Twee vragen:quote:Op zondag 2 maart 2025 19:03 schreef PSVCL het volgende:
Volgens de islam is Allah buiten tijd en ruimte. Hij heeft de tijd geschapen en is er niet aan onderworpen. Dit betekent dat voor God verleden, heden en toekomst één geheel zijn. Alles is al bekend bij Hem en staat al vast in Loeh al-Mahfoez (de Bewaarde Tafel).
Soefismequote:
1 naam is relevant hier imo; Rumi.quote:Op zondag 2 maart 2025 19:03 schreef PSVCL het volgende:
Volgens de islam is Allah buiten tijd en ruimte. Hij heeft de tijd geschapen en is er niet aan onderworpen. Dit betekent dat voor God verleden, heden en toekomst één geheel zijn. Alles is al bekend bij Hem en staat al vast in Loeh al-Mahfoez (de Bewaarde Tafel).
Soefisme benadrukt vaak dat alles al "geschreven" staat, maar dat wij als mensen binnen de illusie van tijd leven. Vanuit ons perspectief maken we keuzes, maar vanuit Gods alomvattende kennis is alles al bepaald. Dit roept de vraag op: als alles vastligt, leven we dan eigenlijk nog?
Sommige soefi-meesters beschrijven het wereldse bestaan als een droom en de dood als ontwaken. Rumi zei:
"Sterf vóór je sterft",
wat betekent dat men zijn ego en wereldse gehechtheid moet laten sterven om echte realiteit (het goddelijke) te ervaren.
Vanuit onze ervaring: We leven, maken keuzes en ervaren tijd.
Vanuit het absolute perspectief van God: Alles is al gebeurd, en ons einde is al bekend.
Sommige soefi’s zeggen zelfs dat we in een droomtoestand verkeren en pas echt zullen "ontwaken" bij de dood of het spirituele inzicht.
Koran (2:154):
"En zeg niet over degenen die ter wille van Allah zijn gedood: 'Zij zijn dood.' Nee, zij leven, maar jullie beseffen het niet."
In de materiële wereld ervaren we geboorte en dood, maar dit is slechts een overgang.
In de spirituele realiteit is er geen absolute dood, alleen transformatie.
Ons ware bestaan is niet het lichaam, maar de ziel, die altijd blijft bestaan.
Soefi’s zeggen daarom:
🌀 Wij sterven, maar wij waren nooit echt levend.
🌀 Wij leven, maar wij waren nooit echt dood.
Bekijk deze YouTube-video
Bekijk deze YouTube-video
Als het Christendom niet superieur zou zijn aan alle andere stromingen, zouden er geen miljoenen mensen naar de Christelijke wereld reizen om daar te profiteren van de vrijheden, rechten en welvaart die er is opgebouwd. Christus en het Christendom is superieur omdat het meer waarde hecht aan het menselijke leven en menselijk welzijn. Daarom lopen al die landen die niet Christelijk zijn of nog steeds gigantisch achter in termen van menselijke beschaving, of als ze dat niet doen is dat omdat ze het Christelijke westen kopiëren. Dus ja, objectief gezien is Christus en het Christendom superieur voor een mens.quote:Op zondag 2 maart 2025 23:03 schreef Mijk het volgende:
[..]
1 naam is relevant hier imo; Rumi.
"You are not a drop in the ocean, you are the entire ocean in a drop".
Niet enkel Islam beweert dit, ook het Buddhisme en Hinduisme hameren heel sterk hierop, Anatta, Leela(Lila) , de wereld is 1 groot niet-bestaand hologram, en jij bent elk karakter. God speelt 1 grote live RPG met zichzelf.
In Egyptian book of the dead, staat een phrase als; "I am one, shattered as many", verwijzende naar dit. Ook Jezus zegt hier in "Gospel of Thomas" eea over (al is dit (waarschijnlijk om vaticaan redenen) geen officieel onderdeel van de bijbel, werd het wel in dezelfde tijd gescheven).
Verder, vraag ook Hermeticism maar, Principle1 in het Hermetisme; "The All is Mind; the Universe is Mental."
En dit is wat ik iets al langer probeer te vertellen hier; élke religie heeft het over hetzelfde fenomeen, ze kunnen het alleen niet eens worden over de verhalen. Omdat het 1 "SUPERIEUR" zou moeten zijn aan het ander, en dat is precies de contradictie/valkuil van wat er speelt; Hierarchie, is een ding van het Ego, en Ego = Satan. Ego = het analytische mind, ook de "denkende" mind. Je wordt verleidt door je gedachten, en door nooit iets anders dan dat, dus als we kijken naar Christelijke uitspraken als; de duivel zal verleidelijk zijn enzovoorts, is het duidelijk dat daar de gedachten mee bedoeld worden, en dus het ego. Elke, zonde is dan ook terug te voeren op het ego, want "superieuriteit" is een gevalletje Pride, 1 van de zonden, dus iedere Christen die zegt dat het Christendom unieker, beter, hoger of verder is dan elke andere religie, maakt zich direct schuldig aan zonde.
nu kan ik hier, zoals iedereen weet, een nog 100x zo groot verhaal over afsteken, maar dit is de core essence imo.
Drogreden; "omdat de meesten het geloven is het waar". De meesten hebben ook een IQ van onder de 105quote:Op zondag 2 maart 2025 23:10 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Als het Christendom niet superieur zou zijn aan alle andere stromingen, zouden er geen miljoenen mensen naar de Christelijke wereld reizen om daar te profiteren van de vrijheden, rechten en welvaart die er is opgebouwd.
Als je niet ziet dat dit puur egoic mind is, en dus een vals pad (ironie ten top), dan wacht ik even op je reactie op mn andere post , van gister.quote:Dus ja, objectief gezien is Christus en het Christendom superieur voor een mens.
Waar slaat dit nou weer op. Waar zeg ik nou weer 'omdat de meesten het geloven is het waar'?quote:Op zondag 2 maart 2025 23:11 schreef Mijk het volgende:
[..]
Drogreden; "omdat de meesten het geloven is het waar". De meesten hebben ook een IQ van onder de 105
Welke christelijke werelden heb je het over? degenen waar de KERK en staat keihard gescheiden zijn van elkaar omdat we zien wat er gebeurt als dat niet zo is? Zie Moslim landen....
Bedoel je die?
Ik zie dat niet nee, en je post zal daar niets aan veranderen.quote:Op zondag 2 maart 2025 23:13 schreef Mijk het volgende:
[..]
Als je niet ziet dat dit puur egoic mind is, en dus een vals pad (ironie ten top), dan wacht ik even op je reactie op mn andere post , van gister.
Ja, dat welvarende deel vd wereld waar de kerken leeglopen omdat er niet veel meer van het verhaal te bakken is omdat iedereen het letterlijk neemt, mensen niet in dergelijke sprookjes geloven als het "letterlijk" genomen wordt zoals tovenarijen enzo, en men geen symboliek meer kan lezen. Die wereld bedoel je? Waar ongelovigen inmiddels al even in de meerderheid zijn omdat religies (in de cloak) zware regels opleggen.quote:Op zondag 2 maart 2025 23:13 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Waar slaat dit nou weer op. Waar zeg ik nou weer 'omdat de meesten het geloven is het waar'?
De Christelijke wereld is het westen en dan specifiek Noord-West Europa en de VS/Canada en Australië. Het relatief welvarende, vrije deel van de wereld.
Ik wacht op t antwoord, je weet welke post, anders kan ik m nog wel even linkenquote:Op zondag 2 maart 2025 23:16 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ik zie dat niet nee, en je post zal daar niets aan veranderen.
quote:
SPOILER: Unfortunate truthOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.As above, so below.
quote:Op zondag 2 maart 2025 23:03 schreef Mijk het volgende:
In Egyptian book of the dead, staat een phrase als; "I am one, shattered as many", verwijzende naar dit
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Resonates quite loudly.
"Every relgion is te product of the conceptual mind attempting to describe the mystery" ~Ram Dass.
[ Bericht 5% gewijzigd door Mijk op 03-03-2025 02:56:11 ]As above, so below.
En je hebt weer niet inhoudelijk gereageerd Ali. Sorry hoor maar dit zijn drogredenen en is onwetenschappelijk geklets. Je maakt een rangschikking van goden en zegt dat "mijn God beter is dan de jouwe". Je maatstaf is subjectief. Het is ook erg beledigend. Haatzaaiend zelfs. Ik denk er over na dit te rapporteren want dergelijke forumvervuiling is ongewenst.quote:Op zondag 2 maart 2025 23:10 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Als het Christendom niet superieur zou zijn aan alle andere stromingen, zouden er geen miljoenen mensen naar de Christelijke wereld reizen om daar te profiteren van de vrijheden, rechten en welvaart die er is opgebouwd. Christus en het Christendom is superieur omdat het meer waarde hecht aan het menselijke leven en menselijk welzijn. Daarom lopen al die landen die niet Christelijk zijn of nog steeds gigantisch achter in termen van menselijke beschaving, of als ze dat niet doen is dat omdat ze het Christelijke westen kopiëren. Dus ja, objectief gezien is Christus en het Christendom superieur voor een mens.
Daar heb ik gisteren al op gereageerd, Mijk. In het vorige deel staat dat antwoord.quote:Op zondag 2 maart 2025 23:16 schreef Mijk het volgende:
[..]
Ik wacht op t antwoord, je weet welke post, anders kan ik m nog wel even linken
ELKE religie zegt dat ze superieur zijn, (behalve de Oosterse, om redenen) , dus je hebt geen argument met "Jezus zus", of "Jezus zo", Joden zeggen weer dat zíj superieur zijn, Islam ook omdat de bijbel in de tjid veranderd is enz enz. Dus jouw argument; dat "De Christus het Superieur maakt", is evenveel waard als het argument van de Joden en/of Islam. Dus het is een drog-argument. Een mening.
Sorry, ik kreeg geen popupding daarvan, ik had t niet gezien.quote:Op maandag 3 maart 2025 08:08 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Daar heb ik gisteren al op gereageerd, Mijk. In het vorige deel staat dat antwoord.
Ha ha. Mooi altijd hoe je jouw eigen mening als zijnde objectief probeert te verkopen.quote:Op zondag 2 maart 2025 23:10 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Als het Christendom niet superieur zou zijn aan alle andere stromingen, zouden er geen miljoenen mensen naar de Christelijke wereld reizen om daar te profiteren van de vrijheden, rechten en welvaart die er is opgebouwd. Christus en het Christendom is superieur omdat het meer waarde hecht aan het menselijke leven en menselijk welzijn. Daarom lopen al die landen die niet Christelijk zijn of nog steeds gigantisch achter in termen van menselijke beschaving, of als ze dat niet doen is dat omdat ze het Christelijke westen kopiëren. Dus ja, objectief gezien is Christus en het Christendom superieur voor een mens.
Complimenten voor dit topic. Interessant.quote:
Je weet hoe ik denk over de dominante vorm van het geloof daar. Christelijk is voor mij bijbelgebaseerd, niet pausgebaseerd.quote:Op maandag 3 maart 2025 12:13 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Ha ha. Mooi altijd hoe je jouw eigen mening als zijnde objectief probeert te verkopen.
Maar je hebt gelijk hoor objectief gezien lopen ze in overwegend christelijke landen enorm veel voor in de beschaving. Het gaat namelijk zo ontzettend goed in landen als Zambia, Ethiopie en Congo. Echt waar haal je het af en toe toch vandaan...
Zambia is overwegend protestants; Ethiopië koptisch.quote:Op maandag 3 maart 2025 13:43 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Je weet hoe ik denk over de dominante vorm van het geloof daar. Christelijk is voor mij bijbelgebaseerd, niet pausgebaseerd.
Veel christelijke landen in Afrika zijn overwegend protestants.quote:Op maandag 3 maart 2025 13:43 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Je weet hoe ik denk over de dominante vorm van het geloof daar. Christelijk is voor mij bijbelgebaseerd, niet pausgebaseerd.
Ik las; "het Liberatisme"quote:Op maandag 3 maart 2025 13:55 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Veel christelijke landen in Afrika zijn overwegend protestants.
In Amerika een land waar bijvoorbeeld het adventisme heel groot is is het een puinhoop.
Zuid-korea is maar mwah mwah.
Katholieke landen vallen af. Er blijft maar een kleine westelijke christelijke wereld over dan.
Het Nederland boven de rivieren valt ook af, daar steken kinderen elkaar dood en staan er rijen bij de voedselbank.
Wat blijft erover.... Noorwegen, sinds kort rijk door Olie en gas. Ook niet echt door het Lutherarisme
Ik heb er sowieso een gedrocht ban gemaakt. Lutheranisme is het uiteraard.quote:
ik hoorde banned.quote:Op donderdag 6 maart 2025 15:55 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Ik heb er sowieso een gedrocht ban gemaakt. Lutheranisme is het uiteraard.
Waar zit Libertarisch eigenlijk?
Dat was opgeheven. Hij is hier wel langs geweest na z'n ban. Maar van korte duur.quote:
Natuurlijk, Rumi's geschriften zijn tijdloos,daarom ben ik ook groot fan van hem. Één der grootsten, in poëtisch symboliek over hoe het universum werkt, en hij wist dit damn well. Net als Jezus, net als Buddha, net als Adyashanti, net als Krishnamurti, net als Meister Eckhart, net als Ram Dass, net als Carl Jung... deze mensen, opvallend genoeg zijn ze allemaal "bekend" om hun content, állemaal uit verschillende religies, állemaal uit verschillende culturen, maar opvallend genoeg, wisten ze ook állemaal hetzelfde. Noem bijv maar een andere "imam" (zoals Rumi(Moslim-Sufi) dus, of Meister Eckhart(Christen-Mystic)) uit 1100... weet jij er 1 uit je hoofd?quote:Op vrijdag 21 maart 2025 01:36 schreef EttovanBelgie het volgende:
liefdesgedicht van Rumi gelezen.
Hij beschreef mijn verliefdheid en liefde voor mijn vrouw dus al eeuwen geleden
Ben Moslim ja maar spreek of versta geen Arabisch helaas. Heb Amazigh (Berber) rootsquote:Op dinsdag 1 april 2025 18:03 schreef Mijk het volgende:
[..]
Ben je moslim als ik vragen mag? En zo ja, versta je arabisch?
Jij lijkt klaargestoomd voor filosofische en religieuze gesprekken als ik dat zo hoor.quote:Op dinsdag 1 april 2025 20:46 schreef matigeuser het volgende:
Als Allah al precies weet wat er allemaal gebeuren gaat, dan weet hij ook dat ik straks ga zondigen door aan mijn pik te gaan trekken. Beetje raar dat ik daar dan nog voor gestraft moet worden.
Jij kiest er zelf voor om aan je pik te trekken. Je kan het ook niet doen.quote:Op dinsdag 1 april 2025 20:46 schreef matigeuser het volgende:
Als Allah al precies weet wat er allemaal gebeuren gaat, dan weet hij ook dat ik straks ga zondigen door aan mijn pik te gaan trekken. Beetje raar dat ik daar dan nog voor gestraft moet worden.
Nee zo werkt het niet. Ofwel God weet niet precies welke keuze ik ga maken en ik heb dus een keuze want de toekomst staat nog niet vast. Dat wil dus zeggen dat God niet precies weet hoe de toekomst eruit gaat zien.quote:Op dinsdag 1 april 2025 23:01 schreef PSVCL het volgende:
[..]
Jij kiest er zelf voor om aan je pik te trekken. Je kan het ook niet doen.
Dat alles al bekend is bij God beďnvloed niet de keuze om een zonde te plegen.
Ja zeker. Een van mijn grote hobby'squote:Op dinsdag 1 april 2025 22:21 schreef Mijk het volgende:
[..]
Jij lijkt klaargestoomd voor filosofische en religieuze gesprekken als ik dat zo hoor.
Ik zie waar je vandaan komt, en dit is logisch in onze ogen idd, een dualistisch denkbeeld; het 1, of het ander. Maar om even verder filosofie erin te gooien;quote:Op woensdag 2 april 2025 09:47 schreef matigeuser het volgende:
[..]
Nee zo werkt het niet. Ofwel God weet niet precies welke keuze ik ga maken en ik heb dus een keuze want de toekomst staat nog niet vast. Dat wil dus zeggen dat God niet precies weet hoe de toekomst eruit gaat zien.
Of God weet wel precies hoe de toekomst eruit gaat zien en weet dus ook al precies welke keuze ik ga maken. En derhalve is het ook geen keuze meer maar volg ik gewoon het voorbestemde pad wat God heeft uitgestippeld.
Het is of het een of het ander.
Het zou inderdaad kunnen dat er nog dingen mogelijk zijn die wij niet voor ogen kunnen houden.quote:Op woensdag 2 april 2025 11:35 schreef Mijk het volgende:
[..]
Ik zie waar je vandaan komt, en dit is logisch in onze ogen idd, een dualistisch denkbeeld; het 1, of het ander. Maar om even verder filosofie erin te gooien;
Wellicht is dit eenzelfde iets als de 8bit Nintendo Mario, diepte uit proberen te leggen, zou hij je begrijpen? Even hypothetisch? Zou er diepte kúnnen zijn, of zou hij ook zeggen; tis LENGTE, BREEDTE..... klaar.
Als je deze doortrekt naar jezelf, zou je je af kunnen vragen; weet jij hoe het is om in een 4 of 5 (ruimtelijk) dimensionale wereld te leven?
Dus ik zie de logica en redenatie die voor een menselijk brein volledig klopt, maar is het daadwerkelijk zo dat het niet buiten dat om kan? Net zoals diepte niet denkbaar is voor Mario.
Ja, ik weet zelf niet zo goed wat ik daarvan moet denken. Ik moet zeggen dat ik wel vaker nagedacht heb over de het idee "is dit al een film die gewoon al gebeurd is, en zijn we slechts observer hiervan"? Dat is wel een interessante om over na te denken opzich. En dan niet gezien vanuit "super natural powers" enzo, maar gewoon het concept ansich.quote:Op woensdag 2 april 2025 14:45 schreef matigeuser het volgende:
[..]
Het zou inderdaad kunnen dat er nog dingen mogelijk zijn die wij niet voor ogen kunnen houden.
Maar ik reageer op de OP van TS, die claimt dat Allah alles al weet. Zulke harde claims mogen niet zonder tegenargumentatie worden gedaan vind ik. Zijn logica is niet beter dan die van mij.
Behalv dan misschien 'ja god he, die weet en kan alles dus...'
SPOILER: Bonus content, Rumi's Masnavi, verfilmd in Bab'AzizOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.As above, so below.
Wat ben je gegroeidquote:Op woensdag 19 maart 2025 01:12 schreef PSVCL het volgende:
- Surah 2:54: En ˹herinner˺ toen Mozes tegen zijn volk zei: "O mijn volk! Jullie hebben jezelf zeker onrecht aangedaan door het kalf te aanbidden, dus keer je in berouw tot je Schepper en dood dan julliezelf. Dat is het beste voor jullie in de ogen van je Schepper." Toen accepteerde Hij je berouw. Zeker is Hij de Aanvaarder van Berouw, de Meest Genadevolle.
de innerlijke strijd is de ware jihad (jihad al-nafs,Jihad tegen het ego). Het "doden" waarover in het vers wordt gesproken, is een symbolische slachting van het ego en een oproep tot volledige overgave aan God. Dit is een fundamenteel Soefi-principe:
Sterven voordat je sterft (Mūtu qabla an tamūtu) - dat wil zeggen, jezelf spiritueel zuiveren en je ego laten "sterven" voordat je fysieke dood komt.
-Soera 2:56 Toen brachten Wij u na uw dood weer tot leven**, zodat u misschien dankbaar zou zijn.**
Deze "dood" is een spirituele staat van afstand van God - een dood van het hart veroorzaakt door arrogantie en onwetendheid.
Hun wederopstanding verwijst naar het terugkeren naar spiritueel bewustzijn door Gods genade.
👉 Ware dood is God vergeten. Wederopstanding is ontwaken in Zijn aanwezigheid.
Genade boven straf
"Hij bracht hen terug tot bewustzijn nadat de slagen van straf hen overweldigden om het decreet voor hen te vervullen en [Gods] manier van vergeven van zonden te implementeren."
Dit benadrukt dat Gods genade altijd Zijn straf overtreft.
De Israëlieten werden niet vernietigd, maar kregen een tweede kans.
Ibn Arabi: "God doodt het hart van de arrogante om het in nederigheid te doen herleven."
Ibn Arabi: "De ware dood is niet de dood van het lichaam, maar de dood van het zelf (nafs). Wie zichzelf doodt voor de dood, zal waarlijk leven."
Rumi: Sterf, sterf! Sterf in deze liefde!
Als je sterft in deze liefde, zal je ziel herleven."
"Sterf, sterf! Breek de ketenen van het ego!
Als je sterft voor het ego, zal je de Ene bereiken.
God weet idd welke keuzes we zullen maken, maar dwingt ons niet om ze te maken. We hebben de mogelijkheid om te kiezen tussen goed en kwaad, gehoorzaamheid/ongehoorzaamheid. Uiteindelijk is alles een test en zijn de keuzes je maakt bepalen je pad en spirituele ´´station´.quote:Op woensdag 2 april 2025 09:47 schreef matigeuser het volgende:
[..]
Nee zo werkt het niet. Ofwel God weet niet precies welke keuze ik ga maken en ik heb dus een keuze want de toekomst staat nog niet vast. Dat wil dus zeggen dat God niet precies weet hoe de toekomst eruit gaat zien.
Of God weet wel precies hoe de toekomst eruit gaat zien en weet dus ook al precies welke keuze ik ga maken. En derhalve is het ook geen keuze meer maar volg ik gewoon het voorbestemde pad wat God heeft uitgestippeld.
Het is of het een of het ander.
quote:This is why practices like muhasabah (self-accounting) are so important, as taught by Shaykh Nurjan (QS). We reflect on our actions, understanding that difficulties might arise from our own bad character or wrong choices, or they might be tests from Allah ﷻ to elevate us. We are responsible for our actions, which is why seeking forgiveness (istighfar) is essential.
Our purpose, guided by Shaykh Nurjan's (QS) teachings, is to use this free will to choose the path of love, service, and submission to Allah ﷻ, striving to follow the example of Prophet Muhammad ﷺ. We build our souls, our spiritual "ships," through faith, good actions, and patience in tests, navigating back towards our Creator.
So, while Allah ﷻ knows our destination, the journey and the choices we make along the way are ours. His infinite knowledge is a testament to His greatness, and our free will is a testament to the responsibility He has entrusted us with.
Dit kan gewoon niet en is tegenstrijdig. Als god alles al weet over de toekomst, dan staat deze dus vast. Als morgen een idiote Rus op een verkeerd knopje duwt en we de hele aarde kapotnuken dan houdt de mensheid morgen op te bestaan. Als god dit allemaal al aan zag komen dan was deze hele 'test' dus voor niets geweest.quote:Op woensdag 2 april 2025 21:15 schreef PSVCL het volgende:
[..]
God weet idd welke keuzes we zullen maken, maar dwingt ons niet om ze te maken. We hebben de mogelijkheid om te kiezen tussen goed en kwaad, gehoorzaamheid/ongehoorzaamheid. Uiteindelijk is alles een test en zijn de keuzes je maakt bepalen je pad en spirituele ´´station´.
Bij God is alles al bekend (is niet tijdgebonden)..het verleden, heden, toekomst en alle uitkomsten. Alleen de vrije wil heeft hij de mensheid gegeven...
(7:172) And ˹remember˺ when your Lord brought forth from the loins of the children of Adam their descendants and had them testify regarding themselves. ˹Allah asked,˺ “Am I not your Lord?” They replied, “Yes, You are! We testify.” ˹He cautioned,˺ “Now you have no right to say on Judgment Day, ‘We were not aware of this.’
In de islam geloven we dat de zielen van mensen al bestonden voordat ze hun fysieke vorm kregen en de mensheid toen een verbond ('Ahd) heeft gesloten met God.
Ergens ben ik t hiermee eens, die laatste zin, want ik vind dat zelf ook een contradictie, maar ik sluit inmiddels niet zoveel meer uit sinds ik dmv ervaring geforceerd werd uit het atheisme te stappen, en nu meer in de Omnistische hoek zit.quote:Op donderdag 3 april 2025 13:07 schreef matigeuser het volgende:
[..]
Dit kan gewoon niet en is tegenstrijdig. Als god alles al weet over de toekomst, dan staat deze dus vast. Als morgen een idiote Rus op een verkeerd knopje duwt en we de hele aarde kapotnuken dan houdt de mensheid morgen op te bestaan. Als god dit allemaal al aan zag komen dan was deze hele 'test' dus voor niets geweest.
Je kunt niet én vrije wil hebben én voortbestemdheid.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |