Wij doen dit grofweg ook zo. Kan niet echt zeggen dat het nu heel veel helpt, maar het is wel een stuk gezelliger aan tafelquote:Op zondag 16 maart 2025 17:00 schreef NicolasJoy het volgende:
Wij lopen inmiddels bij een kinderdiëtist. Van een matige, kieskeurige eter zijn we inmiddels wel redelijk naar zorgwekkend gegaan. Onze kleuter ging fantastisch goed op de borstvoeding, vond de hapjes interessant, maar was daar een 'kritische eter'. Sindsdien vallen er steeds meer zaken af, komt er niets bij. Ze eet hier geen aardappels, geen rijst, geen pasta. Geen groente, amper fruit (eigenlijk alleen appel). Amper vlees, amper vis. Momenteel komt de energie van rijstwafels, skyr, broodjes en appel(moes). Heel frustrerend ook. Hier de gezelligheid ook volledig voorbij. Strijd gevoerd van ~ 1,5 tot 4,5 jaar oud. Aangekaart bij de schoolverpleegkundige, van daaruit naar de jeugdarts en van daaruit naar een samenwerkingsverband van diëtist, logopedist en orthopedagoog. Hopelijk snel naar de kern en dan één hulpverlener.
Voor mijn gevoel was het eerst gewoon vooral zin in lekkers (suiker, snoep, koek e.d.), maar ze heeft behoorlijk voorkeuren. Ook dingen als friet (te zacht, te hard, donker stukje), pannenkoeken (te zacht, te harde randjes) zitten avonden bij dat ze het helemaal niet eet.
Wij zijn nu even volledige terug naar de basis. Andere plek aan tafel (niet 'op de kopse kant', daar schijnen de meest kritische eters te zitten) zodat ze minder 'in the picture' staat. Volledig loslaten wat ze wel of niet eet. Gewoon aanbieden, afspreken hoe lang je aan tafel zit en na die tijd afruimen zonder aandacht te besteden aan wat ze wel of niet heeft gegeten. Niet meer spreken over lekker of vies. Hoogstens over hoe iets aanvoelt qua structuur (eten ontdekken). "Hoe ruikt het?" "Hoe voelt het?" "Hoe voelt het in je mond?". (Logische, maar toch...) geen schermen aan tafel. Zowel bij jezelf als bij je kind. Tablet is er snel bijgepakt om het toch gezellig te maken.
Kort gezegd; we eten zoveel mogelijk samen als gezin. We houden het gezellig (niet boos worden, verhalen over de dag vertellen), we eten maximaal 20-30 minuten, we kletsen over van alles, we eten met plezier. We eten wat de pot schaft (niet iets speciaal klaar maken voor de kritische eter, ook niet voor jezelf!), schermen dus uit, knoeien mag. Als ouder het goede voorbeeld geven. En we hebben nu dan altijd één ding op tafel staan dat ze sowieso lust (appel, rijstwafel, appelmoes, broodje, cracker o.i.d.) waar iedereen van mag pakken als 'extra'. Dan wordt er sowieso iets gegeten bij de maaltijd en eten doet eten hopen we dan.
We zijn er pas kort mee bezig, dus nog niet heel veel ervaring om te delen. Helaas nog geen stappen gezet ook. Maar wie weet heeft iemand er iets aan hier!
Interessant wat je zegt! Ik heb geen idee of het met structuur te maken heeft want brood en fruit eet hij (meestal) wel moeiteloos, hoewel daar dus ook wel dingen afvallen. Als we het aan hem vragen dan kan hij het zelf ook niet uitleggen. Ik ga het in ieder geval in de gaten houdenquote:Op zaterdag 15 maart 2025 17:42 schreef MevrouwCactus het volgende:
@:MaJo
Ik herken erg wat je schrijft. De variatie werd steeds minder, Sjaak wilde alleen nog brood met beleg (we konden kiezen uit 3 soorten), avondeten lustte hij alleen komkommer en iets met kip.
Je hebt er niets aan, maar ik herken het dus.
We hebben het losgelaten. Hem laten eten wat hij koos en gehoopt dat het weer goed kwam. Vanaf zijn 7e probeert hij weer af en toe iets en hij heeft nu best wel weer wat aan zijn repertoire toegevoegd. Het houdt nog niet over, maar hij eet iets gevarieerder.
Kijk bij Aapie eens of het met textuur te maken heeft. Je schrijft ook in het hb-topic. Veel hb-ers zijn overgevoelig op (enkele of meerdere) zintuiglijke gebieden. Het kan zijn dat hij tactiel overgevoelig is in zijn mond. Het kan ook aan overprikkeling gedurende de dag liggen, dat hij ‘s avonds eigenlijk teveel overprikkeld is om te eten.
Wij gaan volgende week eens testen hoe het werkt met meteen uit school warm eten. Dan is hij in ieder geval op z'n hongerigst dus kan hij niet met de gebruikelijke excuses aankomen: ik heb geen honger/ik ben moe. Eens kijken hoe dat werkt!quote:Op zaterdag 15 maart 2025 20:09 schreef Gogo83 het volgende:
Hier ook veel herkenning, mijn oudste eet ook zo slecht. Bij hem is het vooral een structuurkwestie. Wat groente betreft eet hij eigenlijk alleen tomatensaus en komkommer. Sommige andere groente lustte hij wel maar inmiddels niet meer. Wij blijven wel aanbieden, want soms verrast ie ons zomaar door weer eens wat te proeven. Daarnaast is er sowieso altijd eten wat hij wel lust. Want met honger gaat ie helemaal niks proeven. Ik ken ook iemand waar het goed werkte om nieuw eten vooral overdag aan te bieden, meestal in het weekend dus, want minder moe was beter proeven.
Dit is ons verhaal, 1 op 1. Gisteren hadden we chili con carne en ik had speciaal voor hem tomaatjes en mais er los bij gedaan omdat hij dat zeker lust. En een bakje appelmoes. Hij weigerde de appelmoes en de chili con carne, geen hap ging er in. Hij wilde alleen tomaatjes maar we hebben hem zo lang laten zitten totdat hij ook de mais op had. Dat kan gerust een uur duren. Misschien moeten wij ook maar met tijd gaan werken, na een half uur is het gewoon klaar. Aan de andere kant ben ik ook best een langzame eter en wil ik ook niet dingen gaan forceren. Zo frustrerend allemaal. We hebben hem ook uitgelegd dat we absoluut niet willen straffen, we willen gewoon dat hij gezond is.quote:Op zondag 16 maart 2025 17:00 schreef NicolasJoy het volgende:
Wij lopen inmiddels bij een kinderdiëtist. Van een matige, kieskeurige eter zijn we inmiddels wel redelijk naar zorgwekkend gegaan. Onze kleuter ging fantastisch goed op de borstvoeding, vond de hapjes interessant, maar was daar een 'kritische eter'. Sindsdien vallen er steeds meer zaken af, komt er niets bij. Ze eet hier geen aardappels, geen rijst, geen pasta. Geen groente, amper fruit (eigenlijk alleen appel). Amper vlees, amper vis. Momenteel komt de energie van rijstwafels, skyr, broodjes en appel(moes). Heel frustrerend ook. Hier de gezelligheid ook volledig voorbij. Strijd gevoerd van ~ 1,5 tot 4,5 jaar oud. Aangekaart bij de schoolverpleegkundige, van daaruit naar de jeugdarts en van daaruit naar een samenwerkingsverband van diëtist, logopedist en orthopedagoog. Hopelijk snel naar de kern en dan één hulpverlener.
Voor mijn gevoel was het eerst gewoon vooral zin in lekkers (suiker, snoep, koek e.d.), maar ze heeft behoorlijk voorkeuren. Ook dingen als friet (te zacht, te hard, donker stukje), pannenkoeken (te zacht, te harde randjes) zitten avonden bij dat ze het helemaal niet eet.
Wij zijn nu even volledige terug naar de basis. Andere plek aan tafel (niet 'op de kopse kant', daar schijnen de meest kritische eters te zitten) zodat ze minder 'in the picture' staat. Volledig loslaten wat ze wel of niet eet. Gewoon aanbieden, afspreken hoe lang je aan tafel zit en na die tijd afruimen zonder aandacht te besteden aan wat ze wel of niet heeft gegeten. Niet meer spreken over lekker of vies. Hoogstens over hoe iets aanvoelt qua structuur (eten ontdekken). "Hoe ruikt het?" "Hoe voelt het?" "Hoe voelt het in je mond?". (Logische, maar toch...) geen schermen aan tafel. Zowel bij jezelf als bij je kind. Tablet is er snel bijgepakt om het toch gezellig te maken.
Kort gezegd; we eten zoveel mogelijk samen als gezin. We houden het gezellig (niet boos worden, verhalen over de dag vertellen), we eten maximaal 20-30 minuten, we kletsen over van alles, we eten met plezier. We eten wat de pot schaft (niet iets speciaal klaar maken voor de kritische eter, ook niet voor jezelf!), schermen dus uit, knoeien mag. Als ouder het goede voorbeeld geven. En we hebben nu dan altijd één ding op tafel staan dat ze sowieso lust (appel, rijstwafel, appelmoes, broodje, cracker o.i.d.) waar iedereen van mag pakken als 'extra'. Dan wordt er sowieso iets gegeten bij de maaltijd en eten doet eten hopen we dan.
We zijn er pas kort mee bezig, dus nog niet heel veel ervaring om te delen. Helaas nog geen stappen gezet ook. Maar wie weet heeft iemand er iets aan hier!
Ze hebben ons aangegeven dat 20-30 minuten 'eettijd' voor een kind al best wel lang is. Dus dat een uur aan tafel blijven zitten in de hoop dat er toch maar wat eten ingaat verspilde tijd en moeite is. Zonde van de tijd aan tafel voor jezelf, de (vrije) tijd van je kind en bovenal ook de frustratie die je er zelf een uur lang aan hebt. Timer aan (als dat werkt, hier niet) en 5 minuten vooraf waarschuwen dat het bord van tafel gaat over 5 minuten. Wat er dan nog ligt is jammer dan. Uiteraard als hij nét dan lekker zit te eten duren die 5 minuten net een minuutje of wat langer.quote:Op vrijdag 21 maart 2025 15:01 schreef MaJo het volgende:
[..]
Dit is ons verhaal, 1 op 1. Gisteren hadden we chili con carne en ik had speciaal voor hem tomaatjes en mais er los bij gedaan omdat hij dat zeker lust. En een bakje appelmoes. Hij weigerde de appelmoes en de chili con carne, geen hap ging er in. Hij wilde alleen tomaatjes maar we hebben hem zo lang laten zitten totdat hij ook de mais op had. Dat kan gerust een uur duren. Misschien moeten wij ook maar met tijd gaan werken, na een half uur is het gewoon klaar. Aan de andere kant ben ik ook best een langzame eter en wil ik ook niet dingen gaan forceren. Zo frustrerend allemaal. We hebben hem ook uitgelegd dat we absoluut niet willen straffen, we willen gewoon dat hij gezond is.
's Ochtends heeft hij uiteraard hartstikke honger en eet dan 3 boterhammen. Ik wil ook niet dat mijn kind met honger naar bed gaat, maar ik lees overal (en ook in jouw verhaal) dat je dus niet iets anders aan moet bieden. Lastig hoor
Oh jaquote:Op woensdag 30 april 2025 09:49 schreef Aure het volgende:
De wijk of de dierentuin? Ik ken ze allebei
Haha ja is er wel! Er staat er sowieso eentje in oceanium, bij de pinguïns, maar als je oceanium in gaat kom je daar vanzelf langs. En er staat er ook eentje buiten langs het voetpad als je vanaf de hoofdingang naar het Afrikagedeelte loopt. En in het azie/Afrika gedeelte zou ik het eigenlijk niet weten of daar ergens een fotobooth zit.quote:Op woensdag 30 april 2025 12:32 schreef Ceviche het volgende:
[..]
Oh ja
De dierentuin
Ik was daar 2-4 jaar geleden en toen hebben we zo'n leuke foto laten maken, bij zo'n automatisch ding, we konden zelf een achtergrond kiezen enzo (soort greenscreen). Leuke foto van onze peuter tussen de bevers gemaakt. We gaan vrijdag weer naar de dierentuin en ik wil weer graag zo'n foto, maar bestaat dat nog wel? En waar zit dat ongeveer? Ik kan er niks over vinden.
Ik wil geen tijd verspillen door te zoeken als het er niet meer is, maar ik wil het ook niet mislopen als het er nog wel is
Super, dank je wel! Ik wist alleen nog dat het ergens in dat deel van het park was maar dat is een derde van de hele dierentuin dus nu kan ik gerichter kijkenquote:Op woensdag 30 april 2025 14:07 schreef Aure het volgende:
[..]
Haha ja is er wel! Er staat er sowieso eentje in oceanium, bij de pinguïns, maar als je oceanium in gaat kom je daar vanzelf langs. En er staat er ook eentje buiten langs het voetpad als je vanaf de hoofdingang naar het Afrikagedeelte loopt. En in het azie/Afrika gedeelte zou ik het eigenlijk niet weten of daar ergens een fotobooth zit.
[ afbeelding ]
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |