quote:
"Laura, jij bent het cement van Meerdijk... Nee, het verkeerde woord: jij bent het hart van Meerdijk."
- Robert Alberts
Welkom allen op de 75ste verjaardag van Laura Maria Helena Selmhorst, het hart van Meerdijk. Aanleiding voor de makers en sublieme schrijversteam om grandioos uit te pakken met een speciale aflevering geheel in het teken van één van de belangrijkste personages in bijna 35 jaar GTST. Oh wacht, wat... Er moet ook nog ruimte zijn voor een debiel lijntje waarin Steef wordt gechanteerd door een jochie van 12 én het afscheid van Bing en Manu? En of Bizou/sou/sous* er ook nog in gepropt kan worden, net als Henriëtte 'overacting' Castro? Nee hoor, natuurlijk.
quote:
"Hier is Spanje zeggen ze: 'Madre solo hay una.' Letterlijk betekent dat: er is maar één moeder. En mam, ik ben heel blij dat jij dat bent."
- Sil Selmhorst
Ha, Sil! Mooi dat je na zes jaar nog eens van je laat zien en horen. Je zegt wel dat je zo blij bent dat Laura je moeder is, maarre… waar was je dan de afgelopen jaren bij belangrijke gebeurtenissen in haar leven? Haar huwelijk met Henk bijvoorbeeld, of wat te denken van de periode dat ze haar Parkinson-diagnose kreeg? Och ja, natuurlijk, toen zat jij een sangriaatje te drinken op een Spaans terras. Wat een geweldige zoon ben je toch dat je je moeder op haar 75ste verjaardag nog geen twee minuten kan videobellen, want je moest weer verder.
Leuk dat Soy Kroon voor de gelegenheid een video wilde opnemen, alles beter dan een slechte stemimitatie door Paul Groot, maar het laat wel duidelijk zien waar de makers tekort schieten. Dit is het enige nog levende kind (nee, ik reken dronkenlap Dennis niet mee hierin, en Arnie is ooit doodverklaard - los van het zogezegd vinden van de menselijke resten) van oerkoppel Robert en Laura, en die zit off-screen en ineens in Spanje. Waarom is deze gelegenheid niet aangegrepen door de makers om Sil en Amy te recasten (want ik denk niet dat Soy en Holly interesse hebben in een langere periode bij de soap terug te keren) en hen te laten vervoegen tot de vaste cast? De serie heeft nood aan karakters met een binding tot de serie zonder konijntjes als onbekende dochters of geforceerde liefdesrelaties uit de hoge hoed te toveren. Daarnaast zijn Sil en Amy allebei kinderen van legacy characters (enerzijds Robert en Laura, anderzijds Ludo en Isabella) met voldoende potentie voor verhaallijnen, maar dat is niet interessant voor de makers. Nee, die komen liever met een Jonathan of Bizou/sou/sous op de proppen.
Over op de proppen komen gesproken: was het echt teveel moeite om als makers uit te pakken met een stoet oude bekenden voor deze gelegenheid? Waar was Jef - en hoezo zijn hij en Robert sinds hun exit in 2016 nooit meer samen in beeld geweest? Waar waren Noud en Dennis? Zowel Ruud als Koert-Jan konden in 2023 voor een terugblikvideo naar het studiocomplex komen, dus de route zullen ze wel kennen. Desnoods hadden ze de scènes los van het opnameblok gedraaid als dat agendatechnisch beter uitkwam, want ze lopen toch vijf maanden voor op uitzending. Al hadden ze Fiona Wolzak gevraagd om voor één scène acte de présence te geven als een volwassen Lotje in een visioen van Laura, dan had ik de makers erom geprezen. Maar dit resultaat is wel heel erg magertjes.
En begrijp me niet verkeerd: dat Wilbert is teruggevraagd voor de gelegenheid en zelfs een verhaallijntje lijkt te krijgen vind ik mooi. Je merkt aan alles dat Jette en hij geen enkele moeite hebben om direct die chemie tussen de personages op te roepen, waarbij je ook duidelijk het verschil merkt als je het vergelijkt met de chemie tussen Jette en Johnny. Maar het is zo mager voor een legacy character als Laura Selmhorst, waarvan het inderdaad lijkt alsof ze op weg is naar de uitgang.
quote:
"En daarna komt het hoogtepunt, namelijk een 'Wie kent Laura het beste'-quiz."
- Henk Visser
Godzijdank werd dat afgekapt, want dat was met de kennis van deze schrijvers niet al te best geweest. Voorbeeldje? Oh, die was er toevallig in de aflevering van dinsdag:
quote:
"Gemaskerd bal, dat was toen zo leuk. Nou, die nacht... ik weet zeker dat ik toen zwanger ben geraakt van Lotje."
- Laura Selmhorst
Noem me een purist, maar kunnen die sublieme schrijvers niet gewoon wat research doen als ze zulke dialogen schrijven en goedkeuren? Dat Laura zwanger is geraakt van Lotje is niet iets wat off-screen gebeurde, wat deze schrijvers o zo graag hanteren. Sterker nog: de aanleiding voor het moment dat Laura in verwachting raakte zat nota bene in de serie. Seizoen 1, aflevering 59: Robert die Laura confronteert met haar kortstondige affaire met Daniël, Laura die tegen hem uitvalt waardoor Robert het inzicht krijgt dat hij nog altijd van Laura houdt waarna ze het goedmaken in bed. Dat was in het decor van Huize Alberts en daar kwam geen gemaskerd bal aan te pas. Tenzij ze er een rollenspel van maakten in de slaapkamer, who knows.
Wat hadden ze nog meer in petto? Ah ja, een vertaling van Un Belle Histoire. Over de uitvoering ga ik niks zeggen, behalve dan dat ik de rekening van de glaszetters naar NL Film doorstuur. Maar wel over een ander fenomeen: het zoekmaken van de tijd. Het lied heeft een speelduur van 3m16s, en ik ga er niet vanuit dat Julian en zijn kroost een extended versie hebben gemaakt. Bing, Nina en de kinderen vertrokken toen het lied al was ingezet om beneden in de lobby afscheid te nemen van Bing en Manu die naar Barcelona vertrekken. Nina en Nola keerden alweer terug naar het feest toen Julian en The Julianettes nog bezig waren met de afronding van hun 'optreden'. Dat betekent concreet dat het hele afscheid in de lobby net aan anderhalve minuut heeft geduurd, inclusief het maken van een selfie, kussen en knuffels en de hele mikmak. Hallo schrijvertjes van niks, Bing en Manu gaan voor maanden naar Barcelona, ze gaan niet eventjes naar de supermarkt om de hoek of een weekendje kamperen! Al is het nog opmerkelijk dat ze het afscheid in beeld hebben gebracht, deze makers kennende was het ineens en off-screen gebeurd. Bij voorkeur tijdens het reclameblok.
En nog een opmerking in het kader van tijd zoekmaken: Steef kon niet tijdig bij het optreden zijn omdat ie geld moest pinnen voor Manu's chantageprakijken, dus Bizou/sou/sous werd op stel en sprong ingevlogen. Meerdijk komt in beeld normaliter amper verder dan dat eeuwige dorpsplein van Velsen-Zuid, maar nu moest Steef stad en land doorkruisen om een pinautomaat te vinden? En hoe lang heeft dat wel niet geduurd als Bizou/sou/sous moest worden opgebeld door Demi, de reis moest afleggen waar ze vandaan kwam, dat lied is gezongen en er (volgens Henk) al minstens één gang van het diner gepasseerd is als onze fameuze influencer eindelijk arriveert?
Conclusie: het was weer een rommeltje. Waar blijft dat busje om de schrijvers tijdens een reclameblok af te voeren?
* De naam werd in de ondertiteling van Videoland deze week letterlijk geschreven als Bisous
Ik denk dat ik het toch maar bij Juweeltje houd, want dit is onbegonnen werk.