Partij voor de Dieren heeft vandaag schriftelijke vragen ingediendquote:Stropers lijken de jacht te hebben geopend op Nederlandse wolven
Ecologen en wolvenexperts vermoeden dat stropers het hebben voorzien op Nederlandse wolven. Anders valt eigenlijk niet te verklaren hoe het kan dat een kwart van de geregistreerde wolven inmiddels van de aardbodem lijkt te zijn verdwenen, schrijft de Volkskrant.
Het doodschieten van wolven is verboden. Het kan worden bestraf met een gevangenisstraf tot drie jaar of een geldboete van maximaal 21.750 euro. Dat lijkt rabiate wolvenhaters er niet van te weerhouden om toch het vuur te openen op de dieren.
Een van de door de Volkskrant geraadpleegde deskundigen noemt het “onvoorstelbaar” dat er maandenlang geen spoor meer is van geregistreerde wolven. Ook in het buitenland wordt geen levensteken meer gevonden van de dieren. Zeker in bepaalde regio’s en bij bepaalde roedels is het grote aantal verdwijningen hoogst opmerkelijk.
“Het meest voor de hand liggende scenario, volgens La Haye van de Zoogdiervereniging: welpen of wolven worden gestroopt en verdwijnen ongemerkt. ‘Het duurt altijd even voordat we DNA van welpen of nieuwe wolven hebben gevonden, dus hoe eerder je ze laat verdwijnen, hoe kleiner de kans dat ze ooit worden opgemerkt.’”
https://www.bnnvara.nl/jo(...)p-nederlandse-wolven
Neequote:Op woensdag 5 februari 2025 20:48 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Deze dieren horen hier, ze zijn prachtig en spelen een belangrijke rol in de natuur.
Tot halverwege 19e eeuw kwamen ze gewoon voor in Nederland.quote:Op woensdag 5 februari 2025 21:06 schreef Jahr00n het volgende:
Ze horen hier niet en ze waren hier ook nooit.
Er worden zo'n 1000 schapen per jaar gedood door wolven, er zijn zo'n 732.000 schapen in Nederland (2024). Wolven vreten dus niet alle schapen op.quote:Ze
Vreten alle schapen op
als ze dan toch bezig zijn...quote:Op woensdag 5 februari 2025 21:38 schreef Hyaenidae het volgende:
Ik ben normaal altijd tegen het doden van dieren, maar na het zien van foto's met vermoorde schapen en alpaca's met alles vol bloed en narigheid hebben wolven al het respect bij mij verloren. Partij van de Dieren ziet liever wekelijkse slachttaferelen in de Hollandse weides? Het zijn gewoon terroristen en die moeten dood.
Nou, dan moeten we die misschien maar introduceren voor het nodige tegenwicht. Zo is natoer.quote:Polar bears, grizzly bears, black bears, and the Siberian tiger will kill and eat wolves.
Edgy.quote:Op woensdag 5 februari 2025 20:50 schreef Viesdik het volgende:
mooi.. laat de vachtenmarkt maar oprukken en wolf op menig menukaart verschijnen
woef
Wolven lopen al langer in Nederland rond dan mensen. Wat dat betreft hebben wij er weinig over te zeggen of de wolf hier wel of niet thuishoort.quote:Op woensdag 5 februari 2025 22:02 schreef Tengano het volgende:
Wolven horen hier in de huidige setting allang niet meer thuis.
De europese bruine beer tot ongeveer de 12e eeuw ook.quote:Op woensdag 5 februari 2025 21:40 schreef Dagoduck het volgende:
[..]
Tot halverwege 19e eeuw kwamen ze gewoon voor in Nederland.
[..]
Er worden zo'n 1000 schapen per jaar gedood door wolven, er zijn zo'n 732.000 schapen in Nederland (2024). Wolven vreten dus niet alle schapen op.
Ter vergelijking: het blauwtongvirus zorgde voor een daling van honderdduizenden schapen de afgelopen jaren. Bijna net zoveel schapen als we hebben in Nederland worden ook geslacht per jaar. (737.900 geslachte schapen (inclusief lammeren) in 2023).
En als die de omstandigheden geschikt genoeg vindt om terug te keren is dat ook prima.quote:Op woensdag 5 februari 2025 22:29 schreef Nyamuk het volgende:
[..]
De europese bruine beer tot ongeveer de 12e eeuw ook.
Muggen vinden ook dat ze gewoon in mijn slaapkamer rond mogen vliegen omdat ze in Nederland al langer voorkomen dan ik.quote:Op woensdag 5 februari 2025 22:27 schreef luxerobots het volgende:
Wolven lopen al langer in Nederland rond dan mensen. Wat dat betreft hebben wij er weinig over te zeggen of de wolf hier wel of niet thuishoort.
Als je het zo bekijkt is de mens een bacteriekolonie op planeet aarde.quote:Op woensdag 5 februari 2025 22:45 schreef Tengano het volgende:
[..]
Muggen vinden ook dat ze gewoon in mijn slaapkamer rond mogen vliegen omdat ze in Nederland al langer voorkomen dan ik.
Guess what?
[ afbeelding ]
okquote:Op woensdag 5 februari 2025 22:50 schreef luxerobots het volgende:
Als je het zo bekijkt is de mens een bacteriekolonie op planeet aarde.
En de veestapel moet kleiner, dus lekker laten gaan.quote:Deze dieren horen hier, ze zijn prachtig en spelen een belangrijke rol in de natuur.
Je bent dan wel moreel consistent en bent 100% veganist neem ik aan?quote:Op woensdag 5 februari 2025 21:38 schreef Hyaenidae het volgende:
Ik ben normaal altijd tegen het doden van dieren, maar na het zien van foto's met vermoorde schapen en alpaca's met alles vol bloed en narigheid hebben wolven al het respect bij mij verloren. Partij van de Dieren ziet liever wekelijkse slachttaferelen in de Hollandse weides? Het zijn gewoon terroristen en die moeten dood.
Het niveau druipt er weer vanaf. Beetje emotioneel geroep en claimen dat de wolf hier nooit was. En als jij zo begaan bent met het lot van dieren in de veehouderij ben je wel moreel consistent en veganist neem ik aan?quote:Op woensdag 5 februari 2025 21:06 schreef Jahr00n het volgende:
Gewoon allemaal kapot schieten. Ze horen hier niet en ze waren hier ook nooit. Ze
Vreten alle schapen op
Welk punt probeer je nou te maken eigenlijk?quote:Op donderdag 6 februari 2025 09:34 schreef thedeedster het volgende:
Leuk dat geleuter over natuur en zo, maar de mens staat bovenaan de voedselketen en heeft eeuwenlang op deze dieren gejaagd. Al was het dan eerder voor de huid, dan voor het vlees. Is dat dan plotseling geen natuur meer?
Heel snel geleerd om consultant de termen: Vermoed, Denk, Verwacht te gebruiken, want anders ze wel een paard kunnen inhuren.quote:Op woensdag 5 februari 2025 22:29 schreef AchJa het volgende:
[..]
Gestopt met lezen met je "vermoedens"...
Dat "natuur" ronduit moeilijk te definiëren is. Volstrekt triviaal. En de mens is daar ook een onderdeel van.quote:Op donderdag 6 februari 2025 10:10 schreef Intint het volgende:
[..]
Welk punt probeer je nou te maken eigenlijk?
Roofdierenvlees schijnt niet te vreten te zijn.quote:Op woensdag 5 februari 2025 20:50 schreef Viesdik het volgende:
mooi.. laat de vachtenmarkt maar oprukken en wolf op menig menukaart verschijnen
woef
Hele bouwprojecten worden stilgelegd als er een drolletje wordt gevonden van één of andere bedreigde marmot, maar die wolven mogen alles kapotbijten wat ze maar willen.quote:
Die is er wel.quote:Op donderdag 6 februari 2025 10:30 schreef PzKpfw het volgende:
Goede zaak, in Nederland is geen plaats voor de wolf.
Nee, omdat we ze hebben uitgemoord.quote:Op woensdag 5 februari 2025 22:02 schreef Tengano het volgende:
Wolven horen hier in de huidige setting allang niet meer thuis.
Ze laten kadavers achter die anders door andere dieren als voedsel zouden dienen. Maar hier worden die kadavers gewoon afgevoerd, omdat wij de tien doodgebeten schapen van boer Gijs of de half aangevreten pony van Lotte in het weiland laten liggen.
Dit was gewoon niet zo'n goed idee, heel mild gezegd. En ze zijn destijds ook niet helemaal per ongeluk 'verdwenen'.
Ja, maar wolven doden ook nodeloos allerlei dieren en die laten ze dan gewoon liggen. Dat schiet gewoon niet op. En als het voor het gezond houden van de wildstand toch noodzakelijk is dan heb ik liever tijgers.quote:Op donderdag 6 februari 2025 11:58 schreef Red_85 het volgende:
Nee, omdat we ze hebben uitgemoord.
Paar wolven zijn prima voor het gezond houden van de wildstand. Straks gaan er weer mensen janken over de voedselschaartes voor reetjes en wilde paardjes in de Oostvaardersplassen, of raken ze net zo 'wild' als reeën in de Waterleidingduinen. Wolven zijn daar precies het juiste beestje voor.
En die boeren die bang zijn voor hun schapen, kunnen bij de provincie oid aankloppen voor een wolvenhek.
Nee. Zondag, volgens mij, was er ook een item bij nieuwsuur. De zenders waren midden in het land 'uit' gegaan. Zomaar gestopt met zenden. Als er wolf besluit een een duits zwijntje te gaan eten, zul je een spoor zien van de zender richting DE.quote:Op donderdag 6 februari 2025 12:18 schreef Hathor het volgende:
Ze kunnen natuurlijk ook gewoon teruggekeerd zijn naar Duitsland wat toch iets bosrijker is dat dit landje vol met weilanden.
Die komen hier van nature niet voor. Count your blessings voor wolven.quote:Op donderdag 6 februari 2025 12:02 schreef Tengano het volgende:
[..]
Ja, maar wolven doden ook nodeloos allerlei dieren en die laten ze dan gewoon liggen. Dat schiet gewoon niet op. En als het voor het gezond houden van de wildstand toch noodzakelijk is dan heb ik liever tijgers.
Denk ook niet dat het jagers zijn.quote:Op donderdag 6 februari 2025 12:42 schreef TwenteFC het volgende:
Heb het toevallig wat jagers gevraagd van het weekend, maar niemand weet er van. Is ook hartstikke verboden natuurlijk, en ze vinden het ook allemaal heel erg wat met de wolf is gebeurd. Weet dat ze met jullie meeleven wolven liefhebbers.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |