abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 24 januari 2025 @ 01:49:54 #151
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_216409638
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 januari 2025 01:46 schreef Repentless het volgende:

[..]
Ja, en hoe denk je dat dat dan gaat?
Dat is een ander verhaal, ik reageer op jouw stelling. Met een kwart minder hebben die gasten nog steeds achterlijk veel geld. Verhoog de belastingen in Amerika en ga eens echt werk maken van dat zorgstelsel. Mensen die het wat minder hebben kunnen niets meer als ze even flink ziek worden.

Maar waarom zou het met dat geld anders gaan dan met het geld van nu? Je kunt alleen meer vangnetten en zorgen dat je burgers niet meteen arm zijn na een ziekenhuisbezoek.
Het antwoord op de belangrijkste vraag van alle vragen? 42!
  vrijdag 24 januari 2025 @ 01:56:37 #152
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_216409648
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 januari 2025 01:49 schreef Vis1980 het volgende:

[..]
Dat is een ander verhaal, ik reageer op jouw stelling. Met een kwart minder hebben die gasten nog steeds achterlijk veel geld. Verhoog de belastingen in Amerika en ga eens echt werk maken van dat zorgstelsel. Mensen die het wat minder hebben kunnen niets meer als ze even flink ziek worden.
Nogmaals: het punt was totaal niet dat ze niet steenrijk zijn. Dat staat zelfs letterlijk in mijn post. Het ging om de bewering "hele werelddelen duizenden jaren onderhouden". Of "prima voor een aantal decennia".

Nou, laten we eens kijken: op papier heeft Musk 432 miljard Dollar. Stel dat hij dat allemaal liquideert en dan weggeeft.

Er zijn 3,5 miljard mensen die in armoede leven. Die kan hij dan dus eenmalig 123 dollar geven.

Dus hoe werkt dat onderhouden van hele werelddelen voor duizenden jaren of decennia dan precies verder?
  vrijdag 24 januari 2025 @ 04:20:24 #153
37950 JAM
Sic transit gloria mundi.
pi_216409754
quote:
0s.gif Op donderdag 23 januari 2025 19:17 schreef Chivaz het volgende:

[..]
Wees eens concreet, steunen van AFD maakt iemand geen nazi.
Wees eens concreet! Bord voor je kop. Duck, duck, duck. Derde keer alweer.
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
  vrijdag 24 januari 2025 @ 04:24:11 #154
37950 JAM
pi_216409756
Probeer die onzin alsjeblieft niet recht te praten. 't Is gewoon een kutfascist, Trump ook. Die zitten er alleen voor hun eigen gewin en laat de rest de tering maar krijgen. Waarom iemand ook maar iets met die mensen te maken zou willen hebben is mij een wonder. Waar heb je het nu over: 'Oh, is het een fascist? Maar dan eentje als Hitler, of eentje als Mussolini? Eentje als Franco of Salazar? Eentje als Mosley of Codreanu? Nee, wat is het verschil daar nu tussen? Leg dat eens uit! Dat kan je hen toch geen fascisten noemen! Maar nee, Hirohito had ook niets tegen Joden hoor, Salgado ook niet!'

Schei toch uit.

Nogmaals: DUCK, DUCK, DUCK.
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
  vrijdag 24 januari 2025 @ 04:29:34 #155
37950 JAM
pi_216409758
Filmpje uit 1943. Geniet ervan:

Bekijk deze YouTube-video
  vrijdag 24 januari 2025 @ 06:51:46 #156
176480 GarlandBriggs
No ma\'am I cannot...
pi_216409839
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 januari 2025 01:29 schreef Vis1980 het volgende:
En die eieren willen maar niet goedkoper worden.
https://tradingeconomics.com/commodity/eggs-us

Eieren zijn recordduur geworden onder Trump *O*
  vrijdag 24 januari 2025 @ 07:05:58 #157
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_216409865
quote:
Een federale rechter in de Verenigde Staten blokkeert een decreet van president Trump dat moest voorkomen dat kinderen van illegale migranten bij hun geboorte automatisch Amerikaans staatsburger worden. De rechter noemt het plan "ronduit ongrondwettelijk".

"Ik kan nauwelijks begrijpen hoe een professionele advocaat ondubbelzinnig kan stellen dat dit een grondwettelijk decreet is", zei de rechter. "Ik zit al meer dan veertig jaar in dit vak, maar ik kan me geen zaak herinneren die zo duidelijk is als deze. Ik ben verbijsterd."
https://nos.nl/artikel/25(...)rschapsdecreet-trump

Oeps.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_216409874
quote:
Ja, tegenvaller voor Trump.
De VS is toch minder een bananenrepubliek dan hij en zijn achterban hadden gehoopt.
zeer vocale Trump hater - VEM2012
pi_216409890
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 januari 2025 07:12 schreef Wantie het volgende:

[..]
De VS is toch minder een bananenrepubliek dan hij en zijn achterban hadden gehoopt.
Trumps Supreme court gaat dat wel voor hem doorstempelen uiteraard. Wat nou je kan de grondwet niet wijzigen. Op dag 1 proberen ze het al.

Trump is ook alvast aan het schreeuwen om lagere rentes. Hij heeft zeker naar Turkije's inflatie gekeken en dacht dat wil ik ook.
  Vis een optie? vrijdag 24 januari 2025 @ 07:21:38 #160
70532 loveli
N
pi_216409894
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 januari 2025 07:12 schreef Wantie het volgende:

[..]
Geen tegenvaller, ze willen dit door het hooggerechtshof laten beoordelen. Een EO draai je makkelijk terug, een uitspraak door de hoogste rechters niet. Dus de verwachting is steeds in hoger beroep, tot het op de juiste plek ligt.

Oorspronkelijk is het ingesteld zodat kinderen van slaven geboorterecht hadden. Laat ze op het hoogste niveau beslissen of het grondwettelijk is of niet, dan is die discussie (hopelijk) goed onderbouwd gevoerd.
crap in = crap out
pi_216409927
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 januari 2025 07:21 schreef loveli het volgende:

[..]
Geen tegenvaller, ze willen dit door het hooggerechtshof laten beoordelen. Een EO draai je makkelijk terug, een uitspraak door de hoogste rechters niet. Dus de verwachting is steeds in hoger beroep, tot het op de juiste plek ligt.

Oorspronkelijk is het ingesteld zodat kinderen van slaven geboorterecht hadden. Laat ze op het hoogste niveau beslissen of het grondwettelijk is of niet, dan is die discussie (hopelijk) goed onderbouwd gevoerd.
_O-
Alsof dat kangaroo court dat ze supreme court noemen nog legitimatie geeft.
pi_216410186
Als ik er zo over nadenk ben ik blij hoe hier de politiek bedreven wordt. Meerdere partijen in een kabinet zorgt nog voor een beetje balans. Ik heb een Amerikaanse vriendin die volgens de Trump normen niks bijzonders is. 100% Amerikaanse, geen LGBTQ, werkt etc. Ook zij is bang voor de toekomst.

Trump maakt misbruik van zijn macht. Ik denk dat je de afgelopen dagen (en waarschijnlijk de komende vier jaar) wel zo kunt omschrijven. Niemand die hem kan tegenhouden en dat maakt het zo eng.
pi_216410335
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 januari 2025 08:41 schreef Sunshine1982 het volgende:
Als ik er zo over nadenk ben ik blij hoe hier de politiek bedreven wordt. Meerdere partijen in een kabinet zorgt nog voor een beetje balans. Ik heb een Amerikaanse vriendin die volgens de Trump normen niks bijzonders is. 100% Amerikaanse, geen LGBTQ, werkt etc. Ook zij is bang voor de toekomst.

Trump maakt misbruik van zijn macht. Ik denk dat je de afgelopen dagen (en waarschijnlijk de komende vier jaar) wel zo kunt omschrijven. Niemand die hem kan tegenhouden en dat maakt het zo eng.
Enige wat dictators doen is dreigen naar de instituten en de boel daar tot zwijgen stampen. Ze zitten er niet voor de burger, dus ik kan me voorstellen dat het niet alleen LGBTQ is waar de zorgen zijn. Maar ja, dat is een bekend gegeven. Als men al bepaalde groepen monddood wil maken, dan kun je er als burger vergif op innemen dat je de volgende in de rij bent.
  Moderator vrijdag 24 januari 2025 @ 09:05:22 #164
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_216410357
quote:
Dat wist team Trump van tevoren ook wel. Maar zo krijg je wel erosie van de legitimiteit van de grondwet en ook dat wist team Trump van te voren.
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_216410490
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 januari 2025 08:41 schreef Sunshine1982 het volgende:

Er deugt van alles niet aan het Amerikaanse stelsel.

Winner take all leidt onherroepelijk tot een stelsel met twee partijen. En dat leidt tot polarisatie. Zeker met een direct verkozen president, ik vind het echt onbegrijpelijk dat mensen dat hier ook willen. En dan zitten ze ook nog met dat volstrekt belachelijke electoral college waardoor de helft van het land feitelijk niet meestemt.

Goed, nou heeft ie ook de popular vote gewonnen en ook ons representatief stelsel heeft geleid tot Wilders I dus de kiezer is even schuldig als het systeem.
Alle Urkers het land uit! Deporteer de burgemeester! Hier werken wij aan uw afzinking!!
pi_216410788
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 januari 2025 09:21 schreef BlackLining het volgende:

[..]

Winner take all leidt onherroepelijk tot een stelsel met twee partijen. En dat leidt tot polarisatie. Zeker met een direct verkozen president, ik vind het echt onbegrijpelijk dat mensen dat hier ook willen. En dan zitten ze ook nog met dat volstrekt belachelijke electoral college waardoor de helft van het land feitelijk niet meestemt.

Goed, nou heeft ie ook de popular vote gewonnen en ook ons representatief stelsel heeft geleid tot Wilders I dus de kiezer is even schuldig als het systeem.
In het midden-oosten hebben ze vrij vertaald het gezegde dat je geen rots kunt breken met je hoofd. Omdat.. verleden / traditie / zo hebben wij het altijd gedaan..

Het grote probleem is de verankering in historie. In Nederland zijn we dankzij het watermanagement, een vroege vorm van gezamelijke politiek, op elkaar aangewezen omdat het niet uitmaakt of je een pak draagt of arbeider bent; iedereen zal moeten helpen zandzakken sjouwen. (Daarom zie je bij ons ook gewoon managers meewerken op volle kracht, vinden ze elders vreemd) Dat zit in de cultuur. En imho is 'meewerkende managers' een van de weinige echt typische Nederlandse elementen. Daarom zit het polderen en de overlegcultuur er ook ingebakken, plus dat de lijntjes in een klein land korter zijn.

De Amerikanen zullen 'altijd' terugvallen op hoe zij het ingeregeld hebben omdat dat vertrouwd is en bijna verankerd Je moet echt wel een soort nieuwe statengroepering krijgen wil dat ooit anders worden. Maar dan moet alles eerst volledig uiteenvallen. Die schakelen anders echt nooit om naar een meerpartijenstelsel en betere checks en balances. Je moet daar al blij zijn als 1 milimeter verschil het 4 jaar houdt.
pi_216410954
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 januari 2025 09:21 schreef BlackLining het volgende:

[..]

Het systeem is niets mis mee, er zijn primaries waar de kandidaat gekozen kan worden door de achterban en die gaat vervolgens door naar de verkiezingen. Dan heb je nog het huis waar je voor kan kiezen en zelfs de senaat.
Het probleem is niet het systeem het probleem is de macht van de federale overheid die veel te groot is geworden.
Een parlementaire democratie gaat dat probleem ook niet oplossen omdat je altijd beleid gaat krijgen dat niet past bij de verschillende staten.
De democratie zelf moet veel dichter bij de burger komen te staan en dat kan als de Staten veel meer macht hebben om beleid te maken. In mijn ogen de enige oplossing in zo’n groot en divers land zoals de VS.
pi_216411048
Staten meer macht geven, Mississippi die de slavernij weer kan gaan invoeren Californië die veel minder wilt afdragen, wat kan er mis gaan, :D
  vrijdag 24 januari 2025 @ 10:51:52 #169
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_216411438
Wat een geduld heeft die man.
twitter
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_216411528
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 januari 2025 10:11 schreef Chivaz het volgende:

[..]
Het systeem is niets mis mee, er zijn primaries waar de kandidaat gekozen kan worden door de achterban en die gaat vervolgens door naar de verkiezingen. Dan heb je nog het huis waar je voor kan kiezen en zelfs de senaat.
Het probleem is niet het systeem het probleem is de macht van de federale overheid die veel te groot is geworden.
Een parlementaire democratie gaat dat probleem ook niet oplossen omdat je altijd beleid gaat krijgen dat niet past bij de verschillende staten.
De democratie zelf moet veel dichter bij de burger komen te staan en dat kan als de Staten veel meer macht hebben om beleid te maken. In mijn ogen de enige oplossing in zo’n groot en divers land zoals de VS.
En het Poetin/Rusland model met een sterke alfa-man als leider? Zou dat niets zijn?
pi_216411591
quote:
Nah, dit is onderdeel van het plan. Er zijn bijzonder veel decreten ongrondwettelijk. Dat wordt dus aangevochten. Het hele justitie-apparaat wordt zo geswamped en die crisis kunnen er een hoop rechters worden vervangen en loyalisten aangesteld.

Uiteindelijk eindigen veel zaken bij SCOTUS en die leggen de grondwet uit op dusdanige wijze dat het wel mag.
beter een knipoog dan een blauw oog
pi_216411603
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 januari 2025 10:20 schreef Basp1 het volgende:
Staten meer macht geven, Mississippi die de slavernij weer kan gaan invoeren Californië die veel minder wilt afdragen, wat kan er mis gaan, :D
Je kan natuurlijk ook compleet de andere kant op, schaf de Staten af en ga gewoon verkiezingen houden waar de partij met de meeste stemmen wint. Dat gaat de polarisatie en de verdeeldheid vast oplossen niet waar Bas?
  vrijdag 24 januari 2025 @ 11:05:43 #173
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_216411609
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 januari 2025 10:51 schreef Perrin het volgende:
Wat een geduld heeft die man.
[ x ]
Jammer dat dit soort mensen niet erbij zijn wanneer politici one liners erin gooien over dit soort onderwerpen. Laat zo iemand in discussie gaan met Trump, Harris etc. en zie of ze zich eruit lullen.
pi_216411630
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 januari 2025 10:58 schreef Ulx het volgende:

[..]
En het Poetin/Rusland model met een sterke alfa-man als leider? Zou dat niets zijn?
Ik denk niet dat het model dat de democraten nastreven waar je de verkiezingen evenals het hooggerechtshof naar je hand zet veel gaat opleveren. Maar je kan het uiteraard altijd proberen mits het Amerikaanse volk daar ook zin in heeft.
pi_216411642
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 januari 2025 10:20 schreef Basp1 het volgende:
Slavernij komt indirect wel weer in beeld. Al die deportatiekampen zitten straks vol met illegale en 'per ongeluk opgepakte' legale migranten (de laatsten moeten wachten tot hun papieren gecheckt zijn). Dat is een heleboel gratis arbeid.
Terwijl ze wachten op uitzetting kosten ze wel geld en dat gaat dan uitgelegd worden als 'dan kunnen ze werken voor kost en inwoning'.

En zo zal dat hier ook verdedigd worden gok ik: het zijn illegalen, hadden ze maar niet de US binnen moeten komen. Logisch dat ze moeten werken voor hun kost en inwoning (dat deden ze ook, maar nu moeten ze het in een kamp gaan doen onder nog erbarmelijkere omstandigheden dan voorheen en beroofd van hun vrijheid)
beter een knipoog dan een blauw oog
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')