abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 23 januari 2025 @ 21:29:06 #276
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_216407449
quote:
0s.gif Op donderdag 23 januari 2025 21:27 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Het is sowieso vreemd dat het bestaan van milieuproblemen blijkbaar afhangt van de persoon Rob Jetten.
Nee, leuk geprobeerd...

Het is vreemd dat types als jij die overal moord en brand schreeuwen over klimaat en milieu in een stuip schieten wanneer het onnodige, decadente, triviale zaken als vliegvakanties betreft.

Maar ja, dat is iets wat jij leuk vindt... dan wordt het lastig principieel te zijn.

Vlug, schreeuw wat over Henk en Ingrid en hun camper.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_216407474
quote:
0s.gif Op donderdag 23 januari 2025 21:19 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Vliegreizen enkel voor de kapitaalkrachtigen.

Vervuilen mag wel, zolang je maar betaalt.

Twee voor twaalf mensen.

Snap nu wel waarom XR nooit op landingsbanen demonstreert.
Ik vind echt dat je jezelf tekort doet wanneer je de gehele millieudiscussie plat slaat in wel of niet vliegen.
  donderdag 23 januari 2025 @ 21:31:01 #278
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_216407479
quote:
0s.gif Op donderdag 23 januari 2025 21:29 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Nee, leuk geprobeerd...

Het is vreemd dat types als jij die overal moord en brand schreeuwen over klimaat en milieu in een stuip schieten wanneer het onnodige, decadente, triviale zaken als vliegvakanties betreft.

Maar ja, dat is iets wat jij leuk vindt... dan wordt het lastig principieel te zijn.
Nee hoor

Ik zeg gewoon wat er moet gebeuren. Het klimaatplan van Jetten uitvoeren. En dan kan het allemaal prima.
pi_216407554
quote:
0s.gif Op donderdag 23 januari 2025 21:27 schreef VoMy het volgende:
Beleid kost geld dus zo schattig is het niet om dat geld ook daadwerkelijk op te halen.
Welk beleid wordt er zoal uitgevoerd met, zeg, accijnzen nu bijvoorbeeld? Ik hoor dat het al twintig over twaalf is, terwijl we honderden miljarden aan die accijnzen hebben opgehaald, dat is nogal paradoxaal.
It is not from the benevolence of the butcher, the brewer, or the baker, that we expect our dinner, but from their regard to their own interest.
pi_216407602
quote:
0s.gif Op donderdag 23 januari 2025 21:35 schreef nostra het volgende:

[..]
Welk beleid wordt er zoal uitgevoerd met, zeg, accijnzen nu bijvoorbeeld? Ik hoor dat het al twintig over twaalf is, terwijl we honderden miljarden aan die accijnzen hebben opgehaald, dat is nogal paradoxaal.
Je mist dat meer dan 50% van de energie in de EU inmiddels hernieuwbaar is?
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_216407613
quote:
0s.gif Op donderdag 23 januari 2025 21:37 schreef Hanca het volgende:

[..]
Stroom. Geen energie.
  donderdag 23 januari 2025 @ 21:40:15 #282
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_216407650
quote:
0s.gif Op donderdag 23 januari 2025 21:35 schreef nostra het volgende:

[..]
Maar accijnzen die nu worden opgehaald zijn er niet voor dat doel, niet voor klimaataanpak. Dus goed dat je opmerkt dat het huidige beleid inderdaad nog niet op is ingesteld om de klimaatproblemen daadwerkelijk aan te pakken op een redelijk eerlijke en effectieve manier - we bedanken de VVD voor decennia aan traineren en dom wanbeleid. Tijd om dat dus te veranderen en wel die koppeling te maken.
Antifa
pi_216407652
quote:

[..]
Waren we maar zover, stroom ging het om
pi_216407691
quote:

[..]
Dit is werkelijk totaal geen antwoord op mijn vraag, tenzij hernieuwbare energie alleen met overheidssubsidie (die dan gefinancierd zou worden vanuit die accijnzen) mogelijk zou zijn, wat dan de vraag doet opwerpen wat er gebeurt als die accijnzen op vervuilende energie verdwijnen (omdat die er niet meer is). Ik verwijs naar de schrik op de daling van de opbrengst van tabaksaccijnzen voor de werkelijke gedachte achter die heffingen.
It is not from the benevolence of the butcher, the brewer, or the baker, that we expect our dinner, but from their regard to their own interest.
pi_216407693
quote:
0s.gif Op donderdag 23 januari 2025 21:40 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Waren we maar zover, stroom ging het om
Excuus, stroom inderdaad. Maar dat is al een mooie mijlpaal en dus ook duidelijk dat het geld van accijnzen e.d. gewoon goed besteed wordt.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_216407716
quote:
0s.gif Op donderdag 23 januari 2025 21:42 schreef nostra het volgende:

[..]
Dit is werkelijk totaal geen antwoord op mijn vraag, tenzij hernieuwbare energie alleen met overheidssubsidie (die dan gefinancierd zou worden vanuit die accijnzen) mogelijk zou zijn, wat dan de vraag doet opwerpen wat er gebeurt als die accijnzen op vervuilende energie verdwijnen (omdat die er niet meer is). Ik verwijs naar de schrik op de daling van de opbrengst van tabaksaccijnzen voor de werkelijke gedachte achter die heffingen.
De werkelijke gedachte is dat de accijns op tabak iets dekken van de hogere ziektekosten, al is het bij lange na niet genoeg.
pi_216407830
quote:
0s.gif Op donderdag 23 januari 2025 21:43 schreef Hanca het volgende:

[..]
De werkelijke gedachte is dat de accijns op tabak iets dekken van de hogere ziektekosten, al is het bij lange na niet genoeg.
Ach kom op, niet zo naïef. De werkelijke gedachte is het vinden van een equilibrium waarin er in voldoende mate gerookt blijft worden, maar er wel meer geld naar de schatkist vloeit. Dat werkt vrij aardig bij een relatief inelastisch product zoals tabak. Als je echt iets aan roken zou willen doen, dan pak je het aan zoals ze in Australië doen.
  donderdag 23 januari 2025 @ 21:52:43 #288
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_216407863
quote:
0s.gif Op donderdag 23 januari 2025 21:50 schreef nostra het volgende:

[..]
Ach kom op, niet zo naïef. De werkelijke gedachte is het vinden van een equilibrium waarin er in voldoende mate gerookt blijft worden, maar er wel meer geld naar de schatkist vloeit. Als je echt iets aan roken zou willen doen, dan pak je het aan zoals ze in Australië doen.
Wat hebben tabaksaccijnzen te maken met de niet-bestaande klimaataccijnzen op vliegen? Niets. Je weet hoe ze zouden werken, je hebt er geen argumenten tegen, dus daarom begin je over iets anders.

Er is redelijk goed bekend wat de kosten van CO2-eq zijn voor de maatschappij. Er is redelijk duidelijk hoeveel uitstoot een vliegreis heeft, per afstand en per type. Je kunt gewoon een accijnsmodel ontwerpen dat grosso modo over het jaar de CO2-eq-kosten voor de maatschappij binnen Nederland/de EU, ophaalt bij de ticketkopers. Kun je zelfs nog zuinigere vluchten in matsen om een verbeteringsprikkel te geven. Echt geen enkel probleem, ook geen ho8gere wiskunde of extreem ingewikkeld.

[ Bericht 21% gewijzigd door VoMy op 23-01-2025 21:59:56 ]
Antifa
pi_216407898
quote:
0s.gif Op donderdag 23 januari 2025 21:50 schreef nostra het volgende:

[..]
Ach kom op, niet zo naïef. De werkelijke gedachte is het vinden van een equilibrium waarin er in voldoende mate gerookt blijft worden, maar er wel meer geld naar de schatkist vloeit. Dat werkt vrij aardig bij een relatief inelastisch product zoals tabak. Als je echt iets aan roken zou willen doen, dan pak je het aan zoals ze in Australië doen.
En verbieden zorgt ervoor dat iets niet meer gebeurd?
pi_216407948
quote:
0s.gif Op donderdag 23 januari 2025 21:52 schreef VoMy het volgende:
Wat hebben tabaksaccijnzen te maken met de niet-bestaande klimaataccijnzen op vliegen? Niets
Er bestaat gewoon een vliegbelasting hoor. Van 26 euro per ticket. Dat zou dan een effect op iets moeten sorteren, bijvoorbeeld dat mensen minder vliegen of dat er "mitigerende maatregelen" mee genomen zouden kunnen worden. Dat is natuurlijk kul, want het interesseert niemand een hol om 25 euro te betalen. Dat is de overeenkomst met tabaksaccijnzen.
pi_216407969
quote:
0s.gif Op donderdag 23 januari 2025 21:15 schreef EttovanBelgie het volgende:
Als je hoog van de toren blaast dat het TWEE VOOR TWAALF is qua klimaat maar zelf gewoon een vliegtuig pakt naar Argentinië, ben je hypocriet.
Ja dat is een feit. Je kunt niet het ene geloven en het tegengestelde doen.

Ik vraag me altijd af hoe men dit toch in sync kan krijgen met elkaar. Als je werkelijk hypocriet bent dan lukt zoiets blijkbaar.

De menselijke geest werkt volgens mij ook zo dat het denkt als: als ik dat doe is het niet zo erg maar als IEDEREEN dat doet is het rampzalig. Terwijl een goed begin begint bij jezelf, dat snapt iedereen.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_216407980
quote:
0s.gif Op donderdag 23 januari 2025 21:54 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
En verbieden zorgt ervoor dat iets niet meer gebeurd?
In Australië wat makkelijker dan in Nederland en nee, er wordt ook nog genoeg coke gesnoven en gemoord ondanks dat dat niet mag, maar het geeft als overheid dan wel het signaal af wat je echte doel is.
pi_216408004
quote:
0s.gif Op donderdag 23 januari 2025 21:59 schreef nostra het volgende:

[..]
In Australië wat makkelijker dan in Nederland en nee, er wordt ook nog genoeg coke gesnoven en gemoord ondanks dat dat niet mag, maar het geeft als overheid dan wel het signaal af wat je echte doel is.
Moorden is dacht ik bij wet verboden maar van coke snuiven weet ik dat niet zeker.

Wat lijkt te kloppen.

quote:
Harddrugs (XTC, cocaïne, heroïne etc.) bezitten, verhandelen, verkopen of maken is geheel verboden. Het is niet strafbaar om harddrugs te gebruiken.
pi_216408053
quote:
0s.gif Op donderdag 23 januari 2025 21:29 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Nee, leuk geprobeerd...

Vlug, schreeuw wat over Henk en Ingrid en hun camper.
bedoel je niet stereotypes?
pi_216408148
quote:
0s.gif Op donderdag 23 januari 2025 22:01 schreef Bart2002 het volgende:
Moorden is dacht ik bij wet verboden maar van coke snuiven weet ik dat niet zeker.
Je hebt semantisch gelijk, maar het is natuurlijk door de bank genomen wat lastig om te gebruiken zonder te bezitten (waarbij bezit voor persoonlijk gebruik ook wel weer strafbaar is, maar niet bestraft wordt). Het is meer als voorbeeld bedoeld dat een verbod van wat dan ook nooit zal leiden tot het verdwijnen ervan.
pi_216408150
quote:
6s.gif Op donderdag 23 januari 2025 22:04 schreef zakjapannertje het volgende:

[..]
bedoel je niet stereotypes?
Etto heeft daar m.i. wel gelijk in de zin dat het foute gedrag immer "les autres" betreft.
En dat het eigen gedrag wel altijd moet kunnen wegens eigens verdiensten of wat. Waardoor het wel mag en niet zo schadelijk is.

Dat is ook weer zo dat het particuliere gedrag van b.v. jezelf niet zo schadelijk is maar vermenigvuldig je dat met een miljard dan is het opeens een serieuze ramp.

Zo gaat het met alles. In het groot is het zeer schadelijk maar voor de persoon moet het wel kunnen. Dat is een Duivels dilemma waardoor het altijd de schuld is van alle anderen die hetzelfde doen.

Dat is in principe wel iets wat hypocriet genoemd mag worden.
pi_216408164
quote:
0s.gif Op donderdag 23 januari 2025 21:59 schreef nostra het volgende:

[..]
Naast de accijns is het financieel natuurlijk ook helemaal niet handig wanneer iedereen stopt met roken. Derhalve zitten we met een soort paradox tussen het land veiliger maken en op de schatkist passen. Het huidige beleid lijkt mij derhalve wel een mooie status quo.
pi_216408236
Kerosine is niet belast toch? Als we dat nou gewoon voor de klimaatschade die het veroorzaakt belasten is dat toch een prima eerste stap? Dan kan iedereen nog vliegen, zal het misschien wat duurder worden ja misschien moeten sommige mensen het dan minder doen. Dat vind ik niet meer dan logisch je vraagt toch ook boeren of ze willen stoppen met boeren want uitstoot.

Ik heb al een jaar of 10 niet gevlogen en ben het zeker voorlopig niet van plan. Maar ik zal vast nog wel een keer ergens heenvliegen als we op dezelfde weg keihard doorgaan met vervuilen. Want ik heb geen enkel probleem met doen wat ik kan, maar als het voelt als ik persoonlijk tegen de bierkaai ja dan kan ik best een vluchtje hypocriet zijn zonder dat ik het hypocriet vind.

Maar ik vind sowieso dat hele boos worden op individuen echt de omgekeerde wereld. Nu het systeem is zoals het is en iedereen vliegt er lustig op rond is het effect van waarom zou je het als enige jezelf ontzeggen vrij groot natuurlijk.
  donderdag 23 januari 2025 @ 22:21:10 #299
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_216408305
quote:
0s.gif Op donderdag 23 januari 2025 21:57 schreef nostra het volgende:

[..]
Er bestaat gewoon een vliegbelasting hoor. Van 26 euro per ticket. Dat zou dan een effect op iets moeten sorteren, bijvoorbeeld dat mensen minder vliegen of dat er "mitigerende maatregelen" mee genomen zouden kunnen worden.
Maar dat is een compleet andere accijns dan ik of zoveel anderen voorstel :') man man man :')
Antifa
pi_216408336
quote:
0s.gif Op donderdag 23 januari 2025 22:16 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
Kerosine is niet belast toch? Als we dat nou gewoon voor de klimaatschade die het veroorzaakt belasten
Dat kunnen "we" niet, of je moet net als Kerelijn met je vuist op tafel gaan slaan in Europa.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')