Wij doen dit grofweg ook zo. Kan niet echt zeggen dat het nu heel veel helpt, maar het is wel een stuk gezelliger aan tafelquote:Op zondag 16 maart 2025 17:00 schreef NicolasJoy het volgende:
Wij lopen inmiddels bij een kinderdiëtist. Van een matige, kieskeurige eter zijn we inmiddels wel redelijk naar zorgwekkend gegaan. Onze kleuter ging fantastisch goed op de borstvoeding, vond de hapjes interessant, maar was daar een 'kritische eter'. Sindsdien vallen er steeds meer zaken af, komt er niets bij. Ze eet hier geen aardappels, geen rijst, geen pasta. Geen groente, amper fruit (eigenlijk alleen appel). Amper vlees, amper vis. Momenteel komt de energie van rijstwafels, skyr, broodjes en appel(moes). Heel frustrerend ook. Hier de gezelligheid ook volledig voorbij. Strijd gevoerd van ~ 1,5 tot 4,5 jaar oud. Aangekaart bij de schoolverpleegkundige, van daaruit naar de jeugdarts en van daaruit naar een samenwerkingsverband van diëtist, logopedist en orthopedagoog. Hopelijk snel naar de kern en dan één hulpverlener.
Voor mijn gevoel was het eerst gewoon vooral zin in lekkers (suiker, snoep, koek e.d.), maar ze heeft behoorlijk voorkeuren. Ook dingen als friet (te zacht, te hard, donker stukje), pannenkoeken (te zacht, te harde randjes) zitten avonden bij dat ze het helemaal niet eet.
Wij zijn nu even volledige terug naar de basis. Andere plek aan tafel (niet 'op de kopse kant', daar schijnen de meest kritische eters te zitten) zodat ze minder 'in the picture' staat. Volledig loslaten wat ze wel of niet eet. Gewoon aanbieden, afspreken hoe lang je aan tafel zit en na die tijd afruimen zonder aandacht te besteden aan wat ze wel of niet heeft gegeten. Niet meer spreken over lekker of vies. Hoogstens over hoe iets aanvoelt qua structuur (eten ontdekken). "Hoe ruikt het?" "Hoe voelt het?" "Hoe voelt het in je mond?". (Logische, maar toch...) geen schermen aan tafel. Zowel bij jezelf als bij je kind. Tablet is er snel bijgepakt om het toch gezellig te maken.
Kort gezegd; we eten zoveel mogelijk samen als gezin. We houden het gezellig (niet boos worden, verhalen over de dag vertellen), we eten maximaal 20-30 minuten, we kletsen over van alles, we eten met plezier. We eten wat de pot schaft (niet iets speciaal klaar maken voor de kritische eter, ook niet voor jezelf!), schermen dus uit, knoeien mag. Als ouder het goede voorbeeld geven. En we hebben nu dan altijd één ding op tafel staan dat ze sowieso lust (appel, rijstwafel, appelmoes, broodje, cracker o.i.d.) waar iedereen van mag pakken als 'extra'. Dan wordt er sowieso iets gegeten bij de maaltijd en eten doet eten hopen we dan.
We zijn er pas kort mee bezig, dus nog niet heel veel ervaring om te delen. Helaas nog geen stappen gezet ook. Maar wie weet heeft iemand er iets aan hier!
Interessant wat je zegt! Ik heb geen idee of het met structuur te maken heeft want brood en fruit eet hij (meestal) wel moeiteloos, hoewel daar dus ook wel dingen afvallen. Als we het aan hem vragen dan kan hij het zelf ook niet uitleggen. Ik ga het in ieder geval in de gaten houdenquote:Op zaterdag 15 maart 2025 17:42 schreef MevrouwCactus het volgende:
@:MaJo
Ik herken erg wat je schrijft. De variatie werd steeds minder, Sjaak wilde alleen nog brood met beleg (we konden kiezen uit 3 soorten), avondeten lustte hij alleen komkommer en iets met kip.
Je hebt er niets aan, maar ik herken het dus.
We hebben het losgelaten. Hem laten eten wat hij koos en gehoopt dat het weer goed kwam. Vanaf zijn 7e probeert hij weer af en toe iets en hij heeft nu best wel weer wat aan zijn repertoire toegevoegd. Het houdt nog niet over, maar hij eet iets gevarieerder.
Kijk bij Aapie eens of het met textuur te maken heeft. Je schrijft ook in het hb-topic. Veel hb-ers zijn overgevoelig op (enkele of meerdere) zintuiglijke gebieden. Het kan zijn dat hij tactiel overgevoelig is in zijn mond. Het kan ook aan overprikkeling gedurende de dag liggen, dat hij ‘s avonds eigenlijk teveel overprikkeld is om te eten.
Wij gaan volgende week eens testen hoe het werkt met meteen uit school warm eten. Dan is hij in ieder geval op z'n hongerigst dus kan hij niet met de gebruikelijke excuses aankomen: ik heb geen honger/ik ben moe. Eens kijken hoe dat werkt!quote:Op zaterdag 15 maart 2025 20:09 schreef Gogo83 het volgende:
Hier ook veel herkenning, mijn oudste eet ook zo slecht. Bij hem is het vooral een structuurkwestie. Wat groente betreft eet hij eigenlijk alleen tomatensaus en komkommer. Sommige andere groente lustte hij wel maar inmiddels niet meer. Wij blijven wel aanbieden, want soms verrast ie ons zomaar door weer eens wat te proeven. Daarnaast is er sowieso altijd eten wat hij wel lust. Want met honger gaat ie helemaal niks proeven. Ik ken ook iemand waar het goed werkte om nieuw eten vooral overdag aan te bieden, meestal in het weekend dus, want minder moe was beter proeven.
Dit is ons verhaal, 1 op 1. Gisteren hadden we chili con carne en ik had speciaal voor hem tomaatjes en mais er los bij gedaan omdat hij dat zeker lust. En een bakje appelmoes. Hij weigerde de appelmoes en de chili con carne, geen hap ging er in. Hij wilde alleen tomaatjes maar we hebben hem zo lang laten zitten totdat hij ook de mais op had. Dat kan gerust een uur duren. Misschien moeten wij ook maar met tijd gaan werken, na een half uur is het gewoon klaar. Aan de andere kant ben ik ook best een langzame eter en wil ik ook niet dingen gaan forceren. Zo frustrerend allemaal. We hebben hem ook uitgelegd dat we absoluut niet willen straffen, we willen gewoon dat hij gezond is.quote:Op zondag 16 maart 2025 17:00 schreef NicolasJoy het volgende:
Wij lopen inmiddels bij een kinderdiëtist. Van een matige, kieskeurige eter zijn we inmiddels wel redelijk naar zorgwekkend gegaan. Onze kleuter ging fantastisch goed op de borstvoeding, vond de hapjes interessant, maar was daar een 'kritische eter'. Sindsdien vallen er steeds meer zaken af, komt er niets bij. Ze eet hier geen aardappels, geen rijst, geen pasta. Geen groente, amper fruit (eigenlijk alleen appel). Amper vlees, amper vis. Momenteel komt de energie van rijstwafels, skyr, broodjes en appel(moes). Heel frustrerend ook. Hier de gezelligheid ook volledig voorbij. Strijd gevoerd van ~ 1,5 tot 4,5 jaar oud. Aangekaart bij de schoolverpleegkundige, van daaruit naar de jeugdarts en van daaruit naar een samenwerkingsverband van diëtist, logopedist en orthopedagoog. Hopelijk snel naar de kern en dan één hulpverlener.
Voor mijn gevoel was het eerst gewoon vooral zin in lekkers (suiker, snoep, koek e.d.), maar ze heeft behoorlijk voorkeuren. Ook dingen als friet (te zacht, te hard, donker stukje), pannenkoeken (te zacht, te harde randjes) zitten avonden bij dat ze het helemaal niet eet.
Wij zijn nu even volledige terug naar de basis. Andere plek aan tafel (niet 'op de kopse kant', daar schijnen de meest kritische eters te zitten) zodat ze minder 'in the picture' staat. Volledig loslaten wat ze wel of niet eet. Gewoon aanbieden, afspreken hoe lang je aan tafel zit en na die tijd afruimen zonder aandacht te besteden aan wat ze wel of niet heeft gegeten. Niet meer spreken over lekker of vies. Hoogstens over hoe iets aanvoelt qua structuur (eten ontdekken). "Hoe ruikt het?" "Hoe voelt het?" "Hoe voelt het in je mond?". (Logische, maar toch...) geen schermen aan tafel. Zowel bij jezelf als bij je kind. Tablet is er snel bijgepakt om het toch gezellig te maken.
Kort gezegd; we eten zoveel mogelijk samen als gezin. We houden het gezellig (niet boos worden, verhalen over de dag vertellen), we eten maximaal 20-30 minuten, we kletsen over van alles, we eten met plezier. We eten wat de pot schaft (niet iets speciaal klaar maken voor de kritische eter, ook niet voor jezelf!), schermen dus uit, knoeien mag. Als ouder het goede voorbeeld geven. En we hebben nu dan altijd één ding op tafel staan dat ze sowieso lust (appel, rijstwafel, appelmoes, broodje, cracker o.i.d.) waar iedereen van mag pakken als 'extra'. Dan wordt er sowieso iets gegeten bij de maaltijd en eten doet eten hopen we dan.
We zijn er pas kort mee bezig, dus nog niet heel veel ervaring om te delen. Helaas nog geen stappen gezet ook. Maar wie weet heeft iemand er iets aan hier!
Ze hebben ons aangegeven dat 20-30 minuten 'eettijd' voor een kind al best wel lang is. Dus dat een uur aan tafel blijven zitten in de hoop dat er toch maar wat eten ingaat verspilde tijd en moeite is. Zonde van de tijd aan tafel voor jezelf, de (vrije) tijd van je kind en bovenal ook de frustratie die je er zelf een uur lang aan hebt. Timer aan (als dat werkt, hier niet) en 5 minuten vooraf waarschuwen dat het bord van tafel gaat over 5 minuten. Wat er dan nog ligt is jammer dan. Uiteraard als hij nét dan lekker zit te eten duren die 5 minuten net een minuutje of wat langer.quote:Op vrijdag 21 maart 2025 15:01 schreef MaJo het volgende:
[..]
Dit is ons verhaal, 1 op 1. Gisteren hadden we chili con carne en ik had speciaal voor hem tomaatjes en mais er los bij gedaan omdat hij dat zeker lust. En een bakje appelmoes. Hij weigerde de appelmoes en de chili con carne, geen hap ging er in. Hij wilde alleen tomaatjes maar we hebben hem zo lang laten zitten totdat hij ook de mais op had. Dat kan gerust een uur duren. Misschien moeten wij ook maar met tijd gaan werken, na een half uur is het gewoon klaar. Aan de andere kant ben ik ook best een langzame eter en wil ik ook niet dingen gaan forceren. Zo frustrerend allemaal. We hebben hem ook uitgelegd dat we absoluut niet willen straffen, we willen gewoon dat hij gezond is.
's Ochtends heeft hij uiteraard hartstikke honger en eet dan 3 boterhammen. Ik wil ook niet dat mijn kind met honger naar bed gaat, maar ik lees overal (en ook in jouw verhaal) dat je dus niet iets anders aan moet bieden. Lastig hoor
Oh jaquote:Op woensdag 30 april 2025 09:49 schreef Aure het volgende:
De wijk of de dierentuin? Ik ken ze allebei
Haha ja is er wel! Er staat er sowieso eentje in oceanium, bij de pinguïns, maar als je oceanium in gaat kom je daar vanzelf langs. En er staat er ook eentje buiten langs het voetpad als je vanaf de hoofdingang naar het Afrikagedeelte loopt. En in het azie/Afrika gedeelte zou ik het eigenlijk niet weten of daar ergens een fotobooth zit.quote:Op woensdag 30 april 2025 12:32 schreef Ceviche het volgende:
[..]
Oh ja
De dierentuin
Ik was daar 2-4 jaar geleden en toen hebben we zo'n leuke foto laten maken, bij zo'n automatisch ding, we konden zelf een achtergrond kiezen enzo (soort greenscreen). Leuke foto van onze peuter tussen de bevers gemaakt. We gaan vrijdag weer naar de dierentuin en ik wil weer graag zo'n foto, maar bestaat dat nog wel? En waar zit dat ongeveer? Ik kan er niks over vinden.
Ik wil geen tijd verspillen door te zoeken als het er niet meer is, maar ik wil het ook niet mislopen als het er nog wel is
Super, dank je wel! Ik wist alleen nog dat het ergens in dat deel van het park was maar dat is een derde van de hele dierentuin dus nu kan ik gerichter kijkenquote:Op woensdag 30 april 2025 14:07 schreef Aure het volgende:
[..]
Haha ja is er wel! Er staat er sowieso eentje in oceanium, bij de pinguïns, maar als je oceanium in gaat kom je daar vanzelf langs. En er staat er ook eentje buiten langs het voetpad als je vanaf de hoofdingang naar het Afrikagedeelte loopt. En in het azie/Afrika gedeelte zou ik het eigenlijk niet weten of daar ergens een fotobooth zit.
[ afbeelding ]
Achteraf was het niet te missen eigenlijkquote:Op woensdag 30 april 2025 14:07 schreef Aure het volgende:
[..]
Haha ja is er wel! Er staat er sowieso eentje in oceanium, bij de pinguïns, maar als je oceanium in gaat kom je daar vanzelf langs. En er staat er ook eentje buiten langs het voetpad als je vanaf de hoofdingang naar het Afrikagedeelte loopt. En in het azie/Afrika gedeelte zou ik het eigenlijk niet weten of daar ergens een fotobooth zit.
[ afbeelding ]
Ze zijn inderdaad niet echt te missenquote:Op zaterdag 3 mei 2025 15:25 schreef Ceviche het volgende:
[..]
Achteraf was het niet te missen eigenlijkbedankt voor je tips want die in het oceanium kende ik niet dus die hebben we ook maar meegepikt.
Die foto's hangen zo leuk op de koelkastverder ben ik geen photobooths tegengekomen, eigenlijk wel apart dat ze er twee zo dicht bij elkaar hebben.
Was wel weer een leuk dagje uit, ondanks dat kleuter echt nul interesse in dieren blijkt te hebben. Over twee weken gaan ze erheen op schoolreisje, hopelijk komt hij in een speeltuingroepje
Wat een goed idee voor een feestje daar. Hebben ze dan inmiddels wat vaste onderdelen die ze standaard willen zien/doen of gaan jullie elke keer weer ergens anders heen?quote:Op dinsdag 6 mei 2025 14:02 schreef Aure het volgende:
[..]
Ze zijn inderdaad niet echt te missentoch fijn dat je ze hebt gevonden
Meestal eindigen ze met zo'n schoolreisje toch vrij snel wel in de speeltuin. Komt vast goed!
Ik denk dat wij misschien morgen even een flitsbezoekje doen aan de dierentuin. De jongens vinden het daar echt fantastisch. We doen er binnenkort ook het kinderfeestje van de oudste
Fijn!quote:Op woensdag 7 mei 2025 12:14 schreef ToT het volgende:
Ik lees hier over moeilijke eters?
Mini-ToT lustte tot voor kort alleen maar sla, paprika, broccoli en komkommer wat groenten betreft.
Ik heb heel veel op hem in zitten praten over wat voeding met je doet qua gezondheid, groei en ontwikkeling (op een interessante manier, niet preken). Ik heb regelmatig verteld dat variatie erg belangrijk is omdat in de ene soort groente dit zit, en in de andere weer dat.
Kort geleden was zijn ambulante begeleiding er weer (hij heeft autisme) en ik heb tegen haar verteld dat ik me wel wat zorgen maak over dat hij zo beperkt eet. We hebben onderling zitten praten over de situatie terwijl hij gewoon in de kamer was.
1 of 2 dagen later: "Papa? Ik wil vanavond een groente eten die ik NIET lekker vind!"!!!
Sugar snaps gekocht, die heeft hij wel eens eerder ietsjes geprobeerd door alleen zijn tanden er wat in te zetten en daarna gelijk weer weg te leggen.
Sugar snaps gestoomd en ik heb gezegd dat hij deze keer echt een hap moest nemen, goed moest kauwen en het moest doorslikken. Ik wist wel zeker dat hij het wel prima zou kunnen eten als hij het zou proberen.
"Hmmm papa, deze vind ik best wel lekker!"
En gisteren heeft hij van die dunne sperziebonen gegeten, ook gestoomd!
Hij eet alleen nog wel steeds onvoorstelbaar traag; het kan zo 2 uur duren voor hij zijn bordje leeg heeft.
Misschien toch maar weer de kookwekker gaan gebruiken: 10 minuten aan tafel, 5 minuten spelen, weer 10 minuten aan tafel.
Dat is ook alweer achterhaald. Luizen gaan echt alleen rechtstreeks over. Je hoeft ook geen knuffels meer te wassen enzo.quote:Op woensdag 7 mei 2025 12:46 schreef Ceviche het volgende:
Misschien preventief uitleg geven over geen andere kinderen knuffelen of mutsen delen enzo, wij hadden vroeger op school van die luizenzakken om je jas in te doen om te voorkomen dat je zo besmet wordt maar ik geloof daar zelf ook niet echt in
Ja precies, in secties aanbrengen en kammen, dan kom je echt wel door het dikste haar heen.quote:Op woensdag 7 mei 2025 12:58 schreef Aure het volgende:
Preventief is er niks wat helpt tegen hoofdluis. Ja een keer per week ofzo kammen zodat je er op tijd bij bent. Dat is rot met krullen maar dat zou het enige zijn wat je kan doen om het iig vroegtijdig op te sporen. Echt voorkomen kan je het niet (ja niet in elkaars haren hangen, maarja, het zijn kinderen). En als ie echt hoofdluis heeft doe ik bij mijn krullenbol meteen in de dimeticon en daarmee ook kammen. Omdat het net olie is kamt het uiteindelijk wel prima door.
Ik zie deze reactie nu pas, thanks! Hoe kwamen jullie bij PMT uit? Ik herken wel dingen in mijn zoon, ik denk namelijk echt niet dat het kwade wil is maar dat hij gewoon echt blokkeert. Hij kan het zelf ook niet goed uitleggen, alleen dat hij het echt niet wil. Ik ga me eens verder verdiepen in PMTquote:Op maandag 24 maart 2025 09:13 schreef Deepfreeze het volgende:
Ik hoor hier niet, maar mijn puber was ook zo kieskeurig. Broodjes met chocopasta, aardappelpuree en bananen was een poos zijn basisvoer. Dat begon direct al vanaf de eerste hapjes tot einde basisschool
Inmiddels is het een puber(met hb) die bij bijna alles de bodem van de pan leeg geschraapt.
Hier bleek het een stuk emotie te zijn. Eten kon echt lekker zijn, en als het dat niet was, was het vies. En met zijn gebrek aan emotieregulatie blokkeerde hij dan volledig. En aangezien er weinig doorsnee eten echt mega lekker is, bleef er weinig over. Ik ga niet elke dag pannenkoeken bakken.
Hij heeft PMT gehad omdat hij met zijn gebrek aan emotieregulatie problemen had met dingen op school en thuis.
Na pmt is hij eigenlijk ook goed gaan eten. We merken sowieso dat hij honger beter herkend, bij matige dingen niet meer paniekt en ook dingen durft te proberen omdat zijn emoties hem niet 'overnemen' als het toch vies blijkt.
Maar die strijd tot die tijd is niet fijn. Van de hele dag maar laten eten wat hij wil. Tot strak 3 maaltijden van maximaal 30 minuten en 3 tussendoortjes van max 15 minuten. Honger laten lijden of toch maar meer ongezond voedsel erin. Niks hielp tot die emoties mee wilden werken.
We liepen destijds vast op school, volgens hun door zijn HB, maar voor mij gevoel was het gewoon iets breders. MevrouwCactus, van dit forum raadde me toen dit aan. School/orthopedagoog/sociaal wijkteam wilde hem eigenlijk naar een HB-coach, maar dat leek me nogal een onhandige taktiek voor een kind dat juist problemen op andere vlakken had.quote:Op woensdag 7 mei 2025 15:56 schreef MaJo het volgende:
Ik zie deze reactie nu pas, thanks! Hoe kwamen jullie bij PMT uit? Ik herken wel dingen in mijn zoon, ik denk namelijk echt niet dat het kwade wil is maar dat hij gewoon echt blokkeert. Hij kan het zelf ook niet goed uitleggen, alleen dat hij het echt niet wil. Ik ga me eens verder verdiepen in PMT
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Alleen thuis vind ik ook niet erg, we douchen tenslotte ook samen etc., maar niet bij andere kinderen, op school of bij het buiten spelen.quote:Op zaterdag 17 mei 2025 17:33 schreef Seven. het volgende:
Colin doet dit thuis op dagelijkse basis, we halen onze schouders er over op. Maar op school is het wel een verhaal inderdaad... Lastig Taxi. Denk dat je adequaat gereageerd hebt. Hopelijk is het kwartje gevallen.
Wat wordt er verwacht van vijfjarigen in de US? Ben je bang dat er teveel gevraagd wordt? De kans is best aanwezig dat ze wel enorme sprongen gaat maken, sowieso is het verschil tussen 4 en 5-jarigen echt enorm. Zo'n 5-jarige kan al heel wat als ze op de juiste manier bevraagd wordt.quote:Op zondag 18 mei 2025 02:27 schreef Smart_ass het volgende:
@:Seven. hoe gaat het trouwens met Colin op school? Heb je een fijne school gevonden?
Bubbles begint na de zomer éindelijk. Ik vind het wel vrij heftig wat ze hier al verwachten van kinderen van 5, maar het zal allemaal wel loslopen. We zijn nu maar aan het oefenen met het alfabet en het schrijven van haar naam.
Ik ben er sinds vandaag achter dat er ook eentje in de binnenspeeltuin staatquote:Op zaterdag 3 mei 2025 15:25 schreef Ceviche het volgende:
[..]
Achteraf was het niet te missen eigenlijkbedankt voor je tips want die in het oceanium kende ik niet dus die hebben we ook maar meegepikt.
Die foto's hangen zo leuk op de koelkastverder ben ik geen photobooths tegengekomen, eigenlijk wel apart dat ze er twee zo dicht bij elkaar hebben.
Was wel weer een leuk dagje uit, ondanks dat kleuter echt nul interesse in dieren blijkt te hebben. Over twee weken gaan ze erheen op schoolreisje, hopelijk komt hij in een speeltuingroepje
Hoe gaat dat met omkleden dan? Neem aan dat dat niet door de docent wordt gedaan?quote:Op woensdag 16 juli 2025 09:53 schreef Hupje het volgende:
Dat verschilt echt per zwembad / zwemles aanbieder. Mijn ervaring als lesgever is dat de zwemles veel effectiever is als er geen ouders op de kant zitten, minder afleiding.
Bij ons mogen ouders de eerste zwemles erbij zijn en verder maar 3x per jaar... Ook niet een gedeelte van de les. Uitzonderingen kunnen altijd gemaakt worden, als we zien dat een kind het nodig heeft. Maar dat is zelden.
Ik lever kind af in zwembroek met onesie erover bij de kleedkamer of loop even mee. En na de les omkleden/afdrogen ben ik er gewoon bij.quote:Op woensdag 16 juli 2025 09:55 schreef roos94 het volgende:
[..]
Hoe gaat dat met omkleden dan? Neem aan dat dat niet door de docent wordt gedaan?
Het aanbod is niet zo groot waar ik woon.quote:Op woensdag 16 juli 2025 15:53 schreef Elleska het volgende:
Omdat kinderen afgeleid raken als hun ouders kijken en dat wil je juist niet in het water. Bij de kijklessen is dat effect inderdaad duidelijk te merk.
Dan hebben we het nog niet eens over een enkele ouder die niet netjes vanaf een afstand kan kijken maar zich overal mee bemoeit waardoor de badjuf/badmeester afgeleid raakt. Als de ene mag kijken dan mag een ander het ook dus die mensen krijg je er dan gratis bij. Zo min mogelijk afleiding is voor iedereen het veiligste.
Bij de basisschool blijf je er toch ook niet de hele dag bij om mee te kijken?
Als je het bij zwemles echt niet ziet zitten dan zoek je een zwembad waarbij je wel mag kijken.
Klopt, volledig rationeel is het misschien ook niet. Maar toch vind ik het prettig om - zoals bij m'n dochter - achter een raam met folie met kijkspleten erin of vanaf een scherm af en toe te kunnen kijken.quote:Op zaterdag 19 juli 2025 11:26 schreef Elleska het volgende:
Logische angst maar even realistisch gezien: Hoe vaak verdrinken kinderen tijdens een zwemles zonder ouders erbij? Het risico is een stuk groter buiten het zwembad en om dat risico te verkleinen is zwemles belangrijk.
Een juf die onaardig doet kan je ook tegenomen bij de opvang en school.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |