Beste mensen,
Naar aanleiding van een periode van enorme stress heb ik de afgelopen +- 14 jaar nogal met mijn gewicht geworsteld. In het begin viel ik erg af, maar daarna had ik best wel klachten en begon ook steeds meer aan te komen. Ook had ik vaak last van opblazen (dat mijn buik echt helemaal bol en strak kwam te staan, alsof ik zwanger was), vermoeidheid, stemmingswisselingen, gebrek aan motivatie, negatieve, depressieve gevoelens, enzovoorts. Ik dacht dat dit voornamelijk te wijten was aan de effecten van extreme langdurige stress, maar zelfs na jaren en extreme maatregel (bijv. 30 dagen vasten op water, niks gegeten) lukte het me maar niet om er vanaf te komen, zelfs met heel gezond en gematigd eten. Er was duidelijk iets mis in mijn spijsverteringssysteem. Ook had ik vaak veel zin in zoet eten. Door gewichtstoename heb ik jarenlang rondgelopen met slaapapneu, wat alles alleen maar verergerde. Mijn geval was extreem: ik lag werkelijk elke nacht te stikken tot ik er blauw van werd. 's Ochtends wakker met hoofdpijn en het gevoel alsof ik dronken was, puur door het gebrek aan zuurstof. Toen ik de resultaten van mijn tests zag, was ik daar erg geschokt door, dit was een recept voor een hartaanval, diabetes 2, en een heleboel andere problemen. Ik gebruik nu een CPAP en dat helpt, maar natuurlijk wil ik dit niet voor mezelf, het is niet normaal wat mij betreft. Door die gewichtstoename voelde ik me ook gewoon steeds slechter, begon me steeds meer te schamen, want dit is niet wie ik ben en hoe ik mezelf naar de buitenwereld wil presenteren. Dus de neerwaartse spiraal werd steeds erger.
Nu ben ik een paar weken geleden begonnen met enzymen en pre- en probiotica te nemen met mijn maaltijden, en dat is een verschil van dag en nacht. Het opblazen is voorbij, ik heb niet meer die cravings naar suiker, ik ben weer volop actief aan het sporten gegaan, heb weer motivatie, heb mijn hoeveelheid eten verminderd, en ben in die paar weken al aardig wat afgevallen. Daardoor lijkt mijn slaapapneu ook te verminderen, want ik voel 's ochtends dat de druk lager is dan eerst. Ik heb ook een normaler slaapritme gekregen, terwijl ik eerst veel langer wakker bleef en maar niet in slaap kon komen.
Ik heb me door deze bijzondere veranderingen eens verdiept in waarom dit zo'n groot effect kan hebben, en de verklaring is dat een gebrek aan de neurotransmitter serotonine verantwoordelijk is voor allerlei dingen waar ik problemen mee had. Door de stress is er denk ik een onbalans ontstaan in de bacterieën in mijn darmen, waardoor de opname van voedingsstoffen niet meer goed werkte en er niet genoeg serotonine werd aangemaakt. Dat leidde weer tot andere problemen, zoals dat er niet voldoende spijsverteringsenzymen werden aangemaakt wat tot gisten en opblazen leidde. Door het gebrek aan opname van voedingsstoffen had ik weinig energie, waardoor ik weer meer ging eten. De slaapapneu zorgde natuurlijk ook voor een gebrek aan aan energie plus constante stress 's nachts omdat je niet uitrust, geen zuurstof krijgt en constant wakker wordt (al heb je dat zelf niet door). Ook zorgen sommige schadelijke bacterieën ervoor dat je juist veel zin in suiker krijgt. Kortom, het is complex, maar allemaal met elkaar verbonden.
Ik kan dus iedereen die met dezelfde soort dingen worstelt van harte aanraden om eens te proberen enzymen en pre- en probiotica te nemen. Wie weet heeft dat voor anderen hetzelfde effect als voor mij. Het voelt alsof ik opnieuw leef na jarenlang worstelen met allerlei klachten en symptomen die ik zelf maar niet op kon lossen. Het probleem zou hem zomaar kunnen zitten in de bacteriën in je buik.
Ik slik enzymen en probiotica van Jamieson. Kost een paar tientjes, maar het werkt voor mij. Ik hoop dat dit voor anderen ook nuttig is.
[ Bericht 1% gewijzigd door Ali_Kannibali op 20-05-2025 17:09:26 ]