75 jaar vrede heeft ons allemaal in slaap gesust ja, maar de afgelopen 3 jaar had er wel meer kunnen gebeuren.quote:Op maandag 17 februari 2025 09:09 schreef Breekfast het volgende:
Ik vind het een beetje makkelijk om de schuld van de verwaarlozing van de Europese defensie enkel bij de politici neer te leggen.
Als je 10 jaar geleden met een voorstel was gekomen voor het verhogen van de defensie uitgaven dan was je door de kiezer voor gek verklaard. De kiezer vond het allemaal meer dan prima dat er steeds minder geld naar defensie ging.
Meh, daar hoor ik dan niet bij. Ik ben het nog nooit eens geweest met die eindeloze bezuinigingen op defensie, ook in de jaren 90 niet. toen men nog dacht dat de eeuwige vrede eindelijk was aangebroken. De mensen die dat een goed idee vonden hebben kennelijk nog nooit wat gelezen over de geschiedenis van Europa van pak 'm beet, de laatste 1000 jaar.quote:Op maandag 17 februari 2025 09:09 schreef Breekfast het volgende:
Ik vind het een beetje makkelijk om de schuld van de verwaarlozing van de Europese defensie enkel bij de politici neer te leggen.
Als je 10 jaar geleden met een voorstel was gekomen voor het verhogen van de defensie uitgaven dan was je door de kiezer voor gek verklaard. De kiezer vond het allemaal meer dan prima dat er steeds minder geld naar defensie ging.
Je weet het mooi te verpakken. Kortzichtig beleid en wensdenken heeft geleid tot de huidige penibele situatie in Europa. We hebben dit minimaal 10 jaar zien aankomen en onze bestuurders kozen er collectief voor om net te doen alsof er geen vuiltje aan de lucht was. En nu slaat de paniek toe.quote:Op maandag 17 februari 2025 09:06 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Ja ik weet het niet of ik dat nu erg vind. Achteraf gezien waren Europa gerichte politici nogal naïef. Maar de andere kant op zou de wereld een significant mooiere wereld zijn geweest als alle wereldleiders als Merkel, Trudeau, Obama en Rutte denken en doen. Hun gedachtengoed leidt tot een stukken mooiere, vredigere wereld.
Als je geen politici hebt met visie, lef en durf dan heb je puur reactieve politiek ja. Dan krijg je kabinetjes Schoof met lui die hopen dat het hun tijd allemaal wel zal duren. Dan laat je ruimte voor alle populistische stromingen die de politieke situatie nu verder compliceren.quote:Op maandag 17 februari 2025 09:09 schreef Breekfast het volgende:
quote:Op maandag 17 februari 2025 08:27 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Weak men create hard times.
Jeetje heb je weer de computer opgestart nadat je flink wat hebt gedronken. Nu zo lovend zijn over Rusland en dat hier trots verkondigen. Dat kan alleen maar als je flink hebt gezopen hebt of niet helemaal lekker in de bovenkamer bent. Of beidenquote:Op maandag 17 februari 2025 01:56 schreef Linkse_Boomknuffelaar het volgende:
[..]![]()
Zoals Markie Mark, onze eeuwige (ei)leider eeuwig verliefd is op de VS. No matter what happens over there.![]()
Rusland blijft ook op mij een onweerstaanbaar verlangen, weemoed, passie uitoefenen. Het is gewoon zo ... Russisch. Mysterieus, diep, spiritueel, onverklaarbaar, magisch. De Russische ziel, ik zou het bijna met een hoofdletter schrijven. Bijna, maar er mist net iets.
Hoe Marie Therese het uitdrukt, dat ze als kind naar Hoek van Holland fietste en daar gefascineerd keek naar de boottrein uit Londen die vanaf de oevers van Hoek van Holland Haven vertrok naar Moskou via Oost-Berlijn, Warschau en Brest. Gefascineerd, gebiologeerd, gepassioneerd. Het land van mysterie, van eenvoud en luxe, van grote vreugde en bittere weemoed en treurnis. Het land dat leeft.Het land dat een ziel heeft.
Tja, ik denk dat het politieke zelfmoord was geweest als je in de periode na de kredietcrisis had gepleit voor hogere defensie uitgaven.quote:Op maandag 17 februari 2025 09:20 schreef Perrin het volgende:
[..]
Als je geen politici hebt met visie, lef en durf dan heb je puur reactieve politiek ja. Dan krijg je kabinetjes Schoof met lui die hopen dat het hun tijd allemaal wel zal duren. Dan laat je ruimte voor alle populistische stromingen die de politieke situatie nu verder compliceren.
Die mening deel ik als 20+ jaar met je. Sterker het was een van de redenen om hier te gaan reageren.quote:Op zondag 16 februari 2025 20:26 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ik ben van mening dat dit geen verrassing moet zijn, we zijn als europese NATO landen vaak zat gewaarschuwd dat we op militair vlak ons been bij moeten trekken. De VS hebben hun aandacht jaren geleden al verlegd naar China en de Zuid Chinese zee. 2014 Zou een enorme wake-up call geweest moeten zijn maar onze MinDef Hennis vond carnaval vieren veel belangrijker en heel veel lui vonden dat ook prima van haar, dat geeft wel een beetje het sentiment aan wat er altijd gespeeld heeft, de schouders ophalen en zeuren over die dure JSF'en etc.
Punt is om zich openbaar en duidelijk te scharen achter politieke partijen en interne politiek. En het rare is dan ook nog dat het partijen zijn die de CIA in de jaren 50 zou opruimen. En om geallieerden ten tijde van een hybride oorlog zo te gaan schofferen en eigenlijk ook de eigen lange termijn belangen van de VS zo te verkwanselen voor korte termijn winst. Dit gaat ze namelijk later opbreken.quote:Dus ik sta echt niet te kijken van de opstelling van de VS, die zijn er ondertusen wel een beetje klaar mee en dat begrijp ik wel. En verder vind ik die hele ophef over die speech van Vance enorm overdreven, ik durft het zelfs hypocriet te noemen. We hebben als europa jarenlang kritiek lopen leveren op de VS, op Trump, op de militaire acties/interventies van ze, op het beleid en op van alles en nog wat en dat was allemaal prima maar nu die bal een keer teruggekaatst wordt is Leiden in last.
Ik ben het inhoudelijk niet met alles eens wat Vance liep te verkondigen maar hij heeft zeker een punt.
Misschien niet het verstandigste om het zo hop te doen, maar je kunt er zeker mee dreigen richting Poetin.quote:Op maandag 17 februari 2025 09:44 schreef Immerdebestebob het volgende:
Als je een statement wil maken stuur je nu "vredestroepen" naar Oekraïne om ze daar nu te helpen.
Gelukkig zit het wel helemaal snor met de persvrijheid, mensenrechten, en democratie in Rusland:quote:Op zondag 16 februari 2025 18:42 schreef Linkse_Boomknuffelaar het volgende:
Oekraine kent inderdaad geen persvrijheid, nauwelijks mensenrechten en is al helemaal niet democratisch. Je kunt net zo goed Zimbabwe lid maken van de EU, wellicht scoren ze daar zelfs beter dan Oekraine.
quote:Op maandag 17 februari 2025 01:56 schreef Linkse_Boomknuffelaar het volgende:
Rusland blijft ook op mij een onweerstaanbaar verlangen, weemoed, passie uitoefenen. Het is gewoon zo ... Russisch. Mysterieus, diep, spiritueel, onverklaarbaar, magisch. De Russische ziel, ik zou het bijna met een hoofdletter schrijven. Bijna, maar er mist net iets.
Dit dus, je ziet nu overal weer het typische (online) armchair general gedrag. Iedereen was ineens altijd al voor een robuuste defensie, uhuh.quote:Op maandag 17 februari 2025 09:09 schreef Breekfast het volgende:
Haha tering ik dacht ik kijk weer eens in dit topic. Dit is niet oké_O-quote:Op maandag 17 februari 2025 01:56 schreef Linkse_Boomknuffelaar het volgende:
[..]
Hoe Marie Therese het uitdrukt, dat ze als kind naar Hoek van Holland fietste en daar gefascineerd keek naar de boottrein uit Londen die vanaf de oevers van Hoek van Holland Haven vertrok naar Moskou via Oost-Berlijn, Warschau en Brest. Gefascineerd, gebiologeerd, gepassioneerd. Het land van mysterie, van eenvoud en luxe, van grote vreugde en bittere weemoed en treurnis. Het land dat leeft.Het land dat een ziel heeft.
Ook vooral richting de VS.quote:Op maandag 17 februari 2025 09:48 schreef Perrin het volgende:
[..]
Misschien niet het verstandigste om het zo hop te doen, maar je kunt er zeker mee dreigen richting Poetin.
Wat maakt dat uit dan? de situatie was toch ook anders? bovendien is het gewoon nog steeds een discussie. Ja, investeren in defensie is van belang. Maar natuurlijk niet ten kosten van alles. Het geld dat naar defensie gaat, zal je elders moeten bezuinigen. En als ze echt op 3% + willen zitten, zijn wij afhankelijk van dienstplicht.quote:Op maandag 17 februari 2025 09:51 schreef Kleffe_Dop het volgende:
[..]
Dit dus, je ziet nu overal weer het typische (online) armchair general gedrag. Iedereen was ineens altijd al voor een robuuste defensie, uhuh.
Dat geldt zeker ook hier, lees voor de grap eens wat threads terug over de deelname aan het JSF programma en de uiteindelijk koop van de F-35 jachtvliegtuigen.
Je kunt oorlog niet vermijden als de vijand erop staat om oorlog te voeren. Tenzij je direct de overgave tekent.quote:Op maandag 17 februari 2025 09:56 schreef Breekfast het volgende:
Wat trouwens heel erg bijzonder is: hoe snel er al toezeggingen komen van Europese landen om deel te nemen aan een eventuele vredesmacht. Ook van onze eigen premier. Beseffen we allemaal wel dat als Poetin dan besluit om de oorlog weer ter herstarten, we daadwerkelijk in oorlog zijn met Rusland?
Net of Poetin dat gaat doen, dat leger stelt weinig meer voor.quote:Op maandag 17 februari 2025 09:56 schreef Breekfast het volgende:
Wat trouwens heel erg bijzonder is: hoe snel er al toezeggingen komen van Europese landen om deel te nemen aan een eventuele vredesmacht. Ook van onze eigen premier. Beseffen we allemaal wel dat als Poetin dan besluit om de oorlog weer ter herstarten, we daadwerkelijk in oorlog zijn met Rusland?
Maar dit is en blijft genuanceerd. Gezien Oekraïne nu eenmaal geen NAVO land is.quote:Op maandag 17 februari 2025 09:57 schreef Perrin het volgende:
[..]
Je kunt oorlog niet vermijden als de vijand erop staat om oorlog te voeren. Tenzij je direct de overgave tekent.
Tja, daar zit wel het manco momenteel. Sta je met ontblote borst in een rivier te vissen of grijp je vrouwen in hun kruis, ben je een sterke manquote:Op maandag 17 februari 2025 09:23 schreef Perrin het volgende:
Zoals eerder zo spitsvondig samengevat door user @:Candymannetje
[..]
Als de vredesmacht geen steun heeft van de Amerikanen dan zie ik ze die gok wel wagen ja. Nogmaals, Europa is helemaal niet in staat om zelfstandig oorlog te voeren.quote:Op maandag 17 februari 2025 09:58 schreef PzKpfw het volgende:
[..]
Net of Poetin dat gaat doen, dat leger stelt weinig meer voor.
En de Baltische staten zijn eigenlijk toch onverdedigbaar, bovendien wie uit West-Europa wil daar nu voor sterven. Etc, etc.quote:Op maandag 17 februari 2025 09:58 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Maar dit is en blijft genuanceerd. Gezien Oekraïne nu eenmaal geen NAVO land is.
Ze waren zo goed met hun hoofd denken dat we in Europa nu geopolitiek klem staan. Lekker bezig, slimmeriken.quote:Op maandag 17 februari 2025 09:59 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Tja, daar zit wel het manco momenteel. Sta je met ontblote borst in een rivier te vissen of grijp je vrouwen in hun kruis, ben je een sterke man.
We hebben decennia relatief rustige tijden gehad. En dat is met dank aan mensen die niet met hun kleine piemeltje denken, maar met hun hoofd.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |