abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 13 maart 2025 @ 20:51:55 #201
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_217037868
quote:
15s.gif Op donderdag 13 maart 2025 20:41 schreef zakjapannertje het volgende:

[..]
We zullen niet langer meer aardgas moeten kopen van PoetinQatar, vriend.
daarom hebben we qatar nu juist extra landingsrechten gegeven op schiphol ten kostte van Transavia, mogen dan wel ook wel gas hierheen halen , anders geven de landingsrechten aan KLM he
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  donderdag 13 maart 2025 @ 20:58:05 #202
330914 Sherlock_Holmes
2de plaats WIDM prono 2020
pi_217037990
quote:
0s.gif Op donderdag 13 maart 2025 19:48 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Tja, ik denk niet dat ze zich wat aan moeten trekken van dit soort lege containerbegrippen.
Zou ik inderdaad niet doen. Goede manier op ex-stemmers terug te krijgen :7
´ Just remember, there's a thin line between being a hero and being a memory´
pi_217038120
quote:
7s.gif Op donderdag 13 maart 2025 20:39 schreef kladderadatsch het volgende:
Weet trouwens niet over welke mevrouw je het hebt, want ik woon niet in A'dam en zo goed ben ik ook niet op de hoogte van wie daar allemaal namens de PvdA in de gemeenteraad zitten.
Ik bedoelde Keren Hirsch.
  donderdag 13 maart 2025 @ 21:04:31 #204
460259 kladderadatsch
MAKEaMEricAGREATaGAIN
pi_217038147
quote:
0s.gif Op donderdag 13 maart 2025 20:51 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
daarom hebben we qatar nu juist extra landingsrechten gegeven op schiphol ten kostte van Transavia, mogen dan wel ook wel gas hierheen halen , anders geven de landingsrechten aan KLM he
Het zal er wel op uitdraaien dat we binnenkort de gasbel(len) op de bodem van de Noordzee aan gaan spreken. Niet dat dit milieutechnisch nou zo'n strak plan is, maar ik zou ook niet weten welke keus we verder nog hebben? Afhankelijk zijn van andere landen is immers ook niet zo goed bevallen en Groningen kan ook echt niet meer, dus...

O ja, nieuwe kerncentrales, maar daar hebben we op z'n vroegst in 2040 wat aan. Als het überhaupt doorgaat natuurlijk want dat weet je hier ook maar nooit.
  donderdag 13 maart 2025 @ 21:11:27 #205
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_217038308
quote:
0s.gif Op donderdag 13 maart 2025 20:04 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Nee, vooral omdat je dat wel zint, nog meer intersectioneel woke gekloot dat zich maskeert als 'links'.
"Intersectioneel woke gekloot" is vooral weer een leeg containerbegrip. De enige partij die zich zo profileert is Bij 1.

Ik zie het meer als een bredere centrumlinkse partij met de bestuurlijke inslag van de PvdA en het wat meer vitale partijleven dat Groenlinks heeft.

quote:
Waarom stem jij D66 eigenlijk?
-Economisch ben ik gematigd liberaal
-Vrijzinnig qua levensopvattingen en anderen de ruimte laten
-Ben wel voor een grote overheidsbemoeienis waar het gaat om het milieu
-Ben sterk voor internationale samenwerking en zwaar voor de NAVO en de EU
-Heb een groot hart voor cultuur en erfgoed. Iets waar D66 wel geld over over heeft.
  donderdag 13 maart 2025 @ 21:15:02 #206
323876 michaelmoore
pi_217038370
quote:
0s.gif Op donderdag 13 maart 2025 21:04 schreef kladderadatsch het volgende:

[..]
Het zal er wel op uitdraaien dat we binnenkort de gasbel(len) op de bodem van de Noordzee aan gaan spreken. Niet dat dit milieutechnisch nou zo'n strak plan is, maar ik zou ook niet weten welke keus we verder nog hebben? Afhankelijk zijn van andere landen is immers ook niet zo goed bevallen en Groningen kan ook echt niet meer, dus...

O ja, nieuwe kerncentrales, maar daar hebben we op z'n vroegst in 2040 wat aan. Als het überhaupt doorgaat natuurlijk want dat weet je hier ook maar nooit.
[prima , ga maar onder de waddenzee boren , dat gezeur dat dan de zee zakt is onzin

https://eduweb.eeni.tbm.t(...)as-winning-waddenzee
quote:
Hoeveel gas zit er nog onder de Waddenzee?
Hoe groot is het 'probleem' van boren op de Waddenzee?
Er zit, naar schatting van de NAM, 200 miljard kuub gas in de verschillende kleine velden onder de Waddenzee. Een deel daarvan is al opgebruikt.

Hoeveel er nog in de andere kleine velden aanwezig is, kan alleen onderzocht worden door proefboringen
.

quote:
Hoeveel gasreserves zijn er nog in de aarde?
TB141E - Introductie in Energie- en Industriesystemen
Wereldwijde gasreserves.
De bekende gasreserves bedragen op dit moment ongeveer 1,885 biljoen kubieke meter wereldwijd
1885.000.000.000.000 m2.

[ Bericht 11% gewijzigd door michaelmoore op 13-03-2025 21:21:03 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  donderdag 13 maart 2025 @ 21:24:14 #207
460259 kladderadatsch
MAKEaMEricAGREATaGAIN
pi_217038481
quote:
0s.gif Op donderdag 13 maart 2025 21:03 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

[..]
Ik bedoelde Keren Hirsch.
Moest de naam googlen, want ik had nog nooit van d'r gehoord. Wat ze precies voor CIDI heeft betekend weet ik niet, maar ook daar zijn ze echt niet allemaal zoals Esther Voets hoor. Verder komt die mevrouw Hirsch op mij gewoon over als een traditionele PvdA'er. Prima.

Van oudsher was de PvdA trouwens altijd al een partij met veel Joodse leden, maar veel daarvan zijn inmiddels bij de VVD en nog later bij de PVV terecht gekomen, volgens mij.
  donderdag 13 maart 2025 @ 21:25:54 #208
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_217038512
quote:
0s.gif Op donderdag 13 maart 2025 21:24 schreef kladderadatsch het volgende:

[..]
Moest de naam googlen, want ik had nog nooit van d'r gehoord. Wat ze precies voor CIDI heeft betekend weet ik niet, maar ook daar zijn ze echt niet allemaal zoals Esther Voets hoor. Verder komt die mevrouw Hirsch op mij gewoon over als een traditionele PvdA'er. Prima.

Van oudsher was de PvdA trouwens altijd al een partij met veel Joodse leden, maar veel daarvan zijn inmiddels bij de VVD en nog later bij de PVV terecht gekomen, volgens mij.
Ja Joden zijn net mensen. Kunnen ook links en rechts zijn.
  donderdag 13 maart 2025 @ 21:27:02 #209
460259 kladderadatsch
MAKEaMEricAGREATaGAIN
pi_217038541
quote:
0s.gif Op donderdag 13 maart 2025 21:15 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
[prima , ga maar onder de waddenzee boren , dat gezeur dat dan de zee zakt is onzin

https://eduweb.eeni.tbm.t(...)as-winning-waddenzee
[..]
.
[..]

Dat zeg ik dan ook niet, maar je wil toch ook niet beweren dat bijv het visbestand er niet onder te lijden gaat hebben, want dat is natuurlijk wel zo.
  donderdag 13 maart 2025 @ 21:29:25 #210
460259 kladderadatsch
MAKEaMEricAGREATaGAIN
pi_217038593
quote:
0s.gif Op donderdag 13 maart 2025 21:25 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Ja Joden zijn net mensen. Kunnen ook links en rechts zijn.
A-politiek kan ook nog.
  donderdag 13 maart 2025 @ 22:10:03 #211
460259 kladderadatsch
MAKEaMEricAGREATaGAIN
pi_217039458
Je kunt ook met de lijn gevangen vis kopen natuurlijk. Bovendien wordt de bijvangst uit netten, want daar heb je het waarschijnlijk over, al jaren verwerkt voor dierlijk voedsel - denk aan huisdieren - maar ook in producten die geschikt zijn voor menselijke consumptie. Wordt dus lang niet allemaal terug gegooid in zee. Weet het niet zeker, maar volgens mij is daar ook gewoon regelgeving voor.

Weet je wie trouwens ook visser was? :)
  donderdag 13 maart 2025 @ 22:20:27 #212
460259 kladderadatsch
MAKEaMEricAGREATaGAIN
  Moderator donderdag 13 maart 2025 @ 22:20:57 #213
375570 crew  Cyan9
pi_217039716
Ik word er een beetje moe van om dit telkens weer te moeten melden, maar vooruit: opzichtig trollen en persoonlijke aanvallen afvuren wordt niet gewaardeerd en dus ook verwijderd.
Ongeïnteresseerd maar toch aanwezig.
  donderdag 13 maart 2025 @ 22:23:34 #214
460259 kladderadatsch
MAKEaMEricAGREATaGAIN
pi_217039816
quote:
4s.gif Op donderdag 13 maart 2025 22:20 schreef Cyan9 het volgende:
Ik word er een beetje moe van om dit telkens weer te moeten melden, maar vooruit: opzichtig trollen en persoonlijke aanvallen afvuren wordt niet gewaardeerd en dus ook verwijderd.
Die laatste posts van Hanca en michealmoore waren geen trolposts. Beetje overijverig geweest misschien?
  Moderator donderdag 13 maart 2025 @ 22:26:36 #215
375570 crew  Cyan9
pi_217039884
quote:
0s.gif Op donderdag 13 maart 2025 22:23 schreef kladderadatsch het volgende:

[..]
Die laatste posts van Hanca en michealmoore waren geen trolposts. Beetje overijverig geweest misschien?
Reacties op verwijderde posts worden ook weggehaald.
  donderdag 13 maart 2025 @ 22:36:08 #216
460259 kladderadatsch
MAKEaMEricAGREATaGAIN
pi_217040090
quote:
0s.gif Op donderdag 13 maart 2025 22:26 schreef Cyan9 het volgende:

[..]
Reacties op verwijderde posts worden ook weggehaald.
Die twee reageerden op elkaar en nogmaals die waren helemaal niet aan het trollen. Maar laat maar zitten verder.
pi_217040865
quote:
0s.gif Op donderdag 13 maart 2025 20:47 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Ontvluchten? Voor jou? Lieve schat, je bent het summum van dat tenenkrommende woke waar ik al jaren tegen ageer. En die ik ook steeds weer weet te fileren op werkelijk alle punten. Op mijn analyse van woke heb je nog nooit inhoudelijk commentaar geleverd. Kan ook niet, want het beschrijft jou en je denkwijze - tot aan het vergoeilijken van geweld voor 'de goede zaak' aan toe - tot de letter.

Of het nu je abominabele kennis van de geschiedenis betreft of je trendy pro-Palestina tendensen, uit alles blijkt je ontiegelijke bias. Dat je wederom poogt me in het rechtse kamp te duwen toont wederom aan hoe snel je in je sektarisme bewogen wordt om andermans ideeën te framen; ik zie je als een kersverse UvA student gender-studies o.i.d.: een en al ideologie, nul inhoud.
Ik heb wel 10+ keer je woke windmolens gefileerd. Daar heb je nooit enige respons op. Gaat altijd een beetje op de toon van deze post, je plaatst een hoop verwijten, pakt misschien een zinnetje uit de context waar je dan vol op inhakt en dat is het dan.
Ook in deze post ben je weer alleen maar bezig me in hokjes te duwen. Ik zou woke zijn, ik zou niet inhoudelijk zijn, trendy, bias hebben (gelukkig heb jij daar geen last van), sektarisme, je lult de hele tijd over UvA ik heb mijn diploma van de UU. Er is weinig discussie mogelijk met dit soort posts. Veel verder dan labels plakken en verongelijkt doen en je bingo kaart oplezen doe je niet.

Je mist telkens volledig, hoe kan je ook denken dat ik woke ben. Je wordt telkens ziedend omdat ik voor zaken als de doodstraf ben. Mag je mij vertellen wat daar woke aan is.

Je bent heel vaak tekeergegaan tegen DEI en was helemaal blij dat Trump ermee brak. Nou we kunnen zien wat de uitwerking daarvan is. Dag DEI hallo diversity hires van allemaal blanke mannen met de ballen verstand van wat ze doen. Maar oh, oh, oh wat was DEI racistisch en niet op merites gebaseerd. Dat je zulke regressieve standpunten inneemt heeft alles te maken met dat je geen enkele keer wilde luisteren als je werd uitgelegd hoe zoiets als diversiteit op de werkplek de kwaliteit ervan kan verbeteren. Ken je het standpunt van de PvdA ingaande dat onderwerp wel?
https://groenlinkspvda.nl/standpunten/gelijkwaardigheid/
quote:
Discriminatie in welke vorm dan ook is onacceptabel voor GroenLinks-PvdA. Het kan niet zo zijn dat je vanwege huidskleur, religie, gender of nationaliteit geen baan krijgt, geen huis kan vinden, of niet veilig over straat kunt in Nederland. Daarom werken we actief aan een cultuuromslag voor een maatschappij waarin iedereen zich thuis voelt. Hier vind je onze belangrijkste standpunten.

Gelijk loon voor gelijk werk
We zetten ons in voor gelijk loon en diversiteit in de top van organisaties. Dat doen we met brede campagnes en een zo evenredige mogelijke verdeling van vrouwen en mannen in belangrijke overheidsfuncties.
Dat moet je dan blijkbaar een doorn in het oog zijn, oef evenredige verdeling, de PvdA is dus volgens jou redenatie sexistisch bezig. Volgens mij niet, ik ben nooit voor quota maar ik ben wel voor meer diversiteit op een hoop plekken.

Dat je denkt dat het trendy is om tegen genocide door een bondgenoot te ageren. Is ook weer zoiets aparts. De enige manier hoe je dat recht probeert te praten is telkens de leugen herhalen dat het pro-palestina mensen eigenlijk niets kan schelen. Ze gaan volgens jou mee met een hype of trend. Op die manier de mening van mensen ontkennen komt bepaald niet snugger over.

Nou ik heb weer een poging gedaan je iets verder te helpen.
  vrijdag 14 maart 2025 @ 13:21:21 #218
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_217045867
De eerste boze mastodonten melden zich

https://www.telegraaf.nl/(...)de-sociaaldemocratie
pi_217046016
De oplossing lijkt me heel simpel.
Voorstanders van de fusie richten een nieuwe partij op en stappen over op die nieuwe partij.
PvdA en GroenLinks kunnen dan blijven voortbestaan voor tegenstanders van de fusie.
  vrijdag 14 maart 2025 @ 13:40:44 #220
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_217046092
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 maart 2025 13:33 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
Voorstanders van de fusie richten een nieuwe partij op en stappen over op die nieuwe partij.
PvdA en GroenLinks kunnen dan blijven voortbestaan voor tegenstanders van de fusie.
Nou nee, als de grote meerderheid van de leden van beide partijen dit wil dan hebben ze ook recht op bijvoorbeeld de boedel en de partijkas van beide partijen. Dus ze staan in hun recht de oude partij dan op te heffen en deze over te hevelen naar een nieuwe partij.

Als een minderheid niet hiermee kan leven, dan kunnen ze zelf nieuwe partijtjes oprichten.
pi_217046470
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 maart 2025 13:40 schreef Hexagon het volgende:
Nou nee, als de grote meerderheid van de leden van beide partijen dit wil dan hebben ze ook recht op bijvoorbeeld de boedel en de partijkas van beide partijen. Dus ze staan in hun recht de oude partij dan op te heffen en deze over te hevelen naar een nieuwe partij.

Als een minderheid niet hiermee kan leven, dan kunnen ze zelf nieuwe partijtjes oprichten.
Bij een fusie van partijen hoeven de oude partijen zich niet per se op te heffen.

PPR, PSP, CPN en EVP bleven nog enkele maanden voortbestaan toen GroenLinks inmiddels was opgericht. Ook GPV en RPF bleven nog enkele jaren voortbestaan na de oprichting van de ChristenUnie.

Als er binnen beide partijen, GroenLinks en PvdA, een grote meerderheid is die wil fuseren, dan kunnen ze dat uiteraard doordrukken, en dan kunnen ze doordrukken dat de beide oude partijen worden opgeheven en dat de vermogens van beide partijen naar de fusiepartij gaan. Maar als er binnen beide partijen een substantiële minderheid is die niet wil fuseren en als aparte partijen door willen gaan, dan zou dat wel erg onbeschoft zijn. Het zou dan veel eerlijker zijn om de oude partijen te laten voortbestaan voor de leden die niet willen fuseren, en om de boedel proportioneel te verdelen.
pi_217047226
Ik denk dat links politiek gezien zeer veel baat zou hebben bij één sterke linkse partij, maar dan zouden daar eigenlijk ook de SP en D66 aan moeten meedoen. De verschillen tussen al die partijen zijn tegenwoordig eigenlijk niet meer significant. Dan heb je een partij die bij de verkiezingen zeer zeker de grootste zou kunnen worden. In elk geval zouden ze vrij eenvoudig meer dan 30 zetels halen denk ik. Die partijen staan nu op 45 zetels samen in de peilingen.

Ons systeem zit vrij vreemd in elkaar en er is nu eenmaal een politieke traditie dat de grootste partij ook het kabinet moet vormen en de premier moet leveren. Als links zich zou verenigen, zou het in elk geval altijd kunnen beginnen met formeren.

Overigens geldt dit in beperkte mate ook wel voor rechts. De PVV heeft een sterke leider, maar verder geen leden of iets anders qua organisatie. En ook weinig andere bekwame politici. De FVD heeft veel sterke mensen en een goede structuur, maar een vreemde leider en te veel complottheorieën. JA21 is ook een prima partij maar politiek gezien gewoon niet sterk genoeg. BBB zit eigenlijk ook wel in die hoek. Als die partijen zich zouden verenigen tot één grote (extreem)rechtse partij, hebben ze volgens de peilingen ook 42 zetels.
Mja
  vrijdag 14 maart 2025 @ 15:33:36 #223
323876 michaelmoore
pi_217047289
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 maart 2025 15:27 schreef TAmaru het volgende:
Ik denk dat links politiek gezien zeer veel baat zou hebben bij één sterke linkse partij, maar dan zouden daar eigenlijk ook de SP en D66 aan moeten meedoen. De verschillen tussen al die partijen zijn tegenwoordig eigenlijk niet meer significant. Dan heb je een partij die bij de verkiezingen zeer zeker de grootste zou kunnen worden. In elk geval zouden ze vrij eenvoudig meer dan 30 zetels halen denk ik. Die partijen staan nu op 45 zetels samen in de peilingen.

Ons systeem zit vrij vreemd in elkaar en er is nu eenmaal een politieke traditie dat de grootste partij ook het kabinet moet vormen en de premier moet leveren. Als links zich zou verenigen, zou het in elk geval altijd kunnen beginnen met formeren.

Overigens geldt dit in beperkte mate ook wel voor rechts. De PVV heeft een sterke leider, maar verder geen leden of iets anders qua organisatie. En ook weinig andere bekwame politici. De FVD heeft veel sterke mensen en een goede structuur, maar een vreemde leider en te veel complottheorieën. JA21 is ook een prima partij maar politiek gezien gewoon niet sterk genoeg. BBB zit eigenlijk ook wel in die hoek. Als die partijen zich zouden verenigen tot één grote (extreem)rechtse partij, hebben ze volgens de peilingen ook 42 zetels.
en dan nog meer asielzoekers binnenhalen en ieder dorp een eigen COA en
asielzoekers altijd voorrang op een woning , verplicht meedoen aan het mannen en vrouwen gescheiden Iftar vieren

Palestijnen hierheen halen, joden eruit?/
moskeen bouwen en iedereen verplciht onder een zwart doek
autos verbieden , schiphol dicht

is dat leuk ?/
is dat de bedoeling??
  Moderator vrijdag 14 maart 2025 @ 15:41:44 #224
375570 crew  Cyan9
pi_217047394
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 maart 2025 15:33 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
asielzoekers altijd voorrang op een woning , verplicht meedoen aan het mannen en vrouwen gescheiden Iftar vieren

is dat leuk ?/
is dat de bedoeling??
Nee, maar dat wil links dan ook niet.
pi_217047594
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 maart 2025 13:33 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
Nee, dat is natuurlijk niet de oplossing. De leden mogen de club opheffen als ze een meerderheid hebben, tegenstanders van de fusie moeten dan maar een nieuwe partij oprichten (maar dat is veel meer werk dan aandacht vragen in een krant).
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  vrijdag 14 maart 2025 @ 16:02:06 #226
460259 kladderadatsch
MAKEaMEricAGREATaGAIN
pi_217047603
quote:

[..]

is dat leuk ?/
is dat de bedoeling??
Ja! En honden verbieden we ook als we aan de macht zijn, als mensen een huisdier willen dan nemen ze maar een wolf! >:)
pi_217047606
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 maart 2025 14:16 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

[..]
Ook GPV en RPF bleven nog enkele jaren voortbestaan na de oprichting van de ChristenUnie.
Alleen administratief, vallend onder het partijbestuur van de CU.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  vrijdag 14 maart 2025 @ 16:36:02 #228
323876 michaelmoore
pi_217048021
quote:
6s.gif Op vrijdag 14 maart 2025 16:02 schreef kladderadatsch het volgende:

[..]
Ja! En honden verbieden we ook als we aan de macht zijn, als mensen een huisdier willen dan nemen ze maar een wolf! >:)
nee das zielig voor die wollef
pi_217048396
quote:

[..]

is dat leuk ?/
is dat de bedoeling??
Eh nee, zeker niet, maar je ziet mij ook niet zeggen dat ik voor linkse plannen ben. Ik zeg alleen dat een fusie goed zou zijn voor links. Misschien het enige wat links nog zou kunnen redden. Het linkse gedachtegoed is steeds minder populair. De fragmentatie op links helpt daar niet bij. De PvdA staat voor een sociaaldemocratisch gedachtegoed, waar mensen niet eens meer van weten wat het eigenlijk betekent. GroenLinks staat voor groen, wat momenteel ook aan populariteit aan het inboeten is. D66 is ook een redelijk vage partij qua ideologie. De SP is natuurlijk al helemaal uit de tijd en dient alleen nog een handjevol oudere mensen die uit de arbeidsklasse komen en nog niet de overstap naar de PVV hebben gemaakt, plus misschien wat krakers enzo, hoewel ik weet niet of die nog aansluiting vinden bij de SP tegenwoordig. De combo GL+PvdA is ook al gegroeid bij de laatste verkiezingen tov 2021, wellicht mede door de samenwerking. De verschillen onderling zijn ook niet enorm groot. Het is veel handiger om mensen gewoon op een partij met een neutrale naam te laten staan (bijv. "De democratische partij" of "Linkse Alliantie" ofzo) dan "Partij van de Arbeid" of "GroenLinks" of "Socialistische Partij", namen waar mensen zich toch minder in herkennen.

Dus ik zeg alleen maar: als links nog echt iets wil, kunnen ze zich maar beter verenigen, want na de verkiezingen kijkt men altijd naar de grootste partij.

Uiteraard hoop ik dat rechts hetzelfde doet en dat het rechtse beleid zal zegevieren in Nederland. We missen in Nederland ook een goede rechtse partij, zoals er in België wel bijv. het Vlaams Belang is; een goed georganiseerde partij met een ledenstructuur, intelligente mensen, een filosofie, charismatische leiders, etc. Met de rechtse partijen is in Nederland eigenlijk allemaal wel wat mis, net zoals dat er met veel linkse partijen wat mis is. De macht in Nederland ligt echt voor het grijpen!
Mja
  vrijdag 14 maart 2025 @ 17:17:04 #230
323876 michaelmoore
pi_217048432
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 maart 2025 17:12 schreef TAmaru het volgende:
Het linkse gedachtegoed is steeds minder populair.

De fragmentatie op links helpt daar niet bij. De PvdA staat voor een sociaaldemocratisch gedachtegoed, waar mensen niet eens meer van weten wat het eigenlijk betekent.
GroenLinks staat voor groen, wat momenteel ook aan populariteit aan het inboeten is.
D66 is ook een redelijk vage partij qua ideologie. De SP is natuurlijk al helemaal uit de tijd
klopt

Rob jetten die maar predikt over groen en CO2 , biomassa centrales en kerncentrales sluiten en ondertussen zich wezenloos vliegt met partner
  vrijdag 14 maart 2025 @ 17:29:10 #231
460259 kladderadatsch
MAKEaMEricAGREATaGAIN
pi_217048593
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 maart 2025 17:12 schreef TAmaru het volgende:

[..]
Eh nee, zeker niet, maar je ziet mij ook niet zeggen dat ik voor linkse plannen ben. Ik zeg alleen dat een fusie goed zou zijn voor links. Misschien het enige wat links nog zou kunnen redden. Het linkse gedachtegoed is steeds minder populair. De fragmentatie op links helpt daar niet bij. De PvdA staat voor een sociaaldemocratisch gedachtegoed, waar mensen niet eens meer van weten wat het eigenlijk betekent. GroenLinks staat voor groen, wat momenteel ook aan populariteit aan het inboeten is. D66 is ook een redelijk vage partij qua ideologie. De SP is natuurlijk al helemaal uit de tijd en dient alleen nog een handjevol oudere mensen die uit de arbeidsklasse komen en nog niet de overstap naar de PVV hebben gemaakt, plus misschien wat krakers enzo, hoewel ik weet niet of die nog aansluiting vinden bij de SP tegenwoordig. De combo GL+PvdA is ook al gegroeid bij de laatste verkiezingen tov 2021, wellicht mede door de samenwerking. De verschillen onderling zijn ook niet enorm groot. Het is veel handiger om mensen gewoon op een partij met een neutrale naam te laten staan (bijv. "De democratische partij" of "Linkse Alliantie" ofzo) dan "Partij van de Arbeid" of "GroenLinks" of "Socialistische Partij", namen waar mensen zich toch minder in herkennen.

Dus ik zeg alleen maar: als links nog echt iets wil, kunnen ze zich maar beter verenigen, want na de verkiezingen kijkt men altijd naar de grootste partij.

Uiteraard hoop ik dat rechts hetzelfde doet en dat het rechtse beleid zal zegevieren in Nederland. We missen in Nederland ook een goede rechtse partij, zoals er in België wel bijv. het Vlaams Belang is; een goed georganiseerde partij met een ledenstructuur, intelligente mensen, een filosofie, charismatische leiders, etc. Met de rechtse partijen is in Nederland eigenlijk allemaal wel wat mis, net zoals dat er met veel linkse partijen wat mis is. De macht in Nederland ligt echt voor het grijpen!
Dus wat jij wil is een stelsel met zo min mogelijk partijen, als ik je goed begrijp? Kortom, links, rechts en religieus of zo? Kan, ik zie het alleen niet zitten.

Valt me trouwens wel op dat het hier vooral mensen zijn die zelf geen PvdA of GroenLinks stemmen, die hard aan het pushen zijn voor deze fusie, onder het mom van 'overzichtelijkheid' oid. Vreemd genoeg hoor je uit die hoek dan weer geen voorstellen om bijv. VOLT en d66 op te heffen en als één partij verder te gaan. Over een fusie tussen CU, SGP en CDA hoor ik ze ook nooit. Apart.
pi_217048767
quote:
7s.gif Op vrijdag 14 maart 2025 17:29 schreef kladderadatsch het volgende:

[..]
Dus wat jij wil is een stelsel met zo min mogelijk partijen, als ik je goed begrijp? Kortom, links, rechts en religieus of zo? Kan, ik zie het alleen niet zitten.

Valt me trouwens wel op dat het hier vooral mensen zijn die zelf geen PvdA of GroenLinks stemmen, die hard aan het pushen zijn voor deze fusie, onder het mom van 'overzichtelijkheid' oid. Vreemd genoeg hoor je uit die hoek dan weer geen voorstellen om bijv. VOLT en d66 op te heffen en als één partij verder te gaan. Over een fusie tussen CU, SGP en CDA hoor ik ze ook nooit. Apart.
Met religieuze partijen heb ik sowieso helemaal niks en ik vind het bestaan daarvan ook zeer dubieus gezien de scheiding van kerk en staat. Verbieden is misschien ook lastig, want dan gaan ze gewoon verder onder een andere naam met religieus gedachtegoed zonder het religieus te noemen.

Een goede middenpartij is natuurlijk wel nuttig: het CDA en NSC komen in aanmerking. NSC heeft zichzelf natuurlijk flink de nek omgedraaid (of Omtzigt heeft dat gedaan) en het CDA leunt ook nog te veel op het oude christelijke gedachtegoed denk ik. Vandaar ook dat veel mensen maar wat graag de overstap naar NSC hebben gemaakt. Omdat Bontebal een prima spreker en leider is, veel beter dan Omtzigt, komen veel mensen nu weer terug bij het CDA. Ik denk dat het wel beter zou worden als er één middenpartij zou zijn zonder christelijke inslag. Dan zouden ze elke keer essentieel worden bij de kabinetsonderhandelingen.

Anyway, ik denk wel dat het Nederlands politieke spectrum momenteel te gefragmenteerd is. Tuurlijk, al die partijen voegen wel iets toe maar uiteindelijk is het vormen van een coalitie bij de volgende verkiezingen misschien wel onmogelijk. Want omdat de partijen allemaal zo gefragmenteerd zijn, hebben ze ook vaak redelijk extreme standpunten en willen ze daardoor ook niet met elkaar samenwerken. Zo willen PvdA/GL/SP/PvdD/CDA/D66 al niet met PVV. VVD wil natuurlijk ook eigenlijk niet met PvdA/GL/SP/PvdD. CDA misschien liever ook niet.

Dus als we het systeem niet veranderen, komen we echt nog verder in een politieke impasse terecht. Daar zitten we nu al in, want niemand krijgt meer iets voor elkaar in Nederland, maar dat wordt dan alleen maar erger.

Fusies en cultuurveranderingen zijn natuurlijk niet af te dwingen, dus oplossingen die ik zie:
1. Kiesdrempel invoeren
2. Verplichte coalitievorming tussen de grootste x partijen (hoeveel er nodig zijn om tot een meerderheid te komen). Zoiets doet men al in Zwitserland, waar de vier grootste partijen een coalitie vormen.
3. Afstappen van vaste coalities (maar dat is meer een cultuurverandering want dat zou nu ook al kunnen)
Mja
  vrijdag 14 maart 2025 @ 18:42:22 #233
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_217049498
quote:

[..]

D66 en Volt zou ik ook prima vinden. Hoewel ook even aankijken hoe Volt zich gaat ontwikkelen.
  vrijdag 14 maart 2025 @ 18:47:04 #234
460259 kladderadatsch
MAKEaMEricAGREATaGAIN
pi_217049548
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 maart 2025 18:42 schreef Hexagon het volgende:

[..]
D66 en Volt zou ik ook prima vinden. Hoewel ook even aankijken hoe Volt zich gaat ontwikkelen.
Nou, dat valt me dan mee van je, serieus.
  vrijdag 14 maart 2025 @ 19:16:55 #235
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_217049841
quote:
14s.gif Op vrijdag 14 maart 2025 18:47 schreef kladderadatsch het volgende:

[..]
Nou, dat valt me dan mee van je, serieus.
Tja, de enige reden om tegen te zijn zou een soort merknostalgie zijn. Maar politiek is geen voetbal.

Het is natuurlijk onzin dat er twee partijen zijn die nagenoeg hetzelfde willen en elkaar op de vierkante millimeter beconcurreren op stemmen, geld en leden.

Maar voor D66 zou opgaan in iets anders zou ik eerst wel willen zien of Volt over 10 jaar nog bestaat. Als ze een tijdelijk partijtje zijn is het de moeite niet. Maar als het beklijft, dan zou een fusie wel een optie zijn imo.
  vrijdag 14 maart 2025 @ 20:24:00 #236
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_217050672
quote:
Het nieuws dat de PvdA mogelijk wordt opgeheven nu de fusie met GroenLinks wordt versneld, is als een bom ingeslagen bij de PvdA’ers. Zowel partijprominenten als minder bekende leden beloven alles uit de kast te halen om de opheffing van hun club te voorkomen.
Daar kon je op wachten.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_217050754
quote:
Over een fusie tussen CU, SGP en CDA hoor ik ze ook nooit. Apart.
In principe zouden CDA en ChristenUnie nu wel met elkaar kunnen fuseren.

De ChristenUnie is ontstaan als fusie van GPV en RPF. Dat waren, net zoals de SGP nog steeds is, typische zogenaamde getuigenispartijen, die principiële standpunten innamen waar ze geen compromissen over sloten. Dat hoefden ze ook niet, want ze zouden waarschijnlijk toch nooit deel uitmaken van een regeringscoalitie. De ChristenUnie heeft zich ondertussen ontwikkeld tot bestuurspartij die bereid is tot compromissen, ook op het gebied van hun christelijke beginselen en heeft inmiddels meerdere keren aan een regeringscoalitie deelgenomen.

Tegelijk heeft de ChristenUnie ook een andere ontwikkeling doorgemaakt. GPV en RPF waren zuiver gereformeerde partijen waarvan het lidmaatschap in principe alleen open stond voor gereformeerden. De ChristenUnie was dat aanvankelijk ook. Inmiddels is de verwijzing naar de Drie Formulieren van Enigheid (dat is de basis van de gereformeerde geloofsleer) uit de grondslag van de partij verwijderd en vervangen door een verwijzing naar de geloofsbelijdenis van Nicea, waardoor de ChristenUnie nu ook open staat voor christenen van andere stromingen.

Door deze twee ontwikkelingen, dus de ontwikkeling van getuigenispartij tot bestuurspartij en van zuiver gereformeerde partij tot partij die open staat voor alle christenen, is er eigenlijk niet zo veel verschil meer tussen de ChristenUnie en het CDA, en zouden ze dus wel kunnen fuseren.
  vrijdag 14 maart 2025 @ 21:00:22 #238
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_217051259
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 maart 2025 20:24 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Daar kon je op wachten.
Dan moeten ze een congres bijeen roepen om een motie van wantrouwen tegen het bestuur in te dienen. Benieuwd of ze dat lef hebben.
  vrijdag 14 maart 2025 @ 21:05:17 #239
346939 Janneke141
pi_217051340
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 maart 2025 21:00 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Dan moeten ze een congres bijeen roepen om een motie van wantrouwen tegen het bestuur in te dienen. Benieuwd of ze dat lef hebben.
Het opheffen van een vereniging zal toch sowieso via een ALV moeten, lijkt me.
pi_217051388
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 maart 2025 20:29 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

[..]
In principe zouden CDA en ChristenUnie nu wel met elkaar kunnen fuseren.

De ChristenUnie is ontstaan als fusie van GPV en RPF. Dat waren, net zoals de SGP nog steeds is, typische zogenaamde getuigenispartijen, die principiële standpunten innamen waar ze geen compromissen over sloten. Dat hoefden ze ook niet, want ze zouden waarschijnlijk toch nooit deel uitmaken van een regeringscoalitie. De ChristenUnie heeft zich ondertussen ontwikkeld tot bestuurspartij die bereid is tot compromissen, ook op het gebied van hun christelijke beginselen en heeft inmiddels meerdere keren aan een regeringscoalitie deelgenomen.

Tegelijk heeft de ChristenUnie ook een andere ontwikkeling doorgemaakt. GPV en RPF waren zuiver gereformeerde partijen waarvan het lidmaatschap in principe alleen open stond voor gereformeerden. De ChristenUnie was dat aanvankelijk ook. Inmiddels is de verwijzing naar de Drie Formulieren van Enigheid (dat is de basis van de gereformeerde geloofsleer) uit de grondslag van de partij verwijderd en vervangen door een verwijzing naar de geloofsbelijdenis van Nicea, waardoor de ChristenUnie nu ook open staat voor christenen van andere stromingen.

Door deze twee ontwikkelingen, dus de ontwikkeling van getuigenispartij tot bestuurspartij en van zuiver gereformeerde partij tot partij die open staat voor alle christenen, is er eigenlijk niet zo veel verschil meer tussen de ChristenUnie en het CDA, en zouden ze dus wel kunnen fuseren.
Qua christelijke grondslag heb je in principe gelijk, maar het CDA heeft net een atheïstische lijsttrekker gehad en heeft eigenlijk niks meer met de C. En is toch ook een stuk rechtser en conservatiever dan de CU, die gewoon links-progressief zijn op alle niet medisch-ethische onderwerpen.
pi_217051417
quote:

[..]
Daar kon je op wachten.
Boomers kunnen het gewoon echt niet hebben he als er voortuigang is.
  vrijdag 14 maart 2025 @ 21:10:12 #242
460259 kladderadatsch
MAKEaMEricAGREATaGAIN
pi_217051418
quote:

[..]
Daar kon je op wachten.
Ja, wat had je dan verwacht eigenlijk? Het is een absurd idee.

Als Timmermans, die hoe je het ook went of keert natuurlijk ook slechts een passant is, van mening is dat 'het milieu' ook voor hem tegenwoordig het belangrijkste issue is waaraan verder alles ondergeschikt is, dan moet hij zich misschien eens even af gaan vragen of hij zélf niet gewoon over moet stappen naar GroenLinks, ipv de PvdA maar even op te heffen.
pi_217051470
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 maart 2025 21:05 schreef Janneke141 het volgende:
Het opheffen van een vereniging zal toch sowieso via een ALV moeten, lijkt me.
Bij de meeste, zoniet alle, verenigingen moet een besluit tot ontbinding van de vereniging niet alleen op een Algemene Ledenvergadering genomen worden, maar gelden er statutair ook nog aanvullende voorwaarden. Zo moet bij de meeste verenigingen vooraf aangekondigd worden dat een besluit tot ontbinding van de vereniging op de agenda van de betreffende Algemene Ledenvergadering staat, en is voor de geldigheid van het besluit een minimum opkomst en een gekwalificeerde meerderheid vereist.
  vrijdag 14 maart 2025 @ 21:14:48 #244
346939 Janneke141
pi_217051535
quote:
10s.gif Op vrijdag 14 maart 2025 21:10 schreef kladderadatsch het volgende:
Ja, wat had je dan verwacht eigenlijk?
Nou, precies dit eigenlijk.
  vrijdag 14 maart 2025 @ 21:16:10 #245
460259 kladderadatsch
MAKEaMEricAGREATaGAIN
pi_217051559
quote:
10s.gif Op vrijdag 14 maart 2025 21:10 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
Boomers kunnen het gewoon echt niet hebben he als er voortuigang is.
Man man man, je kunt echt beter hoor...

FYI, het zal je nog verbazen hoeveel millennials binnen de PvdA hier ook gewoon faliekant tegen zijn. Maar dat ga je over een paar maanden wel zien als erover gestemd gaat worden. :)
pi_217051617
Ook hier gelden hoofdzaken en bijzaken. Gewone mensen willen eten en drinken, warm bed, veilig plek, gezondheidszorg en onderwijs. Zorg dat dat je hoofdzaken zijn en kijk pas daarna naar de bijzaken.
  vrijdag 14 maart 2025 @ 21:19:12 #247
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_217051623
quote:
10s.gif Op vrijdag 14 maart 2025 21:16 schreef kladderadatsch het volgende:

[..]
Man man man, je kunt echt beter hoor...

FYI, het zal je nog verbazen hoeveel millennials binnen de PvdA hier ook gewoon faliekant tegen zijn. Maar dat ga je over een paar maanden wel zien als erover gestemd gaat worden. :)
Maar ik snap de verbazing onder al die lui niet zo. Het is niet alsof het een nieuw idee is. Het plan was er al en is alleen naar voren gehaald.
  vrijdag 14 maart 2025 @ 21:24:53 #248
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_217051773
Rob Oudkerk braakt ook een hoop stront uit
https://www.bnr.nl/nieuws(...)aan-rechts-nederland

-Het zou per decreet gaan
Nee, er komt gewoon een ledenraadpleging, waar leden dat dus bepalen. Het bestuur zet het enkel op de agenda, dat doen besturen.

-Groenlinks is antisemitisch
Hij leest wat teveel extreemrechtse propaganda

-Ondemocratisch dat Timmermans leider wil worden?
Hoezo? Iedereen mag ambities uitspreken.
  vrijdag 14 maart 2025 @ 21:28:15 #249
460259 kladderadatsch
MAKEaMEricAGREATaGAIN
pi_217051836
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 maart 2025 21:19 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Maar ik snap de verbazing onder al die lui niet zo. Het is niet alsof het een nieuw idee is. Het plan was er al en is alleen naar voren gehaald.
Ja, de bedoeling was dat we eea eens nader zouden bekijken over een jaar of twee, maar plotseling moeten de leden blijkbaar al in juni maar even bij het kruisje tekenen voor de opheffing van hun partij. Maar waar veel mensen pas echt pissed over zijn is dat ze nota bene nog niet eens het begin hebben gemaakt van een partijprogramma, dus wáár stem je dan precies mee in?! Geen hond die het weet. :D
pi_217051911
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 maart 2025 21:24 schreef Hexagon het volgende:
Rob Oudkerk braakt ook een hoop stront uit
Het verbaast me dat er nog mensen zijn die Rob Oudkerk serieus nemen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')