Partij voor de Dieren heeft vandaag schriftelijke vragen ingediendquote:Stropers lijken de jacht te hebben geopend op Nederlandse wolven
Ecologen en wolvenexperts vermoeden dat stropers het hebben voorzien op Nederlandse wolven. Anders valt eigenlijk niet te verklaren hoe het kan dat een kwart van de geregistreerde wolven inmiddels van de aardbodem lijkt te zijn verdwenen, schrijft de Volkskrant.
Het doodschieten van wolven is verboden. Het kan worden bestraf met een gevangenisstraf tot drie jaar of een geldboete van maximaal 21.750 euro. Dat lijkt rabiate wolvenhaters er niet van te weerhouden om toch het vuur te openen op de dieren.
Een van de door de Volkskrant geraadpleegde deskundigen noemt het “onvoorstelbaar” dat er maandenlang geen spoor meer is van geregistreerde wolven. Ook in het buitenland wordt geen levensteken meer gevonden van de dieren. Zeker in bepaalde regio’s en bij bepaalde roedels is het grote aantal verdwijningen hoogst opmerkelijk.
“Het meest voor de hand liggende scenario, volgens La Haye van de Zoogdiervereniging: welpen of wolven worden gestroopt en verdwijnen ongemerkt. ‘Het duurt altijd even voordat we DNA van welpen of nieuwe wolven hebben gevonden, dus hoe eerder je ze laat verdwijnen, hoe kleiner de kans dat ze ooit worden opgemerkt.’”
https://www.bnnvara.nl/jo(...)p-nederlandse-wolven
Neequote:Op woensdag 5 februari 2025 20:48 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Deze dieren horen hier, ze zijn prachtig en spelen een belangrijke rol in de natuur.
Tot halverwege 19e eeuw kwamen ze gewoon voor in Nederland.quote:Op woensdag 5 februari 2025 21:06 schreef Jahr00n het volgende:
Ze horen hier niet en ze waren hier ook nooit.
Er worden zo'n 1000 schapen per jaar gedood door wolven, er zijn zo'n 732.000 schapen in Nederland (2024). Wolven vreten dus niet alle schapen op.quote:Ze
Vreten alle schapen op
als ze dan toch bezig zijn...quote:Op woensdag 5 februari 2025 21:38 schreef Hyaenidae het volgende:
Ik ben normaal altijd tegen het doden van dieren, maar na het zien van foto's met vermoorde schapen en alpaca's met alles vol bloed en narigheid hebben wolven al het respect bij mij verloren. Partij van de Dieren ziet liever wekelijkse slachttaferelen in de Hollandse weides? Het zijn gewoon terroristen en die moeten dood.
Nou, dan moeten we die misschien maar introduceren voor het nodige tegenwicht. Zo is natoer.quote:Polar bears, grizzly bears, black bears, and the Siberian tiger will kill and eat wolves.
Edgy.quote:Op woensdag 5 februari 2025 20:50 schreef Viesdik het volgende:
mooi.. laat de vachtenmarkt maar oprukken en wolf op menig menukaart verschijnen
woef
Wolven lopen al langer in Nederland rond dan mensen. Wat dat betreft hebben wij er weinig over te zeggen of de wolf hier wel of niet thuishoort.quote:Op woensdag 5 februari 2025 22:02 schreef Tengano het volgende:
Wolven horen hier in de huidige setting allang niet meer thuis.
De europese bruine beer tot ongeveer de 12e eeuw ook.quote:Op woensdag 5 februari 2025 21:40 schreef Dagoduck het volgende:
[..]
Tot halverwege 19e eeuw kwamen ze gewoon voor in Nederland.
[..]
Er worden zo'n 1000 schapen per jaar gedood door wolven, er zijn zo'n 732.000 schapen in Nederland (2024). Wolven vreten dus niet alle schapen op.
Ter vergelijking: het blauwtongvirus zorgde voor een daling van honderdduizenden schapen de afgelopen jaren. Bijna net zoveel schapen als we hebben in Nederland worden ook geslacht per jaar. (737.900 geslachte schapen (inclusief lammeren) in 2023).
En als die de omstandigheden geschikt genoeg vindt om terug te keren is dat ook prima.quote:Op woensdag 5 februari 2025 22:29 schreef Nyamuk het volgende:
[..]
De europese bruine beer tot ongeveer de 12e eeuw ook.
Muggen vinden ook dat ze gewoon in mijn slaapkamer rond mogen vliegen omdat ze in Nederland al langer voorkomen dan ik.quote:Op woensdag 5 februari 2025 22:27 schreef luxerobots het volgende:
Wolven lopen al langer in Nederland rond dan mensen. Wat dat betreft hebben wij er weinig over te zeggen of de wolf hier wel of niet thuishoort.
Als je het zo bekijkt is de mens een bacteriekolonie op planeet aarde.quote:Op woensdag 5 februari 2025 22:45 schreef Tengano het volgende:
[..]
Muggen vinden ook dat ze gewoon in mijn slaapkamer rond mogen vliegen omdat ze in Nederland al langer voorkomen dan ik.
Guess what?
[ afbeelding ]
okquote:Op woensdag 5 februari 2025 22:50 schreef luxerobots het volgende:
Als je het zo bekijkt is de mens een bacteriekolonie op planeet aarde.
En de veestapel moet kleiner, dus lekker laten gaan.quote:Deze dieren horen hier, ze zijn prachtig en spelen een belangrijke rol in de natuur.
Je bent dan wel moreel consistent en bent 100% veganist neem ik aan?quote:Op woensdag 5 februari 2025 21:38 schreef Hyaenidae het volgende:
Ik ben normaal altijd tegen het doden van dieren, maar na het zien van foto's met vermoorde schapen en alpaca's met alles vol bloed en narigheid hebben wolven al het respect bij mij verloren. Partij van de Dieren ziet liever wekelijkse slachttaferelen in de Hollandse weides? Het zijn gewoon terroristen en die moeten dood.
Het niveau druipt er weer vanaf. Beetje emotioneel geroep en claimen dat de wolf hier nooit was. En als jij zo begaan bent met het lot van dieren in de veehouderij ben je wel moreel consistent en veganist neem ik aan?quote:Op woensdag 5 februari 2025 21:06 schreef Jahr00n het volgende:
Gewoon allemaal kapot schieten. Ze horen hier niet en ze waren hier ook nooit. Ze
Vreten alle schapen op
Welk punt probeer je nou te maken eigenlijk?quote:Op donderdag 6 februari 2025 09:34 schreef thedeedster het volgende:
Leuk dat geleuter over natuur en zo, maar de mens staat bovenaan de voedselketen en heeft eeuwenlang op deze dieren gejaagd. Al was het dan eerder voor de huid, dan voor het vlees. Is dat dan plotseling geen natuur meer?
Heel snel geleerd om consultant de termen: Vermoed, Denk, Verwacht te gebruiken, want anders ze wel een paard kunnen inhuren.quote:Op woensdag 5 februari 2025 22:29 schreef AchJa het volgende:
[..]
Gestopt met lezen met je "vermoedens"...
Dat "natuur" ronduit moeilijk te definiëren is. Volstrekt triviaal. En de mens is daar ook een onderdeel van.quote:Op donderdag 6 februari 2025 10:10 schreef Intint het volgende:
[..]
Welk punt probeer je nou te maken eigenlijk?
Roofdierenvlees schijnt niet te vreten te zijn.quote:Op woensdag 5 februari 2025 20:50 schreef Viesdik het volgende:
mooi.. laat de vachtenmarkt maar oprukken en wolf op menig menukaart verschijnen
woef
Hele bouwprojecten worden stilgelegd als er een drolletje wordt gevonden van één of andere bedreigde marmot, maar die wolven mogen alles kapotbijten wat ze maar willen.quote:
Die is er wel.quote:Op donderdag 6 februari 2025 10:30 schreef PzKpfw het volgende:
Goede zaak, in Nederland is geen plaats voor de wolf.
Nee, omdat we ze hebben uitgemoord.quote:Op woensdag 5 februari 2025 22:02 schreef Tengano het volgende:
Wolven horen hier in de huidige setting allang niet meer thuis.
Ze laten kadavers achter die anders door andere dieren als voedsel zouden dienen. Maar hier worden die kadavers gewoon afgevoerd, omdat wij de tien doodgebeten schapen van boer Gijs of de half aangevreten pony van Lotte in het weiland laten liggen.
Dit was gewoon niet zo'n goed idee, heel mild gezegd. En ze zijn destijds ook niet helemaal per ongeluk 'verdwenen'.
Ja, maar wolven doden ook nodeloos allerlei dieren en die laten ze dan gewoon liggen. Dat schiet gewoon niet op. En als het voor het gezond houden van de wildstand toch noodzakelijk is dan heb ik liever tijgers.quote:Op donderdag 6 februari 2025 11:58 schreef Red_85 het volgende:
Nee, omdat we ze hebben uitgemoord.
Paar wolven zijn prima voor het gezond houden van de wildstand. Straks gaan er weer mensen janken over de voedselschaartes voor reetjes en wilde paardjes in de Oostvaardersplassen, of raken ze net zo 'wild' als reeën in de Waterleidingduinen. Wolven zijn daar precies het juiste beestje voor.
En die boeren die bang zijn voor hun schapen, kunnen bij de provincie oid aankloppen voor een wolvenhek.
Nee. Zondag, volgens mij, was er ook een item bij nieuwsuur. De zenders waren midden in het land 'uit' gegaan. Zomaar gestopt met zenden. Als er wolf besluit een een duits zwijntje te gaan eten, zul je een spoor zien van de zender richting DE.quote:Op donderdag 6 februari 2025 12:18 schreef Hathor het volgende:
Ze kunnen natuurlijk ook gewoon teruggekeerd zijn naar Duitsland wat toch iets bosrijker is dat dit landje vol met weilanden.
Die komen hier van nature niet voor. Count your blessings voor wolven.quote:Op donderdag 6 februari 2025 12:02 schreef Tengano het volgende:
[..]
Ja, maar wolven doden ook nodeloos allerlei dieren en die laten ze dan gewoon liggen. Dat schiet gewoon niet op. En als het voor het gezond houden van de wildstand toch noodzakelijk is dan heb ik liever tijgers.
Denk ook niet dat het jagers zijn.quote:Op donderdag 6 februari 2025 12:42 schreef TwenteFC het volgende:
Heb het toevallig wat jagers gevraagd van het weekend, maar niemand weet er van. Is ook hartstikke verboden natuurlijk, en ze vinden het ook allemaal heel erg wat met de wolf is gebeurd. Weet dat ze met jullie meeleven wolven liefhebbers.
Lol je bent echt knettergek dat je iemand 3 jaar de cel in wil sturen voor een slachtofferloos misdrijf. Varkens en koeien mogen we met 1000en tegelijk doden maar voor een wolf 3 jaar de cel in. Krankzinnig.quote:Op donderdag 6 februari 2025 10:52 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Je kunt wel willen ingrijpen, maar dan moet je dat wel kunnen. Zolang wolven niet gezenderd worden zal het heel moeilijk worden om een sluitende zaak tegen een stroper op te zetten zolang diegene niet op heterdaad wordt betrapt. En de kans op dat laatste is heel klein, aangezien er eigenlijk weinig toezicht is, en dus weinig handhaving.
En verder, max 3 jaar en een boete van 21.750 euro? Voor het illegaal doden van een dier met de hoogste beschermde status? Dat geeft wel aan hoe weinig Nederland geeft om natuur.
Er wordt vaak afgegeven op Afrika, maar als je gepakt wordt met een paar kilo illegaal bushmeat van algemene antilopes in Zambia, dan kun je 5 jaar zitten, vaak met 'hard labour'.
Moeten ook alle vossen in Nederland dood?quote:Op woensdag 5 februari 2025 21:38 schreef Hyaenidae het volgende:
Wat ik zeg, natuurlijk waren het geen jagers die zouden dat noooit doen. De grond waar op ze jagen is ook van hen, oh nee. wacht. Hmm.quote:Op donderdag 6 februari 2025 12:46 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Denk ook niet dat het jagers zijn.
Wie hebben er last van en zijn teleurgesteld in de overheids'acties' tegen de wolven?
Wie lopen er al jaren moord en brand te schreeuwen mbt wolven?
Boeren.
Wat wordt hier bedoeld?quote:Op donderdag 6 februari 2025 10:23 schreef raptorix het volgende:
[..]
Heel snel geleerd om consultant de termen: Vermoed, Denk, Verwacht te gebruiken, want anders ze wel een paard kunnen inhuren.
Ahh ok, ik wist niet dat ze die wolven getagged hadden. Dan lopen er inderdaad stropers op ze te jagen.quote:Op donderdag 6 februari 2025 12:30 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Nee. Zondag, volgens mij, was er ook een item bij nieuwsuur. De zenders waren midden in het land 'uit' gegaan. Zomaar gestopt met zenden. Als er wolf besluit een een duits zwijntje te gaan eten, zul je een spoor zien van de zender richting DE.
Het voorbeeld was zomaar 'poof, its gone' midden op de Veluwe.
Dat er van mij verwacht word dat ik geen aannames doe maar tot heldere conclusies kom die onderbouwd zijn, als ze giswerk nodig hebben kun je iedereen wel sturen.quote:Op donderdag 6 februari 2025 13:14 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Wat wordt hier bedoeld?
Terwijl het nog gesubsidieerd en vaak ook gratis is.quote:Op donderdag 6 februari 2025 12:53 schreef Document1 het volgende:
Zolang die boeren er alles aan doen om maar geen wolfwerende maatregelen te nemen kan ik geen medelijden met dezelfde boeren hebben.
Niemand maakte echter het punt dat alles dat natuur is je maar gewoon zijn ding moet laten doen?quote:Op donderdag 6 februari 2025 10:40 schreef thedeedster het volgende:
[..]
Dat "natuur" ronduit moeilijk te definiëren is. Volstrekt triviaal. En de mens is daar ook een onderdeel van.
Als je in Nederland écht principieel bent over de natuur, dan moet je gewoon de dijken doorsteken.
Als je zo moet overdrijven om een punt te kunnen maken zegt dat veel over de de rationaliteit/kwaliteit van je punt.quote:Op donderdag 6 februari 2025 10:50 schreef ToT het volgende:
[..]
Hele bouwprojecten worden stilgelegd als er een drolletje wordt gevonden van één of andere bedreigde marmot, maar die wolven mogen alles kapotbijten wat ze maar willen.
Kost alsnog meer moeite en geld dan een vergoeding krijgen voor je opgegeten schaap en bovendien kan je de lekker de zieligheidskaart in de media trekken.quote:Op donderdag 6 februari 2025 13:52 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Terwijl het nog gesubsidieerd en vaak ook gratis is.
Mensen bedoel je toch? Of ... welk beest had je het over?quote:
Alle wokrestaurants sluiten, chinchilla's deporteren, quinoa uit de schappen weren, panfluitensembles uitzetten, de blues teruggeven aan Jim Crow, palingtrekken herintroduceren, de Afsluitdijk doorsteken, Purmerend volpompen, het land teruggeven aan de Tubanten en Kaninefaten. De mogelijkheden zijn eindeloos!quote:Op donderdag 6 februari 2025 13:27 schreef raptorix het volgende:
Ook het smoesje: Dat komt hier van nature niet voor, dan stel ik ook voor dat we per direct het telen van aardappels verbieden.
Of het zelf oplossen. Vriendin van me woont in Drenthe en daar hebben ze ook weleens last van een wolf. Na een aantal schoten in de verte heeft niemand daar meer last van.quote:Op donderdag 6 februari 2025 15:28 schreef Coppi het volgende:
Ik hoor ook wel geruchten uit het dorp dat sommige boeren in wolvengebied de lokale jagers een zakcentje toestoppen.
Veel boeren hebben ook een jachtvergunning. Dus ze hebben inderdaad dat geweer in huis.quote:Op donderdag 6 februari 2025 15:30 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Of het zelf oplossen. Vriendin van me woont in Drenthe en daar hebben ze ook weleens last van een wolf. Na een aantal schoten in de verte heeft niemand daar meer last van.
Gezien het niveau van de opmerkingen denk ik dat de wolf vooral tokkiewijken moet vermijden en voor de rest dan best veilig is.quote:Op donderdag 6 februari 2025 16:16 schreef Hathor het volgende:
Gezien veel reacties hier in dit topic is de wolf wellicht beter af niet in NL te zijn.
Zijn er ergens geen tokkiewijken dan?quote:Op donderdag 6 februari 2025 16:40 schreef Intint het volgende:
[..]
Gezien het niveau van de opmerkingen denk ik dat de wolf vooral tokkiewijken moet vermijden en voor de rest dan best veilig is.
Nee en ik eet ook weleens vlees, al zou ik er geen grote mee hebben om het niet meer te eten.quote:Op donderdag 6 februari 2025 10:06 schreef Intint het volgende:
[..]
Je bent dan wel moreel consistent en bent 100% veganist neem ik aan?
Tsja, en een grote klopjacht en snel vrijgeven van beelden van verdachten voor een oude kapotte helm.quote:Op donderdag 6 februari 2025 12:53 schreef ricky3 het volgende:
[..]
Lol je bent echt knettergek dat je iemand 3 jaar de cel in wil sturen voor een slachtofferloos misdrijf. Varkens en koeien mogen we met 1000en tegelijk doden maar voor een wolf 3 jaar de cel in. Krankzinnig.
Maar koop je het ook zelf in de winkel of eet je het echt alleen wanneer het je wordt aangeboden?quote:Op donderdag 6 februari 2025 16:43 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Nee en ik eet ook weleens vlees, al zou ik er geen grote mee hebben om het niet meer te eten.
Maar het wordt aangeboden dus dan eet je het op, ik ben een soort van aasgier.
Als men wil dat iedereen veganist wordt dan moet dat worden aangepakt vanuit de industrie door vlees eten simpelweg te verbieden. Maar dat doet men niet omdat de beleidsmakers zelf ook graag vlees vreten.
Huh?quote:Op donderdag 6 februari 2025 13:27 schreef raptorix het volgende:
Ook het smoesje: Dat komt hier van nature niet voor, dan stel ik ook voor dat we per direct het telen van aardappels verbieden.
Oprotten met jouquote:
Je moet sowieso geen medelijden hebben met boeren. Wel met de beesten die ze houden.quote:Op donderdag 6 februari 2025 12:53 schreef Document1 het volgende:
Zolang die boeren er alles aan doen om maar geen wolfwerende maatregelen te nemen kan ik geen medelijden met dezelfde boeren hebben.
Het rare is nog dat ze voor dat ene schaap ook nog eens gewoon een marktconforme schadevergoeding krijgen van de overheid.quote:Op donderdag 6 februari 2025 15:15 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Kost alsnog meer moeite en geld dan een vergoeding krijgen voor je opgegeten schaap en bovendien kan je de lekker de zieligheidskaart in de media trekken.
Er worden hier elk jaar 750.000 schapen geslacht en daarover hoor je niemand, maar als een wolf er eentje pakt dan is het land te klein.
Bedrijfsrisico. Je zet maar een hek neer.
Voor Fatsoenlijk Weldenkend Nederland is dit een pure vuilnisbelt.quote:Op donderdag 6 februari 2025 16:40 schreef Hathor het volgende:
[..]
Zijn er ergens geen tokkiewijken dan?
Dat zakcentje kunnen ze beter stoppen in een gesubsidieerd wolvenhek.quote:Op donderdag 6 februari 2025 15:28 schreef Coppi het volgende:
Ik hoor ook wel geruchten uit het dorp dat sommige boeren in wolvengebied de lokale jagers een zakcentje toestoppen.
Gtfo met je vega discussie. Ga je religie lekker ergens anders pushen want het heeft geen kloot te maken met dit onderwerp.quote:Op donderdag 6 februari 2025 10:06 schreef Intint het volgende:
[..]
Je bent dan wel moreel consistent en bent 100% veganist neem ik aan?
Ik ben geen veganist. Dat heb ik je geloof ik al eens gezegd want ben jij niet die guy die letterlijk in ELK topic post waar het over vlees/vega gaat maar dan zegt dat het anderen zijn die een obsessie hebben met het onderwerp? Ik herinner me het vooral omdat je qua argumenten nooit verder kwam dan ReLiGiE hur durr.quote:Op donderdag 6 februari 2025 19:47 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Gtfo met je vega discussie. Ga je religie lekker ergens anders pushen want het heeft geen kloot te maken met dit onderwerp.
Jij begint hier toch met mensen te stalken of ze wel eens vlees eten, implicerend dat ze het niet zo zielig moeten vinden?quote:Op donderdag 6 februari 2025 20:02 schreef Intint het volgende:
[..]
Ik ben geen veganist. Dat heb ik je geloof ik al eens gezegd want ben jij niet die guy die letterlijk in ELK topic post waar het over vlees/vega gaat maar dan zegt dat het anderen zijn die een obsessie hebben met het onderwerp? Ik herinner me het vooral omdat je qua argumenten nooit verder kwam dan ReLiGiE hur durr.
Daarnaast heeft het vooral met je waarschijnlijk door emotie gevoerde kortzichtigheid te maken dat je de link met dit onderwerp niet ziet.
Je hebt interessante definities van de termen 'stalken' en 'religie'. Als ik zo enorm zou moeten verdrijven om een punt te kunnen maken is het dan zou ik een momentje introspectie voor mezelf inlassen om te kijken of mijn bias niet te veel terrein van mijn rationaliteit had gewonnen.quote:Op donderdag 6 februari 2025 20:04 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Jij begint hier toch met mensen te stalken of ze wel eens vlees eten, implicerend dat ze het niet zo zielig moeten vinden?
Ga weg man met je gezeik.
En de tomaten, vergeet de tomaten niet.quote:Op donderdag 6 februari 2025 13:27 schreef raptorix het volgende:
Soms als het in de aanbieding is, want dan wordt het in feite ook aangeboden. En die dieren zijn al dood, weggooien is zonde.quote:Op donderdag 6 februari 2025 17:40 schreef Intint het volgende:
[..]
Maar koop je het ook zelf in de winkel of eet je het echt alleen wanneer het je wordt aangeboden?
Bron?quote:Op donderdag 6 februari 2025 15:31 schreef Coppi het volgende:
Veel boeren hebben ook een jachtvergunning. Dus ze hebben inderdaad dat geweer in huis.
Sterke ik-wil-zeuren-niet-oplossen-vibes:quote:Op donderdag 6 februari 2025 19:04 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Het rare is nog dat ze voor dat ene schaap ook nog eens gewoon een marktconforme schadevergoeding krijgen van de overheid.
1. Ze krijgen subsidies of een volledig vergoed antiwolvenhek.
2. Bij schade wordt alles vergoedt.
En nog zeuren over de wolf in NL. Ik snap er helemaal geen moer van. Echt gewoon niet.
Zou een beste wezen.quote:Op donderdag 6 februari 2025 21:30 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Sterke ik-wil-zeuren-niet-oplossen-vibes:
[ afbeelding ]
How about: Geen maatregelen getroffen? Geen vergoeding.
Doe eens bronnetje.quote:Op donderdag 6 februari 2025 15:31 schreef Coppi het volgende:
[..]
Veel boeren hebben ook een jachtvergunning. Dus ze hebben inderdaad dat geweer in huis.
Veel te makkelijk. Dat kan echt niet. Dat moet ingewikkelder kunnen.quote:
Ah kijk, de duiker.quote:Op donderdag 6 februari 2025 20:12 schreef Intint het volgende:
[..]
Je hebt interessante definities van de termen 'stalken' en 'religie'. Als ik zo enorm zou moeten verdrijven om een punt te kunnen maken is het dan zou ik een momentje introspectie voor mezelf inlassen om te kijken of mijn bias niet te veel terrein van mijn rationaliteit had gewonnen.
quote:Op woensdag 5 februari 2025 21:38 schreef Hyaenidae het volgende:
[...] hebben wolven al het respect bij mij verloren.
Leg eens uit waar ik 'duik' en waar ik lieg dan?quote:Op donderdag 6 februari 2025 21:35 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Ah kijk, de duiker.
Nog een hypocriet en een leugenaar ook. Maar dat wisten we al.
Als jij overal je insinuaties en je suggestieve vragen loopt te pushen, tjah, dan gaat het een keer opvallen. En dan zijn 'stalken' en 'religie' wel de juiste vergelijkingen. Sowieso met jouw gedrag.
'Ik doe niks hoor, kijk maar hier heb je de definities'quote:Op donderdag 6 februari 2025 22:07 schreef Intint het volgende:
[..]
Leg eens uit waar ik 'duik' en waar ik lieg dan?
Nou laten we het woordenboek er eens bij nemen:
stal·ken (stalkte, heeft gestalkt)
1
(een beroemdheid, een ex-partner enz.) hinderlijk volgen, voortdurend lastigvallen
Kun je me vertellen welke user ik voortdurend heb lastig gevallen? Bedoel je toevallig de user die ik eerder vandaag 2 vragen heb gesteld?
re·li·gie (de; v; meervoud: religies, religiën)
1
geloofsleer, godsdienst
Vertel mij eens welke God ik aanhang?
Vergeet niet om even goed te strekken voordat je begint aan je mentale gymnastiek om antwoord te gevenOf ga je voor de ontwijk strategie?
De ontwijk strategie is het dus gewordenquote:Op donderdag 6 februari 2025 22:11 schreef Red_85 het volgende:
[..]
'Ik doe niks hoor, kijk maar hier heb je de definities'
Je bent gewoon een naar mannetje. Hou je gezeik bij je.
Hoe je er op in gaat leert mij alleen maar dat ik gelijk heb over je. De hardste schreeuwersquote:Op donderdag 6 februari 2025 22:16 schreef Intint het volgende:
[..]
De ontwijk strategie is het dus geworden. Heerlijk hoe voorspelbaar je bent. Lijkt me gezien de hoek waar je je weer had in geluld inderdaad maar het beste voor je.
Tot het volgende topic waar we weer verder kunnen gaan! Stuur je me een bericht wanneer het weer zo ver is? Jij bent er namelijk iets meer mee bezig dan dat ik dat ben.
Haha ja ik ga tenminste nog ergens op in. Jij negeert alle vragen waar je geen antwoord op hebt. Zo ben ik nog erg benieuwd naar waar ik over gelogen zou hebben.quote:Op donderdag 6 februari 2025 22:30 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Hoe je er op in gaat leert mij alleen maar dat ik gelijk heb over je. De hardste schreeuwers
En dan wordt je nog sarcastisch ook
Heerlijk. Ga vooral door. Tot de volgende poging!
quote:Protest tegen wolf zwelt aan:
;De experts zitten er naast, roofdier banjert gewoon langs kleuterscholen
Edwin Rensen
Arnhem - De kritiek op het wolvenbeleid zwelt aan.
Heftige incidenten met het roofdier volgen elkaar nu in rap tempo op, stellen de organisatoren van een demonstratie in Arnhem.
Op het plein voor het provinciehuis verzamelden zich woensdagochtend ruim 200 tegenstanders van de wolf.
;De experts zitten er naast, het dier is niet meer mensenschuw.;
quote:Vooralsnog kan de wolf genieten van zijn vrijheid.
Voor het dier geldt 'strikte bescherming' op basis van de Europese habitatrichtlijn. Maar het tij keert ook internationaal wel.
De Europese Unie steunt het voorstel van de Conventie van Bern om de 'strikte bescherming' af te schalen naar 'bescherming'.
De verlaagde status gaat per 7 maart 2025 in en dan ontstaan er meer mogelijkheden om de wolf te ver- of bejagen.
Je komt hier suggestieve vragen stellen, impliceren en sarcastisch doen. En daarna probeer je met zand te gooien. Dat is in jouw ogen 'ergens op in gaan'?quote:Op donderdag 6 februari 2025 22:46 schreef Intint het volgende:
[..]
Haha ja ik ga tenminste nog ergens op in. Jij negeert alle vragen waar je geen antwoord op hebt. Zo ben ik nog erg benieuwd naar waar ik over gelogen zou hebben.
Tot op zekere hoogte.quote:Op donderdag 6 februari 2025 11:58 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Nee, omdat we ze hebben uitgemoord.
Paar wolven zijn prima voor het gezond houden van de wildstand.
Dat zijn dezelfde jankerds die jagen zielig vinden. Waarom zouden ze predatie door wolven niet zielig vinden?quote:Straks gaan er weer mensen janken over de voedselschaartes voor reetjes en wilde paardjes in de Oostvaardersplassen, of raken ze net zo 'wild' als reeën in de Waterleidingduinen. Wolven zijn daar precies het juiste beestje voor.
Het probleem is dat die wolfwerende hekken minder wolfwerend zijn dan gesteld, en dat die hekken ook ander wild weren, dat men juist niet wil weren.quote:En die boeren die bang zijn voor hun schapen, kunnen bij de provincie oid aankloppen voor een wolvenhek.
wilde zwijnen veroorzaken varkenspestquote:Op vrijdag 7 februari 2025 00:22 schreef Dauthi het volgende:
[..]
Tot op zekere hoogte.
In 2021 waren er 10000 zwijnen in de volledige Veluwe.
Wanneer je het Poolse onderzoek er bij pakt, en dat direct zou gebruiken (en ja ik weet kort door de bocht en niet dezelfde situatie) kom je uit op zo'n 280 gedode wild zwijnen per jaar.
Als je het naar gewicht doet, (waarbij 0.2kg prooi per kg wolf wordt gerekend) dan zouden de 15 wolven (39 kg gem.) in de Veluwe 610 volwassen wild zwijnen (70 kg gem.) per jaar doden.
Je zou kunnen stellen dat wolven dan weinig zoden aan de dijk zetten en dat je wel wat meer dan een paar wolven nodig hebt om de stand van wild zwijnen in balans te houden op de Veluwe.
https://esajournals.onlin(...)bs/10.1890/0012-9658(2002)083%5B1341:KRAPBW%5D2.0.CO%3B2
[..]
Dat zijn dezelfde jankerds die jagen zielig vinden. Waarom zouden ze predatie door wolven niet zielig vinden?
[..]
Het probleem is dat die wolfwerende hekken minder wolfwerend zijn dan gesteld, en dat die hekken ook ander wild weren, dat men juist niet wil weren.
quote:Sinds 2014 is de Afrikaanse varkenspest bezig aan een opmars in Europa.
De ziekte brak eerst uit in enkele Oost-Europese landen.
Momenteel zijn er besmettingen in veel EU-lidstaten, waaronder Duitsland.
quote:zaterdag 9 oktober 2021, 07:07
Recordafschot wilde zwijnen door voedseltekort in Veluwse bossen
In de afgelopen drie maanden zijn er op de Veluwe 5000 wilde zwijnen afgeschoten, een record.
Nooit eerder werden er in zo korte tijd zo veel dieren gedood in het natuurgebied.
De wildbeheerders zeggen dat het afschieten dit jaar relatief gemakkelijk gaat: er is weinig voedsel, waardoor de zwijnen vaker de bossen uit komen.
Dit seizoen leven er ongeveer 10.000 wilde zwijnen in het natuurgebied en dat zijn er veel te veel.
Het is de bedoeling dat er maximaal 1350 overblijven.
Volgens de eigenaren van de bossen, onder andere Staatsbosbeheer, Natuurmonumenten en het Geldersch Landschap, is er op de Veluwe slechts ruimte voor een beperkt aantal wilde zwijnen.
Meer dan 1350 is slecht voor de kwaliteit van de bossen, omdat de dieren de jonge aanwas opvreten.
Ook zouden er dan meer aanrijdingen zijn.
In aantal geëxplodeerd
De wildbeheerders slagen er al jaren niet meer in om het aantal wilde zwijnen op het gewenste aantal te houden. Sterker nog, hun aantal op de Veluwe is de afgelopen twee jaar geëxplodeerd.
In 2019 waren er nog 4800 wilde zwijnen en afgelopen zomer dus al 10.000.
Jaren van overvloed
Dat bomen en planten acht achtereenvolgende jaren veel meer vruchten (en noten) dan normaal gaven, is bijzonder.
Zo'n jaar van overvloed wordt een mastjaar genoemd en dat kwam vroeger gemiddeld eens in de 9 jaar voor. Door klimaatverandering is dat veranderd.
Langdurige warmte en droogte, gevolgd door veel regen, zorgen ervoor dat bomen optimaal kunnen produceren. Zwijnen konden de hele winter volop beukennootjes en eikels vinden.
En die schadevergoeding is wettelijk gezien totaal niet nodig.quote:Op donderdag 6 februari 2025 19:04 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Het rare is nog dat ze voor dat ene schaap ook nog eens gewoon een marktconforme schadevergoeding krijgen van de overheid.
1. Ze krijgen subsidies of een volledig vergoed antiwolvenhek.
2. Bij schade wordt alles vergoedt.
En nog zeuren over de wolf in NL. Ik snap er helemaal geen moer van. Echt gewoon niet.
als er de dieren hier de mensen geaan aanvallen dan worden ze ook doodgeschoten he, maakt niet uit wat voor beest het is, al is het een spinnetjequote:Op vrijdag 7 februari 2025 08:52 schreef Confetti het volgende:
Wat wij een beetje stoort is dat Nederland altijd met opgeheven vinger voor dierenrechten opkomt in het buitenland als er een horde tijgers wordt doodgeschoten omdat ze mensen aanvallen in land X.
Maar als er in Nederland overlast is weten we niet hoe snel we die dieren moeten uitroeien.
https://nos.nl/artikel/24(...)rt-in-veluwse-bossenquote:Op vrijdag 7 februari 2025 08:39 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
En die schadevergoeding is wettelijk gezien totaal niet nodig.
Iedereen die vee of huisdieren bezit, dient ervoor te zorgen dat die dieren beschermd worden tegen "invloeden van buitenaf". En dat gaat niet alleen om bescherming tegen de weersinvloeden, maar ook om bescherming tegen roofdieren.
Wanneer het vee slachtoffer is geworden van een wolf, heeft de boer dus wettelijk gezien tekort geschoten. Een volledige vergoeding is dan dus absoluut niet op zijn plaats. Bij herhaling is juist een forse boete op zijn plaats. En als de boer daarna zijn vee nog steeds niet voldoende beschermd, dan rest alleen nog een bedrijfssluiting (zonder vergoeding).
Maar nee, de boeren wordt weer eens een hand boven het hoofd gehouden.
quote:Is het konijn een exoot?
Konijnen zijn exoten, ze leven hier pas sinds de komst van de Romeinen.
Zij namen konijnen mee als appeltje voor de dorst.
Konijnen hebben het heel lang heel goed gedaan in de duingebieden.
quote:In de afgelopen drie maanden zijn er op de Veluwe 5000 wilde zwijnen afgeschoten, een record.
Nooit eerder werden er in zo korte tijd zo veel dieren gedood in het natuurgebied.
De wildbeheerders zeggen dat het afschieten dit jaar relatief gemakkelijk gaat: er is weinig voedsel, waardoor de zwijnen vaker de bossen uit komen.
Dit seizoen leven er ongeveer 10.000 wilde zwijnen in het natuurgebied en dat zijn er veel te veel.
Het is de bedoeling dat er maximaal 1350 overblijven.
quote:De directie van De Hoge Veluwe is niet blij met de wolf en zou het dier graag willen vangen, als dat wettelijk niet verboden was. "
Hopelijk verdwijnt de wolf vanzelf weer.
Tussentijds wordt op verschillende manieren getracht om de politiek en de Nederlandse bevolking te laten inzien dat de aanwezigheid van de wolf in Het Nationale Park De Hoge Veluwe een zeer slechte zaak is voor de moeflon en de toch al sterk onder druk staande biodiversiteit in het park", aldus de directie.
Waar zijn de berichten dan van die duizenden doodgeschoten honden die elk jaar mensen en andere dieren dood, gewond, kapot bijten?quote:Op vrijdag 7 februari 2025 09:00 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
als er de dieren hier de mensen geaan aanvallen dan worden ze ook doodgeschoten he, maakt niet uit wat voor beest het is, al is het een spinnetje
Dat heeft niets met beheer van de wildstand te makenquote:Op vrijdag 7 februari 2025 10:38 schreef hyviiee het volgende:
[..]
Waar zijn de berichten dan van die duizenden doodgeschoten honden die elk jaar mensen en andere dieren dood, gewond, kapot bijten?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |