Ik zou juist het onlogisch vinden als dat niet samen kon gaan. Dat zou namelijk betekenen dat God niet alwetend is en niet tijdsgebonden is.quote:Op donderdag 3 april 2025 13:07 schreef matigeuser het volgende:
[..]
Dit kan gewoon niet en is tegenstrijdig. Als god alles al weet over de toekomst, dan staat deze dus vast. Als morgen een idiote Rus op een verkeerd knopje duwt en we de hele aarde kapotnuken dan houdt de mensheid morgen op te bestaan. Als god dit allemaal al aan zag komen dan was deze hele 'test' dus voor niets geweest.
Je kunt niet én vrije wil hebben én voortbestemdheid.
Maar toch staat de keuze dan op voorhand vast en is er geen vrije wil. Dan worden wij gestuurd door een voorop gezet en gestuurd plan.quote:Op donderdag 3 april 2025 23:07 schreef PSVCL het volgende:
[..]
Ik zou juist het onlogisch vinden als dat niet samen kon gaan. Dat zou namelijk betekenen dat God niet alwetend is en niet tijdsgebonden is.
God weet wat wij gaan kiezen maar legt ons de keuze niet op.
Jij benaderd Gods systeem vanuit menselijk perspectief, daar is veel te complex voor, dan klinkt het misschien niet logisch nee.
Dat is nog een reden om met je hart (¨huis van God¨ te denken/handelen ipv ons beperkte en hackbare mind.
De heilige oorlog is geen fysiek evenement maar de strijd/struggle tegen de nafs(je ego),tegen je ongelovigen zelf.quote:Op vrijdag 4 april 2025 07:19 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Maar toch staat de keuze dan op voorhand vast en is er geen vrije wil. Dan worden wij gestuurd door een voorop gezet en gestuurd plan.
En is er dus geen vrije wil, hetgeen wat de bedoeling was met het weddenschapje met de duivel. Geef mensen een vrije wil en ze blijven god niet gehoorzaam.
Als je dit nog verder zou trekken dan mag er ook geen heilige oorlog tegen de ongelovigen worden gehouden want ook de ongelovigen volgen de vooropgestelde levenspaden die al op voorhand voor hun besloten zijn, dus zij kunnen er niets aan doen dat ze ongelovigen zijn en horen dit zelfs te zijn. De alwetende god heeft dit zelf bepaald.. de keuzes staan al vast en kunnen niet veranderd worden.
(Trouwens: weinig zo verraderlijk dan het hart)
Als alles al vast staat of ligt (feitelijk is het al gebeurd) wat is de zin van dit alles? Wie leert wat daaruit?quote:Op woensdag 2 april 2025 21:15 schreef PSVCL het volgende:
God weet idd welke keuzes we zullen maken, maar dwingt ons niet om ze te maken. We hebben de mogelijkheid om te kiezen tussen goed en kwaad, gehoorzaamheid/ongehoorzaamheid. Uiteindelijk is alles een test en zijn de keuzes je maakt bepalen je pad en spirituele ??station?.
Bij God is alles al bekend (is niet tijdgebonden)..het verleden, heden, toekomst en alle uitkomsten. Alleen de vrije wil heeft hij de mensheid gegeven...
Dat is jouw geloof dan weer.quote:Op dinsdag 24 juni 2025 11:37 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Als alles al vast staat of ligt (feitelijk is het al gebeurd) wat is de zin van dit alles? Wie leert wat daaruit?
En de vrije wil is alleen maar voor "beloning of straf"?
ja mijn post leek teveel op #49.quote:Op dinsdag 24 juni 2025 11:50 schreef MMaRsu het volgende:
[..]
Dat is jouw geloof dan weer.
Ah jammer, je hebt je post aangepast
quote:
Dit is inherent aan elkaar... want Submission wordt vaak verward met vrouwenonderdrukking, maar staat eigenlijk voor t zelfde als "surrender" to God. Dus "vrije wil" (min of meer, want Ego) opgeven waardoor je vanzelf "go with the flow" gaat, dan gaat ook alles vanzelf.quote:
of helquote:Op dinsdag 24 juni 2025 12:02 schreef Mijk het volgende:
Dus submission == overgave aan dát wat is
Letting go == inherent hieraan, want je laat alles los, incl je eigen ego/emoties/drives enz, en dan geef je je dus over aan "dat wat IS", dan wordt t leven een speeltuin, sommigen noemen t zelfs paradijs, of hemel.
Dat is waar je inzit op t moment dat ego controle over je heeft, Samsara, rondjes draaien, en dat is dus waar t overgrote deel vd mensheid already in zit lol.quote:
Klopt, alleen de benadering is verschillend.quote:Op dinsdag 24 juni 2025 12:02 schreef Mijk het volgende:
[..]
[..]
Dit is inherent aan elkaar... want Submission wordt vaak verward met vrouwenonderdrukking, maar staat eigenlijk voor t zelfde als "surrender" to God. Dus "vrije wil" (min of meer, want Ego) opgeven waardoor je vanzelf "go with the flow" gaat, dan gaat ook alles vanzelf.
Dus submission == overgave aan dát wat is
Letting go == inherent hieraan, want je laat alles los, incl je eigen ego/emoties/drives enz, en dan geef je je dus over aan "dat wat IS", dan wordt t leven een speeltuin, sommigen noemen t zelfs paradijs, of hemel.
Exact, dat is 1 vd meest gemaakte misvattingen binnen islam, dat Submission = onderwerping van vrouwen aan mannen oid, en onderdrukking,.. dit heb ik vaker benoemd op dit forum. Maargoed, cloak vs robe of words warriors maakt dat niet uit, want "het staat er toch"quote:Op dinsdag 24 juni 2025 14:49 schreef PSVCL het volgende:
@:hoatzin
Dat is al vaak besproken
[..]
Klopt, alleen de benadering is verschillend.
De ene interpretatie (onderwerping) is de Islam van buitenaf,denk aan termen als controle/gehoorzaamheid.
De andere (loslaten) van binnenuit, dat benadrukt meer de spirituele kern ... overgave, vertrouwen en vrijheid.
van homeopaten heb ik weinig last hoor.quote:Op dinsdag 24 juni 2025 12:06 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Geloof is als homeopathie
Klinkklare onzin maar mensen voelen zich er beter door. En net als de aanhangers, blijven ze je aan de kop zeuren
Ik had het over de aanhangers ervanquote:Op dinsdag 24 juni 2025 16:03 schreef hoatzin het volgende:
[..]
van homeopaten heb ik weinig last hoor.![]()
Zo denk ik over atheïsme.quote:Op dinsdag 24 juni 2025 12:06 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Geloof is als homeopathie
Klinkklare onzin maar mensen voelen zich er beter door. En net als de aanhangers, blijven ze je aan de kop zeuren
Ik vind het nergens op slaan. Deze video hoort hier niet want alle gestelde beweringen kunnen niet getoetst worden.quote:Op woensdag 17 september 2025 01:17 schreef PSVCL het volgende:
Video sluit perfect aan bij het onderwerp van dit topic.
Nee, ik ben zelfs vrij intelligent. En nuchter.quote:Op woensdag 17 september 2025 17:28 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Ook moeite met exacte vakken?
Ik ben ook ongelofelijk intelligent.quote:Op woensdag 17 september 2025 17:43 schreef Servieskast het volgende:
[..]
Nee, ik ben zelfs vrij intelligent. En nuchter.
Mooi, dus je bent het er mee eens dat je bewijs nodig hebt om theorieën te accepteren?quote:Op woensdag 17 september 2025 17:43 schreef Servieskast het volgende:
[..]
Nee, ik ben zelfs vrij intelligent. En nuchter.
Nee, je kan ook in theorieën geloven, totdat ze bewezen worden, dan kan je ze als zekerheid accepteren.quote:Op donderdag 18 september 2025 18:34 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Mooi, dus je bent het er mee eens dat je bewijs nodig hebt om theorieën te accepteren?
Dan moeten theorieën principieel bewijsbaar zijnquote:Op donderdag 18 september 2025 18:46 schreef ejtleeditnA het volgende:
[..]
Nee, je kan ook in theorieën geloven, totdat ze bewezen worden, dan kan je ze als zekerheid accepteren.
Klopt. Ik dacht dat je met "theorie" bedoelde in de zin van hoe we die term in het dagelijks taalgebruik bezigen, en niet zozeer in de wetenschap. Je had het inderdaad eerder over "exacte vakken".quote:Op donderdag 18 september 2025 19:38 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Dan moeten theorieën principieel bewijsbaar zijn
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |