Vraag me echt af wie die helicopterouders zijn die hierover gaan klagenquote:Proef geslaagd om ouders cijfers niet meer te laten inzien in app
Een proef waarmee ouders niet meer via de app Magister de cijfers van hun kind kunnen inzien, blijkt een succes. Het Jordan Montessori Lyceum in Zeist experimenteerde daar twee maanden mee en heeft besloten om de cijfers niet meer in de app te laten zien.
De app wordt gebruikt door leerlingen om onder meer te kijken welke vakken ze hebben en wat hun cijfers zijn. Ook kunnen leerlingen in de app worden ziekgemeld en staat erin of ze te laat waren gekomen.
Volgens Stijn Uittenbogaard, initiatiefnemer van het experiment, ervaarden leerlingen prestatiedruk doordat hun ouders mee kunnen kijken in Magister. Dat kwam eerder naar voren uit een vragenlijst die hij naar zo'n 500 leerlingen stuurde.
De reacties van ouders en leerlingen op de proef waren grotendeels positief, zegt de docent economie en bedrijfseconomie. "Leerlingen vinden het heel fijn dat ze op een zelfgekozen moment over hun cijfers kunnen praten", vertelt Uittenbogaard. Volgens de docent hebben de leerlingen zo meer de regie in eigen handen.
Ontevreden ouders
Ook veel ouders zijn blij en vertellen volgens de docent dat ze "trots ervaren bij mijn kind dat een goed cijfer haalde en dat met trots aan mij kon vertellen".
Toch is er ook een kleine groep ouders die niet zo enthousiast was over het experiment. "Er zijn ouders die de regie graag in eigen hand willen houden en dus niet meer op een door hun gekozen moment naar cijfers kunnen kijken." Ook zijn er enkele ouders die bij de school eisen om weer in Magister de cijfers van hun kind te kunnen zien.
Ondanks de ontevredenheid bij sommige ouders is er ook een groot deel dat aangaf geen mening over het experiment te hebben omdat ze de app niet gebruiken. Ook zei een ander deel van de ouders dat ze de cijfers niet hoeven in te zien.
Uittenbogaard raadt andere scholen aan om te onderzoeken of zij ook de cijfers uit Magister kunnen halen.
Teveel is niet goed.quote:
Ik heb echt nooit in Magister gekeken toen mijn kinderen op school zaten. Wachtte altijd rustig hun rapport af. En vaak vertelden ze hun cijfers wel.quote:Op maandag 27 januari 2025 14:22 schreef Mikeytt het volgende:
https://nos.nl/artikel/25(...)-laten-inzien-in-app
[..]
Vraag me echt af wie die helicopterouders zijn die hierover gaan klagenen zelfs eisen dat ze de cijfers mogen inzien... knettergek.
"Sommige ouders houden de regie graag in eigen hand". Als je gaat eisen de cijfers van je kind in te kunnen zien, dan heb je de regie juist verloren
Wat voor slechte ouder moet je wel niet zijn als je je kind zo hebt opgevoed om bang te zijn deze cijfers te delen????
En hoe vaak per jaar kregen ze een rapport?quote:Op maandag 27 januari 2025 14:31 schreef Gia het volgende:
[..]
Ik heb echt nooit in Magister gekeken toen mijn kinderen op school zaten. Wachtte altijd rustig hun rapport af. En vaak vertelden ze hun cijfers wel.
Alstu.quote:Op maandag 27 januari 2025 14:36 schreef Isdatzo het volgende:
Slechts één plaatje door TS toegevoegd aan de OP. Derhalve niet gelezen.
In mijn tienerjaren (90's) wisten m'n ouders amper iets van m'n leven op school, en dat hield ik ook graag zo.quote:Op maandag 27 januari 2025 14:40 schreef Mr.Crow het volgende:
Je zult maar kind zijn in deze moderne tijd, ze werken al gestaag aan je burn-out nog voordat je schaamhaar hebt.
Is de middelbare school niet juist het perfecte moment voor ouders om kinderen wat los te laten en voor kinderen om volwassen te worden?quote:Toch is er ook een kleine groep ouders die niet zo enthousiast was over het experiment. "Er zijn ouders die de regie graag in eigen hand willen houden en dus niet meer op een door hun gekozen moment naar cijfers kunnen kijken." Ook zijn er enkele ouders die bij de school eisen om weer in Magister de cijfers van hun kind te kunnen zien.
Precies, je ging naar school, of whatever eigenlijk, en was in principe onbereikbaar. Op noodgevallen na.quote:Op maandag 27 januari 2025 14:46 schreef Eightyone het volgende:
[..]
In mijn tienerjaren (90's) wisten m'n ouders amper iets van m'n leven op school, en dat hield ik ook graag zo.
En verder was er amper toezicht en controle. Geen smartphones, geen poortjes, slechts een brak bewakingscameraatje, en gewoon buiten kunnen roken (al deed ik dat niet) of in een tussenuur naar de winkels.
Het lijkt nu bijna alsof ik over een leven op een andere planeet praat.
Wij kregen 3 of 4 keer per jaar een rapport, die moest je laten ondertekenen door je ouder(s). En er waren dingen als ouderavonden etc. Nu stuur je de leraar van je kind bij wijze van spreken dezelfde dag nog een berichtje met de vraag waarom Jantje vandaag (weer) een onvoldoende gehaald heeft.quote:Op maandag 27 januari 2025 14:51 schreef Wienerschnitzels het volgende:
Micromanagen lijkt me inderdaad overbodig, maar ik zou wel een aantal keer (1-2) per jaar dan een 'rapport' online zetten met de gemiddelde cijfers per vak of een automatische melding als er teveel vakken onvoldoende staan.
Maak zelf ook eens een uitzondering en blijf ontopic.quote:Op maandag 27 januari 2025 14:54 schreef Glazenmaker het volgende:
Normaal gesproken zegt deze TS dingen als privacy is dodelijk, maar voor kinderen maakt ze een uitzondering. Wat aardig.
Dit lijkt me ook prima, dan kun je als ouder nog op tijd ingrijpen als het nodig is (of het proberen in ieder gevalquote:Op maandag 27 januari 2025 14:55 schreef Mr.Crow het volgende:
[..]
Wij kregen 3 of 4 keer per jaar een rapport, die moest je laten ondertekenen door je ouder(s). En er waren dingen als ouderavonden etc.
Mijn jongste (2de klas middelbare) krijgt alleen aan het eind van het schooljaar een rapport, dus als je inzage in de cijfers wilt hebben (niet alleen de goede cijfers die ze wel zelf melden), dan zul je wel in Magister moeten kijken als je je kind wilt kunnen bijsturen voor het te laat is.quote:Op maandag 27 januari 2025 14:55 schreef Mr.Crow het volgende:
[..]
