abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 27 januari 2025 @ 14:22:16 #1
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_216449684
https://nos.nl/artikel/25(...)-laten-inzien-in-app

quote:
Proef geslaagd om ouders cijfers niet meer te laten inzien in app
Een proef waarmee ouders niet meer via de app Magister de cijfers van hun kind kunnen inzien, blijkt een succes. Het Jordan Montessori Lyceum in Zeist experimenteerde daar twee maanden mee en heeft besloten om de cijfers niet meer in de app te laten zien.

De app wordt gebruikt door leerlingen om onder meer te kijken welke vakken ze hebben en wat hun cijfers zijn. Ook kunnen leerlingen in de app worden ziekgemeld en staat erin of ze te laat waren gekomen.

Volgens Stijn Uittenbogaard, initiatiefnemer van het experiment, ervaarden leerlingen prestatiedruk doordat hun ouders mee kunnen kijken in Magister. Dat kwam eerder naar voren uit een vragenlijst die hij naar zo'n 500 leerlingen stuurde.

De reacties van ouders en leerlingen op de proef waren grotendeels positief, zegt de docent economie en bedrijfseconomie. "Leerlingen vinden het heel fijn dat ze op een zelfgekozen moment over hun cijfers kunnen praten", vertelt Uittenbogaard. Volgens de docent hebben de leerlingen zo meer de regie in eigen handen.

Ontevreden ouders
Ook veel ouders zijn blij en vertellen volgens de docent dat ze "trots ervaren bij mijn kind dat een goed cijfer haalde en dat met trots aan mij kon vertellen".

Toch is er ook een kleine groep ouders die niet zo enthousiast was over het experiment. "Er zijn ouders die de regie graag in eigen hand willen houden en dus niet meer op een door hun gekozen moment naar cijfers kunnen kijken." Ook zijn er enkele ouders die bij de school eisen om weer in Magister de cijfers van hun kind te kunnen zien.

Ondanks de ontevredenheid bij sommige ouders is er ook een groot deel dat aangaf geen mening over het experiment te hebben omdat ze de app niet gebruiken. Ook zei een ander deel van de ouders dat ze de cijfers niet hoeven in te zien.

Uittenbogaard raadt andere scholen aan om te onderzoeken of zij ook de cijfers uit Magister kunnen halen.
Vraag me echt af wie die helicopterouders zijn die hierover gaan klagen :') en zelfs eisen dat ze de cijfers mogen inzien... knettergek.

"Sommige ouders houden de regie graag in eigen hand". Als je gaat eisen de cijfers van je kind in te kunnen zien, dan heb je de regie juist verloren :')

Wat voor slechte ouder moet je wel niet zijn als je je kind zo hebt opgevoed om bang te zijn deze cijfers te delen????
Revolutions are the locomotives of history.
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
pi_216449707
6/10 voor dit topic
  maandag 27 januari 2025 @ 14:28:46 #3
311938 Kopiko
We were so happy...
pi_216449748
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2025 14:22 schreef Mikeytt het volgende:
ervaarden leerlingen prestatiedruk
Vreselijk zeg!
  maandag 27 januari 2025 @ 14:29:52 #4
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_216449761
quote:
5s.gif Op maandag 27 januari 2025 14:28 schreef Kopiko het volgende:

[..]
Vreselijk zeg!
Teveel is niet goed.

En verder mag er wmb tot op zekere hoogte een denkbeeldige muur in Magister, tussen wat er voor de leerlingen in staat en wat er door de ouders in te zien is. Laat pubers lekker hun eigen leven hebben.

[ Bericht 18% gewijzigd door Eightyone op 27-01-2025 14:36:12 ]
  maandag 27 januari 2025 @ 14:31:18 #5
3542 Gia
User under construction
pi_216449781
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2025 14:22 schreef Mikeytt het volgende:
https://nos.nl/artikel/25(...)-laten-inzien-in-app
[..]
Vraag me echt af wie die helicopterouders zijn die hierover gaan klagen :') en zelfs eisen dat ze de cijfers mogen inzien... knettergek.

"Sommige ouders houden de regie graag in eigen hand". Als je gaat eisen de cijfers van je kind in te kunnen zien, dan heb je de regie juist verloren :')

Wat voor slechte ouder moet je wel niet zijn als je je kind zo hebt opgevoed om bang te zijn deze cijfers te delen????
Ik heb echt nooit in Magister gekeken toen mijn kinderen op school zaten. Wachtte altijd rustig hun rapport af. En vaak vertelden ze hun cijfers wel.
  maandag 27 januari 2025 @ 14:36:54 #6
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_216449844
Slechts één plaatje door TS toegevoegd aan de OP. Derhalve niet gelezen.
Huilen dan.
pi_216449848
Als die proef gelukt is dan is dat prima. Nu nog wel hopen dat ouders dan tijdens een ouderavond niet verrast worden met spijbelen etc. en dan verhaal halen waarom men niet heeft ingegrepen als onderwijzer zijnde.
  maandag 27 januari 2025 @ 14:38:28 #8
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_216449858
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2025 14:31 schreef Gia het volgende:

[..]
Ik heb echt nooit in Magister gekeken toen mijn kinderen op school zaten. Wachtte altijd rustig hun rapport af. En vaak vertelden ze hun cijfers wel.
En hoe vaak per jaar kregen ze een rapport?
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_216449883
Je zult maar kind zijn in deze moderne tijd, ze werken al gestaag aan je burn-out nog voordat je schaamhaar hebt.
pi_216449912
quote:
7s.gif Op maandag 27 januari 2025 14:36 schreef Isdatzo het volgende:
Slechts één plaatje door TS toegevoegd aan de OP. Derhalve niet gelezen.
Alstu.

A culturally diverse gay couple is micromanaging their son's schoolwork. Frustrated teacher.

maandag 27 januari 2025 @ 14:45:08 #11
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_216449935
Heel mooi. Artikel direct doorgestuurd naar onze rector.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  maandag 27 januari 2025 @ 14:46:21 #12
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_216449952
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2025 14:40 schreef Mr.Crow het volgende:
Je zult maar kind zijn in deze moderne tijd, ze werken al gestaag aan je burn-out nog voordat je schaamhaar hebt.
In mijn tienerjaren (90's) wisten m'n ouders amper iets van m'n leven op school, en dat hield ik ook graag zo.

En verder was er amper toezicht en controle. Geen smartphones, geen poortjes, slechts een brak bewakingscameraatje, en gewoon buiten kunnen roken (al deed ik dat niet) of in een tussenuur naar de winkels.

Het lijkt nu bijna alsof ik over een leven op een andere planeet praat.
  maandag 27 januari 2025 @ 14:50:21 #13
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_216450001
quote:
Toch is er ook een kleine groep ouders die niet zo enthousiast was over het experiment. "Er zijn ouders die de regie graag in eigen hand willen houden en dus niet meer op een door hun gekozen moment naar cijfers kunnen kijken." Ook zijn er enkele ouders die bij de school eisen om weer in Magister de cijfers van hun kind te kunnen zien.
Is de middelbare school niet juist het perfecte moment voor ouders om kinderen wat los te laten en voor kinderen om volwassen te worden? :{
pi_216450017
Micromanagen lijkt me inderdaad overbodig, maar ik zou wel een aantal keer (1-2) per jaar dan een 'rapport' online zetten met de gemiddelde cijfers per vak of een automatische melding als er teveel vakken onvoldoende staan.

Je wilt natuurlijk ook de situatie voorkomen dat ouders aan het eind van het jaar stomverbaasd zijn dat hun kind niet overgaat.
pi_216450021
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2025 14:46 schreef Eightyone het volgende:

[..]
In mijn tienerjaren (90's) wisten m'n ouders amper iets van m'n leven op school, en dat hield ik ook graag zo.

En verder was er amper toezicht en controle. Geen smartphones, geen poortjes, slechts een brak bewakingscameraatje, en gewoon buiten kunnen roken (al deed ik dat niet) of in een tussenuur naar de winkels.

Precies, je ging naar school, of whatever eigenlijk, en was in principe onbereikbaar. Op noodgevallen na.
pi_216450055
Normaal gesproken zegt deze TS dingen als privacy is dodelijk, maar voor kinderen maakt ze een uitzondering. Wat aardig.
pi_216450061
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2025 14:51 schreef Wienerschnitzels het volgende:
Micromanagen lijkt me inderdaad overbodig, maar ik zou wel een aantal keer (1-2) per jaar dan een 'rapport' online zetten met de gemiddelde cijfers per vak of een automatische melding als er teveel vakken onvoldoende staan.
Wij kregen 3 of 4 keer per jaar een rapport, die moest je laten ondertekenen door je ouder(s). En er waren dingen als ouderavonden etc. Nu stuur je de leraar van je kind bij wijze van spreken dezelfde dag nog een berichtje met de vraag waarom Jantje vandaag (weer) een onvoldoende gehaald heeft.
pi_216450067
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2025 14:54 schreef Glazenmaker het volgende:
Normaal gesproken zegt deze TS dingen als privacy is dodelijk, maar voor kinderen maakt ze een uitzondering. Wat aardig.
Maak zelf ook eens een uitzondering en blijf ontopic.
  maandag 27 januari 2025 @ 15:01:37 #19
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_216450128
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2025 14:55 schreef Mr.Crow het volgende:

[..]
Wij kregen 3 of 4 keer per jaar een rapport, die moest je laten ondertekenen door je ouder(s). En er waren dingen als ouderavonden etc.
Dit lijkt me ook prima, dan kun je als ouder nog op tijd ingrijpen als het nodig is (of het proberen in ieder geval :+ ), zonder dat je kind zich continu in de gaten gehouden voelt.
  maandag 27 januari 2025 @ 15:02:21 #20
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_216450136
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2025 14:55 schreef Mr.Crow het volgende:

[..]
Wij kregen 3 of 4 keer per jaar een rapport, die moest je laten ondertekenen door je ouder(s). En er waren dingen als ouderavonden etc. Nu stuur je de leraar van je kind bij wijze van spreken dezelfde dag nog een berichtje met de vraag waarom Jantje vandaag (weer) een onvoldoende gehaald heeft.
Mijn jongste (2de klas middelbare) krijgt alleen aan het eind van het schooljaar een rapport, dus als je inzage in de cijfers wilt hebben (niet alleen de goede cijfers die ze wel zelf melden), dan zul je wel in Magister moeten kijken als je je kind wilt kunnen bijsturen voor het te laat is.
Wullie bin KOEL © Soneal
  Moderator maandag 27 januari 2025 @ 15:03:57 #21
403652 crew  ChevyCaprice
Multidisciplinair simcoureur
pi_216450149
Leuk te zien dat de proef werk(t).
Gerieflijke groeten, ChevyCaprice
Moderator DIG
Russell-supporter (LET'S GO GEORGE!) F1 Watcher
🇺🇦 Fight Fight Fight! 🇺🇦
  maandag 27 januari 2025 @ 15:07:56 #22
34163 Pikkebaas
Corporate Overlord
pi_216450196
Ik heb drie pubers op verschillende middelbare scholen en ik heb nog nooit 1 keer in die systemen gekeken. Als ze een cijfer hebben gehaald mogen ze het zelf vertellen en als ze niet durven te vertellen dat ze onvoldoende hebben gehaald dan heb ik ergens iets fout gedaan. Ik ga ook niet controleren in magister of ze absent zijn en of hun huiswerk is ingeleverd. Moet er niet aan denken dat mijn ouders me zo op de huid hadden gezeten.
Wien Neerlandsch bloed in de aders vloeit,
Van vreemde smetten vrij,
pi_216450238
quote:
1s.gif Op maandag 27 januari 2025 15:01 schreef kwiwi het volgende:

[..]
Dit lijkt me ook prima, dan kun je als ouder nog op tijd ingrijpen als het nodig is (of het proberen in ieder geval :+ ), zonder dat je kind zich continu in de gaten gehouden voelt.
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2025 15:02 schreef Leandra het volgende:

[..]
Mijn jongste (2de klas middelbare) krijgt alleen aan het eind van het schooljaar een rapport, dus als je inzage in de cijfers wilt hebben (niet alleen de goede cijfers die ze wel zelf melden), dan zul je wel in Magister moeten kijken als je je kind wilt kunnen bijsturen voor het te laat is.
Een aantal keer per jaar lijkt mij prima, slechts eenmaal aan het einde van het jaar heb je niets aan als ouders.

Het belangrijkste is denk ik dat je slechte prestaties ook kunt accepteren. Of m.a.w. beseft dat er niet per se iets bij te sturen valt, je kind presteert wellicht al maximaal.
pi_216450251
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2025 15:07 schreef Pikkebaas het volgende:
Ik heb drie pubers op verschillende middelbare scholen en ik heb nog nooit 1 keer in die systemen gekeken. Als ze een cijfer hebben gehaald mogen ze het zelf vertellen en als ze niet durven te vertellen dat ze onvoldoende hebben gehaald dan heb ik ergens iets fout gedaan. Ik ga ook niet controleren in magister of ze absent zijn en of hun huiswerk is ingeleverd. Moet er niet aan denken dat mijn ouders me zo op de huid hadden gezeten.
Absent zijn zou ik wel erg vreemd vinden hoor. Het zijn en blijven minderjarige kinderen, als ze niet op school zijn zonder dat de ouders dat weten lijkt mij dat wel een dingetje.
pi_216450256
In China zou dit uit den boze zijn trouwens.
pi_216450273
Flikker die cijfers gewoon aan de kant en ga kinderen vanaf jonge leeftijd kennis laten maken met softskills, waar letterlijk elke vacature om vraagt. Uit het hoofd leren van hoofdsteden was vroeger bijzonder nuttig en nu kun je de tijd beter investeren in leren samenvatten, presenteren, onderzoeken en sociaal gedrag te bevorderen.
Dit, dus.
  maandag 27 januari 2025 @ 15:16:18 #27
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_216450275
Wij kunnen wel alles zien en dat vind hij juist prettig. We kunnen hem op die manier helpen met zijn planning (dat heeft hij op zijn vorige school nooit hoeven doen en dat moet hij dus nog steeds leren).

Wellicht is een systeem dat het in de brugklas wel kan maar vanaf het 2e jaar niet meer een idee. Al denk ik ook dat de doelgroep van de school invloed hefet op de noodzaak.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_216450321
quote:

[..]
Het is natuurlijk aan de ouders. Als je als ouder kunt zorgen dat kinderen hun cijfers gewoon vertellen al zijn die niet altijd goed dan is die prestatie druk ook minder en help je als ouder mee.

Ik heb nooit te maken gehad voor mijn kinderen met Magister. Maar administratief lijkt mij dat een behoorlijke klus voor een onderwijzer. Als ouders Magister totaal niet zien zitten lijkt mij dat ze er sowieso nooit naar kijken. Je hoopt alleen wanneer ouders dan plots geconfronteerd worden met totaal andere verwachtingen dat zij dit niet afschuiven op een onderwijzer waarom niet eerder aan de bel getrokken.

Mijn ouders werden ook compleet verrast toen ik er een zooitje van maakte op 12-13 jarige leeftijd waarbij ik zelfs rapporten vals ondertekende en dat pas duidelijk werd na een ouderavond. Het grote verschil was dat mijn ouders daar niet het onderwijs de schuld van gaf, maar ik het moest ontgelden. Maar goed andere tijden.
  maandag 27 januari 2025 @ 15:22:30 #29
3542 Gia
User under construction
pi_216450338
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2025 14:38 schreef Leandra het volgende:

[..]
En hoe vaak per jaar kregen ze een rapport?
3 of 4 keer. Herfst, kerst, voorjaar, zomer.
  maandag 27 januari 2025 @ 15:26:50 #30
3542 Gia
User under construction
pi_216450389
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2025 15:14 schreef Mr.Crow het volgende:

[..]
Absent zijn zou ik wel erg vreemd vinden hoor. Het zijn en blijven minderjarige kinderen, als ze niet op school zijn zonder dat de ouders dat weten lijkt mij dat wel een dingetje.
Ik vind het aan de school om te bellen als Jantje er niet is. Er kan wel wat gebeurd zijn, onderweg! Je kunt er niet van uitgaan dat ouders elke dag in Magister kijken of hun kuiken wel op school is.
pi_216450407
quote:

[..]
Dat is een beetje het punt, je kan niet enkel met magister stoppen en het daar bij laten, dan moet je wel een paar momenten in het jaar inbouwen (zoals vroeger) waarin ouders wel inzage hebben in in ieder geval de gemiddeldes.
pi_216450419
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2025 15:26 schreef Gia het volgende:

[..]
Ik vind het aan de school om te bellen als Jantje er niet is. Er kan wel wat gebeurd zijn, onderweg! Je kunt er niet van uitgaan dat ouders elke dag in Magister kijken of hun kuiken wel op school is.
Dat denk ik ook.

Het ging mij om de suggestie dat je als ouder zelfs niet eens op de hoogte zou hoeven te zijn van absentie i.v.m. de privacy van je kind, dat gaat wat ver natuurlijk.
  maandag 27 januari 2025 @ 15:30:28 #33
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_216450435
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2025 15:21 schreef Cherni het volgende:

[..]
Mijn ouders werden ook compleet verrast toen ik er een zooitje van maakte op 12-13 jarige leeftijd waarbij ik zelfs rapporten vals ondertekende en dat pas duidelijk werd na een ouderavond. Het grote verschil was dat mijn ouders daar niet het onderwijs de schuld van gaf, maar ik het moest ontgelden. Maar goed andere tijden.
Herkenbaar :D En uiteindelijk is het vanzelf goedgekomen.
  maandag 27 januari 2025 @ 15:32:31 #34
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_216450460
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2025 15:29 schreef Mr.Crow het volgende:

[..]
Dat denk ik ook.

Het ging mij om de suggestie dat je als ouder zelfs niet eens op de hoogte zou hoeven te zijn van absentie i.v.m. de privacy van je kind, dat gaat wat ver natuurlijk.
Als een kind veel te vaak afwezig is moet je als school natuurlijk wel contact opnemen met de ouders. Maar hier en daar een uurtje spijbelen.. moet kunnen zonder dat je ouders het weten vind ik. Hoort er allemaal een beetje bij.
pi_216450477
quote:
1s.gif Op maandag 27 januari 2025 15:30 schreef kwiwi het volgende:

[..]
Herkenbaar :D En uiteindelijk is het vanzelf goedgekomen.
Leuke tijd. Ouders(vooral mijn moeder) die mij perse op mavo/havo wilde terwijl ik met alle macht naar de lts wilde. Opzettelijk zooitje van gemaakt. Om vooral mijn moeder destijds van het gezeur af te houden ging alles zogenaamd perfect. Dan had je rust.
pi_216450493
quote:
1s.gif Op maandag 27 januari 2025 15:32 schreef kwiwi het volgende:

[..]
Als een kind veel te vaak afwezig is moet je als school natuurlijk wel contact opnemen met de ouders. Maar hier en daar een uurtje spijbelen.. moet kunnen zonder dat je ouders het weten vind ik. Hoort er allemaal een beetje bij.
Zeker, ik bedoel meer de gevallen waarbij een kind bijvoorbeeld een hele dag niet komt opdagen.
  maandag 27 januari 2025 @ 15:51:53 #37
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_216450631
quote:
5s.gif Op maandag 27 januari 2025 14:28 schreef Kopiko het volgende:

[..]
Vreselijk zeg!
Prestatiedruk is niet goed voor kinderen.
Revolutions are the locomotives of history.
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
  Moderator maandag 27 januari 2025 @ 16:14:11 #38
9859 crew  Karina
Woman
pi_216450885
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2025 15:07 schreef Pikkebaas het volgende:
OT: ik schrik me rot van die UI.
On topic: ik heb eigenlijk geen idee of ik zou kijken, misschien een paar keer maar dan zou ik het vergeten.
Op donderdag 15 mei 2014 22:18 schreef sp3c het volgende:
niet zo tof doen
  maandag 27 januari 2025 @ 16:15:20 #39
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_216450897
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2025 15:51 schreef Mikeytt het volgende:

[..]
Nogal een uitspraak.
Huilen dan.
pi_216450977
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2025 15:14 schreef Loverboii het volgende:
In China zou dit uit den boze zijn trouwens.
Als je in China onvoldoende haalt is je niveau nog 10x hoger dan dat in Nederland.
pi_216451179
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2025 14:51 schreef Wienerschnitzels het volgende:

Je wilt natuurlijk ook de situatie voorkomen dat ouders aan het eind van het jaar stomverbaasd zijn dat hun kind niet overgaat.
Ja, dat zou dan aan het einde van het jaar wel een verrassing zijn als je kind voor alle vakken een 4 staat.
Het is pas echt crisis als het bier op is.
pi_216451231
quote:

[..]
Dat had mijn zoontje al op zwemles, dan moet je ook al die badges voor op je zwembroek halen. Of moest, toen.

Dat was niet voor het diploma, maar voor de tussenfases naar het diploma toe.
Het is pas echt crisis als het bier op is.
  maandag 27 januari 2025 @ 16:48:42 #43
346939 Janneke141
pi_216451262
Dat ouders niet meer op ieder moment in Magister kunnen kijken betekent natuurlijk niet dat je als school verder geen informatieplicht meer hebt hè. Als afwezigheid of cijfers reden zijn tot zorg, dan is het niet meer dan logisch dat de school contact met ouders opneemt. Maar daar zitten altijd nog gesprekken voor tussen leraar en leerling, zodat die laatste thuis nog even de kans heeft om het probleem zelf bespreekbaar te maken. Dat is echt anders dan thuis op ieder moment door je ouders ter verantwoording geroepen te kunnen worden.
pi_216451293
Ik vind het vooral vreemd dat mensen niet normaal met dat systeem om kunnen gaan.
pi_216451350
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2025 14:24 schreef Loverboii het volgende:
6/10 voor dit topic
Beste leraren, hoe kan het dat we hier cijfers in het openbaar gaan geven en niet, zoals afgesproken, in de app? Graag reactie en verwijdering van alle geopenbaarde cijfers we zitten hier immers niet op trust pilot!
pi_216451486
quote:

[..]
Om zich vervolgens kapot te schrikken als je bij een baas ineens wel moet presteren. Overigens kan ik uit eigen ervaring vertellen dat die zware prestatiedruk vooral van de scholen zelf komt. Begint al op de basisschool, wat zeg ik peuterspeelzaal, wat zeg ik het consultatiebureau.
Mijn blog over o.a. leven met OCD (dwang) | <a href="https://mdj-stek.nl" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" >https://mdj-stek.nl</a>
pi_216451510
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2025 16:51 schreef ootjekatootje het volgende:
Ik vind het vooral vreemd dat mensen niet normaal met dat systeem om kunnen gaan.
Idd, ik ben blij dat we (naja ik kijk zelden, maar mijn vrouw wel) een beetje in de gaten kunnen houden hoe het gaat. En waar wij mijn oudste dochter kunnen helpen.
Mijn blog over o.a. leven met OCD (dwang) | <a href="https://mdj-stek.nl" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" >https://mdj-stek.nl</a>
pi_216451558
quote:
7s.gif Op maandag 27 januari 2025 16:15 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Nogal een uitspraak.
Net zo goed onderbouwd als de conclusie van deze "proef".
pi_216451587
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2025 16:22 schreef CarbonC het volgende:

[..]
Als je in China onvoldoende haalt is je niveau nog 10x hoger dan dat in Nederland.
:')

Ja hoor :Y
pi_216451623
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2025 17:10 schreef The-BFG het volgende:

[..]
Om zich vervolgens kapot te schrikken als je bij een baas ineens wel moet presteren. Overigens kan ik uit eigen ervaring vertellen dat die zware prestatiedruk vooral van de scholen zelf komt. Begint al op de basisschool, wat zeg ik peuterspeelzaal, wat zeg ik het consultatiebureau.
Bijzondere eigen ervaring, dan. Ik zie vooral dat die druk bij leerlingen zelf en vanuit de maatschappij komt. Maar goed, ik ben maar een simpele docent met wat ervaring.
pi_216451690
weg met cijfers, we gaan werken met zonnetjes en regenbogen
pi_216451875
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2025 17:21 schreef Haushofer het volgende:

[..]
Bijzondere eigen ervaring, dan. Ik zie vooral dat die druk bij leerlingen zelf en vanuit de maatschappij komt. Maar goed, ik ben maar een simpele docent met wat ervaring.
Naja misschien is prestatiedruk het verkeerde woord. Het gaat meer om de eisen die aan zeer jonge kinderen gesteld worden. Al zeer snel komen de testjes en een kind loopt al snel achter.

En daar hoor ik zelfs de leerkrachten zelf over. Alsof kinderen robotjes zijn waarbij de ontwikkeling bij elk kind hetzelfde loopt.
pi_216452846
Het gaat er uiteindelijk om dat een kind leert om met die prestatiedruk om te gaan. Die druk is er altijd geweest, alleen de controleinstrumenten zijn wat efficiënter geworden. En dat laatste baart mij zorgen. Het laat een kind niet zelf aan zijn/haar resultaten werken, het laat geen ruimte om te werken aan intrisieke waarden. In het ergste geval zal een opstandig kind juist een methode of misleiding toepast dat misbruik of manipulatie van het systeem in de hand zal werken. En dan zijn we juist verder van huis.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_216453078
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2025 17:48 schreef The-BFG het volgende:

[..]
Naja misschien is prestatiedruk het verkeerde woord. Het gaat meer om de eisen die aan zeer jonge kinderen gesteld worden. Al zeer snel komen de testjes en een kind loopt al snel achter.

En daar hoor ik zelfs de leerkrachten zelf over. Alsof kinderen robotjes zijn waarbij de ontwikkeling bij elk kind hetzelfde loopt.
En elke twee jaar een verbeterde versie of een compleet ander systeem.
Om de verwarring groter te maken.
pi_216454328
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2025 19:35 schreef ootjekatootje het volgende:

[..]
En elke twee jaar een verbeterde versie of een compleet ander systeem.
Om de verwarring groter te maken.
Soms dacht/denk ik echt.. laat ze nog ff kind zijn..
  dinsdag 28 januari 2025 @ 13:30:15 #56
34163 Pikkebaas
Corporate Overlord
pi_216459004
quote:

[..]
Ik ga er van uit dat de school belt. Spreek ik elk jaar zo af met de mentor, die weet dat wij niet in Magister/Osiris.
kijken. We gaan trouwens wel altijd aan het begin van het jaar de mentoravond en indien nodig later in het jaar nog eens of naar de leraren/tafeltjesavond.
Het is niet dat we niet betrokken zijn, ik heb heel wat uren bijles zitten geven aan met name de rekenvaardigheden, we doen alleen niet aan micromanagement.
  dinsdag 28 januari 2025 @ 13:31:34 #57
34163 Pikkebaas
Corporate Overlord
pi_216459021
quote:

[..]
Ze kunnen je toch ook gewoon 'savonds tijdens het eten vertellen hoe het op school ging en of er nog cijfers zijn gehaald ?
  dinsdag 28 januari 2025 @ 13:42:12 #58
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_216459141
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2025 13:31 schreef Pikkebaas het volgende:

[..]
Ze kunnen je toch ook gewoon 'savonds tijdens het eten vertellen hoe het op school ging en of er nog cijfers zijn gehaald ?
Tuurlijk kan dat, maar tig jaar ervaring als moeder leert dat goede cijfers makkelijker gedeeld worden dan (erg) slechte cijfers.
Wullie bin KOEL © Soneal
  dinsdag 28 januari 2025 @ 21:14:45 #59
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_216463956
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2025 13:42 schreef Leandra het volgende:

[..]
Tuurlijk kan dat, maar tig jaar ervaring als moeder leert dat goede cijfers makkelijker gedeeld worden dan (erg) slechte cijfers.
Terecht. Ouders hoeven niet van iedere onvoldoende op de hoogte te zijn. Het verneukt de sfeer ook altijd gigantisch, zo'n 4,7 voor aardrijkskunde.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_216464400
quote:

[..]

Fantastisch was dat ja. Je moest het vrij bont maken qua cijfers of gedrag voordat ze je ouders er actief bij gingen betrekken. Is ook een goede fase voor een kind, een eigen leven krijgen los van de ouders, eigen verantwoordelijkheid en zelfstandigheid ontwikkelen. Dat de cijfers op een prikbord werden opgehangen in de hal en je zenuwachtig stond te spieken of je dit keer wél een voldoende had. Of een keer niet komen opdagen bij het eerste uur gym en de volgende dag jezelf moeten verantwoorden bij de conrector, waar het gewoon bij bleef als het geen gewoonte werd. Vier keer per jaar een rapport en zo nu en dan oudergesprekken. Goede oude tijd.

Nu weten de ouders de resultaten soms zelfs eerder dan het kind zelf omdat het vanzelf in een app verschijnt, dat slaat nergens op. De neiging om dingen te verbergen voor hun ouders wordt zo alleen maar groter.
  woensdag 29 januari 2025 @ 05:14:20 #61
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_216466192
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2025 22:01 schreef Fleischmeister het volgende:

[..]
Fantastisch was dat ja. Je moest het vrij bont maken qua cijfers of gedrag voordat ze je ouders er actief bij gingen betrekken. Is ook een goede fase voor een kind, een eigen leven krijgen los van de ouders, eigen verantwoordelijkheid en zelfstandigheid ontwikkelen. Dat de cijfers op een prikbord werden opgehangen in de hal en je zenuwachtig stond te spieken of je dit keer wél een voldoende had. Of een keer niet komen opdagen bij het eerste uur gym en de volgende dag jezelf moeten verantwoorden bij de conrector, waar het gewoon bij bleef als het geen gewoonte werd. Vier keer per jaar een rapport en zo nu en dan oudergesprekken. Goede oude tijd.

Nu weten de ouders de resultaten soms zelfs eerder dan het kind zelf omdat het vanzelf in een app verschijnt, dat slaat nergens op. De neiging om dingen te verbergen voor hun ouders wordt zo alleen maar groter.
Dezelfde generatie?

De generatie nog iets ervóór op mijn middelbare school zat was nog vrijer, met een duidelijk linkse signatuur. Oud-leraren benadrukken dit ook sterk op een of andere nostalgie-pagina, 'je kon er relatief vrij opgroeien'.

Van deze school ken ik verhalen over rokende leraren in de klas, een door leerlingen gerunde kantine in de fietsenkelder (waar het sowieso altijd blauw moet hebben gestaan), meetellend voor het vak handel, en dat alles plaatsvindend in een rommelige verzameling barakken die al een tijdje over de datum waren. De inspectie zou het tegenwoordig niet meer goed keuren.

Maar die werden helaas net afgebroken toen ik naar de middelbare school ging, en vervangen door een nieuw pand. De kijkavondjes e.d. hebben er nog wel plaats gevonden.

[ Bericht 2% gewijzigd door Eightyone op 29-01-2025 05:25:25 ]
pi_216508718
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2025 17:48 schreef The-BFG het volgende:

[..]
Alsof kinderen robotjes zijn waarbij de ontwikkeling bij elk kind hetzelfde loopt.
Ja, want weet je: onderwijs is conformeren. Zeker als je als maatschappij niet meer wilt investeren in onderwijs, 30 kinderen in een klas pleurt en de werkdruk laat oplopen door steeds toenemende complexiteit.
pi_216508762
Arme kindertjes

24/7 door alles en iedereen in de gaten worden gehouden :')
pi_216508828
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 februari 2025 16:25 schreef Haushofer het volgende:

[..]
Ja, want weet je: onderwijs is conformeren. Zeker als je als maatschappij niet meer wilt investeren in onderwijs, 30 kinderen in een klas pleurt en de werkdruk laat oplopen door steeds toenemende complexiteit.
Voor de goede orde, ik neem de leerkrachten niets kwalijk, die zijn uiteindelijk ook slachtoffer.

Mijn zoon heeft ADHD/Autisme.. Is inmiddels op speciaal onderwijs beland en schijnbaar krijgen die steeds meer aanvragen.

Simpelweg omdat er geen/minder tijd is voor kinderen die een rugzak(je) hebben.. Die verzuipen dan in een klas van 30 leerlingen.
pi_216509439
Bekijk een van de laatste afleveringen van PUBERS (NPO Start) maar eens daar verteld er een wat hij van de controle van zijn ouders vind .
  Forum Admin zaterdag 1 februari 2025 @ 18:21:16 #66
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_216510045
In mijn tijd kreeg je twee keer per jaar een rapport (of misschien zelfs 1 keer) en dat was het dan _O-
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_216510073
Iedere additionele euro geïnvesteerd in onderwijs gaat naar dit soort waanzin.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_216510601
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 februari 2025 18:23 schreef ludovico het volgende:
Iedere additionele euro geïnvesteerd in onderwijs gaat naar dit soort waanzin.
Welk soort "waanzin"?

Het uitzetten van een knop in Magister?
pi_216511882
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 februari 2025 19:03 schreef Haushofer het volgende:

[..]
Welk soort "waanzin"?

Het uitzetten van een knop in Magister?
Onderwijs innovatie op basis van willekeurig onderzoek X.

Er wordt met hagel geschoten in een soort simulaties van de realiteit en als er iets geraakt wordt aangewend als innovatief. Maar defacto weet ieder nuchter persoon dat het schadelijk is.

Ouders niet betrekken bij leerprestaties van het kind? Hou toch op.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_216512003
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 februari 2025 20:28 schreef ludovico het volgende:

[..]

Er wordt met hagel geschoten in een soort simulaties van de realiteit en als er iets geraakt wordt aangewend als innovatief. Maar defacto weet ieder nuchter persoon dat het schadelijk is.

Niet betrekken op deze manier. Dat is wel een heel groot verschil, want natuurlijk worden ouders wel betrokken.
Dit, dus.
pi_216512071
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 februari 2025 20:36 schreef Buitendam het volgende:

[..]
Niet betrekken op deze manier. Dat is wel een heel groot verschil, want natuurlijk worden ouders wel betrokken.
Ach links of rechtsom hoop gelul om ouders buiten te sluiten.

Die naïviteit zal de leerprestaties niet ten goede komen van de kinderen. En ze kunnen al nauwelijks lezen.
pi_216512101
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 februari 2025 20:41 schreef ludovico het volgende:

[..]
Helemaal niet. Een wijziging in het systeem zodat ouders niet hun kroost boos kunnen appen over die 5 voor wiskunde voor het kind zelf de toets of docent heeft gezien.
Dit, dus.
pi_216516620
quote:

[..]

Dit slaat nergens op :')

Werden ouders voor de invoer van elo's ook niet "betrokken bij leerprestaties van het kind"?

Echt, wat gaat er in dat hoofd van jou om? :D
  zondag 2 februari 2025 @ 08:13:12 #74
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_216516684
quote:

[..]

Volgens mij heb jij echt geen flauw idee waar het over gaat hè? :D
  zondag 2 februari 2025 @ 08:31:53 #75
192229 XDo
Orgasm beat it!
pi_216516771
Kinderen zullen tijdens hun schoolperiode toch langzaam maar zeker voorbereid moeten worden op het feit dat het volwassen leven ná school niet geheel vrijblijvend meer is.
It's nothing, returned Mrs Chick. It's merely change of weather. We must expect change.
pi_216516773
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2025 13:42 schreef Leandra het volgende:

[..]
En dat deed ik zelf ook vroeger.
pi_216516977
quote:
7s.gif Op zondag 2 februari 2025 08:13 schreef Zwansen het volgende:

[..]
Mensen met een mening over het onderwijs zonder 1 minuut voor een klas te hebben gestaan, what's new?

En dan op verjaardagen na 3 bier kreunen hoe vroeger alles beter was. *O*
  zondag 2 februari 2025 @ 09:02:45 #78
168739 Red_85
'echt wel'
pi_216517052
Slecht verhaal dit weer.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_216517160
quote:

[..]
Idd.

In "mijn" tijd werden dan ook ouders gebeld als een leerling in het eerste lesuur niet kwam opdagen (en niet al ziekgemeld was).
  zondag 2 februari 2025 @ 09:22:41 #80
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_216517239
Maar kunnen kinderen het zelf ook niet meer inzien? Aangezien streber ouders natuurlijk gewoon de inlogcodes van leerlingen kunnen opeisen.
pi_216517247
quote:
0s.gif Op zondag 2 februari 2025 08:31 schreef XDo het volgende:
Kinderen zullen tijdens hun schoolperiode toch langzaam maar zeker voorbereid moeten worden op het feit dat het volwassen leven ná school niet geheel vrijblijvend meer is.
En misschien nog wel belangrijker:

Sommige ouders moeten leren dat ze geen (bijna) volledige controle over hun kinderen zullen hebben en houden. Dat die controle vanaf de puberteit, dus ongeveer vanaf dat de kinderen naar de middelbare school gaan, toch echt gestaag af zal nemen.

Maar bovenal moeten die kinderen ook steeds meer en vaker de kans krijgen om eigen beslissingen te nemen en verantwoordelijkheid te dragen. Ze kunnen beslissen om die 5 voor die ene toets die afgenomen werd nét na dat leuke feest van die vriendin even te verzwijgen. Om dat met extra hard leren voor de volgende toets recht te trekken en dan trots te kunnen vertellen dat ze wel eerst een 5 hadden, maar dat die 7,8 die nu gehaald is alles goed maakt.
  zondag 2 februari 2025 @ 09:28:49 #82
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_216517271
quote:
0s.gif Op zondag 2 februari 2025 08:31 schreef XDo het volgende:
Ik vind het leven als werknemer een stuk relaxter dan als scholier om eerlijk te zijn.
pi_216518148
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 februari 2025 20:42 schreef Buitendam het volgende:

[..]
Helemaal niet. Een wijziging in het systeem zodat ouders niet hun kroost boos kunnen appen over die 5 voor wiskunde voor het kind zelf de toets of docent heeft gezien.
Wat helemaal niet? Lees de OP. Ouders kunnen de cijfers niet meer inzien met de wijziging. Kunnen we bij de feiten blijven?
pi_216518171
quote:
1s.gif Op zondag 2 februari 2025 08:00 schreef Haushofer het volgende:

[..]
Dit slaat nergens op :')

Werden ouders voor de invoer van elo's ook niet "betrokken bij leerprestaties van het kind"?

Echt, wat gaat er in dat hoofd van jou om? :D
Je trekt het in den extreme. Het hele artikel gaat erover dat kinderen druk ervaren van ouders die de cijfers kunnen zien.

Wat gaat er bij jou om?
pi_216518177
quote:
7s.gif Op zondag 2 februari 2025 08:13 schreef Zwansen het volgende:

[..]
Lees anders de OP eens.
pi_216518200
quote:
0s.gif Op zondag 2 februari 2025 08:57 schreef Haushofer het volgende:

[..]
Mensen met een mening over het onderwijs zonder 1 minuut voor een klas te hebben gestaan, what's new?

En dan op verjaardagen na 3 bier kreunen hoe vroeger alles beter was. *O*
Jij staat voor de klas en denkt zo slapzinnig over prestatiedruk voor kinderen? Beangstigend.
pi_216518233
quote:
0s.gif Op zondag 2 februari 2025 09:24 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
En misschien nog wel belangrijker:

Sommige ouders moeten leren dat ze geen (bijna) volledige controle over hun kinderen zullen hebben en houden. Dat die controle vanaf de puberteit, dus ongeveer vanaf dat de kinderen naar de middelbare school gaan, toch echt gestaag af zal nemen.

Maar bovenal moeten die kinderen ook steeds meer en vaker de kans krijgen om eigen beslissingen te nemen en verantwoordelijkheid te dragen. Ze kunnen beslissen om die 5 voor die ene toets die afgenomen werd nét na dat leuke feest van die vriendin even te verzwijgen. Om dat met extra hard leren voor de volgende toets recht te trekken en dan trots te kunnen vertellen dat ze wel eerst een 5 hadden, maar dat die 7,8 die nu gehaald is alles goed maakt.
Leuke roze wolk realiteit
pi_216519794
quote:
1s.gif Op zondag 2 februari 2025 10:54 schreef ludovico het volgende:

[..]
Jij staat voor de klas en denkt zo slapzinnig over prestatiedruk voor kinderen? Beangstigend.
Ik denk nergens "slapzinnig" over. Dus vrees niet :*
pi_216520672
quote:
0s.gif Op zondag 2 februari 2025 12:34 schreef Haushofer het volgende:

[..]
Ik denk nergens "slapzinnig" over. Dus vrees niet :*
Dat woord is bewust gekozen.
Allemaal heel woke dit geneuzel.
pi_216522166
quote:
0s.gif Op zondag 2 februari 2025 13:21 schreef ludovico het volgende:

[..]
Dat woord is bewust gekozen.
Allemaal heel woke dit geneuzel.
Ik vind het vooral heel Babi Pangang.
pi_216522288
quote:
0s.gif Op zondag 2 februari 2025 14:56 schreef Haushofer het volgende:

[..]
Ik vind het vooral heel Babi Pangang.
Beetje discriminerend dit. Niet woke at all.
pi_216523930
quote:
0s.gif Op zondag 2 februari 2025 15:03 schreef ludovico het volgende:

[..]
Beetje discriminerend dit. Niet woke at all.
Ik heb dan ook niet zoveel met "woke".

Maar goed, ik zal de connectie wel missen.
pi_216524084
quote:
0s.gif Op zondag 2 februari 2025 10:56 schreef ludovico het volgende:

[..]
Leuke roze wolk realiteit
Nee, gewoon werkelijkheid.

En bij het leren van wat dan ook hoort ook het zo nu en dan maken van fouten. Daar moet ruimte voor zijn en er moet in gesprek gegaan kunnen worden zonder direct degene die de fout gemaakt heeft te veroordelen.
Fouten maken, ook met betrekking tot het leren van verantwoordelijkheid nemen, daar moet ruimte voor zijn. Het zijn maar schoolcijfers. De wereld vergaat niet met een onvoldoende, en zelfs niet wanneer de leerling een keer blijft zitten of een overstap naar een ander niveau moet maken. En nee, ook het leven en toekomstperspectief van de betreffende leerling wordt met zo'n stap niet verpest

Helaas is het een feit dat er een groep ouders is die een hoge druk op de schouders van hun kinderen legt als het aankomt op de schoolprestaties. En als de lat heel hoog wordt gelegd, is er geen ruimte voor fouten. Aan de ene kant legt dat dus hoge druk op. Aan de andere kant is er dan geen ruimte om zonder veroordeling te bespreken wat er anders kon wanneer er eens een onvoldoende gehaald is. Misschien is het niveau van de leerling wel gewoon een 4 of 5 voor het betreffende vak, omdat het niveau niet past. Ook daar moet ruimte voor zijn. Helaas laten lang niet alle ouders die ruimte toe. En dat zijn in praktijk vooral de ouders die volledige controle over de voortgang op school willen.
  zondag 2 februari 2025 @ 16:30:18 #94
346939 Janneke141
pi_216524300
Nee, nee, ieder kind moet minstens naar de havo. In elk geval alle kinderen die ik ken, voor de kinderen van over het spoor maakt het natuurlijk niet uit. En als het kind van de buren een vmbo-advies krijgt dan had ie maar harder moeten werken. Als mijn eigen kind een vmbo-advies krijgt, dan had de leerkracht harder moeten werken.

Gelukkig denken er heel veel ouders niet zo, maar de groep die het wel doet weet niet half in welke ellende ze zowel hun eigen kinderen als die van anderen storten. Vooral als ze dergelijke denkbeelden ook nog publiek gaan uitventen.
pi_216524404
quote:
0s.gif Op zondag 2 februari 2025 16:16 schreef Haushofer het volgende:

[..]
Ik heb dan ook niet zoveel met "woke".

Maar goed, ik zal de connectie wel missen.
Denk het ja. De naïviteit bij dit artikel.
pi_216524426
quote:
1s.gif Op zondag 2 februari 2025 16:23 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

En bij het leren van wat dan ook hoort ook het zo nu en dan maken van fouten. Daar moet ruimte voor zijn en er moet in gesprek gegaan kunnen worden zonder direct degene die de fout gemaakt heeft te veroordelen.
Fouten maken, ook met betrekking tot het leren van verantwoordelijkheid nemen, daar moet ruimte voor zijn. Het zijn maar schoolcijfers. De wereld vergaat niet met een onvoldoende, en zelfs niet wanneer de leerling een keer blijft zitten of een overstap naar een ander niveau moet maken. En nee, ook het leven en toekomstperspectief van de betreffende leerling wordt met zo'n stap niet verpest

Helaas is het een feit dat er een groep ouders is die een hoge druk op de schouders van hun kinderen legt als het aankomt op de schoolprestaties. En als de lat heel hoog wordt gelegd, is er geen ruimte voor fouten. Aan de ene kant legt dat dus hoge druk op. Aan de andere kant is er dan geen ruimte om zonder veroordeling te bespreken wat er anders kon wanneer er eens een onvoldoende gehaald is. Misschien is het niveau van de leerling wel gewoon een 4 of 5 voor het betreffende vak, omdat het niveau niet past. Ook daar moet ruimte voor zijn. Helaas laten lang niet alle ouders die ruimte toe. En dat zijn in praktijk vooral de ouders die volledige controle over de voortgang op school willen.
Wat een waanzin comment.
Een paar ouders zijn mafklappers dus alle ouders moeten op de blaren zitten? Zeer debiel idee.
pi_216524504
Dus het moet allemaal zonder druk gaan.

Dat levert niks op, vooral gezien de werkelijke wereld als ze school af weten te maken, bestaat uit een (arbeids)wereld waarin presteren versus anderen voorop staat.

Rubberen tegel maatschappij symptomen volop dus.
Het is dezelfde onzin als de corrigerende tik verbieden, want trauma.
Het is juist de trauma waardoor je grenzen leert kennen, woorden zijn lucht immers.

Maar goed.
pi_216525055
quote:
0s.gif Op zondag 2 februari 2025 16:41 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Dus het moet allemaal zonder druk gaan.

Dat levert niks op, vooral gezien de werkelijke wereld als ze school af weten te maken, bestaat uit een (arbeids)wereld waarin presteren versus anderen voorop staat.

Rubberen tegel maatschappij symptomen volop dus.
Het is dezelfde onzin als de corrigerende tik verbieden, want trauma.
Het is juist de trauma waardoor je grenzen leert kennen, woorden zijn lucht immers.

Maar goed.
Ik heb in best extreme high pressure omgevingen gewerkt en dat is niet de boodschap die ik aan mijn kinderen wil geven. Dat wij er als volwassenen zo'n potje van maken om alles maar in de extreme te willen trekken, dat betekent niet dat dat is zoals het moet zijn.

Een paar keer per jaar naar school om de voortgang van kinderen te analyseren lijkt me meer dan genoeg. En als het echt slecht gaat hoor je dat sowieso ruim op tijd. Ik denk dat we het best redden zonder magister.
-nee-
pi_216529534
quote:
14s.gif Op zondag 2 februari 2025 17:22 schreef Marsenal het volgende:

[..]
Ik heb in best extreme high pressure omgevingen gewerkt en dat is niet de boodschap die ik aan mijn kinderen wil geven. Dat wij er als volwassenen zo'n potje van maken om alles maar in de extreme te willen trekken, dat betekent niet dat dat is zoals het moet zijn.

Een paar keer per jaar naar school om de voortgang van kinderen te analyseren lijkt me meer dan genoeg. En als het echt slecht gaat hoor je dat sowieso ruim op tijd. Ik denk dat we het best redden zonder magister.
Je HOEFT niet te kijken.
pi_216529538
Collectivisten altijd die het denken beter te weten wat goed voor je is dan jezelf.
pi_216529582
quote:
1s.gif Op zondag 2 februari 2025 16:23 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

Dit dus, ik zie het al bij de zwemlessen bij mijn kind. Sommige ouders zeggen letterlijk tegen hun kleuter dat ze wel erg lang al in hetzelfde groepje zitten ipv dat ze weer een groepje opschuiven. Hoe krijg je het uit je strot tegen een kind van vijf :')

Ik zeg altijd veel plezier en het enige dat ik verwacht (straks ook op school) is dat ze er niet met de pet naar gooien en dan zien we wel wat dat onder de streep waard is.
pi_216530670
quote:
0s.gif Op zondag 2 februari 2025 22:57 schreef ludovico het volgende:

[..]
Je HOEFT niet te kijken.
Heb je het artikel gelezen? Het gaat niet om ouders die kijken, het gaat om kinderen die weten dat alles in te zien is.
-nee-
pi_216530714
quote:
0s.gif Op zondag 2 februari 2025 16:30 schreef Janneke141 het volgende:
Nee, nee, ieder kind moet minstens naar de havo. In elk geval alle kinderen die ik ken, voor de kinderen van over het spoor maakt het natuurlijk niet uit. En als het kind van de buren een vmbo-advies krijgt dan had ie maar harder moeten werken. Als mijn eigen kind een vmbo-advies krijgt, dan had de leerkracht harder moeten werken.

Gelukkig denken er heel veel ouders niet zo, maar de groep die het wel doet weet niet half in welke ellende ze zowel hun eigen kinderen als die van anderen storten. Vooral als ze dergelijke denkbeelden ook nog publiek gaan uitventen.
Het probleem is dat wij in Nederland neerkijken op werk dat met de handen gedaan moet worden. En niet alleen kijken, we neigen er ook sterk naar om zo te betalen, gelukkig zien we daar de laatste jaren een trend dat het eindelijk eens beter gaat betalen. Ik ben zelf ook voorstander dat jongeren niet alleen op niveau kunnen kiezen, maar ook op specialisme, kortom havo/atheneum maar met een sterk technische/praktijk richting zou net zo normaal moeten zijn.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_216531125
quote:
0s.gif Op maandag 3 februari 2025 06:21 schreef raptorix het volgende:

[..]
Het probleem is dat wij in Nederland neerkijken op werk dat met de handen gedaan moet worden. En niet alleen kijken, we neigen er ook sterk naar om zo te betalen, gelukkig zien we daar de laatste jaren een trend dat het eindelijk eens beter gaat betalen. Ik ben zelf ook voorstander dat jongeren niet alleen op niveau kunnen kiezen, maar ook op specialisme, kortom havo/atheneum maar met een sterk technische/praktijk richting zou net zo normaal moeten zijn.
Studie op de universiteit heeft 90% geen interesse in het volgen van een PhD.

Scriptie zou best weg mogen. Zeker op het HBO. Haal maar een stage terug, zou beter zijn.
pi_216531148
quote:
0s.gif Op maandag 3 februari 2025 08:11 schreef ludovico het volgende:

[..]
Studie op de universiteit heeft 90% geen interesse in het volgen van een PhD.

Scriptie zou best weg mogen. Zeker op het HBO. Haal maar een stage terug, zou beter zijn.
Volgens mij is de scriptie van de afstudeeropdracht vrij uitgebreid? Ik heb zelf niets gestudeerd maar wel wat HBO studenten begeleid, nu was dat doorgaans geen wetenschappelijke materie, maar toch wel vrij uitgebreid.
pi_216531229
Middelbare scholen zouden helemaal geen cijfers moeten geven, maak school leuk, een plek die je dingen bijbrengt, waar je leert leren, waar je je vooral sociaal ontwikkelt.
pi_216531251
Hoezo is dit een 'proef'? Toen ik 14 jaar geleden mijn laatste jaar op de middelbare school afmaakte konden mijn ouders mijn cijfers ook nergens digitaal zien.

Waarom moet er een 'proef' worden gedaan om in te zien dat hoe we het vrij kort geleden ook gewoon nog deden, nog steeds werkt? :')
  maandag 3 februari 2025 @ 08:38:31 #108
346939 Janneke141
pi_216531333
quote:
13s.gif Op maandag 3 februari 2025 08:27 schreef Stepperoller het volgende:
Hoezo is dit een 'proef'? Toen ik 14 jaar geleden mijn laatste jaar op de middelbare school afmaakte konden mijn ouders mijn cijfers ook nergens digitaal zien.

Waarom moet er een 'proef' worden gedaan om in te zien dat hoe we het vrij kort geleden ook gewoon nog deden, nog steeds werkt? :')
Bij de invoering van systemen als Magister werd het zuiver als een vooruitgang gezien dat iedere ouder altijd op ieder moment alle informatie over zijn of haar kind kon opzoeken. Op dat moment, tegen het licht van een brede maatschappelijke ontwikkeling en onbekendheid met de mogelijke gevolgen, ook een logische beslissing. Inmiddels zijn we wat wijzer, en wordt er gekeken naar alternatieven. Binnen de Magister-era is dit nieuw, dus dan kun je dat best een proef noemen.
pi_216531582
quote:
0s.gif Op maandag 3 februari 2025 08:14 schreef raptorix het volgende:

[..]
Volgens mij is de scriptie van de afstudeeropdracht vrij uitgebreid? Ik heb zelf niets gestudeerd maar wel wat HBO studenten begeleid, nu was dat doorgaans geen wetenschappelijke materie, maar toch wel vrij uitgebreid.
Uitgebreid betekent niet doelmatig voor je opleiding tot vakprofessional?
Onderzoek kunnen lezen, handig, wat weten van de onderliggende statistiek, handig... De uitkomsten van onderzoek X kunnen repliceren met brondata? Handig, wordt al wat wetenschappelijker daar..... Kunnen lezen? Handig.

Zélf maken, erg tijdsrovend, maar misschien ben ik daarin biased, ik vond het teveel moeite voor te weinig handige skills.
Als PhD / wetenschappelijke richting kom je er niet omheen natuurlijk, maar qua vakopleiding te ondoelmatig, wmb.
pi_216531595
quote:
0s.gif Op maandag 3 februari 2025 09:14 schreef ludovico het volgende:

[..]
Uitgebreid betekent niet doelmatig voor je opleiding tot vakprofessional?
Zucht...
pi_216531605
quote:
0s.gif Op maandag 3 februari 2025 09:15 schreef CarbonC het volgende:

[..]
Zucht...
Wat
pi_216531640
quote:
0s.gif Op maandag 3 februari 2025 08:38 schreef Janneke141 het volgende:
Bij de invoering van systemen als Magister werd het zuiver als een vooruitgang gezien
Zuiver?

Niemand tegen?
pi_216531644
quote:

[..]

De school had toen ook verhalen dat je het terrein niet af kon/mocht.
Maar dat was toch gewoon 3 Z uren spijbelen op de woensdag en naar de Mac met zijn allen.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_216531647
quote:
0s.gif Op maandag 3 februari 2025 09:20 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Het is meer dat kinderen een verantwoordelijkheid en ruimte om fouten te maken wordt afgenomen. Daardoor worden ze juist meer sneeuwvlokjes.
Door wie dan?

Dat moeten ouders bijleren, en evt een gedeelde taak voor leerkrachten maar dat gaat niet met 30 kinderen in een klas.

Dat magister neemt niemand die ruimte af.
  maandag 3 februari 2025 @ 09:25:08 #115
346939 Janneke141
pi_216531693
quote:
0s.gif Op maandag 3 februari 2025 09:21 schreef ludovico het volgende:

[..]
Zuiver?

Niemand tegen?
Er werd vooral nauwelijks over nagedacht, omdat 'meer informatie' vrij algemeen als beter werd gezien.
  maandag 3 februari 2025 @ 09:26:57 #116
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_216531711
quote:
0s.gif Op maandag 3 februari 2025 09:21 schreef ludovico het volgende:

[..]
Door wie dan?

Dat moeten ouders bijleren, en evt een gedeelde taak voor leerkrachten maar dat gaat niet met 30 kinderen in een klas.

Dat magister neemt niemand die ruimte af.
Jawel, zonder magister hebben kinderen de ruimte om te leren wat er gebeurt als ze niet genoeg tijd nemen voor school of dingen altijd op het laatste moment doen. Dan krijgen ze een slecht cijfer op hun rapport. Nu hebben ze enigzins de ruimte om dat ook weer op eigen kracht te herstellen voor dat slechte cijfer komt. Daar leren ze van.

Als de ouders de eerste de beste onvoldoende meteen gaan micromanagen en sturen, dan leert dat kind dus niet zelf om de boel op orde te krijgen.

De rapporten zijn er dan nog steeds. En als het kind het niet lukt zichzelf te corrigeren, dan kan de ouder ingrijpen. Maar dat moet niet te snel.
pi_216531713
quote:
0s.gif Op maandag 3 februari 2025 09:25 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Er werd vooral nauwelijks over nagedacht, omdat 'meer informatie' vrij algemeen als beter werd gezien.
Ik heb daar wel begrip voor, ik vind het mensbeeld nogal bevreemdend dat anderen voor anderen bepalen dat zij informatie niet zouden mogen krijgen omdat zij er niet mee om zouden kunnen gaan.

Dat paternalisme en dedain ook, om dat voor anderen op te dringen.
pi_216531737
quote:
0s.gif Op maandag 3 februari 2025 09:26 schreef Hexagon het volgende:
Jawel, zonder magister hebben kinderen de ruimte om te leren wat er gebeurt als ze niet genoeg tijd nemen voor school of dingen altijd op het laatste moment doen.
Met evenzeer.

quote:
Dan krijgen ze een slecht cijfer op hun rapport. Nu hebben ze enigzins de ruimte om dat ook weer op eigen kracht te herstellen voor dat slechte cijfer komt. Daar leren ze van.
Daar heeft dat Magister geen reet mee te maken.

quote:
Als de ouders de eerste de beste voldoende meteen gaan micromanagen en sturen, dan leert dat kind dus niet zelf om de boel op orde te krijgen.
Oh dus het gaat om micro-managen en sturen?
En wie is beter in het kind opvoeden dan, jij of de ouder?
quote:
De rapporten zijn er dan nog steeds. En als het kind het niet lukt zichzelf te corrigeren, dan kan de ouder ingrijpen. Maar dat moet niet te snel.
Nee, maar die afweging kan de ouder vast wel beter maken dan jij, denk je niet?
pi_216531803
Nou nee, juist de ouders die (te) excessief gaan zitten micromanagen dmv Magister enzo zijn naar mijn idee degenen die daarin geen goede afweging kunnen maken.
pi_216531865
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 februari 2025 20:41 schreef ludovico het volgende:

[..]

Die naïviteit zal de leerprestaties niet ten goede komen van de kinderen. En ze kunnen al nauwelijks lezen.
Voor 2010 had nog geen enkele ouder 24/7 toegang en konden kinderen gewoon lezen. Sowieso het idee dat betrokkenheid van ouders beter is met meer notificaties op hun telefoon :')
pi_216531873
quote:
0s.gif Op maandag 3 februari 2025 08:23 schreef raptorix het volgende:
Middelbare scholen zouden helemaal geen cijfers moeten geven, maak school leuk, een plek die je dingen bijbrengt, waar je leert leren, waar je je vooral sociaal ontwikkelt.
Dan had ik echt helemaal niks aan Frans gedaan en was mijn niveau precies hetzelfde geëindigd.
  maandag 3 februari 2025 @ 09:40:24 #122
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_216531881
quote:
0s.gif Op maandag 3 februari 2025 09:38 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]
Voor 2010 had nog geen enkele ouder 24/7 toegang en konden kinderen gewoon lezen. Sowieso het idee dat betrokkenheid van ouders beter is met meer notificaties op hun telefoon :')
Notificaties van Magister? :o
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_216532032
quote:
0s.gif Op maandag 3 februari 2025 09:40 schreef Leandra het volgende:

[..]
Notificaties van Magister? :o
Ik heb geen kinderen, maar hoe weten sommige ouders anders dat hun zoonlief een 5 heeft gehaald voordat ze het zelf weten? Een email of app notificatie is waar ik dan aan denk.
pi_216532100
quote:
0s.gif Op maandag 3 februari 2025 09:54 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]
Ik heb geen kinderen, maar hoe weten sommige ouders anders dat hun zoonlief een 5 heeft gehaald voordat ze het zelf weten? Een email of app notificatie is waar ik dan aan denk.
Zo te zien wel, idd: Zie bijvoorbeeld:

https://walburgcollege.nl(...)leiding-Magister.pdf

quote:
Nadat u ingelogd in Magister verschijnt het vandaagscherm.
Op het vandaagscherm wordt actuele informatie getoond. Het onderdeel “Vandaag” toont het rooster
voor vandaag.
• Lessen met wijzigingen (blauw) of uitval (rood) zullen hier met kleur weergegeven worden.
• Mededelingen van school zullen bovenaan geplaatst worden.
• In het onderdeel “Notificaties” staan belangrijke notificaties die betrekking hebben op
ELO opdrachten en activiteiten.

• Het laatst behaalde cijfer zal op het vandaagscherm getoond worden in het scherm “Laatste cijfers”.
Klinkt wel echt als een draak eigenlijk, dat toontje ook:

quote:
Deze handleiding gaat over het algemeen gebruik van Magister en waarmee u als ouder de
belangrijkste onderwerpen van uw zoon/dochter kunt monitoren.

De ouder als manager. :r
  maandag 3 februari 2025 @ 10:10:59 #125
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_216532225
quote:
0s.gif Op maandag 3 februari 2025 09:28 schreef ludovico het volgende:

[..]
Met evenzeer.
[..]
Daar heeft dat Magister geen reet mee te maken.
[..]
Oh dus het gaat om micro-managen en sturen?
En wie is beter in het kind opvoeden dan, jij of de ouder?
[..]
Nee, maar die afweging kan de ouder vast wel beter maken dan jij, denk je niet?
Nou blijkbaar kunnen ze dat niet aangezien het gedrag van veel ouders blijkbaar niet goed uitpakt. Dus dan moeten de middelen om dat te kunnen doen maar worden ontnomen.
pi_216532267
quote:
0s.gif Op maandag 3 februari 2025 10:01 schreef saparmurat_niyazov het volgende:

[..]
Zo te zien wel, idd: Zie bijvoorbeeld:

https://walburgcollege.nl(...)leiding-Magister.pdf
[..]
Klinkt wel echt als een draak eigenlijk, dat toontje ook:
[..]
De ouder als manager. :r
Ik vind het echt dystopisch. 12 jarigen behandelen alsof ze op een callcenter werken met een leidinggevende die iedere dag komt zeiken of je de KPI's hebt gehaald.
  maandag 3 februari 2025 @ 10:43:24 #127
346939 Janneke141
pi_216532531
Een school is er primair voor de kinderen, niet voor de ouders. Dus als blijkt dat het pedagogisch geen meerwaarde heeft om ouders van iedere scheet op de hoogte te stellen via een geautomatiseerd systeem, dan is er niets dat je verplicht om dat te blijven doen.

Ik kies er zelf al jaren voor om altijd eerst de cijfers van een toets in de klas uit te delen en pas een dag of twee later in te voeren in Magister. Daarmee omzeil ik min of meer de mogelijkheid dat ouders de informatie eerder hebben dan hun kind, maar kan ik niet organiseren dat een kind herstelwerk kan doen voordat een ouder geconfronteerd wordt met een onvoldoende van zoon- of dochterlief.
  maandag 3 februari 2025 @ 10:45:27 #128
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_216532546
Overigens is het niet iets geheel nieuws. Mijn moeder wat qua schoolprestaties ook een enorme micromanager. Wilde ook werkelijk ieder proefwerk vooraf overhoren, zat vaak te zeuren dat ik moest studeren en als ik ergens een onvoldoende voor had was het ook ruzie in de tent.

Maar uiteindelijk bedacht ik allerlei truuks om er zo min mogelijk last van te hebben en zoveel mogelijk mist te creeeren. Dat zou met dat Magister een stuk moeilijker zijn.
pi_216532614
quote:
0s.gif Op maandag 3 februari 2025 10:45 schreef Hexagon het volgende:
Overigens is het niet iets geheel nieuws. Mijn moeder wat qua schoolprestaties ook een enorme micromanager. Wilde ook werkelijk ieder proefwerk vooraf overhoren, zat vaak te zeuren dat ik moest studeren en als ik ergens een onvoldoende voor had was het ook ruzie in de tent.

Maar uiteindelijk bedacht ik allerlei truuks om er zo min mogelijk last van te hebben en zoveel mogelijk mist te creeeren. Dat zou met dat Magister een stuk moeilijker zijn.
Je hebt van die moeders :). Ik creërde die mist ook rondom cijfers. Alles fantastisch. Alleen spijbelen deed ik niet want dan viel je wel gelijk door de mand. Dan ging er gelijk een telefoontje naar huis. Dus dat liet ik wel achterwege. Maar je praat dan wel over de tijd van een brugklas. Vanaf middelbaar onderwijs was je zelf verantwoordelijk.
  maandag 3 februari 2025 @ 10:55:49 #130
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_216532635
quote:
0s.gif Op maandag 3 februari 2025 10:53 schreef Cherni het volgende:

[..]
Je hebt van die moeders :). Ik creërde die mist ook rondom cijfers. Alles fantastisch. Alleen spijbelen deed ik niet want dan viel je wel gelijk door de mand. Dan ging er gelijk een telefoontje naar huis. Dus dat liet ik wel achterwege. Maar je praat dan wel over de tijd van een brugklas. Vanaf middelbaar onderwijs was je zelf verantwoordelijk.
Bij spijbelen was je bij ons ook direct de lul. Bleef je zonder reden bij een lesuur weg, dan wisten ze je altijd te vinden. Ik begreep ook niet hoe dat op andere scholen zo makkelijk kon.
pi_216532684
quote:
1s.gif Op maandag 27 januari 2025 14:50 schreef kwiwi het volgende:

[..]
Is de middelbare school niet juist het perfecte moment voor ouders om kinderen wat los te laten en voor kinderen om volwassen te worden? :{
Eens
Volgens mij ben ik toch geen weerwolfje
pi_216532707
quote:
0s.gif Op maandag 3 februari 2025 10:55 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Bij spijbelen was je bij ons ook direct de lul. Bleef je zonder reden bij een lesuur weg, dan wisten ze je altijd te vinden. Ik begreep ook niet hoe dat op andere scholen zo makkelijk kon.
En bij te laat komen; papier prikken na schooltijd.
  maandag 3 februari 2025 @ 11:04:02 #133
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_216532745
quote:

[..]

Heerlijke tijd de middelbare school (2000-2006). Precies de ervaring die jij had :Y
pi_216532782
quote:
0s.gif Op maandag 3 februari 2025 11:04 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Heerlijke tijd de middelbare school (2000-2006). Precies de ervaring die jij had :Y
Maar dat zal nu toch ook nog wel zo zijn. Je verwacht toch dat vanaf een mbo leerlingen zelf de verantwoordelijkheid gaan dragen.
  maandag 3 februari 2025 @ 11:11:22 #135
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_216532825
quote:
1s.gif Op maandag 3 februari 2025 11:01 schreef mootie het volgende:

[..]
En bij te laat komen; papier prikken na schooltijd.
Ja, maar bij ons moest je je alleen aan- en afmelden. Je kreeg wel zo'n prikker, maar niemand controleerde of je daadwerkelijk iets deed.

Nu woonde ik 2 minuten van school, dus wat deed ik? Aanmelden na de laatste les, lekker naar huis, en dan om 17u weer naar school fietsen (via de achterkant en fiets bij het sportveld zetten om niet op te vallen) om me af te melden :') .

Mooie tijd _O_ .
Huilen dan.
pi_216532847
quote:

[..]
Het is dan ook geen echte game-changer, maar het hele idee dat ouders zich er niet mee mogen bemoeien en kind niet verantwoordelijk te kunnen houden of mee zouden moeten kunnen kijken... Want prestatiedruk op kind.. Hou toch op. Woke zwakte.
pi_216532854
quote:
0s.gif Op maandag 3 februari 2025 10:10 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Nou blijkbaar kunnen ze dat niet aangezien het gedrag van veel ouders blijkbaar niet goed uitpakt. Dus dan moeten de middelen om dat te kunnen doen maar worden ontnomen.
Mijn hemel.

Ik vind dit collectivisme echt dood eng.
Wat een waan leef jij in dat je denkt beter te weten wat goed is voor iemands kind dan de ouders zelf.
  maandag 3 februari 2025 @ 11:15:36 #138
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_216532865
quote:
0s.gif Op maandag 3 februari 2025 11:14 schreef ludovico het volgende:

[..]
Mijn hemel.

Ja blijkbaar is het niet zo goed voor de ontwikkeling van kinderen als ouders gaan micromanagen, in plaats van op grotere lijnen sturen zoals eerder de norm was. Dus doen ze daar wat aan.
pi_216532921
quote:
0s.gif Op maandag 3 februari 2025 11:14 schreef ludovico het volgende:

[..]
Mijn hemel.

Wat een waan leef jij in dat je denkt beter te weten wat goed is voor iemands kind dan de ouders zelf.
Collectivisme is privacy voor kinderen en de vrijheid om op eigen voorwaarden slecht nieuws te brengen? Ik maar denken dat collectivisme braaf luisteren naar een autoriteit die alles weet en absolute macht heeft is.
quote:
0s.gif Op maandag 3 februari 2025 11:13 schreef ludovico het volgende:

[..]
Het is dan ook geen echte game-changer, maar het hele idee dat ouders zich er niet mee mogen bemoeien en kind niet verantwoordelijk te kunnen houden of mee zouden moeten kunnen kijken... Want prestatiedruk op kind.. Hou toch op. Woke zwakte.
Als je van alles verzint over de wereld lijkt het allemaal heel eng inderdaad.
pi_216532946
quote:
0s.gif Op maandag 3 februari 2025 11:22 schreef Glazenmaker het volgende:
Collectivisme is privacy voor kinderen en de vrijheid om op eigen voorwaarden slecht nieuws te brengen?
Waarom moet jij bepalen hoe ouders hun kind opvoeden?
Waarom denk jij dat je beter weet hoeveel privacy een kind nodig heeft en hoeveel begeleiding etc dan de ouders zelf?
quote:
Ik maar denken dat collectivisme braaf luisteren naar een autoriteit die alles weet en absolute macht heeft is.
Ja jij bepaald dus hier op detailniveau wat men wel of niet zou moeten mogen.

quote:
Als je van alles verzint over de wereld lijkt het allemaal heel eng inderdaad.
Beetje je eigen opvoed normen opdringen aan andere ouders.. Ach kom. Zij zijn de ouder, niet jij.
  maandag 3 februari 2025 @ 11:31:09 #141
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_216533017
quote:
0s.gif Op maandag 3 februari 2025 11:04 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Mijn middelbare school-jaren waren 1993-1998.

Ik gok dat jouw jaren zo ongeveer de laatste geweest zijn waarin het nog zo was.
pi_216533043
quote:
0s.gif Op maandag 3 februari 2025 11:25 schreef ludovico het volgende:

[..]
Waarom moet jij bepalen hoe ouders hun kind opvoeden?
Waarom denk jij dat je beter weet hoeveel privacy een kind nodig heeft en hoeveel begeleiding etc dan de ouders zelf?
[..]
Ja jij bepaald dus hier op detailniveau wat men wel of niet zou moeten mogen.
[..]
Beetje je eigen opvoed normen opdringen aan andere ouders.. Ach kom. Zij zijn de ouder, niet jij.
Waarom ben jij zo tegen kinderrechten?

Leuke manier van omdenken. Ouders mogen van mij nog steeds oprechte interesse in hun kinderen hebben hoor.

Je bent knettergek man. Mijn ouders kregen geen notificatie als er een cijfer binnen was, dus bemoeiden ze zich nooit met school en had ik geen verantwoordelijkheid?
pi_216533328
quote:

[..]
Notificaties op de telefoon? De tijden veranderen maar dat gaat wel erg ver. Dat voelt aan als 24 uur per dag controle. Ik ben geen deskundige maar ik ben O zo blij dat dit in mijn schooltijd(lager onderwijs) niet bestond.

Gewoon met kerst eerste rapport en ouderavond. Uiteraard, ouders vaak verrast omdat je een rookgordijn had opgegooid.

Moet er wel bij zeggen dat onderwijzers dan niet lastig gevallen werden dat ze niet eerder aan de bel getrokken hadden dat het niet zo geweldig ging. Ouders zagen onderwijzers toch als de deskundigen.
  maandag 3 februari 2025 @ 11:53:59 #144
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_216533330
quote:
0s.gif Op maandag 3 februari 2025 11:31 schreef Eightyone het volgende:

[..]
Mijn middelbare school-jaren waren 1993-1998.

Ik gok dat jouw jaren zo ongeveer de laatste geweest zijn waarin het nog zo was.
De tijd waarin je als kind geen product was met performance indicators, maar het doel was om je wat bij te brengen. Dat is nu compleet zijn doel voorbij geschoten. De rapportering en monitoring is een doel op zich zonder duidelijke grondslag.
pi_216533856
quote:
0s.gif Op maandag 3 februari 2025 11:33 schreef Glazenmaker het volgende:
Waarom ben jij zo tegen kinderrechten?
:')
pi_216533868
quote:
0s.gif Op maandag 3 februari 2025 11:33 schreef Glazenmaker het volgende:
Je bent knettergek man. Mijn ouders kregen geen notificatie als er een cijfer binnen was, dus bemoeiden ze zich nooit met school en had ik geen verantwoordelijkheid?
Andere tijden, andere beweegredenen,
Als je grote motivator is dat het zielig is voor de kindertjes is dat een rode vlag voor stupide waanzin.
pi_216533897
quote:
0s.gif Op maandag 3 februari 2025 12:45 schreef ludovico het volgende:

[..]
Andere tijden, andere beweegredenen,
Als je grote motivator is dat het zielig is voor de kindertjes is dat een rode vlag voor stupide waanzin.
Wat voor stupide waanzin is er volgens jou nog meer dan?
  maandag 3 februari 2025 @ 13:10:05 #148
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_216534202
quote:
0s.gif Op maandag 3 februari 2025 09:54 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]
Ik heb een kind in de 2de van de middelbare en ik heb nog nooit een notificatie van Magister gehad.
En ja, ik heb even gecheckt in de app-instellingen, ik kan wel meldingen van Magister ontvangen.

Er is gewoon een onderdeel "cijfers" waar je kunt kijken.
En ja, mijn kind haalt ook wel eens een onvoldoende, dikke onvoldoendes zelfs, hij krijgt het niet meer cadeau zoals op de basisschool.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_216535303
Ik weet niet of dit bestaat in 🇧🇪.

In mijn tijd toch zeker niet.
Volgens mij ben ik toch geen weerwolfje
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')