abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_217105526
quote:
0s.gif Op woensdag 19 maart 2025 14:15 schreef Yasmin__x het volgende:

[..]
Zoveel geld uitgeven aan van alles en nog wat maar er wel als een sloeber bijlopen. :') Ik heb een hekel aan jouw soort.
Ow ik loop er absoluut niet als een sloeber bij, sterker nog ik zie er heel elegant uit. Ik heb eerder een mening over mensen die gucci tassen kopen en er bij lopen met 3 kilo make-up en duckface alsof ze de shit zijn maar in werkelijkheid zien deze mensen er komisch uit voor types zoals ik: trashy met enkele hersencellen (hoe minder hersencellen, des te agressiever). Niet bepaald smaakvol.
pi_217105552
quote:
14s.gif Op woensdag 19 maart 2025 14:30 schreef Solispolar het volgende:

[..]
Hoe vind je dit zelf gaan Yasmin?
_O-
Aan het typen...
  Moderator woensdag 19 maart 2025 @ 14:48:44 #103
214736 crew  dick_laurent
Dick Laurent Is Dead
pi_217105609
quote:
14s.gif Op woensdag 19 maart 2025 10:24 schreef Marsenal het volgende:
Wie hier heeft dit wel eens gedaan? Doelbewust zeggen, fuck it, we're going broke, en dan spenderen tot het op is. Heerlijk is het. Gewoon, uitgeven, en niet nadenken over de toekomst.

Ik niet, maar ik heb momenteel ook echt een serieus doel, namelijk op gegeven moment verhuizen naar een mooi groot landelijk vrijstaand huis.

Ons eigen huis is al hypotheekvrij (en nee ik ben geen boomer ;) gewoon met flink veel overwaarde huis in NL verkocht en woon nu in Spanje dus hypotheekvrij daardoor).
Maar het type huis dat ik op het oog heb gaat wss rond de 30 a 40K meer kosten dan ons huis zal opbrengen. Dat wil -en moet- ik dus gaan ophoesten met spaargeld aangezien ik never niet meer aan de hypotheek wil.

Echter, ik wil ook minimaal een 20K spaargeld over houden dus in totaal zal ik rond de 60K bij elkaar moeten sparen voor ik m'n "move" kan maken :) Ben aardig onderweg intussen.

Lifegoals zullen we maar zeggen :P
  woensdag 19 maart 2025 @ 14:52:01 #104
503714 SebbeSwensje
No one here is exactly what he
pi_217105632
quote:
0s.gif Op woensdag 19 maart 2025 14:25 schreef Yasmin__x het volgende:

[..]
Als ze er als sloeber bijlopen omdat ze arm zijn en niet anders kunnen, dan vind ik dat zielig maar niet iemand die geld genoeg heeft en er bewust voor kiest er als zwerver bij te lopen.
Dan gaat het mij dus niet meer lukken om indruk op je te maken, das nou jammer!
Appears.
Je bent een Heraclied, of je bent het niet!
pi_217105700
quote:
1s.gif Op woensdag 19 maart 2025 14:52 schreef SebbeSwensje het volgende:

[..]
Dan gaat het mij dus niet meer lukken om indruk op je te maken, das nou jammer!
Nee, je moet een balmain t-shirt kopen waar dat met koeienletters op staat. Hij moet wel echt zijn he, ¤600 kosten, want anders loop je er als sjwerfer bij wollah.

Gucci tas = extra punten. Go for it.
pi_217105720
quote:
7s.gif Op woensdag 19 maart 2025 14:48 schreef dick_laurent het volgende:
Echter, ik wil ook minimaal een 20K spaargeld over houden dus in totaal zal ik rond de 60K bij elkaar moeten sparen voor ik m'n "move" kan maken Ben aardig onderweg intussen.
Vergeet niet altijd een buffer te hebben voor taarten.
In this present crisis, government is not the solution to our problem; government is the problem. From time to time we've been tempted to believe that society has become too complex to be managed by self-rule, that government by an elite group is superior to government for, by, and of the people.
To regret is to compromise
  Moderator woensdag 19 maart 2025 @ 15:08:50 #107
Dick Laurent Is Dead
pi_217105736
quote:
6s.gif Op woensdag 19 maart 2025 15:07 schreef nostra het volgende:

[..]
Vergeet niet altijd een buffer te hebben voor taarten.
_O- ^O^
pi_217105881
Zou daar ook wel wat voor voelen, hele donderse boel verkopen en lekker weggaan. Misschien iets voor als de kinderen volwassen zijn.
  woensdag 19 maart 2025 @ 15:28:43 #109
393893 Hyaenidae
Haaien-idee
pi_217105988
quote:
0s.gif Op woensdag 19 maart 2025 14:23 schreef Yasmin__x het volgende:

[..]
Waarschijnlijk die overhypte vakantielanden, dan gaat het snel.

Ik was naar Dubai en daar was ik in nog geen week ¤5.000 kwijt. :')
Aan wat? Beetje eten en slapen?
pindazakje
  woensdag 19 maart 2025 @ 15:33:07 #110
393893 Hyaenidae
Haaien-idee
pi_217106064
quote:
0s.gif Op woensdag 19 maart 2025 13:38 schreef Solispolar het volgende:

[..]
Goede post ^O^ Ik doel ook absoluut niet op mensen die financiele ellende hebben gekend en daardoor wat voorzichtig zijn geworden. Ik doel vooral op de mensen die van tonnen een miljoen willen maken alleen maar om het geld 'te hebben'. Geld beheren zonder doel. Het doel van jou was vrij duidelijk: Niet meer in de shit komen waar je voorheen wel in hebt gezeten.
Paar ton extra op de bank komt altijd van pas hoor. Ik spaar ook niet echt voor een concreet doel, maar weet wel hoe meer geld achter de hand hoe makkelijker ik het heb. Wellicht besluit ik over een jaar of 20 een ander huis te kopen, te stoppen met werken of drastisch minder. Geld geeft gevoel van vrijheid.
pindazakje
  woensdag 19 maart 2025 @ 15:35:47 #111
393893 Hyaenidae
Haaien-idee
pi_217106100
quote:
7s.gif Op woensdag 19 maart 2025 14:48 schreef dick_laurent het volgende:

[..]
Ik niet, maar ik heb momenteel ook echt een serieus doel, namelijk op gegeven moment verhuizen naar een mooi groot landelijk vrijstaand huis.

Ons eigen huis is al hypotheekvrij (en nee ik ben geen boomer ;) gewoon met flink veel overwaarde huis in NL verkocht en woon nu in Spanje dus hypotheekvrij daardoor).
Maar het type huis dat ik op het oog heb gaat wss rond de 30 a 40K meer kosten dan ons huis zal opbrengen. Dat wil -en moet- ik dus gaan ophoesten met spaargeld aangezien ik never niet meer aan de hypotheek wil.

Echter, ik wil ook minimaal een 20K spaargeld over houden dus in totaal zal ik rond de 60K bij elkaar moeten sparen voor ik m'n "move" kan maken :) Ben aardig onderweg intussen.

Lifegoals zullen we maar zeggen :P
Werk je dan ook in Spanje? En dus voor een veel lager inkomen? Of betaalt mod zijn op fok gewoon al dikke prima.
pindazakje
  Moderator woensdag 19 maart 2025 @ 15:45:32 #112
358144 crew  capuchon_jongen
Belg
pi_217106178
quote:
0s.gif Op woensdag 19 maart 2025 10:34 schreef uitkeringsgenieter het volgende:
Goh wat een heerlijk gevoel moet dat geven. Zonder centen zitten en de wasmachine o.i.d. gaat kapot. :')
kopen op krediet niet waar. 12x 60 euro ofzo.

En dan kunnen ze daardoor niet meer sparen en breekt de droger. En sluiten opnieuw een krediet aan en voor je het weet staat de deurwaarder voor je deur omdat je de andere krediet niet meer kan betalen.
Ik ben een man met een onverklaarbare fascinatie voor capuchons. Ze zijn mijn tweede huid—altijd om me heen, altijd vertrouwd. Ik draag ze niet alleen, ik lééf erin. Het voelt magisch als iemand er zachtjes aan trekt, een speels moment vol onverwachte connectie. En als mijn capuchon ergens blijft haken? Pure vreugde! Een klein avontuur in het alledaagse, alsof de wereld me even vasthoudt. Capuchons en ik? Een onafscheidelijk duo
pi_217106217
quote:
0s.gif Op woensdag 19 maart 2025 15:28 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]
Aan wat? Beetje eten en slapen?
Eten, slapen, excursies, winkelen etc.
Aan het typen...
pi_217106453
Nee, de eerste jaren dat ik werkte woonde ik thuis met een aardig salaris voor een starter en geen uitgaven, dus ik heb altijd een grote buffer gehad. Zelfs als ik een jaar lang een wereldreis zou maken komt dat niet in de buurt van op.

Ja, ik kan een veel te groot huis kopen maar dat is ook alleen maar extra onderhoud. :{
  woensdag 19 maart 2025 @ 16:23:01 #115
503714 SebbeSwensje
No one here is exactly what he
pi_217106582
quote:
0s.gif Op woensdag 19 maart 2025 15:05 schreef TheInnocent het volgende:

[..]
Nee, je moet een balmain t-shirt kopen waar dat met koeienletters op staat. Hij moet wel echt zijn he, ¤600 kosten, want anders loop je er als sjwerfer bij wollah.

Gucci tas = extra punten. Go for it.
Ik haal tegenwoordig alles bij de kringloop :@
Appears.
Je bent een Heraclied, of je bent het niet!
pi_217106892
quote:
0s.gif Op woensdag 19 maart 2025 15:33 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]
Paar ton extra op de bank komt altijd van pas hoor. Ik spaar ook niet echt voor een concreet doel, maar weet wel hoe meer geld achter de hand hoe makkelijker ik het heb. Wellicht besluit ik over een jaar of 20 een ander huis te kopen, te stoppen met werken of drastisch minder. Geld geeft gevoel van vrijheid.
Het komt uiteindelijk inderdaad neer op het woordje gevoel. Voor een huis neem je normaal gesproken 'gewoon' een hypotheek op; om daar cash geld voor te hebben is imo een beetje onzinnig.

En 'hoe meer ik heb hoe makkelijker mijn leven is' dat vind ik juist een mooi voorbeeld van kortzichtig denken (no offense). Omdat je eigenlijk geen flauw idee hebt wat je wil of doet, maar je wil gewoon zoveel mogelijk geld oppotten voor het geval je het 'ooit nodig hebt'.

Beetje een dooddoener: maar voor hetzelfde geld ben je over 2 jaar niet meer. Ik houd +/- 30k aan spaargeld over; heb wat geld in beleggingen zitten (omdat we ooit nog samen een camper willen kopen en de wereld rond willen) en that's it. Meer heb ik niet nodig en meer zal ik dus ook niet sparen. Alles wat kapot gaat kan ik 1 op 1 vervangen, wat wil ik nog meer?
  Admin woensdag 19 maart 2025 @ 16:42:24 #117
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_217106977
Efteling ^O^
Yvonne riep ergens: Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.

Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:
Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.
  Admin woensdag 19 maart 2025 @ 16:48:02 #118
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_217107048
Maar goed, buiten Efteling :S___D ik heb geen rooie rot cent, maar kan me het levendig voorstellen. Alles er doorheen jagen, hopla, met goede baan en zekerheid moet dat lukken.
Yvonne riep ergens: Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.

Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:
Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.
pi_217107285
Ja en nee, het “spaargeld” is allemaal naar de beurs gegaan, daarmee jaarlijks het inkomen verdubbeld via dividend.
Ik kijk dan ook minder naar de totale waarde van de aandelen, maar naar de maximale hoeveelheid dividend wat ik eruit kan trekken.

Dit heeft mij niet bepaald windeieren gelegd en afgelopen 2 maanden er 30k op vooruit gegaan.
Maar goed, dat merk je dus alleen als je 30k aan aandelen zou verkopen, dit hakt dan weer in op het dividend op langer termijn.

Ik zie beleggen als een andere vorm van sparen overigens.
pi_217107417
Geld sparen is economisch gezien nadelig als geld met de tijd aan waarde verliest en ik haal liever het meeste uit mijn geld.
pi_217108871
10 ruggen maar? Man ik besteed op een zaterdagmiddag 25k bij de autodealer onder het mom van "we gaan alleen even kijken" _O-
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
  woensdag 19 maart 2025 @ 19:44:00 #122
393893 Hyaenidae
Haaien-idee
pi_217109444
quote:
14s.gif Op woensdag 19 maart 2025 16:38 schreef Solispolar het volgende:

[..]
Het komt uiteindelijk inderdaad neer op het woordje gevoel. Voor een huis neem je normaal gesproken 'gewoon' een hypotheek op; om daar cash geld voor te hebben is imo een beetje onzinnig.
Nou nee, want een hypotheek is een last. En ik wil zo min mogelijk vaste lasten houden.

quote:
En 'hoe meer ik heb hoe makkelijker mijn leven is' dat vind ik juist een mooi voorbeeld van kortzichtig denken (no offense). Omdat je eigenlijk geen flauw idee hebt wat je wil of doet, maar je wil gewoon zoveel mogelijk geld oppotten voor het geval je het 'ooit nodig hebt'.

Beetje een dooddoener: maar voor hetzelfde geld ben je over 2 jaar niet meer. Ik houd +/- 30k aan spaargeld over; heb wat geld in beleggingen zitten (omdat we ooit nog samen een camper willen kopen en de wereld rond willen) en that's it. Meer heb ik niet nodig en meer zal ik dus ook niet sparen. Alles wat kapot gaat kan ik 1 op 1 vervangen, wat wil ik nog meer?
Ja als ik er over 2 jaar niet meer ben dan is dat pech hebben, als je dood bent kun je volgens mij geen spijt meer hebben toch? Van dingen die je niet gedaan hebt. Terugblikken op dingen die je wel deed evenmin.

Ik vind het verheugen op dingen die ik later kan doen met al m'n geld nog mooier dan het daadwerkelijk bezitten.
Bezit van de zaak, einde van het vermaak. Die camper is waarschijnlijk ook veel leuker in je dromen dan dat het daadwerkelijk is straks. Beetje behelpen in een krappe kutcamper in een onbekend land, terwijl je thuis alle luxe en gemakken en voorzieningen had die je je maar kon wensen (no offense).
pindazakje
  woensdag 19 maart 2025 @ 19:57:57 #123
393893 Hyaenidae
Haaien-idee
pi_217109685
quote:
0s.gif Op woensdag 19 maart 2025 17:03 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Ja en nee, het “spaargeld” is allemaal naar de beurs gegaan, daarmee jaarlijks het inkomen verdubbeld via dividend.
Ik kijk dan ook minder naar de totale waarde van de aandelen, maar naar de maximale hoeveelheid dividend wat ik eruit kan trekken.

Dit heeft mij niet bepaald windeieren gelegd en afgelopen 2 maanden er 30k op vooruit gegaan.
Maar goed, dat merk je dus alleen als je 30k aan aandelen zou verkopen, dit hakt dan weer in op het dividend op langer termijn.
Knap hoor, 30k winst de afgelopen 2 maanden terwijl de beurs alleen maar daalt. Hoe doe je dit?
pindazakje
  woensdag 19 maart 2025 @ 21:07:39 #124
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_217110447
quote:
0s.gif Op woensdag 19 maart 2025 19:44 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]
Nou nee, want een hypotheek is een last. En ik wil zo min mogelijk vaste lasten houden.
[..]
Ja als ik er over 2 jaar niet meer ben dan is dat pech hebben, als je dood bent kun je volgens mij geen spijt meer hebben toch? Van dingen die je niet gedaan hebt. Terugblikken op dingen die je wel deed evenmin.

Ik vind het verheugen op dingen die ik later kan doen met al m'n geld nog mooier dan het daadwerkelijk bezitten.
Bezit van de zaak, einde van het vermaak. Die camper is waarschijnlijk ook veel leuker in je dromen dan dat het daadwerkelijk is straks. Beetje behelpen in een krappe kutcamper in een onbekend land, terwijl je thuis alle luxe en gemakken en voorzieningen had die je je maar kon wensen (no offense).
Dat is ook een mooie, ja. Ik vind het ook heerlijk om maanden te kwijlen over een grote uitgave waar ik heel blij van word. Van alles met elkaar vergelijken, in de gaten houden waar iets staat voor welke prijs, wat er per model aan verschilt en wat ik echt wil. Meestal heb ik er dan wel een hoop lol van trouwens, maar dat is misschien anders met een ding als een camper, die ik nooit zou kopen omdat ik de schurft heb aan onnodig afscheid nemen van mijn eigenste ijskast, bed en porseleinen troon. Dat soort dromen trap ik niet meer in :)
  woensdag 19 maart 2025 @ 21:27:34 #125
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_217110619
Nooit gedaan. Wordt al zenuwachtig als mijn spaargeld onder de 500k komt. Absolute ondergrens voor mij.
pi_217111397
Toen ik een huis kocht heb ik alles (maar dan ook echt alles) er in gestoken. Ik had niets meer, behalve mijn kledij en een flinke hypotheek.
Cindy De Vuyst
pi_217111792
Neuh, los van dat ik het niet heel comfortabel vind om een lege bankrekening te hebben, hebben wij ook nog de verantwoordelijkheid over twee kinderen die ik graag een goed leven wil bieden. En als ik dan over twintig jaar moet zeggen dat papa en mama niet kunnen helpen bij het kopen van een huis, maar wel een stapel dure horloges in de kast hebben liggen zou ik mezelf niet meer in de spiegel aan durven te kijken :')

Voordat de kinderen er waren wilden we nog wel eens flink wat uitgeven aan verre reizen, wellicht komt dat over een jaar of 10 wel weer als de kinderen dat ook kunnen waarderen. Tot die tijd is het relatief cheapass in Center Parcs :'(
  Moderator donderdag 20 maart 2025 @ 07:30:26 #128
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_217112534
Oude huis verkocht, mooi gecasht, niet alles in het nieuwe huis gestopt. Een mooie auto gekocht, geld in deposito's gestopt en een heel jaar niet gespaard. Dat komt ook snel op 30k+ voor een jaar. Dat voelde al als een raar gebeuren. Ik denk 15000 euro aan vakanties uitgegeven (was een mooi jaar O+ ) maar ook diverse dingen aangeschaft. Even niet schuldig voelen.

Álles opmaken? Nee, dat zal nimmer gebeuren. Maar een jaar lang ongegeneerd spenden? Onwennig maar ook tof O+ !

En nee, ook maken we niet alles op omdat ik járen en man nog steeds in de schuldhulp hebben gewerkt. Om me dooie dood niet.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_217113096
quote:
0s.gif Op woensdag 19 maart 2025 12:48 schreef Hyaenidae het volgende:

De Efteling is zowat het summum van genot, als je alles op erotisch vlak buiten beschouwing laat.
Dus logisch dat je er veel tokkies ziet, want die besteden hun tijd liever aan genieten dan aan werken.
Dan hoeft het (De Efteling) voor mij al helemaal niet.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  donderdag 20 maart 2025 @ 08:40:01 #130
37248 BertV
Klei indiaan
pi_217113196
quote:
Wie hier heeft dit wel eens gedaan? Doelbewust zeggen, fuck it, we're going broke, en dan spenderen tot het op is. Heerlijk is het. Gewoon, uitgeven, en niet nadenken over de toekomst.
Dat deed ik min of meer achteraf gezien, tot ik extra ging aflossen op mijn hypotheek.

...het rendement bla... bla... minder dan beleggen.

...maar het is altijd nog beter dan opmaken. :P
Handgemaakt
  donderdag 20 maart 2025 @ 08:45:39 #131
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_217113241
quote:
0s.gif Op woensdag 19 maart 2025 22:37 schreef einzeinz het volgende:
Toen ik een huis kocht heb ik alles (maar dan ook echt alles) er in gestoken. Ik had niets meer, behalve mijn kledij en een flinke hypotheek.
Dat is ook moedig!
pi_217113725
quote:
0s.gif Op woensdag 19 maart 2025 12:05 schreef Vincent_student het volgende:
En laatst begaf de computer van pa het. Dus werd het een nieuwe computer, en niet van een ruggetje, maar een behoorlijk ding met toeters en bellen. Het geld kan niet mee het graf in. :)
Dat is ook wel een fijn gevoel idd, weten dat je het allemaal gewoon kunt betalen. Wasmachine kapot of een onverwachte financiele tegenvaller? Kut....maar morgen staat er een nieuwe of is het betaald en achter de rug. Alle rekeningen lopen geautomatiseerd en worden afgeschreven op een vast punt in de maand, geen omkijken naar en ik weet wat er binnen komt, eruit gaat en ongeveer over blijft elke maand.

quote:
1s.gif Op woensdag 19 maart 2025 12:12 schreef SebbeSwensje het volgende:
Ik deed dit toen ik door die heksenjacht alles kwijtraakte en zoiets had "pak dan alles ook maar" stopte toen ook met het betalen van mijn hypotheek en was ook niet van plan om een uitkering aan te vragen.
Liep uiteindelijk allemaal met een sisser af, maar was er destijds heilig van overtuigd dat het me allemaal geen fuck meer kon schelen. Met de kennis van nu meen ik dat ook nog steeds, al ben ik toch ook wel blij met de wending die het leven heeft genomen toen ik toch anders besloot.
Heksenjacht?

quote:
0s.gif Op woensdag 19 maart 2025 11:50 schreef Qarrad het volgende:

[..]
Ik denk dat ik onder die groep val, maar daar zit iets achter, namelijk een lange periode van armoede en onzekerheid qua inkomsten (ondanks dat ik soms 80 uur pw werkte maar ik heb een nare oplichter van een ex met psychiatrische problematiek, lang verhaal verder).

Dus ik wil nooit meer in de stress zitten of de auto wel gerepareerd kan worden of dat het schoolgeld van de kinderen er niet af kan, dus mijn idee van een buffer is wat royaler dan die van andere mensen. Voor mij is de waarde van een dure vakantie veel minder dan de rust dat zo'n bedrag aangesproken kan worden.

Dus wat betreft "ervaringen > geld": ervaringen als in angst zitten over de energie-aansluiting en hopen dat de pot pindakaas het einde van de week haalt zetten dingen voor mij in perspectief. Ik snap weer mensen niet die voor vluchtige dingen bakken met geld uitgeven.

Moet iedereen zelf weten. Jij bent niet degene die bepaalt of ik de waarde van geld wel of niet "begrijp", toch?
Hier kan ik me dus he-le-maal in vinden. Alleen als je een periode écht in de rats hebt gezeten in je leven zul je geld pas écht op waarde kunnen schatten.

quote:
14s.gif Op woensdag 19 maart 2025 16:38 schreef Solispolar het volgende:

[..]

Hier zat ik met bijna 27k tot aan gisteren ook bijna aan en was ook mijn streven (en nog steeds uiteraard). Ware het niet dat één van mijn 2 auto's steeds meer onderhoudskosten begon te krijgen. Nu vind ik dat van de hobbyauto iets minder erg, daar is het immers een hobby voor en dat mag iets kosten. Maar het wordt een ander verhaal als de auto die de meeste kilometers voor zijn kiezen krijgt zélf een zorgenkindje begint te worden, dan moet je iets. Dus maar besloten om een deel van dat spaargeld aan te spreken en weer iets frissers aan te schaffen. Wel wederom weer slim kunnen spelen dat het me onder aan de streep alleen de onderhoudskosten gekost heeft over de afgelopen 3 jaar en ik iets boven quite gedraaid heb qua aanschafwaarde. Nu weer opnieuw verder opbouwen vanaf 21.7k .
pi_217114418
quote:
1s.gif Op donderdag 20 maart 2025 08:45 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]
Dat is ook moedig!
Dat is gewoon stom.

Komt de nood aan de man (de kapotte wasmachine, de afgebroken aandrijfas van je auto, de CV ketel die plotseling 50% rendement vertoont, de afdeling die gesaneerd wordt en je op straat komt te staan), dan heb je niets om op terug te vallen. En dan ga je echt dure leningen afsluiten met hoge rentes.

Hypotheek niet max .... best. Niet aflossen...ook best (nog beter). Maar ga niet al je spaartegoeden leeghalen om de belastingdienst te spekken.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  donderdag 20 maart 2025 @ 10:45:48 #134
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_217114424
quote:
0s.gif Op donderdag 20 maart 2025 10:44 schreef blomke het volgende:

[..]
Dat is gewoon stom.

Komt de nood aan de man (de kapotte wasmachine, de afgebroken aandrijfas van je auto, de CV ketel die plotseling 50% rendement vertoont, de afdeling die gesaneerd wordt en je op straat komt te staan), dan heb je niets om op terug te vallen. En dan ga je echt dure leningen afsluiten met hoge rentes.

Hypotheek niet max .... best. Niet aflossen...ook best (nog beter). Maar ga niet al je spaartegoeden leeghalen om de belastingdienst te spekken.
Ja, je hebt geen buffer…
  donderdag 20 maart 2025 @ 10:50:03 #135
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_217114478
Spaargeld :?
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
pi_217115018
quote:
1s.gif Op donderdag 20 maart 2025 10:45 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]
Ja, je hebt geen buffer…
Beter kan het niet worden verwoord.
  donderdag 20 maart 2025 @ 11:49:33 #137
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_217115472
Vraag is hoeveel buffer je nodig hebt. Als ik hier lees over de spaarwoede van een aantal, dan zijn dat buffers voor momenten dat de wereld vergaat. En als dat gebeurd dan heeft die buffer ook geen zin meer. Prima om te sparen, maar als je een half jaar zonder inkomen kan overbruggen dan zit je prima qua buffer. Alles daarboven is sparen om te sparen. Als je daar blij van wordt. Helemaal top. Maar ik vind het zonde :P .
  donderdag 20 maart 2025 @ 11:55:12 #138
36431 bleiblei
pi_217115560
Overigens heb ik nog nooit mijn spaargeld er doorheen gejaagd tot 0 voor vakanties of auto's. Wel voor woongenot. En als je voorziet dat je er niet aan onder doorgaat financieel zie ik ook geen probleem om dat te doen. Een nummertje op de bank is hartstikke leuk om naar te kijken, maar buiten dat heb je er geen reet aan (je hebt er pas wat aan als je het uitgeeft).
  Moderator donderdag 20 maart 2025 @ 12:00:53 #139
Dick Laurent Is Dead
pi_217115640
Overigens, vrij simpel idee maar ik heb het hier nog niet echt terug gelezen: meerdere spaarpotjes?

Bedoel, wij gaan eind oktober dit jaar (eindelijk, al jaren een wens van me) voor 3 weken naar Japan. Daar is dus een separate spaarpot voor gemaakt van mijn vrouw en mijzelf. Die moet gevuld tot een bepaald bedrag en daarvan bekostigen we dan die vakantie. De "reguliere" spaarrekening wordt er zodoende niet voor aangeraakt.
pi_217116544
quote:
0s.gif Op woensdag 19 maart 2025 19:57 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]
Knap hoor, 30k winst de afgelopen 2 maanden terwijl de beurs alleen maar daalt. Hoe doe je dit?
Al mijn aandelen zijn gestegen, de 25% ongeveer gemiddeld.
De beurs kan doen wat het wil, verschillende aandelen doen verschillende dingen.

Bijv als je 15k in abn gelegd hebt met een gemiddelde GAK van ¤15,5.
Dit aandeel is nu net iets onder de 20 euries.

Aperam, belegd op ¤25, zo’n 70k, dit is nu zo’n 32eu waard per aandeel.

Zo gaat de lijst door, geduld hebben, niet verkopen bij dalen, wachten, inlezen.
Daarbij heb ik alleen maar dividend aandelen.
Dus het keert allemaal geld uit, net ook weer 1000 erbij van 1 aandeel.
pi_217117412
quote:
80s.gif Op donderdag 20 maart 2025 10:50 schreef flipsen het volgende:
Spaargeld :?
Spaargeld = geld opzij leggen om te bewaren voor als je het nodig hebt.
In het Spaans is het ahorros
pi_217119212
quote:
0s.gif Op donderdag 20 maart 2025 11:55 schreef bleiblei het volgende:
Een nummertje op de bank is hartstikke leuk om naar te kijken
Een nummertje maken op de bank is nog leuker :9
pindazakje
pi_217119298
quote:
0s.gif Op donderdag 20 maart 2025 13:20 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]
Al mijn aandelen zijn gestegen, de 25% ongeveer gemiddeld.
De beurs kan doen wat het wil, verschillende aandelen doen verschillende dingen.

Bijv als je 15k in abn gelegd hebt met een gemiddelde GAK van ¤15,5.
Dit aandeel is nu net iets onder de 20 euries.

Aperam, belegd op ¤25, zo’n 70k, dit is nu zo’n 32eu waard per aandeel.

Zo gaat de lijst door, geduld hebben, niet verkopen bij dalen, wachten, inlezen.
Daarbij heb ik alleen maar dividend aandelen.
Dus het keert allemaal geld uit, net ook weer 1000 erbij van 1 aandeel.
Knap dat je juist de 2 krenten Aperam en ABN eruit hebt gepikt dit jaar want die doen het idd zeer goed zie ik vanaf januari. Maar 2024 dan weer in het verlies en ABN nauwelijks winst. Was ook eens begonnen met dividendaandelen in 2019, in 2020 ging het even slecht met Shell en halveerde de koers, daar bovenop verlaagde ze het dividend ook nog eens drastisch. Daar kun je dus ook mooi niet van op aan. Toen had ik het wel gehad met dividend.
pindazakje
  donderdag 20 maart 2025 @ 17:56:50 #144
508590 Grotetijd
What A Truly Magnificent View
pi_217119377
quote:

Ik heb dit twee keer gedaan in mijn leven. De eerste keer was met mijm vrouw, toen nog vriendin, we hadden samen iets van 10 ruggen aan spaargeld, en toen hebben we gewoon 4 maanden in het Caribisch gebied de bloemetjes buiten gezet. Heerlijk was dat. Toen we thuiskwamen gewoon weer aan het werk gegaan en opnieuw gaan sparen. Maar ja, was begin 20, de huizen waren nog niet zo gek duur, dus boeide ook echt geen kloot.

En nog iets van 6 of 7 jaartjes geleden ons oude huis verkocht en de overwaarde van anderhalve ton gewoon volledig verbrast aan mooie spullen voor in het nieuwe huis, en vakanties en natuurlijk, het leukste van allemaal, de Efteling.

Daarna weer gaan opbouwen, want ja, de apocalyps kan ook gewoon toeslaan.

Ik vind al dat gespaar soms maar niks. Gewoon lekker leuke dingen doen voordat je een dwarslaesie oploopt.

Vriend van mij komt aan het einde van elke RPG op zn playstation er ook achter dat hij alle consumables nog heeft, dit overkomt mij nooit :P

Wie doet dit ook wel eens? Of blijf je altijs trouw sparen voor een rainy day die wel of niet komt?
1x gedaan. Alles gekocht wat ik wilde hebben tot aan een nette 2ehands auto aan toe. Heb toen 1 maand echt heel krap geleefd om weer een beetje kiet te spelen, en nu begint het spaargeld weer te komen, alleen nu achter slot en grendel. Voelde toen best prettig om het e.e.a te spenderen (zeker omdat ik praktisch alles nog gebruik) maar het voelt nu toch ook wel weer heel erg fijn om op m'n rekening te kijken en niet "0.00 euro" te zien staan.
Well, life can be a riot
I can be the pilot provided that it's private
I got the world to worry about
pi_217120011
Ik zoek het liefst een goede balans. Maar goed, aangezien ik mezelf al blij kan maken met een bezoekje naar het computermuseum of een dagwandeling gaat dat alsnog niet heel hard. Starbucks koffie vind ik dan wel weer erg lekker maar ik doe het met mate en dan heb je er ook niet bepaald een 2e hypotheek voor nodig.
pi_217122620
15 a 20 jaar geleden verbrast aan een ex scheidingsadvocaat ivm vechtscheiding.
HUP weg spaargeld.

Toen opnieuw begonnen. Had weer wat moois opgebouwd, ook samen met de nieuwe vrouw.
En nu chronisch ziek. Dus ook de spaarrekening moet meer aangebroken worden dan nodig.
Gelukkig niet steevast.

Maar wat ik wil zeggen: wat geld achter de hand hebben is echt niet verkeerd.
Als je je ogen in de ochtend opent weet je nooit of die dag een life changer wordt.
pi_217123080
Ik spaar me nu helemaal de tering voor mijn pensioen maar uiteindelijk is daarmee het plan ook om het helemaal op te maken en als het op is voor ik dood ben gewoon maar de zee in te wandelen ofzo.
pi_217128316
quote:
0s.gif Op donderdag 20 maart 2025 17:44 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]
Knap dat je juist de 2 krenten Aperam en ABN eruit hebt gepikt dit jaar want die doen het idd zeer goed zie ik vanaf januari. Maar 2024 dan weer in het verlies en ABN nauwelijks winst. Was ook eens begonnen met dividendaandelen in 2019, in 2020 ging het even slecht met Shell en halveerde de koers, daar bovenop verlaagde ze het dividend ook nog eens drastisch. Daar kun je dus ook mooi niet van op aan. Toen had ik het wel gehad met dividend.
Dan spreid je dus.
Nee niet de benen, maar over verschillende aandelen in verschillende sectoren.

Zo ga ik nu wat dieper in Signify zitten, gemiddelde GAK 20,3.
Als er 1 aandeel zwaar ondergewaardeerd is op dit moment, met een dividend van 1,56 die ze niet hoeven te verlagen want geen noemenswaardige schulden en eigenlijk zelfs overschot, dus volgend jaar blijft dit ook wel gehandhaafd.. dan is het wel signify.

Heel a-typisch verloop van dit aandeel op dit moment, Koop kans naar mijn mening.

Dan verder neem je klassieke aandelen als nationale Nederlanden of een ASR.
Het laatste is stabiel verloop, maar minder rendement.
Het eerste heeft een progressief dividend beleid, maw ze willen dit jaar op jaar verhogen en doen dit ook al een tijd.

Dan kan een koers dalen of zakken of stijgen, je krijgt dan aardig wat geld.
pi_217128838
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 maart 2025 11:11 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]
Dan spreid je dus.
Nee niet de benen, maar over verschillende aandelen in verschillende sectoren.

Zo ga ik nu wat dieper in Signify zitten, gemiddelde GAK 20,3.
Als er 1 aandeel zwaar ondergewaardeerd is op dit moment, met een dividend van 1,56 die ze niet hoeven te verlagen want geen noemenswaardige schulden en eigenlijk zelfs overschot, dus volgend jaar blijft dit ook wel gehandhaafd.. dan is het wel signify.
Ik zie in het annual report een net debt (na aftrek van cash) van 920 mln. Het is maar wat je niet noemenswaardig noemt.
  vrijdag 21 maart 2025 @ 12:37:57 #150
36431 bleiblei
pi_217129095
Komt bij dat er in Signify niet bepaald lange termijn groei te verwachten is. Markt is verzadigd, er komen alleen maar meer goedkope alternatieven op de markt. B2B is ook al niet heel speciaal meer wat ze doen en qua innovatie heb ik de afgelopen jaren niet bepaald veelbelovende dingen gezien.

Komt het interne gerommel bij, steeds meer krimp en geschuif naar goedkope productielanden.

Nee, dit is geen Philipsdochter waar ik mijn geld op zou zetten.

Maar.... misschien dat een nieuwe CEO de boel een nieuwe kant in weet te sturen.

Kortom, ik denk dat je dan beter je geld kan uitgeven. Haal je er nog wat leuks uit ;) .
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')