Wij kregen 3 of 4 keer per jaar een rapport, die moest je laten ondertekenen door je ouder(s). En er waren dingen als ouderavonden etc. Nu stuur je de leraar van je kind bij wijze van spreken dezelfde dag nog een berichtje met de vraag waarom Jantje vandaag (weer) een onvoldoende gehaald heeft.
quote:Op maandag 27 januari 2025 15:01 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Dit lijkt me ook prima, dan kun je als ouder nog op tijd ingrijpen als het nodig is (of het proberen in ieder geval), zonder dat je kind zich continu in de gaten gehouden voelt.
Een aantal keer per jaar lijkt mij prima, slechts eenmaal aan het einde van het jaar heb je niets aan als ouders.quote:Op maandag 27 januari 2025 15:02 schreef Leandra het volgende:
[..]
Mijn jongste (2de klas middelbare) krijgt alleen aan het eind van het schooljaar een rapport, dus als je inzage in de cijfers wilt hebben (niet alleen de goede cijfers die ze wel zelf melden), dan zul je wel in Magister moeten kijken als je je kind wilt kunnen bijsturen voor het te laat is.
Absent zijn zou ik wel erg vreemd vinden hoor. Het zijn en blijven minderjarige kinderen, als ze niet op school zijn zonder dat de ouders dat weten lijkt mij dat wel een dingetje.quote:Op maandag 27 januari 2025 15:07 schreef Pikkebaas het volgende:
Ik heb drie pubers op verschillende middelbare scholen en ik heb nog nooit 1 keer in die systemen gekeken. Als ze een cijfer hebben gehaald mogen ze het zelf vertellen en als ze niet durven te vertellen dat ze onvoldoende hebben gehaald dan heb ik ergens iets fout gedaan. Ik ga ook niet controleren in magister of ze absent zijn en of hun huiswerk is ingeleverd. Moet er niet aan denken dat mijn ouders me zo op de huid hadden gezeten.
Het is natuurlijk aan de ouders. Als je als ouder kunt zorgen dat kinderen hun cijfers gewoon vertellen al zijn die niet altijd goed dan is die prestatie druk ook minder en help je als ouder mee.quote:Op maandag 27 januari 2025 15:02 schreef Leandra het volgende:
[..]
Mijn jongste (2de klas middelbare) krijgt alleen aan het eind van het schooljaar een rapport, dus als je inzage in de cijfers wilt hebben (niet alleen de goede cijfers die ze wel zelf melden), dan zul je wel in Magister moeten kijken als je je kind wilt kunnen bijsturen voor het te laat is.
3 of 4 keer. Herfst, kerst, voorjaar, zomer.quote:Op maandag 27 januari 2025 14:38 schreef Leandra het volgende:
[..]
En hoe vaak per jaar kregen ze een rapport?
Ik vind het aan de school om te bellen als Jantje er niet is. Er kan wel wat gebeurd zijn, onderweg! Je kunt er niet van uitgaan dat ouders elke dag in Magister kijken of hun kuiken wel op school is.quote:Op maandag 27 januari 2025 15:14 schreef Mr.Crow het volgende:
[..]
Absent zijn zou ik wel erg vreemd vinden hoor. Het zijn en blijven minderjarige kinderen, als ze niet op school zijn zonder dat de ouders dat weten lijkt mij dat wel een dingetje.
Dat is een beetje het punt, je kan niet enkel met magister stoppen en het daar bij laten, dan moet je wel een paar momenten in het jaar inbouwen (zoals vroeger) waarin ouders wel inzage hebben in in ieder geval de gemiddeldes.quote:Op maandag 27 januari 2025 15:02 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dat denk ik ook.quote:Op maandag 27 januari 2025 15:26 schreef Gia het volgende:
[..]
Ik vind het aan de school om te bellen als Jantje er niet is. Er kan wel wat gebeurd zijn, onderweg! Je kunt er niet van uitgaan dat ouders elke dag in Magister kijken of hun kuiken wel op school is.
Herkenbaarquote:Op maandag 27 januari 2025 15:21 schreef Cherni het volgende:
[..]
Mijn ouders werden ook compleet verrast toen ik er een zooitje van maakte op 12-13 jarige leeftijd waarbij ik zelfs rapporten vals ondertekende en dat pas duidelijk werd na een ouderavond. Het grote verschil was dat mijn ouders daar niet het onderwijs de schuld van gaf, maar ik het moest ontgelden. Maar goed andere tijden.
Als een kind veel te vaak afwezig is moet je als school natuurlijk wel contact opnemen met de ouders. Maar hier en daar een uurtje spijbelen.. moet kunnen zonder dat je ouders het weten vind ik. Hoort er allemaal een beetje bij.quote:Op maandag 27 januari 2025 15:29 schreef Mr.Crow het volgende:
[..]
Dat denk ik ook.
Het ging mij om de suggestie dat je als ouder zelfs niet eens op de hoogte zou hoeven te zijn van absentie i.v.m. de privacy van je kind, dat gaat wat ver natuurlijk.
Leuke tijd. Ouders(vooral mijn moeder) die mij perse op mavo/havo wilde terwijl ik met alle macht naar de lts wilde. Opzettelijk zooitje van gemaakt. Om vooral mijn moeder destijds van het gezeur af te houden ging alles zogenaamd perfect. Dan had je rust.quote:Op maandag 27 januari 2025 15:30 schreef kwiwi het volgende:
[..]
HerkenbaarEn uiteindelijk is het vanzelf goedgekomen.
Zeker, ik bedoel meer de gevallen waarbij een kind bijvoorbeeld een hele dag niet komt opdagen.quote:Op maandag 27 januari 2025 15:32 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Als een kind veel te vaak afwezig is moet je als school natuurlijk wel contact opnemen met de ouders. Maar hier en daar een uurtje spijbelen.. moet kunnen zonder dat je ouders het weten vind ik. Hoort er allemaal een beetje bij.
Prestatiedruk is niet goed voor kinderen.quote:
OT: ik schrik me rot van die UI.quote:Op maandag 27 januari 2025 15:07 schreef Pikkebaas het volgende:
Ik heb drie pubers op verschillende middelbare scholen en ik heb nog nooit 1 keer in die systemen gekeken. Als ze een cijfer hebben gehaald mogen ze het zelf vertellen en als ze niet durven te vertellen dat ze onvoldoende hebben gehaald dan heb ik ergens iets fout gedaan. Ik ga ook niet controleren in magister of ze absent zijn en of hun huiswerk is ingeleverd. Moet er niet aan denken dat mijn ouders me zo op de huid hadden gezeten.
Nogal een uitspraak.quote:Op maandag 27 januari 2025 15:51 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Prestatiedruk is niet goed voor kinderen.
Als je in China onvoldoende haalt is je niveau nog 10x hoger dan dat in Nederland.quote:Op maandag 27 januari 2025 15:14 schreef Loverboii het volgende:
In China zou dit uit den boze zijn trouwens.
Ja, dat zou dan aan het einde van het jaar wel een verrassing zijn als je kind voor alle vakken een 4 staat.quote:Op maandag 27 januari 2025 14:51 schreef Wienerschnitzels het volgende:
Micromanagen lijkt me inderdaad overbodig, maar ik zou wel een aantal keer (1-2) per jaar dan een 'rapport' online zetten met de gemiddelde cijfers per vak of een automatische melding als er teveel vakken onvoldoende staan.
Je wilt natuurlijk ook de situatie voorkomen dat ouders aan het eind van het jaar stomverbaasd zijn dat hun kind niet overgaat.
Dat had mijn zoontje al op zwemles, dan moet je ook al die badges voor op je zwembroek halen. Of moest, toen.quote:Op maandag 27 januari 2025 15:51 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Beste leraren, hoe kan het dat we hier cijfers in het openbaar gaan geven en niet, zoals afgesproken, in de app? Graag reactie en verwijdering van alle geopenbaarde cijfers we zitten hier immers niet op trust pilot!quote:
Om zich vervolgens kapot te schrikken als je bij een baas ineens wel moet presteren. Overigens kan ik uit eigen ervaring vertellen dat die zware prestatiedruk vooral van de scholen zelf komt. Begint al op de basisschool, wat zeg ik peuterspeelzaal, wat zeg ik het consultatiebureau.quote:Op maandag 27 januari 2025 15:51 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Idd, ik ben blij dat we (naja ik kijk zelden, maar mijn vrouw wel) een beetje in de gaten kunnen houden hoe het gaat. En waar wij mijn oudste dochter kunnen helpen.quote:Op maandag 27 januari 2025 16:51 schreef ootjekatootje het volgende:
Ik vind het vooral vreemd dat mensen niet normaal met dat systeem om kunnen gaan.
Net zo goed onderbouwd als de conclusie van deze "proef".quote:
quote:Op maandag 27 januari 2025 16:22 schreef CarbonC het volgende:
[..]
Als je in China onvoldoende haalt is je niveau nog 10x hoger dan dat in Nederland.
Bijzondere eigen ervaring, dan. Ik zie vooral dat die druk bij leerlingen zelf en vanuit de maatschappij komt. Maar goed, ik ben maar een simpele docent met wat ervaring.quote:Op maandag 27 januari 2025 17:10 schreef The-BFG het volgende:
[..]
Om zich vervolgens kapot te schrikken als je bij een baas ineens wel moet presteren. Overigens kan ik uit eigen ervaring vertellen dat die zware prestatiedruk vooral van de scholen zelf komt. Begint al op de basisschool, wat zeg ik peuterspeelzaal, wat zeg ik het consultatiebureau.
Naja misschien is prestatiedruk het verkeerde woord. Het gaat meer om de eisen die aan zeer jonge kinderen gesteld worden. Al zeer snel komen de testjes en een kind loopt al snel achter.quote:Op maandag 27 januari 2025 17:21 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Bijzondere eigen ervaring, dan. Ik zie vooral dat die druk bij leerlingen zelf en vanuit de maatschappij komt. Maar goed, ik ben maar een simpele docent met wat ervaring.
En elke twee jaar een verbeterde versie of een compleet ander systeem.quote:Op maandag 27 januari 2025 17:48 schreef The-BFG het volgende:
[..]
Naja misschien is prestatiedruk het verkeerde woord. Het gaat meer om de eisen die aan zeer jonge kinderen gesteld worden. Al zeer snel komen de testjes en een kind loopt al snel achter.
En daar hoor ik zelfs de leerkrachten zelf over. Alsof kinderen robotjes zijn waarbij de ontwikkeling bij elk kind hetzelfde loopt.
Soms dacht/denk ik echt.. laat ze nog ff kind zijn..quote:Op maandag 27 januari 2025 19:35 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
En elke twee jaar een verbeterde versie of een compleet ander systeem.
Om de verwarring groter te maken.
Ik ga er van uit dat de school belt. Spreek ik elk jaar zo af met de mentor, die weet dat wij niet in Magister/Osiris.quote:Op maandag 27 januari 2025 15:14 schreef Mr.Crow het volgende:
[..]
Absent zijn zou ik wel erg vreemd vinden hoor. Het zijn en blijven minderjarige kinderen, als ze niet op school zijn zonder dat de ouders dat weten lijkt mij dat wel een dingetje.
Ze kunnen je toch ook gewoon 'savonds tijdens het eten vertellen hoe het op school ging en of er nog cijfers zijn gehaald ?quote:Op maandag 27 januari 2025 15:02 schreef Leandra het volgende:
[..]
Tuurlijk kan dat, maar tig jaar ervaring als moeder leert dat goede cijfers makkelijker gedeeld worden dan (erg) slechte cijfers.quote:Op dinsdag 28 januari 2025 13:31 schreef Pikkebaas het volgende:
[..]
Ze kunnen je toch ook gewoon 'savonds tijdens het eten vertellen hoe het op school ging en of er nog cijfers zijn gehaald ?
Terecht. Ouders hoeven niet van iedere onvoldoende op de hoogte te zijn. Het verneukt de sfeer ook altijd gigantisch, zo'n 4,7 voor aardrijkskunde.quote:Op dinsdag 28 januari 2025 13:42 schreef Leandra het volgende:
[..]
Tuurlijk kan dat, maar tig jaar ervaring als moeder leert dat goede cijfers makkelijker gedeeld worden dan (erg) slechte cijfers.
Fantastisch was dat ja. Je moest het vrij bont maken qua cijfers of gedrag voordat ze je ouders er actief bij gingen betrekken. Is ook een goede fase voor een kind, een eigen leven krijgen los van de ouders, eigen verantwoordelijkheid en zelfstandigheid ontwikkelen. Dat de cijfers op een prikbord werden opgehangen in de hal en je zenuwachtig stond te spieken of je dit keer wél een voldoende had. Of een keer niet komen opdagen bij het eerste uur gym en de volgende dag jezelf moeten verantwoorden bij de conrector, waar het gewoon bij bleef als het geen gewoonte werd. Vier keer per jaar een rapport en zo nu en dan oudergesprekken. Goede oude tijd.quote:Op maandag 27 januari 2025 14:46 schreef Eightyone het volgende:
[..]
In mijn tienerjaren (90's) wisten m'n ouders amper iets van m'n leven op school, en dat hield ik ook graag zo.
En verder was er amper toezicht en controle. Geen smartphones, geen poortjes, slechts een brak bewakingscameraatje, en gewoon buiten kunnen roken (al deed ik dat niet) of in een tussenuur naar de winkels.
Dezelfde generatie?quote:Op dinsdag 28 januari 2025 22:01 schreef Fleischmeister het volgende:
[..]
Fantastisch was dat ja. Je moest het vrij bont maken qua cijfers of gedrag voordat ze je ouders er actief bij gingen betrekken. Is ook een goede fase voor een kind, een eigen leven krijgen los van de ouders, eigen verantwoordelijkheid en zelfstandigheid ontwikkelen. Dat de cijfers op een prikbord werden opgehangen in de hal en je zenuwachtig stond te spieken of je dit keer wél een voldoende had. Of een keer niet komen opdagen bij het eerste uur gym en de volgende dag jezelf moeten verantwoorden bij de conrector, waar het gewoon bij bleef als het geen gewoonte werd. Vier keer per jaar een rapport en zo nu en dan oudergesprekken. Goede oude tijd.
Nu weten de ouders de resultaten soms zelfs eerder dan het kind zelf omdat het vanzelf in een app verschijnt, dat slaat nergens op. De neiging om dingen te verbergen voor hun ouders wordt zo alleen maar groter.
Ja, want weet je: onderwijs is conformeren. Zeker als je als maatschappij niet meer wilt investeren in onderwijs, 30 kinderen in een klas pleurt en de werkdruk laat oplopen door steeds toenemende complexiteit.quote:Op maandag 27 januari 2025 17:48 schreef The-BFG het volgende:
[..]
Alsof kinderen robotjes zijn waarbij de ontwikkeling bij elk kind hetzelfde loopt.
Voor de goede orde, ik neem de leerkrachten niets kwalijk, die zijn uiteindelijk ook slachtoffer.quote:Op zaterdag 1 februari 2025 16:25 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ja, want weet je: onderwijs is conformeren. Zeker als je als maatschappij niet meer wilt investeren in onderwijs, 30 kinderen in een klas pleurt en de werkdruk laat oplopen door steeds toenemende complexiteit.
Welk soort "waanzin"?quote:Op zaterdag 1 februari 2025 18:23 schreef ludovico het volgende:
Iedere additionele euro geïnvesteerd in onderwijs gaat naar dit soort waanzin.
Onderwijs innovatie op basis van willekeurig onderzoek X.quote:Op zaterdag 1 februari 2025 19:03 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Welk soort "waanzin"?
Het uitzetten van een knop in Magister?
Niet betrekken op deze manier. Dat is wel een heel groot verschil, want natuurlijk worden ouders wel betrokken.quote:Op zaterdag 1 februari 2025 20:28 schreef ludovico het volgende:
[..]
Onderwijs innovatie op basis van willekeurig onderzoek X.
Er wordt met hagel geschoten in een soort simulaties van de realiteit en als er iets geraakt wordt aangewend als innovatief. Maar defacto weet ieder nuchter persoon dat het schadelijk is.
Ouders niet betrekken bij leerprestaties van het kind? Hou toch op.
Ach links of rechtsom hoop gelul om ouders buiten te sluiten.quote:Op zaterdag 1 februari 2025 20:36 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Niet betrekken op deze manier. Dat is wel een heel groot verschil, want natuurlijk worden ouders wel betrokken.
Helemaal niet. Een wijziging in het systeem zodat ouders niet hun kroost boos kunnen appen over die 5 voor wiskunde voor het kind zelf de toets of docent heeft gezien.quote:Op zaterdag 1 februari 2025 20:41 schreef ludovico het volgende:
[..]
Ach links of rechtsom hoop gelul om ouders buiten te sluiten.
Dit slaat nergens opquote:Op zaterdag 1 februari 2025 20:28 schreef ludovico het volgende:
[..]
Er wordt met hagel geschoten in een soort simulaties van de realiteit en als er iets geraakt wordt aangewend als innovatief. Maar defacto weet ieder nuchter persoon dat het schadelijk is.
Volgens mij heb jij echt geen flauw idee waar het over gaat hè?quote:Op zaterdag 1 februari 2025 20:28 schreef ludovico het volgende:
[..]
En dat deed ik zelf ook vroeger.quote:Op dinsdag 28 januari 2025 13:42 schreef Leandra het volgende:
[..]
Tuurlijk kan dat, maar tig jaar ervaring als moeder leert dat goede cijfers makkelijker gedeeld worden dan (erg) slechte cijfers.
Mensen met een mening over het onderwijs zonder 1 minuut voor een klas te hebben gestaan, what's new?quote:Op zondag 2 februari 2025 08:13 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Volgens mij heb jij echt geen flauw idee waar het over gaat hè?
Idd.quote:Op maandag 27 januari 2025 15:14 schreef Mr.Crow het volgende:
[..]
En misschien nog wel belangrijker:quote:Op zondag 2 februari 2025 08:31 schreef XDo het volgende:
Kinderen zullen tijdens hun schoolperiode toch langzaam maar zeker voorbereid moeten worden op het feit dat het volwassen leven ná school niet geheel vrijblijvend meer is.
Ik vind het leven als werknemer een stuk relaxter dan als scholier om eerlijk te zijn.quote:Op zondag 2 februari 2025 08:31 schreef XDo het volgende:
Kinderen zullen tijdens hun schoolperiode toch langzaam maar zeker voorbereid moeten worden op het feit dat het volwassen leven ná school niet geheel vrijblijvend meer is.
Wat helemaal niet? Lees de OP. Ouders kunnen de cijfers niet meer inzien met de wijziging. Kunnen we bij de feiten blijven?quote:Op zaterdag 1 februari 2025 20:42 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Helemaal niet. Een wijziging in het systeem zodat ouders niet hun kroost boos kunnen appen over die 5 voor wiskunde voor het kind zelf de toets of docent heeft gezien.
Je trekt het in den extreme. Het hele artikel gaat erover dat kinderen druk ervaren van ouders die de cijfers kunnen zien.quote:Op zondag 2 februari 2025 08:00 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Dit slaat nergens op
Werden ouders voor de invoer van elo's ook niet "betrokken bij leerprestaties van het kind"?
Echt, wat gaat er in dat hoofd van jou om?
Lees anders de OP eens.quote:Op zondag 2 februari 2025 08:13 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Volgens mij heb jij echt geen flauw idee waar het over gaat hè?
Jij staat voor de klas en denkt zo slapzinnig over prestatiedruk voor kinderen? Beangstigend.quote:Op zondag 2 februari 2025 08:57 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Mensen met een mening over het onderwijs zonder 1 minuut voor een klas te hebben gestaan, what's new?
En dan op verjaardagen na 3 bier kreunen hoe vroeger alles beter was.
Leuke roze wolk realiteitquote:Op zondag 2 februari 2025 09:24 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
En misschien nog wel belangrijker:
Sommige ouders moeten leren dat ze geen (bijna) volledige controle over hun kinderen zullen hebben en houden. Dat die controle vanaf de puberteit, dus ongeveer vanaf dat de kinderen naar de middelbare school gaan, toch echt gestaag af zal nemen.
Maar bovenal moeten die kinderen ook steeds meer en vaker de kans krijgen om eigen beslissingen te nemen en verantwoordelijkheid te dragen. Ze kunnen beslissen om die 5 voor die ene toets die afgenomen werd nét na dat leuke feest van die vriendin even te verzwijgen. Om dat met extra hard leren voor de volgende toets recht te trekken en dan trots te kunnen vertellen dat ze wel eerst een 5 hadden, maar dat die 7,8 die nu gehaald is alles goed maakt.
Ik denk nergens "slapzinnig" over. Dus vrees nietquote:Op zondag 2 februari 2025 10:54 schreef ludovico het volgende:
[..]
Jij staat voor de klas en denkt zo slapzinnig over prestatiedruk voor kinderen? Beangstigend.
Dat woord is bewust gekozen.quote:Op zondag 2 februari 2025 12:34 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ik denk nergens "slapzinnig" over. Dus vrees niet
Ik vind het vooral heel Babi Pangang.quote:Op zondag 2 februari 2025 13:21 schreef ludovico het volgende:
[..]
Dat woord is bewust gekozen.
Allemaal heel woke dit geneuzel.
Beetje discriminerend dit. Niet woke at all.quote:Op zondag 2 februari 2025 14:56 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ik vind het vooral heel Babi Pangang.
Ik heb dan ook niet zoveel met "woke".quote:Op zondag 2 februari 2025 15:03 schreef ludovico het volgende:
[..]
Beetje discriminerend dit. Niet woke at all.
Nee, gewoon werkelijkheid.quote:
Denk het ja. De naïviteit bij dit artikel.quote:Op zondag 2 februari 2025 16:16 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ik heb dan ook niet zoveel met "woke".
Maar goed, ik zal de connectie wel missen.
Wat een waanzin comment.quote:Op zondag 2 februari 2025 16:23 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Nee, gewoon werkelijkheid.
En bij het leren van wat dan ook hoort ook het zo nu en dan maken van fouten. Daar moet ruimte voor zijn en er moet in gesprek gegaan kunnen worden zonder direct degene die de fout gemaakt heeft te veroordelen.
Fouten maken, ook met betrekking tot het leren van verantwoordelijkheid nemen, daar moet ruimte voor zijn. Het zijn maar schoolcijfers. De wereld vergaat niet met een onvoldoende, en zelfs niet wanneer de leerling een keer blijft zitten of een overstap naar een ander niveau moet maken. En nee, ook het leven en toekomstperspectief van de betreffende leerling wordt met zo'n stap niet verpest
Helaas is het een feit dat er een groep ouders is die een hoge druk op de schouders van hun kinderen legt als het aankomt op de schoolprestaties. En als de lat heel hoog wordt gelegd, is er geen ruimte voor fouten. Aan de ene kant legt dat dus hoge druk op. Aan de andere kant is er dan geen ruimte om zonder veroordeling te bespreken wat er anders kon wanneer er eens een onvoldoende gehaald is. Misschien is het niveau van de leerling wel gewoon een 4 of 5 voor het betreffende vak, omdat het niveau niet past. Ook daar moet ruimte voor zijn. Helaas laten lang niet alle ouders die ruimte toe. En dat zijn in praktijk vooral de ouders die volledige controle over de voortgang op school willen.
Ik heb in best extreme high pressure omgevingen gewerkt en dat is niet de boodschap die ik aan mijn kinderen wil geven. Dat wij er als volwassenen zo'n potje van maken om alles maar in de extreme te willen trekken, dat betekent niet dat dat is zoals het moet zijn.quote:Op zondag 2 februari 2025 16:41 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Dus het moet allemaal zonder druk gaan.
Dat levert niks op, vooral gezien de werkelijke wereld als ze school af weten te maken, bestaat uit een (arbeids)wereld waarin presteren versus anderen voorop staat.
Rubberen tegel maatschappij symptomen volop dus.
Het is dezelfde onzin als de corrigerende tik verbieden, want trauma.
Het is juist de trauma waardoor je grenzen leert kennen, woorden zijn lucht immers.
Maar goed.
Je HOEFT niet te kijken.quote:Op zondag 2 februari 2025 17:22 schreef Marsenal het volgende:
[..]
Ik heb in best extreme high pressure omgevingen gewerkt en dat is niet de boodschap die ik aan mijn kinderen wil geven. Dat wij er als volwassenen zo'n potje van maken om alles maar in de extreme te willen trekken, dat betekent niet dat dat is zoals het moet zijn.
Een paar keer per jaar naar school om de voortgang van kinderen te analyseren lijkt me meer dan genoeg. En als het echt slecht gaat hoor je dat sowieso ruim op tijd. Ik denk dat we het best redden zonder magister.
Dit dus, ik zie het al bij de zwemlessen bij mijn kind. Sommige ouders zeggen letterlijk tegen hun kleuter dat ze wel erg lang al in hetzelfde groepje zitten ipv dat ze weer een groepje opschuiven. Hoe krijg je het uit je strot tegen een kind van vijfquote:Op zondag 2 februari 2025 16:23 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Nee, gewoon werkelijkheid.
En bij het leren van wat dan ook hoort ook het zo nu en dan maken van fouten. Daar moet ruimte voor zijn en er moet in gesprek gegaan kunnen worden zonder direct degene die de fout gemaakt heeft te veroordelen.
Fouten maken, ook met betrekking tot het leren van verantwoordelijkheid nemen, daar moet ruimte voor zijn. Het zijn maar schoolcijfers. De wereld vergaat niet met een onvoldoende, en zelfs niet wanneer de leerling een keer blijft zitten of een overstap naar een ander niveau moet maken. En nee, ook het leven en toekomstperspectief van de betreffende leerling wordt met zo'n stap niet verpest
Helaas is het een feit dat er een groep ouders is die een hoge druk op de schouders van hun kinderen legt als het aankomt op de schoolprestaties. En als de lat heel hoog wordt gelegd, is er geen ruimte voor fouten. Aan de ene kant legt dat dus hoge druk op. Aan de andere kant is er dan geen ruimte om zonder veroordeling te bespreken wat er anders kon wanneer er eens een onvoldoende gehaald is. Misschien is het niveau van de leerling wel gewoon een 4 of 5 voor het betreffende vak, omdat het niveau niet past. Ook daar moet ruimte voor zijn. Helaas laten lang niet alle ouders die ruimte toe. En dat zijn in praktijk vooral de ouders die volledige controle over de voortgang op school willen.
Heb je het artikel gelezen? Het gaat niet om ouders die kijken, het gaat om kinderen die weten dat alles in te zien is.quote:
Het probleem is dat wij in Nederland neerkijken op werk dat met de handen gedaan moet worden. En niet alleen kijken, we neigen er ook sterk naar om zo te betalen, gelukkig zien we daar de laatste jaren een trend dat het eindelijk eens beter gaat betalen. Ik ben zelf ook voorstander dat jongeren niet alleen op niveau kunnen kiezen, maar ook op specialisme, kortom havo/atheneum maar met een sterk technische/praktijk richting zou net zo normaal moeten zijn.quote:Op zondag 2 februari 2025 16:30 schreef Janneke141 het volgende:
Nee, nee, ieder kind moet minstens naar de havo. In elk geval alle kinderen die ik ken, voor de kinderen van over het spoor maakt het natuurlijk niet uit. En als het kind van de buren een vmbo-advies krijgt dan had ie maar harder moeten werken. Als mijn eigen kind een vmbo-advies krijgt, dan had de leerkracht harder moeten werken.
Gelukkig denken er heel veel ouders niet zo, maar de groep die het wel doet weet niet half in welke ellende ze zowel hun eigen kinderen als die van anderen storten. Vooral als ze dergelijke denkbeelden ook nog publiek gaan uitventen.
Studie op de universiteit heeft 90% geen interesse in het volgen van een PhD.quote:Op maandag 3 februari 2025 06:21 schreef raptorix het volgende:
[..]
Het probleem is dat wij in Nederland neerkijken op werk dat met de handen gedaan moet worden. En niet alleen kijken, we neigen er ook sterk naar om zo te betalen, gelukkig zien we daar de laatste jaren een trend dat het eindelijk eens beter gaat betalen. Ik ben zelf ook voorstander dat jongeren niet alleen op niveau kunnen kiezen, maar ook op specialisme, kortom havo/atheneum maar met een sterk technische/praktijk richting zou net zo normaal moeten zijn.
Volgens mij is de scriptie van de afstudeeropdracht vrij uitgebreid? Ik heb zelf niets gestudeerd maar wel wat HBO studenten begeleid, nu was dat doorgaans geen wetenschappelijke materie, maar toch wel vrij uitgebreid.quote:Op maandag 3 februari 2025 08:11 schreef ludovico het volgende:
[..]
Studie op de universiteit heeft 90% geen interesse in het volgen van een PhD.
Scriptie zou best weg mogen. Zeker op het HBO. Haal maar een stage terug, zou beter zijn.
Bij de invoering van systemen als Magister werd het zuiver als een vooruitgang gezien dat iedere ouder altijd op ieder moment alle informatie over zijn of haar kind kon opzoeken. Op dat moment, tegen het licht van een brede maatschappelijke ontwikkeling en onbekendheid met de mogelijke gevolgen, ook een logische beslissing. Inmiddels zijn we wat wijzer, en wordt er gekeken naar alternatieven. Binnen de Magister-era is dit nieuw, dus dan kun je dat best een proef noemen.quote:Op maandag 3 februari 2025 08:27 schreef Stepperoller het volgende:
Hoezo is dit een 'proef'? Toen ik 14 jaar geleden mijn laatste jaar op de middelbare school afmaakte konden mijn ouders mijn cijfers ook nergens digitaal zien.
Waarom moet er een 'proef' worden gedaan om in te zien dat hoe we het vrij kort geleden ook gewoon nog deden, nog steeds werkt?
Uitgebreid betekent niet doelmatig voor je opleiding tot vakprofessional?quote:Op maandag 3 februari 2025 08:14 schreef raptorix het volgende:
[..]
Volgens mij is de scriptie van de afstudeeropdracht vrij uitgebreid? Ik heb zelf niets gestudeerd maar wel wat HBO studenten begeleid, nu was dat doorgaans geen wetenschappelijke materie, maar toch wel vrij uitgebreid.
Zucht...quote:Op maandag 3 februari 2025 09:14 schreef ludovico het volgende:
[..]
Uitgebreid betekent niet doelmatig voor je opleiding tot vakprofessional?
Watquote:
Zuiver?quote:Op maandag 3 februari 2025 08:38 schreef Janneke141 het volgende:
Bij de invoering van systemen als Magister werd het zuiver als een vooruitgang gezien
De school had toen ook verhalen dat je het terrein niet af kon/mocht.quote:Op maandag 27 januari 2025 14:46 schreef Eightyone het volgende:
[..]
Door wie dan?quote:Op maandag 3 februari 2025 09:20 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Het is meer dat kinderen een verantwoordelijkheid en ruimte om fouten te maken wordt afgenomen. Daardoor worden ze juist meer sneeuwvlokjes.
Er werd vooral nauwelijks over nagedacht, omdat 'meer informatie' vrij algemeen als beter werd gezien.quote:
Jawel, zonder magister hebben kinderen de ruimte om te leren wat er gebeurt als ze niet genoeg tijd nemen voor school of dingen altijd op het laatste moment doen. Dan krijgen ze een slecht cijfer op hun rapport. Nu hebben ze enigzins de ruimte om dat ook weer op eigen kracht te herstellen voor dat slechte cijfer komt. Daar leren ze van.quote:Op maandag 3 februari 2025 09:21 schreef ludovico het volgende:
[..]
Door wie dan?
Dat moeten ouders bijleren, en evt een gedeelde taak voor leerkrachten maar dat gaat niet met 30 kinderen in een klas.
Dat magister neemt niemand die ruimte af.
Ik heb daar wel begrip voor, ik vind het mensbeeld nogal bevreemdend dat anderen voor anderen bepalen dat zij informatie niet zouden mogen krijgen omdat zij er niet mee om zouden kunnen gaan.quote:Op maandag 3 februari 2025 09:25 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Er werd vooral nauwelijks over nagedacht, omdat 'meer informatie' vrij algemeen als beter werd gezien.
Met evenzeer.quote:Op maandag 3 februari 2025 09:26 schreef Hexagon het volgende:
Jawel, zonder magister hebben kinderen de ruimte om te leren wat er gebeurt als ze niet genoeg tijd nemen voor school of dingen altijd op het laatste moment doen.
Daar heeft dat Magister geen reet mee te maken.quote:Op maandag 3 februari 2025 09:26 schreef Hexagon het volgende:
Dan krijgen ze een slecht cijfer op hun rapport. Nu hebben ze enigzins de ruimte om dat ook weer op eigen kracht te herstellen voor dat slechte cijfer komt. Daar leren ze van.
Oh dus het gaat om micro-managen en sturen?quote:Op maandag 3 februari 2025 09:26 schreef Hexagon het volgende:
Als de ouders de eerste de beste voldoende meteen gaan micromanagen en sturen, dan leert dat kind dus niet zelf om de boel op orde te krijgen.
Nee, maar die afweging kan de ouder vast wel beter maken dan jij, denk je niet?quote:Op maandag 3 februari 2025 09:26 schreef Hexagon het volgende:
De rapporten zijn er dan nog steeds. En als het kind het niet lukt zichzelf te corrigeren, dan kan de ouder ingrijpen. Maar dat moet niet te snel.
Voor 2010 had nog geen enkele ouder 24/7 toegang en konden kinderen gewoon lezen. Sowieso het idee dat betrokkenheid van ouders beter is met meer notificaties op hun telefoonquote:Op zaterdag 1 februari 2025 20:41 schreef ludovico het volgende:
[..]
Ach links of rechtsom hoop gelul om ouders buiten te sluiten.
Die naïviteit zal de leerprestaties niet ten goede komen van de kinderen. En ze kunnen al nauwelijks lezen.
Dan had ik echt helemaal niks aan Frans gedaan en was mijn niveau precies hetzelfde geëindigd.quote:Op maandag 3 februari 2025 08:23 schreef raptorix het volgende:
Middelbare scholen zouden helemaal geen cijfers moeten geven, maak school leuk, een plek die je dingen bijbrengt, waar je leert leren, waar je je vooral sociaal ontwikkelt.
Notificaties van Magister?quote:Op maandag 3 februari 2025 09:38 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Voor 2010 had nog geen enkele ouder 24/7 toegang en konden kinderen gewoon lezen. Sowieso het idee dat betrokkenheid van ouders beter is met meer notificaties op hun telefoon
Ik heb geen kinderen, maar hoe weten sommige ouders anders dat hun zoonlief een 5 heeft gehaald voordat ze het zelf weten? Een email of app notificatie is waar ik dan aan denk.quote:
Zo te zien wel, idd: Zie bijvoorbeeld:quote:Op maandag 3 februari 2025 09:54 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Ik heb geen kinderen, maar hoe weten sommige ouders anders dat hun zoonlief een 5 heeft gehaald voordat ze het zelf weten? Een email of app notificatie is waar ik dan aan denk.
Klinkt wel echt als een draak eigenlijk, dat toontje ook:quote:Nadat u ingelogd in Magister verschijnt het vandaagscherm.
Op het vandaagscherm wordt actuele informatie getoond. Het onderdeel “Vandaag” toont het rooster
voor vandaag.
• Lessen met wijzigingen (blauw) of uitval (rood) zullen hier met kleur weergegeven worden.
• Mededelingen van school zullen bovenaan geplaatst worden.
• In het onderdeel “Notificaties” staan belangrijke notificaties die betrekking hebben op
ELO opdrachten en activiteiten.
• Het laatst behaalde cijfer zal op het vandaagscherm getoond worden in het scherm “Laatste cijfers”.
De ouder als manager.quote:Deze handleiding gaat over het algemeen gebruik van Magister en waarmee u als ouder de
belangrijkste onderwerpen van uw zoon/dochter kunt monitoren.
Nou blijkbaar kunnen ze dat niet aangezien het gedrag van veel ouders blijkbaar niet goed uitpakt. Dus dan moeten de middelen om dat te kunnen doen maar worden ontnomen.quote:Op maandag 3 februari 2025 09:28 schreef ludovico het volgende:
[..]
Met evenzeer.
[..]
Daar heeft dat Magister geen reet mee te maken.
[..]
Oh dus het gaat om micro-managen en sturen?
En wie is beter in het kind opvoeden dan, jij of de ouder?
[..]
Nee, maar die afweging kan de ouder vast wel beter maken dan jij, denk je niet?
Ik vind het echt dystopisch. 12 jarigen behandelen alsof ze op een callcenter werken met een leidinggevende die iedere dag komt zeiken of je de KPI's hebt gehaald.quote:Op maandag 3 februari 2025 10:01 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Zo te zien wel, idd: Zie bijvoorbeeld:
https://walburgcollege.nl(...)leiding-Magister.pdf
[..]
Klinkt wel echt als een draak eigenlijk, dat toontje ook:
[..]
De ouder als manager.
Je hebt van die moedersquote:Op maandag 3 februari 2025 10:45 schreef Hexagon het volgende:
Overigens is het niet iets geheel nieuws. Mijn moeder wat qua schoolprestaties ook een enorme micromanager. Wilde ook werkelijk ieder proefwerk vooraf overhoren, zat vaak te zeuren dat ik moest studeren en als ik ergens een onvoldoende voor had was het ook ruzie in de tent.
Maar uiteindelijk bedacht ik allerlei truuks om er zo min mogelijk last van te hebben en zoveel mogelijk mist te creeeren. Dat zou met dat Magister een stuk moeilijker zijn.
Bij spijbelen was je bij ons ook direct de lul. Bleef je zonder reden bij een lesuur weg, dan wisten ze je altijd te vinden. Ik begreep ook niet hoe dat op andere scholen zo makkelijk kon.quote:Op maandag 3 februari 2025 10:53 schreef Cherni het volgende:
[..]
Je hebt van die moeders. Ik creërde die mist ook rondom cijfers. Alles fantastisch. Alleen spijbelen deed ik niet want dan viel je wel gelijk door de mand. Dan ging er gelijk een telefoontje naar huis. Dus dat liet ik wel achterwege. Maar je praat dan wel over de tijd van een brugklas. Vanaf middelbaar onderwijs was je zelf verantwoordelijk.
Eensquote:Op maandag 27 januari 2025 14:50 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Is de middelbare school niet juist het perfecte moment voor ouders om kinderen wat los te laten en voor kinderen om volwassen te worden?
En bij te laat komen; papier prikken na schooltijd.quote:Op maandag 3 februari 2025 10:55 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Bij spijbelen was je bij ons ook direct de lul. Bleef je zonder reden bij een lesuur weg, dan wisten ze je altijd te vinden. Ik begreep ook niet hoe dat op andere scholen zo makkelijk kon.
Heerlijke tijd de middelbare school (2000-2006). Precies de ervaring die jij hadquote:Op maandag 27 januari 2025 14:46 schreef Eightyone het volgende:
[..]
Maar dat zal nu toch ook nog wel zo zijn. Je verwacht toch dat vanaf een mbo leerlingen zelf de verantwoordelijkheid gaan dragen.quote:Op maandag 3 februari 2025 11:04 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Heerlijke tijd de middelbare school (2000-2006). Precies de ervaring die jij had
Ja, maar bij ons moest je je alleen aan- en afmelden. Je kreeg wel zo'n prikker, maar niemand controleerde of je daadwerkelijk iets deed.quote:Op maandag 3 februari 2025 11:01 schreef mootie het volgende:
[..]
En bij te laat komen; papier prikken na schooltijd.
Het is dan ook geen echte game-changer, maar het hele idee dat ouders zich er niet mee mogen bemoeien en kind niet verantwoordelijk te kunnen houden of mee zouden moeten kunnen kijken... Want prestatiedruk op kind.. Hou toch op. Woke zwakte.quote:Op maandag 3 februari 2025 09:38 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Voor 2010 had nog geen enkele ouder 24/7 toegang en konden kinderen gewoon lezen. Sowieso het idee dat betrokkenheid van ouders beter is met meer notificaties op hun telefoon
Mijn hemel.quote:Op maandag 3 februari 2025 10:10 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Nou blijkbaar kunnen ze dat niet aangezien het gedrag van veel ouders blijkbaar niet goed uitpakt. Dus dan moeten de middelen om dat te kunnen doen maar worden ontnomen.
Ja blijkbaar is het niet zo goed voor de ontwikkeling van kinderen als ouders gaan micromanagen, in plaats van op grotere lijnen sturen zoals eerder de norm was. Dus doen ze daar wat aan.quote:Op maandag 3 februari 2025 11:14 schreef ludovico het volgende:
[..]
Mijn hemel.
Ik vind dit collectivisme echt dood eng.
Collectivisme is privacy voor kinderen en de vrijheid om op eigen voorwaarden slecht nieuws te brengen? Ik maar denken dat collectivisme braaf luisteren naar een autoriteit die alles weet en absolute macht heeft is.quote:Op maandag 3 februari 2025 11:14 schreef ludovico het volgende:
[..]
Mijn hemel.
Ik vind dit collectivisme echt dood eng.
Wat een waan leef jij in dat je denkt beter te weten wat goed is voor iemands kind dan de ouders zelf.
Als je van alles verzint over de wereld lijkt het allemaal heel eng inderdaad.quote:Op maandag 3 februari 2025 11:13 schreef ludovico het volgende:
[..]
Het is dan ook geen echte game-changer, maar het hele idee dat ouders zich er niet mee mogen bemoeien en kind niet verantwoordelijk te kunnen houden of mee zouden moeten kunnen kijken... Want prestatiedruk op kind.. Hou toch op. Woke zwakte.
Waarom moet jij bepalen hoe ouders hun kind opvoeden?quote:Op maandag 3 februari 2025 11:22 schreef Glazenmaker het volgende:
Collectivisme is privacy voor kinderen en de vrijheid om op eigen voorwaarden slecht nieuws te brengen?
Ja jij bepaald dus hier op detailniveau wat men wel of niet zou moeten mogen.quote:Op maandag 3 februari 2025 11:22 schreef Glazenmaker het volgende:
Ik maar denken dat collectivisme braaf luisteren naar een autoriteit die alles weet en absolute macht heeft is.
Beetje je eigen opvoed normen opdringen aan andere ouders.. Ach kom. Zij zijn de ouder, niet jij.quote:Op maandag 3 februari 2025 11:22 schreef Glazenmaker het volgende:
Als je van alles verzint over de wereld lijkt het allemaal heel eng inderdaad.
Mijn middelbare school-jaren waren 1993-1998.quote:Op maandag 3 februari 2025 11:04 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Heerlijke tijd de middelbare school (2000-2006). Precies de ervaring die jij had
Waarom ben jij zo tegen kinderrechten?quote:Op maandag 3 februari 2025 11:25 schreef ludovico het volgende:
[..]
Waarom moet jij bepalen hoe ouders hun kind opvoeden?
Waarom denk jij dat je beter weet hoeveel privacy een kind nodig heeft en hoeveel begeleiding etc dan de ouders zelf?
[..]
Ja jij bepaald dus hier op detailniveau wat men wel of niet zou moeten mogen.
[..]
Beetje je eigen opvoed normen opdringen aan andere ouders.. Ach kom. Zij zijn de ouder, niet jij.
Notificaties op de telefoon? De tijden veranderen maar dat gaat wel erg ver. Dat voelt aan als 24 uur per dag controle. Ik ben geen deskundige maar ik ben O zo blij dat dit in mijn schooltijd(lager onderwijs) niet bestond.quote:Op maandag 3 februari 2025 09:38 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
De tijd waarin je als kind geen product was met performance indicators, maar het doel was om je wat bij te brengen. Dat is nu compleet zijn doel voorbij geschoten. De rapportering en monitoring is een doel op zich zonder duidelijke grondslag.quote:Op maandag 3 februari 2025 11:31 schreef Eightyone het volgende:
[..]
Mijn middelbare school-jaren waren 1993-1998.
Ik gok dat jouw jaren zo ongeveer de laatste geweest zijn waarin het nog zo was.
quote:Op maandag 3 februari 2025 11:33 schreef Glazenmaker het volgende:
Waarom ben jij zo tegen kinderrechten?
Andere tijden, andere beweegredenen,quote:Op maandag 3 februari 2025 11:33 schreef Glazenmaker het volgende:
Je bent knettergek man. Mijn ouders kregen geen notificatie als er een cijfer binnen was, dus bemoeiden ze zich nooit met school en had ik geen verantwoordelijkheid?
Wat voor stupide waanzin is er volgens jou nog meer dan?quote:Op maandag 3 februari 2025 12:45 schreef ludovico het volgende:
[..]
Andere tijden, andere beweegredenen,
Als je grote motivator is dat het zielig is voor de kindertjes is dat een rode vlag voor stupide waanzin.
Ik heb een kind in de 2de van de middelbare en ik heb nog nooit een notificatie van Magister gehad.quote:Op maandag 3 februari 2025 09:54 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Ik heb geen kinderen, maar hoe weten sommige ouders anders dat hun zoonlief een 5 heeft gehaald voordat ze het zelf weten? Een email of app notificatie is waar ik dan aan denk.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |