abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator maandag 17 maart 2025 @ 15:57:20 #201
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_217085586
TR gezet.
Breitling - Instruments for Professionals
  maandag 17 maart 2025 @ 16:02:01 #202
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_217085618
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2025 15:50 schreef achtja het volgende:

[..]
Door mensen zoals jij kunnen andere mensen geen panelen leggen.. zijn de kosten voor iedereen explosief gestegen en ga je straks ook lekker meer wegenbelasting betalen.
Denk toch na mensen! Wees geen Jan
Ik woon niet in NL, en kan niet salderen. Mijn Panelen hebben mij in 4 jaar geprojecteerd een slordige 8000 Euro opgeleverd als ik de besparing op aardgas meereken. Zonder saldering.
  Moderator maandag 17 maart 2025 @ 16:02:24 #203
16180 crew  CoolGuy
pi_217085622
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2025 16:02 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Ik woon niet in NL, en kan niet salderen. Mijn Panelen hebben mij in 4 jaar geprojecteerd een slordige 8000 Euro opgeleverd als ik de besparing op aardgas meereken. Zonder saldering.
Ga toch niet in op die maximale troll joh.
pi_217085644
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2025 14:15 schreef blomke het volgende:

[..]
De vraag is dus in hoeverre, dat afvlakken ook echt plaatsvindt. Zelf gok ik meer op lage E-prijzen gedurende de nachtelijke uren. Plus daling van de batterijprijzen.
Laagste prijzen zullen blijven wanneer de zon schijnt. Wanneer de zon niet schijnt is de nacht indd over het algemeen het goedkoopst.
I do not agree with what you have to say, but I'll defend to the death your right to say it.
pi_217085656
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2025 15:32 schreef achtja het volgende:

[..]
Prachtig, wat een cijfers!

Mensen zouden hun hele dak vol moeten leggen! Dan laad je zo even je auto op met 42kWh en de airco kun je ook lekker aanzetten om je huis te verwarmen. Allemaal gratis! Wie had dat toch gedacht met die telegraaf lezers!?

Mooi Jan, volgend jaar zal het weer hetzelfde verhaaltje zijn:

auto vol geladen en je huis opgewarmd...

Modjes zouden eens wat strengen moeten modereren met die onzin posts zoals hierboven want je laad je auto niet vol met 42kWh!

Even onderbouwing, het gaat hier om een woonhuis die zoals @:Jan_Onderwater zegt 42kWh oplevert.. ik neem aan dat jan of de vrouw van ook gewoon electriciteit gebruikt.. laten we het op minimaal 8kWh zetten. Dan lijkt het erop dat Jan zijn huis ook nog flink aan het verwarmen is, jawel gratis met een airco.. maar die airco trekt momenteel ook 10kWh dus dan is er nog 25kWh over.. waarvan je weer minimaal 10% verliest bij het opladen van je auto..

Dat betekend: halve auto vol, als je een mini accu hebt! En dan alleen op een dag zoals gisteren.. poepoe..
Hybride auto nemen. Kleinere accu's waardoor sneller vol met overtollige zonnestroom en voor het dagelijkse woon werk verkeer meer dan voldoende.
I do not agree with what you have to say, but I'll defend to the death your right to say it.
pi_217085661
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2025 16:09 schreef Gohf046 het volgende:

[..]
Hybride auto nemen. Kleinere accu's waardoor sneller vol met overtollige zonnestroom en voor het dagelijkse woon werk verkeer meer dan voldoende.
Wegenbelasting hybrides omhoog: wordt zelfs diesel aantrekkelijk? ->>>> https://www.telegraaf.nl/(...)diesel-aantrekkelijk

Lekker bezig mensen!
pi_217085673
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2025 15:41 schreef achtja het volgende:

[..]
Jan je zit gewoon je eigen 'investering' goed te praten op een publiek forum waarbij jij het naar andere niet wetende gebruikers allemaal wel heel erg rooskleurig voorsteld.

Zo is het niet! De wereld is veranderd, wake up en leg vooral als niet wetende andere gebruiker geen panelen op je dak. Laat de overheid nou eerst maar eens met betrouwbare plannen komen (lol).
Panelen kunnen nog steeds een prima investering zijn afhankelijk van je dak en je mogelijkheid om ze op het oosten en westen te leggen. Mits je ze legt voor eigen gebruik.

Je hele dak zonder na te denken volpleuren met 40 panelen op het zuiden en dan verwachten dat je nog goed betaald word voor je overschot..die tijden zijn voorbij ja(en terecht).
pi_217085684
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2025 16:10 schreef achtja het volgende:

[..]
Wegenbelasting hybrides omhoog: wordt zelfs diesel aantrekkelijk? ->>>> https://www.telegraaf.nl/(...)diesel-aantrekkelijk

Lekker bezig mensen!
Het kan dus wel degelijk voordeliger zijn:

en je dus enkel prijsvoordeel kunt hebben als je een PHEV goedkoper aankoopt en goedkope kilometers af kunt leggen door thuis te laden.

Uit je eigen artikel.
PHEV autos zijn over het algemeen goedkoper in aanschaf en de auto thuis laden met zonnestroom is wel degelijk voordelig.
pi_217085873
Het nadeel van een phev (en ev) ; die krengen staan vaak op de piekmomenten niet thuis maar op de werkplek van de eigenaar. En ja, ze zijn vaak relatief zwaar en daarmee duurder in belasting.

Dat gezegd hebbende...wij hebben kijken op dit moment per dag of we de ev thuis laden. Maar goed dat is een oude bmw i3. Laag in gewicht en beperkte actieradius maar goedkoper kunnen we niet rijden. En met een slim laden app en dynamische tarieven komen we nog een heel eind met besparen. We hebben em nu ook zo ingesteld dat ie niet vol vermogen laadt maar meer gespreid. Duurt langer, maar dan blijft ie binnen de opbrengst van de panelen. Slimmer is onze i3 niet en terugleveren kan ie ook niet, maar met nieuwere auto's kan al meer. Het is iets meer nadenken over het laden en goed kijken of je hem elke dag op 100% wilt.
Als we straks niet meer mogen salderen is dat wel iets om snel minder stroom terug te leveren in voor/najaar. Voor de zomer pieken is het nooit genoeg.
*bijvoegelijk naamwoord* koe. Zwartwitgevlekt of roodbont?
pi_217085895
quote:
1s.gif Op maandag 17 maart 2025 16:47 schreef d.k. het volgende:
Het nadeel van een phev (en ev) ; die krengen staan vaak op de piekmomenten niet thuis maar op de werkplek van de eigenaar. En ja, ze zijn vaak relatief zwaar en daarmee duurder in belasting.

Dat gezegd hebbende...wij hebben kijken op dit moment per dag of we de ev thuis laden. Maar goed dat is een oude bmw i3. Laag in gewicht en beperkte actieradius maar goedkoper kunnen we niet rijden. En met een slim laden app en dynamische tarieven komen we nog een heel eind met besparen. We hebben em nu ook zo ingesteld dat ie niet vol vermogen laadt maar meer gespreid. Duurt langer, maar dan blijft ie binnen de opbrengst van de panelen. Slimmer is onze i3 niet en terugleveren kan ie ook niet, maar met nieuwere auto's kan al meer. Het is iets meer nadenken over het laden en goed kijken of je hem elke dag op 100% wilt.
Als we straks niet meer mogen salderen is dat wel iets om snel minder stroom terug te leveren in voor/najaar. Voor de zomer pieken is het nooit genoeg.
Ik werk momenteel 3 dagen thuis en de kantoordagen kan ik op kantoor laden.
Voor mij is een phev perfect, maar als je dagelijks veel onderweg bent is het minder handig.
  maandag 17 maart 2025 @ 16:51:09 #211
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_217085904
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2025 16:16 schreef Gohf046 het volgende:

PHEV autos zijn over het algemeen goedkoper in aanschaf en de auto thuis laden met zonnestroom is wel degelijk voordelig.
Achterkant bierviltje kom ik op een anderhalve tot twee cent per kilometer met mijn eigen opgewekte stroom
  Moderator maandag 17 maart 2025 @ 16:57:50 #212
16180 crew  CoolGuy
pi_217085966
quote:
1s.gif Op maandag 17 maart 2025 16:47 schreef d.k. het volgende:

Dat doe ik ook, langzamer laden maar daarvoor wel vanaf een uur of 11 vanochtend. Gaat langzaam maar ik hoef morgen nergens heen dus morgen doe ik hetzelfde. Dan zal ik dan tegen de 80% aan zitten einde morgenmiddag.
pi_217091104
quote:
0s.gif Op zondag 16 maart 2025 14:37 schreef 215 het volgende:

[..]
Het probleem van stap 3 is natuurlijk dat elke KWh een keer binnenkomt en er weer uit gaat. Als er dan een bedrag komt voor gebruik van het net per KWh dan ben je dus de sjaak. Bij stap 1 maak je zo weinig mogelijk gebruik van het net en bij stap twee is het gebruik van het net gelijk aan direct gebruik maar je energie zelf is wel goedkoper.

Tot nog toe betalen we een vast bedrag per maand aan de netbeheerder voor het gebruik van de draadjes en de meter maar ook dat kan zomaar wijzigen met ook een deel variabele kosten natuurlijk.
Je hebt al leveringskosten? Ze worden alleen gesaldeerd.

Die kosten waar je het over hebt zijn verschillen in timing... Het kan qua moment verschillen of het net ontlast zou worden of niet van die transactie.

Dus de kosten zijn ook niet heel duidelijk.

An sich, zou je denken, als de accu anti cyclisch werkt ontlast het het net altijd.

Eigen stroom... Efficiënt verplaatsen zou dus altijd goed zijn.

Maar het zou ook moeten kunnen met overtollig stroom van het net.

Ik denk dat de netbeheerder uiteindelijk de batterijen moet gaan controleren.. Dat kan in een heel directe zin of iets minder direct via tussenpersoon oid.

Variabele nettarieven zou kunnen maar doet wat met ongelijk speelveld als dat netcongestie zou moeten oplossen.

[ Bericht 4% gewijzigd door ludovico op 18-03-2025 05:14:31 ]
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_217091338
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2025 16:07 schreef Gohf046 het volgende:

[..]
Laagste prijzen zullen blijven wanneer de zon schijnt. Wanneer de zon niet schijnt is de nacht indd over het algemeen het goedkoopst.
Wat te denken van >90 GW windturbines op de Noordzee?

https://energy.nl/publica(...)nd%20tot%20de%20kust.

[ Bericht 21% gewijzigd door blomke op 18-03-2025 07:52:18 ]
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_217093134
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2025 07:39 schreef blomke het volgende:

[..]
Wat te denken van >90 GW windturbines op de Noordzee?

https://energy.nl/publica(...)nd%20tot%20de%20kust.
Volgen mij gaan we toe naar een systeem van hogere vaste lasten gecombineerd met vrijwel gratis stroom gedurende zon en/of wind perioden maar dan wel gedurende dunkelflautes de hoofdprijs gaan betalen. Op het moment dat het zeker is dat we die kant op gaan dan worden batterijen heel erg interessant, dan redden we het niet meer met iets meer aandacht voor wanneer de was te draaien.

Maar goed, dan moet wel duidelijk worden welke kant het op gaat met de energievoorziening en vooral de regelgeving er om heen. Het wiebel-beleid van nu lijkt mij een grotere bedreiging voor de toekomst dan wiebelstroom, dat laatste kan je namelijk op inspelen en dat lukt niet met de hotseklotspolitiek die we nu hebben.
Verstand is eerlijk verdeeld, iedereen heeft er zat van.
pi_217093209
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2025 11:16 schreef 215 het volgende:
Maar goed, dan moet wel duidelijk worden welke kant het op gaat met de energievoorziening en vooral de regelgeving er om heen. Het wiebel-beleid van nu lijkt mij een grotere bedreiging voor de toekomst dan wiebelstroom, dat laatste kan je namelijk op inspelen en dat lukt niet met de hotseklotspolitiek die we nu hebben.
Daarom zo onafhankelijk mogelijk van het net/de energieleveranciers, trachten te leven.

Overigens "geen beleid is ook beleid".
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  Moderator dinsdag 18 maart 2025 @ 11:23:45 #217
16180 crew  CoolGuy
pi_217093239
Vanochtend al de auto beetje bijgeladen, nu gepauzeerd want de warmtepomp is bezig met zijn legionellarun, maar die is rond 12u klaar en dan gaat het laden van de auto weer verder. Prima dagje vandaag.
pi_217093245
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2025 11:20 schreef blomke het volgende:

[..]
Daarom zo onafhankelijk mogelijk van het net/de energieleveranciers, trachten te leven.

Overigens "geen beleid is ook beleid".
Ik kan Beleid niet meer zien zonder te kokhalzen maar dat hoort in een ander topic

Geen beleid kan je ook op inspelen. De klacht nu is dat het telkens anders is en je moet wel voor tien jaar of meer een beslissing nemen.
pi_217094683
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2025 11:24 schreef 215 het volgende:

[..]
Ik kan Beleid niet meer zien zonder te kokhalzen maar dat hoort in een ander topic

Geen beleid kan je ook op inspelen. De klacht nu is dat het telkens anders is en je moet wel voor tien jaar of meer een beslissing nemen.
De truuk is gewoon snel schakelen.. zo heb ik 2 jaar geleden alles al naar een warmtepomp gezet en gas gewoon gehouden. De EV is inmiddels verkocht met winst aan iemand die teveel zonnepanelen heeft en ik rijd weer goedkoop benzine.

De overheid is echt onbetrouwbaar dat weet iedereen. Kijk vooral niet naar wat je buren doen maar blijf zelf nadenken!
pi_217094703
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2025 15:41 schreef achtja het volgende:

[..]
Jan je zit gewoon je eigen 'investering' goed te praten op een publiek forum waarbij jij het naar andere niet wetende gebruikers allemaal wel heel erg rooskleurig voorsteld.

Zo is het niet! De wereld is veranderd, wake up en leg vooral als niet wetende andere gebruiker geen panelen op je dak. Laat de overheid nou eerst maar eens met betrouwbare plannen komen (lol).
Hij zit zijn investering goed te praten? Dat is toch zijn goed recht?

Ik heb deze maand al 850kWh opgewekt. Gisteren topdag met 75kWh. Waarvan waarschijnlijk 65 het net in.
Lekker salderen aan het einde van het jaar.

En volgend jaar nog een heel jaar salderen, heerlijk toch?

Je doet net alsof jij het allemaal beter weet. Die wedstrijd durf ik wel met je aan te gaan trouwens :)
Werk al sinds 2014 in de zonnepanelen wereld.

En begrijp me niet verkeerd, de wereld is zeker aan het veranderen.
Maar wat in Haiti, Nieuw Zeeland of Japan gebeurd (random 3 landen) is niet erg interessant voor mijn zonnepanelen hier in Nederland.
Wat wel belangrijk is, zijn de regels omtrent salderen en terugleveren.
En afhankelijk van welk type energiecontract en welke maatschappij je hebt, kan het momenteel zeker minder voordelig zijn om (veel) zonnepanelen te hebben.

Maar jij weet niet welk contract ik heb, of Jan, of Pietje.
Ik heb 0 terugleverkosten, 0,05 per kWh terugleververgoeding, en onbeperkt salderen.
Mijn contract loopt tot half 2027.

Het enige wat veranderd, is per 1-1-27 de salderingsregeling mits de wet die datum ook echt doorgevoerd is (waar we voorlopig even van uit gaan).

Dus ik ben nog steeds aan het cashen met mijn installatie.
En menigeen met mij.

Mijn vader heeft een andere route gekozen. Modelcontract, zonder terugleverkosten.
Die speelt elk jaar gelijk met opwek en verbruik, dus wat de stroom per kWh kost is niet interessant. Mag wel een euro per kWh zijn, zolang je mag salderen.

En zo zijn er nog wel een aantal voorbeelden te noemen.

Dus doe niet zo negatief, en blijf lekker weg als je het er niet mee eens bent.
Of kom met duidelijke en realistische argumenten, die ik met alle plezier zal beamen of weerleggen.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_217094874
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2025 14:16 schreef achtja het volgende:

[..]
De truuk is gewoon snel schakelen.. zo heb ik 2 jaar geleden alles al naar een warmtepomp gezet en gas gewoon gehouden. De EV is inmiddels verkocht met winst aan iemand die teveel zonnepanelen heeft en ik rijd weer goedkoop benzine.

De overheid is echt onbetrouwbaar dat weet iedereen. Kijk vooral niet naar wat je buren doen maar blijf zelf nadenken!
Dat dus. Probeer altijd vooruit te denken en te plannen en de meute een stap voor te blijven.
pi_217095030
Ik wil ook goedkoop benzine rijden…. Raar genoeg lukt dat met deze benzineprijzen helemaal niet.
  Moderator dinsdag 18 maart 2025 @ 14:55:30 #223
16180 crew  CoolGuy
pi_217095055
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2025 14:51 schreef Questular het volgende:
Ik wil ook goedkoop benzine rijden…. Raar genoeg lukt dat met deze benzineprijzen helemaal niet.
Dat is afhankelijk van wat je 'goedkoop' noemt natuurlijk. Maar, daar dit topic over zonnepanelen gaat, ik ben momenteel de auto aan het laden, als ik dan even kijk naar mijn energieverbruik, dan word ik op zich wel blij, want:

Allemaal gratis laden maar wel uitbetaald krijgen. :9
pi_217095065
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2025 11:16 schreef 215 het volgende:

[..]
Volgen mij gaan we toe naar een systeem van hogere vaste lasten gecombineerd met vrijwel gratis stroom gedurende zon en/of wind perioden maar dan wel gedurende dunkelflautes de hoofdprijs gaan betalen. Op het moment dat het zeker is dat we die kant op gaan dan worden batterijen heel erg interessant, dan redden we het niet meer met iets meer aandacht voor wanneer de was te draaien.

Ik zag al artikeltjes langskomen over warmtepompen aansturen extern... En het huis dan als buffer maar met begrenzing in comfort... Dan gaat de temperatuur binnen dus een graad of 2 schommelen, eventueel...
Ik snap dat niet helemaal.
Ik zeg hier weleens buffervat maar men noemt me dan collectief gek.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_217095067
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2025 14:54 schreef achtja het volgende:

[..]
Ik heb je post gerapporteerd @:CoolGuy , 1x misschien leuk (OOK NIET) maar nu moet je stoppen met dat demoniseren.
Als jij stopt met trollen.
  Moderator dinsdag 18 maart 2025 @ 14:57:35 #226
16180 crew  CoolGuy
pi_217095077
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2025 14:56 schreef ludovico het volgende:

[..]
Ik zag al artikeltjes langskomen over warmtepompen aansturen extern... En het huis dan als buffer maar met begrenzing in comfort... Dan gaat de temperatuur binnen dus een graad of 2 schommelen, eventueel...
Wat valt daar niet aan te snappen, behalve dan als je dit als opstapje wil gebruiken om wéér te beginnen over grote buffervaten.

Ah: kijk aan, daar zijn we al.
pi_217095080
quote:
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2025 14:57 schreef CoolGuy het volgende:
Wat valt daar niet aan te snappen, behalve dan als je dit als opstapje wil gebruiken om wéér te beginnen over grote buffervaten.
Onbegrijpelijk dat je wooncomfort inleveren heel logisch vindt maar de energie bufferen niet begrijpt.
Sowieso dat gepraat steeds over auto's laden, batterijen, cq energie bufferen, heel logisch vinden, maar bij toepassing warmtepomp is het opeens heel gek.
  Moderator dinsdag 18 maart 2025 @ 14:59:31 #228
16180 crew  CoolGuy
pi_217095096
quote:
10s.gif Op dinsdag 18 maart 2025 14:57 schreef ludovico het volgende:

[..]
[..]
Onbegrijpelijk dat je wooncomfort inleveren heel logisch vindt maar de energie bufferen niet begrijpt.
Nee, ik begrijp het heel goed, dat was het sarcasme, omdat je maar op 1 ding uit bent en dat is wéér gaan zitten emmeren over buffervaten. Daar is het warmtepomptopic voor.
pi_217096068
quote:

[..]
Nou, als mijn huistemperatuur tussen de 18 en de 26 graden blijft (en niet te idioot schommelt) dan ben ik heel tevreden denk ik.

Mijn airco regelt op temperatuur maar eigenlijk zou ik het ook willen aansturen op beschikbaar vermogen als inderdaad terug leveren van stroom niets meer oplevert. Dus onder de 21 graden beschikbaar vermogen gebruiken om te verwarmen (met een minimum van 18 C) en boven de 22 graden dat gebruiken voor koeling. Als mijn huis eenmaal door en door tussen de 21 en 23 graden zit dan kan ik de nacht wel comfortabel door zonder verder stroom te gebruiken voor klimaatregeling.

Een verder overschot zou ik dan graag gebruiken voor het verwarmen van een (relatief klein) buffervat voor sanitair warm water.

Als experiment doe ik al twee jaar mijn aquarium extra verwarmen als er stroom over is. Het werkt maar het effect is erg beperkt met 100 watt verwarming die toch al meestal aan moet staan om de minimum temperatuur te handhaven. Maar goed, mogelijk gebruik ik die automatisering in de toekomst ook om de airco aan te sturen.

[ Bericht 0% gewijzigd door 215 op 18-03-2025 16:44:04 ]
pi_217096120
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2025 14:51 schreef Questular het volgende:
Er is een kans goedkoop te rijden als je dichtbij de grenzen woont, 40 cent/liter verschil in België of 15 cent/liter in Duitsland. Maar ja, als je in het midden of aan het westen van het land woont heeft dat heen en weer rijden ook geen zin meer.
"Und Niemals Vergessen - Eisern Union!"
  dinsdag 18 maart 2025 @ 17:29:22 #231
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_217096685
Ik tank en in Duitsland en heb een contract tot eind 2026 zonder terugleverkosten en nog ¤0,09 per kWh aan terugleververgoeding, hoezee 🥳

Anywayzzzz

Perfecte parabool kind of day vandaag ☀
Gaat lekker deze maand.
Ik heb je lief mijn hele leven
  Moderator dinsdag 18 maart 2025 @ 18:44:31 #232
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_217097517
Ik weet niet wat hier de laatste 48 uur allemaal ontspoord is, maar dit getroll en gezeik op elkaar lijkt mij niet de bedoeling in dit topic. Ik heb enkele reacties verwijderd (die recent geplaatst waren) en daarmee ben ik dan ook weer even klaar zogezegd :G.
  dinsdag 18 maart 2025 @ 19:23:15 #233
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_217098062
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2025 16:40 schreef Sabata het volgende:

[..]
Er is een kans goedkoop te rijden als je dichtbij de grenzen woont, 40 cent/liter verschil in België of 15 cent/liter in Duitsland. Maar ja, als je in het midden of aan het westen van het land woont heeft dat heen en weer rijden ook geen zin meer.
Alleen voor de peut niet, maar als ook boodschappen doet wel, en als rookt helemaal
pi_217098195
Vandaag beste dag van het jaar tot nu toe en mooi (bijna) alles in auto kunnen stoppen. Die staat alleen komende dagen weer vrijwel stil dus dan kom ik qua direct verbruik niet veel verder dan een wasje hier of daar en de vaatwasser aan.
Well done is better than well said. - Benjamin Franklin
pi_217099221
Hier 24,8 kWh vandaag.
Ook de beste dag tot nu toe. Gisteren was 23,3 kWh .

Sowieso doet maart het best aardig met gemiddeld 16,7 kWh per dag tot nu toe.

Beter dan februari, toen was het gemiddelde 5,2 kWh.
zeer vocale Trump hater - VEM2012
  dinsdag 18 maart 2025 @ 20:51:08 #236
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_217099845
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 maart 2025 20:11 schreef Wantie het volgende:
Hier 24,8 kWh vandaag.
Ook de beste dag tot nu toe. Gisteren was 23,3 kWh .

Sowieso doet maart het best aardig met gemiddeld 16,7 kWh per dag tot nu toe.

Beter dan februari, toen was het gemiddelde 5,2 kWh.
En toch was februari ook een uitstekende maand, voor een februari.
Het was iig mijn beste februari van de afgelopen 4 jaar.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_217099950
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2025 19:32 schreef Zedi het volgende:
Vandaag beste dag van het jaar tot nu toe en mooi (bijna) alles in auto kunnen stoppen. Die staat alleen komende dagen weer vrijwel stil dus dan kom ik qua direct verbruik niet veel verder dan een wasje hier of daar en de vaatwasser aan.
Ik heb 2 WPB waar het overschot in gaat en aangezien de vrouw des huizes graag in bad gaat is dat ook wel nodig :7

Denk er wel over na om in de toekomst eventueel een plug-in hybride aan te schaffen want op een dag als vandaag lever ik 15 kw terug en dat is me toch een beetje te veel van het goede.

Twijfel nog over de Nexus van Zonneplan thuisbatterij van 20 kWh aan te schaffen omdat dat eventueel zakelijk zou kunnen is dat mogelijk wel interessant.
pi_217100495
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 maart 2025 20:51 schreef Leandra het volgende:

[..]
En toch was februari ook een uitstekende maand, voor een februari.
Het was iig mijn beste februari van de afgelopen 4 jaar.
Het is mijn eerste februari :D
zeer vocale Trump hater - VEM2012
  dinsdag 18 maart 2025 @ 22:28:35 #239
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_217100853
Thuisbatterij is werkend, morgen een volle dag meemaken en kijken hoe en wat het oplevert.

Zo'n ding zelf aansluiten is een pittig klusje, en mijn afkeer voor de Chinese handleidingen die door google translate zijn getrokken is wederom gegroeid. Waarom kunnen ze daar niet eens wat meer aandacht aan besteden? Die dingen zijn echt geschreven door een stagair die strafwerk had.

komende week proberen alles verder te finetunen.

Wel jammer dat ik gisteravond de oude omvormer al had afgekoppeld, toch een paar kwh gemist met dit mooie weer :(
Jahaaa.. Mijn mening verandert vaak. Niet dat ik niet weet wat ik zeg. Maar ik houd mij liever niet vast aan oude denkbeelden als nieuwe beter zijn...
pi_217102429
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 maart 2025 10:30 schreef zalkc het volgende:

[..]
Klopt, ik ben niet levensmoe

De accu op de schroefmachine is gevaarlijker ;)
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 maart 2025 10:23 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ik ga er vanuit dat het LiFePO4 cellen zijn en geen Li-Ion.
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 maart 2025 10:17 schreef Jahr00n het volgende:

[..]
Zo’n bom wil je toch niet in je woning?
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 maart 2025 10:08 schreef zalkc het volgende:
Project thuisbatterij is vol onderweg. De batterij is gemonteerd en staat klaar om geconfigureerd en aangesloten te worden.

Montage sfeerbeeld
[ afbeelding ]

En hij doet het!
[ afbeelding ]

Het weken met zo'n kit is nog best iets om je kop bij te houden, ik kwam er met doormeten achter dat ik een cel had omgedraaid per ongeluk.

Vandaag verder met de DEYE hybride invertor, en dan wachten tot dinsdag totdat de elektriciën de eastron energymeter in de groepenkast heeft geplaatst.
toch even een samengevatte reactie op bovenstaande;

ben nu zelf al een dik anderhalf jaar bezig met thuis accus.. en besef me meer en meer wat voor een bizarre regels eraan hangen..
ook lijkt het also men zelf geen goed onderzoek meer doet maar men elkaar maar napraat;

enkele aandachtspunten met accu;'s
-lifepo4 is veiliger ten opzichte van lithium accus. lithium is dan wel efficienter qua capaciteit (meer opslag op minder oppervlakte) maar is zeer gevoel voor onder en overladen, cel instabiliteit tussen verschillende cellen en kan niet tegen schade.
-lifepo4 wordt als veilig gezien, maar is dat niet. men dient te blijven beseffen dat ook lifepo4 wel degelijk een bom is wat je in je huis zet. met lifepo4 heb je veel minder kans (tot bijna verwaarloosbaar) op zelfontbranding, ook al doe je bizarre dingen met kortsluitingen en overbelasting, de energie zit er nog altijd in. niet voor niets is de PGS 37 in het leven geroepen en geld deze ook voor LifePo4 accus. waarbij men bij lithium veel angstiger is voor schade vanuit de accu opslag richting de omgeving, is dat bij lifepo4 omgedraaid. wanneer er brand is en de lifepo4 cellen zijn opgeladen en de brand komt in de buurt en ze oververhitten, zullen deze gaan afgassen met explosieve gassen. je hebt dus wel degerlijk een bom in huis. nee niet vergelijkbaar met lithium, dat kan al explosief ontbranden als je het op de grond gooit, maar als er brand is gaan de lifepo4s afgassen en exploderen. niet voor niets is in de PGS verplicht een explosieluik aan te brengen.

en ja, in 99 procent van de gevallen gaat het gewoon goed. dat besef ik me heel goed. maar voor een ieder die met accus en de gang gaat, en zeker als je er zelf mee aan de gang gaat, weet waar je aan begint. dat je wel degelijk een bom gaat zetten. en dat de gemeente en de verzekering daar een mening over hebben. ik vind het redelijk bizar dat je momenteel bij de meeste verzekeraars lekker thuis een batterij in elkaar mag knutselen, zelfbouw is prima, lithium is ook prima en als je maar niet over de 50kWh gaat dan vinden ze het al snel best. bizar. 50kWh als dat explodeerd, lifepo4 of lithium dat maakt niet uit, dan is dat in essentie hetzelfde als een goede 50 liter benzine in de fik zetten. en we hebben allemaal de Tarwekamp gezien.

ik probeer al jaren de accu;'s neer te zetten maar heb helaas een groter vermogen nodig.. en dan ligt echt alles en iedereen dwars tenzij je het in een brandveilige en brandwerende ruimte gaat doen, alarm aansluitingen, blusmiddelen etc. etc.

het gevaar wordt door de consument ontzettend onderschat...
en dank u meneer Dood,
dat u af en toe wat neemt.
Ik weet nu wat verdriet is,
en onze tijd is maar geleend.
pi_217102547
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2025 13:00 schreef bambino het volgende:

[..]
Je kan veel beter een spanningsverlager kopen.
Is enexis ook zeker niet blij mee, je verlegd het probleem naar je buurman.
Maar het is wel legaal.

https://www.kubie.nl/
dit kan niet werken.
versimplificeerd komt het erop neer dat voltage maal amperage het verbruik bepaald en voltage de "stroming" bepaald.
dus een 2ampere apparaat zonder enige vorm van voltage manipulatie intern zal op 220 volt een 440 watt verbruiken en op een 250 volt een 500 watt verbruiken. denk aan "domme" zaken zoals een warmte element in een boiler. maar aangezien energie niet verloren gaat zal verwarmen met een 440 watt aan vermogen langzamer gaan dan 500 watt..
dus de claim van een 12 procent besparing aan energie zal per uur wel waar zijn, maar op het totaalplaatje twijfel ik eraan. tenzij je uiteraard genoegen neemt met minder opbrengst uit je apparaten. maargoed, dat is even het bierviltje rekenen.

waar ik meer slecht op ga is dat dit het probleem gaat zijn voor je zonnepanelen. leuk idee, maar hoe dan?
uiteindelijk is de truc dat er bijv. 230 volt binnenkomt in je huis en dat je zonnepanelen dan harder moeten "drukken" dan het net om het de andere kant op te laten stromen (versimplificatie). dus dat doen ze door met 235 volt te drukken. maar dat doet de buurman ook. dan hebben we nog wat verlies door kabels en afstanden maar het blijft een wedstrijdje van wie drukt het hardst. en als iedereen terug aan het leveren is zien we op een gegeven moment een netstroom binnenkomen van 248 volt bijv. en dan kunnen je eigen omvormers niet binnen de 10 procent marge hoger gaan. en schakelen ze dus af.

stel ik zet die kubie ertussen.
ik krijg 250 volt binnen vanaf het net. daar maakt die kubie dan 240 van. nu kunnen mijn zonnepanelen weer drukken met 245 volt en gebruik ik meer intern. prima. maar nu wek ik 5kW op en ik verbruik 3 kW. waar blijft mij 2 kW? normaliter naar het net toe, maar om dat te bewerkstelligen moet die Kubie dus ook gaan drukken op het net. en dus hoger dan 250 volt gaan zitten, 255 volt bijvoorbeeld. maar dat mag niet.
wellicht als je je zonnepanelen instelt op 0 terugleveren, dat ze zelf gaan terugschalen, maar ik zie nog wel heel veel haken en ogen aan de oplossing.
en dank u meneer Dood,
pi_217104517
quote:
0s.gif Op woensdag 19 maart 2025 09:34 schreef freak1 het volgende:

[..]
dit kan niet werken.
versimplificeerd komt het erop neer dat voltage maal amperage het verbruik bepaald en voltage de "stroming" bepaald.
dus een 2ampere apparaat zonder enige vorm van voltage manipulatie intern zal op 220 volt een 440 watt verbruiken en op een 250 volt een 500 watt verbruiken. denk aan "domme" zaken zoals een warmte element in een boiler. maar aangezien energie niet verloren gaat zal verwarmen met een 440 watt aan vermogen langzamer gaan dan 500 watt..
dus de claim van een 12 procent besparing aan energie zal per uur wel waar zijn, maar op het totaalplaatje twijfel ik eraan. tenzij je uiteraard genoegen neemt met minder opbrengst uit je apparaten. maargoed, dat is even het bierviltje rekenen.

waar ik meer slecht op ga is dat dit het probleem gaat zijn voor je zonnepanelen. leuk idee, maar hoe dan?
uiteindelijk is de truc dat er bijv. 230 volt binnenkomt in je huis en dat je zonnepanelen dan harder moeten "drukken" dan het net om het de andere kant op te laten stromen (versimplificatie). dus dat doen ze door met 235 volt te drukken. maar dat doet de buurman ook. dan hebben we nog wat verlies door kabels en afstanden maar het blijft een wedstrijdje van wie drukt het hardst. en als iedereen terug aan het leveren is zien we op een gegeven moment een netstroom binnenkomen van 248 volt bijv. en dan kunnen je eigen omvormers niet binnen de 10 procent marge hoger gaan. en schakelen ze dus af.

stel ik zet die kubie ertussen.
ik krijg 250 volt binnen vanaf het net. daar maakt die kubie dan 240 van. nu kunnen mijn zonnepanelen weer drukken met 245 volt en gebruik ik meer intern. prima. maar nu wek ik 5kW op en ik verbruik 3 kW. waar blijft mij 2 kW? normaliter naar het net toe, maar om dat te bewerkstelligen moet die Kubie dus ook gaan drukken op het net. en dus hoger dan 250 volt gaan zitten, 255 volt bijvoorbeeld. maar dat mag niet.
wellicht als je je zonnepanelen instelt op 0 terugleveren, dat ze zelf gaan terugschalen, maar ik zie nog wel heel veel haken en ogen aan de oplossing.
Eerlijk gezegd, ik heb werkelijk geen flauw idee hoe het werkt.
Maar de verhalen van mensen die het ingezet hebben zijn dat het product werkt.
En de werking is in dit geval: omvormer blijft nu wel aan.

Hoe het werkt, hoe het kan, waar de stroom heen gaat (ik snap wat je bedoeld) ik heb echt geen flauw idee.

Overigens kan de omvormer rustig 280V netspanning aan, alleen het mag niet.
En je tv, broodrooster en wasmachine worden er ook niet heel vrolijk van :-P
pi_217104639
quote:
0s.gif Op woensdag 19 maart 2025 12:40 schreef bambino het volgende:

[..]
Eerlijk gezegd, ik heb werkelijk geen flauw idee hoe het werkt.
Maar de verhalen van mensen die het ingezet hebben zijn dat het product werkt.
En de werking is in dit geval: omvormer blijft nu wel aan.

Hoe het werkt, hoe het kan, waar de stroom heen gaat (ik snap wat je bedoeld) ik heb echt geen flauw idee.

Overigens kan de omvormer rustig 280V netspanning aan, alleen het mag niet.
En je tv, broodrooster en wasmachine worden er ook niet heel vrolijk van :-P
naja, een veel gebruikte truc is je omvormer op locatie belgie zetten, dan heb je net een paar volt extra ;)

maargoed, ik weet niet van wie die verhalen komen? wat er idd werkt is wat ik al omschreven heb, binnen je eigen huis achter dit apparaat. je verlaagt effectief het inkomende net voltage dus dat werkt dan prima. maar die claims die ze doen kunnen gewoon niet.. naja, ze kunnen wel, maar zie hierboven, energie gaat niet verloren dus als je 5 kWh nodig hebt om iets te doen duurt het op een lager voltage gewoon langer..
en dat terugleveren kan gewoon niet met dit apparaat. als er 250 volt op het net staat gaat dit apparaat niet magisch het net voltage omlaag draaien

zoals ik al zei, prima als je dit in combinatie doet met een omvormer die terugschakeld als er meer geproduceerd wordt dan dat er afgenomen wordt, maar dit apparaat gaat niet magisch ervoor zorgen dat je meer kan terugleveren.

ik wil wel eens de tech specs zien maar aangezien dat allemaal moet met email adressen opgeven ga ik dat niet doen..
en dank u meneer Dood,
pi_217107618
quote:
0s.gif Op woensdag 19 maart 2025 12:50 schreef freak1 het volgende:

[..]
naja, een veel gebruikte truc is je omvormer op locatie belgie zetten, dan heb je net een paar volt extra ;)

maargoed, ik weet niet van wie die verhalen komen? wat er idd werkt is wat ik al omschreven heb, binnen je eigen huis achter dit apparaat. je verlaagt effectief het inkomende net voltage dus dat werkt dan prima. maar die claims die ze doen kunnen gewoon niet.. naja, ze kunnen wel, maar zie hierboven, energie gaat niet verloren dus als je 5 kWh nodig hebt om iets te doen duurt het op een lager voltage gewoon langer..
en dat terugleveren kan gewoon niet met dit apparaat. als er 250 volt op het net staat gaat dit apparaat niet magisch het net voltage omlaag draaien

zoals ik al zei, prima als je dit in combinatie doet met een omvormer die terugschakeld als er meer geproduceerd wordt dan dat er afgenomen wordt, maar dit apparaat gaat niet magisch ervoor zorgen dat je meer kan terugleveren.

ik wil wel eens de tech specs zien maar aangezien dat allemaal moet met email adressen opgeven ga ik dat niet doen..
Het besparing stukje geloof ik ook niet. Het gaat mij puur om het constant houden van je spanning thuis.
En hoe ze dat precies regelen, ik weet het niet.

Ik zou nooit het huis op 230 zetten terwijl het net 252 draait.
Maar max 248 indien nodig (net 248+) en anders gewoon met het net mee. Dat zou voor de omvormer een mooie oplossing zijn.

Hoe dat technisch werkt, nogmaals, geen flauw idee.
  woensdag 19 maart 2025 @ 19:52:45 #245
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_217109609
quote:
0s.gif Op woensdag 19 maart 2025 09:20 schreef freak1 het volgende:

[..]
[..]
[..]
[..]
toch even een samengevatte reactie op bovenstaande;

ben nu zelf al een dik anderhalf jaar bezig met thuis accus.. en besef me meer en meer wat voor een bizarre regels eraan hangen..
ook lijkt het also men zelf geen goed onderzoek meer doet maar men elkaar maar napraat;

enkele aandachtspunten met accu;'s
-lifepo4 is veiliger ten opzichte van lithium accus. lithium is dan wel efficienter qua capaciteit (meer opslag op minder oppervlakte) maar is zeer gevoel voor onder en overladen, cel instabiliteit tussen verschillende cellen en kan niet tegen schade.
-lifepo4 wordt als veilig gezien, maar is dat niet. men dient te blijven beseffen dat ook lifepo4 wel degelijk een bom is wat je in je huis zet. met lifepo4 heb je veel minder kans (tot bijna verwaarloosbaar) op zelfontbranding, ook al doe je bizarre dingen met kortsluitingen en overbelasting, de energie zit er nog altijd in. niet voor niets is de PGS 37 in het leven geroepen en geld deze ook voor LifePo4 accus. waarbij men bij lithium veel angstiger is voor schade vanuit de accu opslag richting de omgeving, is dat bij lifepo4 omgedraaid. wanneer er brand is en de lifepo4 cellen zijn opgeladen en de brand komt in de buurt en ze oververhitten, zullen deze gaan afgassen met explosieve gassen. je hebt dus wel degerlijk een bom in huis. nee niet vergelijkbaar met lithium, dat kan al explosief ontbranden als je het op de grond gooit, maar als er brand is gaan de lifepo4s afgassen en exploderen. niet voor niets is in de PGS verplicht een explosieluik aan te brengen.

en ja, in 99 procent van de gevallen gaat het gewoon goed. dat besef ik me heel goed. maar voor een ieder die met accus en de gang gaat, en zeker als je er zelf mee aan de gang gaat, weet waar je aan begint. dat je wel degelijk een bom gaat zetten. en dat de gemeente en de verzekering daar een mening over hebben. ik vind het redelijk bizar dat je momenteel bij de meeste verzekeraars lekker thuis een batterij in elkaar mag knutselen, zelfbouw is prima, lithium is ook prima en als je maar niet over de 50kWh gaat dan vinden ze het al snel best. bizar. 50kWh als dat explodeerd, lifepo4 of lithium dat maakt niet uit, dan is dat in essentie hetzelfde als een goede 50 liter benzine in de fik zetten. en we hebben allemaal de Tarwekamp gezien.

ik probeer al jaren de accu;'s neer te zetten maar heb helaas een groter vermogen nodig.. en dan ligt echt alles en iedereen dwars tenzij je het in een brandveilige en brandwerende ruimte gaat doen, alarm aansluitingen, blusmiddelen etc. etc.

het gevaar wordt door de consument ontzettend onderschat...
Ik heb wel eens gelezen over een LFP ontploffing, was volgens mij ook bij iemand met veel kennis in elk geval.

De accu staat nu op 1 meter van mijn MV op zolder, maar misschien is het nog wel een idee om deze actief te ventileren.
Jahaaa.. Mijn mening verandert vaak. Niet dat ik niet weet wat ik zeg. Maar ik houd mij liever niet vast aan oude denkbeelden als nieuwe beter zijn...
pi_217112462
quote:
0s.gif Op woensdag 19 maart 2025 19:52 schreef zalkc het volgende:

[..]
Ik heb wel eens gelezen over een LFP ontploffing, was volgens mij ook bij iemand met veel kennis in elk geval.

De accu staat nu op 1 meter van mijn MV op zolder, maar misschien is het nog wel een idee om deze actief te ventileren.
fijn dat je niet meteen in de verdediging schiet :) mijn "rant" was ook zeker niet op jou gericht, ik vind het simpelweg bizar dat pietje op zijn zolderkame r50 kWh aan lithium fiets accus aan elkaar mag lassen en als ik een groter systeem wil bouwen volledig met BMS en alles netjes geregeld moet ik aan de meest uitgebreide PGS eisen met plofluiken en nooduitgangen voldoen..

naja..

actief ventileren helpt niet zo heel veel, als de warmte weg kan is het prima. in het geval van Lithium is de angst voor zelfontbranding van de accu's door scheve belasting, beschadiging of interne beschadiging van de cel, dat kan gewoon gebeuren zeker als je wat goedkopere cellen hebt of 2e handse, bij lifepo4 is de angst dat er brand uitbreekt bij een volle lading van de accu's. dus jij hebt er een wasmachine naast staan of een droger, die gaat vlammen maar er staan 20kWh aan volgeladen lifepo4s naast. zogauw die eenmaal gaan branden moet die 20kWh eruit.. daar zit de angst in, dat haal je enkel weg met een plofluik en brandwering maar met actieve ventilatie helpt dat allemaal niet zoveel..
persoonlijk zou ik er een klein fermacell hokje omheen bouwen of iig iets van brandwering en een goede brandmelder erboven. en weet dat, mocht er brand in je huis uitbreken, dat er duidelijk staat aangegeven dat er accus zijn. zoals gezegd, volgeladen accus is in essentie gewoon benzine..
en dank u meneer Dood,
pi_217112487
quote:
0s.gif Op woensdag 19 maart 2025 17:31 schreef bambino het volgende:

[..]
Het besparing stukje geloof ik ook niet. Het gaat mij puur om het constant houden van je spanning thuis.
En hoe ze dat precies regelen, ik weet het niet.

Ik zou nooit het huis op 230 zetten terwijl het net 252 draait.
Maar max 248 indien nodig (net 248+) en anders gewoon met het net mee. Dat zou voor de omvormer een mooie oplossing zijn.

Hoe dat technisch werkt, nogmaals, geen flauw idee.
mijn punt is dus, ik ken wel spannings vlakkers, zitten o.a.in de wat betere UPS-en, maar die hebben ook echt een andere prijsklasse. en vereisen dus ook een accu om de stroomvoorziening over te kunnen nemen indien nodig.

zelfs al verlaag je de spanning in huis, het kan niet de andere kant op. dus je zonnepanelen installatie zal op de hoogte moeten zijn en zal niet mogen terugleveren om te voorkomen dat je omvormers de druk gaan opvoeren maar je spanningsverlager die druk niet kwijt kan.

ik vind het een zeer dubieus systeem.
en dank u meneer Dood,
  donderdag 20 maart 2025 @ 08:33:57 #248
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_217113095
quote:
0s.gif Op donderdag 20 maart 2025 07:19 schreef freak1 het volgende:

[..]
fijn dat je niet meteen in de verdediging schiet :) mijn "rant" was ook zeker niet op jou gericht, ik vind het simpelweg bizar dat pietje op zijn zolderkame r50 kWh aan lithium fiets accus aan elkaar mag lassen en als ik een groter systeem wil bouwen volledig met BMS en alles netjes geregeld moet ik aan de meest uitgebreide PGS eisen met plofluiken en nooduitgangen voldoen..

naja..

actief ventileren helpt niet zo heel veel, als de warmte weg kan is het prima. in het geval van Lithium is de angst voor zelfontbranding van de accu's door scheve belasting, beschadiging of interne beschadiging van de cel, dat kan gewoon gebeuren zeker als je wat goedkopere cellen hebt of 2e handse, bij lifepo4 is de angst dat er brand uitbreekt bij een volle lading van de accu's. dus jij hebt er een wasmachine naast staan of een droger, die gaat vlammen maar er staan 20kWh aan volgeladen lifepo4s naast. zogauw die eenmaal gaan branden moet die 20kWh eruit.. daar zit de angst in, dat haal je enkel weg met een plofluik en brandwering maar met actieve ventilatie helpt dat allemaal niet zoveel..
persoonlijk zou ik er een klein fermacell hokje omheen bouwen of iig iets van brandwering en een goede brandmelder erboven. en weet dat, mocht er brand in je huis uitbreken, dat er duidelijk staat aangegeven dat er accus zijn. zoals gezegd, volgeladen accus is in essentie gewoon benzine..
Was niet als verdediging bedoeld.

Brandmelder is er al en het stond al op mijn todo om de behuizing waar hij nu in staat te bekleden met gipsplaat/fermacel, maar dat was vooral gericht op ontbranding van de accu zelf, niet van brand van buitenaf. In eerste instantie is de bekisting tegen kinderhandjes bedoeld, maar als een kleine beetje extra moeite het risico verder verkleind laat ik het liever niet na. Ga er nog eens over nadenken in elk geval.
pi_217113145
quote:
0s.gif Op donderdag 20 maart 2025 08:33 schreef zalkc het volgende:

[..]
Was niet als verdediging bedoeld.

Brandmelder is er al en het stond al op mijn todo om de behuizing waar hij nu in staat te bekleden met gipsplaat/fermacel, maar dat was vooral gericht op ontbranding van de accu zelf, niet van brand van buitenaf. In eerste instantie is de bekisting tegen kinderhandjes bedoeld, maar als een kleine beetje extra moeite het risico verder verkleind laat ik het liever niet na. Ga er nog eens over nadenken in elk geval.
sorry, het kwam wellicht sarcastisch over maar ik vatte het ook zeker niet op als verdediging
zitten helaas wat zuigertjes ook in dit topic en ik was daarom ook blij met je nette reactie :) dat kwam wellicht sarcastisch over waarvoor excuses :)

met lifepo4 zou ik mij niet al te veel zorgen maken over ontbranding van de accu zelf. dat is zeer zeer lastig om voor elkaar te krijgen. het risico it juist in brand van buitenaf, dat ze daardoor gaan ontgassen met zeer brandbare en explosieve gassen...
en dank u meneer Dood,
pi_217113223
Wat een weer he mensen!

Vandaag weer een heel stuk in het AD over zonnepanelen op huurhuizen, die mensen zijn de sjaak.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')