Wat een god.quote:Op vrijdag 7 maart 2025 20:41 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Jalāl al-Dīn Muḥammad Rūmī,
Geliefd bij Joden, Christenen en Moslims in z'n tijd. Heeft best een nalatenschap achter gelaten.
Het Rumi deel van de naam is een verwijzing naar Rome. Het sultanaat van Rum (Rome) idem. De verwijzing kan ook naar Constantinopel en alle Romeinse territoria zijn geweest. Wat ook wel als nieuw Rome te boek stond in de Byzantijnse tijden.
Heb twee voorstellingen gezien met dervishes, waarvan eentje specialer was omsat het besloten was in een locatie die eeuwen oud was. Ook nog een ney-fluit gehad waar ik redelijk als beginner op kon spelen. Het heeft niet de kracht van een kerkorgel, maar in een kamer met flinke nagalm heeft het wel iets heel speciaals, bijna muzikale wierook.
Het soefisme bevalt me wel op intellectueel en spiritueel niveau. Ik vind dat "waarheden" boven wijsheden afbreuk doen aan ieder geloof. Die politieke of evangelische component zit er bij soefisme niet zo in.
De historische Jezus heeft vermoedelijk bestaan, de christus Jezus hoogstwaarschijnlijk niet. Dat is de hedendaagse wetenschappelijke consensus. Beweren dat het zeker is dat de Christus Jezus echt heeft bestaan, is een pure geloofsuiting maar het is geen blijk van hoogstaande kennis.quote:Op vrijdag 7 maart 2025 18:11 schreef blomke het volgende:
[..]
De historische Jezus en de Christus van Paulus, zijn verschillende identiteiten. Dus niet vreemd dat je tot verschillende interpretaties komt
Je wordt er wel duizelig van:quote:Op vrijdag 7 maart 2025 20:41 schreef Beathoven het volgende:
Het soefisme bevalt me wel op intellectueel en spiritueel niveau
KAn je me de link geven?quote:Op zaterdag 8 maart 2025 05:13 schreef Mijk het volgende:
Dit hoor ik elke dag wel een keer, maar ik heb hierboven ook uitgelegd hoe "historische jezus" en tegenwoordige "jezuus" zouden moeten werken. Dus no comment verder.
Is dit concept niet steeds aan pasbaar?quote:Op vrijdag 7 maart 2025 15:43 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Kennis en alwetendheid zijn niet hetzelfde. Alwetendheid, Almacht en Algoedheid, drie kenmerken van God, zijn in tegenspraak met elkaar.
En uit de schrift blijkt op veel plekken dat het ook niet zo is. God Zoekt soms mensen, daalt af om poolshoogte te nemen, laat zich ter verantwoording roepen, heeft soms spijt of berouw, laat zich vermurwen en deelt onrechtvaardige straffen uit.
Daarom kan ik ook niet geloven in het concept van de christelijke God.
En er is geen ellende? We sterven niet?quote:Op vrijdag 7 maart 2025 16:48 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
We leven toch nog steeds? Blijkbaar valt dat allemaal wel mee.
In t kort;quote:
Zijn werk; Masnavi, wordt zelfs de Persian Quran genoemd he... door zelfs vele moslims.quote:Op zaterdag 8 maart 2025 09:52 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Ik ben nu toevallig niet ver van Konya waar Rumi begraven is. Er is ook een museum aan hem gewijd.
Hep Mohammed bestaan?quote:Op zaterdag 8 maart 2025 06:33 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
De historische Jezus heeft vermoedelijk bestaan, de christus Jezus hoogstwaarschijnlijk niet. Dat is de hedendaagse wetenschappelijke consensus. Beweren dat het zeker is dat de Christus Jezus echt heeft bestaan, is een pure geloofsuiting maar het is geen blijk van hoogstaande kennis.
Ik zou het bijzonder op prijs stellen als je fatsoenlijk Nederlands schrijft.quote:
Ben ik ook geweest in 1987. Zeer interessante stad. Rumi is voor mij een nieuwe benaming. Ik ken hem als Mevlana.quote:Op zaterdag 8 maart 2025 09:52 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Ik ben nu toevallig niet ver van Konya waar Rumi begraven is. Er is ook een museum aan hem gewijd.
Misschien de komende weken (in de buurt is nog steeds 3,5 uur rijden). Als ik erheen ga zal ik foto's voor je maken.quote:Op zaterdag 8 maart 2025 10:24 schreef Mijk het volgende:
[..]
Zijn werk; Masnavi, wordt zelfs de Persian Quran genoemd he... door zelfs vele moslims.
Ga je erheen? Kun je dan pics nemen svp.
Veel plezier daar!quote:Op zaterdag 8 maart 2025 14:54 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Misschien de komende weken (in de buurt is nog steeds 3,5 uur rijden). Als ik erheen ga zal ik foto's voor je maken.
Ik heb snel over zijn filosofie gelezen, en dat komt dus overeen met wat dervish-monniken doen.
Ook dit is een bewustzijnsveranderende techniek, mysticisme.
Zo stelt de bijbel God toch ook voor? Vader en vriend (en zelfs moeder):quote:Op zaterdag 8 maart 2025 09:29 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Is dit concept niet steeds aan pasbaar?
Zoals God in de bijbel ook steeds wordt aangepast. Van stamgod, tot oorlogsgod tot God die z'n zoon liet offeren uit liefde. Even los van de absurditeit. Geeft het constant sleutelen van de bijbelschrijvers aan wie of wat God is ons geen ruimte hier mee verder te gaan? Om zo ons een eigen beeld te vorm van wat God is. Zou dat niet een goed iets zijn?
Ik vraag het me af hardop af.
Want ik zie ook de andere kant hiervan. Op dit forum bijvoorbeeld.
Voor user Ali lijkt God vervallen te zijn tot een persoonlijk vriendje. Voor user Mijk is de menselijke kant van de bijbelse God daarentegen compleet verdwenen in de term 'bewustzijn'.
Iedereen moet dat maar zelf weten al lijkt de bijbel als basis van wie of wat God is met dit soort godsbeelden steeds verder naar de achtergrond te verdwijnen.
Dat spijt me voor je...quote:Op vrijdag 7 maart 2025 18:03 schreef blomke het volgende:
[..]![]()
Nou, als je mijn ouderlijk huis als voorbeeld noemt, is er weinig "bemoedigends" aan.
Nou nee, hij liet me gewoon in de kou staan.quote:Op zaterdag 8 maart 2025 15:47 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Verder is mijn ervaring dat Jezus ons daar ook overheen kan helpen. Je ouders leren vergeven enzo. Of in ieder geval de pijn verzachten of zelfs wegnemen. Zodat je verder kunt.
Nope, je vergist je want Jezus helpt je niet omdat die dood is. En dode mensen kunnen je niet helpen, logisch toch?quote:Op zaterdag 8 maart 2025 15:47 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Dat spijt me voor je...
Maar ik denk wel dat je mijn punt begrijpt, toch?
Verder is mijn ervaring dat Jezus ons daar ook overheen kan helpen. Je ouders leren vergeven enzo. Of in ieder geval de pijn verzachten of zelfs wegnemen. Zodat je verder kunt.
Je kan jezelf altijd helpen, maar sommige wonden zijn te diep.quote:Op zaterdag 8 maart 2025 16:59 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Nope, je vergist je want Jezus helpt je niet omdat die dood is. En dode mensen kunnen je niet helpen, logisch toch?
Degene die je wel kan helpen ben jezelf. Anderen kunnen je daarbij ondersteunen maar alleen jijzelf kan veranderingen in gang zetten.
Veruit de grootste uit Moslim-history, en den ben ik nog voorzichtig met het utidrukken, want ik denk zelfs 1 vd grooste uit de geschiedenis..quote:Op zaterdag 8 maart 2025 12:00 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Ben ik ook geweest in 1987. Zeer interessante stad. Rumi is voor mij een nieuwe benaming. Ik ken hem als Mevlana.
Ten eerste, geloven Hindu's hetzelfde als christenen al verwoorden ze het anders.quote:
Hoe ik me God voorstel? Ik probeer zoveel mogelijk bij de verschillende beelden van God te blijven zoals deze door de schrijvers van de bijbel zijn neergepend.quote:Op zaterdag 8 maart 2025 15:43 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Zo stelt de bijbel God toch ook voor? Vader en vriend (en zelfs moeder):
13 Niemand heeft een grotere liefde dan deze, namelijk dat iemand zijn leven geeft voor zijn vrienden.
14 U bent Mijn vrienden, als u doet wat Ik u gebied.
15 Ik noem u niet meer dienaren, want een dienaar weet niet wat zijn heer doet, maar Ik heb u vrienden genoemd, omdat Ik u alles wat Ik van Mijn Vader gehoord heb, bekendgemaakt heb.
23En de Schrift is vervuld die zegt: En Abraham geloofde God, en het is hem tot gerechtigheid gerekend, en hij werd een vriend van God genoemd.
37 Jeruzalem, Jeruzalem, u die de profeten doodt en stenigt wie naar u toe gezonden zijn! Hoe vaak heb Ik uw kinderen bijeen willen brengen, op de wijze waarop een hen haar kuikens bijeenbrengt onder haar vleugels; maar u hebt niet gewild!
Dat is het soort relatie dat God met ons wil.
Ik weet niet hoe jij je God voorstelt? Als een afstandelijke, verheven, onpersoonlijke entiteit misschien. De bijbel stelt hem zo niet voor. al wil men graag doen geloven van wel.
En ik vind dat onbegrijpelijk in het licht van verzen als deze:quote:Op zaterdag 8 maart 2025 18:17 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Hoe ik me God voorstel? Ik probeer zoveel mogelijk bij de verschillende beelden van God te blijven zoals deze door de schrijvers van de bijbel zijn neergepend.
Je tekst uit Johannes 15 gaat over Jezus en niet over God. Die valt af. Behalve als je gelooft dat Jezus, God is, maar dat heeft mijn inziens geen bijbelse basis.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |