abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 5 februari 2025 @ 20:48:30 #1
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_216564854
quote:
Stropers lijken de jacht te hebben geopend op Nederlandse wolven

Ecologen en wolvenexperts vermoeden dat stropers het hebben voorzien op Nederlandse wolven. Anders valt eigenlijk niet te verklaren hoe het kan dat een kwart van de geregistreerde wolven inmiddels van de aardbodem lijkt te zijn verdwenen, schrijft de Volkskrant.

Het doodschieten van wolven is verboden. Het kan worden bestraf met een gevangenisstraf tot drie jaar of een geldboete van maximaal 21.750 euro. Dat lijkt rabiate wolvenhaters er niet van te weerhouden om toch het vuur te openen op de dieren.

Een van de door de Volkskrant geraadpleegde deskundigen noemt het “onvoorstelbaar” dat er maandenlang geen spoor meer is van geregistreerde wolven. Ook in het buitenland wordt geen levensteken meer gevonden van de dieren. Zeker in bepaalde regio’s en bij bepaalde roedels is het grote aantal verdwijningen hoogst opmerkelijk.

“Het meest voor de hand liggende scenario, volgens La Haye van de Zoogdiervereniging: welpen of wolven worden gestroopt en verdwijnen ongemerkt. ‘Het duurt altijd even voordat we DNA van welpen of nieuwe wolven hebben gevonden, dus hoe eerder je ze laat verdwijnen, hoe kleiner de kans dat ze ooit worden opgemerkt.’”

https://www.bnnvara.nl/jo(...)p-nederlandse-wolven
Partij voor de Dieren heeft vandaag schriftelijke vragen ingediend :Y https://bsky.app/profile/partijvoordedieren.nl/post/3lhfz65opgj2o

‪@partijvoordedieren.nl‬
Wolven verdwijnen niet 'zomaar'. En zeker niet een kwart van de gehele Nederlandse populatie. Ecologen en wolvenexperts zien maar één verklaring: dit komt door menselijk ingrijpen. En dat is illegaal, want de wolf is beschermd. 1/2

@partijvoordedieren.nl‬
Ons Kamerlid @ineskostic.bsky.social diende schriftelijke vragen in: wanneer gaat de overheid ingrijpen? Het is tijd dat er stappen worden gezet om stroperij te voorkomen, en de wolf écht te beschermen!
Artikel Volkskrant: buff.ly/3EmOQCl

------------------------------------------------

Wat een verschrikkelijk nieuws! :'( Ik schrik hier echt van en vind het intens verdrietig dat er blijkbaar op wolven wordt gejaagd. Deze dieren horen hier, ze zijn prachtig en spelen een belangrijke rol in de natuur. Dat er mensen zijn die stropen, puur uit haat, maakt me echt boos. :(

Gelukkig stelt de Partij voor de Dieren vragen, want dit moet stoppen! Maar eerlijk gezegd ben ik bang dat er in dit kabinet weinig zal gebeuren. Met een partij als BBB in de regering, die openlijk anti-wolf is en vooral de boerenlobby dient, vrees ik dat handhaving en bescherming van de wolf er niet komt. Toch hou ik hoop dat er strengere maatregelen komen tegen stroperij, want als dit zo doorgaat, kunnen we de Nederlandse wolf straks weer als uitgestorven beschouwen… -O-
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_216564889
mooi.. laat de vachtenmarkt maar oprukken en wolf op menig menukaart verschijnen
woef
  woensdag 5 februari 2025 @ 20:52:16 #3
335133 MichaelScott
fulltime CEO//parttime fluffer
pi_216564925
Ik denk dezelfde groep stropers die alle roze olifanten doorschiet in Nederland. Die zie je ook nooit.
Op zaterdag 8 februari 2014 23:39 schreef Slaapscheet het volgende:
Oke, MichaelScott, je bent geweldig. :D
pi_216565139
Gewoon allemaal kapot schieten. Ze horen hier niet en ze waren hier ook nooit. Ze
Vreten alle schapen op
pi_216565548
Prima. Weg met dat beest hier
Op zaterdag 26 juli 2008 11:43 schreef Kali-Mist1 het volgende:
lucifer FTW!!!!
pi_216565589
quote:
0s.gif Op woensdag 5 februari 2025 20:48 schreef Starhopper het volgende:

[..]
Deze dieren horen hier, ze zijn prachtig en spelen een belangrijke rol in de natuur.
Nee
pi_216565596
Ik ben normaal altijd tegen het doden van dieren, maar na het zien van foto's met vermoorde schapen en alpaca's met alles vol bloed en narigheid hebben wolven al het respect bij mij verloren. Partij van de Dieren ziet liever wekelijkse slachttaferelen in de Hollandse weides? Het zijn gewoon terroristen en die moeten dood.
pindazakje
  woensdag 5 februari 2025 @ 21:40:17 #8
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_216565614
quote:
0s.gif Op woensdag 5 februari 2025 21:06 schreef Jahr00n het volgende:
Ze horen hier niet en ze waren hier ook nooit.
Tot halverwege 19e eeuw kwamen ze gewoon voor in Nederland.

quote:
Ze
Vreten alle schapen op
Er worden zo'n 1000 schapen per jaar gedood door wolven, er zijn zo'n 732.000 schapen in Nederland (2024). Wolven vreten dus niet alle schapen op.

Ter vergelijking: het blauwtongvirus zorgde voor een daling van honderdduizenden schapen de afgelopen jaren. Bijna net zoveel schapen als we hebben in Nederland worden ook geslacht per jaar. (737.900 geslachte schapen (inclusief lammeren) in 2023).
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_216565671
quote:
0s.gif Op woensdag 5 februari 2025 21:38 schreef Hyaenidae het volgende:
Ik ben normaal altijd tegen het doden van dieren, maar na het zien van foto's met vermoorde schapen en alpaca's met alles vol bloed en narigheid hebben wolven al het respect bij mij verloren. Partij van de Dieren ziet liever wekelijkse slachttaferelen in de Hollandse weides? Het zijn gewoon terroristen en die moeten dood.
als ze dan toch bezig zijn...
pi_216565708
quote:
Polar bears, grizzly bears, black bears, and the Siberian tiger will kill and eat wolves.
Nou, dan moeten we die misschien maar introduceren voor het nodige tegenwicht. Zo is natoer.
  woensdag 5 februari 2025 @ 22:02:13 #11
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_216565876
Wolven horen hier in de huidige setting allang niet meer thuis.

Ze laten kadavers achter die anders door andere dieren als voedsel zouden dienen. Maar hier worden die kadavers gewoon afgevoerd, omdat wij de tien doodgebeten schapen van boer Gijs of de half aangevreten pony van Lotte in het weiland laten liggen.

Dit was gewoon niet zo'n goed idee, heel mild gezegd. En ze zijn destijds ook niet helemaal per ongeluk 'verdwenen'.

[ Bericht 58% gewijzigd door Tengano op 05-02-2025 22:15:27 ]
pi_216566146
quote:
0s.gif Op woensdag 5 februari 2025 20:50 schreef Viesdik het volgende:
mooi.. laat de vachtenmarkt maar oprukken en wolf op menig menukaart verschijnen
woef
Edgy.
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_216566160
quote:
0s.gif Op woensdag 5 februari 2025 22:02 schreef Tengano het volgende:
Wolven lopen al langer in Nederland rond dan mensen. Wat dat betreft hebben wij er weinig over te zeggen of de wolf hier wel of niet thuishoort.
pi_216566182
quote:
6s.gif Op woensdag 5 februari 2025 21:40 schreef Dagoduck het volgende:

[..]
Tot halverwege 19e eeuw kwamen ze gewoon voor in Nederland.
[..]
Er worden zo'n 1000 schapen per jaar gedood door wolven, er zijn zo'n 732.000 schapen in Nederland (2024). Wolven vreten dus niet alle schapen op.

Ter vergelijking: het blauwtongvirus zorgde voor een daling van honderdduizenden schapen de afgelopen jaren. Bijna net zoveel schapen als we hebben in Nederland worden ook geslacht per jaar. (737.900 geslachte schapen (inclusief lammeren) in 2023).
De europese bruine beer tot ongeveer de 12e eeuw ook. :X
Heel veel sambal
pi_216566205
Wellicht zijn ze ontvoerd door een bepaalde groepering laten we een watermeloen eten met een PVDD'er uit solidariteit.
  woensdag 5 februari 2025 @ 22:33:43 #17
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_216566236
quote:
1s.gif Op woensdag 5 februari 2025 22:29 schreef Nyamuk het volgende:

[..]
De europese bruine beer tot ongeveer de 12e eeuw ook. :X
En als die de omstandigheden geschikt genoeg vindt om terug te keren is dat ook prima.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_216566300
Ik stel me bij een dergelijke stroper zo'n chagrijnige ringbaard voor, die even een paar welpjes gaat afknallen.
  woensdag 5 februari 2025 @ 22:45:08 #19
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_216566351
quote:
0s.gif Op woensdag 5 februari 2025 22:27 schreef luxerobots het volgende:
Wolven lopen al langer in Nederland rond dan mensen. Wat dat betreft hebben wij er weinig over te zeggen of de wolf hier wel of niet thuishoort.
Muggen vinden ook dat ze gewoon in mijn slaapkamer rond mogen vliegen omdat ze in Nederland al langer voorkomen dan ik.

Guess what?

pi_216566365
De wolf mogen ze tot aan het laatste exemplaar afknallen in Nederland.
pi_216566407
quote:
0s.gif Op woensdag 5 februari 2025 22:45 schreef Tengano het volgende:

[..]
Muggen vinden ook dat ze gewoon in mijn slaapkamer rond mogen vliegen omdat ze in Nederland al langer voorkomen dan ik.

Guess what?

[ afbeelding ]
Als je het zo bekijkt is de mens een bacteriekolonie op planeet aarde.
  woensdag 5 februari 2025 @ 22:50:37 #22
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_216566411
quote:
0s.gif Op woensdag 5 februari 2025 22:50 schreef luxerobots het volgende:
Als je het zo bekijkt is de mens een bacteriekolonie op planeet aarde.
ok
pi_216566531
Ik denk dodelijke hoeveelheden stikstof, wat zegt het model?
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_216568287
Tja, mocht dit kloppen dan moeten zulke mensen keihard worden aangepakt.

Nederland is niet één of andere bananenrepubliek in Afrika of zo. Het is juist fantastisch dat de wolf weer terug is in dit land, ondanks dat het soms gedoe oplevert vanwege hysterische en incapabele Nederlanders. De wolf dient beschermd te worden en stropers moeten flink worden bestraft.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
  donderdag 6 februari 2025 @ 09:34:10 #26
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_216568399
Leuk dat geleuter over natuur en zo, maar de mens staat bovenaan de voedselketen en heeft eeuwenlang op deze dieren gejaagd. Al was het dan eerder voor de huid, dan voor het vlees. Is dat dan plotseling geen natuur meer?
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
  donderdag 6 februari 2025 @ 09:49:47 #27
28033 Pek
je moet wat
pi_216568577
quote:
Deze dieren horen hier, ze zijn prachtig en spelen een belangrijke rol in de natuur.
En de veestapel moet kleiner, dus lekker laten gaan. :Y
De wolf is "gestuurd" om orde op zaken te stellen.
The difference between the three Abrahamic religions:
- Christianity mumbling to the ceiling,
- Judaism mumbling to the wall,
- Islam mumbling to the floor.
pi_216568797
quote:
0s.gif Op woensdag 5 februari 2025 21:38 schreef Hyaenidae het volgende:
Je bent dan wel moreel consistent en bent 100% veganist neem ik aan?
pi_216568851
quote:
0s.gif Op woensdag 5 februari 2025 21:06 schreef Jahr00n het volgende:
Gewoon allemaal kapot schieten. Ze horen hier niet en ze waren hier ook nooit. Ze
Vreten alle schapen op
Het niveau druipt er weer vanaf. Beetje emotioneel geroep en claimen dat de wolf hier nooit was. En als jij zo begaan bent met het lot van dieren in de veehouderij ben je wel moreel consistent en veganist neem ik aan?
pi_216568891
quote:
0s.gif Op donderdag 6 februari 2025 09:34 schreef thedeedster het volgende:
Leuk dat geleuter over natuur en zo, maar de mens staat bovenaan de voedselketen en heeft eeuwenlang op deze dieren gejaagd. Al was het dan eerder voor de huid, dan voor het vlees. Is dat dan plotseling geen natuur meer?
Welk punt probeer je nou te maken eigenlijk?
pi_216569067
quote:
1s.gif Op woensdag 5 februari 2025 22:29 schreef AchJa het volgende:

[..]
Gestopt met lezen met je "vermoedens"...
Heel snel geleerd om consultant de termen: Vermoed, Denk, Verwacht te gebruiken, want anders ze wel een paard kunnen inhuren.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_216569090
3 jaar cel voor het doden van een dier. Wat een land. Kansloos zeg.
  donderdag 6 februari 2025 @ 10:26:43 #33
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_216569113
Een wolvenvacht levert niet zoveel op.

Ik denk eerder dat vanuit de agri kant wolven verdwijnen met motief beschermen van vee. Als het al zo is dat er wolven onverklaarbaar verdwijnen.
  donderdag 6 februari 2025 @ 10:30:48 #34
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_216569158
Goede zaak, in Nederland is geen plaats voor de wolf.
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op 't randje en erover.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
  donderdag 6 februari 2025 @ 10:40:35 #35
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_216569239
quote:
0s.gif Op donderdag 6 februari 2025 10:10 schreef Intint het volgende:

[..]
Welk punt probeer je nou te maken eigenlijk?
Dat "natuur" ronduit moeilijk te definiëren is. Volstrekt triviaal. En de mens is daar ook een onderdeel van.

Als je in Nederland écht principieel bent over de natuur, dan moet je gewoon de dijken doorsteken.

[ Bericht 2% gewijzigd door thedeedster op 06-02-2025 10:47:55 ]
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_216569332
quote:
0s.gif Op woensdag 5 februari 2025 20:50 schreef Viesdik het volgende:
woef
Roofdierenvlees schijnt niet te vreten te zijn.
pi_216569347
quote:
0s.gif Op woensdag 5 februari 2025 21:38 schreef 111210 het volgende:

[..]
Nee
Hele bouwprojecten worden stilgelegd als er een drolletje wordt gevonden van één of andere bedreigde marmot, maar die wolven mogen alles kapotbijten wat ze maar willen.
pi_216569366
Je kunt wel willen ingrijpen, maar dan moet je dat wel kunnen. Zolang wolven niet gezenderd worden zal het heel moeilijk worden om een sluitende zaak tegen een stroper op te zetten zolang diegene niet op heterdaad wordt betrapt. En de kans op dat laatste is heel klein, aangezien er eigenlijk weinig toezicht is, en dus weinig handhaving.

En verder, max 3 jaar en een boete van 21.750 euro? Voor het illegaal doden van een dier met de hoogste beschermde status? Dat geeft wel aan hoe weinig Nederland geeft om natuur.
Er wordt vaak afgegeven op Afrika, maar als je gepakt wordt met een paar kilo illegaal bushmeat van algemene antilopes in Zambia, dan kun je 5 jaar zitten, vaak met 'hard labour'.
pi_216569641
Ik stel voor het te gedogen.
pi_216569885
Nederlandse wolven? Bestaat dat? Hebben zij dan ook een paspoort, of zo?
pi_216570010
Stelletje klootzakken.

Net als al die tegenstanders hier. De natuur is altijd nog sterker dan de mens en als de natuur eindelijk goed gaat in NL en er komt een Apex roofdier zich hier vestigen, is dat alleen maar goed. Een getuige dat het goed gaat.

Laat die echte natuur maar komen.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_216570033
Team wolf
pi_216570053
quote:
0s.gif Op donderdag 6 februari 2025 10:30 schreef PzKpfw het volgende:
Goede zaak, in Nederland is geen plaats voor de wolf.
Die is er wel.

Reeën en zwijnen dienen ook in het gareel gehouden te worden. Dat wij in ieder natuurgebied (stadspark) direct een oefenterrein willen aanleggen of mtb paden zegt meer over ons dan over die wolf.
1947-2016
pi_216570115
quote:
0s.gif Op woensdag 5 februari 2025 22:02 schreef Tengano het volgende:

Ze laten kadavers achter die anders door andere dieren als voedsel zouden dienen. Maar hier worden die kadavers gewoon afgevoerd, omdat wij de tien doodgebeten schapen van boer Gijs of de half aangevreten pony van Lotte in het weiland laten liggen.

Dit was gewoon niet zo'n goed idee, heel mild gezegd. En ze zijn destijds ook niet helemaal per ongeluk 'verdwenen'.
Nee, omdat we ze hebben uitgemoord.

Paar wolven zijn prima voor het gezond houden van de wildstand. Straks gaan er weer mensen janken over de voedselschaartes voor reetjes en wilde paardjes in de Oostvaardersplassen, of raken ze net zo 'wild' als reeën in de Waterleidingduinen. Wolven zijn daar precies het juiste beestje voor.

En die boeren die bang zijn voor hun schapen, kunnen bij de provincie oid aankloppen voor een wolvenhek.
1947-2016
  donderdag 6 februari 2025 @ 12:02:46 #45
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_216570167
quote:
0s.gif Op donderdag 6 februari 2025 11:58 schreef Red_85 het volgende:
Nee, omdat we ze hebben uitgemoord.

Paar wolven zijn prima voor het gezond houden van de wildstand. Straks gaan er weer mensen janken over de voedselschaartes voor reetjes en wilde paardjes in de Oostvaardersplassen, of raken ze net zo 'wild' als reeën in de Waterleidingduinen. Wolven zijn daar precies het juiste beestje voor.

En die boeren die bang zijn voor hun schapen, kunnen bij de provincie oid aankloppen voor een wolvenhek.
Ja, maar wolven doden ook nodeloos allerlei dieren en die laten ze dan gewoon liggen. Dat schiet gewoon niet op. En als het voor het gezond houden van de wildstand toch noodzakelijk is dan heb ik liever tijgers.
pi_216570343
Ze kunnen natuurlijk ook gewoon teruggekeerd zijn naar Duitsland wat toch iets bosrijker is dat dit landje vol met weilanden.
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
pi_216570451
quote:
0s.gif Op donderdag 6 februari 2025 12:18 schreef Hathor het volgende:
Ze kunnen natuurlijk ook gewoon teruggekeerd zijn naar Duitsland wat toch iets bosrijker is dat dit landje vol met weilanden.
Nee. Zondag, volgens mij, was er ook een item bij nieuwsuur. De zenders waren midden in het land 'uit' gegaan. Zomaar gestopt met zenden. Als er wolf besluit een een duits zwijntje te gaan eten, zul je een spoor zien van de zender richting DE.
Het voorbeeld was zomaar 'poof, its gone' midden op de Veluwe.
1947-2016
pi_216570458
quote:
0s.gif Op donderdag 6 februari 2025 12:02 schreef Tengano het volgende:

[..]
Ja, maar wolven doden ook nodeloos allerlei dieren en die laten ze dan gewoon liggen. Dat schiet gewoon niet op. En als het voor het gezond houden van de wildstand toch noodzakelijk is dan heb ik liever tijgers.

Die komen hier van nature niet voor. Count your blessings voor wolven.
1947-2016
pi_216570583
Heb het toevallig wat jagers gevraagd van het weekend, maar niemand weet er van. Is ook hartstikke verboden natuurlijk, en ze vinden het ook allemaal heel erg wat met de wolf is gebeurd. Weet dat ze met jullie meeleven wolven liefhebbers.

:D
pi_216570635
quote:
10s.gif Op donderdag 6 februari 2025 12:42 schreef TwenteFC het volgende:
Heb het toevallig wat jagers gevraagd van het weekend, maar niemand weet er van. Is ook hartstikke verboden natuurlijk, en ze vinden het ook allemaal heel erg wat met de wolf is gebeurd. Weet dat ze met jullie meeleven wolven liefhebbers.

:D
Denk ook niet dat het jagers zijn.
Wie hebben er last van en zijn teleurgesteld in de overheids'acties' tegen de wolven?
Wie lopen er al jaren moord en brand te schreeuwen mbt wolven?

Boeren.
1947-2016
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')