Nee, ik sloeg aan op jouw formulering dat sommige mensen de waarde van geld niet begrepen. Zonder al te filosofisch te mijmeren, is waarde een sociale constructie. Voor mij heeft een dure vakantie 0 positieve waarde, voor een ander is het de wereld.quote:Op woensdag 19 maart 2025 12:04 schreef Solispolar het volgende:
[..]
Zeker niet, volgens mij noem ik je ook niet bij naam toch? Maar het feit dat je zo reageert geeft in ieder geval aan dat je je aangesproken voelt![]()
Ja, dat laatste is ook niet hoe ik het zou willen aanpakken. Denk ook niet dat mijn kinderen - die donders goed snappen hoe ik voor ze krom heb gelegen en lig - tegen die tijd erg vrolijk zouden worden van mij als ik het zo aanpakte.quote:En ik snap de gedachte (en ik herken het helaas ook; ik heb ook een aantal jaren van loonstrookje naar loonstrookje moeten leven). Maar het is onderaan de streep niet veel anders dan de voetballer die een enkel breekt en vervolgens zijn verdere carrière zoekt naar oneffenheden op het veld. Dan ga je feitelijk gewoon gebukt onder je angst.
En dat staat los van het feit dat een buffertje handig is hoor. Ik snap heel goed dat je voor de grote uitgaven een potje wil hebben (dat heb ik inmiddels ook). Ik doelde meer op de mensen die van 2 ton 4 ton maken en van 4 ton 8 ton en vervolgens 80 worden en het geld (na 30% te hebben afgedragen aan de belasting) overmaken naar hun kinderen.
Daarom een zooitje in aandelen, waar ik niet "zomaar" bijkan, mocht ik iets doms willen bestellen als een nieuwe auto ofzo.quote:Op woensdag 19 maart 2025 12:48 schreef CoolGuy het volgende:
Nee nooit gedaan. Wel redelijk wat uitgegeven, ik ben nooit onder mijn veiligheidsgrens gegaan. Die veiligheidsgrens is puur een gevoel dat ik gewoon niet onder dat bedrag wil komen, want dat voelt niet prettig.
Dus nee, nooit gedaan.
Dat heb ik me vroeger afgeleerd, dat impulsieve. Ik denk tegenwoordig over dingen minstens 3 dagen na. Als ik het namelijk na die 3 dagen nog steeds wil, dan koop ik het, maar als ik in die 3 dagen begin te twijfelen, dan doe ik het niet.quote:Op woensdag 19 maart 2025 12:55 schreef Geerd het volgende:
[..]
Daarom een zooitje in aandelen, waar ik niet "zomaar" bijkan, mocht ik iets doms willen bestellen als een nieuwe auto ofzo.
Moet je toch eerst ff formulier invullen en voordat het verkocht is duurt toch een paar werkdagen, dan ben je wel weer tot bezinnen gekomen..
Nadeel is wel natuurlijk..dan weer duur kopen wil je het terugstorten.
ja goede!!quote:Op woensdag 19 maart 2025 12:59 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Dat heb ik me vroeger afgeleerd, dat impulsieve. Ik denk tegenwoordig over dingen minstens 3 dagen na. Als ik het namelijk na die 3 dagen nog steeds wil, dan koop ik het, maar als ik in die 3 dagen begin te twijfelen, dan doe ik het niet.
Wat een onzin, tuurlijk krijg je dat op als je je best maar doet!quote:Op woensdag 19 maart 2025 10:51 schreef nostra het volgende:
Alles is wel erg fatalistisch, maar ik zie inmiddels wel de veel grotere waarde van ervaringen dan van geld. Een kleine basis om op terug te vallen zou ik altijd houden, maar als jouw droom is om een jaar Noorwegen te verkennen of zoiets, dan zijn die centen dat meer waard dan op de bank met nog het risico dat je tegen de tijd dat je de tijd hebt om het te spenderen er niet meer (toe in staat) bent.
Tot nu toe nog niks voor terug gekregen, maar als je de organen los verkoopt schijnt het best lucratief te worden.quote:Op woensdag 19 maart 2025 12:48 schreef TheInnocent het volgende:
[..]
Daar kan TS antwoord op geven. Ik zou het niet weten.
Waarom niet op je 40ste al?quote:Op woensdag 19 maart 2025 13:02 schreef Geerd het volgende:
[..]
ja goede!!
Ander voordeel.. misschien beetje geluk blijft het staan en straks een jaar of 5/8 eerder stoppen met werken
Oh ik dacht dat je al gestopt was? Of was dat een act.quote:Op woensdag 19 maart 2025 13:26 schreef Geerd het volgende:
[..]
Naah..dan moet ik teveel laten..maar ga wel afbouwen idd 36/32/28/
whehehe jaquote:Op woensdag 19 maart 2025 13:28 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Oh ik dacht dat je al gestopt was? Of was dat een act.
Ik kan je daar wel een korte toelichting op geven;quote:Op woensdag 19 maart 2025 11:07 schreef Solispolar het volgende:
Beetje een extreem scenario wat TS hier schetst; een beetje spaargeld is immers wel handig; maar ik snap het idee/het gevoel wel.
Wat mij heel erg opvalt (en wat ik ook heel erg bijzonder vind) is dat weinig mensen de waarde van geld lijken te begrijpen. Daarmee bedoel ik niet dat ze het lukraak opmaken, maar meer dat ze geld oppotten/sparen zonder doel. Of het nou gewoon sparen is, bewust beleggen of je geld in vastgoed stoppen; er zijn maar weinig mensen die er een einddoel mee in gedachten hebben. Ja, zoveel mogelijk geld hebben. En dan? Geld is en blijft gewoon een middel om iets anders mee te doen; niet meer niet minder.
Ervaringen > geld, all day any day. Maar helaas zijn er mensen die dat (zelfs op latere leeftijd) nooit zullen begrijpen.
Goede postquote:Op woensdag 19 maart 2025 13:36 schreef Garfield1985 het volgende:
[..]
Ik kan je daar wel een korte toelichting op geven;
Ik heb zelf jarenlang in de schulden gezeten door invloed van foute mensen om mij heen én verkeerde beslissingen in en direct na die periode. Inmiddels heb ik de boel alweer de nodige jaren goed op de rit en ook behoorlijk kunnen sparen de afgelopen jaren.
De keerzijde van die medaille kán echter weer zijn dat je enorm voorzichtig gaat worden met geld uitgeven, misschien zelfs bijna tegen het vrekkige aan, in een poging om maar ten allen tijden een zo goed mogelijke buffer te hebben.
Ik begin dat nu ook aan mezelf te merken en realiseer me dat je er óók van moet kunnen genieten. Je moet jezelf van tijd tot tijd ook kunnen belonen. Uiteraard niet zodanig dat je weer financieel opnieuw aan de grond genageld zit, maar af en toe moet je ook eens bereid zijn om flink uit te pakken. Dat houdt je in balans.
Zoveel geld uitgeven aan van alles en nog wat maar er wel als een sloeber bijlopen.quote:Op woensdag 19 maart 2025 11:36 schreef TheInnocent het volgende:
Met kleren let ik wel op de sale altijd en ben niet van de grote showy merken.
Exacto mundo!quote:Op woensdag 19 maart 2025 13:38 schreef Solispolar het volgende:
[..]
Goede postIk doel ook absoluut niet op mensen die financiele ellende hebben gekend en daardoor wat voorzichtig zijn geworden. Ik doel vooral op de mensen die van tonnen een miljoen willen maken alleen maar om het geld 'te hebben'. Geld beheren zonder doel. Het doel van jou was vrij duidelijk: Niet meer in de shit komen waar je voorheen wel in hebt gezeten.
Geld uitgeven aan dure merkkleding en willen fungeren als wandelend uithangbord voor de kledingindustriequote:Op woensdag 19 maart 2025 14:15 schreef Yasmin__x het volgende:
[..]
Zoveel geld uitgeven aan van alles en nog wat maar er wel als een sloeber bijlopen.Ik heb een hekel aan jouw soort.
Jij hebt een hékel aan iemand omdat diegene er als 'een sloeber' bij loopt (waar je niks van weet).quote:Op woensdag 19 maart 2025 14:15 schreef Yasmin__x het volgende:
[..]
Zoveel geld uitgeven aan van alles en nog wat maar er wel als een sloeber bijlopen.Ik heb een hekel aan jouw soort.
Waarschijnlijk die overhypte vakantielanden, dan gaat het snel.quote:Op woensdag 19 maart 2025 11:50 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Work hard, play hard.
Maar hoe verbras je 25k in 2 weken op vakantie en dat 3x per jaar.
Dan komen er coke, champagne, hoeren en een dik jacht aan te pas?
Als ze er als sloeber bijlopen omdat ze arm zijn en niet anders kunnen, dan vind ik dat zielig maar niet iemand die geld genoeg heeft en er bewust voor kiest er als zwerver bij te lopen.quote:Op woensdag 19 maart 2025 14:23 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Jij hebt een hékel aan iemand omdat diegene er als 'een sloeber' bij loopt (waar je niks van weet).
Koekkoek.
Dus als iemand gewoon andere prioriteiten heeft dan die jouw goedkeuring kunnen weg dragen, dan heb jij een hekel aan zo iemand?quote:Op woensdag 19 maart 2025 14:25 schreef Yasmin__x het volgende:
[..]
Als ze er als sloeber bijlopen omdat ze arm zijn en niet anders kunnen, dan vind ik dat zielig maar niet iemand die geld genoeg heeft en er bewust voor kiest er als zwerver bij te lopen.
Precies.quote:Op woensdag 19 maart 2025 14:26 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Dus als iemand gewoon andere prioriteiten heeft dan die jouw goedkeuring kunnen weg dragen, dan heb jij een hekel aan zo iemand?
Lijkt me vervelend, want er zijn tig mensen die andere prioriteiten hebben dan jij. Dan heb je dus ook een hekel aan veel 'soorten'.quote:
quote:Op woensdag 19 maart 2025 14:23 schreef Yasmin__x het volgende:
[..]
Waarschijnlijk die overhypte vakantielanden, dan gaat het snel.
Ik was naar Dubai en daar was ik in nog geen week ¤5.000 kwijt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |