abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator vrijdag 24 januari 2025 @ 21:14:09 #51
236264 crew  capricia
pi_216418111
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 januari 2025 21:12 schreef Hanca het volgende:

[..]
Als je hem boos wil maken en ondoordachte dingen wil laten doen is dat inderdaad je beste actie.

Trump buigt niet voor dreigementen. Je moet hem vleien, duidelijk maken dat hij de grootste en beste ooit is. Daar is hij gevoelig voor. Geef hem één of ander verdrag, bijvoorbeeld over die basis in Groenland. Een belofte dat China de bodemschatten niet krijgt (is ook in het belang van de EU). Daar is hij gevoelig voor.
Zoals ik dat FT artikel las, was dat ook de inzet van Denemarken. Maar was Trump de lompe olifant die met van alles dreigde. En nu is de Deense regering in rep en roer.
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
pi_216418125
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 januari 2025 21:06 schreef capricia het volgende:

[..]
Ja. En dan dreigt ie met extra tarieven voor Denemarken. Maar volgens mij zijn dat dan tarieven voor heel de EU. En volgens mij gaat ie dat sws doen.
Dus ik zie geen enkele reden om ook maar 1 cm toe geven aan die vent.
Nee de EU zou hem niks moeten geven en ook zeker niet benaderen als een bondgenoot.
De EU moet die tech monopolisten ongeveer verbannen wat mij betreft. Laat ze zichzelf maar opsliplitsen als ze nog op de Europese markt willen opereren. Dus dat Google bijvoorbeeld Gmail moet afsplitsen en Search. Of op zijn minst zullen ze regels moeten stellen voor de algoritmes en het mogelijk maken van berichten sturen tussen de verschillende social networks. Maar het beste zou eigenlijk zijn als we cold turkey ervanaf gaan, dat zou echt gigantische schade opleveren. Die tech bedrijven zijn een significant deel van hun economie.
  vrijdag 24 januari 2025 @ 21:17:34 #53
176480 GarlandBriggs
No ma\'am I cannot...
pi_216418163
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 januari 2025 21:09 schreef Hanca het volgende:

[..]
Tarieven komen misschien wel, idd. Gaan we zien. Maar tarieven zijn geen oorlog.
En dan gaat de EU weer tarieven heffen op producten uit de Rode Staten...net als 5 jaar geleden. Onverwachts slimme zet was dat toen van de EU :)
  vrijdag 24 januari 2025 @ 21:18:06 #54
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_216418171
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 januari 2025 21:12 schreef Hanca het volgende:

[..]
Als je hem boos wil maken en ondoordachte dingen wil laten doen is dat inderdaad je beste actie.

Trump buigt niet voor dreigementen. Je moet hem vleien, duidelijk maken dat hij de grootste en beste ooit is. Daar is hij gevoelig voor. Geef hem één of ander verdrag, bijvoorbeeld over die basis in Groenland. Een belofte dat China de bodemschatten niet krijgt (is ook in het belang van de EU). Daar is hij gevoelig voor.
Ja lekker, iedereen zijn bips kussen. Beter iemand die de ballen heeft om m te vertellen dat hij zijn vuile mondje moet houden.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_216418191
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 januari 2025 21:17 schreef GarlandBriggs het volgende:

[..]
En dan gaat de EU weer tarieven heffen op producten uit de Rode Staten...net als 5 jaar geleden. Onverwachts slimme zet was dat toen van de EU :)
Probleem is wel dat we nu afhankelijk zijn van Amerikaans gas.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
  Moderator vrijdag 24 januari 2025 @ 21:22:04 #56
236264 crew  capricia
pi_216418230
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 januari 2025 21:17 schreef GarlandBriggs het volgende:

[..]
De export naar de VS is goed voor 20% van de EU export. Autos en medicijnen voornamelijk.
Worden de medicijnen in de VS nog duurder.
Wat een droefenis.

- Goethe, “Faust”
  vrijdag 24 januari 2025 @ 21:25:11 #57
38496 Perrin
pi_216418275
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 januari 2025 21:19 schreef Hanca het volgende:

[..]
Die verslaving aan fossiel maakt ons chantabel.
pi_216418301
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 januari 2025 21:22 schreef capricia het volgende:

[..]
De export naar de VS is goed voor 20% van de EU export. Autos en medicijnen voornamelijk.
Worden de medicijnen in de VS nog duurder.
Wat een droefenis.

[ afbeelding ]
Opzich niet verkeerd toch. Wij importeren voornamelijk tech lijkt me. In Europa is een verlangen om ook een tech sector te ontwikkelen. Nou als je dan gigantische tarieven op de Amerikaanse tech sector gooit lijkt me dat stukken simpeler.

Daarbij zoals het nu is kom je er toch niet tussen. Ik zit niet op whatsapp omdat ik het een fijne app vind maar alleen omdat al mijn contacten erop zitten en ik niet met een andere app naar whatsapp berichten kan sturen.
pi_216418355
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 januari 2025 21:27 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
Opzich niet verkeerd toch. Wij importeren voornamelijk tech lijkt me. In Europa is een verlangen om ook een tech sector te ontwikkelen. Nou als je dan gigantische tarieven op de Amerikaanse tech sector gooit lijkt me dat stukken simpeler.

Daarbij zoals het nu is kom je er toch niet tussen. Ik zit niet op whatsapp omdat ik het een fijne app vind maar alleen omdat al mijn contacten erop zitten en ik niet met een andere app naar whatsapp berichten kan sturen.
Nee, wij importeren dus voornamelijk LNG. Dat we naast de VS alleen uit Qatar kunnen halen, niet echt een aantrekkelijk alternatief.

Top 3 is olie, gas en medische producten: https://www.consilium.europa.eu/nl/infographics/eu-us-trade/
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
  vrijdag 24 januari 2025 @ 21:31:25 #60
38496 Perrin
pi_216418364
De Gleichschaltung in volle gang. Iedereen in het gelid!

twitter
  vrijdag 24 januari 2025 @ 21:31:40 #61
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_216418371
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 januari 2025 21:30 schreef Hanca het volgende:

[..]
Nee, wij importeren dus voornamelijk LNG. Dat we naast de VS alleen uit Qatar kunnen halen, niet echt een aantrekkelijk alternatief.
We hebben daar in ieder geval voldoende op voorgesorteerd de afgelopen jaren.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
  Moderator vrijdag 24 januari 2025 @ 21:33:23 #62
236264 crew  capricia
pi_216418395
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 januari 2025 21:30 schreef Hanca het volgende:

[..]
Als Trump die oorlog binnen 24 uur (of geef die man wat ruimte...binnen een paar maanden) beëindigt, liggen de gas-kaarten misschien wel weer heel anders geschud.

Maar wel goed om daar nu al mee bezig te zijn, als Europa, en je niet te laten verrassen.
- Goethe, “Faust”
  vrijdag 24 januari 2025 @ 21:35:09 #63
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_216418429

[ Bericht 100% gewijzigd door -XOR- op 24-01-2025 21:35:40 (ninja edit ) ]
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_216418443
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 januari 2025 21:31 schreef -XOR- het volgende:

[..]
We hebben daar in ieder geval voldoende op voorgesorteerd de afgelopen jaren.
Nee, juist niet.

https://www.consilium.europa.eu/nl/infographics/eu-gas-supply/

quote:
In 2023 was de Verenigde Staten de grootste lng-leverancier van de EU, goed voor bijna 50% van de totale lng-invoer. In 2023 is de invoer uit de VS bijna verdrievoudigd ten opzichte van 2021.
Zonder Amerikaans gas is de EU simpelweg kansloos, volledig failliet. Dit is moeilijker te vervangen dan het Russische gas. Zeker omdat Qatar ook al dreigt: https://www.rtl.nl/nieuws(...)oor-nieuwe-milieuwet
  Moderator vrijdag 24 januari 2025 @ 21:36:14 #65
236264 crew  capricia
pi_216418455
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 januari 2025 21:27 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]

ASML is wel iets wat wij hebben. En waarvan de VS absoluut niet wil dat er ook maar iets van naar China gaat.

Genoeg drukmiddelen over en weer. En eigenlijk wil je dit dus helemaal niet.
Maar Europa hoeft echt niet naar de pijpen van de VS te dansen inzake Groenland. Wij kunnen ook onze autonomie strategisch inzetten.
- Goethe, “Faust”
  vrijdag 24 januari 2025 @ 21:37:41 #66
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_216418489
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 januari 2025 21:35 schreef Hanca het volgende:

[..]
Nee, juist niet.

https://www.consilium.europa.eu/nl/infographics/eu-gas-supply/
[..]
Zonder Amerikaans gas is de EU simpelweg kansloos, volledig failliet. Dit is moeilijker te vervangen dan het Russische gas. Zeker omdat Qatar ook al dreigt: https://www.rtl.nl/nieuws(...)oor-nieuwe-milieuwet
voorgesorteerd niet in de zin van dat we al gas uit Qatar haalden, en dat de VS monopolist is geworden op de Europese LNG markt is mij uiteraard bekend maar we hebben de afgelopen jaren zo bij Qatar ingelikt dat we daar nu wel op kunnen incashen.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_216418512
Als Trump de gastoevoer sluit heeft de EU echt een enorm, gigantisch probleem. Dan zullen we deels weer over moeten op bruinkool, maar een deel van onze industrie zal dan gewoon moeten sluiten. Zo simpel is het eigenlijk.
pi_216418535
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 januari 2025 21:37 schreef -XOR- het volgende:

[..]
voorgesorteerd niet in de zin van dat we al gas uit Qatar haalden, en dat de VS monopolist is geworden op de Europese LNG markt is mij uiteraard bekend maar we hebben de afgelopen jaren zo bij Qatar ingelikt dat we daar nu wel op kunnen incashen.
Nee, dus. Dat bericht is van afgelopen december, Qatar is niet afhankelijk van de EU en wij nu al wel van hen. Qatar levert eigenlijk liever aan Azië.
  vrijdag 24 januari 2025 @ 21:40:42 #69
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_216418553
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 januari 2025 21:40 schreef Hanca het volgende:

[..]
Nee, dus. Dat bericht is van afgelopen december, Qatar is niet afhankelijk van de EU en wij nu al wel van hen. Qatar levert eigenlijk liever aan Azië.
Qatar levert het liefst aan de hoogste bieder. Maar goed, we kunnen natuurlijk ook vrij makkelijk weer aan Russisch gas komen.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_216418610
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 januari 2025 21:36 schreef capricia het volgende:

[..]
ASML is wel iets wat wij hebben. En waarvan de VS absoluut niet wil dat er ook maar iets van naar China gaat.

Genoeg drukmiddelen over en weer. En eigenlijk wil je dit dus helemaal niet.
Maar Europa hoeft echt niet naar de pijpen van de VS te dansen inzake Groenland. Wij kunnen ook onze autonomie strategisch inzetten.
We hebben inderdaad drukmiddelen. De VS kan ook absoluut niet zonder de EU, helemaal eens. We zijn na de VS en China (waar Trump niks mee te maken wil hebben, zie het aanstellen van een minister van buitenlandse zaken die China niet in mag en niet met Chinese overheidsfunctionarissen mag praten) nog altijd de grootste economische mogendheid. De VS kan die import en export niet missen. We hoeven dan ook niet naar Trump zijn pijpen te dansen, maar Rutte heeft al bewezen dat je met handigheid verder komt bij Trump dan met spierballentaal.
  vrijdag 24 januari 2025 @ 21:43:28 #71
176480 GarlandBriggs
No ma\'am I cannot...
pi_216418618
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 januari 2025 21:19 schreef Hanca het volgende:

[..]
Wie gaat het spul anders van ze kopen? Bovendien wil hij Drill, baby, drill doen wat zorgt voor een enorm overschot...

..en dan zitten ze met al die LNG en ontevreden gasboorders/-producenten met een product dat er in een opwelling van kleuter moest komen maar wat nog maar de helft waard is.
En als Trumpie erop aangesproken wordt is hij allang bezig met een andere ruzie of pesterij en laat hij iedereen in de kou staan. Echt een topzakenman...kunnen we goed gebruik van maken als de EU het slim speelt.
pi_216418644
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 januari 2025 21:40 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Qatar levert het liefst aan de hoogste bieder. Maar goed, we kunnen natuurlijk ook vrij makkelijk weer aan Russisch gas komen.
Hoe dan? De pijpleidingen zijn onherstelbaar beschadigd. En zoveel LNG produceert Rusland niet.
  Moderator vrijdag 24 januari 2025 @ 21:44:21 #73
236264 crew  capricia
pi_216418654
Qua gas is Noorwegen de grootste leverancier.

En we zijn al bezig te diversifiëren.
quote:
Om eerlijk te zijn, Europa zit niet stil. Het is begonnen met het ondertekenen van een aantal langetermijncontracten om de LNG-voorziening veilig te stellen, waaronder deals met het staatsbedrijf van Qatar die tot 2052 lopen. Mozambique, Nigeria, Azerbeidzjan en Noorwegen richten zich ook op de lucratieve Europese gasmarkt en helpen zo de aanvoer van Europa te diversifiëren.
https://tpo.nl/2024/01/29(...)nt-heel-erg-riskant/

Maar meer aandacht hiervoor is zeker zinvol.
- Goethe, “Faust”
  vrijdag 24 januari 2025 @ 21:45:16 #74
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_216418688
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 januari 2025 21:44 schreef Hanca het volgende:

[..]
Hoe dan? De pijpleidingen zijn onherstelbaar beschadigd. En zoveel LNG produceert Rusland niet.
Die hebben wel gewoon aardgas. Infra is wel weer op te tuigen.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
  Moderator vrijdag 24 januari 2025 @ 21:45:19 #75
236264 crew  capricia
pi_216418689
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 januari 2025 21:43 schreef Hanca het volgende:

[..]
We hebben inderdaad drukmiddelen. De VS kan ook absoluut niet zonder de EU, helemaal eens. We zijn na de VS en China (waar Trump niks mee te maken wil hebben, zie het aanstellen van een minister van buitenlandse zaken die China niet in mag en niet met Chinese overheidsfunctionarissen mag praten) nog altijd de grootste economische mogendheid. De VS kan die import en export niet missen. We hoeven dan ook niet naar Trump zijn pijpen te dansen, maar Rutte heeft al bewezen dat je met handigheid verder komt bij Trump dan met spierballentaal.
Ben ik het helemaal mee eens.
- Goethe, “Faust”
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')