abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_216732962
Wie posten hier mee:

margaretha_01 - T. - 08 april 2023
Debsterr - Knorrie - 25 augustus 2023

Welkom in het dreumestopic! *O*

[ Bericht 4% gewijzigd door Anne op 20-02-2025 09:17:16 ]
  Official ESF Kreviewer dinsdag 18 februari 2025 @ 14:59:21 #2
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_216733105
quote:
11s.gif Op dinsdag 18 februari 2025 14:42 schreef Anne het volgende:
En ik voel me heel dom om deze vraag te stellen, maar zit er geen melk in die 90/120ml fles dan?
Nitrulon. Da's toch anders dan halfvolle zeg maar.
pi_216733351
Oh jongens, ik sta weer een beetje op standje overleven met het slaapgebrek.
Ik weet dat het weer een fase is waar we doorheen moeten, maar de gedachte van "Wanneer houdt het %$#^$# een keertje op?!" komt wel weer wat vaker voorbij.
pi_216733355
quote:
14s.gif Op dinsdag 18 februari 2025 14:59 schreef Kreator het volgende:

[..]
Nitrulon. Da's toch anders dan halfvolle zeg maar.
Aaah okay! Daar zit ook zéker een ander smaakje aan ja.
pi_216733497
Oeps, ik mag wel uit de OP hier.
pi_216733905
@alpeko kan er volgens mij ook uit. Ik mag erin met Knorrie, 25-8-'23
Once in a while, I just wanna dance and feel good
pi_216735232
quote:
17s.gif Op dinsdag 18 februari 2025 16:19 schreef Debsterr het volgende:
@:Alpeko kan er volgens mij ook uit. Ik mag erin met Knorrie, 25-8-'23
Klopt. Pas een maandje een peuter maar hij praat honderd uit. Stef wat is dit: dorsmaaier _O- Hoe dan. En hij sprak de naam van mijn vriendin opeens uit. 4 lettergrepen. Terwijl er volwassenen zijn die dat niet eens goed kunnen :D
  Official ESF Kreviewer dinsdag 18 februari 2025 @ 18:27:51 #8
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_216735495
Hoe doen jullie dat? Dochter is net 1.

Dan eet ze lekker mee met ons rond vijf uur half zes.
Vriendin geeft dan vaak nog na het eten of een uur later beetje yoghurt maar dat wil ze eigenlijk niet als ze goed gegeten heeft (dus ik zou zeggen stop er dan mee).
En dan rond zeven uur een kleine fles nutrilon gemengd met melk om te wennen omdat ze van de fles af moet.

Maar wat geef je dan om te voorkomen dat je kind honger krijgt.
  Moderator dinsdag 18 februari 2025 @ 18:35:52 #9
355459 crew  noodgang
noodgang
pi_216735611
quote:
5s.gif Op dinsdag 18 februari 2025 18:27 schreef Kreator het volgende:

Vriendin geeft dan vaak nog na het eten of een uur later beetje yoghurt maar dat wil ze eigenlijk niet als ze goed gegeten heeft (dus ik zou zeggen stop er dan mee).
En dan rond zeven uur een kleine fles nutrilon gemengd met melk om te wennen omdat ze van de fles af moet.

Paar schepjes granen erin om er een papfles van te maken voor t slapen ^O^
  Official ESF Kreviewer dinsdag 18 februari 2025 @ 19:24:10 #10
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_216736425
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 februari 2025 18:35 schreef noodgang het volgende:

[..]
Paar schepjes granen erin om er een papfles van te maken voor t slapen ^O^
Ja dat kan ook idd. Tijdje in de ochtend gedaan toen ze niet genoeg had aan de fles.
pi_216737201
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 februari 2025 15:21 schreef Anne het volgende:
Oh jongens, ik sta weer een beetje op standje overleven met het slaapgebrek.
Ik weet dat het weer een fase is waar we doorheen moeten, maar de gedachte van "Wanneer houdt het %$#^$# een keertje op?!" komt wel weer wat vaker voorbij.
Zo erg weer ja? :{
Ik moet zeggen dat het hier inmiddels wel redelijk gaat. Af en toe een nachtmerrie, en ziek natuurlijk, maar verder wil ik niet klagen. Maar ik hoor ook genoeg andere verhalen ja...

Wel zitten we al flink in de driftbuien (hij lijkt op zn vader vrees ik :@ ). Vriendin had bolletje gesneden. Woedend was ie. Nieuw bolletje, zelf snijden. En alsnog een hap van het reeds aangeleverde bolletje 8)7
  dinsdag 18 februari 2025 @ 20:31:13 #12
112156 Debsterr
Dino inventor
pi_216738093
quote:

Hoe laat gaat ze de nacht in? Hier is momenteel het avondeten voldoende om op te gaan slapen, ze kreeg eerst nog een toetje maar dat bliefde ze de laatste week ofzo niet meer. Ze drinkt met naar bed brengen nog wel borstvoeding maar ik geloof nooit dat daar nog veel uitkomt.

Dit is wel echt die rottige overgang naar vast voedsel ja, dat je geen idee hebt hoeveel je moet geven enzo…
pi_216740641
quote:

B. is wat ouder met 1 jaar en 9 maanden, maar we geven haar al maanden gewoon avondeten rond half 6 en dan om half 7 nog een fles met 60cc halfvolle melk en 60cc water met 2 scheppen babyvoeding (gewoon de zuigelingenvoeding). Vooral omdat ze dat gewoon erg lekker vindt. Als ze slecht avond heeft gegeten doen we er wat extra voeding bij maar gebeurt niet vaak. Heb niet het idee dat ze ooit honger heeft 's nachts. Om 7 uur gaat ze naar bed, slaapt binnen een half uur en meestal pas rond half 7/7 uur weer wakker of later.

Ze eet nu meestal op een dag: 1 boterham ontbijt met flesje melk, gedurende rest van de dag water, fruit om 10 uur, 2 boterhammen lunch, in de middag fruit, cracker of komkommer, flink bord avondeten en dan flesje voor het slapengaan.
pi_216758606
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 februari 2025 20:02 schreef Piles het volgende:

[..]
Zo erg weer ja? :{
Ik moet zeggen dat het hier inmiddels wel redelijk gaat. Af en toe een nachtmerrie, en ziek natuurlijk, maar verder wil ik niet klagen. Maar ik hoor ook genoeg andere verhalen ja...

Wel zitten we al flink in de driftbuien (hij lijkt op zn vader vrees ik :@ ). Vriendin had bolletje gesneden. Woedend was ie. Nieuw bolletje, zelf snijden. En alsnog een hap van het reeds aangeleverde bolletje 8)7
Nou, waarschijnlijk niet zó erg :@ maar je raakt verwend.
We slapen eigenlijk allemaal misschien toch wel redelijk op zich, alleen wel een van ons meestal náást de kabouter en dat is wel frustrerend, vermoeiend (en soms ook echt wel gezellig hoor). Misschien komt mijn moeheid ook wel gewoon ergens anders vandaan, maar ik denk dat mijn eigen bed toch het lekkerst slaapt.

Maarja.. fase, fase, fase. Hij is inmiddels ook weer snotverkouden, dat helpt zoals jij al zegt ook niet mee. Gisteren ook nog even bij de huisarts geweest; zijn armpjes en beentjes zitten al zeker een maand onder de (droge) plekjes en het werd vooral maar niet minder. Waarschijnlijk eczeem. Dus we zijn aan het smeren geslagen (maar daar heeft ie volgens mij geen last van). Voor de zekerheid ga ik dit weekend al zijn kleertjes maar eens wassen met een neutraal wasmiddel, want geen idee waar het anders vandaan komt.

De woordjes (en zinnetjes!) gaan nu trouwens echt heel hard.. Alsof er elke dag 2-3 nieuwe bij komen.
Tussen dinsdag en nu is er bijvoorbeeld bij gekomen:

Leeuw
Boek pakken, Mama pakken, Papa pakken
Boek leeejh
Boek open
Papa boof, Mama boof
Auto rije
En als we hem bijvoorbeeld op de opvang ophalen, wijst ie naar de uitgang en zegt dan "Huis" (ofwel; zo snel mogelijk wegwezen hier!!!)

Heb jij ook last van drifbuien? :') :D. Arme vriendin!!

[ Bericht 1% gewijzigd door Anne op 20-02-2025 09:19:56 ]
pi_216763478
Wat leuk, Anne!

T. kletst er ook lekker op los! Sinds eergisteren begint hij zinnetjes met ‘ich’ in plaats van met zijn naam, bijvoorbeeld ’ich bin fertig’ als hij klaar is met eten. En nu hoop ik ook dat hij dit binnenkort in het Nederlands zal doen!

Ook kan hij nu echt dingen navertellen - en wel zo dat wij het ook nog begrijpen.

Gister bijvoorbeeld vertelde een leidster van de opvang dat T. was geduwd door een ander kindje, zonder hierbij de naam van dat kind te noemen.

Eenmaal thuis, wist hij dit verhaal zelf nog eens te vertellen, maar dit keer inclusief de naam van het kindje dat hem geduwd had! Haha, daar moesten we wel even om lachen.

Inmiddels moeten we echt gaan oppassen wat we allemaal zeggen in het bijzijn van onze kleine! :D

Zinnen met 5-woordjes komen ook telkens vaker voor!
...it is a tale told by an idiot, full of sound and fury, signifying nothing...
pi_216775601
quote:
14s.gif Op dinsdag 18 februari 2025 14:45 schreef Anne het volgende: [..] Gaat héél snel! Sinds gisteren zegt ie ook zijn eigen naam! En wijst dan naar zichzelf. Daar postte jij een tijdje geleden ook over, kan ik mij herinneren.
Ja, klopt!! Wat leuk dat jouw kleine dat nu ook doet! Is toch ook een bijzondere stap in de ontwikkeling!
pi_216825679
Gisteravond zei T. zijn eerste 6-woorden zin :D : ‘Anna en Lotte hebben een fluit‘. Dit zei hij toen we een Nijntje boek aan het lezen waren waarin een fluitje voorkomt.

Afgelopen kerst waren we bij zijn nichtjes en mocht hij hun fluit uitproberen. Daar is hij nog steeds van onder de indruk! :P
  dinsdag 25 februari 2025 @ 11:27:00 #18
112156 Debsterr
Dino inventor
pi_216827209
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 februari 2025 08:14 schreef margaretha_01 het volgende:
Gisteravond zei T. zijn eerste 6-woorden zin :D : ‘Anna en Lotte hebben een fluit‘. Dit zei hij toen we een Nijntje boek aan het lezen waren waarin een fluitje voorkomt.

Afgelopen kerst waren we bij zijn nichtjes en mocht hij hun fluit uitproberen. Daar is hij nog steeds van onder de indruk! :P
HOE doet T. dit allemaal al joh _O- hij ontwikkelt naar mijn idee wel echt snel/voorspoedig?
pi_216827488
quote:
14s.gif Op donderdag 20 februari 2025 09:10 schreef Anne het volgende:
En als we hem bijvoorbeeld op de opvang ophalen, wijst ie naar de uitgang en zegt dan "Huis" (ofwel; zo snel mogelijk wegwezen hier!!!)
Haha, weer zo herkenbaar _O-
Woordjes overigens ook. De fase van 1 keer horen en herhalen is nu echt begonnen. Waar het eerst toch langer duurde om een woordje te leren, is het nu 1 keer horen en gelijk herhalen.

Meneer is nu overigens helemaal gek van kranen (hijskranen, graafmachines etc.). Roept de hele dag KAAN, KAAN :D
Woedend was ie gisteren, toen we op weg naar de opvang een graafmachine tegenkwamen, maar die toch echt doorreed :')
quote:
Heb jij ook last van drifbuien? :') :D. Arme vriendin!!
Ik zou willen zeggen dat ik het zo niet bedoelde, maar ik als kind driftbuien had... Maar als volwassene heb ik zelfbeheersing geleerd, meestal :@
pi_216827534
We hebben overigens nu dit in huis:

In het zwembad kon ie zelf heel goed op en af de glijbaan in het peuterbadje, en hij klimt de hele dag op de bank, vensterbank, stoelen etc. dat we dit wel een mooi ding vonden :P
pi_216828539
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 februari 2025 11:44 schreef Piles het volgende:

[..]
Haha, weer zo herkenbaar _O-
Woordjes overigens ook. De fase van 1 keer horen en herhalen is nu echt begonnen. Waar het eerst toch langer duurde om een woordje te leren, is het nu 1 keer horen en gelijk herhalen.

Meneer is nu overigens helemaal gek van kranen (hijskranen, graafmachines etc.). Roept de hele dag KAAN, KAAN :D
Woedend was ie gisteren, toen we op weg naar de opvang een graafmachine tegenkwamen, maar die toch echt doorreed :')
[..]
Ik zou willen zeggen dat ik het zo niet bedoelde, maar ik als kind driftbuien had... Maar als volwassene heb ik zelfbeheersing geleerd, meestal :@
Haha, hier de hele dag AUTO en hij is helemaal gek van helikopters (Chinooks in het bijzonder). Echte jongetjes dus!
Ik zal trouwens binnenkort eens een foto maken van hoe onze kabouter zijn woede tegenwoordig uit.
Hoe doet R. dat nu? :D.

Niemand is perfect :P.
Hoe gaat het nu trouwens met je vriendin? Tijdje geleden ging het even iets minder, toch? Is ze daar weer van opgekrabbeld?

quote:
0s.gif Op dinsdag 25 februari 2025 11:46 schreef Piles het volgende:
We hebben overigens nu dit in huis:
[ link | afbeelding ]

In het zwembad kon ie zelf heel goed op en af de glijbaan in het peuterbadje, en hij klimt de hele dag op de bank, vensterbank, stoelen etc. dat we dit wel een mooi ding vonden :P
Oeh leuk!! Ik zat toevallig al te denken wat we hem met zijn tweede verjaardag kunnen geven, maar dit is wel tof.
Neemt alleen wel veel ruimte in beslag denk ik? :o.
  dinsdag 25 februari 2025 @ 14:20:10 #22
112156 Debsterr
Dino inventor
pi_216829245
Krijg net een foto van man, dat Knorrie zelf de supermarkt aan het rondcrossen is met een kinder kar _O-. Arme mensen en hun enkels en schenen.
pi_216829464
quote:
17s.gif Op dinsdag 25 februari 2025 14:20 schreef Debsterr het volgende:
Krijg net een foto van man, dat Knorrie zelf de supermarkt aan het rondcrossen is met een kinder kar _O-. Arme mensen en hun enkels en schenen.
_O-.

Nu je het daarover hebt; ik had laatst wel iets aparts.
Onze kabouter scheurde ook door de supermarkt met een wagentje en ineens pakt een man zijn telefoon en begint hem te filmen (en te commanderen trouwens, maar dat was denk ik een beetje op zijn Nijmeegs: Loop eens!). Dus ik loop er naartoe met overduidelijke vraagtekens.. Ja, hij leek sprekend op zijn kleinzoontje uit Spanje, dus dat wilde ie laten zien aan het thuisfront daar. Sommige mensen zijn echt raar..
pi_216829523
quote:
17s.gif Op dinsdag 25 februari 2025 11:27 schreef Debsterr het volgende:

[..]
HOE doet T. dit allemaal al joh _O- hij ontwikkelt naar mijn idee wel echt snel/voorspoedig?
Het grappige is dat hij zich wat betreft de grove motoriek juist heel langzaam heeft ontwikkeld ; pas met 10 maanden kon hij zelf in de zitpositie komen, met een jaar switchte hij van tijgeren naar kruipen en met 16 maanden liep hij pas los.

Maar met de fijne motoriek is hij vanaf zijn geboorte al heel vlot. De pincetgreep kon hij met 6 maanden, met 8 maanden begon hij al fanatiek op van alles te wijzen. En sinds hij naar de opvang gaat (toen was hij 17 maanden), gaat het super snel met praten (en puzzelen - hij kan inmiddels al puzzles met 48 stukjes alleen maken :D ).

Zelfs de leidsters vinden het leuk om zijn spraakontwikkeling zo te zien! :p

[ Bericht 2% gewijzigd door margaretha_01 op 25-02-2025 14:55:35 ]
  dinsdag 25 februari 2025 @ 14:56:46 #25
112156 Debsterr
Dino inventor
pi_216829667
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 februari 2025 14:40 schreef Anne het volgende:

[..]
_O-.

Nu je het daarover hebt; ik had laatst wel iets aparts.
Onze kabouter scheurde ook door de supermarkt met een wagentje en ineens pakt een man zijn telefoon en begint hem te filmen (en te commanderen trouwens, maar dat was denk ik een beetje op zijn Nijmeegs: Loop eens!). Dus ik loop er naartoe met overduidelijke vraagtekens.. Ja, hij leek sprekend op zijn kleinzoontje uit Spanje, dus dat wilde ie laten zien aan het thuisfront daar. Sommige mensen zijn echt raar..
hahahaha sjezus, dan denk je ook echt ff niet na he _O-.
pi_216842200
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 februari 2025 13:22 schreef Anne het volgende:

[..]
Haha, hier de hele dag AUTO en hij is helemaal gek van helikopters (Chinooks in het bijzonder). Echte jongetjes dus!
Helicopter is hier ook favoriet ja! Na kranen dan wel :P Ja typisch hoe dat ontwikkelt, naar echte jongensdingen. De wandelwagen met pop wordt nu alleen nog gebruikt om van de glijbaan te rijden (wij noemen het baby-Jackass :+ ).
quote:
Ik zal trouwens binnenkort eens een foto maken van hoe onze kabouter zijn woede tegenwoordig uit.
Hoe doet R. dat nu? :D.
Schreeuwen/huilen. Maar je gaat steeds beter herkennen wat nep is en wat niet. Maar het maakt nog steeds veel herrie.
quote:
Niemand is perfect :P.
Hoe gaat het nu trouwens met je vriendin? Tijdje geleden ging het even iets minder, toch? Is ze daar weer van opgekrabbeld?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:
Oeh leuk!! Ik zat toevallig al te denken wat we hem met zijn tweede verjaardag kunnen geven, maar dit is wel tof.
Neemt alleen wel veel ruimte in beslag denk ik? :o.
Ja redelijk. Wij hebben nu alleen die boog + glijbaan staan, dan valt het nog mee. De ladder is ie nog te klein voor. Maar je kan het best compact opbergen (boog op z'n kant en de rest past dan in de boog).
  maandag 3 maart 2025 @ 10:03:40 #27
112156 Debsterr
Dino inventor
pi_216904711
Dit weekend carnavalsoptocht gekeken, ze is helemaal fan van haar pandapak _O- O+.
pi_216934787
Gister werd er ook carnaval op de opvang gevierd, maar T. was nog niet bereid voor zijn dinopak. Gelukkig heb ik het op de groei gekocht en kan hij hem hopelijk volgend jaar alsnog aan. In plaats daarvan hebben we hem een leeuw op zijn hoofd gegeven (eigenlijk een fluffy slaapmasker voor volwassen) en dat vond ie geweldig.

Vanmorgen besloot hij dat hij zijn kersttrui aan wilde in combinatie met zij traktorbroek. Kreeg daar eigenlijk meer carnavalvibes van dan de leeuw gister. :D
pi_216944743
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 februari 2025 13:22 schreef Anne het volgende:

[..]

Zo dus:

Duurt ook maar heel effe. Wel een verademing ten opzichte van gooien, slaan of dingen van de tafel schuiven.
pi_216945030
quote:
0s.gif Op woensdag 26 februari 2025 15:54 schreef Piles het volgende:

[..]
Helicopter is hier ook favoriet ja! Na kranen dan wel :P Ja typisch hoe dat ontwikkelt, naar echte jongensdingen. De wandelwagen met pop wordt nu alleen nog gebruikt om van de glijbaan te rijden (wij noemen het baby-Jackass :+ ).
[..]
Schreeuwen/huilen. Maar je gaat steeds beter herkennen wat nep is en wat niet. Maar het maakt nog steeds veel herrie.
[..]
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
quote:
Ja redelijk. Wij hebben nu alleen die boog + glijbaan staan, dan valt het nog mee. De ladder is ie nog te klein voor. Maar je kan het best compact opbergen (boog op z'n kant en de rest past dan in de boog).
Mijn vriend wil er niet aan. Helaas! Dan maar wat vaker naar een binnenspeeltuin. Laatst toevallig weer eens gedaan en hij vond het wel echt héél erg leuk (en daarna meteen weer 3,5 uur geslapen).
  donderdag 6 maart 2025 @ 10:44:43 #31
112156 Debsterr
Dino inventor
pi_216945359
quote:
10s.gif Op donderdag 6 maart 2025 09:48 schreef Anne het volgende:

[..]
Zo dus:

[ afbeelding ]

Duurt ook maar heel effe. Wel een verademing ten opzichte van gooien, slaan of dingen van de tafel schuiven.
Ah, de onze doet deze maar dan sunny side up _O-.
pi_216945504
Onze peuter doet ongeveer dit:

Maar dan met haar gezichtje verstopt in haar handen/armen. O+ :')
Vergelijkbaar met Anne's dreumes, alleen dan dus altijd op haar knietjes.
pi_216945930
Mijne gaat als hij verdrietig is in een hoekje zitten, met z'n rug naar ons toe en dan een zielig mondje doen en sniffen O+ of staand en met opgetrokken schouders. Bijzonder vind ik dat, hoe hij dat in zichzelf verwerkt.
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
pi_216946542
quote:
10s.gif Op donderdag 6 maart 2025 09:48 schreef Anne het volgende:

[..]
Zo dus:

[ afbeelding ]

Haha, ik had gister een dreumes die precies zo op de grond lag, maar dan op straat! 8D
pi_216947797
quote:
0s.gif Op donderdag 6 maart 2025 11:01 schreef Bami het volgende:
Onze peuter doet ongeveer dit:
[ afbeelding ]
Maar dan met haar gezichtje verstopt in haar handen/armen. O+ :')
Vergelijkbaar met Anne's dreumes, alleen dan dus altijd op haar knietjes.
:D.
Die van ons begint altijd op zijn rug te slapen, maar slaapt uiteindelijk op zijn knietjes (en neus). Elke nacht weer.

pi_216948511
quote:
14s.gif Op donderdag 6 maart 2025 13:48 schreef Anne het volgende:

[..]
:D.
Die van ons begint altijd op zijn rug te slapen, maar slaapt uiteindelijk op zijn knietjes (en neus). Elke nacht weer.

[ afbeelding ]
Alsof ik die van ons zie liggen. Liefst dan ook met zijn hoofd tegen het hoofdbord.
  donderdag 6 maart 2025 @ 14:48:44 #37
112156 Debsterr
Dino inventor
pi_216948558
Toch mooi, ze zijn allemaal wel een beetje hetzelfde O+.
pi_216949104
quote:
0s.gif Op donderdag 6 maart 2025 14:41 schreef alpeko het volgende:

[..]
Alsof ik die van ons zie liggen. Liefst dan ook met zijn hoofd tegen het hoofdbord.
Ja, wat is dat toch met die kinderen die tijdens het slapen helemaal naar boven schuiven (om vervolgens hun hoofd te stoten en wakker te worden! ) :p

Doet die van ons ook!
pi_216950420
Dat gebonk met dat hoofd ja :')

Ik vind dat tweetalig Opvoeden trouwens zo leuk O+ doe ik nu voor het eerst dus kijk m'n ogen uit :+ hij kent veel woorden in de ene of de andere taal maar kan nu steeds beter verschillen benoemen.

Wat zegt mama?
Ons huis.
Wat zegt Mami?
Unser Haus. O+

En hij is dol zingen. Hoor de hele dag 'één keer hihihahaha toetabij keekiena?' (Nog een keer 'ik zag twee beren broodjes smeren' dus). Zo zoet.
pi_216957127
B. heeft soms dat ze zittend in een hoekje tussen hoofdbord en zijkant in slaap valt. Ziet er heel schattig uit, maar leg haar wel altijd even neer als we zelf naar bed gaan.
Sowieso ga ik altijd even kijken als we zelf naar bed gaan. Wakker is ze ook lief, maar slapend extra schattig.🥰
pi_217005076
Waw, we hebben op dit moment een heel aanhankelijk dreumesje, dat alleen maar mama, mama, mama wil zodra mijn vriend en ik samen met hem zijn. Als mijn vriend alleen met hem is, is het geen probleem.

Heel vermoeiend, vooral ‘s nachts ook. Weer een hele moeilijke nacht achter de rug.

Iemand die dit herkent met een dreumes van 23 maanden?

(Het lijkt wel op een extreem late eenkennigheidsfase, wat interessant is, omdat hij deze fase daarvoor nooit heeft gehad, wat we ook weer apart vonden).
pi_217005847
Hier ook, het is Mami voor en na en ik moet heel vaak 'weg' als ik kom helpen. Als we met zn tweeën zijn, is het inderdaad prima. Ik probeer er zo min mogelijk in mee te gaan als het ons niet uitkomt. Dus als wij verdelen dat ik hem naar bed breng of nachtdienst heb, dan moet hij het maar gewoon met mij doen. Overdag, als we allebei beschikbaar zijn, mag hij natuurlijk prima kiezen.
pi_217005929
Niet persoonlijk, maar mijn buren hebben het ook enorm, al een tijdje, buurmeisje is nu 25 maanden. Andere mama.. zelfs als andere mama helemaal niet thuis is, is het regelmatig drama met huilen om andere mama. Echt heel naar voor alledrie. Zij hebben nu een bord met foto's en pictogrammen om aan te geven welke mama haar uit bed haalt, haar in middag in bed legt en haar in avond in bed legt. Die houden ze ook strikt aan, en daar kijken ze ook in de ochtend en avond met haar naar en dan nemen ze de dag/volgende dag door. En als ze tussendoor bv iets zegt over welke mama haar naar bed moet brengen dan gaan ze ook bij het bord kijken welke mama erop staat enzo. Het lijkt wel iets te helpen, maar leuk is anders. Vooral omdat het echt al een paar maanden is, en het al die tijd ook niet gewisseld is om welke mama geroepen wordt.
pi_217005969
Wij hebben dat nu al zeker een maandje of twee, als ik bijvoorbeeld naar de wc ga dan is het krijsen, de wereld vergaat en dat terwijl mijn vriend er dan gewoon is.

De moeilijke nachten hebben we helaas ook (al zeker twee maanden). Zodra ie wakker is (en dat gebeurt een paar keer per nacht), kan/durft ie niet meer zelf te gaan slapen. Dan maakt het gelukkig niet uit wie er bij hem komt, als er maar iemand komt. Daarom slapen we er dus ook met enig regelmaat naast, om zelf gewoon aan onze slaap te komen.

Naar bed brengen is een ander verhaal; In eerste instantie mag mijn vriend hem niet naar bed brengen, wil ie niet naar boven, huilen, maar als ik eenmaal echt uit beeld ben is het wel ok. Bij mij daarentegen geeft ie mijn vriend vliegensvlug een kus en weet ie niet hoe snel ie naar boven kan! We blijven het wel steevast afwisselen.

Onze kabouter is altijd iets eerder geweest met alle sprongetjes, fases en slaapregressies, dus ik denk dat het hier de 18 maanden slaapregressie en fase is met daarbij ook tandjes en vaak verkouden. Ik vind hem nu alleen wat lang duren.
pi_217016458
Bedankt voor jullie reacties; ‘t is toch altijd weer fijn om te horen dat het er bij anderen ook zo aan toe gaat.

Hoop wel dat deze fase niet al te lang gaat duren. :p Afgelopen weekend waren we bijvoorbeeld wandelen in de bergen, en dan wil hij ook echt alleen van mij in de kraxe (draagrugzak) worden gedragen.

Toen hij uiteindelijk in die rugzak in slaap viel, is het ons gelukkig gelukt dat mijn vriend de rugzak overnam, want onze dreumes is inmiddels echt zwaar! :p
pi_217022366
Ik kom ook maar eens de overstap maken vanaf het babytopic :P
Onze dame (enigst kind) is vorige week woensdag 1 geworden. Bizar wel hoe snel dat eerste jaar gegaan is! Van een mooie 53 centimeter en 3660 gram bij de geboorte was ze 28 februari bij het consultatiebureau 76 centimeter en 9310 gram.

Mijn vriendin vindt het wel eens lastig, die mist het wel eens dat dat kleine er nu af is. Ik heb daar sowieso al wel minder moeite, maar uiteindelijk is ze gewoon een heel lief, altijd vrolijk meisje dat nauwelijks huilt (nooit gedaan ook trouwens) en is het ook gewoon heel erg leuk hoe blij ze is om je weer te zien als je thuis komt uit je werk. Die reacties, herkenbare woordjes door het gebrabbel heen, lachen, spelen is gewoon echt heel leuk O+

Lopen is er nog niet bij, maar optrekken tot staan doet ze regelmatig. Althans, deed. Op 28 februari zijn we dus bij het consultatiebureau geweest en heeft ze weer vaccinaties gekregen en sindsdien staat ze nauwelijks meer :+
Verder heeft ze nu net haar eerste tandje gekregen en er zitten er denk ik gelijk nog een stuk meer aan te komen. Helaas gaat dat wel ten koste van de nachtrust. Vanaf 6 weken sliep ze al door, maar de laatste tijd is dat feest ten einde gekomen. Alsnog niets te klagen overigens hoor, meestal 1 keer per nacht wakker en dan ligt ze binnen een kwartier weer terug in bed, maar er zijn ook nachten dat het slechter is. En na de verwennerij van al zo snel doorslapen valt alles tegen :P

Vanaf januari ook 2 dagen per week naar de gastouder, dat vindt ze ook geweldig!
pi_217028007
Welkom, @Irritatie100 !

Dat wat je zegt over je vriendin dat ze het er moeilijk mee heeft dat jullie kindje langzaam geen baby meer is, dat herken ik wel! :D

Ik vond het vooral heel moeilijk toen ik zag dat mijn kleintje voor het eerst ons of andere kindjes begon te slaan of duwen! Haha! Daar dacht ik dan ook; is het dan niet ons lieve kleine baby’tje meer? :o

Gelukkig doet hij dat niet zo vaak meer! :p Over het algemeen heb ik echt genoten van de dreumesfase, waarin zo’n baby’tje een klein mensje met eigen persoonlijkheid wordt.

Nog een maandje en dan wordt m’n dreumes een peuter. Alweer een jaar dat snel voorbij gevlogen is!

[ Bericht 1% gewijzigd door margaretha_01 op 13-03-2025 07:53:01 ]
pi_217116975
quote:
1s.gif Op donderdag 6 maart 2025 17:38 schreef Clubsoda het volgende:
Dat gebonk met dat hoofd ja :')

Ik vind dat tweetalig Opvoeden trouwens zo leuk O+ doe ik nu voor het eerst dus kijk m'n ogen uit :+ hij kent veel woorden in de ene of de andere taal maar kan nu steeds beter verschillen benoemen.

Ken je trouwens de auteur Janosch? Een bekende Duitse auteur. Onze kleine had twee boekjes cadeau gekregen ( Wie schön ist Panama + Post für den Tiger) en af en toe wilde hij dat ik die voorlas. Ik beschreef dan meer de plaatjes, want ik wil geen Duitse boeken aan hem voorlezen en het spontaan vertalen gaat zo ‘houterig’.

Maar nu kwam ik er dus achter dat er een Nederlandse vertaling is van ‘Wie schön ist Panama’ en die heb ik besteld, zodat ik de Nederlandse versie aan hem kan voorlezen! :D

Vind het helemaal leuk als er boeken zijn die in het Nederlands en Duits beschikbaar zijn, zodat beide ouders het verhaal kennen en T. er met ons beide plezier van kan hebben.

Nog een Duitse auteur van wie er kinderboeken met een Nederlands vertaling beschikbaar zijn is Torben Kuhlmann. Hij heeft een leuke Muizen reeks uitgebracht en het boek De Grijze Stad.

Sowieso is de uitgever De Vier Windstreken goed voor Nederlands/Duitse kinderboeken.

De Vier Windstreken is namelijk de Nederlandse tak van het Zwitserse NordSüd Verlag en van veel boeken die bij NordSüd Verlag worden uitgegeven is er ook een Nederlandse vertaling.

[ Bericht 0% gewijzigd door margaretha_01 op 20-03-2025 14:28:52 ]
  donderdag 20 maart 2025 @ 14:04:00 #49
319308 Tink89
To live is to dance
pi_217117050
Er zijn ook heel veel boeken die vertaald zijn naar zowel NLs als Duits, vaak origineel in het Engels. Gruffalo, Little Owl Lost, etc. Dus naast origineel Duitse auteurs, kun je ook eens naar vertalingen uit het Engels kijken.
K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
pi_217117360
quote:
0s.gif Op donderdag 20 maart 2025 14:04 schreef Tink89 het volgende:
Er zijn ook heel veel boeken die vertaald zijn naar zowel NLs als Duits, vaak origineel in het Engels. Gruffalo, Little Owl Lost, etc. Dus naast origineel Duitse auteurs, kun je ook eens naar vertalingen uit het Engels kijken.
Oh, dat is ook een goede tip, bedankt! :D
pi_217120043
1000 leuke boekjes hier, maar ik lees alleen maar "Kom uit die kraan" op dit moment. Meneer wil niks anders dan kranen en graafmachines :D :')
pi_217129890
quote:
1s.gif Op donderdag 20 maart 2025 19:08 schreef Piles het volgende:
1000 leuke boekjes hier, maar ik lees alleen maar "Kom uit die kraan" op dit moment. Meneer wil niks anders dan kranen en graafmachines :D :')
Hier hetzelfde maar dan met mijn groot voertuigen boek. :D

Het blijft grappig dat kinderen zich ook qua interesses hetzelfde ontwikkelen.
  vrijdag 21 maart 2025 @ 20:41:07 #53
319308 Tink89
To live is to dance
pi_217134310
quote:
Zoek in de bieb eens naar 'slaap maar fijn bouwterrein'. Wordt niet meer verkocht, maar heerlijk voor voor het slapen. En ook graafmachines.
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
pi_217134713
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 maart 2025 20:41 schreef Tink89 het volgende:

[..]
Zoek in de bieb eens naar 'slaap maar fijn bouwterrein'. Wordt niet meer verkocht, maar heerlijk voor voor het slapen. En ook graafmachines.
https://www.bol.com/nl/p/(...)share_pdp_androidapp
Deze? Bol verkoopt m blijkbaar nog ^O^
  vrijdag 21 maart 2025 @ 21:40:53 #55
319308 Tink89
To live is to dance
pi_217135275
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 maart 2025 21:05 schreef Piles het volgende:

[..]
https://www.bol.com/nl/p/(...)share_pdp_androidapp
Deze? Bol verkoopt m blijkbaar nog ^O^
Ah cool! Die was echt heel lang nergens te krijgen.
pi_217135310
Jaa, die heb ik een poos geleden ook op aanraden van iemand op dit forum gekocht (misschien was jij het ook wel, @Tink89 ).

Dat is ook nog steeds een groot succes!!
pi_217135540
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 maart 2025 21:42 schreef margaretha_01 het volgende:
Jaa, die heb ik een poos geleden ook op aanraden van iemand op dit forum gekocht (misschien was jij het ook wel, @:tink89 ).

Dat is ook nog steeds een groot succes!!
Volgens mij was ik dat :Y
Mijn zesjarige leest hem inmiddels zelf (en leest hem ook voor aan z’n zusje). Blijft leuk!
pi_217136443
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 maart 2025 21:54 schreef eponine het volgende:

[..]
Volgens mij was ik dat :Y
Mijn zesjarige leest hem inmiddels zelf (en leest hem ook voor aan z’n zusje). Blijft leuk!
Oh wat leuk dat hij het nog steeds leuk vindt!! :D
  Official ESF Kreviewer zondag 23 maart 2025 @ 18:23:17 #59
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_217156294

We hebben in elk geval genoeg Nutrilon gesponsord de afgelopen 13 maanden.
Nu is het klaar en drinkt ze melk.
pi_217169253
Haha wow, kreator.

Ik kom me ook melden hier. Onze dochter is vrijdag 1 geworden.
Heerlijk weekend gehad.
Ik ben heel erg benieuwd naar alle dreumes avonturen met haar.

Sinds vorige week kan ze enorm hard en hoog gillen. Dit doet ze vooral als ze iets ziet wat ze wil hebben. Hopelijk hebben we dat snel afgeleerd, mijn arme oren.

Verder stapt ze aan 2 handen heel graag rond en klimt ze sinds kort overal op. Bij voorkeur in de vaatwasser zodra ze de kans krijgt.
pi_217172102
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2025 20:17 schreef Nolita het volgende:
Haha wow, kreator.

Heerlijk weekend gehad.

Sinds vorige week kan ze enorm hard en hoog gillen. Dit doet ze vooral als ze iets ziet wat ze wil hebben. Hopelijk hebben we dat snel afgeleerd, mijn arme oren.

Verder stapt ze aan 2 handen heel graag rond en klimt ze sinds kort overal op. Bij voorkeur in de vaatwasser zodra ze de kans krijgt.
Welkom Nolita! :D
pi_217172120
quote:
Ik heb dit boek ook besteld en gister binnengekregen; wat een leuk verhaal! Goede plottwist ook! 🙈
pi_217180468
Hier kwam vandaag "slaap maar fijn bouwterrein" binnen. Slecht idee om die voor het eerst bij bedtijd te lezen. R. helemaal aan de stuiter en niet willen slapen. Tenminste, ik denk dat het daaraan lag. Hij sliep uiteindelijk, op schoot, o. 20.30u :')
  woensdag 26 maart 2025 @ 08:45:03 #64
112156 Debsterr
Dino inventor
pi_217183706
quote:
0s.gif Op maandag 24 maart 2025 20:17 schreef Nolita het volgende:
Haha wow, kreator.

Heerlijk weekend gehad.

Die vaatwasser... WAT een dreumes magneet is dat zeg. Hier is het ook een favoriet element haha.
pi_217184717
quote:
17s.gif Op woensdag 26 maart 2025 08:45 schreef Debsterr het volgende:

[..]
Die vaatwasser... WAT een dreumes magneet is dat zeg. Hier is het ook een favoriet element haha.
Check :D Lekker klimmen en hangen aan de mand :')
Gisteren had ik m bijna zover dat ie me ging helpen opruimen. Maar uiteindelijk eindigde de volle la plastic bakjes door de keuken :+
  woensdag 26 maart 2025 @ 11:00:15 #66
112156 Debsterr
Dino inventor
pi_217184972
quote:
0s.gif Op woensdag 26 maart 2025 10:35 schreef Piles het volgende:

[..]
Check :D Lekker klimmen en hangen aan de mand :')
Gisteren had ik m bijna zover dat ie me ging helpen opruimen. Maar uiteindelijk eindigde de volle la plastic bakjes door de keuken :+
Oh hier wordt wel geholpen met wegzetten :D net als helpen met de wasmachine vullen, de wasmachine leeghalen, ze is erg behulpzaam _O-.
pi_217185035
Ik heb 'Jagen, Verzamelen, Opvoeden' gelezen en dat heeft best wat dingen in mijn kijk op opvoeden veranderd. Mijn eerste vraag bij een jengelend kleintje is nu "wil je me even helpen?" Werkt fantastisch. Helaas niet bij mijn puber :+

Ik ging nog even reageren op @margaretha_01 en de boekentips. Janosh ken ik (Tigerente!), is inderdaad leuk om een keer aan te schaffen. Wij hebben inderdaad ook veel Engels boekjes in het Duits (of twee talen), zoals 'Kleine Raupe nimmersatt' en 'Kleine Eule ganz allein'. Qua Nederlandse boeken (die niet vertaald zijn volgens mij) zijn hier trouwens ook alles van 'Boer Boris' en 'Coco kan het' favoriet.

En dan zwaai ik uit, de dreumes is een peuter O+
  Official ESF Kreviewer woensdag 26 maart 2025 @ 13:23:02 #68
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_217186290
quote:
1s.gif Op woensdag 26 maart 2025 11:07 schreef Clubsoda het volgende:
Mijn eerste vraag bij een jengelend kleintje is nu "wil je me even helpen?" Werkt fantastisch.
Mijn eerste vraag is altijd "Waarom druk je je vingers dan ook tegen die hete oven?" als ze jengelt.

Goede tip, zal dat boekje eens lezen. Klinkt wel interessant. Wel duur. :').
  woensdag 26 maart 2025 @ 13:40:21 #69
112156 Debsterr
Dino inventor
pi_217186478
quote:
1s.gif Op woensdag 26 maart 2025 11:07 schreef Clubsoda het volgende:
Ik heb 'Jagen, Verzamelen, Opvoeden' gelezen en dat heeft best wat dingen in mijn kijk op opvoeden veranderd. Mijn eerste vraag bij een jengelend kleintje is nu "wil je me even helpen?" Werkt fantastisch. Helaas niet bij mijn puber :+

Ik ging nog even reageren op @:margaretha_01 en de boekentips. Janosh ken ik (Tigerente!), is inderdaad leuk om een keer aan te schaffen. Wij hebben inderdaad ook veel Engels boekjes in het Duits (of twee talen), zoals 'Kleine Raupe nimmersatt' en 'Kleine Eule ganz allein'. Qua Nederlandse boeken (die niet vertaald zijn volgens mij) zijn hier trouwens ook alles van 'Boer Boris' en 'Coco kan het' favoriet.

En dan zwaai ik uit, de dreumes is een peuter O+
Gefeliciteerd *O*

Yup, JVO is een heel fijne blikopener m.b.t. de omgang met dreumessen. Ze willen ZO graag helpen en als je dat maar vroeg genoeg aanmoedigt, werkt dat hopelijk door in de toekomst. Het kost je gewoon af en toe heeeeel veel geduld haha!
pi_217186496
quote:
0s.gif Op woensdag 26 maart 2025 13:23 schreef Kreator het volgende:
Wel duur. :').
Inmiddels zou je toch wel moeten weten dat alle boekjes/oplossingen voor uitdagingen met kleine kinderen een uitstekend verdienmodel zijn :D

Ik overweeg om zelf ook een boek over slapen uit te geven. Ik denk dat jonge ouders echt iets hebben aan mijn methode:
SPOILER: Hoofdstuk 1
SPOILER: Hoofdstuk 2
pi_217186500
quote:
17s.gif Op woensdag 26 maart 2025 11:00 schreef Debsterr het volgende:

[..]
Oh hier wordt wel geholpen met wegzetten :D net als helpen met de wasmachine vullen, de wasmachine leeghalen, ze is erg behulpzaam _O-.
Hier ook steeds meer hoor. Maar aandachtsspanne van 0. Dus la open om iets op te bergen: "Hee, nog meer bakjes, jeeeujjj *O* ".
  woensdag 26 maart 2025 @ 13:51:56 #72
112156 Debsterr
Dino inventor
pi_217186558
quote:
0s.gif Op woensdag 26 maart 2025 13:43 schreef Piles het volgende:

[..]
Hier ook steeds meer hoor. Maar aandachtsspanne van 0. Dus la open om iets op te bergen: "Hee, nog meer bakjes, jeeeujjj *O* ".
Datttt is wel een beetje herkenbaar ja _O-
pi_217187521
Hooooooi jongens. O+ Sinds vrijdag is mijn baby ook een dreumes. Gaat toch echt te hard.

We willen nu de Nutrilon afbouwen en naar normale melk overstappen. Ze krijgt nu nog een ochtendfles en een avondfles. Wil morgenochtend proberen om de ochtendfles gewoon te vervangen door direct naar beneden te gaan en te ontbijten met een bekertje normale melk ernaast. Hopelijk is ze daar ook tevreden mee.

En ik denk dat ik vanavond al gewoon normale melk in een fles doe. Ze lust melk wel gewoon, dus hopelijk heeft ze niet te veel moeite met stoppen met Nutrilon. Anders gaan we toch maar mengen en langzamer afbouwen.
  Official ESF Kreviewer woensdag 26 maart 2025 @ 16:37:32 #74
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_217188285
quote:
0s.gif Op woensdag 26 maart 2025 13:42 schreef Piles het volgende:

[..]
Inmiddels zou je toch wel moeten weten dat alle boekjes/oplossingen voor uitdagingen met kleine kinderen een uitstekend verdienmodel zijn :D

Ik overweeg om zelf ook een boek over slapen uit te geven. Ik denk dat jonge ouders echt iets hebben aan mijn methode:
SPOILER: Hoofdstuk 1
SPOILER: Hoofdstuk 2
Mijn dremeus gaat om 1900 naar bed en wordt tussen 07 en 08 wakker. Elke dag sinds ze de 2300uurs fles neit meer heeft. Dus i cannot relate.
  Official ESF Kreviewer woensdag 26 maart 2025 @ 16:39:05 #75
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_217188301
quote:
0s.gif Op woensdag 26 maart 2025 15:28 schreef Myraela het volgende:
Wil morgenochtend proberen om de ochtendfles gewoon te vervangen door direct naar beneden te gaan en te ontbijten met een bekertje normale melk ernaast. Hopelijk is ze daar ook tevreden mee.
Gefeliciteerd.

Je kunt het ook afbouwen in een paar weken als dat beter voelt. 60ml nutrilon en 90ml melk bijvoorbeeld. Of andersom. Hebben wij gedaan. na een paar weken gestopt en niks gemerkt.

-edit- oh dat zeg je zelf ook al.
pi_217188655
Onze dame weigert normale melk te drinken :') Thee vindt ze wel lekker, dus we doen nu driekwart melk en een kwart thee (of zelfs nog minder thee) en dan drinkt ze het gelukkig wel. En bij de gastouder drinkt ze ook gewoon melk, maar daar eet ze ook zonder problemen dingen die ze thuis niet moet :')

Verder ligt ze hier 's ochtends gewoon nog aan de borst, dan rond 10:30 fruit, rond 12:30 brood, rond 14:30 nog een keer fruit, rond 17:30 mee eten met de pot, rond 20:00 weer aan de borst en rond 20:45 naar bed. Dat is een prima ritme hier en ze is er tevreden mee, hoewel ik schrok wat ze van het consultatiebureau mag eten! 2 boterhammen als ontbijt, 3 als lunch en ook flinke hoeveelheden groente/aardappelen/vlees. De 3 boterhammen als lunch krijgt ze wel, maar verder halen we die hoeveelheden echt niet.
pi_217189554
quote:
14s.gif Op woensdag 26 maart 2025 16:37 schreef Kreator het volgende:

[..]
Mijn dremeus gaat om 1900 naar bed en wordt tussen 07 en 08 wakker. Elke dag sinds ze de 2300uurs fles neit meer heeft. Dus i cannot relate.
Hier hetzelde hoor. Iets eerder wakker, maar verder 0 klachten. Dat was als baby wel anders...
  Official ESF Kreviewer vrijdag 28 maart 2025 @ 09:24:02 #78
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_217204095
quote:
10s.gif Op woensdag 26 maart 2025 17:05 schreef Irritatie100 het volgende:
, hoewel ik schrok wat ze van het consultatiebureau mag eten! 2 boterhammen als ontbijt, 3 als lunch en ook flinke hoeveelheden groente/aardappelen/vlees. halen we die hoeveelheden echt niet.
Ik zat hier nog even over na te denken maar dat is wel meer dan wat ik overal lees. Denk dat je cb het niet helemaal goed heeft tenzij je kind echt wel heel dun is en aan moet sterken ofzo. Of vier is.
pi_217204175
quote:
14s.gif Op woensdag 26 maart 2025 16:39 schreef Kreator het volgende:

[..]
Gefeliciteerd.

Je kunt het ook afbouwen in een paar weken als dat beter voelt. 60ml nutrilon en 90ml melk bijvoorbeeld. Of andersom. Hebben wij gedaan. na een paar weken gestopt en niks gemerkt.

-edit- oh dat zeg je zelf ook al.
Het lijkt hier met een plotselinge stop eigenlijk wel goed te gaan. Ze werd vanochtend gewoon vrolijk wakker en kon rustig in de keuken wachten tot ik haar ontbijt had gemaakt. Normaal was het al huilen in bed voor een fles. Dus fijn. *O* Wel nog een zak nutrilon over, maar ik dacht, misschien gebruik ik die nog wel een keer als ze wat ziekig is en minder goed eet of iets. Of het gaat toch gewoon weg. Ik zie wel.
pi_217204298
quote:
10s.gif Op woensdag 26 maart 2025 17:05 schreef Irritatie100 het volgende:
hoewel ik schrok wat ze van het consultatiebureau mag eten! 2 boterhammen als ontbijt, 3 als lunch en ook flinke hoeveelheden groente/aardappelen/vlees. De 3 boterhammen als lunch krijgt ze wel, maar verder halen we die hoeveelheden echt niet.
Maar bedoelen ze dat als een 'als ze honger heeft, mag ze zoveel eten' of bedoelen ze 'dit is de aanbevolen hoeveelheid'? Want als aanbevolen hoeveelheid vind ik het ook veel. Al vertrouw ik heel erg op m'n dochter, dus als ze een derde boterham wil, dan krijgt ze die gewoon hoor. Dat compenseert dan weer met een dag dat ze minder eet.

Als iemand trouwens nog leuke lunchtips heeft, altijd welkom. Ik vind het fijn als het allemaal iets gevarieerder is. Dus alvast met wat groenten of fruit of iets. Favoriet op het moment is de boterham met ricotta en aardbeien. En bij het ontbijt natuurlijk de bananenpannenkoekjes. Bij de volgende boodschappen even wat hummus met minder zout en courgette ofzo proberen.
  Official ESF Kreviewer vrijdag 28 maart 2025 @ 10:08:56 #81
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_217204496
Groente spread doet het goed hier.
pi_217204611
quote:
4s.gif Op vrijdag 28 maart 2025 09:24 schreef Kreator het volgende:

[..]
Ik zat hier nog even over na te denken maar dat is wel meer dan wat ik overal lees. Denk dat je cb het niet helemaal goed heeft tenzij je kind echt wel heel dun is en aan moet sterken ofzo. Of vier is.
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 maart 2025 09:47 schreef Myraela het volgende:

[..]
Maar bedoelen ze dat als een 'als ze honger heeft, mag ze zoveel eten' of bedoelen ze 'dit is de aanbevolen hoeveelheid'? Want als aanbevolen hoeveelheid vind ik het ook veel. Al vertrouw ik heel erg op m'n dochter, dus als ze een derde boterham wil, dan krijgt ze die gewoon hoor. Dat compenseert dan weer met een dag dat ze minder eet.

Als iemand trouwens nog leuke lunchtips heeft, altijd welkom. Ik vind het fijn als het allemaal iets gevarieerder is. Dus alvast met wat groenten of fruit of iets. Favoriet op het moment is de boterham met ricotta en aardbeien. En bij het ontbijt natuurlijk de bananenpannenkoekjes. Bij de volgende boodschappen even wat hummus met minder zout en courgette ofzo proberen.
Nou ja, we hadden het er dus over wat ze normaal eet. Wij twijfelden of dat niet te veel is, ook omdat mijn vriendin en ik zelf best wat struggles met gewicht hebben gekend en we dat koste wat kost willen voorkomen bij onze dochter. Maar toen zeiden ze dus "nee hoor, ze mogen gewoon 2 in de ochtend en 3 in de middag". Eet ik zelf ook :')
Net zoals ik het raar vond dat ze vanaf haar eerste verjaardag INEENS alles mag van het cb (behalve rauw vlees). Eerst moet je nog zoutloos koken en dan een dag later mag ze bij wijze van spreken een pittige chili mee eten. Ik snap dat je ergens een grens moet trekken, maar ik had wel verwacht dat dat iets gelijkelijker zou gaan.

Maar uiteindelijk doen we wat @Myraela zegt, vooral afgaan op wat onze dochter zelf aangeeft. Normaal zouden we niet zo snel een derde boterham geven tussen de middag maar nu komt die soms wel.

En inderdaad, lunch vind ik ook lastig! Hier krijgt ze eigenlijk altijd brood, wel met heel erg uiteenlopend beleg erop. Zuivelspread en boterhammenworst zijn een groot succes hier.
  Official ESF Kreviewer zaterdag 29 maart 2025 @ 11:26:32 #83
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_217217534
Zojuist derde hypotheek genomen en rib uit mijn lijf verkocht. Vriendin zit al een tijdje te kijken naar Stapelstein omdat ze dat ook op haar werk heeft maar dat spul is echt schreeuwend duur.
Had deze maand werkbonus dus dacht ach, ik bestel het als verrassing.

Dus nu komt maandag dit:

pi_217218198
Oh ik had verwacht dat je dan wel de voorjaarsactie benut zou hebben. :D
  zaterdag 29 maart 2025 @ 13:41:33 #85
346653 Ceviche
Human wreckage that you love
pi_217218933
Ik moet zeggen dat ik het qua prijs nog wel mee vind vallen, als je ziet hoeveel jaar ze ermee kunnen spelen en hoe veelzijdig het kan zijn met wat creativiteit.

Hun suggestie om er een iglo mee te bouwen lijkt me wel wat duur :D
pi_217219336
Hier heeft ze ze voor haar verjaardag gekregen vorige week. Denk idd dat ze het langst in de woonkamer blijven staan van alles wat ze gekregen heeft.
Heb ook lang moeten denken hoor en met de actie in het najaar alvast gekocht haha.
  Official ESF Kreviewer zaterdag 29 maart 2025 @ 19:26:15 #87
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_217222160
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 maart 2025 14:24 schreef Nolita het volgende:
Hier heeft ze ze voor haar verjaardag gekregen vorige week. Denk idd dat ze het langst in de woonkamer blijven staan van alles wat ze gekregen heeft.
Heb ook lang moeten denken hoor en met de actie in het najaar alvast gekocht haha.
Ja heb er ook wel ff tijdje over nagedacht maar schijnt wel pedagogisch verantwoord te zijn ofzoiets. Geen idee. Kinderen zijn er dol op.

Deze was deels in de aanbieding met die borden met ballen erbij. Vriendin wilde perse die pastelkleuren en daar kom ik geen andere aanbiedingen van vinden.
pi_217222574
quote:
9s.gif Op zaterdag 29 maart 2025 11:26 schreef Kreator het volgende:
Zojuist derde hypotheek genomen en rib uit mijn lijf verkocht. Vriendin zit al een tijdje te kijken naar Stapelstein omdat ze dat ook op haar werk heeft maar dat spul is echt schreeuwend duur.
Had deze maand werkbonus dus dacht ach, ik bestel het als verrassing.

Dus nu komt maandag dit:

[ afbeelding ]
Hier een aantal voor de verjaardag gehad, en echt een enorme hit. Ik dacht dat ik er veel te vroeg mee kwam, maar het is echt het eerste waar ze naar grijpt en ze bedenkt zoveel om ermee te doen.
pi_217223113
Hier worden ze helaas vrij weinig gebruikt, maar ik heb hoop dat baby twee dat goed gaat maken. 😂 En anders verkoopt het ook goed door, dus ach he.

Raar dat je geen andere pastel acties kon vinden Kreator! Bij een van mijn lievelingswinkels mamanova zag ik wel het eea. Maargoed, met die platen en ballen is ook wel erg leuk denk ik.
pi_217225596
Heeft er iemand zo'n montessori klimrek voor binnen? Dat lijkt ons ook wel wat. B geniet van dreumesgym en gebruikt meubels in huis ook om te klimmen en klauteren.
Dat laatste is niet altijd veilig dus willen we wat beperken. Maar dan ook een alternatief bieden.

Official ESF Kreviewer zondag 30 maart 2025 @ 10:26:38 #91
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_217226583
Wij nog niet in elk geval. Kleine aardbei moet eerst eens gaan lopen. :').

In dat kader, hebben jullie dan ook allemaal een krokodil?

https://toyacademy.nl/bobles-krokodil-l-16-01-104-024-xxx

pi_217226693
quote:
1s.gif Op zondag 30 maart 2025 09:00 schreef archito het volgende:
Heeft er iemand zo'n montessori klimrek voor binnen?
Ja wij! Zie post 20 in dit topic :P
Piles in OUD / Het dreumestopic (1 - 2 jaar) deel 465

Helpt iets, maar vensterbank en bank blijven nog steeds heel populair, vooral om head first vanaf te gaan 8)7

Maar is oprecht heel blij met zn glijbaan voor binnen :)
pi_217226703
quote:
14s.gif Op zondag 30 maart 2025 10:26 schreef Kreator het volgende:

In dat kader, hebben jullie dan ook allemaal een krokodil?

Nooit van gehoord / gezien :D
pi_217227562
quote:
1s.gif Op zondag 30 maart 2025 09:00 schreef archito het volgende:
Heeft er iemand zo'n montessori klimrek voor binnen? Dat lijkt ons ook wel wat. B geniet van dreumesgym en gebruikt meubels in huis ook om te klimmen en klauteren.
Dat laatste is niet altijd veilig dus willen we wat beperken. Maar dan ook een alternatief bieden.

[ afbeelding ]
Ja, maar wel een gevalletje van te vroeg gekocht want ze moet nog zelf gaan staan en optrekken. :’)
  Official ESF Kreviewer zondag 30 maart 2025 @ 11:43:23 #95
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_217227830
quote:
0s.gif Op zondag 30 maart 2025 11:23 schreef Myraela het volgende:

[..]
Ja, maar wel een gevalletje van te vroeg gekocht want ze moet nog zelf gaan staan en optrekken. :’)
Jij hebt ook de tas voor de middelbare school al klaarliggen he. 8-).

Anyway. Krokodil gekocht. Ben benieuwd. Nu even weer de rem derop en ander speelgoed verkopen.
pi_217228430
quote:
1s.gif Op zondag 30 maart 2025 10:39 schreef Piles het volgende:

[..]
Nooit van gehoord / gezien :D
Same! En ik dacht dat ik toch aardig up to date was met betrekking tot hip speelgoed. :D
pi_217235322
quote:
6s.gif Op zondag 30 maart 2025 11:43 schreef Kreator het volgende:
Jij hebt ook de tas voor de middelbare school al klaarliggen he. 8-).

Anyway. Krokodil gekocht. Ben benieuwd. Nu even weer de rem derop en ander speelgoed verkopen.
Als ik een toffe tas tegen was gekomen, misschien. :7

Ik heb vooralsnog alleen nog een loopfiets/step op zolder staan. Ook te vroeg gekocht.

En de woonkamer is ook al een speelparadijs met foam blokken en een enorme ballenbak. Speelt ze wel mee, maar alsnog iets overdreven misschien.

pi_217235343
Zoek voor deze zomer nog wel een watertafel. Sorry, geen zelfbeheersing.
  Official ESF Kreviewer zondag 30 maart 2025 @ 19:15:53 #99
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_217235499
The fuck is een watertafel.
pi_217235592
quote:
0s.gif Op zondag 30 maart 2025 19:04 schreef Myraela het volgende:
Zoek voor deze zomer nog wel een watertafel. Sorry, geen zelfbeheersing.
Onze dreumes gebruikt de wasbak in de keuken (as we speak zelfs) als 'watertafel'. Drinkbekertje erbij en hij is zelfstandig minstens een half uur zoet.

Kan niet wachten op de zomer *O*.
pi_217236215
quote:
14s.gif Op zondag 30 maart 2025 19:23 schreef Anne het volgende:

[..]
Onze dreumes gebruikt de wasbak in de keuken (as we speak zelfs) als 'watertafel'. Drinkbekertje erbij en hij is zelfstandig minstens een half uur zoet.

Kan niet wachten op de zomer *O*.
Ja, idem :D
Of bekertje op de grond. Thank god voor pcv en vloerverwarming :')
pi_217236216
quote:
14s.gif Op zondag 30 maart 2025 19:15 schreef Kreator het volgende:
The fuck is een watertafel.
https://www.bol.com/nl/p/(...)ten/9200000088061358

Deze staat hier op het lijstje voor binnenkort

[ Bericht 4% gewijzigd door Piles op 31-03-2025 13:30:54 ]
pi_217240766
Wat een prijzen joh :o !
  maandag 31 maart 2025 @ 13:28:53 #104
112156 Debsterr
Dino inventor
pi_217241397
Wij hebben een Megablocks tafel (toevallig 2ehandsje gekregen) en we hebben de 4 gaten dichtgeplakt met tape = watertafel op ideale dreumes hoogte ^O^
pi_217241403
Onze kleine heeft deze watertafel vorig jaar cadeau gekregen. Toen was hij er nog te jong voor eigenlijk. Ben benieuwd wat hij er dit jaar van gaat vinden!

Edit: het is eigenlijk geen tafel, maar wel zo’n waterbouwwerk! :D
  maandag 31 maart 2025 @ 14:11:46 #106
319308 Tink89
To live is to dance
pi_217241806
quote:
11s.gif Op maandag 31 maart 2025 12:19 schreef Anne het volgende:
Wat een prijzen joh :o !
De onze was 2 tientjes ofzo bij action. Het hoeft niet zo gek ;-) Net als die stapel/balansstenen. Die hebben ze nu bij Aldi voor 25 euro en bij Zeeman voor 20 euro. Minder mooi, maar voor een fractie van de prijs.

https://www.action.com/nl(...)-zand-en-watertafel/
pi_217241835
quote:
0s.gif Op maandag 31 maart 2025 14:11 schreef Tink89 het volgende:

[..]
De onze was 2 tientjes ofzo bij action. Het hoeft niet zo gek ;-) Net als die stapel/balansstenen. Die hebben ze nu bij Aldi voor 25 euro en bij Zeeman voor 20 euro. Minder mooi, maar voor een fractie van de prijs.

Ik ga een poging doen bij wederhelft, maar weet niet of dit door de goedkeuringscommissie komt :')
  Official ESF Kreviewer donderdag 3 april 2025 @ 16:20:13 #108
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_217276118

Mooi ding wel. Wel iets kleiner dan ik dacht maar goede kwaliteit.
pi_217276631
Wel cute. Is dat ook van dat hele lichte maar stevige foam?
pi_217277754
quote:
0s.gif Op maandag 31 maart 2025 14:11 schreef Tink89 het volgende:

[..]

Dank voor de tip, prima tafeltje voor fractie van de prijs ^O^
  Official ESF Kreviewer donderdag 3 april 2025 @ 19:14:59 #111
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_217277797
quote:
0s.gif Op donderdag 3 april 2025 17:09 schreef Myraela het volgende:
Wel cute. Is dat ook van dat hele lichte maar stevige foam?
Ja niet zo extreem licht als Stapelstein maar wel sterk idd.
pi_217284487
Ik durf niet te zeggen wat wij voor de water/zandtafel hebben betaald :X Maar ik vind die dingen - net zoals wipstoeltjes - meestal zo lelijk dus eentje die een beetje opgaat in de tuin was me wel wat waard. En die dingen gaan 2e hands vermoedelijk voor een leuke prijs nog weer weg. Op deze van Liewood was een flinke run waardoor ze binnen no time overal uitverkocht waren.

Het is een grote hit voor onze zoon al had voor hem de pret niet minder geweest als we een ander hadden gekocht :@

pi_217316096
Ooh, vandaag is T officieel geen dreumes meer! We hebben hem er al een poos op voorbereid dat hij gauw een peuter zou worden… en nu is het zover! De tijd gaat veel te snel ! :o

Ik ga dit topic verlaten! ;)
pi_217316216
Gefeliciteerd @margaretha_01 Ik lees en post hier ook stiekem nog gewoon. Dit was het leukste topic.
  dinsdag 8 april 2025 @ 09:53:49 #115
112156 Debsterr
Dino inventor
pi_217317292
Hieperdepiep @margaretha_01 *O*

We hebben sinds zondag een potje staan voor de meid. Ze vind hem echt machtig interessant, wil nu ook constant in haar blote gat rondlopen en er op zitten. Maar er gebeurt vooralsnog helemaal niets van wat er hoort te gebeuren op dat potje _O-.
pi_217339277
quote:
17s.gif Op dinsdag 8 april 2025 09:53 schreef Debsterr het volgende:
Hieperdepiep @:margaretha_01 *O*

We hebben sinds zondag een potje staan voor de meid. Ze vind hem echt machtig interessant, wil nu ook constant in haar blote gat rondlopen en er op zitten. Maar er gebeurt vooralsnog helemaal niets van wat er hoort te gebeuren op dat potje _O-.
_O-
pi_217339290
quote:
1s.gif Op maandag 31 maart 2025 13:29 schreef margaretha_01 het volgende:
Onze kleine heeft deze watertafel vorig jaar cadeau gekregen. Toen was hij er nog te jong voor eigenlijk. Ben benieuwd wat hij er dit jaar van gaat vinden!

Edit: het is eigenlijk geen tafel, maar wel zo’n waterbouwwerk! :D
Ja, die zijn fantastisch O+
  maandag 14 april 2025 @ 15:51:26 #118
112156 Debsterr
Dino inventor
pi_217368801
Ohhhh wat is ze momenteel toch een heerlijk kind. Flink aan het rondstappen (en dus drama als ze in de kinderwagen moet), allerlei nieuwe geluiden aan het produceren en lekker veel knuffelen en dat dreumeskontje in je schoot parkeren met een boekje. Love it!
pi_217368835
Zoveel te ontdekken en te doen. Hele dag op avontuur _O_ Ja dreumessen zijn leuk :D

Meestal :P Hier wil meneer niet meer in de kinderstoel (triptrap), want grote jongen. Dus op een gewone stoel aan tafel. Met z'n kin op hoogte van de tafel :')
Sowieso veel te druk om te eten. Na 2 happen: 'UIT!' en weg is ie, want spelen. Zucht.
Z'n driftbuien worden nu wel weer wat minder, omdat je zowaar wat uit kan leggen en hij het ook begint te snappen. Dus nu is het af en toe ook vermakelijk als ie compleet over de zeik gaat omdat z'n schoenen uit moeten _O-
  maandag 14 april 2025 @ 16:00:45 #120
112156 Debsterr
Dino inventor
pi_217368873
quote:
0s.gif Op maandag 14 april 2025 15:55 schreef Piles het volgende:
Zoveel te ontdekken en te doen. Hele dag op avontuur _O_ Ja dreumessen zijn leuk :D

Meestal :P Hier wil meneer niet meer in de kinderstoel (triptrap), want grote jongen. Dus op een gewone stoel aan tafel. Met z'n kin op hoogte van de tafel :')
Sowieso veel te druk om te eten. Na 2 happen: 'UIT!' en weg is ie, want spelen. Zucht.
Z'n driftbuien worden nu wel weer wat minder, omdat je zowaar wat uit kan leggen en hij het ook begint te snappen. Dus nu is het af en toe ook vermakelijk als ie compleet over de zeik gaat omdat z'n schoenen uit moeten _O-
HAHAHA JA. DIE STOEL. Same drama hier momenteel _O-.
pi_217368886
quote:
17s.gif Op maandag 14 april 2025 16:00 schreef Debsterr het volgende:

[..]
HAHAHA JA. DIE STOEL. Same drama hier momenteel _O-.
En ook geen slab meer zeker? Hier niet in elk geval. Dus waar het even een fase met netjes eten was (slab + kinderstoel) na al het gooien, is het nu weer elke avond chaos :')
  maandag 14 april 2025 @ 16:05:08 #122
112156 Debsterr
Dino inventor
pi_217368912
quote:
0s.gif Op maandag 14 april 2025 16:02 schreef Piles het volgende:

[..]
En ook geen slab meer zeker? Hier niet in elk geval. Dus waar het even een fase met netjes eten was (slab + kinderstoel) na al het gooien, is het nu weer elke avond chaos :')
Oh slab is dan weer geen probleem, gelukkig, want ze eet nog steeds alles met de knuistjes en we eten ook nogal vaak rode sauzen.

Overigens, HOEVEEL ze ook eet. Gemiddelde dag is ontbijt met banaan + 3 boterhammen. Dan fruit in de ochtend, soms nog wel een krentenbolletje. Lunch is ook weer iets van 4 boterhammen. Soepstengel in de middag, groenten meesnacken vanaf de leertoren tijdens het koken. Avondeten gerust 2 à 3 borden... niet normaal joh!
pi_217369079
quote:
17s.gif Op maandag 14 april 2025 16:05 schreef Debsterr het volgende:
Overigens, HOEVEEL ze ook eet.
Hier echt het omgekeerde :o
Eten kost echt moeite, want zo snel afgeleid als de ergste honger gestild is... Gisteravond zowat zonder eten naar bed, want het wilde er echt niet in. Maar ja, als ie honger heeft komt ie vanzelf denk ik dan maar...
  maandag 14 april 2025 @ 20:51:29 #124
112156 Debsterr
Dino inventor
pi_217371310
quote:
0s.gif Op maandag 14 april 2025 16:17 schreef Piles het volgende:

[..]
Hier echt het omgekeerde :o
Eten kost echt moeite, want zo snel afgeleid als de ergste honger gestild is... Gisteravond zowat zonder eten naar bed, want het wilde er echt niet in. Maar ja, als ie honger heeft komt ie vanzelf denk ik dan maar...
Yup, vooral geen strijd van maken. Als ze willen eten, eten ze wel.
  Official ESF Kreviewer woensdag 16 april 2025 @ 08:45:42 #125
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_217382070
quote:
17s.gif Op maandag 14 april 2025 16:05 schreef Debsterr het volgende:

[..]
Oh slab is dan weer geen probleem, gelukkig, want ze eet nog steeds alles met de knuistjes en we eten ook nogal vaak rode sauzen.

Overigens, HOEVEEL ze ook eet. Gemiddelde dag is ontbijt met banaan + 3 boterhammen. Dan fruit in de ochtend, soms nog wel een krentenbolletje. Lunch is ook weer iets van 4 boterhammen. Soepstengel in de middag, groenten meesnacken vanaf de leertoren tijdens het koken. Avondeten gerust 2 à 3 borden... niet normaal joh!
Zou ff langs de huisarts gaan.
  woensdag 16 april 2025 @ 08:52:56 #126
112156 Debsterr
Dino inventor
pi_217382149
quote:
14s.gif Op woensdag 16 april 2025 08:45 schreef Kreator het volgende:

[..]
Zou ff langs de huisarts gaan.
En waarom zou je dat doen?
  Official ESF Kreviewer woensdag 16 april 2025 @ 08:55:17 #127
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_217382167
quote:
17s.gif Op woensdag 16 april 2025 08:52 schreef Debsterr het volgende:

[..]
En waarom zou je dat doen?
8 boterhammen, 3 borden eten, fruit en snacks tussendoor is ongeveer 200 tot 300% teveel eten. Wellicht heeft het een lintworm.
  woensdag 16 april 2025 @ 10:22:13 #128
112156 Debsterr
Dino inventor
pi_217382709
quote:
14s.gif Op woensdag 16 april 2025 08:55 schreef Kreator het volgende:

[..]
8 boterhammen, 3 borden eten, fruit en snacks tussendoor is ongeveer 200 tot 300% teveel eten. Wellicht heeft het een lintworm.
quote:
Altijd honger: last van een lintworm? Wanneer je er slank uitziet en toch véél eet, heb je ongetwijfeld al weleens de vraag gekregen: heb je een lintworm? “Maar daar klopt niets van”, vertelt De Looze. “Het is niet dat een lintworm al het eten dat jij eet gaat opeten, waardoor je meer honger hebt
  woensdag 16 april 2025 @ 10:36:43 #129
319308 Tink89
To live is to dance
pi_217382789
quote:
14s.gif Op woensdag 16 april 2025 08:55 schreef Kreator het volgende:

[..]
Dit is wel heel subjectief...

Zijn het boterhammen met of zonder korstjes bijvoorbeeld. Is het drie bomvolle borden avondeten of drie keer een schep pasta met saus? En hoeveel gaat er op de grond/in het haar/in de slab en hoeveel daadwerkelijk in de mond? En een soepstengel is weliswaar een snack, maar vult niet en biedt ook geen kcalorieën... Ik denk dat je schromelijk overdrijft met je huisarts-advies.
  Official ESF Kreviewer woensdag 16 april 2025 @ 10:46:06 #130
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_217382853
quote:
0s.gif Op woensdag 16 april 2025 10:36 schreef Tink89 het volgende:

[..]
Dit is wel heel subjectief...

Zijn het boterhammen met of zonder korstjes bijvoorbeeld. Is het drie bomvolle borden avondeten of drie keer een schep pasta met saus? En hoeveel gaat er op de grond/in het haar/in de slab en hoeveel daadwerkelijk in de mond? En een soepstengel is weliswaar een snack, maar vult niet en biedt ook geen kcalorieën... Ik denk dat je schromelijk overdrijft met je huisarts-advies.
pi_217385288
In het kader van vakanties;
Kampeerdorp de Zandstuve is een aanrader voor gezinnen met dreumessen, peuters en kleuters.
Dit was vanaf de lekkere loungebank mijn uitzicht:

De kabouter heeft, als we bij het chalet waren, de hele tijd in het speelhuisje of in het zand gespeeld en ik kon lekker toekijken en gewoon een boek lezen in de zon. Top-mini-vakantie.
En zoals het hoort op een camping waren alle kinderen buiten, dus hij heeft veel gezelschap gehad.
pi_217385616
quote:
14s.gif Op woensdag 16 april 2025 15:47 schreef Anne het volgende:
In het kader van vakanties;
Kampeerdorp de Zandstuve is een aanrader voor gezinnen met dreumessen, peuters en kleuters.
Haha meen je niet. Wij gaan in juni _O-
pi_217386974
De zandstuve is leuk!

We waren er vorig jaar een week met onze vouwwagen en de destijds bijna 4 en bijna 7 jarige vonden het zo stuvers ( :D ) leuk dat ze dit jaar nog eens willen gaan. De 3-maander destijds vond alles prima natuurlijk. Omdat we weer vroeg vakantie hebben gaan we de eerste week, dan is het er nog lekker rustig (hoogseizoen lijkt me voor ons te druk, en duuuuur trouwens).
Later in de vakantie gaan we nog naar Oostenrijk, heerlijk om weer in de bergen te kunnen zijn dan.

We zoeken nog wel iets voor de meivakantie. Kunnen nog maar geen knoop doorhakken, wordt wel tijd nu. :')
  woensdag 16 april 2025 @ 19:58:11 #134
319308 Tink89
To live is to dance
pi_217387327
quote:
1s.gif Op woensdag 16 april 2025 19:15 schreef Nolita het volgende:
De zandstuve is leuk!

We waren er vorig jaar een week met onze vouwwagen en de destijds bijna 4 en bijna 7 jarige vonden het zo stuvers ( :D ) leuk dat ze dit jaar nog eens willen gaan. De 3-maander destijds vond alles prima natuurlijk. Omdat we weer vroeg vakantie hebben gaan we de eerste week, dan is het er nog lekker rustig (hoogseizoen lijkt me voor ons te druk, en duuuuur trouwens).
Later in de vakantie gaan we nog naar Oostenrijk, heerlijk om weer in de bergen te kunnen zijn dan.

We zoeken nog wel iets voor de meivakantie. Kunnen nog maar geen knoop doorhakken, wordt wel tijd nu. :')
Wij ook niet. Dus we gaan voor ultra laat-minute centerparcs of landal hebben we besloten. De weersvoorspelling is ons te slecht voor met de caravan.
pi_217389731
quote:
0s.gif Op woensdag 16 april 2025 19:58 schreef Tink89 het volgende:

[..]
Wij ook niet. Dus we gaan voor ultra laat-minute centerparcs of landal hebben we besloten. De weersvoorspelling is ons te slecht voor met de caravan.
Wij overwogen even lake Resort Beekse bergen, maar na het lezen van de reviews over de slechte hygiëne in de accomodaties verging me de zin om daar veel geld in te steken. Ik heb sowieso al beetje een afkeer tegen accomodaties. Het voelt altijd wat viezig en spullen in de keuken wat het net niet is etc. Laatste keer was Landal rabbit hill in 2020 en ook daar (kwa hygiëne oké) maar wat een vreselijk bed.
Dus toch weer de neiging om de vouwwagen uit te halen. Lekker met onze eigen spulletjes. Maar waar naartoe...Luxemburg, Ardennen..of toch in NL. Het weer nog maar even afwachten inderdaad. Dat zwabbert op en neer in de voorspellingen dus ik hou hoop! We gaan over 1,5 week pas.
  donderdag 17 april 2025 @ 06:58:11 #136
319308 Tink89
To live is to dance
pi_217390540
quote:
0s.gif Op woensdag 16 april 2025 23:07 schreef Nolita het volgende:

[..]
Wij overwogen even lake Resort Beekse bergen, maar na het lezen van de reviews over de slechte hygiëne in de accomodaties verging me de zin om daar veel geld in te steken. Ik heb sowieso al beetje een afkeer tegen accomodaties. Het voelt altijd wat viezig en spullen in de keuken wat het net niet is etc. Laatste keer was Landal rabbit hill in 2020 en ook daar (kwa hygiëne oké) maar wat een vreselijk bed.
Dus toch weer de neiging om de vouwwagen uit te halen. Lekker met onze eigen spulletjes. Maar waar naartoe...Luxemburg, Ardennen..of toch in NL. Het weer nog maar even afwachten inderdaad. Dat zwabbert op en neer in de voorspellingen dus ik hou hoop! We gaan over 1,5 week pas.
Snap ik. Wij willen vooral een goed zwembad en een binnenspeeltuin. Mijn knie is nog steeds niet in orde, dus ik zie mezelf effe geen voortent opvouwen in de regen zegmaar...
pi_217392161
CJG weer gehad. Blij met even weer de groei/gewicht grafiek te zien. O+ Gewicht ging tot ik met de borstvoeding stopte (om andere redenen) iets te hard. Maar nu mooi richting het gemiddelde terwijl ze toch een goede eter is. Ik zat mezelf al mentaal voor te bereiden op kritiek bij het consultatiebureau en dieetadviezen, want daar ben ik echt zwaar tegen zo jong, maar hoor je soms toch over.

In mijn omgeving zitten de kindjes van haar leeftijd juist laag in curve, dus soms lastig om zelf te zien wat gewoon nog goed en normaal is qua babyvetjes.
pi_217393385
quote:
0s.gif Op woensdag 16 april 2025 16:32 schreef Piles het volgende:

[..]
Haha meen je niet. Wij gaan in juni _O-
Gast :D. Die overeenkomsten zijn nog steeds ongoing hè.

We zijn trouwens eindelijk door de hoektandjes heen *O* En nu gaat het slapen gelukkig weer stukken beter (op het zelf slapen gaan na dan). Was een lange zit zo, vanaf kerstmis. Hopelijk ga ik het nu niet weer jinxen.
  Official ESF Kreviewer donderdag 17 april 2025 @ 18:53:34 #139
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_217394862
Onze dochter begint nu echt zichzelf op te trekken en bijna staan. Met wat hulp lukt dat al aardig. Is 14 maanden dus ook niet vroeg ofzo, maar vind het wel een fascinerend proces om te zien.
  Official ESF Kreviewer zondag 20 april 2025 @ 08:29:59 #140
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_217416932
Waar laten jullie je dreumes eigenlijk naar kijken?
Dochter kijkt ongeveer half uur per dag tv, meestal is het dan jus Roos of Tiktak (nostalgie). Maar verder lijkt veel op youtube toch al gauw te druk or gewoon irritant.

Suggesties welkom.
pi_217416983
Puffen Rock is lekker laagintens, of Ben en Holly. Ik vind zelf Bluey briljant maar dat is een beetje ingewikkeld voor dreumesen.
  Moderator zondag 20 april 2025 @ 09:10:40 #142
355459 crew  noodgang
noodgang
pi_217417106
quote:
5s.gif Op zondag 20 april 2025 08:29 schreef Kreator het volgende:
Dochter kijkt ongeveer half uur per dag tv, meestal is het dan jus Roos of Tiktak (nostalgie). Maar verder lijkt veel op youtube toch al gauw te druk or gewoon irritant.

Suggesties welkom.
TikTak of op NPO babybeestenboel, dat is ook wel rustgevend
pi_217417360
En Nijntje.
  Official ESF Kreviewer zondag 20 april 2025 @ 09:39:16 #144
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_217417425
quote:
1s.gif Op zondag 20 april 2025 09:34 schreef Clubsoda het volgende:
En Nijntje.
Merk dat ze daar nog net iets te jong voor is. Ze vindt het wel interessant maar maar voor heel even. Denk dat dat wel leuk is als ze het wat beter snapt.
pi_217417439
quote:

Suggesties welkom.
Mike en Molly vond mijn dochter heel leuk. En de liedjes van zeppelin en cocomelon.
  Official ESF Kreviewer zondag 20 april 2025 @ 09:43:27 #146
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_217417492
quote:
0s.gif Op zondag 20 april 2025 09:40 schreef Lokasenna het volgende:

[..]
Mike en Molly vond mijn dochter heel leuk. En de liedjes van zeppelin en cocomelon.
Check. Thx. Volgens mij hebben we een boekje van Mike en Molly. Dat kan ik ook wel eens proberen.
pi_217420089
quote:

Suggesties welkom.
De Vuilniswagen op netflix of Maan en ik op NPO Plus. Zeker die laatste is heel rustig/chill.

Verder tiktak en juf roos idd. En nu Helden van de Stad, maar alleen de aflevering met de graafmachines :+
  zondag 20 april 2025 @ 13:49:26 #148
112156 Debsterr
Dino inventor
pi_217420127
Hier is het Bumba, Tiktak of Bluey :)
pi_217420252
quote:

Suggesties welkom.
Peppa Big eigenlijk altijd; dat komt als eerste naar voren als ie de tv (Netflix) aanzet.

En gisteren hebben we toevallig samen Moana gekeken. Zo lang heeft hij nog nooit tv gekeken, maar hij (en ik) vond hem leuk! Hij wilde vandaag iig weer “botuh kijkuhhhhh”, maar hij kreeg het niet gevonden 8-).
pi_217420273
quote:
14s.gif Op donderdag 17 april 2025 18:53 schreef Kreator het volgende:
Onze dochter begint nu echt zichzelf op te trekken en bijna staan. Met wat hulp lukt dat al aardig. Is 14 maanden dus ook niet vroeg ofzo, maar vind het wel een fascinerend proces om te zien.
Denk dat dat ook de grootste zichtbare stap is die je kleintje maakt O+.
pi_217420276
Hier vindt ze voetbal leuk _O-
Tiktak was een enorme hit toen ze een half jaar ofzo was, tegenwoordig zetten we eigenlijk niet meer speciaal iets voor haar aan.
pi_217422340
Bluey en Vuilniswagen worden hier het meest gekeken, soms Nijntje of Teletubbies op YouTube.
pi_217424200
Rond dreumesleeftijd werd hier door beide vooral gekeken naar Tiktak, Maan en ik, Bing, een on-ride filmpje van Carnaval Festival in de Efteling en dit filmpje.

Nu (jongste is 3) is Gabby’s Poppenhuis een hit, we hebben laatst zelfs met (de stem van) Doerak gebeld :D
pi_217436772
Nijntje, Tiktak, Dikkie Dik, maar als je echt haar aandacht eventjes wil trekken, dan is Bumba toch wel het meest succesvol. Vind ik zelf uiteraard het minst fijn. :')
pi_217436819
En wij zitten even in een fase dat vooral in de avond in slaap vallen een hele strijd is. Gisteren gelukkig 'maar' een half uur, maar de avond daarvoor moest ik gewoon echt even weglopen omdat de frustratie me na een uur (nadat m'n man ook al een half uur erbij had gelegen) te hoog zat. :') Normaal valt ze redelijk snel en zelfstandig in slaap. Maar nu is het maar rollen, knuffelen, zitten, over je heen klimmen en vooral helemaal van slag als je weg zou gaan.

Maar ik troost mezelf maar met de enorme motorische sprongen ze aan het maken is. Van de een of andere dag hebben we ineens een enorme klimmer in huis. Vooral de soft play blokken zijn helemaal interessant, maar ze trekt zichzelf ook overal aan omhoog. Dat is echt van 0 naar 100 gegaan ineens.
  donderdag 24 april 2025 @ 08:59:12 #156
112156 Debsterr
Dino inventor
pi_217453592
Vervelend van het slapen @Myraela, maar inderdaad hangt het vaak wel samen met die motorische sprongen.
  donderdag 24 april 2025 @ 09:04:38 #157
112156 Debsterr
Dino inventor
pi_217453620
Onze meid stond ineens rondjes te draaien deze week _O- helemaal trots. En veel aan het kletsen nu, steeds meer herkenbare woorden ook naast het gebrabbel. Vind het echt een heerlijke fase O+.
  donderdag 24 april 2025 @ 11:20:03 #158
64831 2NutZ
Non-profit paardenstylist.
pi_217454638
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 april 2025 08:52 schreef Myraela het volgende:
En wij zitten even in een fase dat vooral in de avond in slaap vallen een hele strijd is. Gisteren gelukkig 'maar' een half uur, maar de avond daarvoor moest ik gewoon echt even weglopen omdat de frustratie me na een uur (nadat m'n man ook al een half uur erbij had gelegen) te hoog zat. :') Normaal valt ze redelijk snel en zelfstandig in slaap. Maar nu is het maar rollen, knuffelen, zitten, over je heen klimmen en vooral helemaal van slag als je weg zou gaan.

Maar ik troost mezelf maar met de enorme motorische sprongen ze aan het maken is. Van de een of andere dag hebben we ineens een enorme klimmer in huis. Vooral de soft play blokken zijn helemaal interessant, maar ze trekt zichzelf ook overal aan omhoog. Dat is echt van 0 naar 100 gegaan ineens.
Hoe oud is die van jou? bij ons is het ook constant zo... sinds een tijdje is onze dochter heel mobiel dus slapen is dan maar een bijzaak en kruipen, staan, zitten en over je heen klimmen is veel belangrijker... helaas voor ons.

Onze dochter word morgen 1 jaar dus ik lees hier ook wat meer mee nu.
* Je mag wel een iets normalere toon aanslaan. Realiseer je goed dat dit slechts jouw mening is.
pi_217457140
quote:
0s.gif Op donderdag 24 april 2025 11:20 schreef 2NutZ het volgende:
Hoe oud is die van jou? bij ons is het ook constant zo... sinds een tijdje is onze dochter heel mobiel dus slapen is dan maar een bijzaak en kruipen, staan, zitten en over je heen klimmen is veel belangrijker... helaas voor ons.

Onze dochter word morgen 1 jaar dus ik lees hier ook wat meer mee nu.
Ze is nu 13 maanden.

En gefeliciteerd alvast!
pi_217509218
Het weer is echt super hè met zo'n kleine?
Die van ons wil en moet tenminste elke dag even naar buiten en dat is geen straf met dit weer.

Gisteren naar het water met speeltuinen en veel zand erbij gefietst.
Niet verwacht dat het water helemaal niet zo koud zou zijn, dus ik was niet helemaal voorbereid op dat de kabouter het water in zou gaan.

Maar het was top O+. Het voelde als vakantie.
Op de terugweg viel ie nog in slaap op de fiets. Eenmaal thuis weigerde ie natuurlijk zijn middagslaapje door dat hazenslaapje. Nondedjuu.
  Official ESF Kreviewer maandag 5 mei 2025 @ 09:53:04 #161
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_217544091
Weet niet meer wie het hier zei maar ik vond jagen, verzamelen, opvoeden wel een mixed emotion boek.

Extreem Amerikaans gedachtengoed, internet bestaat kennelijk niet, je kind heeft geen speelgoed nodig want dat hadden ze vroeger ook niet, ouders spelen niet met kinderen en vertel ze vooral over spoken in het water en monsters in de koelkast.

Aan de andere kant wel veel nuttige tips om rustig te blijven, sturen en handigheden over wat te doen als je gefrustreerd raakt of je kind gestuurd moet worden. Vond vooral het Mexicaanse deel wel goed.

5/10 would not recommend.

Nu verder met het boek waarvan je wilde dat je ouders het hadden gelezen.
pi_217545784
quote:
14s.gif Op maandag 5 mei 2025 09:53 schreef Kreator het volgende:
Aan de andere kant wel veel nuttige tips om rustig te blijven, sturen en handigheden over wat te doen als je gefrustreerd raakt of je kind gestuurd moet worden. Vond vooral het Mexicaanse deel wel goed.
Kun je er een paar noemen? :7.
  Official ESF Kreviewer maandag 5 mei 2025 @ 12:34:09 #163
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_217546522
quote:
14s.gif Op maandag 5 mei 2025 11:41 schreef Anne het volgende:

[..]
Kun je er een paar noemen? :7.
Negeren als ze iets doen wat niet mag of heel veel om aandacht zeuren, doen of ze even niet bestaan. Later op terugkomen als iedereen kalm is.

Niet boos worden.

Geen keuzes geven (wil je wit of bruin brood) maar gewoon eten wat de pot schaft.

Zorgen dat kinderen ook lid van het team worden in huis "als we samen opruimen kunnen we daarna sneller samen naar oma". Geen opdrachten geven, niet achteraan lopen als ze iets niet meteen doen.

Maar dat zijn oneliners. Lastig uit te leggen zonder het boek te typen.
  dinsdag 6 mei 2025 @ 08:29:50 #164
319308 Tink89
To live is to dance
pi_217554279
quote:
14s.gif Op maandag 5 mei 2025 12:34 schreef Kreator het volgende:

[..]
Negeren als ze iets doen wat niet mag of heel veel om aandacht zeuren, doen of ze even niet bestaan. Later op terugkomen als iedereen kalm is.

Niet boos worden.

Geen keuzes geven (wil je wit of bruin brood) maar gewoon eten wat de pot schaft.

Zorgen dat kinderen ook lid van het team worden in huis "als we samen opruimen kunnen we daarna sneller samen naar oma". Geen opdrachten geven, niet achteraan lopen als ze iets niet meteen doen.

Maar dat zijn oneliners. Lastig uit te leggen zonder het boek te typen.
En zo zie je maar dat die tips ook weer niet voor iedereen top zijn. Mijn kind eet echt beduidend beter met wat autonomie, dus meedenken over wat we eten en altijd iets te keuze. Niks eten wat de pot schaft.... ik vind dat ook niet per se gezond, om je kind te dwingen te eten en anders honger te laten hebben.
pi_217554308
quote:
14s.gif Op maandag 5 mei 2025 09:53 schreef Kreator het volgende:
Weet niet meer wie het hier zei maar ik vond jagen, verzamelen, opvoeden wel een mixed emotion boek.

Ik? Denk ik. Staan ook veel onmogelijke dingen in die idd niet passen in onze maatschappij. Je kind meenemen naar het werk _O- Maar het stimuleren om te helpen en het er minder bovenop zitten en fouten laten maken. Al met al is het ook wel logisch allemaal.
pi_217554621
Ach, al die boeken. Inmiddels meer van het motto:

(is ook een boek overigens)
  Official ESF Kreviewer dinsdag 6 mei 2025 @ 09:43:29 #167
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_217554945
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 mei 2025 08:29 schreef Tink89 het volgende:
ik vind dat ook niet per se gezond, om je kind te dwingen te eten en anders honger te laten hebben.
Dat zegt het boek ook niet. Er stond iets in de trend van dat ze haar dochter altijd de keus gaf en dat ze dat in Mexico in 1 of ander dorp ergens in the middle of nowhere niet doen, maar gewoon iets op tafel zetten en dat dat eigenlijk nooit gedoe oplevert.
Andere cultuur, andere mogelijkheden (minder), etc. Ik zie ons hier in nederland ook niet elke dag van onze kinderen verwachten dat ze meehelpen met taco's maken. Maar het geeft een beetje inzicht in of we het wellicht ook anders zouden kunnen doen dan we gewend zijn. Dat haal ik er dan maar uit.

Het is denk ik gewoon wel goed om je horizon te verbreden met dit soort boeken en als er dan ooit een situatie komt waarin dit kan helpen, dan is het mooi meegenomen. Ik denk niet dat iemand zijn complete opvoedingsmethode er door gaat omgooien.
pi_217555123
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 mei 2025 08:35 schreef alpeko het volgende:

[..]
Ik? Denk ik. Staan ook veel onmogelijke dingen in die idd niet passen in onze maatschappij. Je kind meenemen naar het werk _O- Maar het stimuleren om te helpen en het er minder bovenop zitten en fouten laten maken. Al met al is het ook wel logisch allemaal.
Ik neem mijn kind af en toe een dagje mee naar werk :P
Ligt aan wat voor baan je hebt of het kan natuurlijk. Ik werk in de ouderenzorg, kantoor zit naast een restaurant waar ook kinderspeelgoed enzo staat. En waard een hoop opa's en oma's zitten die een klein kind om zich heen heerlijk vinden. Maar je wordt er wel minder productief van. _O-
pi_217555580
quote:
14s.gif Op dinsdag 6 mei 2025 09:43 schreef Kreator het volgende:

[..]
Dat zegt het boek ook niet. Er stond iets in de trend van dat ze haar dochter altijd de keus gaf en dat ze dat in Mexico in 1 of ander dorp ergens in the middle of nowhere niet doen, maar gewoon iets op tafel zetten en dat dat eigenlijk nooit gedoe oplevert.
Andere cultuur, andere mogelijkheden (minder), etc. Ik zie ons hier in nederland ook niet elke dag van onze kinderen verwachten dat ze meehelpen met taco's maken. Maar het geeft een beetje inzicht in of we het wellicht ook anders zouden kunnen doen dan we gewend zijn. Dat haal ik er dan maar uit.

Het is denk ik gewoon wel goed om je horizon te verbreden met dit soort boeken en als er dan ooit een situatie komt waarin dit kan helpen, dan is het mooi meegenomen. Ik denk niet dat iemand zijn complete opvoedingsmethode er door gaat omgooien.
Eens :Y Ik heb er dus vooral uit opgepikt dat kinderen op jonge leeftijd dolgraag willen helpen maar dat wij dat vaak niet toelaten omdat het te lang duurt/meer rommel geeft/niet goed gaat. En dat kan natuurlijk, maar zo worden ze en niet vaardig en leren ze ook dat hun hulp toch niet goed genoeg is. Mijn jongste vindt helpen briljant dus bij eem slecht humeur is dat vaak wel wat het beste helpt. Mijn puber kan ik helaas moeilijker motiveren op te ruimen, maar die groeit wel echt als hij avondeten maakt of een avond staat te bbq-en. Doet hij ook echt goed trouwens.
pi_217555650
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 mei 2025 10:56 schreef Clubsoda het volgende:
Eens :Y Ik heb er dus vooral uit opgepikt dat kinderen op jonge leeftijd dolgraag willen helpen maar dat wij dat vaak niet toelaten omdat het te lang duurt/meer rommel geeft/niet goed gaat.
Herkenbaar ja :)
Hier wordt (R. is 1 jaar en 9 mnd) al volop 'brood gesmeerd' e.d. 1 grote zooi na afloop, maar hij vindt het prachtig en leert het steeds beter. Dus we laten 'm ook lekker. Maar ik ken genoeg ouders die daar niet tegen kunnen :D
  dinsdag 6 mei 2025 @ 11:30:12 #171
319308 Tink89
To live is to dance
pi_217555928
quote:
14s.gif Op dinsdag 6 mei 2025 09:43 schreef Kreator het volgende:

[..]

Als de kinderen thuis zijn tijdens het koken, helpen ze standaard mee. Dingetjes snijden, tafel dekken, voorproeven, checken of iets al gaar is (alles met hulp natuurlijk). Voor mijn gevoel eten ze daardoor beter.
  dinsdag 6 mei 2025 @ 12:03:35 #172
112156 Debsterr
Dino inventor
pi_217556293
Knorrie mag bijvoorbeeld meehelpen de vaatwasser uitruimen. Sommige dingen weet ze zelf al weg te leggen, andere gaan onder begeleiding, sommige items zijn verboden terrein (zoals het koksmes). Het gaat beduidend langzamer (want 1 bord per keer), ze is nog regelmatig boos vanwege de kaders (ik geef aan wat jij mag wegzetten i.p.v. het zelf uit de vaatwasser te halen) maar toch wil ze elke keer weer helpen. En die kaders kunnen dan verschuiven naarmate ze groter en zelfstandiger wordt.
  Official ESF Kreviewer dinsdag 6 mei 2025 @ 13:04:18 #173
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_217556885
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 mei 2025 10:56 schreef Clubsoda het volgende:
Ik heb er dus vooral uit opgepikt dat kinderen op jonge leeftijd dolgraag willen helpen maar dat wij dat vaak niet toelaten omdat het te lang duurt/meer rommel geeft/niet goed gaat. En dat kan natuurlijk, maar zo worden ze en niet vaardig en leren ze ook dat hun hulp toch niet goed genoeg is.
Ja, dit was idd wel 1 vd punten waar ik ook wel iets mee ga doen. was het alweer bijna vergeten.
pi_217591612
Jongens wat is dit een heerlijke fase. O+ Ze kan zo heerlijk vrolijk spelen, klimt overal op. Die soft play foam blokken zijn nu echt een enorm succes. Het allerleukste vind ik dat je haar nu achterna kan zitten. Daar hoef je overigens bijzonder weinig voor te doen, alleen een 'ik ga je pakken'-geluidje of blik is al voldoende. :D Dan gaat ze gillen en kruipt ze of snel weg, of juist heel snel naar mij toe om bij mij te schuilen. Te schattig.

En met dit weer lekker samen op pad gaan met de fiets. Ik schiet alleen elke keer even in de stress als ze dan weer in slaap valt. :') Ondanks dat de hele babyfase ook mooi was om mee te maken, is dit toch nog veel meer mijn ding.
  dinsdag 13 mei 2025 @ 21:16:23 #175
112156 Debsterr
Dino inventor
pi_217623170
We hebben ontdekt dat ze blijkbaar al een tijdje haar eigen naam zegt, maar we hadden het niet door tot ze een keer op haar borst tikte en het herhaalde.

SPOILER
pi_217644427
Hier is grote zus jaja :D O+.

Onze jongste is afgelopen week 1 jaar geworden en dit is wel weer echt genieten. Ik vind tot nu toe 1-2 jaar het leukste O+.

Beetje jammer alleen dat ik sinds kort weer aan het werk ben dus het is een beetje van altijd thuis naar nooit meer thuis gegaan :') .
  donderdag 15 mei 2025 @ 20:51:03 #177
112156 Debsterr
Dino inventor
pi_217644787
quote:
1s.gif Op donderdag 15 mei 2025 20:19 schreef Smart_ass het volgende:
Hier is grote zus jaja :D O+.

Onze jongste is afgelopen week 1 jaar geworden en dit is wel weer echt genieten. Ik vind tot nu toe 1-2 jaar het leukste O+.

Beetje jammer alleen dat ik sinds kort weer aan het werk ben dus het is een beetje van altijd thuis naar nooit meer thuis gegaan :') .
AWW O+ 2 Jaja’s!

Gefeliciteerd *O* maar dat zal wel even wennen zijn weer ja
  Official ESF Kreviewer woensdag 28 mei 2025 @ 23:12:27 #178
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_217783526
Zit een beetje te twijfelen. In september gaan we weer naar familie in Spanje en meestal vliegen we. Dochter doet het prima, maar het zijn wel pittige dagen met zo'n kleine op schoot.
Bovendien niet goedkoop met auto huren.

Qua zomervakantie vind ik het altijd heerlijk om gewoon met de auto te gaan, maar kun je dat zo'n kleintje aandoen om twee dagen achter elkaar in de auto te zitten? Het is toch iets van 2100km.
Vooral het feit dat we nooit langer dan 2 uur hebben gereden en ze dan meestal slaapt maakt het lastig, want wat nu als ze na drie uur echt geen zin meer heeft. Dan ben je wel committed.

Misschien toch maar weer de ellende van vliegen.
pi_217784870
Ik zag en zie daar ook tegenop, maar het ging eigenlijk heel erg goed en hoop dat het de volgende keer weer zo goed gaat.

De laatste keer zijn we op de heenweg rond 3 uur in de nacht vertrokken en sliep de kabouter tot 7:30 uur. Daarna wat vaker gestopt voor een luier, fles/broodje en wat te spelen. Over de reis van 9 uur hebben we toen 12 uur gedaan.

Voor de terugweg zijn we om 19:00 uur vertrokken, heeft de kabouter de hele rit geslapen en hebben we er 9 uur en 15 minuten (tanken in Luxemburg) over gedaan. Eenmaal thuis hebben we hem nog in bed kunnen leggen en hebben we zelf ook nog een paar uur in bed kunnen slapen.

De volgende keer willen we toch wat verder weg en overwegen we een overnachting op iig de heenreis. En dan ongepland, dus gewoon zo ver mogelijk rijden tot het niet meer gaat.

Oh en tip mijnerzijds; zorg dat de plek naast jullie dochter vrij is. Als het even niet gaat, kan er iemand naast zitten.
  Official ESF Kreviewer donderdag 29 mei 2025 @ 10:17:35 #180
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_217785877
Ja dat sowieso. En tegen die tijd zit ze ook vooruit dat scheelt ook al wel.
We hebben ook een behoorlijk grote station dus ruimte zat.

Echt de hele nacht rijden zie ik zelf niet zo zitten, mijn ervaring is dat ik zelf na een uur of tien, twaalf overdag rijden ook wel klaar ben. 's nachts word ik echt sneller moe.

Vriendin maakt zich trouwens geen zorgen, dat scheelt ook al wel, die zit niet met tegenzin in de auto.

Nu ja we hebben nog even tijd om er over na t denken.
pi_217787495
Kun jij trouwens de ellende van het vliegen vertellen icm een kindje? Want ik wil eigenlijk een keer vliegen en mijn vriend wil juist weer met de auto.
  Official ESF Kreviewer donderdag 29 mei 2025 @ 14:37:52 #182
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_217787918
quote:
3s.gif Op donderdag 29 mei 2025 13:42 schreef Anne het volgende:
Kun jij trouwens de ellende van het vliegen vertellen icm een kindje? Want ik wil eigenlijk een keer vliegen en mijn vriend wil juist weer met de auto.
Ja niks in principe. Maar vorige vlucht werd gecancelled en verplaatst naar 06:05 dus moesten er om 02:00 uur uit.
Dochter was vanaf dat moment wel wakker en die doet het prima de hele dag, maar het is wel een gesleep overal met koffers, kinderwagen die niet mee mag in de cabine, twee uur wachten voordat je vliegtuig in mag, lang in de rij staan en lang stilzitten in te krappe vliegtuigen (ondanks dat we rij 1 zaten, dat is wel echt een pre).

Voordeel is wel dat je overal voorrang krijgt en er altijd wel een stewardess is die heel lief doet en helpt.

Maar ja, ik vind vliegen toch altijd met of zonder kind wel een klein beetje spannend/stress met vertraging, koffers enzo, dus ik ben geen goede graadmeter ondanks dat ik al 100x gevlogen heb.

Aandacht genoeg:
SPOILER

[ Bericht 6% gewijzigd door Kreator op 29-05-2025 14:43:25 ]
pi_217861056
Hier ook ouder van een dreumes van 18 maanden. Ze slaapt altijd als een roosje, daar zijn we erg dankbaar voor. Kan me niet herinneren wanneer ik er voor het laatst naartoe moest s nachts.. Daarnaast net waterpokken achter de rug, ze doet het goed O+ enige 'problemen' zijn er bij eten, pfff wat een strijd soms.. Er valt geen pijl op te trekken of ze iets lekker vindt (de volgende keer is hetzelfde gerecht bijvoorbeeld helemaal niet meer goed). Ze gooit echt veel op de grond ook grrrr, iemand tips?
pi_217861539
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juni 2025 21:01 schreef Mip1988 het volgende:
Hier ook ouder van een dreumes van 18 maanden. Ze slaapt altijd als een roosje, daar zijn we erg dankbaar voor. Kan me niet herinneren wanneer ik er voor het laatst naartoe moest s nachts.. Daarnaast net waterpokken achter de rug, ze doet het goed O+ enige 'problemen' zijn er bij eten, pfff wat een strijd soms.. Er valt geen pijl op te trekken of ze iets lekker vindt (de volgende keer is hetzelfde gerecht bijvoorbeeld helemaal niet meer goed). Ze gooit echt veel op de grond ook grrrr, iemand tips?
Komt uiteindelijk wel goed.. dat is tip 1 :D.

Maar als je bang bent dat ze bijvoorbeeld te weinig binnenkrijgt; ik zorg dat er eigenlijk altijd wel iets te eten staat op tafel (paprika, tomaatjes, fruit). Ook als ie zegt dat ie niet hoeft. Uiteindelijk begint ie het toch ineens te pakken tussen het spelen door en dan vind ik de groente tijdens het avondeten ook wat minder belangrijk.

Oh en veel zelf laten doen (dus ook spelen, opscheppen) tijdens het zelf eten en ook laten helpen met koken. Ik kreeg broccoli er bijvoorbeeld met geen mogelijkheid in, totdat ik hem een tijdje geleden vroeg of hij de boompjes in een pannetje met water wilde doen. Toen wilde hij later bij het avondeten wel “boompjuh etuhhh”. Vandaag hebben we met zijn tweetjes flammkuchen gemaakt en hij heeft echt heeeul veel gegeten en ik denk dat dit mede komt door wat we vooraf hebben gedaan.
pi_217861560
quote:
14s.gif Op donderdag 29 mei 2025 14:37 schreef Kreator het volgende:

[..]
Ja niks in principe. Maar vorige vlucht werd gecancelled en verplaatst naar 06:05 dus moesten er om 02:00 uur uit.
Dochter was vanaf dat moment wel wakker en die doet het prima de hele dag, maar het is wel een gesleep overal met koffers, kinderwagen die niet mee mag in de cabine, twee uur wachten voordat je vliegtuig in mag, lang in de rij staan en lang stilzitten in te krappe vliegtuigen (ondanks dat we rij 1 zaten, dat is wel echt een pre).

Voordeel is wel dat je overal voorrang krijgt en er altijd wel een stewardess is die heel lief doet en helpt.

Maar ja, ik vind vliegen toch altijd met of zonder kind wel een klein beetje spannend/stress met vertraging, koffers enzo, dus ik ben geen goede graadmeter ondanks dat ik al 100x gevlogen heb.

Aandacht genoeg:
SPOILER
Wat schetig, je spoiler O+.

En ik voel je wat betreft het vliegen an sich al stressvol vinden, maar fijn dat dit dus niet ligt aan het feit dat je jullie meisje erbij hebt.
  Official ESF Kreviewer donderdag 5 juni 2025 @ 22:32:31 #186
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_217862015
quote:
14s.gif Op donderdag 5 juni 2025 21:45 schreef Anne het volgende:

[..]
Wat schetig, je spoiler O+.

En ik voel je wat betreft het vliegen an sich al stressvol vinden, maar fijn dat dit dus niet ligt aan het feit dat je jullie meisje erbij hebt.
Nu ja. Wel ook een beetje. Je hoopt toch dat je kind geen oorpijn krijgt of de hele reis gaat schreeuwen/janken van ellende. Niet dat we dat thuis gewend zijn maar in een vliegtuig hoop je helemaal dat ze gewoon rustig is.
En het blijft een gesleep met alle extra spullen die mee moeten aan boord en verschonen op de grond voorin is ook niet ideaal.

Maar verder, appeltje eitje.
pi_217863517
Oh jongens, mijn dochter kan dus nog niet lopen. Maar sinds gisteren heeft ze de loopfiets wel ontdekt. En daar wil ze nu dus de hele dag op. Wens mij sterkte met weer een nieuwe dag. :’)

Heel soms wil ze afwisselen met het schommeldier dat ze ook pas net kan. Dat scheelt wel er achteraan lopen, haha
  vrijdag 6 juni 2025 @ 09:08:15 #188
112156 Debsterr
Dino inventor
pi_217864234
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juni 2025 21:01 schreef Mip1988 het volgende:
Groenten aanbieden buiten avondeten om inderdaad, zodat het “snoepen” is ipv eten. Proberen zoveel mogelijk hetzelfde te eten (eventueel in aangepaste vorm maar wel gelijke ingrediënten) zodat ze ziet dat jullie het ook eten. En eventueel een bakje erbij waar alles in mag wat ze wil weggooien (als het gooien is om niet lekker vinden).
pi_217865311
quote:
1s.gif Op donderdag 5 juni 2025 22:32 schreef Kreator het volgende:

[..]
Nu ja. Wel ook een beetje. Je hoopt toch dat je kind geen oorpijn krijgt of de hele reis gaat schreeuwen/janken van ellende. Niet dat we dat thuis gewend zijn maar in een vliegtuig hoop je helemaal dat ze gewoon rustig is.
En het blijft een gesleep met alle extra spullen die mee moeten aan boord en verschonen op de grond voorin is ook niet ideaal.

Maar verder, appeltje eitje.
Er is in het toilet over het algemeen gewoon een verschoontafel hoor! Dat was wel onze ervaring iig. Houdt qua ruimte ook niet over, maar is niet op de grond. :D
pi_217865328
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juni 2025 06:54 schreef Myraela het volgende:
Oh jongens, mijn dochter kan dus nog niet lopen. Maar sinds gisteren heeft ze de loopfiets wel ontdekt. En daar wil ze nu dus de hele dag op. Wens mij sterkte met weer een nieuwe dag. :’)

Heel soms wil ze afwisselen met het schommeldier dat ze ook pas net kan. Dat scheelt wel er achteraan lopen, haha
Sterkte :D.
Dat zal straks waarschijnlijk ook zo zijn met wel zelfstandig kunnen lopen; dan kan ze het, dan moet ze het, dan wil ze het.
pi_217865356
Oh mensen, nog één maand en 6 dagen en dan is mijn dreumes geen dreumes meer.
Bij het baby-af moest ik een traantje laten en ook nu word ik al een beetje emo als ik eraan denk.

Wel vind ik het echt zo mooi dat ik na het eerste pittige jaar, dit tweede jaar élke dag echt zo onwijs kan genieten van de onvoorwaardelijke liefde en trots die ik voor mijn kabouter voel. Ik zou hem soms wel op willen eten! O+.
pi_217866423
quote:
17s.gif Op vrijdag 6 juni 2025 11:36 schreef Anne het volgende:
Oh mensen, nog één maand en 6 dagen en dan is mijn dreumes geen dreumes meer.
Bij het baby-af moest ik een traantje laten en ook nu word ik al een beetje emo als ik eraan denk.
Ik heb wat minder het emo, maar:
quote:
Wel vind ik het echt zo mooi dat ik na het eerste pittige jaar, dit tweede jaar élke dag echt zo onwijs kan genieten van de onvoorwaardelijke liefde en trots die ik voor mijn kabouter voel. Ik zou hem soms wel op willen eten! O+.
Dit sowieso!

Net terug van de Zandstuve (aanrader!), en net als @Myraela de hele dag achter de loopfiets aan. Dat gaat echt zo goed!
Andere moeder vroeg hoe oud ie was, want haar zoontje van bijna 3 kon het ook heel goed sindskort. Toen moest ik antwoorden dat R. eind juli 2 wordt :@ 8-)
pi_217870246
Fijn dat het leuk was op de zandstuve! Wij gaan over 4 weken weer.

Ik vind dreumesen zo leuk. O+
Ze zette haar eerste stapjes begin mei en dat ging per week beter. Sinds een week loopt ze meer dan dat ze kruipt en dat gaat helemaal prima. Ze zit nu in een fase dat ze naar iedereen (ook honden) heel enthousiast zwaait, met haar arm hoog in de lucht en vaak ook nog ha erbij roept.
Gebaart ook als ze klaar is of iets op is met de handjes de lucht in. Heerlijk dit.

Helaas heeft ze even geleden een deur naar zich toe getrokken en kwam ze met haar handje onder de deur. 1 nagel heeft losgelaten, hoop dat er een oké nagel terug gaat groeien.

Verder zitten we in de overgang van 2 naar 1 dutje waardoor de dagen wat onvoorspelbaarder zijn.
Als ze 's ochtends slaapt is ze rond lunchtijd wakker, maar als ze niet slaapt moet ze dan zoiets naar bed. Beetje irritant als je dingen (om slaapjes heen) wil plannen.
pi_217872131
Dreumesen O+. Ik geniet hier ook met volle teugen van onze laatste dreumes.

Ach Nolita wat sneu van haar handje en nagel! Heeft ze er last van?

Ik merk hier dat ze echt sneller is dan haar zussen, bijzonder om te zien. Ze loopt al ruim drie maanden eerder dan dat haar zussen dat deden en ze is eigenlijk ook al een paar maanden naar één slaapje over. Het gaat zo snel!!! ;( O+
  Official ESF Kreviewer zaterdag 14 juni 2025 @ 10:11:19 #195
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_217939062
Onze dochter heeft na 16 maanden ook besloten dat je kunt staan. Mooi om te zien hoe ze dat ontdekken.
Lopen zie ik nog niet gebeuren op korte termijn, staat nog best instabiel.

Wellicht ook wel wat achterstand hiermee omdat ze 2 maanden in een spreidbroekje moest. Of gewoon lui omdat kontkruipen ook een optie is.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')