https://nos.nl/artikel/25(...)uchthaven-washingtonquote:Vliegtuig botst met militaire helikopter en stort neer bij luchthaven Washington
Deel dit artikel
In de buurt van de nationale luchthaven bij Washington D.C. is een passagiersvliegtuig neergestort na een botsing met een helikopter. Het vliegtuig is neergekomen in de Potomac-rivier. Blusvoertuigen en helikopters zijn ter plaatse.
Over mogelijke slachtoffers is nog niets bevestigd. De vlucht werd uitgevoerd door de regionale maatschappij PSA Airlines, dochteronderneming van American Airlines. Volgens American Airlines stonden zestig personen op de lijst met inzittenden.
De Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA zegt dat de vlucht vanuit Wichita in de staat Kansas onderweg was naar de luchthaven bij Washington. Net voor de landing, rond 21.00 uur lokale tijd, kwam de vlucht in botsing met een Sikorsky H-60 Black Hawk-helikopter van het leger. Een legerfunctionaris zegt tegen persbureau Reuters dat drie soldaten aan boord waren van de helikopter.
President Trump meldt dat hij op de hoogte is gebracht van het "verschrikkelijke incident" en dat hij de situatie in de gaten houdt. Alle vluchten van en naar Ronald Reagan Airport zijn vanwege het incident opgeschort.
wss natuurlijk. maargoed moet toch zeggen die stream is nog wel humoristisch.quote:
niks aan de hand, tragisch ongeluk, mss krijgt het 2 min in het nieuws nog hier in NL.quote:Op donderdag 30 januari 2025 05:23 schreef raptorix het volgende:
Helicopter op ze kop in de rivier, vliegtuig ligt in 2 stukken in de rivier.
Piloot van Blackhawk krijgt wel meerdere keren een waarschuwing en piloot geeft ook aan het vliegtuig te zien, dus wat er dan verder misgaat...?quote:Op donderdag 30 januari 2025 06:05 schreef raptorix het volgende:
Net even opgezocht een Blackhawk maakt geen gebruik van het TCAS systeem dat er voor zorgt dat vliegtuigen op gelijke hoogte uitwijken.
Ik denk dat het wel duidelijk word, zo een Blackhawk zal een soort van Live Camera systeem hebben.quote:Op donderdag 30 januari 2025 06:11 schreef koffiekoekjes het volgende:
[..]
Piloot van Blackhawk krijgt wel meerdere keren een waarschuwing en piloot geeft ook aan het vliegtuig te zien, dus wat er dan verder misgaat...?
militair ongelukje? nou reken er maar niet op dat hier veel meer aandacht aan gaat worden besteed, zeker niet met trumpquote:Op donderdag 30 januari 2025 06:17 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ik denk dat het wel duidelijk word, zo een Blackhawk zal een soort van Live Camera systeem hebben.
Ik heb redelijk verstand van luchtvaart, al heb ik begrepen dat de helikopter geen TCAS had. Het ontbreken van dit systeem kan in bepaalde situaties het risico op een botsing verhogen, aangezien het TCAS in vliegtuigen helpt bij het detecteren van andere vliegtuigen en het geven van waarschuwingen en manoeuvreeradviezen om een botsing te voorkomen. Zonder dit systeem was het voor de helikopter moeilijker om de nabijheid van andere vliegtuigen tijdig te herkennen en adequaat te reageren. Dit benadrukt het belang van het hebben van moderne veiligheidssystemen aan boord van alle luchtvaartuigen inclusief helikopters, vooral in drukke luchtruimen.quote:Op donderdag 30 januari 2025 06:11 schreef koffiekoekjes het volgende:
[..]
Piloot van Blackhawk krijgt wel meerdere keren een waarschuwing en piloot geeft ook aan het vliegtuig te zien, dus wat er dan verder misgaat...?
het klopt hoe je het uitlegt.quote:Op donderdag 30 januari 2025 06:48 schreef -Deluzion- het volgende:
[..]
Ik heb redelijk verstand van luchtvaart, al heb ik begrepen dat de helikopter geen TCAS had. Het ontbreken van dit systeem kan in bepaalde situaties het risico op een botsing verhogen, aangezien het TCAS in vliegtuigen helpt bij het detecteren van andere vliegtuigen en het geven van waarschuwingen en manoeuvreeradviezen om een botsing te voorkomen. Zonder dit systeem was het voor de helikopter moeilijker om de nabijheid van andere vliegtuigen tijdig te herkennen en adequaat te reageren. Dit benadrukt het belang van het hebben van moderne veiligheidssystemen aan boord van alle luchtvaartuigen inclusief helikopters, vooral in drukke luchtruimen.
Voor wie het interesseert:
Vliegtuigen en helikopters zijn doorgaans uitgerust met het Traffic Alert and Collision Avoidance System (TCAS) om de veiligheid in de lucht te verbeteren. Wanneer twee vliegtuigen dicht bij elkaar komen, verschijnt er een wit stipje op het scherm van elk vliegtuig, vergezeld van de waarschuwing “traffic, traffic.” Op dit punt is de situatie nog niet kritiek, maar naarmate de vliegtuigen dichterbij komen, verandert de stip van kleur naar geel wat wijst op een mogelijke botsingsroute. Als de vliegtuigen doorgaan zonder actie te ondernemen en de afstand verder afneemt, verandert de stip naar rood wat wijst op een ernstig risico op een botsing. Op dit moment geeft het TCAS een Resolutie Advies (RA), waarbij het ene vliegtuig wordt geadviseerd om te stijgen en het andere te dalen, om een botsing in de lucht te voorkomen. Als de vliegtuigen nog steeds te dicht bij elkaar komen, wordt de waarschuwing opgehoogd en adviseert het systeem om de klim of daalsnelheid te verhogen om de vliegtuigen verder uit elkaar te krijgen.
Als beide vliegtuigen zijn uitgerust met TCAS, zouden deze systemen idealiter een botsing moeten voorkomen, omdat ze real-time, onafhankelijke waarschuwingen en acties bieden om het risico te verminderen. Daarnaast zou de luchtverkeersleiding (ATC) het verkeer moeten aanduiden en de piloten vragen om het verkeer in zicht te melden, wat een extra laag communicatie en situatiebewustzijn toevoegt. Wanneer zowel het TCAS als de ATC goed samenwerken wordt de kans op een botsing in de lucht aanzienlijk verminderd, mits de piloten correct reageren op de waarschuwingen. In theorie, als beide vliegtuigen hun TCAS-systemen goed functioneren en de adviezen opvolgen zou een botsing voorkomen moeten worden.
Je hebt absoluut gelijk het is simpelweg een tragisch ongeluk en geen aanval op Amerika.quote:Op donderdag 30 januari 2025 06:58 schreef kree het volgende:
[..]
het klopt hoe je het uitlegt.
alleen militair enzo, en dan denk ik niet dat ze die hebben sowieso, wss nooit van toepassing ook voor hun want meer visueel, zeker met helikopters.
dus ja tragisch ongeluk, tis wel weer dat USA of althans iig die YouTube e video gast doet alsof het america under stack is enzo.
quote:Op donderdag 30 januari 2025 06:51 schreef Basp1 het volgende:
Hadden sommige airtraffic control mensen hun ontslag al geaccepteerd dat dit zo kan gebeuren?
https://www.kansas.com/news/local/article299420529.htmlquote:Op donderdag 30 januari 2025 07:56 schreef Momo het volgende:
Er zouden sport profs aan boord zijn lees ik? Kunstschaatsers?
@GGMM sprak hier ook al zijn afschuw over uit.quote:Op donderdag 30 januari 2025 05:23 schreef raptorix het volgende:
Helicopter op ze kop in de rivier, vliegtuig ligt in 2 stukken in de rivier.
Dat geeft dan weer weinig informatie, want er is niet echt zoiets als 'de elite division'. Maar goed, is ook niet het belangrijkste nu natuurlijk.quote:Op donderdag 30 januari 2025 08:16 schreef raptorix het volgende:
[..]
https://www.kansas.com/news/local/article299420529.html
Zullen ze vast zo willen framen ofzo. Maar '45' richt zich pijlen nu op Air Traffic Controlquote:Op donderdag 30 januari 2025 08:18 schreef Jedi_Pimp het volgende:
Zal wel weer de schuld zijn van DEI-beleid.
Sven Kramer doet niets met kunstschaatsen, en al helemaal niet met het nationale jeugdteam van de VS.quote:Op donderdag 30 januari 2025 08:43 schreef roos94 het volgende:
[..]
Misschien sven kramer? Zou niet mis zijn
OP Reddit las ik dat het om jonge talenten gingen, in r/iceskating loopt er een thread over.quote:Op donderdag 30 januari 2025 08:42 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Dat geeft dan weer weinig informatie, want er is niet echt zoiets als 'de elite division'. Maar goed, is ook niet het belangrijkste nu natuurlijk.
En al tijdje als Coach werkzaam in de VS.quote:Op donderdag 30 januari 2025 09:07 schreef Kim-Holland het volgende:
HLN heeft het over Russische schaatsers
https://www.hln.be/
Mja, net zoals dat de reps de dems voor de bosbranden verantwoordelijk houden vind ik dit ook een beetje onzin.quote:Op donderdag 30 januari 2025 09:05 schreef Perrin het volgende:
Gewoon alle veiligheidslui ontslaan, wat kan er fout gaan?
[ x ]
De vorige crash van een commerciële vlucht in de VS was 16 jaar ofzo geleden. Het zijn heel zeldzame gebeurtenissen.quote:Op donderdag 30 januari 2025 09:17 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Mja, net zoals dat de reps de dems voor de bosbranden verantwoordelijk houden vind ik dit ook een beetje onzin.
Wordt meteen een politiek tintje aan gegeven, nog letterlijk voordat de slachtoffers geborgen zijn.
Als je ziet wat daar in zo een commissie zit aan mensen, dan krijg ik inderdaad ook het idee dat het wel wat minder mag: https://www.tsa.gov/for-i(...)ty-committee-membersquote:Op donderdag 30 januari 2025 09:05 schreef Perrin het volgende:
Gewoon alle veiligheidslui ontslaan, wat kan er fout gaan?
[ x ]
Klopt, dat Air Safety Committee ging meer over veiligheid aan boord, checks op terroristen, etc.quote:Op donderdag 30 januari 2025 09:21 schreef raptorix het volgende:
[..]
Als je ziet wat daar in zo een commissie zit aan mensen, dan krijg ik inderdaad ook het idee dat het wel wat minder mag: https://www.tsa.gov/for-i(...)ty-committee-members
Dat maakt het al iets minder erg.quote:Op donderdag 30 januari 2025 09:07 schreef Kim-Holland het volgende:
HLN heeft het over Russische schaatsers
https://www.hln.be/
Vooralsnog 2 schaatsers. Het las alsof in het vliegtuig alleen Russen zaten, maar ze hebben het aangepast.quote:
Beter kijken!quote:Op donderdag 30 januari 2025 09:40 schreef matthijst het volgende:
Geen filmpjes?
Waar zijn die spotters als je ze nodig hebt.
quote:
Lees het hele artikel even. Het gaat ook over ontslagen bij air traffic control, die al onder werkdruk staanquote:Op donderdag 30 januari 2025 09:44 schreef PluggieOD het volgende:
Bovenstaande gaat over het inhuren van nieuw personeel en heeft 0,0 invloed op direct operationele procedures.
Wacht gewoon het onderzoek af.
Heeft niets te maken met de operationele TC bezetting op DCA.quote:Op donderdag 30 januari 2025 10:17 schreef TARAraboemdijee het volgende:
[..]
Lees het hele artikel even. Het gaat ook over ontslagen bij air traffic control, die al onder werkdruk staan
En het gaat ook over het ontslag van de FAA directeur, zonder dat daar een vervanger voor is
https://www.theguardian.c(...)ngton-figure-skatersquote:World champion Russian figure skaters confirmed as being on board crashed US plane
Evgenia Shishkova and Vadim Naumov were on American Airlines plane that crashed near Washington DC as US Figure Skating says athletes and coaches among passengers
Maar waarom is die helicopter eigenlijk niet uitgeweken? Misschien stomme vraag, maar die moeten er ook zijn.quote:Op donderdag 30 januari 2025 10:53 schreef Discombobulate het volgende:
Zat er een keer aan te komen. Traffic control daar is sowieso relatief slecht.
er werd geroepen dat het een training was, dus misschien een beginnend piloot?quote:Op donderdag 30 januari 2025 11:18 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Maar waarom is die helicopter eigenlijk niet uitgeweken? Misschien stomme vraag, maar die moeten er ook zijn.
Vermoeden is dat hij het vliegtuig niet zag. Schijnt ook een militaire trainingsvlucht te zijn dus misschien onervaren piloot.quote:Op donderdag 30 januari 2025 11:18 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Maar waarom is die helicopter eigenlijk niet uitgeweken? Misschien stomme vraag, maar die moeten er ook zijn.
Kan nou eens met die onzin. Het lijkt het Ukraine topic wel.quote:Op donderdag 30 januari 2025 11:39 schreef Perrin het volgende:
[..]
Schijnt ook een militaire trainingsvlucht te zijn dus misschien onervaren piloot.
Eigenlijk best vaag welk weldenkend persoon lijkt het een goed idee om militaire piloten te trainen in de buurt van aanvliegroutes van burger luchtvaart vliegtuigen?quote:Op donderdag 30 januari 2025 11:28 schreef Sabata het volgende:
[..]
er werd geroepen dat het een training was, dus misschien een beginnend piloot?
maar goed onderzoek loopt dus wilde theorien hebben nu weinig zin
quote:The helicopter was on a training exercise in some of the most tightly controlled airspace in the world. The weather in DC was clear. There was no immediate indication of any deliberate or terrorist cause.
Ik zeg 'schijnt'. En hier is de bron. Met je onzin.quote:Op donderdag 30 januari 2025 11:48 schreef PluggieOD het volgende:
[..]
Kan nou eens met die onzin. Het lijkt het Ukraine topic wel.
c/s van de 12 AVN helie was PAT25
PAT = (USAr) Priority Air Travel
Oftewel: een VIP vlucht.
quote:The US Army Black Hawk that collided with a passenger plane on Wednesday was on a training flight at the time of the incident, Joint Task Force-National Capital Region media chief Heather Chairez tells CNN.
Volgens mij gaat het met 'Russen' gewoon om twee voormalig top-kunstschaatsers (oud-wereldkampioenen), die voor Rusland uitkwamen in hun carrire in de jaren negentig, maar die inmiddels al vele jaren in de VS woonden en daar coach waren. Hun zoon is ook een van de betere kunstschaatsers in de VS, met serieuze kans op deelname aan de Spelen (namens de VS, dus).quote:Op donderdag 30 januari 2025 11:37 schreef Straatcommando. het volgende:
Zat dat toestel nou voor met russen of zagen er een paar in.
Wat een naar toeval ook weer.
Het is geen onzin!quote:Op donderdag 30 januari 2025 11:48 schreef PluggieOD het volgende:
[..]
Kan nou eens met die onzin. Het lijkt het Ukraine topic wel.
c/s van de 12 AVN helie was PAT25
PAT = (USAr) Priority Air Travel
Oftewel: een VIP vlucht.
Wel onzin.quote:Op donderdag 30 januari 2025 12:23 schreef TARAraboemdijee het volgende:
[..]
Het is geen onzin!
The US Army Black Hawk that collided with a passenger plane on Wednesday was on a training flight at the time of the incident, Joint Task Force-National Capital Region media chief Heather Chairez tells CNN.
The 12th Aviation Battalion, based out of Fort Belvoir, provides helicopter transportation and “technical rescue support” to the National Capital Region.
It’s not clear where the Black Hawk took off from before the collision.
https://edition.cnn.com/u(...)4ioz00083b6msjwyc92c
The BlackHawk was taking part in a training flight, said Heather Chairez, a spokesperson with the Joint Task Force-National Capital Region.quote:Op donderdag 30 januari 2025 12:30 schreef PluggieOD het volgende:
[..]
Wel onzin.
PAT = geen trainingsvlucht.
Wat CNN ook schrijft.
Het is goed met je.quote:
Aanvullend: onder de 1000 feet AGL geeft TCAS geen RA's, omdat een daaladvies op zo'n geringe hoogte de situatie juist kan verslechteren.quote:Op donderdag 30 januari 2025 06:48 schreef -Deluzion- het volgende:
[..]
Ik heb redelijk verstand van luchtvaart, al heb ik begrepen dat de helikopter geen TCAS had. Het ontbreken van dit systeem kan in bepaalde situaties het risico op een botsing verhogen, aangezien het TCAS in vliegtuigen helpt bij het detecteren van andere vliegtuigen en het geven van waarschuwingen en manoeuvreeradviezen om een botsing te voorkomen. Zonder dit systeem was het voor de helikopter moeilijker om de nabijheid van andere vliegtuigen tijdig te herkennen en adequaat te reageren. Dit benadrukt het belang van het hebben van moderne veiligheidssystemen aan boord van alle luchtvaartuigen inclusief helikopters, vooral in drukke luchtruimen.
Voor wie het interesseert:
Vliegtuigen en helikopters zijn doorgaans uitgerust met het Traffic Alert and Collision Avoidance System (TCAS) om de veiligheid in de lucht te verbeteren. Wanneer twee vliegtuigen dicht bij elkaar komen, verschijnt er een wit stipje op het scherm van elk vliegtuig, vergezeld van de waarschuwing “traffic, traffic.” Op dit punt is de situatie nog niet kritiek, maar naarmate de vliegtuigen dichterbij komen, verandert de stip van kleur naar geel wat wijst op een mogelijke botsingsroute. Als de vliegtuigen doorgaan zonder actie te ondernemen en de afstand verder afneemt, verandert de stip naar rood wat wijst op een ernstig risico op een botsing. Op dit moment geeft het TCAS een Resolutie Advies (RA), waarbij het ene vliegtuig wordt geadviseerd om te stijgen en het andere te dalen, om een botsing in de lucht te voorkomen. Als de vliegtuigen nog steeds te dicht bij elkaar komen, wordt de waarschuwing opgehoogd en adviseert het systeem om de klim of daalsnelheid te verhogen om de vliegtuigen verder uit elkaar te krijgen.
Als beide vliegtuigen zijn uitgerust met TCAS, zouden deze systemen idealiter een botsing moeten voorkomen, omdat ze real-time, onafhankelijke waarschuwingen en acties bieden om het risico te verminderen. Daarnaast zou de luchtverkeersleiding (ATC) het verkeer moeten aanduiden en de piloten vragen om het verkeer in zicht te melden, wat een extra laag communicatie en situatiebewustzijn toevoegt. Wanneer zowel het TCAS als de ATC goed samenwerken wordt de kans op een botsing in de lucht aanzienlijk verminderd, mits de piloten correct reageren op de waarschuwingen. In theorie, als beide vliegtuigen hun TCAS-systemen goed functioneren en de adviezen opvolgen zou een botsing voorkomen moeten worden.
Zou me niet verbazen als ze gewoon altijd die callsign gebruiken, of het nu een trainingsvlucht of een daadwerkelijk VIP-transport betreft.quote:Op donderdag 30 januari 2025 12:41 schreef zuchtje het volgende:
[..]
The BlackHawk was taking part in a training flight, said Heather Chairez, a spokesperson with the Joint Task Force-National Capital Region.
https://www.reuters.com/w(...)ollision-2025-01-30/
Het zal wel een samenzwering zijn. de VIP was zo belangrijk dat ze zeggen dat het een trainingsvlucht was, terwijl het eigenlijk de koning van Saudi-Arabi was of zo.
Of was het toch een trainingsvlucht, en boeken ze dat in het systeem als PAT?
Het ging om de opmerking "trainingsvlucht met onervaren piloten".quote:Op donderdag 30 januari 2025 12:41 schreef zuchtje het volgende:
[..]
The BlackHawk was taking part in a training flight, said Heather Chairez, a spokesperson with the Joint Task Force-National Capital Region.
https://www.reuters.com/w(...)ollision-2025-01-30/
Het zal wel een samenzwering zijn. de VIP was zo belangrijk dat ze zeggen dat het een trainingsvlucht was, terwijl het eigenlijk de koning van Saudi-Arabi was of zo.
Of was het toch een trainingsvlucht, en boeken ze dat in het systeem als PAT?
Ik lees van jou dat het onervaren piloten zijn en het de schuld van Trump is.quote:Op donderdag 30 januari 2025 12:44 schreef Perrin het volgende:
[..]
Het is goed met je.
Jij beweert stellig allerlei bullshit maar de mensen die voorzichtig statements maken, onderbouwd door bronnen, zijn het probleem. Zoek eens een spiegel op, vriend.
Eens.quote:Op donderdag 30 januari 2025 13:03 schreef Sabata het volgende:
en als je nu op een redelijke toon informatie had gegeven zonder meteen straffe taal uit te gaan slaan over onzin in topics, dan hadden er mensen je waarschijnlijk bedankt voor de nuttige info, ipv terug te scheldenmisschien iets voor de toekomst
Ja, dat geldt wel voor iedereen, gok ikquote:Op donderdag 30 januari 2025 13:12 schreef Gremen het volgende:
Ik vind het een raar ongeval. Om met een helicopter tegen een vliegtuig te botsen, moet je eigenlijk wel je best doen
Ik begreep dat die toestellen uit security-overwegingen altijd het PAT callsign gebruiken, ook als er geen VIP aan boord is. De redenatie is dat als je de PAT callsign alleen gebruikt als er een VIP aan boord is je er in feite een easy target van maakt. Je beveiliging gaat er gewoon op vooruit als je niet je PAT c/s gebruikt om de hele wereld te laten weten dat je een VIP vervoert.quote:Op donderdag 30 januari 2025 12:30 schreef PluggieOD het volgende:
[..]
Wel onzin.
PAT = geen trainingsvlucht.
Wat CNN ook schrijft.
Je zou ervan kunnen leren, in plaats van stijfkoppig het tegendeel te beweren.quote:Op donderdag 30 januari 2025 13:00 schreef PluggieOD het volgende:
[..]
Ik lees van jou dat het onervaren piloten zijn en het de schuld van Trump is.
Zoek eens een spiegel op, vriend
quote:[...]Members of the Aviation Security Advisory Committee received a memo Tuesday saying that the department is eliminating the membership of all advisory committees as part of a “commitment to eliminating the misuse of resources and ensuring that DHS activities prioritize our national security.”
The aviation security committee, which was mandated by Congress after the 1988 PanAm 103 bombing over Lockerbie, Scotland, will technically continue to exist but it won’t have any members to carry out the work of examining safety issues at airlines and airports.[...]
Kwartje valt niet he.quote:Op donderdag 30 januari 2025 13:49 schreef Perrin het volgende:
[..]
Je zou ervan kunnen leren, in plaats van stijfkoppig het tegendeel te beweren.
Hier de Tower-comms met ondertiteling:quote:Op donderdag 30 januari 2025 06:04 schreef koffiekoekjes het volgende:
Geluid van ATC
https://archive.liveatc.net/kdca/KDCA1-Twr-Jan-30-2025-0130Z.mp3
Vanaf 17:30 laatste communicatie tussen heli en ATC
Aircraft involved: American Airlines Flight 5342 (CRJ700) from Wichita & Army Black Hawk helicopter.
Tot nu toe 4 overlevenden (uit het water gevist blijkbaar)
Nee, dat kan ook helemaal niet.quote:Op donderdag 30 januari 2025 14:03 schreef Sabata het volgende:
als ik het goed begrijp gaat dat wat @:Ulx noemt om het veiligheids committee, maar zijn dan ook gelijk de ATC's op non actief gezet?
Zaten als in nog levend en bij kennis? Dat zou een lijpe dood zijn, dat ijskoude water in zakken met je cabine.quote:Op donderdag 30 januari 2025 14:03 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Reddingswerkers die langs de ramen zwommen zagen dat een groot deel van de passagiers nog in de gordels in hun stoel zaten.
Die gasten ook. Wat een blinde sukkels joh, vliegen dr recht op af.quote:
Luguber, maar dat maakt het bergen van de lichamen denk ik wel een stuk makkelijker dan tientallen ronddrijvende lijken die ver door de rivier meegevoerd kunnen worden.quote:Op donderdag 30 januari 2025 14:03 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Reddingswerkers die langs de ramen zwommen zagen dat een groot deel van de passagiers nog in de gordels in hun stoel zaten.
Het vliegtuig brak in tween bij de inslag en zal direct volgelopen zijn. De passagiers zullen niet meer lang geleefdquote:Op donderdag 30 januari 2025 14:57 schreef miaeak het volgende:
[..]
Zaten als in nog levend en bij kennis? Dat zou een lijpe dood zijn, dat ijskoude water in zakken met je cabine.
Bekijk deze YouTube-videoquote:Op donderdag 30 januari 2025 14:57 schreef miaeak het volgende:
[..]
Zaten als in nog levend en bij kennis? Dat zou een lijpe dood zijn, dat ijskoude water in zakken met je cabine.
Je verhaal is technisch correct, maar dit is 'gewoon' een ATC fuck-up. Uit de communicatie die tot nu toe bekend is, blijkt dat ATC wel aan de Blackhawk heeft gevraagd of ze 'traffic in sight' hadden, maar niet aan de CRJ.quote:Op donderdag 30 januari 2025 06:48 schreef -Deluzion- het volgende:
[..]
Ik heb redelijk verstand van luchtvaart, al heb ik begrepen dat de helikopter geen TCAS had. Het ontbreken van dit systeem kan in bepaalde situaties het risico op een botsing verhogen, aangezien het TCAS in vliegtuigen helpt bij het detecteren van andere vliegtuigen en het geven van waarschuwingen en manoeuvreeradviezen om een botsing te voorkomen. Zonder dit systeem was het voor de helikopter moeilijker om de nabijheid van andere vliegtuigen tijdig te herkennen en adequaat te reageren. Dit benadrukt het belang van het hebben van moderne veiligheidssystemen aan boord van alle luchtvaartuigen inclusief helikopters, vooral in drukke luchtruimen.
Voor wie het interesseert:
Vliegtuigen en helikopters zijn doorgaans uitgerust met het Traffic Alert and Collision Avoidance System (TCAS) om de veiligheid in de lucht te verbeteren. Wanneer twee vliegtuigen dicht bij elkaar komen, verschijnt er een wit stipje op het scherm van elk vliegtuig, vergezeld van de waarschuwing “traffic, traffic.” Op dit punt is de situatie nog niet kritiek, maar naarmate de vliegtuigen dichterbij komen, verandert de stip van kleur naar geel wat wijst op een mogelijke botsingsroute. Als de vliegtuigen doorgaan zonder actie te ondernemen en de afstand verder afneemt, verandert de stip naar rood wat wijst op een ernstig risico op een botsing. Op dit moment geeft het TCAS een Resolutie Advies (RA), waarbij het ene vliegtuig wordt geadviseerd om te stijgen en het andere te dalen, om een botsing in de lucht te voorkomen. Als de vliegtuigen nog steeds te dicht bij elkaar komen, wordt de waarschuwing opgehoogd en adviseert het systeem om de klim of daalsnelheid te verhogen om de vliegtuigen verder uit elkaar te krijgen.
Als beide vliegtuigen zijn uitgerust met TCAS, zouden deze systemen idealiter een botsing moeten voorkomen, omdat ze real-time, onafhankelijke waarschuwingen en acties bieden om het risico te verminderen. Daarnaast zou de luchtverkeersleiding (ATC) het verkeer moeten aanduiden en de piloten vragen om het verkeer in zicht te melden, wat een extra laag communicatie en situatiebewustzijn toevoegt. Wanneer zowel het TCAS als de ATC goed samenwerken wordt de kans op een botsing in de lucht aanzienlijk verminderd, mits de piloten correct reageren op de waarschuwingen. In theorie, als beide vliegtuigen hun TCAS-systemen goed functioneren en de adviezen opvolgen zou een botsing voorkomen moeten worden.
Pffft, domste opmerking in de hele thread....quote:Op donderdag 30 januari 2025 08:16 schreef PzKpfw het volgende:
Wederom een Boeing? Ik weet dat dat niet relevant is maar het zou de reputatie van Boeing in ieder geval geen goed doen.
Waarschijnlijk heeft PAT25 de "number 1" on final visual gehad en niet de CRJ welke als "number 2" op final hangt.quote:Op donderdag 30 januari 2025 15:13 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Je verhaal is technisch correct, maar dit is 'gewoon' een ATC fuck-up. Uit de communicatie die tot nu toe bekend is, blijkt dat ATC wel aan de Blackhawk heeft gevraagd of ze 'traffic in sight' hadden, maar niet aan de CRJ.
En de Blackhawk zat op een andere frequentie dan de CRJ, dus het is aannemelijk dat de CRJ nooit heeft geweten dat er een Blackhawk in de buurt van hun final approach zat.
Gewoon een vraag gast..quote:Op donderdag 30 januari 2025 15:17 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Pffft, domste opmerking in de hele thread....
Het was overigens een Bombardier.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |