abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Miss 200.000.000! woensdag 16 juli 2025 @ 09:55:21 #51
367000 roos94
pi_218226466
quote:
0s.gif Op woensdag 16 juli 2025 09:53 schreef Hupje het volgende:
Dat verschilt echt per zwembad / zwemles aanbieder. Mijn ervaring als lesgever is dat de zwemles veel effectiever is als er geen ouders op de kant zitten, minder afleiding.
Bij ons mogen ouders de eerste zwemles erbij zijn en verder maar 3x per jaar... Ook niet een gedeelte van de les. Uitzonderingen kunnen altijd gemaakt worden, als we zien dat een kind het nodig heeft. Maar dat is zelden.
Hoe gaat dat met omkleden dan? Neem aan dat dat niet door de docent wordt gedaan?
pi_218226573
quote:
0s.gif Op woensdag 16 juli 2025 09:55 schreef roos94 het volgende:

[..]
Hoe gaat dat met omkleden dan? Neem aan dat dat niet door de docent wordt gedaan?
Ik lever kind af in zwembroek met onesie erover bij de kleedkamer of loop even mee. En na de les omkleden/afdrogen ben ik er gewoon bij.

Wij mogen er de eerste les en iedere les voor de vakantie bij zijn (kijkles) en de les voor de zomervakantie mag je als ouder meedoen in het water met de les :D . Binnen bij de ramen kijken kan circa 10 minuten voor einde les, maar buiten houd niemand je tegen. Ik ga meestal even zitten met een boek en een kop thee.
  woensdag 16 juli 2025 @ 10:18:20 #53
35189 Troel
scherp en bot
pi_218226628
Over het algemeen is er wel ruimte om te helpen met omkleden, maar word je daarna geacht om naar de kantine te gaan of een wachtruimte.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie woensdag 16 juli 2025 @ 10:24:18 #54
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_218226689
Omkleden doe je samen daar worden de kinderen opgehaald en gaan naar de les, laatste 5 min is hier kijken naar het spelen.
Eerste les mag je er bij zijn en bij afzwemmen.
Today is life -
the only life you are sure of. Make the most of today.

Dale Carnegie
pi_218227830
Hier inderdaad vergelijkbaar:

Aanmelden bij de kassa, vervolgens samen naar de aangewezen kleedkamer waar ik help met omkleden en daar worden de kinderen opgehaald om te douchen.
5min voor de eindtijd loop ik weer naar de kleedkamer en wacht daar mijn kind weer op. Ik zie het hele bad dus niet tijdens een zwemles. Paar keer per jaar een kijkles en de laatste dag voor de zomervakantie meezwemmen.
  Miss 200.000.000! woensdag 16 juli 2025 @ 15:16:13 #56
367000 roos94
pi_218229366
Ik vind het heel vreemd, eerlijk gezegd. Waarom zou een ouder niet vanaf een afstand mee mogen kijken? Ik zie dit niet zitten eigenlijk.
pi_218229589
Bij ons zwembad was het mogelijk om via camerabeelden mee te kijken in de kantine. Was wel even zoeken wie wie was maar op zich fijn dat ouders zicht hebben op de les op deze manier.

Ik merkte bij kijklessen dat de kinderen meer bezig zijn met de ouders’ aandacht trekken dan met zwemmen. Ik ergerde me groen en geel aan hun gedrag bij die lessen, ik was heel blij dat ik op overige weken lekker 45 min voor mezelf had. Boek mee, kop koffie bestellen en even niks.

Omkleden doen ouders overigens zelf van tevoren. Dat lijkt me ook logisch. En dan na de les konden we ze bij de deur ophalen en daarna helpen met douchen.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_218229776
Omdat kinderen afgeleid raken als hun ouders kijken en dat wil je juist niet in het water. Bij de kijklessen is dat effect inderdaad duidelijk te merk.

Dan hebben we het nog niet eens over een enkele ouder die niet netjes vanaf een afstand kan kijken maar zich overal mee bemoeit waardoor de badjuf/badmeester afgeleid raakt. Als de ene mag kijken dan mag een ander het ook dus die mensen krijg je er dan gratis bij. Zo min mogelijk afleiding is voor iedereen het veiligste.

Bij de basisschool blijf je er toch ook niet de hele dag bij om mee te kijken?
Als je het bij zwemles echt niet ziet zitten dan zoek je een zwembad waarbij je wel mag kijken.
  Miss 200.000.000! woensdag 16 juli 2025 @ 15:58:22 #59
367000 roos94
pi_218229827
quote:
0s.gif Op woensdag 16 juli 2025 15:53 schreef Elleska het volgende:
Omdat kinderen afgeleid raken als hun ouders kijken en dat wil je juist niet in het water. Bij de kijklessen is dat effect inderdaad duidelijk te merk.

Dan hebben we het nog niet eens over een enkele ouder die niet netjes vanaf een afstand kan kijken maar zich overal mee bemoeit waardoor de badjuf/badmeester afgeleid raakt. Als de ene mag kijken dan mag een ander het ook dus die mensen krijg je er dan gratis bij. Zo min mogelijk afleiding is voor iedereen het veiligste.

Bij de basisschool blijf je er toch ook niet de hele dag bij om mee te kijken?
Als je het bij zwemles echt niet ziet zitten dan zoek je een zwembad waarbij je wel mag kijken.
Het aanbod is niet zo groot waar ik woon.
  donderdag 17 juli 2025 @ 08:59:54 #60
319308 Tink89
To live is to dance
pi_218236318
Hier zijn er verschillen. Van op een scherm meekijken tot 'gewoon' door een raam en alles daar tussenin. Ik vind zelf zicht wel fijn, of dat nu door een raam of via een scherm is maakt me niet uit.
K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
pi_218238348
Bij onze kinderen mochten wij er ook alleen de 1e 10 minuten bij zijn. Aan- en uitkleden mochten we uiteraard bij helpen, toen ze eenmaal met kleding aan mochten zwemmen kleedden ze zichzelf daarna weer uit als ze weer overgingen naar badkleding, al dan niet met behulp van één van de badjuffen of badmeesters.

In het begin mochten ouders er wel bij blijven, dat beleid hebben ze gaandeweg aangepast omdat kinderen eenvoudigweg minder betrokken waren bij de les als de ouders aan de kant zaten. Dat merkte ik ook bij mijn eigen kinderen overigens, die waren soms meer bezig met mij(n aanwezigheid) en mij laten zien wat ze allemaal konden, dan dat ze effectief meededen met de les. De oudste hing zelfs zodanig aan ons, dat het tot lessen niet echt kwam.

Kortom, ik zag het nut er zeker wel van in en heb ook niet het gevoel dat ik nou zoveel heb gemist door alleen de 1e tien minuten te kijken. Gebruikte de tijd daarna om bijvoorbeeld boodschappen te halen (het waren lessen van 1,5 uur) of rustig een boek te lezen in de kleedkamer :+
pi_218247960
Ik vind alleen de kijklessen al verschrikkelijk, ben altijd blij als mijn man dan aan de beurt is :) Ik moet continu op blijven letten want elke minuut zoeken ze oogcontact en ik moet naderhand een heel verslag geven van wat ik heb gezien. Bij de gemeentelijke zwemles mogen ouders er wel altijd bij zitten en dat is idd niet bevordelijk voor het zwemmen (al zie ik daarvan alleen de laatste 5 minuten).

1e les mochten nieuwe ouders wel altijd kijken, maar verder zit ik gewoon op de tribune of ga ik wandelen.

Hebben ze ook geen video of tribune waar je van veraf iets kunt zien? Ik denk sowieso dat dit een volgende stap van je kind loslaten is.
pi_218248366
Bij ons mochten de ouders er wel bij blijven; die zitten dan aan de korte kant van het zwembad. Ik heb niet gemerkt dat er kinderen waren die hierdoor erg afgeleid waren. Overigens had dochter deels les tijdens de Covid-periode en dan moest je echt wegwezen tijdens de les.
In het andere zwembad hier in de stad is een tribune, daar zitten de ouders dus boven het zwembad tijdens de les. Maar er zijn ook genoeg ouders die zelf even gaan wandelen/boodschappen doen ondertussen.

Maargoed, opvoeden is loslaten, dus waarom zou je er per se bij willen zijn? Op school ben je er ook niet bij immers.
Carpe diem, quam minimum credula postero.
pi_218249161
Hier zwemles gehad, met ouders elke les achter een glazen raam, ouders achter een tv scherm en ouders die eens in de 6 weken vanaf de hoge tribune en achter glas mochten kijken. (2 kinderen en 3 zwemscholen ivm verhuizing)

Met de ouders achter het glas zijn de kinderen wel afgeleid, maar mijn jongste was sowieso wel afgeleid, dus die kon ik juist met een boze blik terug naar zijn taak sturen :P
Maar ook eens een andere ouder die boos werd op de mijne omdat hij niet opschoot (glijbaan, kind bang voor water over zijn hoofd, dus treuzelen op de glijbaan).

Achter het tv scherm zie je wat pixels, dus die periode ging ik meestal wandelen of lezen. En de laatste 5 minuten mochten we wel even kijken.

Kinderen waren bij die eens in de 6 weken nog wel het meest afgeleid. Echt omhoog kijken naar de ouders of ze het wel zagen. Of die ene keer dat de leraar was afgeleid door een ouder die halverwege zo nodig naar beneden moest om te klagen. Waardoor mijn kind dus zonder zwemmiddelen het bad in sprong tijdens de speelpauze, waar zwemmiddelen verplicht waren. Gelukkig was dat het laatste badje en genoeg zwemvaardigheid, geen paniek, wel slordig van beide :D

In alle gevallen was de overdracht rond de douches. Je kleed je kind om, en dan was het in de douches wachten, of je kind net na de douches in gepaste drijfmiddelen proppen en dan overdragen aan de leraar.

#loslaten
(de week kreta van 17-jarige afgelopen mei vond ik een stuk enger)
  zaterdag 19 juli 2025 @ 10:58:13 #65
319308 Tink89
To live is to dance
pi_218257595
Waarom je erbij wil zijn? Omdat er nog steeds kinderen verdrinken of bijna verdrinken. Op school is dat niet het geval. Of omdat er - zoals bij mijn dochter - één zwemjuf echt onnodig lomp en onaardig deed tegen heel veel kinderen en we daar als ouders iets van konden zeggen.
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
pi_218257822
Logische angst maar even realistisch gezien: Hoe vaak verdrinken kinderen tijdens een zwemles zonder ouders erbij? Het risico is een stuk groter buiten het zwembad en om dat risico te verkleinen is zwemles belangrijk.

Een juf die onaardig doet kan je ook tegenomen bij de opvang en school.
  zaterdag 19 juli 2025 @ 14:40:16 #67
319308 Tink89
To live is to dance
pi_218259728
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 juli 2025 11:26 schreef Elleska het volgende:
Logische angst maar even realistisch gezien: Hoe vaak verdrinken kinderen tijdens een zwemles zonder ouders erbij? Het risico is een stuk groter buiten het zwembad en om dat risico te verkleinen is zwemles belangrijk.

Een juf die onaardig doet kan je ook tegenomen bij de opvang en school.
Klopt, volledig rationeel is het misschien ook niet. Maar toch vind ik het prettig om - zoals bij m'n dochter - achter een raam met folie met kijkspleten erin of vanaf een scherm af en toe te kunnen kijken.

En tuurlijk kun je die op school of op de opvang ook tegenkomen. Maar ik snap niet zo goed wat dat afdoet aan mijn mening dat ik graag af en toe eens een blik werp en het fijn vindt om een beeld te hebben van hoe zo'n les eraan toe gaat.
pi_218261673
Het eerste stukje las ik als opmerking in het algemeen en daar reageerde ik op. Aan je persoonlijke mening wil ik zeker niet aan afdoen, ik noemde die angst niet voor niets logisch want herken het gevoel zeker wel maar probeer het dus meer rationeel te benaderen dan vanuit angst.
pi_218261798
Rationeel snap ik wel waarom je erbij zou willen zijn. Het is een groep kinderen die nog niet kunnen zwemmen met 1 juf. Daarnaast relatief blote kinderen.

Maar na persoonlijke ervaring, dus voor mijn kinderen: een les waarbij wij mochten kijken was een nutteloze les. Echt weggegooid geld. Na 4 jaar zwemles wilde ik gewoon dat ze een keer een diploma zouden halen.

Wellicht zijn er kinderen die het wel beter doen als je erbij bent, maar ik zou het vanuit mijn ervaring niet aanraden.
Venus in pocketformaat
© loveli
  zaterdag 19 juli 2025 @ 22:15:00 #70
319308 Tink89
To live is to dance
pi_218264102
Ik wil er ook niet naast zitten he, alleen af en toe via een scherm of anderszins ongezien even een blik werpen.
pi_218272339
Bij ons duurt de zwemles een uur en mogen we de eerste en laatste 10 minuten kijken. Daartussen kunnen we alles goed volgen vanuit de kantine met grote ramen.

Mijn kinderen hebben er geen last van iig. Zijn lekker enthousiast als ze me zien maar doen wat hun gezegd wordt en letten op. Daar zie je zeker verschillen in, maar over het algemeen gaat het bij de meesten gewoon prima.

Ik dacht dat ze er wel even over ging doen maar ze gaat momenteel als een speer. Eerste keer door het gat afgelopen les deed ze alsof ze het altijd gedaan heeft. Ze moeten hier per badje 10 groene vlaggetjes verdienen, na 1 les badje 4 had ze er al vijf, vier oranje en 1 rood. Ik zag wel dat het goed ging, maar ze blijft me verbazen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')