo'n slagveld dat je soms het verlies in geld maar voor lief moet nemen als je erg graag een huis wilt.
Mwa, soms breekt nood wet, en ik kan me zomaar voorstellen dat dat in deze situatie het geval had kunnen zijn.quote:Op vrijdag 21 maart 2025 11:28 schreef Boca_Raton het volgende:
Ja, sta je wat sterker in je schoenen dan zeg je nee en anders ga je er in mee.quote:Op vrijdag 21 maart 2025 12:04 schreef Alloch87 het volgende:
[..]
Mwa, soms breekt nood wet, en ik kan me zomaar voorstellen dat dat in deze situatie het geval had kunnen zijn.
Alles behalve chic vanuit de makelaar danwel verkoper, wat mij betreft zelfs onethisch, maar uiteindelijk heeft TS zich er nu zelf mee.
Daarnaast belt ie dan waarschijnlijk ook die andere bieders weer, 'er is een hoger bod gedaan' blah blah, als ze al bestaan.quote:Op vrijdag 21 maart 2025 11:28 schreef Boca_Raton het volgende:
Ja, kan inderdaad, en de verkopers lachen zich een breuk.quote:Op vrijdag 21 maart 2025 12:18 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Daarnaast belt ie dan waarschijnlijk ook die andere bieders weer, 'er is een hoger bod gedaan' blah blah, als ze al bestaan.
Dat denk ik ook. In TS haar geval zou ik rationeel denken: oke dan maar 15k meer en desnoods lenen van vrienden ipv nog steeds daar wonen en ongemak ervaren.quote:Op vrijdag 21 maart 2025 12:35 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
Vanuit een bepaalde optiek neig ik ertoe om te geloven dat is wel zo is gegaan zoals die makelaar het vertelt, en dat er na het telefoongesprek waarin hij TS feliciteerde met het huis, inderdaad een andere bieder 15K meer bood.
Wat zou het belang zijn van de makelaar om het huis voor 15K meer te verkopen? De courtage van een makelaar bedraagt in de regel tussen 1% en 2% van de koopsom. Als de koopsom nu 15K hoger wordt, dan verdient de makelaar daar dus tussen 150 en 300 euro meer op. Zou een makelaar voor zo'n relatief klein bedrag zich zo onprofessioneel gedragen?
Koop is pas rond als de handtekening is gezet bij de Notaris.quote:Op vrijdag 21 maart 2025 13:54 schreef 215 het volgende:
Het herroepingsrecht telt toch alleen voor de koper? Volgens mij heeft de verkoper het bod van de koper geaccepteerd en het lijkt mij dat dan de koop is gesloten. Daar kan de verkoper dan toch niet meer op terug komen?
Of zie ik dat fout? In ieder geval gesprekken met de makelaar op gaan nemen om bewijs te hebben.
Een voorlopig koopcontract is niet vrijblijvend.quote:Op vrijdag 21 maart 2025 14:06 schreef michiel_merk het volgende:
[..]
Koop is pas rond als de handtekening is gezet bij de Notaris.
quote:Op vrijdag 21 maart 2025 14:06 schreef michiel_merk het volgende:
[..]
Koop is pas rond als de handtekening is gezet bij de Notaris.
De koop is inderdaad pas rond als koper en verkoper het voorlopig koopcontract hebben ondertekend én de drie dagen bedenktijd voor de koper zijn verstreken.quote:Op vrijdag 21 maart 2025 14:09 schreef 215 het volgende:
[..]
Een voorlopig koopcontract is niet vrijblijvend.
De makelaar verwachtte dat TS het bod ter plekke zou matchen, waardoor hij met 1 telefoongesprek 15K voor zijn klant, en 300 voor zichzelf had verdiend.quote:Op vrijdag 21 maart 2025 12:35 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
Vanuit een bepaalde optiek neig ik ertoe om te geloven dat is wel zo is gegaan zoals die makelaar het vertelt, en dat er na het telefoongesprek waarin hij TS feliciteerde met het huis, inderdaad een andere bieder 15K meer bood.
Wat zou het belang zijn van de makelaar om het huis voor 15K meer te verkopen? De courtage van een makelaar bedraagt in de regel tussen 1% en 2% van de koopsom. Als de koopsom nu 15K hoger wordt, dan verdient de makelaar daar dus tussen 150 en 300 euro meer op. Zou een makelaar voor zo'n relatief klein bedrag zich zo onprofessioneel gedragen?
Er bestaat niet zoiets als een "voorlopig" koopcontract. Het is gewoon bindend.quote:Op vrijdag 21 maart 2025 14:14 schreef Lienekien het volgende:
[..]
[..]
De koop is inderdaad pas rond als koper en verkoper het voorlopig koopcontract hebben ondertekend én de drie dagen bedenktijd voor de koper zijn verstreken.
Het heet nou eenmaal zo.quote:Op vrijdag 21 maart 2025 20:13 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Er bestaat niet zoiets als een "voorlopig" koopcontract. Het is gewoon bindend.
Hoe dat hardnekkige misverstand cq foutieve benaming nooit eensgewoon dood gaat....
Op de papieren staat gewoon "contract". "Voorlopig" is daar nergens te vinden.
Hoe die flauwekul benamingen die een verkeerd beeld geven zo lang alsmaar door etteren. Gruwzaam!
Die ontbindende voorwaarden staan er niet standaard in.quote:Op vrijdag 21 maart 2025 22:13 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
Voor zover ik weet is een voorlopig koopcontract in zoverre wel degelijk voorlopig dat er sprake is van ontbindende voorwaarden. In de praktijk komt het er op neer dat het koopcontract ontbonden wordt als het de koper niet lukt om een hypotheeklening voor het huis te krijgen. Daarbij rust op de koper meestal een minimum inspanningsverplichting om de financiering rond te krijgen. Dat houdt meestal in dat hij binnen een gestelde termijn bij ten minste een bepaald aantal gerenommeerde hypotheekverstrekkers een offerte moet aanvragen.
Zegt de uitkeringsgenieter die waarschijnlijk nog niet eens de deuren van een huis kan kopenquote:Op vrijdag 21 maart 2025 11:22 schreef uitkeringsgenieter het volgende:
Had je maar meer moeten bieden.
Zegt de fabrieksarbeider die 6 dagen per week werkt en nog bij zijn ouders woontquote:Op vrijdag 21 maart 2025 23:18 schreef capuchon_jongen het volgende:
[..]
Zegt de uitkeringsgenieter die waarschijnlijk nog niet eens de deuren van een huis kan kopen
Er zullen vast wel gevallen zijn waarbij de ontbindende voorwaarden niet in het koopcontract worden opgenomen. Voor gevallen waarin de koper financiering nodig heeft voor het huis dat hij wil kopen, en dat zijn uiteraard de meeste gevallen, lijkt het me wel verstandig om te doen.quote:Op vrijdag 21 maart 2025 22:35 schreef Lienekien het volgende:
Die ontbindende voorwaarden staan er niet standaard in.
Maar hoe kun je zeker weten dat die biedingen op woningen echt zijn en niet kunstmatig toegevoegd aan de log?quote:Op vrijdag 21 maart 2025 12:08 schreef recursief het volgende:
Als je denkt dat hier een luchtje aan zit kun je zodra de verkoop definitief is het (verplichte) biedlogboek inzien. Daar moet het biedverloop ongeacht het biedproces in vermeld staan.
Bij elke koopovereenkomst is een mondeling "ja" bindend, behalve bij onroerend goed.quote:Op vrijdag 21 maart 2025 13:54 schreef 215 het volgende:
Het herroepingsrecht telt toch alleen voor de koper? Volgens mij heeft de verkoper het bod van de koper geaccepteerd en het lijkt mij dat dan de koop is gesloten. Daar kan de verkoper dan toch niet meer op terug komen?
Of zie ik dat fout? In ieder geval gesprekken met de makelaar op gaan nemen om bewijs te hebben.
Ga er maar vanuit dat het juist de verkopers zijn geweest die TS 'de loer hebben gedraaid' (maar wel wettelijk toegestaan, vandaar de aanhalingstekens) en 15k meer (konden dus) wilden vangen.quote:Op woensdag 26 maart 2025 03:20 schreef Jeo_Boden het volgende:
Kun je niet aanbellen bij de verkopers (niet de makelaars)?
Het biedlogboek is digitaal. Behalve het bod plus ontbindende voorwaarden (financiering, bouwkundige keuring) is ook de exacte tijd van de bieding bekend. De makelaar kan namens een bieder een bod invoeren maar dan zie je dat terug in het biedlogboek. Er is een instantie die toezicht houdt en het proces controleert. Het voornaamste zwakke punt dat ik ken is dat de verkoper (en de verkopend makelaar) tijdens het bieden direct inzage heeft. In praktijk zie je dan ook dat de meeste serieuze biedingen in de laatste minuten voor afloop van de biedtermijn gedaan worden. Dus nee: waterdicht is een biedlogboek niet.quote:Op woensdag 26 maart 2025 03:20 schreef Jeo_Boden het volgende:
[..]
Maar hoe kun je zeker weten dat die biedingen op woningen echt zijn en niet kunstmatig toegevoegd aan de log?
Makelaars zijn schaamteloze cowboys hier kun je weinig aan doen. Tenzij ze regelmatig worden 'aangepakt' voor hun gedrag, maar dit zie ik niet gauw gebeuren in Nederland.
Kun je niet aanbellen bij de verkopers (niet de makelaars)?
Nee, de makelaar is verplicht om de verkopers te informeren over het nieuwe bod en de wetgever heeft nu eenmaal bepaald dat bij de koop van een woning een overeenkomst de eis van schriftelijkheid heeft.quote:Op vrijdag 21 maart 2025 12:27 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
Dit is uiteraard een heel vervelende situatie, en begrijpelijk dat je hiermee zit.
De wijze waarop die makelaar handelt lijkt me op zijn zachtst gezegd onprofessioneel. Ik zou in jouw plaats zeker overwegen om daar een klacht over in te dienen.
Huizen gaan als warme broodjes over de toonbank. Je kunt dit kunstje best vaak flikken lijkt me.quote:Op vrijdag 21 maart 2025 12:35 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
Hoezo? Er zal toch iemand met dat bod moeten komen? Als dat een leugen is, dan heeft hij een groot probleem.quote:Op woensdag 26 maart 2025 09:44 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Huizen gaan als warme broodjes over de toonbank. Je kunt dit kunstje best vaak flikken lijkt me.
Forbiddenquote:Op woensdag 26 maart 2025 10:01 schreef ikweethetookniet het volgende:
Verkoper is een rat en maakt gebruik van de uitzondering in de wet
https://www.rechtdoor.nl/(...)-woning-rechtsgeldig
Onzin, hangt er maar net vanaf wat er is opgenomen in het voorlopige koopcontract. Voorlopig = in de zin van de tijd lopend tot de overdracht bij de makelaar.quote:Op vrijdag 21 maart 2025 22:13 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
Voor zover ik weet is een voorlopig koopcontract in zoverre wel degelijk voorlopig dat er sprake is van ontbindende voorwaarden. In de praktijk komt het er op neer dat het koopcontract ontbonden wordt als het de koper niet lukt om een hypotheeklening voor het huis te krijgen. Daarbij rust op de koper meestal een minimum inspanningsverplichting om de financiering rond te krijgen. Dat houdt meestal in dat hij binnen een gestelde termijn bij ten minste een bepaald aantal gerenommeerde hypotheekverstrekkers een offerte moet aanvragen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |