Ow ik loop er absoluut niet als een sloeber bij, sterker nog ik zie er heel elegant uit. Ik heb eerder een mening over mensen die gucci tassen kopen en er bij lopen met 3 kilo make-up en duckface alsof ze de shit zijn maar in werkelijkheid zien deze mensen er komisch uit voor types zoals ik: trashy met enkele hersencellen (hoe minder hersencellen, des te agressiever). Niet bepaald smaakvol.quote:Op woensdag 19 maart 2025 14:15 schreef Yasmin__x het volgende:
[..]
Zoveel geld uitgeven aan van alles en nog wat maar er wel als een sloeber bijlopen.Ik heb een hekel aan jouw soort.
quote:Op woensdag 19 maart 2025 14:30 schreef Solispolar het volgende:
[..]
Hoe vind je dit zelf gaan Yasmin?
Ik niet, maar ik heb momenteel ook echt een serieus doel, namelijk op gegeven moment verhuizen naar een mooi groot landelijk vrijstaand huis.quote:Op woensdag 19 maart 2025 10:24 schreef Marsenal het volgende:
Wie hier heeft dit wel eens gedaan? Doelbewust zeggen, fuck it, we're going broke, en dan spenderen tot het op is. Heerlijk is het. Gewoon, uitgeven, en niet nadenken over de toekomst.
Dan gaat het mij dus niet meer lukken om indruk op je te maken, das nou jammer!quote:Op woensdag 19 maart 2025 14:25 schreef Yasmin__x het volgende:
[..]
Als ze er als sloeber bijlopen omdat ze arm zijn en niet anders kunnen, dan vind ik dat zielig maar niet iemand die geld genoeg heeft en er bewust voor kiest er als zwerver bij te lopen.
Nee, je moet een balmain t-shirt kopen waar dat met koeienletters op staat. Hij moet wel echt zijn he, ¤600 kosten, want anders loop je er als sjwerfer bij wollah.quote:Op woensdag 19 maart 2025 14:52 schreef SebbeSwensje het volgende:
[..]
Dan gaat het mij dus niet meer lukken om indruk op je te maken, das nou jammer!
Vergeet niet altijd een buffer te hebben voor taarten.quote:Op woensdag 19 maart 2025 14:48 schreef dick_laurent het volgende:
Echter, ik wil ook minimaal een 20K spaargeld over houden dus in totaal zal ik rond de 60K bij elkaar moeten sparen voor ik m'n "move" kan maken Ben aardig onderweg intussen.
quote:Op woensdag 19 maart 2025 15:07 schreef nostra het volgende:
[..]
Vergeet niet altijd een buffer te hebben voor taarten.
Aan wat? Beetje eten en slapen?quote:Op woensdag 19 maart 2025 14:23 schreef Yasmin__x het volgende:
[..]
Waarschijnlijk die overhypte vakantielanden, dan gaat het snel.
Ik was naar Dubai en daar was ik in nog geen week ¤5.000 kwijt.
Paar ton extra op de bank komt altijd van pas hoor. Ik spaar ook niet echt voor een concreet doel, maar weet wel hoe meer geld achter de hand hoe makkelijker ik het heb. Wellicht besluit ik over een jaar of 20 een ander huis te kopen, te stoppen met werken of drastisch minder. Geld geeft gevoel van vrijheid.quote:Op woensdag 19 maart 2025 13:38 schreef Solispolar het volgende:
[..]
Goede postIk doel ook absoluut niet op mensen die financiele ellende hebben gekend en daardoor wat voorzichtig zijn geworden. Ik doel vooral op de mensen die van tonnen een miljoen willen maken alleen maar om het geld 'te hebben'. Geld beheren zonder doel. Het doel van jou was vrij duidelijk: Niet meer in de shit komen waar je voorheen wel in hebt gezeten.
Werk je dan ook in Spanje? En dus voor een veel lager inkomen? Of betaalt mod zijn op fok gewoon al dikke prima.quote:Op woensdag 19 maart 2025 14:48 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Ik niet, maar ik heb momenteel ook echt een serieus doel, namelijk op gegeven moment verhuizen naar een mooi groot landelijk vrijstaand huis.
Ons eigen huis is al hypotheekvrij (en nee ik ben geen boomergewoon met flink veel overwaarde huis in NL verkocht en woon nu in Spanje dus hypotheekvrij daardoor).
Maar het type huis dat ik op het oog heb gaat wss rond de 30 a 40K meer kosten dan ons huis zal opbrengen. Dat wil -en moet- ik dus gaan ophoesten met spaargeld aangezien ik never niet meer aan de hypotheek wil.
Echter, ik wil ook minimaal een 20K spaargeld over houden dus in totaal zal ik rond de 60K bij elkaar moeten sparen voor ik m'n "move" kan makenBen aardig onderweg intussen.
Lifegoals zullen we maar zeggen
kopen op krediet niet waar. 12x 60 euro ofzo.quote:Op woensdag 19 maart 2025 10:34 schreef uitkeringsgenieter het volgende:
Goh wat een heerlijk gevoel moet dat geven. Zonder centen zitten en de wasmachine o.i.d. gaat kapot.
Ik haal tegenwoordig alles bij de kringloopquote:Op woensdag 19 maart 2025 15:05 schreef TheInnocent het volgende:
[..]
Nee, je moet een balmain t-shirt kopen waar dat met koeienletters op staat. Hij moet wel echt zijn he, ¤600 kosten, want anders loop je er als sjwerfer bij wollah.
Gucci tas = extra punten. Go for it.
Het komt uiteindelijk inderdaad neer op het woordje gevoel. Voor een huis neem je normaal gesproken 'gewoon' een hypotheek op; om daar cash geld voor te hebben is imo een beetje onzinnig.quote:Op woensdag 19 maart 2025 15:33 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Paar ton extra op de bank komt altijd van pas hoor. Ik spaar ook niet echt voor een concreet doel, maar weet wel hoe meer geld achter de hand hoe makkelijker ik het heb. Wellicht besluit ik over een jaar of 20 een ander huis te kopen, te stoppen met werken of drastisch minder. Geld geeft gevoel van vrijheid.
Nou nee, want een hypotheek is een last. En ik wil zo min mogelijk vaste lasten houden.quote:Op woensdag 19 maart 2025 16:38 schreef Solispolar het volgende:
[..]
Het komt uiteindelijk inderdaad neer op het woordje gevoel. Voor een huis neem je normaal gesproken 'gewoon' een hypotheek op; om daar cash geld voor te hebben is imo een beetje onzinnig.
Ja als ik er over 2 jaar niet meer ben dan is dat pech hebben, als je dood bent kun je volgens mij geen spijt meer hebben toch? Van dingen die je niet gedaan hebt. Terugblikken op dingen die je wel deed evenmin.quote:En 'hoe meer ik heb hoe makkelijker mijn leven is' dat vind ik juist een mooi voorbeeld van kortzichtig denken (no offense). Omdat je eigenlijk geen flauw idee hebt wat je wil of doet, maar je wil gewoon zoveel mogelijk geld oppotten voor het geval je het 'ooit nodig hebt'.
Beetje een dooddoener: maar voor hetzelfde geld ben je over 2 jaar niet meer. Ik houd +/- 30k aan spaargeld over; heb wat geld in beleggingen zitten (omdat we ooit nog samen een camper willen kopen en de wereld rond willen) en that's it. Meer heb ik niet nodig en meer zal ik dus ook niet sparen. Alles wat kapot gaat kan ik 1 op 1 vervangen, wat wil ik nog meer?
Knap hoor, 30k winst de afgelopen 2 maanden terwijl de beurs alleen maar daalt. Hoe doe je dit?quote:Op woensdag 19 maart 2025 17:03 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Ja en nee, het “spaargeld” is allemaal naar de beurs gegaan, daarmee jaarlijks het inkomen verdubbeld via dividend.
Ik kijk dan ook minder naar de totale waarde van de aandelen, maar naar de maximale hoeveelheid dividend wat ik eruit kan trekken.
Dit heeft mij niet bepaald windeieren gelegd en afgelopen 2 maanden er 30k op vooruit gegaan.
Maar goed, dat merk je dus alleen als je 30k aan aandelen zou verkopen, dit hakt dan weer in op het dividend op langer termijn.
Dat is ook een mooie, ja. Ik vind het ook heerlijk om maanden te kwijlen over een grote uitgave waar ik heel blij van word. Van alles met elkaar vergelijken, in de gaten houden waar iets staat voor welke prijs, wat er per model aan verschilt en wat ik echt wil. Meestal heb ik er dan wel een hoop lol van trouwens, maar dat is misschien anders met een ding als een camper, die ik nooit zou kopen omdat ik de schurft heb aan onnodig afscheid nemen van mijn eigenste ijskast, bed en porseleinen troon. Dat soort dromen trap ik niet meer inquote:Op woensdag 19 maart 2025 19:44 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Nou nee, want een hypotheek is een last. En ik wil zo min mogelijk vaste lasten houden.
[..]
Ja als ik er over 2 jaar niet meer ben dan is dat pech hebben, als je dood bent kun je volgens mij geen spijt meer hebben toch? Van dingen die je niet gedaan hebt. Terugblikken op dingen die je wel deed evenmin.
Ik vind het verheugen op dingen die ik later kan doen met al m'n geld nog mooier dan het daadwerkelijk bezitten.
Bezit van de zaak, einde van het vermaak. Die camper is waarschijnlijk ook veel leuker in je dromen dan dat het daadwerkelijk is straks. Beetje behelpen in een krappe kutcamper in een onbekend land, terwijl je thuis alle luxe en gemakken en voorzieningen had die je je maar kon wensen (no offense).
Dan hoeft het (De Efteling) voor mij al helemaal niet.quote:Op woensdag 19 maart 2025 12:48 schreef Hyaenidae het volgende:
De Efteling is zowat het summum van genot, als je alles op erotisch vlak buiten beschouwing laat.
Dus logisch dat je er veel tokkies ziet, want die besteden hun tijd liever aan genieten dan aan werken.
Dat deed ik min of meer achteraf gezien, tot ik extra ging aflossen op mijn hypotheek.quote:Op woensdag 19 maart 2025 10:24 schreef Marsenal het volgende:
Wie hier heeft dit wel eens gedaan? Doelbewust zeggen, fuck it, we're going broke, en dan spenderen tot het op is. Heerlijk is het. Gewoon, uitgeven, en niet nadenken over de toekomst.
Dat is ook moedig!quote:Op woensdag 19 maart 2025 22:37 schreef einzeinz het volgende:
Toen ik een huis kocht heb ik alles (maar dan ook echt alles) er in gestoken. Ik had niets meer, behalve mijn kledij en een flinke hypotheek.
Dat is ook wel een fijn gevoel idd, weten dat je het allemaal gewoon kunt betalen. Wasmachine kapot of een onverwachte financiele tegenvaller? Kut....maar morgen staat er een nieuwe of is het betaald en achter de rug. Alle rekeningen lopen geautomatiseerd en worden afgeschreven op een vast punt in de maand, geen omkijken naar en ik weet wat er binnen komt, eruit gaat en ongeveer over blijft elke maand.quote:Op woensdag 19 maart 2025 12:05 schreef Vincent_student het volgende:
En laatst begaf de computer van pa het. Dus werd het een nieuwe computer, en niet van een ruggetje, maar een behoorlijk ding met toeters en bellen. Het geld kan niet mee het graf in.![]()
Heksenjacht?quote:Op woensdag 19 maart 2025 12:12 schreef SebbeSwensje het volgende:
Ik deed dit toen ik door die heksenjacht alles kwijtraakte en zoiets had "pak dan alles ook maar" stopte toen ook met het betalen van mijn hypotheek en was ook niet van plan om een uitkering aan te vragen.
Liep uiteindelijk allemaal met een sisser af, maar was er destijds heilig van overtuigd dat het me allemaal geen fuck meer kon schelen. Met de kennis van nu meen ik dat ook nog steeds, al ben ik toch ook wel blij met de wending die het leven heeft genomen toen ik toch anders besloot.
Hier kan ik me dus he-le-maal in vinden. Alleen als je een periode écht in de rats hebt gezeten in je leven zul je geld pas écht op waarde kunnen schatten.quote:Op woensdag 19 maart 2025 11:50 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Ik denk dat ik onder die groep val, maar daar zit iets achter, namelijk een lange periode van armoede en onzekerheid qua inkomsten (ondanks dat ik soms 80 uur pw werkte maar ik heb een nare oplichter van een ex met psychiatrische problematiek, lang verhaal verder).
Dus ik wil nooit meer in de stress zitten of de auto wel gerepareerd kan worden of dat het schoolgeld van de kinderen er niet af kan, dus mijn idee van een buffer is wat royaler dan die van andere mensen. Voor mij is de waarde van een dure vakantie veel minder dan de rust dat zo'n bedrag aangesproken kan worden.
Dus wat betreft "ervaringen > geld": ervaringen als in angst zitten over de energie-aansluiting en hopen dat de pot pindakaas het einde van de week haalt zetten dingen voor mij in perspectief. Ik snap weer mensen niet die voor vluchtige dingen bakken met geld uitgeven.
Moet iedereen zelf weten. Jij bent niet degene die bepaalt of ik de waarde van geld wel of niet "begrijp", toch?
Hier zat ik met bijna 27k tot aan gisteren ook bijna aan en was ook mijn streven (en nog steeds uiteraard). Ware het niet dat één van mijn 2 auto's steeds meer onderhoudskosten begon te krijgen. Nu vind ik dat van de hobbyauto iets minder erg, daar is het immers een hobby voor en dat mag iets kosten. Maar het wordt een ander verhaal als de auto die de meeste kilometers voor zijn kiezen krijgt zélf een zorgenkindje begint te worden, dan moet je iets. Dus maar besloten om een deel van dat spaargeld aan te spreken en weer iets frissers aan te schaffen. Wel wederom weer slim kunnen spelen dat het me onder aan de streep alleen de onderhoudskosten gekost heeft over de afgelopen 3 jaar en ik iets boven quite gedraaid heb qua aanschafwaarde. Nu weer opnieuw verder opbouwen vanaf 21.7k .quote:Op woensdag 19 maart 2025 16:38 schreef Solispolar het volgende:
[..]
Het komt uiteindelijk inderdaad neer op het woordje gevoel. Voor een huis neem je normaal gesproken 'gewoon' een hypotheek op; om daar cash geld voor te hebben is imo een beetje onzinnig.
En 'hoe meer ik heb hoe makkelijker mijn leven is' dat vind ik juist een mooi voorbeeld van kortzichtig denken (no offense). Omdat je eigenlijk geen flauw idee hebt wat je wil of doet, maar je wil gewoon zoveel mogelijk geld oppotten voor het geval je het 'ooit nodig hebt'.
Beetje een dooddoener: maar voor hetzelfde geld ben je over 2 jaar niet meer. Ik houd +/- 30k aan spaargeld over; heb wat geld in beleggingen zitten (omdat we ooit nog samen een camper willen kopen en de wereld rond willen) en that's it. Meer heb ik niet nodig en meer zal ik dus ook niet sparen. Alles wat kapot gaat kan ik 1 op 1 vervangen, wat wil ik nog meer?
Dat is gewoon stom.quote:
Ja, je hebt geen buffer…quote:Op donderdag 20 maart 2025 10:44 schreef blomke het volgende:
[..]
Dat is gewoon stom.
Komt de nood aan de man (de kapotte wasmachine, de afgebroken aandrijfas van je auto, de CV ketel die plotseling 50% rendement vertoont, de afdeling die gesaneerd wordt en je op straat komt te staan), dan heb je niets om op terug te vallen. En dan ga je echt dure leningen afsluiten met hoge rentes.
Hypotheek niet max .... best. Niet aflossen...ook best (nog beter). Maar ga niet al je spaartegoeden leeghalen om de belastingdienst te spekken.
Beter kan het niet worden verwoord.quote:
Al mijn aandelen zijn gestegen, de 25% ongeveer gemiddeld.quote:Op woensdag 19 maart 2025 19:57 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Knap hoor, 30k winst de afgelopen 2 maanden terwijl de beurs alleen maar daalt. Hoe doe je dit?
Spaargeld = geld opzij leggen om te bewaren voor als je het nodig hebt.quote:
Een nummertje maken op de bank is nog leukerquote:Op donderdag 20 maart 2025 11:55 schreef bleiblei het volgende:
Een nummertje op de bank is hartstikke leuk om naar te kijken
Knap dat je juist de 2 krenten Aperam en ABN eruit hebt gepikt dit jaar want die doen het idd zeer goed zie ik vanaf januari. Maar 2024 dan weer in het verlies en ABN nauwelijks winst. Was ook eens begonnen met dividendaandelen in 2019, in 2020 ging het even slecht met Shell en halveerde de koers, daar bovenop verlaagde ze het dividend ook nog eens drastisch. Daar kun je dus ook mooi niet van op aan. Toen had ik het wel gehad met dividend.quote:Op donderdag 20 maart 2025 13:20 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Al mijn aandelen zijn gestegen, de 25% ongeveer gemiddeld.
De beurs kan doen wat het wil, verschillende aandelen doen verschillende dingen.
Bijv als je 15k in abn gelegd hebt met een gemiddelde GAK van ¤15,5.
Dit aandeel is nu net iets onder de 20 euries.
Aperam, belegd op ¤25, zo’n 70k, dit is nu zo’n 32eu waard per aandeel.
Zo gaat de lijst door, geduld hebben, niet verkopen bij dalen, wachten, inlezen.
Daarbij heb ik alleen maar dividend aandelen.
Dus het keert allemaal geld uit, net ook weer 1000 erbij van 1 aandeel.
1x gedaan. Alles gekocht wat ik wilde hebben tot aan een nette 2ehands auto aan toe. Heb toen 1 maand echt heel krap geleefd om weer een beetje kiet te spelen, en nu begint het spaargeld weer te komen, alleen nu achter slot en grendel. Voelde toen best prettig om het e.e.a te spenderen (zeker omdat ik praktisch alles nog gebruik) maar het voelt nu toch ook wel weer heel erg fijn om op m'n rekening te kijken en niet "0.00 euro" te zien staan.quote:Op woensdag 19 maart 2025 10:24 schreef Marsenal het volgende:
Ik heb dit twee keer gedaan in mijn leven. De eerste keer was met mijm vrouw, toen nog vriendin, we hadden samen iets van 10 ruggen aan spaargeld, en toen hebben we gewoon 4 maanden in het Caribisch gebied de bloemetjes buiten gezet. Heerlijk was dat. Toen we thuiskwamen gewoon weer aan het werk gegaan en opnieuw gaan sparen. Maar ja, was begin 20, de huizen waren nog niet zo gek duur, dus boeide ook echt geen kloot.
En nog iets van 6 of 7 jaartjes geleden ons oude huis verkocht en de overwaarde van anderhalve ton gewoon volledig verbrast aan mooie spullen voor in het nieuwe huis, en vakanties en natuurlijk, het leukste van allemaal, de Efteling.
Daarna weer gaan opbouwen, want ja, de apocalyps kan ook gewoon toeslaan.
Ik vind al dat gespaar soms maar niks. Gewoon lekker leuke dingen doen voordat je een dwarslaesie oploopt.
Vriend van mij komt aan het einde van elke RPG op zn playstation er ook achter dat hij alle consumables nog heeft, dit overkomt mij nooit![]()
Wie doet dit ook wel eens? Of blijf je altijs trouw sparen voor een rainy day die wel of niet komt?
Dan spreid je dus.quote:Op donderdag 20 maart 2025 17:44 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Knap dat je juist de 2 krenten Aperam en ABN eruit hebt gepikt dit jaar want die doen het idd zeer goed zie ik vanaf januari. Maar 2024 dan weer in het verlies en ABN nauwelijks winst. Was ook eens begonnen met dividendaandelen in 2019, in 2020 ging het even slecht met Shell en halveerde de koers, daar bovenop verlaagde ze het dividend ook nog eens drastisch. Daar kun je dus ook mooi niet van op aan. Toen had ik het wel gehad met dividend.
Ik zie in het annual report een net debt (na aftrek van cash) van 920 mln. Het is maar wat je niet noemenswaardig noemt.quote:Op vrijdag 21 maart 2025 11:11 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Dan spreid je dus.
Nee niet de benen, maar over verschillende aandelen in verschillende sectoren.
Zo ga ik nu wat dieper in Signify zitten, gemiddelde GAK 20,3.
Als er 1 aandeel zwaar ondergewaardeerd is op dit moment, met een dividend van 1,56 die ze niet hoeven te verlagen want geen noemenswaardige schulden en eigenlijk zelfs overschot, dus volgend jaar blijft dit ook wel gehandhaafd.. dan is het wel signify.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |