Allrisk is alleen voor je eigen auto. De schade die je een ander bezorgd is altijd gedekt door je WA verzekering.quote:Op donderdag 23 januari 2025 17:11 schreef Metalfrost het volgende:
[..]
Juist daarom een all risk verzekering, mede omdat die auto's allemaal duurder zijn dan gemiddeld
Onzin. Allrisk is alleen voor je eigen auto.. je bent met WA altijd verzekerd voor de tegen partij. WA staat niet voor niets voor wettelijk aansprakelijkheid.quote:Op donderdag 23 januari 2025 17:45 schreef Metalfrost het volgende:
[..]
Het zal je maar gebeuren dat je met je pas aangeschafte Mercedes Benz C Klasse tegen een Ferrari uit 2019 aanrijdt en het blijkt door de verzekering jouw schuld te zijn, en je bent alleen WA+ verzekerd. Dan mag je je eigen schade gaan betalen.
Kun je gelijk aan je vriendin vertellen dat jullie komende zomer in plaats van all-in vakantie in Tunesië, twee weken in een tweedehands festivalcaravan in Overijssel gaan zitten kamperen.
Okquote:Op donderdag 23 januari 2025 23:09 schreef r_one het volgende:
[..]
Niet om linksaf een kruising over te steken nee
Zie je dmquote:Op donderdag 23 januari 2025 23:34 schreef pedaalemmerzak het volgende:
Ik bel morgen even hoe lang ik vastzit aan allrisk.
Als ik er 5 jaar aan vastzit doe ik het niet. Maar als ik per maand kan beslissen allrisk of WA+ is het een ander verhaal
Ja doe maar.quote:Op donderdag 23 januari 2025 23:34 schreef pedaalemmerzak het volgende:
Als ik er 5 jaar aan vastzit doe ik het niet. Maar als ik per maand kan beslissen allrisk of WA+ is het een ander verhaal
Hou ons op de hoogte!!quote:Op donderdag 23 januari 2025 23:34 schreef pedaalemmerzak het volgende:
En als het nou per jaar is??quote:Op donderdag 23 januari 2025 23:34 schreef pedaalemmerzak het volgende:
Nou allrisk is toch 20 euro per maand duurder. Maar misschien is het voor het eerste jaar het wel waard ja.quote:
Zeker als onervaren bestuurder. Deed ik ook, na een paar jaar eraf gehaald, en dan had ik ook wat meer bonusjaren korting.quote:Op vrijdag 24 januari 2025 10:17 schreef pedaalemmerzak het volgende:
Maar misschien is het voor het eerste jaar het wel waard ja.
Ah, jij hebt geen eigen auto, zo te lezen.quote:Op donderdag 23 januari 2025 17:45 schreef Metalfrost het volgende:
[..]
Het zal je maar gebeuren dat je met je pas aangeschafte Mercedes Benz C Klasse tegen een Ferrari uit 2019 aanrijdt en het blijkt door de verzekering jouw schuld te zijn, en je bent alleen WA+ verzekerd. Dan mag je je eigen schade gaan betalen.
Kun je gelijk aan je vriendin vertellen dat jullie komende zomer in plaats van all-in vakantie in Tunesië, twee weken in een tweedehands festivalcaravan in Overijssel gaan zitten kamperen.
Je bent er sowieso vanaf wanneer je de auto verkoopt, of deze niet meer op jouw naam staat. Vaak zijn verzekeringen per maand opzegbaar.quote:Op donderdag 23 januari 2025 23:34 schreef pedaalemmerzak het volgende:
Dus WA+ dan he?quote:Op donderdag 23 januari 2025 17:40 schreef pedaalemmerzak het volgende:
https://www.inshared.nl/a(...)_Fi4GtwaAgCiEALw_wcB
In mijn geval is de auto 9 jaar oud. Ze raden aan allrisk bij jonger dan 6, wa bij ouder dan 11, dus ik zit ertussenin
Oh dus allrisk is niet aan te raden voor een Suzuki van 9 jaar oud ? Okquote:Op vrijdag 24 januari 2025 11:16 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Dus WA+ dan he?
All risk is idioot bij een auto van 9 jaar oud.
En zoals eerder opgemerkt: alleen de schade aan je eigen auto wordt all risk gedekt bij een all risk verzekering, niet de aan andere auto's of andere verkerrsgebruikers.
Bij allrisk vind ik vooral de aanschafprijs / waarde versus financiële buffer van belang.quote:Op vrijdag 24 januari 2025 11:16 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Dus WA+ dan he?
Waarom? Heb ik jaren gedaan; ik had max. no-claim dus het verschil tussen WA+ en A.R. was een honderdje per jaar. Heb ik ooit profijt van gehad toen door mijn schuld, een motorrijder tegen het portier aan kwam: >¤1100 voor een deur...quote:Op vrijdag 24 januari 2025 11:16 schreef Whiskers2009 het volgende:
Dus WA+ dan he?
Bij een All Risk zit de WA er bij in.quote:Op vrijdag 24 januari 2025 11:16 schreef Whiskers2009 het volgende:
En zoals eerder opgemerkt: alleen de schade aan je eigen auto wordt all risk gedekt bij een all risk verzekering, niet de aan andere auto's of andere verkeersgebruikers.
Ja, uiteraard. Voor de schade bij andere verkeersdeelnemers. Zeg ik ergens van niet? Ik zeg slechts dat het all riskdeel alleen je eigen voertuig betreft.quote:Op vrijdag 24 januari 2025 11:48 schreef blomke het volgende:
[..]
Waarom? Heb ik jaren gedaan; ik had max. no-claim dus het verschil tussen WA+ en A.R. was een honderdje per jaar. Heb ik ooit profijt van gehad toen door mijn schuld, een motorrijder tegen het portier aan kwam: >¤1100 voor een deur...
[..]
Bij een All Risk zit de WA er bij in.
Ja, hier heb je het over "een all risk verzekering"quote:Op vrijdag 24 januari 2025 11:56 schreef Whiskers2009 het volgende:
. Zeg ik ergens van niet? Ik zeg slechts dat het all riskdeel alleen je eigen voertuig betreft.
Je kunt geen all risk deel afsluiten, het is A.R. met de WA daarbij in, of minder: WA(+)quote:Op vrijdag 24 januari 2025 11:16 schreef Whiskers2009 het volgende:
En zoals eerder opgemerkt: alleen de schade aan je eigen auto wordt all risk gedekt bij, niet de aan andere auto's of andere verkerrsgebruikers.
Nou en ik wil dus zeker weten of dat 'gelijk overzetten' mogelijk is of dat ik er een jaar aan vastzit ofzo.quote:Op vrijdag 24 januari 2025 11:43 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Dus WA+ dan he?
Bij allrisk vind ik vooral de aanschafprijs / waarde versus financiële buffer van belang.
Als je een spaarrekening hebt met ¤20.000 er op en een auto van ¤6.000 dan is allrisk onzinnig.
Maar heb je een buffer van ¤4.000 en een auto van ¤6.000 dan kan het ineens zomaar slim zijn.
Dat is ook manier om er naar te kijken. Niet aan gedacht omdat ik nooit een auto zou kopen zonder voldoende buffer om 'm zo nodig te vervangen (hoe zuur dat ook is). En dan moet je 'm idd wel uit de all risk halen zodra je voldoende buffer hebt.quote:Op vrijdag 24 januari 2025 11:43 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Bij allrisk vind ik vooral de aanschafprijs / waarde versus financiële buffer van belang.
Als je een spaarrekening hebt met ¤20.000 er op en een auto van ¤6.000 dan is allrisk onzinnig.
Maar heb je een buffer van ¤4.000 en een auto van ¤6.000 dan kan het ineens zomaar slim zijn.
Ik zou dan wel alleen allrisk adviseren tot het moment dat je weer voldoende geld hebt om dat risico zelf te dragen. Dan gelijk omzetten naar WA+.
Ik heb nét mijn rijbewijs, dan heb ikm toch al 0 schadevrije jaren? Kan je -10 schadevrije jaren krijgen?quote:Op vrijdag 24 januari 2025 12:11 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Dat is ook manier om er naar te kijken. Niet aan gedacht omdat ik nooit een auto zou kopen zonder voldoende buffer om 'm zo nodig te vervangen (hoe zuur dat ook is). En dan moet je 'm idd wel uit de all risk halen zodra je voldoende buffer hebt.
Overigens zorgt het claimen je schades bij all risk naar mijn weten ook voor een hogere premie het volgende jaar (je daalt op de bonus malus ladder). En TS heeft nog heen schadevrije jaten, dus dat kan aardig in de papieren lopen. No bestaat er wel iets als een no claim beschermer (kost je uiteraard wel een x-bedrag extra per maand en zorgt niet voor onbeperkt schades kunnen claimen), maar die beschermt alleen je premie bij die verzekeraar. Je zakt wél gewoon in schadevrije jaren. Dus bij overstappen naar een andere verzekeraar of geen no claim meer willen merk je dat direct in je portemonnee.
Het was sowieso een behoorlijk kromme zin. Je hebt het over "bij een all risk verzekering" en vervolgt met "niet de aan andere auto's of andere verkerrsgebruikers" (dat die schade niet gedekt wordt), in één zin.quote:Op vrijdag 24 januari 2025 11:56 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Ja, uiteraard. Voor de schade bij andere verkeersdeelnemers. Zeg ik ergens van niet? Ik zeg slechts dat het all riskdeel alleen je eigen voertuig betreft.
Ik vond het wél duidelijk.quote:Op vrijdag 24 januari 2025 12:20 schreef r_one het volgende:
[..]
Het was sowieso een behoorlijk kromme zin. Je hebt het over "bij een all risk verzekering" en vervolgt met "niet de aan andere auto's of andere verkerrsgebruikers" (dat die schade niet gedekt wordt), in één zin.
Het deed ook bij me de wenkbrauwen fronsen.
Dat je doelt op het 'all risk deel' moeten we maar gissen, ik las het er niet in, maar lijkt me evident dat die uitbreiding bedoeld is voor schade aan je eigen auto (die bij WA en WA+ niet gedekt is nee).
Ik níet.quote:
Na een schade niet meer. Ook niet met een no claim beschermer (die dus alleen je premie beschermd en niet je schadevrije jaten).quote:Op vrijdag 24 januari 2025 12:14 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
Ik heb nét mijn rijbewijs, dan heb ikm toch al 0 schadevrije jaren? Kan je -10 schadevrije jaren krijgen?
Ja hoor, een keertje botsen en schade claimen en je schiet in de min.quote:Op vrijdag 24 januari 2025 12:14 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
Ik heb nét mijn rijbewijs, dan heb ikm toch al 0 schadevrije jaren? Kan je -10 schadevrije jaren krijgen?
Ja, je kan negatieve schadevrije jaren hebben als je schade rijdt en geen (of onvoldoende) schadevrije jaren hebt.quote:Op vrijdag 24 januari 2025 12:14 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
Ja ik dacht al ....quote:Op vrijdag 24 januari 2025 12:25 schreef Whiskers2009 het volgende:
-laat ook maar. TS bedoelt het anders, maar soit-
Overigens, statistisch is wel eens uitgezocht dat iemand die net z'n rijbewijs heeft, de minste brokken rijdt: die rijdt nog volgens de regels, veilig en defensief. Daarna begint een periode van overmoed waarin de kans op schade stijgt. Na 40.000 km of zo, ben je ervaren rijder. Kan je nog schade rijden, of, wat mij overkwam, een brokkenpiloot tegen de achterbumper.quote:Op vrijdag 24 januari 2025 12:14 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
Dat.quote:Op vrijdag 24 januari 2025 12:27 schreef TheFreshPrince het volgende:
Het slimste is om zelf nergens tegenaan te rijden
Als de ander schuld heeft, verlies jij zelf geen schadevrije jaren.quote:en ook zo te rijden dat je wat ruimte laat om fouten van anderen op te lossen.
Dus heb je voorrang, ga er dan niet altijd vanuit dat je het krijgt. Heb je groen? Ga er niet vanuit dat er nooit iemand door rood rijdt (kan ook hulpdienst zijn). Wil er iemand invoegen? Ga er niet vanuit dat ze dat netjes voor of achter je doen, soms komen ze toch naar links terwijl je er naast zit. Dringt iemand voor bij het ritsen of jakkert iemand over de vluchtstrook voorbij? Maak er geen halszaak van, vroeg of laat haalt karma ze wel in (of een oplettende agent). Ga er ook vanuit dat vrachtwagens soms wat meer doordrukken (ook op rotondes) omdat afremmen met een vrachtwagen veel tijd kost.
Idd. Beter koopt TS een Dacia Duster ofzoquote:Je kan gelijk hebben, een Suzuki wordt heel compact in een 1 op 1 aanvaring.
Statistieken zijn gemiddelden; ik vrees dat TS behoorlijk afwijkt van die gemiddelden.quote:Op vrijdag 24 januari 2025 12:33 schreef blomke het volgende:
[..]
Overigens, statistisch is wel eens uitgezocht dat iemand die net z'n rijbewijs heeft, de minste brokken rijdt: die rijdt nog volgens de regels, veilig en defensief. Daarna begint een periode van overmoed waarin de kans op schade stijgt. Na 40.000 km of zo, ben je ervaren rijder. Kan je nog schade rijden, of, wat mij overkwam, een brokkenpiloot tegen de achterbumper.
Maar je hebt wel het gedoe en de stress er van. En je kan ook nog gedeelde aansprakelijkheid hebben. Zo is ergens achterop rijden lang niet altijd meer 100% schuld, gedrag van de voorligger telt ook mee (bijvoorbeeld plots remmen voor een overstekende rat).quote:Op vrijdag 24 januari 2025 12:33 schreef r_one het volgende:
[..]
Dat.
[..]
Als de ander schuld heeft, verlies jij zelf geen schadevrije jaren.
[..]
Hummerquote:Idd. Beter koopt TS een Dacia Duster ofzo
Je eerdere voorbeelden waren duidelijk géén gedeelde aanprakelijkheid.quote:Op vrijdag 24 januari 2025 12:36 schreef TheFreshPrince het volgende:
Maar je hebt wel het gedoe en de stress er van. En je kan ook nog gedeelde aansprakelijkheid hebben. Zo is ergens achterop rijden lang niet altijd meer 100% schuld, gedrag van de voorligger telt ook mee (bijvoorbeeld plots remmen voor een overstekende rat).
Tuurlijk heb je er helemaal niks aan als jij bloedend en kermend van de pijn op het asfalt ligt te piepen dat jij toch écht voorrang had. Maar dan hebben we het niet meer over schadevrije jaren, autoverzekering, bonus/malus, etc.quote:Voorkomen is beter dan gelijk krijgen. Daarnaast kan je in het verkeer ook nog gewond (of erger) raken, ook al heb je voorrang of gelijk.
Hummerquote:Landrover
Daarom is het ook een aanvulling.quote:Op vrijdag 24 januari 2025 12:40 schreef r_one het volgende:
[..]
Je eerdere voorbeelden waren duidelijk géén gedeelde aanprakelijkheid.
[..]
Naja, uiteindelijk hou je die rompslomp nog wel als je het overleeftquote:Tuurlijk heb je er helemaal niks aan als jij bloedend en kermend van de pijn op het asfalt ligt te piepen dat jij toch écht voorrang had. Maar dan hebben we het niet meer over schadevrije jaren, autoverzekering, bonus/malus, etc.
[..]
Leopard tankquote:Hummer![]()
Kan ik dan niet beter gewoon alleen wa nemen en helemaal nooit iets claimen en mocht ik hem in de prak rijden heb ik maar gewoon pech gehad?quote:Op vrijdag 24 januari 2025 12:25 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ja, je kan negatieve schadevrije jaren hebben als je schade rijdt en geen (of onvoldoende) schadevrije jaren hebt.
Zie het als een ladder waar 0 ergens halverwege op de ladder staat. Er zijn nog treden onder je.
Als je zo rekent kunnen veel mensen nooit een auto kopen, ik denk dat de meerderheid geen twee auto's tegelijk kan kopen (en dus bij aanschaf niet voldoende geld heeft om een nieuwe te kopen). Daar ga je dan weer in een aantal jaren naar toe sparen.quote:Op vrijdag 24 januari 2025 12:11 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Dat is ook manier om er naar te kijken. Niet aan gedacht omdat ik nooit een auto zou kopen zonder voldoende buffer om 'm zo nodig te vervangen (hoe zuur dat ook is). En dan moet je 'm idd wel uit de all risk halen zodra je voldoende buffer hebt.
Dat hangt er vanaf of je je auto kunt missen. Ik kan mijn familie niet bezoeken en geen ziekenhuis bereiken zonder auto, dus 'pech gehad' is geen optie. En dus wat ik al zei: zo lang je het geld niet hebt om hem te vervangen, allrisk verzekeren. En zodra je het geld wel hebt (en bij een Swift moet dat snel kunnen, die zijn niet zo duur, een vervanger kan ook een oudere zijn natuurlijk) kun ja naar WA+ of WA.quote:Op vrijdag 24 januari 2025 14:29 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
Kan ik dan niet beter gewoon alleen wa nemen en helemaal nooit iets claimen en mocht ik hem in de prak rijden heb ik maar gewoon pech gehad?
Natuurlijk kan dat wel, je zou ook kunnen fietsen of met het OV kunnen gaan. Voor je 18e had jij ook geen rijbewijs en toen leefde je ook nog gewoon.quote:Op vrijdag 24 januari 2025 14:39 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat hangt er vanaf of je je auto kunt missen. Ik kan mijn familie niet bezoeken en geen ziekenhuis bereiken zonder auto, dus 'pech gehad' is geen optie. En dus wat ik al zei: zo lang je het geld niet hebt om hem te vervangen, allrisk verzekeren. En zodra je het geld wel hebt (en bij een Swift moet dat snel kunnen, die zijn niet zo duur, een vervanger kan ook een oudere zijn natuurlijk) kun ja naar WA+ of WA.
Toen woonde ik niet op 6 uur OV afstand van mijn schoonouders en geen 22km van het dichtstbijzijnde ziekenhuis terwijl ik ook nog niet verantwoordelijk was voor kinderen, daarbij hadden mijn ouders een auto.quote:Op vrijdag 24 januari 2025 14:44 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
Natuurlijk kan dat wel, je zou ook kunnen fietsen of met het OV kunnen gaan. Voor je 18e had jij ook geen rijbewijs en toen leefde je ook nog gewoon.
In de rimboe gaan wonen is natuurlijk een keuze.quote:Op vrijdag 24 januari 2025 14:46 schreef Hanca het volgende:
[..]
Toen woonde ik niet op 6 uur OV afstand van mijn schoonouders en geen 22km van het dichtstbijzijnde ziekenhuis terwijl ik ook nog niet verantwoordelijk was voor kinderen, daarbij hadden mijn ouders een auto.
Ik zeg ook nergens dat het geen keuze is, maar daar gaat het nu niet om. Het gaat er om of 'pech gehad' een optie is, bij mij is dat gewoon niet zo. Ik kan namelijk ook niet verhuizen omdat mijn auto kapot is.quote:Op vrijdag 24 januari 2025 14:48 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
In de rimboe gaan wonen is natuurlijk een keuze.
Ik heb ervoor gekozen om niet in de rimboe te gaan wonen juist omdat ik tot nu toe geen rijbewijs had. Ik kom uit Zeeuws-Vlaanderen en daar zijn ook grote stukken zonder OV zoals jij beschrijft. Ik woon dus niet meer in Zeeuws-Vlaanderen. Nu ik wel een rijbewijs heb, zou het wel weer kunnen, maar ik kies ervoor om niet weer zo afgelegen te gaan wonen.
Je kan een auto huren.quote:Op vrijdag 24 januari 2025 14:51 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik zeg ook nergens dat het geen keuze is, maar daar gaat het nu niet om. Het gaat er om of 'pech gehad' een optie is, bij mij is dat gewoon niet zo. Ik kan namelijk ook niet verhuizen omdat mijn auto kapot is.
Jij kunt je auto blijkbaar wel missen en dan kun je voor WA kiezen.
Dan zal die OV afstand naar het ziekenhuis en andere belangrijke plaatsen ook wel meevallen. Bovendien zou je ook een elektrische fiets kunnen kopen of zelfs gewoon een normale fiets.quote:(Ik woon trouwens niet in de rimboe)
Ik probeerde je te helpen, maar als je allemaal totale onzin gaat posten in je eigen topic houdt het op, dan ben je de hulp ook niet waard.quote:Op vrijdag 24 januari 2025 14:55 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
Je kan een auto huren.
Je kan een goedkopere, oudere auto kopen. Je hebt al auto's vanaf zo'n 2000 euro. Of dat een goede investering is? Nee. Maar het rijdt. En dan kan jij dus wel naar het ziekenhuis al woon je in Boerenhol, Zeeuws-Vlaanderen. (ja dat bestaat echt zoek maar op)
Je kan fietsen of OV.
[..]
Dan zal die OV afstand naar het ziekenhuis en andere belangrijke plaatsen ook wel meevallen. Bovendien zou je ook een elektrische fiets kunnen kopen of zelfs gewoon een normale fiets.
Het punt is dat 'een auto is absoluut noodzakelijk' best wel een illusie is in Nederland. Daarom is het ook zo moeilijk om hier een rijbewijs te halen. In Amerika is een rijbewijs écht noodzakelijk, en krijg je het rijbewijs dan ook met een pakje boter mee. Één rondje rond de kerk en klaar.
Als jij schuldig bent claimt de tegenpartij bij jou wa.quote:Op vrijdag 24 januari 2025 14:29 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
Kan ik dan niet beter gewoon alleen wa nemen en helemaal nooit iets claimen en mocht ik hem in de prak rijden heb ik maar gewoon pech gehad?
Ok Hanca, dankjewel voor je bijdragequote:Op vrijdag 24 januari 2025 14:57 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik probeerde je te helpen, maar als je allemaal totale onzin gaat posten in je eigen topic houdt het op, dan ben je de hulp ook niet waard.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |