Moet je nog flink je best voor doen, want duurste Efteling abo heb je voor 400 euro per jaar.quote:Op woensdag 19 maart 2025 10:43 schreef Nagelslak het volgende:
Nog nooit van gehoord dat iemand dit zou doen. Persoonlijk zou ik het nooit doen. En dan ook zeker niet aan de Efteling.
Ben je dan ook beschikbaar voor taxi-ritten met die auto?quote:Op woensdag 19 maart 2025 11:03 schreef Vincent_student het volgende:
Verschrikkelijk dom om te doen. Ik zit er wel aan te denken om bij het aanbreken van mijn pensioen een splinternieuwe Mercedes E-klasse aan te schaffen. Dan blijft er nog veel over voor de rest van mijn pensioen.
Nee natuurlijk niet, ik ben dan met pensioen. Dan ga ik leven als Uitkeringstrekker.quote:Op woensdag 19 maart 2025 11:09 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Ben je dan ook beschikbaar voor taxi-ritten met die auto?
quote:Op woensdag 19 maart 2025 10:47 schreef heywoodu het volgende:
Niet bewust, wel ooit mijn volledige spaargeld er doorheen gegokt (toen ik wedden op sport nog puur als gokken deed), dat was jammer. Wel een goede les, achteraf![]()
Maar bewust, dat zou ik een beetje eng vinden.
We kopen en doen alles wat we nodig vinden en leuk vinden. Wat overblijft stouwen we al jaren in ETF's.quote:Op woensdag 19 maart 2025 10:24 schreef Marsenal het volgende:
Wie doet dit ook wel eens? Of blijf je altijs trouw sparen voor een rainy day die wel of niet komt?
Wat lijkt me dat heerlijk, lekker tien keer per dag in de Python, en dat een heel jaar lang.quote:Op woensdag 19 maart 2025 10:47 schreef Hyaenidae het volgende:
Baan opzeggen, huis verkopen en van dat geld gewoon heel het jaar in het Efteling hotel gaan slapen (praktisch wonen) en elke dag naar de Efteling gaan tot je blut bent.
Opvallend wel, ja.quote:Op woensdag 19 maart 2025 11:08 schreef Solispolar het volgende:
Ook wel grappig als je dit topic dan even snel doorspit: het woordje angst (of een beschrijving ervan) staat eigenlijk centraal. We zijn zo bang, terwijl een kleine spaarpotje echt meer dan voldoende is.
Geniet0nquote:Op woensdag 19 maart 2025 11:21 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Wat lijkt me dat heerlijk, lekker tien keer per dag in de Python, en dat een heel jaar lang.
Pensioen.quote:Op woensdag 19 maart 2025 11:23 schreef Marsenal het volgende:
Daar zit natuurlijk de crux. Of je nou 10k of 100k verbrast, als je een stabiel inkomen hebt, is er weinig reden tot zorg. Je kan het zonde vinden, maar waar is het geld dan voor, inderdaad?
Wat weerhield je ervan om je woning gewoon aan te houden en eventueel onder te verhuren?quote:Op woensdag 19 maart 2025 10:43 schreef Farenji het volgende:
Ik heb het een jaar of 15 geleden gedaan. Eerst flink sparen, toen heb ik heel veel verkocht, rest in opslag gezet, huurhuis en baan opgezegd en toen heb ik bijna een half jaar gereisd. Begon met 20k en had aan het eind nog net genoeg geld om van te leven en snel weer een baan en nieuw huis te zoeken. Dat laatste was nog het lastigste. Heb noodgedwongen een tijdje bij mijn ouders gewoond, langer dan gepland, en dat was niet zo tof. Zou dat nu niet meer zo doen. Al heb ik nu veel meer geld dan toen. Altijd zorgen voor een thuisbasis.
Denk je dat je gezond bent gedurende je pensioen?quote:
Wat een opschepperij weer, misschien is het salaristopic iets voor je.quote:Op woensdag 19 maart 2025 10:49 schreef LXIV het volgende:
In verband met de internationale situtie en de oorlogsdreiging ga ik nu ook 6x per jaar op vliegvakantie. In het kader van: misschien is het over 4 jaar helemaal niet meer mogelijk.
Mijn geld op krijgen zal nooit meer lukken, daarvoor heb ik 30 jaar lang te hard gewerkt, te goed belegd en te braaf gespaard. Maar 25K per jaar lukt me wel.
Tja, met een leuke erfenis in het vooruitzicht kun je inderdaad rijkelijk leven en hoef je niet te sparen. Word voor je gedaan. Wat een luxe.quote:Op woensdag 19 maart 2025 11:36 schreef TheInnocent het volgende:
Dit is hoe mijn man en ik leven. We hebben geen kinderen en ik vind het heerlijk.
Wij verdienen bovengemiddeld allebei en hebben een goede fulltime baan (stressvol, lange dagen, overwerk). Wij sparen niet en geven met gemak - tot grote verbazing van anderen - ¤25k uit op vakantie van nog geen twee weken en gaan 3x per jaar op vakantie. Als de vakantiedagen op zijn, kopen wij mooie en dure spullen in huis, gaan uit eten en doen boodschappen zonder op de centen te letten. Met kleren let ik wel op de sale altijd en ben niet van de grote showy merken.
Onze ouders daarentegen zijn echte spaarders, hebben armoede gekend en letten nog op de dag van vandaag op de centen. Ook zij zijn net zoals wij harde werkers.
Ach ja, ieder zijn ding. Uit eten in een sterrenrestaurant lijkt mij dus helemaal niets. Maar ik ben dan ook een moeilijke eter, ik vind veel dingen niet lekker. Geef mij maar het kindermenu.quote:Op woensdag 19 maart 2025 11:41 schreef June. het volgende:
Zo vind ik het geen probleem om 500+ euro uit te geven in een sterrenrestaurant.
Ik vond veel dingen ook niet lekker, totdat het echt een keer goed bereid isquote:Op woensdag 19 maart 2025 11:45 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Ach ja, ieder zijn ding. Uit eten in een sterrenrestaurant lijkt mij dus helemaal niets. Maar ik ben dan ook een moeilijke eter, ik vind veel dingen niet lekker. Geef mij maar het kindermenu.
Ja, zo sta ik er eigenlijk ook wel in. Momenteel heb ik misschien 5k ofzo op de bank (vorig jaar wel verhuisd en een kind gekregen, dus toen is er best het een en ander opgegaan). Wel heb ik een hele stabiele baan, waarin ik met 3.5k netto niet enorm slecht verdien. Daarvan gaat slechts ergens tussen de 200 en 300 euro naar de spaarrekening, maar de rest gaat gewoon op aan uit eten, Efteling-abonnement, kroeg, reizen, m'n dochtertje, tijdens boodschappen doen nergens op letten en gewoon de A-merken kopen, een BMW hebben en dat soort fratsen. Vind ik allemaal veel waardevoller dan 500 euro per maand extra naar de spaarrekening kunnen sturen.quote:Op woensdag 19 maart 2025 11:23 schreef Marsenal het volgende:
Daar zit natuurlijk de crux. Of je nou 10k of 100k verbrast, als je een stabiel inkomen hebt, is er weinig reden tot zorg. Je kan het zonde vinden, maar waar is het geld dan voor, inderdaad?
Dat doen mijn ouders ook. Eindelijk met pensioen en dan mogen ze het niet uitgeven omdat ze het moeten bewaren voor de kinderen?quote:Op woensdag 19 maart 2025 11:45 schreef Vincent_student het volgende:
Mijn ouders hebben ook hun hele leven keihard gewerd en gespaard. Nu magere hein om het hoekje komt kijken, genieten ze voluit en smijten ze met geld![]()
Tja, zou ik ook doen als je de dood al zo'n beetje voor je deur staat. Maar een aangetrouwd familielid maakt daar nu opmerkingen over. (Die zei letterlijk eens een keer, daar gaat onze erfenis). Ik vind het alleen maar prachtig. Daar hebben die ouwelui voor gespaard. Ze gaan binnenkort op een cruise nu het fysiek nog (net) kan.
Work hard, play hard.quote:Op woensdag 19 maart 2025 11:36 schreef TheInnocent het volgende:
Dit is hoe mijn man en ik leven. We hebben geen kinderen en ik vind het heerlijk.
Wij verdienen bovengemiddeld allebei en hebben een goede fulltime baan (stressvol, lange dagen, overwerk). Wij sparen niet en geven met gemak - tot grote verbazing van anderen - ¤25k uit op vakantie van nog geen twee weken en gaan 3x per jaar op vakantie. Als de vakantiedagen op zijn, kopen wij mooie en dure spullen in huis, gaan uit eten en doen boodschappen zonder op de centen te letten. Met kleren let ik wel op de sale altijd en ben niet van de grote showy merken.
Onze ouders daarentegen zijn echte spaarders, hebben armoede gekend en letten nog op de dag van vandaag op de centen. Ook zij zijn net zoals wij harde werkers.
Ik denk dat ik onder die groep val, maar daar zit iets achter, namelijk een lange periode van armoede en onzekerheid qua inkomsten (ondanks dat ik soms 80 uur pw werkte maar ik heb een nare oplichter van een ex met psychiatrische problematiek, lang verhaal verder).quote:Op woensdag 19 maart 2025 11:07 schreef Solispolar het volgende:
Beetje een extreem scenario wat TS hier schetst; een beetje spaargeld is immers wel handig; maar ik snap het idee/het gevoel wel.
Wat mij heel erg opvalt (en wat ik ook heel erg bijzonder vind) is dat weinig mensen de waarde van geld lijken te begrijpen. Daarmee bedoel ik niet dat ze het lukraak opmaken, maar meer dat ze geld oppotten/sparen zonder doel. Of het nou gewoon sparen is, bewust beleggen of je geld in vastgoed stoppen; er zijn maar weinig mensen die er een einddoel mee in gedachten hebben. Ja, zoveel mogelijk geld hebben. En dan? Geld is en blijft gewoon een middel om iets anders mee te doen; niet meer niet minder.
Ervaringen > geld, all day any day. Maar helaas zijn er mensen die dat (zelfs op latere leeftijd) nooit zullen begrijpen.
Dat vind ik ook altijd zo vreselijk ja. Het is hun geld, toch?quote:Op woensdag 19 maart 2025 11:48 schreef June. het volgende:
[..]
Dat doen mijn ouders ook. Eindelijk met pensioen en dan mogen ze het niet uitgeven omdat ze het moeten bewaren voor de kinderen?![]()
Ja, daar hebben ze voor gewerkt toch? Ik zit nog een beetje te stoken ook. Het enige van waarde in dat hele huis is een grote staklok. Dat ding schijnt veel geld op te kunnen brengen. Mijn schoonzus zei ik een keer "ik vind dat een hele mooie klok". Ja, dan zie ik de bui al hangen. Dus ik heb een keer tegen mij pa gezegd: weet je, verkoop dat ding, en ga nou eens keer naar dat land waar je naar toe wilde om te zien. Ik lig in een deuk als ze het echt doen.quote:Op woensdag 19 maart 2025 11:48 schreef June. het volgende:
[..]
Dat doen mijn ouders ook. Eindelijk met pensioen en dan mogen ze het niet uitgeven omdat ze het moeten bewaren voor de kinderen?![]()
Ik ben mijn ouders juist aan het adviseren alle vastgoed te verkopen en lekker te genieten van wat ze altijd wilden doen. Ga lekker naar de Malediven een paar maanden, beleef, ga op pad nu je gezond bent en hou 1 huurhuis over. Maar nee, ze willen het achterlaten aan de kinderen. Het is gewoon een heel andere mentaliteit.quote:Op woensdag 19 maart 2025 11:41 schreef Vincent_student het volgende:
[..]
Tja, met een leuke erfenis in het vooruitzicht kun je inderdaad rijkelijk leven en hoef je niet te sparen. Word voor je gedaan. Wat een luxe.
Bij verjaardagen en kerst en oudnieuw hele zalen afhuren en alle familie en vrienden uitnodigen en lekker eten met elkaar, bandje huren, leuk dansen en inderdaad champagne. Geloof me: dan gaat het hard, dan moet je die koppen van de aangetrouwde familie zien. Het is vreemd, maar het zijn vaak niet de eigen kinderen die zitten te wachten op een erfenis.quote:Op woensdag 19 maart 2025 11:50 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Work hard, play hard.
Maar hoe verbras je 25k in 2 weken op vakantie en dat 3x per jaar.
Dan komen er coke, champagne, hoeren en een dik jacht aan te pas?
25k per jaar haal ik ook wel, en dan doe ik nog vrij zuinig aan en amper vakanties. De andere helft van het jaarinkomen gaat naar de spaarrekening. Of bedoel je dat je die 25k alleen al aan vakanties besteedt?quote:Op woensdag 19 maart 2025 10:49 schreef LXIV het volgende:
In verband met de internationale situtie en de oorlogsdreiging ga ik nu ook 6x per jaar op vliegvakantie. In het kader van: misschien is het over 4 jaar helemaal niet meer mogelijk.
Mijn geld op krijgen zal nooit meer lukken, daarvoor heb ik 30 jaar lang te hard gewerkt, te goed belegd en te braaf gespaard. Maar 25K per jaar lukt me wel.
Wil je al eerder de pijp uit gaan?quote:Op woensdag 19 maart 2025 11:57 schreef Gunner het volgende:
Nee, zit niet in me. Ook niet omdat ik niet van plan ben tot m'n 67e door te gaan.
Wat verdien je per maand en wat doe je? Heb je een partner? Hoe oud ben je nu?quote:Op woensdag 19 maart 2025 11:57 schreef Gunner het volgende:
Nee, zit niet in me. Ook niet omdat ik niet van plan ben tot m'n 67e door te gaan.
Hoe? Een overnachting van ¤2k op een private eiland. 10 dagen en als het kan business class reizen met de emirates. Helemaal uitgerust terugkomen en dan weer aan de bak.quote:Op woensdag 19 maart 2025 11:50 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Work hard, play hard.
Nou, dat zullen je ouders leuk hebben gevonden. Eindelijk gaat hun zoon na 20 jaar ofzo ellende het huis uit, kunnen ze eindelijk weer eens zelf gaan leven, krijgt hun zoon een zenuwinzinking, verbrast al zijn spaargeld binnen een jaar, en komt dan ook nog weer doodleuk aankakken met de melding dat 'ie geen geld meer heeft om ergens een slaapplaats te vinden en of hij alsjeblieft nog een keer hun vrijheid mag komen afpakken.quote:Op woensdag 19 maart 2025 10:43 schreef Farenji het volgende:
Ik heb het een jaar of 15 geleden gedaan. Eerst flink sparen, toen heb ik heel veel verkocht, rest in opslag gezet, huurhuis en baan opgezegd en toen heb ik bijna een half jaar gereisd. Begon met 20k en had aan het eind nog net genoeg geld om van te leven en snel weer een baan en nieuw huis te zoeken. Dat laatste was nog het lastigste. Heb noodgedwongen een tijdje bij mijn ouders gewoond, langer dan gepland, en dat was niet zo tof. Zou dat nu niet meer zo doen. Al heb ik nu veel meer geld dan toen. Altijd zorgen voor een thuisbasis.
Zeker niet, volgens mij noem ik je ook niet bij naam toch? Maar het feit dat je zo reageert geeft in ieder geval aan dat je je aangesproken voeltquote:Op woensdag 19 maart 2025 11:50 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Jij bent niet degene die bepaalt of ik de waarde van geld wel of niet "begrijp", toch?
Ik ben eens in Miami geweest, weekje Ritz Carlton en dagtripjes, dan is 25k zo weg. En dan vlieg je niet eens business class.quote:Op woensdag 19 maart 2025 11:50 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Work hard, play hard.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |