abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_216305966
quote:
Last van inflatie zit (deels) tussen je oren, zeggen economen

Het is al jaren een bekend geluid: boodschappen in de supermarkt worden door de inflatie steeds duurder. En 85 procent van de deelnemers aan een peiling van Ipsos denkt dat levensmiddelen ook de eerste helft van dit jaar verder in prijs zullen stijgen.

Maar in werkelijkheid vallen de prijsstijgingen in de supermarkt juist mee.

Zo bedroeg vorig jaar de inflatie op consumentengoederen en -diensten (bijvoorbeeld kleding of kappers) 3,3 procent, terwijl voedingsmiddelen 'maar' 1,1 procent in prijs stegen vergeleken met een jaar eerder.

Hoe komt het dan dat veel mensen toch inflatiepijn ervaren, terwijl de cijfers een ander verhaal lijken te vertellen? Drie economen vertellen waarom we dit zo ervaren.

Onze hersenen zijn gewoon traag

Een factor is de menselijke neiging om aan te nemen dat recente gebeurtenissen zich opnieuw zullen voordoen in de nabije toekomst. De inflatie was recent hoog, en dan gaan we onbewust denken en voelen dat dat nog steeds zo is. Onderzoekers noemen dat extrapoleren.

"Mensen doen dat vaak met cijfers, blijkt uit onderzoek", zegt Kim Peijnenburg, hoogleraar huishoudeneconomie aan Tilburg University. "Waarom onze hersenen zo traag zijn, daar is geen duidelijk antwoord op. Het is wel een typisch voorbeeld van verkeerde verwachtingen die wij als mensen scheppen over onze omgeving."

Wat is inflatie überhaupt?

Een andere factor is dat inflatie een lastig begrip is. Bijna een kwart van de respondenten wist niet hoe inflatie in elkaar zit, concludeerden onderzoekers bij de universiteit in Groningen.

Inflatie is een abstract begrip, zegt CBS-hoofdeconoom Peter Hein van Mulligen. Mensen letten vooral op de hoogte van de prijs en niet zozeer of iets duurder wordt. "Dat je in de supermarkt nog steeds schrikt van hoge prijzen komt niet doordat ze in de laatste maand veel zijn gestegen. Het komt doordat mensen de prijzen van een paar jaar geleden nog steeds als normaal beschouwen."

Vandaar dat het begrip inflatie misschien vooral relevant is voor economen, zegt Van Mulligen. Maar voor consumenten telt vooral het prijspeil, denkt hij.

Als je drinkt, rookt en huurt is het wel een ander verhaal

Daar komt bij dat het inflatiecijfer van het CBS een gemiddelde is. Maar in werkelijkheid hebben burgers een verschillend uitgavepatroon en ook verschillende lasten. De een ervaart daardoor meer inflatiepijn dan de ander.

Zo gingen vorig jaar de accijnzen op alcohol en tabak omhoog. Ook de huren stegen flink, concludeert Marike Knoef, hoogleraar economie en werkzaam aan de universiteiten in Groningen en Tilburg. "De huur is een grote kostenpost. Dus als mensen zeggen dat de inflatie heel hoog is, kan dat in hun situatie ook zeker het geval zijn. Wie een koophuis heeft en een vaste rente heeft daar natuurlijk geen last van."

Echo-kamer-effect

Onderzoek toont aan dat mensen vaak een verkeerd beeld hebben van hoe hoog de inflatie daadwerkelijk is. Dat beeld baseren ze dus vaak op het recente verleden.

Dat dit een probleem is, constateerde de Europese Centrale Bank al vóór de forse prijsstijgingen in 2022. Volgens hoogleraar Peijnenburg maken de inflatieverwachtingen van mensen "enorm veel uit". Wanneer mensen de inflatie overschatten geven ze meer geld uit, omdat ze denken dat hun geld morgen minder waard zal zijn. "Dat leidt alleen maar tot nog meer inflatie. Daarom is het belangrijk dat mensen een correct beeld hebben van de prijzen. Vaak zijn de stijgingen minder heftig dan wat ze denken."

Hoe krijg je voor elkaar dat mensen een reëel beeld krijgen van de inflatie? De economen zien hier een taak vooral journalisten, onderzoekers en overheidsinstellingen. Zij zouden duidelijk en specifiek moeten zeggen wat er duurder of goedkoper wordt, juist omdat er geen gemiddelde consument is.

Ook zouden ze steeds duidelijk moeten zeggen over welke periode de inflatiecijfers gaan.

https://nos.nl/artikel/25(...)oren-zeggen-economen
Sterk staaltje gaslighting.
Dat veel mensen hun boodschappen en hun energierekening niet meer kunnen betalen zit allemaal maar tussen hun oren.
  woensdag 15 januari 2025 @ 10:53:26 #2
503714 SebbeSwensje
No one here is exactly what he
pi_216306068
Las zelf juist dit vanochtend:
https://www.bnr.nl/column(...)l-niet-in-het-cijfer

Lekker makkelijk als zaken zoals belasting en zorgpremie niet worden meegenomen in de cijfers.
Appears.
Je bent een Heraclied, of je bent het niet!
pi_216306109
Makkelijk praten zeg
pi_216306196
Haha makkelijk praten als je een vorstelijk salaris hebt. Je ziet wel weer dat deze 'experts' ver van de samenleving af zitten.
pi_216306237
Ze hebben een punt. Boodschappen waren voor een deel van Nederland altijd al duur.
pi_216306246
:')
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
pi_216306252
Het is eerder graaiflatie.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
pi_216306276
Is rekening gehouden met kleinere verpakkingen voor dezelfde prijs?
  woensdag 15 januari 2025 @ 11:11:41 #9
438527 MissButterflyy
De beste dingen in het leven z
pi_216306294
quote:
1s.gif Op woensdag 15 januari 2025 10:53 schreef SebbeSwensje het volgende:

Lekker makkelijk als zaken zoals belasting en zorgpremie niet worden meegenomen in de cijfers.
Ja, en computers en tv’s zijn wel goedkoper geworden. Dat is heel fijn, maar die koop je niet zo vaak als boodschappen of de maandelijks huur die moet worden betaald.
Wie dit leest is een lezer van dit
  woensdag 15 januari 2025 @ 11:11:59 #10
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_216306296
Door de prijsstijgingen ben ik veel meer gaan stelen in de supermarkt dus ben er netto op vooruit gegaan.
pi_216306400
Economen zegt dat, zodat anderen bedrijven de consumenten verder leeg kan roven.

Ik vind alles duurder. Laatste boodschappen gedaan. Het is duurder dan 5 jaar geleden.
Daarnaast is energie ook duurder geworden.

Alle grote bedrijven maken aldoor grotere winsten. De middel en kleine bedrijven lijden.
Consumenten lijden meeste van alle.
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
  woensdag 15 januari 2025 @ 11:27:34 #12
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_216306425
quote:
1s.gif Op woensdag 15 januari 2025 11:11 schreef MissButterflyy het volgende:

[..]
Ja, en computers en tv’s zijn wel goedkoper geworden. Dat is heel fijn, maar die koop je niet zo vaak als boodschappen of de maandelijks huur die moet worden betaald.
Die zaken zijn ook niet eens echt goedkoper geworden, je krijgt gewoon meer voor je geld
The End Times are wild
pi_216306440
quote:
1s.gif Op woensdag 15 januari 2025 10:44 schreef RotatoR het volgende:

[..]
Dat veel mensen hun boodschappen en hun energierekening niet meer kunnen betalen zit allemaal maar tussen hun oren.
Ja, dat zit tussen de oren. Of beter gezegd tussen de lippen, voor 100 euro per week oproken helpt niet.
Prioriteiten en goed nadenken. Kunnen veel mensen niet.
pi_216306450
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2025 11:28 schreef bianconeri het volgende:

[..]
Ja, dat zit tussen de oren. Of beter gezegd tussen de lippen, voor 100 euro per week oproken helpt niet.
Prioriteiten en goed nadenken. Kunnen veel mensen niet.
Haal die crackpijp eens uit je mond dan.
pi_216306451
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2025 11:04 schreef Fietsenrek het volgende:
Haha makkelijk praten als je een vorstelijk salaris hebt. Je ziet wel weer dat deze 'experts' ver van de samenleving af zitten.
Wat noem jij vorstelijk salaris?
Ik heb nog nooit modaal of meer verdient in NL. Mede door parttime te werken.
En heb nog nooit een seconde financiele problemen gehad en kan 3x of meer per jaar op vakantie.

Dus ja inflatie en de financiele problemen zitten wel degelijk tussen de oren.
Althans ook in de zin van als je niet met geld om kan gaan ja dan ga je problemen krijgen.
pi_216306471
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2025 11:11 schreef Twiitch het volgende:
Door de prijsstijgingen ben ik veel meer gaan stelen in de supermarkt dus ben er netto op vooruit gegaan.
pi_216306472
Klopt, je ziet de laatste jaren constant emotioneel gejank vanuit Nederland.
Over hoe weinig we verdienen en hoe duur alles is, hoe slecht de economie wel niet is.

Terwijl de feitelijke cijfers heel wat anders laten zien. Ja, dingen zijn duur echter de lonen zijn hoog.
Voor degenen die niet met geld om kunnen gaan (die dus last hebben) zal dat altijd zo zijn. Of ze nou 2k of 10k verdienen.

Leef op een rustige en verstandige manier en NL is een paradijs.
pi_216306502
Dit is voorsorteren om de lonen niet met de inflatie mee te laten stijgen.
"Het zit tussen je oren"
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_216306505
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2025 11:29 schreef bianconeri het volgende:

[..]
En heb nog nooit een seconde financiele problemen gehad en kan 3x of meer per jaar op vakantie.

Althans ook in de zin van als je niet met geld om kan gaan ja dan ga je problemen krijgen.
Als iemand 3x of meer op vakantie kan, dan is zijn koopkracht wel meer dan gemiddeld en heeft hij een royale werkgever omdat die hem zoveel verlofdagen geeft.
pi_216306518
De prijsstijging zit hem dan ook voornamelijk in woonlasten bij de middenhuur. Heb je een hypotheek met een een vaste looptijd, merk je er veel minder van.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_216306521
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2025 11:36 schreef torentje het volgende:

[..]
Als iemand 3x of meer op vakantie kan, dan is zijn koopkracht wel meer dan gemiddeld en heeft hij een royale werkgever omdat die hem zoveel verlofdagen geeft.
Of hij gaat 3x per jaar een weekje naar de camping op de Veluwe
Losers hebben, net als autodidacten, een bredere kennis dan winnaars, als je wilt winnen moet je alles weten van één ding en geen tijd verdoen met het leren van al het andere, het genot van eruditie is voorbehouden aan losers. ~Umberto Eco
pi_216306527
quote:
pi_216306631
Ja we zijn achterlijke Henkie, kijk alleen maar naar Vlees, Koffie en Kaas, allemaal verdubbeld in prijs in 3 jaar tijd.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_216306638
quote:

Of je leeft naar je stand en niet daar boven?

Koopkracht en inkomen zijn wat anders, ik denk dat mijn koopkracht hoger is dan voor sommigen.
Maar mijn inkomen valt onder beneden modaal. Dus dat mijn koopkracht hoger is heeft puur te maken met hoe ik omga met geld.

Ik werk parttime, dus ik kan gemakkelijk mijn uren opdelen en daardoor ruimer op vakantie.

quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2025 11:37 schreef Ozewiezewozewalla het volgende:

[..]
Of hij gaat 3x per jaar een weekje naar de camping op de Veluwe
Nee, natuurlijk niet :')
Buiten dat vakantie in NL veel duurder is dan in het buitenland.
pi_216306680
quote:

Zeker, onder de streep zijn dat stiekem toch wel forse dingetjes. Anderzijds worden dingen als roken dan wel weer meegenomen. Dat is voor het overgrote deel van Nederland totaal irrelevant.
pi_216306713
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2025 11:56 schreef Geschiedkundige het volgende:

[..]
Zeker, onder de streep zijn dat stiekem toch wel forse dingetjes. Anderzijds worden dingen als roken dan wel weer meegenomen. Dat is voor het overgrote deel van Nederland totaal irrelevant.
Volgens mij word dat ook gewogen meegenomen.
Overigens wat er ook niet inzit is dat je bijna 5 procent zorgpremie via je loon aftikt. Voor veel mensen is dat nog een groter bedrag dan de premie die je zelf betaalt.
  FOK!fotograaf woensdag 15 januari 2025 @ 12:02:13 #27
842 Zorro
Z
pi_216306724
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2025 11:06 schreef theunderdog het volgende:
Ze hebben een punt. Boodschappen waren voor een deel van Nederland altijd al duur.
Die kochten dan zeker altijd saffraan
Un dann rettet kein Kavallerie,
keine Zorro kümmert sich dodrömm.
Dä piss höchstens e " Zet " en der Schnie
pi_216306742
"Alles is onbetaalbaar in NL!!!"

Aldus de 2 pakjes per dag rokende Truus uit Schubbekutteveen...

pi_216306757
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2025 12:06 schreef Toine51 het volgende:
"Alles is onbetaalbaar in NL!!!"

Aldus de 2 pakjes per dag rokende Truus uit Schubbekutteveen...

Ik heb een goed inkomen en rook 2 pakjes per dag, een stijging van 8 naar 12 euro kost me bijna 3K per jaar extra.
  woensdag 15 januari 2025 @ 12:10:09 #30
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_216306772
Wat een kut onderzoek
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
pi_216306781
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2025 12:10 schreef Scorpie het volgende:
Wat een kut onderzoek
Laten uitvoeren door een gynaecoloog waarschijnlijk.
Losers hebben, net als autodidacten, een bredere kennis dan winnaars, als je wilt winnen moet je alles weten van één ding en geen tijd verdoen met het leren van al het andere, het genot van eruditie is voorbehouden aan losers. ~Umberto Eco
pi_216306784
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2025 12:00 schreef raptorix het volgende:

[..]
Volgens mij word dat ook gewogen meegenomen.
Overigens wat er ook niet inzit is dat je bijna 5 procent zorgpremie via je loon aftikt. Voor veel mensen is dat nog een groter bedrag dan de premie die je zelf betaalt.
Zou best kunnen ja. Geen idee hoe ze het precies berekenen (weten ze het zelf wel? 😜).

Mij persoonlijk zal het allemaal niet raken, maar er zijn wel mensen in mijn vrijwilligersprojecten die zichtbaar (meer) moeite hebben rond te komen. Deze mensen krijgen dan ook jaarrond gratis groente/fruit/aardappels (niet alles jaarrond uiteraard) vanuit onze moestuin, waar ze vaak zelf ook weleens meehelpen :Y

Het verlicht wat van hun zorgen, maar is voor sommige echt niet genoeg. Stijgende huren, belastingen, premies.. twee opgroeiende kinderen en maar 'simpele' banen. Dan kan het helaas hard gaan met de centen..

Probeer te helpen waar ik kan, maar besef al te goed dat je de wereld niet kunt redden.
pi_216306789
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2025 12:08 schreef raptorix het volgende:

[..]
Ik heb een goed inkomen en rook 2 pakjes per dag, een stijging van 8 naar 12 euro kost me bijna 3K per jaar extra.
Had 30k moeten zijn. :P
pi_216306802
Wat een flapdrollen, het is alleen al zichtbaar aan veel verpakkingen die kleiner gemaakt zijn en daar boven op nog een duurder. Hoe kan je dit soort onzin dan beweren.
pi_216306810
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2025 11:50 schreef bianconeri het volgende:
Veel mensen zijn dan niet meer dan kasplantjes, kunnen dan niet al te ver van de woonruimte, mogen dan buiten nergens gratis gaan zitten of gratis de behoefte doen.
Dat mag een land nooit toestaan, omdat dat niet beschaafd en niet menselijk is.
pi_216306816
quote:
1s.gif Op woensdag 15 januari 2025 12:11 schreef Geschiedkundige het volgende:

[..]
Zou best kunnen ja. Geen idee hoe ze het precies berekenen (weten ze het zelf wel? 😜).

Mij persoonlijk zal het allemaal niet raken, maar er zijn wel mensen in mijn vrijwilligersprojecten die zichtbaar (meer) moeite hebben rond te komen. Deze mensen krijgen dan ook jaarrond gratis groente/fruit/aardappels (niet alles jaarrond uiteraard) vanuit onze moestuin, waar ze vaak zelf ook weleens meehelpen :Y

Het verlicht wat van hun zorgen, maar is voor sommige echt niet genoeg. Stijgende huren, belastingen, premies.. twee opgroeiende kinderen en maar 'simpele' banen. Dan kan het helaas hard gaan met de centen..

Probeer te helpen waar ik kan, maar besef al te goed dat je de wereld niet kunt redden.
Tabak zit er zeker in, heb net het boodschappenmandje eens bekeken, hoe ze het precies berekenen moet ik een andere keer even uitzoeken.

Edit of ChatGTP vragen:

Ja, in het CBS-winkelmandje (Centraal Bureau voor de Statistiek) wordt rekening gehouden met de consumptiegewoonten van de gemiddelde Nederlander. De weging van producten en diensten in het mandje is gebaseerd op het aandeel van de totale uitgaven dat consumenten aan die producten besteden. Dit betekent dat het percentage van mensen dat een product koopt niet direct wordt gebruikt in de berekeningen, maar wel indirect invloed heeft, omdat de uitgavenstructuur wordt bepaald door het consumptiepatroon van de hele bevolking.

In het geval van tabak, bijvoorbeeld, kijkt het CBS naar het totaalbedrag dat consumenten in Nederland gemiddeld aan tabaksproducten uitgeven als percentage van hun totale uitgaven. Dit bedrag wordt gewogen in het winkelmandje, samen met andere categorieën zoals voedsel, kleding, en diensten. De relatieve populariteit of het percentage van mensen dat tabak daadwerkelijk koopt, speelt dus een rol in de vorm van uitgaven, maar wordt niet afzonderlijk als een directe factor meegenomen.
pi_216306875
quote:
De Consumentenbond houdt de prijsontwikkeling al jaren bij. De afgelopen vier jaar zijn de prijzen van A-merken met 42 procent omhooggegaan. Budget -en huismerken werden sinds 2020 30 procent duurder.
bijzonder dat ze hier wat anders zeggen dan die zogenaamde onderzoekers

https://www.bnnvara.nl/ka(...)edkoper-dan-a-merken
  woensdag 15 januari 2025 @ 12:32:06 #38
503714 SebbeSwensje
pi_216306975
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2025 11:56 schreef Geschiedkundige het volgende:

[..]
Al met al zegt het weer lekker weinig dus. Gelukkig haal ik mijn tabak in Luxemburg en heb ik niet zoveel last van die "inflatie".
Appears.
pi_216307021
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2025 12:14 schreef torentje het volgende:

[..]
Veel mensen zijn dan niet meer dan kasplantjes, kunnen dan niet al te ver van de woonruimte, mogen dan buiten nergens gratis gaan zitten of gratis de behoefte doen.
Dat mag een land nooit toestaan, omdat dat niet beschaafd en niet menselijk is.
Wat is er ''kasplantje'' achtig aan gewoon naar je eigen norm leven?
Wat is daar ''niet beschaafd en niet menselijk'' aan?

Echt :')
Dus volgens jou moeten we allemaal boven onze stand leven? Meer uitgeven dan onze financiele situatie aan kan. Altijd maar beter beter beter. Je snapt toch zelf ook wel dat dat juist hetgeen is dat problemen oplevert?

Buiten dat...
Ik leef naar mijn norm en ik kan vaak op vakantie naar het buitenland. Ik kan doen en laten wat ik wil.
Ja, ik moet er dingen voor laten maar boeiend? Ik hoef niet de dikste auto, huis of steeds de nieuwste telefoon. Nergens voor nodig.
pi_216307030
quote:
1s.gif Op woensdag 15 januari 2025 12:32 schreef SebbeSwensje het volgende:

[..]
Al met al zegt het weer lekker weinig dus. Gelukkig haal ik mijn tabak in Luxemburg en heb ik niet zoveel last van die "inflatie".
Roken in 2025 :') Hoe dom kan iemand zijn.
pi_216307042
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2025 12:35 schreef bianconeri het volgende:

[..]
Bemoei je lekker met je eigen zaken flapdrol.
pi_216307102
quote:

[..]

Ik doel op de personen uit het artikel. Die verdienen meer dan jij en ik samen.
  woensdag 15 januari 2025 @ 12:43:57 #43
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_216307122
quote:
1s.gif Op woensdag 15 januari 2025 12:32 schreef SebbeSwensje het volgende:

[..]
Kanker is een Luxemburg nog wel betaalbaar, gelukkig maar.
  woensdag 15 januari 2025 @ 12:44:02 #44
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_216307124
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2025 11:31 schreef bianconeri het volgende:

Terwijl de feitelijke cijfers heel wat anders laten zien.
Oh, echt? De woning die ik 20 jaar geleden in mijn eentje heb gekocht, zou ik nu niet meer kunnen kopen. En mijn salaris is fors meer dan modaal. Dus zeg nog maar een keer dat inflatie 'emotioneel gejank' is.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_216307138
Bitcoin is trouwens ook enorm duur geworden.
pi_216307173
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2025 12:34 schreef bianconeri het volgende:

[..]
Wat is er ''kasplantje'' achtig aan gewoon naar je eigen norm leven?
Wat is daar ''niet beschaafd en niet menselijk'' aan?
Omdat hun budget ontoereikend is, kunnen veel mensen dan toch niet meedoen met activiteiten? Dat is in mijn ogen niet beschaafd en niet menselijk.
  woensdag 15 januari 2025 @ 12:52:32 #47
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_216307187
Niemand gelooft het sprookje van de loon-prijsspiraal nog dus we krijgen een nieuw sprookje om de aandacht af te leiden.
  woensdag 15 januari 2025 @ 12:52:54 #48
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_216307191
Vanuit hun ivoren toren..
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op 't randje en erover.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
pi_216307200
quote:
7s.gif Op woensdag 15 januari 2025 12:52 schreef Nobu het volgende:
Niemand gelooft het sprookje van de loon-prijsspiraal nog dus we krijgen een nieuw sprookje om de aandacht af te leiden.
https://archive.ph/hqn8m
pi_216307206
quote:

[..]
Met dezelfde truc als bij asielzoekers, doen alsof de schade van vorig jaar al weg is en we weer op nul beginnen. Het prijsniveau van een paar jaar geleden was inderdaad normaal, er is een kwart van je spaargeld, je pensioen en je inkomen gestolen door de ECB en dat krijg niet meer terug. De inflatie van 4% van nu komt daar nog eens overheen.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_216307215
Ik vind het een raar geschreven artikel. Je kan vooraf al nagaan dat dit mensen die de inflatie voelen tegen de borst stuit.

Men had het moeten laten bij het uit de doeken doen van de producten of diensten waarbij het speelt of juist niet.
pi_216307227
Dit artikel staat vol met open deuren en gelegenheidsargumenten.

quote:
Maar in werkelijkheid hebben burgers een verschillend uitgavepatroon en ook verschillende lasten. De een ervaart daardoor meer inflatiepijn dan de ander.
Echt? Goh.

quote:
"Dat je in de supermarkt nog steeds schrikt van hoge prijzen komt niet doordat ze in de laatste maand veel zijn gestegen. Het komt doordat mensen de prijzen van een paar jaar geleden nog steeds als normaal beschouwen."
Werkt dat ook andersom? Dat een veel hoger loon vragen eigenlijk helemaal niet te hoog is, maar dat het komt doordat werkgevers de lonen van een paar jaar geleden nog als normaal beschouwen?

quote:
Wanneer mensen de inflatie overschatten geven ze meer geld uit, omdat ze denken dat hun geld morgen minder waard zal zijn. "Dat leidt alleen maar tot nog meer inflatie.
We zitten hier toch niet in de Weimarrepubliek in de vorige jaren 20? Volgens mij is niemand zo gek om heel veel meer boodschappen te doen omdat je levensbehoeften letterlijk morgen merkbaar duurder zijn.
  woensdag 15 januari 2025 @ 13:24:46 #53
438527 MissButterflyy
De beste dingen in het leven z
pi_216307500
quote:

[..]

Je hebt vast een partner, en laat me raden: die werkt fulltime en verdiend een stuk meer dan jou.
Wie dit leest is een lezer van dit
  woensdag 15 januari 2025 @ 13:26:00 #54
503714 SebbeSwensje
pi_216307514
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2025 12:35 schreef bianconeri het volgende:

[..]
Kijk in een spiegel en daar heb jij je antwoord.
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2025 12:43 schreef RamboDirk het volgende:

[..]
Kanker is een Luxemburg nog wel betaalbaar, gelukkig maar.
Nou en of, ze zijn daar erg dankbaar voor die Nederlandse euro's.
Appears.
  woensdag 15 januari 2025 @ 13:28:38 #55
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_216307550
"Als je Californië even buiten beschouwing laat, en je kijkt verder gewoon alleen naar dit jaar, dan komen bosbranden eigenlijk bijna niet voor".
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
  Forum Admin woensdag 15 januari 2025 @ 13:30:55 #56
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_216307580
Het gekrijs van het grote geld is me een deugd in de oren.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  woensdag 15 januari 2025 @ 13:44:07 #57
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_216307710
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2025 11:50 schreef bianconeri het volgende:

[..]

Koopkracht en inkomen zijn wat anders, ik denk dat mijn koopkracht hoger is dan voor sommigen.
Maar mijn inkomen valt onder beneden modaal. Dus dat mijn koopkracht hoger is heeft puur te maken met hoe ik omga met geld.

Ik werk parttime, dus ik kan gemakkelijk mijn uren opdelen en daardoor ruimer op vakantie.
[..]
Nee, natuurlijk niet :')
Buiten dat vakantie in NL veel duurder is dan in het buitenland.
Als je net zo gezellig doet als hier, dan geef je vast ook nooit een rondje en kost het je geen geld op kringverjaardagen want daar word je niet uitgenodigd.

Verder worden de prijzen zowat maandelijks verhoogd in de supermarkt. Dat jij daar zogenaamde niks van merkt met je calvinistische levensstijl (maar wel 3 keer op vakantie) betekent niet dat het niet zo is.
Charlie: How's it going in there?
Alan: Whatever happened to zippers? I miss zippers.
Charlie: I don't know, Alan, maybe there were too many injuries. Nobody ever got their balls caught in a buttonhole
  woensdag 15 januari 2025 @ 14:00:20 #58
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_216307892
quote:

[..]

Hoe oud ben jij? Iemand van 30 die nu modaal verdient kan nooit meer een betaalbare woning vinden.

Had je daar al over nagedacht of denk je altijd alleen maar vanuit "ik"?
  woensdag 15 januari 2025 @ 14:01:14 #59
429573 KingRadler
King of the Radler
pi_216307905
Gewoon minder eten en gezond, dan heb je minder last van inflatie
  woensdag 15 januari 2025 @ 14:05:12 #60
396550 Richestorags
pi_216307943
Deze economen zijn niets anders dan trouwe dienaren van het grootkapitaal (Mamon) die in ruil voor het verkopen van hun ziel in een twee onder één kapje met een Tesla voor de deur mogen wonen en af en toe een nieuw paar van Bommeltjes. For what is a man worth, if he gains the whole world but forfeits his soul? Nou, de hele wereld hebben ze nog geeneens.

Gaslighten en het geloof inprenten onder de slaven dat het aan hen ligt en dat aan een loonsverhoging vooral maar niet moet worden gedacht.
pi_216308680
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2025 14:01 schreef KingRadler het volgende:
Gewoon minder eten en gezond, dan heb je minder last van inflatie
De goedkopere voedzame voeding eten de inmiddels vele boeren toch allemaal zelf op? Dat brengen de boeren echt niet naar de verstedelijkte gebieden.
  Forum Admin woensdag 15 januari 2025 @ 15:25:32 #62
pi_216308718
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2025 14:05 schreef Richestorags het volgende:
Deze economen zijn niets anders dan trouwe dienaren van het grootkapitaal (Mamon) die in ruil voor het verkopen van hun ziel in een twee onder één kapje met een Tesla voor de deur mogen wonen en af en toe een nieuw paar van Bommeltjes. For what is a man worth, if he gains the whole world but forfeits his soul? Nou, de hele wereld hebben ze nog geeneens.

Gaslighten en het geloof inprenten onder de slaven dat het aan hen ligt en dat aan een loonsverhoging vooral maar niet moet worden gedacht.
Ja dat zie je nu veel. Dat de lonen te veel zijn gestegen en dat dat (ook) een reden voor de inflatie is.

Het is allemaal zo doorzichtig.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  woensdag 15 januari 2025 @ 15:26:52 #63
313769 ieniminimuis
Zo gek als een muis
pi_216308731
Ah yes dat ik elk jaar een stukje loon in moet leveren ondanks loonverhoging en cao inflatie correctie zit inderdaad tussen mijn oren.
I assure you. I have no notion of treating men with such respect. That is the way to spoil them. (Jane Austen, Northanger Abbey)
This is a man's world but women hold it up (Carter Fatih, Man)
Het officiële liefje van @Monitor O+
pi_216308738
De waarheid zal zoals gewoonlijk wel weer ergens in het midden liggen. Klagen over inflatie vanaf je vakantieadres met je Iphone 16 pro max is ook wel heel Nederlands natuurlijk, maar bepaalde dingen zijn wel in rap tempo duurder geworden dan de salarissen zijn gestegen natuurlijk.
  woensdag 15 januari 2025 @ 15:28:05 #65
313769 ieniminimuis
Zo gek als een muis
pi_216308742
Achja huursverhoging van 5%? Als je daar last van hebt? Kan niet, dat zit gewoon tussen je oren.
I assure you. I have no notion of treating men with such respect. That is the way to spoil them. (Jane Austen, Northanger Abbey)
  woensdag 15 januari 2025 @ 15:38:54 #66
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_216308819
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2025 11:50 schreef raptorix het volgende:
Ja we zijn achterlijke Henkie, kijk alleen maar naar Vlees, Koffie en Kaas, allemaal verdubbeld in prijs in 3 jaar tijd.
Onzin.
  Forum Admin woensdag 15 januari 2025 @ 15:45:45 #67
pi_216308876
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2025 15:27 schreef Solispolar het volgende:
De waarheid zal zoals gewoonlijk wel weer ergens in het midden liggen. Klagen over inflatie vanaf je vakantieadres met je Iphone 16 pro max is ook wel heel Nederlands natuurlijk, maar bepaalde dingen zijn wel in rap tempo duurder geworden dan de salarissen zijn gestegen natuurlijk.
En niet geheel onbelangrijk, de koopkracht bleef al jaren achter.
pi_216309043
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2025 15:27 schreef Solispolar het volgende:
Niet relevant. Je spaargeld en pensioen is nog steeds weg, dat compenseer je niet met salarisstijging die sowieso achteraf is.

Dit is "you'll own nothing en kabinetshoer Van Mulligen komt je uitleggen waarom je daarmee happy zou moeten zijn.
  woensdag 15 januari 2025 @ 16:27:24 #69
396550 Richestorags
pi_216309182
quote:
7s.gif Op woensdag 15 januari 2025 15:38 schreef Zwansen het volgende:

[..]
Onzin.
Ben jij soms één van de aangehaalden?
pi_216309632
Als de economen het zeggen, zal het wel zo zijn. De gewone burger moet niet zo zeiken. Neem een voorbeeld aan de koning bijvoorbeeld of die 10% rijkste mensen in Nederland, die klagen toch ook niet over de stijgende kosten van een kaasje of vleesje?!
pi_216310798
quote:

[..]
Onzin.
Ben je een downie ofzo? Vlees is allemaal verdubbeld, kijk wat je 3 jaar terug betaalde voor een kilo gehakt, of kip filet, is gewoon verdubbeld, ik betaalde 5 euro voor een kilo gehakt, daar haal ik nu net 400 gram voor. Voor kipfilet hetzelfde. Koffie echt gewoon ruim verdubbeld. Kaas, haalde 6 plakken kaas voor 1.70 nu 3.50. Wat lul je nou met onzin.
  woensdag 15 januari 2025 @ 18:42:00 #72
335133 MichaelScott
fulltime CEO//parttime fluffer
pi_216310830
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2025 11:27 schreef LXIV het volgende:

[..]
Die zaken zijn ook niet eens echt goedkoper geworden, je krijgt gewoon meer voor je geld
Ook dat is nog maar de vraag. Vroeger waren tv's (en witgoed) 5x zo duur maar gingen ze wel decennia mee.
Op zaterdag 8 februari 2014 23:39 schreef Slaapscheet het volgende:
Oke, MichaelScott, je bent geweldig. :D
  woensdag 15 januari 2025 @ 18:45:35 #73
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_216310893
quote:
14s.gif Op woensdag 15 januari 2025 18:42 schreef MichaelScott het volgende:

[..]
Ook dat is nog maar de vraag. Vroeger waren tv's (en witgoed) 5x zo duur maar gingen ze wel decennia mee.
Goed punt
The End Times are wild
pi_216310989
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2025 11:31 schreef bianconeri het volgende:

Leef op een rustige en verstandige manier en NL is een paradijs.
Daar heb je deels wel een punt idd..
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
pi_216311010
quote:

[..]
Dat valt denk ik wel mee, ik heb Miele en Bosch witgoed, maar dat draait allemaal gewoon al 10 jaar zonder probleem, en was denk ik nog relatief goedkoper. Ook mijn TV draait gewoon al een jaartje of 10 zonder problemen, en relatief goedkoper dan vroeger, nog maar niet te spreken dat ze veel zuiniger zijn.
  woensdag 15 januari 2025 @ 18:51:59 #76
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_216311036
quote:

Nou, wel blij dat ze dit toe geven.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_216312233
Goh, waar zou die inflatie toch vandaan komen?

quote:
Eén btw-tarief van 18 procent, of álle producten 0,5 procent duurder? Kabinet is hard op zoek naar extra geld
https://www.ad.nl/politie(...)xtra-geld~a26ae2ad0/

Geweldig kabinet dit. :')
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_216312783
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2025 15:25 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Ja dat zie je nu veel. Dat de lonen te veel zijn gestegen en dat dat (ook) een reden voor de inflatie is.

Het is allemaal zo doorzichtig.
Nou ja, dat is ook wel zo natuurlijk. De minimum lonen en bijvoorbeeld in de horeca. Dat werkt echt wel door in de prijzen.
  Forum Admin woensdag 15 januari 2025 @ 20:23:54 #79
pi_216312838
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2025 20:21 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]
Nou ja, dat is ook wel zo natuurlijk. De minimum lonen en bijvoorbeeld in de horeca. Dat werkt echt wel door in de prijzen.
Het werkt overal in door, je kunt ook niet eindeloos lonen blijven verhogen. Alleen is het wel zo dat zoals ik al aankaartte de koopkracht al jaren achter blijft en sommige sectoren echt heel slecht betaald worden/werden. Zie ook de apothekersassistenten.

Bij de horeca speelt wel meer dan alleen het loon trouwens en ik zie dat ook niet zo snel goed komen
pi_216312903
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2025 11:04 schreef Fietsenrek het volgende:
Toch heerlijk als men erin zou slagen de publieke omroepen om zeep te kunnen helpen. Dan zijn er straks alleen nog maar van dit soort preken van de dikverdieners hogerop die aangeven dat alle zorgen onderaan slechts verbeelding is.
pi_216313078
quote:

[..]
Hetzelfde geldt dankzij de hedendaagse wegwerpeconomie inmiddels helaas ook voor kleding. Als man had je eigenlijk altijd het geluk dat je vrijwel eeuwig met een overhemd, spijkerbroek of poloshirt deed omdat iets als "mode" het gros van ons totaal niet interesseerde. Tegenwoordig moet je, net als vrouwen, om het jaar nieuwe kleding kopen. Niet omdat je daar zin in hebt, maar omdat de kwaliteit van kleding tegenwoordig echt erbarmelijk is.
pi_216313136
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2025 20:23 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Het werkt overal in door, je kunt ook niet eindeloos lonen blijven verhogen. Alleen is het wel zo dat zoals ik al aankaartte de koopkracht al jaren achter blijft en sommige sectoren echt heel slecht betaald worden/werden. Zie ook de apothekersassistenten.

Bij de horeca speelt wel meer dan alleen het loon trouwens en ik zie dat ook niet zo snel goed komen
Een heel groot deel van de Horeca is parttimer daar is een hoog loon fijn, maar niet cruciaal voor hun rondkomen.
  woensdag 15 januari 2025 @ 20:40:02 #83
396550 Richestorags
pi_216313140
quote:
1s.gif Op woensdag 15 januari 2025 20:36 schreef spicymchaggis het volgende:

[..]
Hetzelfde geldt dankzij de hedendaagse wegwerpeconomie inmiddels helaas ook voor kleding. Als man had je eigenlijk altijd het geluk dat je vrijwel eeuwig met een overhemd, spijkerbroek of poloshirt deed omdat iets als "mode" het gros van ons totaal niet interesseerde. Tegenwoordig moet je, net als vrouwen, om het jaar nieuwe kleding kopen. Niet omdat je daar zin in hebt, maar omdat de kwaliteit van kleding tegenwoordig echt erbarmelijk is.
Dat klopt maar dat komt ook wel omdat er veel goedkope troep is. Ik ben weer wat duurdere merken zoals Guess, Hugo Boss en Tommy Hilfiger gaan kopen en merk dat het toch echt wel betere kwaliteit is.
pi_216313153
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2025 20:21 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]
Als er niet decennialang op loonmatiging ingezet was zou er nu amper iets aan de hand geweest zijn. De hoge inflatie is gewoon het gevolg van achterlijk (economisch) beleid.
pi_216313177
quote:
1s.gif Op woensdag 15 januari 2025 20:40 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Dat klopt maar dat komt ook wel omdat er veel goedkope troep is. Ik ben weer wat duurdere merken zoals Guess, Hugo Boss en Tommy Hilfiger gaan kopen en merk dat het toch echt wel betere kwaliteit is.
Je kunt beter geen merk kopen maar kwalitatief goed, bij een merk graat een groot deel van je geld in marketing zitten, zelf koop ik mijn kleding veelal bij zeefdrukkers die profesionele kleding bedrukken.
pi_216313198
quote:
1s.gif Op woensdag 15 januari 2025 20:40 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Eerlijk gezegd heb ik alleen ervaring met dat laatste merk, maar echt onder de indruk van de kwaliteit ben ik niet.
pi_216313268
quote:

[..]
Onzin.
Jij haalt nooit boodschappen
  woensdag 15 januari 2025 @ 21:00:16 #88
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_216313496
quote:

Dank voor het delen.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_216314124
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2025 12:51 schreef torentje het volgende:

[..]
Omdat hun budget ontoereikend is, kunnen veel mensen dan toch niet meedoen met activiteiten? Dat is in mijn ogen niet beschaafd en niet menselijk.
Nee, ik zei leven naar je mogelijkheden.
Heel wat anders.

quote:
1s.gif Op woensdag 15 januari 2025 13:24 schreef MissButterflyy het volgende:

Je hebt vast een partner, en laat me raden: die werkt fulltime en verdiend een stuk meer dan jou.
Nee en nee.
Jammer joh.
pi_216314178
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2025 13:44 schreef inslagenreuring het volgende:

[..]
Als je net zo gezellig doet als hier, dan geef je vast ook nooit een rondje en kost het je geen geld op kringverjaardagen want daar word je niet uitgenodigd.

Verder worden de prijzen zowat maandelijks verhoogd in de supermarkt. Dat jij daar zogenaamde niks van merkt met je calvinistische levensstijl (maar wel 3 keer op vakantie) betekent niet dat het niet zo is.
Iemand die verstandig met geld omgaat heeft geen geldproblemen en kan zich alsnog op zijn tijd een vakantie, een rondje trakteren etc etc veroorloven.
Dat is het hele punt.

quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2025 14:00 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Hoe oud ben jij? Iemand van 30 die nu modaal verdient kan nooit meer een betaalbare woning vinden.

Had je daar al over nagedacht of denk je altijd alleen maar vanuit "ik"?
Ik ben in de 30.
Zoals ik al zei: Leef naar je mogelijkheden en je kunt alles. Betaalbare woningen zijn er in NL genoeg.
Moet je ook keuzes in maken.

quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2025 15:28 schreef ieniminimuis het volgende:
Achja huursverhoging van 5%? Als je daar last van hebt? Kan niet, dat zit gewoon tussen je oren.
Ach ja, 5% stijging terwijl lonen sneller stijgen. Ach jammer joh. 5% is een nietszeggend getal.
Buiten dat huren jaren niet gestegen zijn.
pi_216314201
quote:
1s.gif Op woensdag 15 januari 2025 17:08 schreef Cockwhale het volgende:
Als de economen het zeggen, zal het wel zo zijn. De gewone burger moet niet zo zeiken. Neem een voorbeeld aan de koning bijvoorbeeld of die 10% rijkste mensen in Nederland, die klagen toch ook niet over de stijgende kosten van een kaasje of vleesje?!
Als de feiten het zeggen dan moet de burger inderdaad niet zeiken.

quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2025 16:08 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]
Niet relevant. Je spaargeld en pensioen is nog steeds weg, dat compenseer je niet met salarisstijging die sowieso achteraf is.

Dit is "you'll own nothing en kabinetshoer Van Mulligen komt je uitleggen waarom je daarmee happy zou moeten zijn.
Natuurlijk is dat wel relevant.
Als je lonen meer stijgen dan je uitgaven dan gaan je spaargeld en pensioen niet weg...
pi_216314206
tuurlijk, daarom hou ik aan het eind van de maand minder over
pi_216314289
Ik begrijp niet dat ze in landen zoals bijv Belgie, waar de lonen vaak automatisch meestijgen met de inflatie, geen loon-prijsspiraal hebben.
En hier kennelijk wel...volgens mij klopt er iets niet.
There is a name for it:
We call them Poor"
  Overall beste user 2022 woensdag 15 januari 2025 @ 21:50:10 #94
3928 Ulx
you aint no punk you punk
pi_216314302
quote:

[..]
Dus partijen voeren campagne dat alles zo duur is. Winnen verkiezingen. Vormen regering die er niets van bakt. Nu zit dat alles zo duur is tussen je oren.
I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
  woensdag 15 januari 2025 @ 21:55:13 #95
68638 Zwansen
pi_216314366
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2025 18:39 schreef raptorix het volgende:

[..]
Ben je een downie ofzo? Vlees is allemaal verdubbeld, kijk wat je 3 jaar terug betaalde voor een kilo gehakt, of kip filet, is gewoon verdubbeld, ik betaalde 5 euro voor een kilo gehakt, daar haal ik nu net 400 gram voor. Voor kipfilet hetzelfde. Koffie echt gewoon ruim verdubbeld. Kaas, haalde 6 plakken kaas voor 1.70 nu 3.50. Wat lul je nou met onzin.
_O-

Ik ga proberen een bron te vinden maar denk dat het niet verdubbeld is.
  woensdag 15 januari 2025 @ 21:55:17 #96
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_216314367
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2025 21:43 schreef bianconeri het volgende:

[..]
Iemand die verstandig met geld omgaat heeft geen geldproblemen en kan zich alsnog op zijn tijd een vakantie, een rondje trakteren etc etc veroorloven.
Dat is het hele punt.
[..]
Ik ben in de 30.
Zoals ik al zei: Leef naar je mogelijkheden en je kunt alles. Betaalbare woningen zijn er in NL genoeg.
[..]
Ach ja, 5% stijging terwijl lonen sneller stijgen. Ach jammer joh. 5% is een nietszeggend getal.
Of je verstandig met geld om kunt gaan heeft helemaal niets te maken met het duurder worden van producten.

Alleen mijn zorgverzekering is al 10% duurder geworden. Sommige producten 12%, anderen 3%, autoverzekering 6%.

Dat kun je niet allemaal op een hoop gooien en stellen dat je 'er toch 10% op vooruit bent gegaan'.

Ja, als je alleen rijstwafel met tomatenpuree eet en op de fiets naar je werk gaat. Dan zal het best meevallen.
Charlie: I don't know, Alan, maybe there were too many injuries. Nobody ever got their balls caught in a buttonhole
  woensdag 15 januari 2025 @ 22:10:20 #97
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_216314527
quote:
7s.gif Op woensdag 15 januari 2025 21:55 schreef Zwansen het volgende:

[..]
_O-

Misschien niet verdubbeld, maar wel veel meer in prijs gestegen, want inflatie stapelt op elkaar he. Veel mensen vergeten dat als ze het hebben over 'lage' inflatie.
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
  woensdag 15 januari 2025 @ 22:13:36 #98
68638 Zwansen
pi_216314552
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2025 18:39 schreef raptorix het volgende:

[..]
Heb prijzen van 3 soorten koffiecups vergeleken met de prijs van exact 5 jaar geleden. Nergens een verdubbeling. Bij twee was het ‘slechts’ enkele tientallen procenten, en dat dus over 5 jaar in plaats van 3 jaar. Dus hoezo ruim verdubbeld?
pi_216314566
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2025 21:55 schreef inslagenreuring het volgende:

[..]
Of je verstandig met geld om kunt gaan heeft helemaal niets te maken met het duurder worden van producten.

Dat zeg ik ook nergens.
Ik zeg alleen dat je moet leven naar je omstandigheden.

Ik kan ook wel voor een dikke auto, groot huis in duurdere omgeving en de allernieuwste telefoon elke keer weer gaan. Die prijzen veranderen idd niet met wat ik wel of niet koop.
Echter door dat soort aankopen te doen gaan je uitgaven simpelweg omhoog en raak je financieel in de problemen.

Als je inkomen 2k is, dan moet je niet 2,1k uitgeven.
Zo lastig is het niet.
  woensdag 15 januari 2025 @ 22:16:56 #100
68638 Zwansen
pi_216314581
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2025 20:46 schreef Cupfighter het volgende:

[..]
Jij haalt nooit boodschappen
Bijna elke dag. _O-
  woensdag 15 januari 2025 @ 22:23:06 #101
396550 Richestorags
pi_216314655
quote:
1s.gif Op woensdag 15 januari 2025 21:48 schreef capricia het volgende:
Ik begrijp niet dat ze in landen zoals bijv Belgie, waar de lonen vaak automatisch meestijgen met de inflatie, geen loon-prijsspiraal hebben.
Er is dus meer aan de hand.
  woensdag 15 januari 2025 @ 22:27:07 #102
396550 Richestorags
pi_216314699
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2025 21:55 schreef inslagenreuring het volgende:

[..]

Alleen mijn zorgverzekering is al 10% duurder geworden. Sommige producten 12%, anderen 3%, autoverzekering 6%.

Dat kun je niet allemaal op een hoop gooien en stellen dat je 'er toch 10% op vooruit bent gegaan'.

Ja, als je alleen rijstwafel met tomatenpuree eet en op de fiets naar je werk gaat. Dan zal het best meevallen.
Bijdrage aan de VVE is ook nog eens met 9% gestegen bij mij, net als het jaar daarvoor. Het leven is in 4 jaar tijd rap duurder geworden zonder dat dat helemaal is gecompenseerd terwijl de koopkracht daarvoor al jaren amper was gestegen of zelfs gedaald.
  woensdag 15 januari 2025 @ 22:35:48 #103
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_216314777
quote:
1s.gif Op woensdag 15 januari 2025 22:27 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Bijdrage aan de VVE is ook nog eens met 9% gestegen bij mij, net als het jaar daarvoor. Het leven is in 4 jaar tijd rap duurder geworden zonder dat dat helemaal is gecompenseerd terwijl de koopkracht daarvoor al jaren amper was gestegen of zelfs gedaald.
Ik wacht nog steeds op die prijsdaling in de supermarkt nu de energiekosten enigszins zijn gestabiliseerd. Bij de verhoging waren ze er rap bij.

Oh wacht.. :'(
pi_216314778
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2025 22:23 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Er is dus meer aan de hand.
Ja die stompzinnige energietransitie waardoor energie extreem duur is geworden. Dat werkt in alle consumentenprijzen door.
pi_216314821
quote:
7s.gif Op woensdag 15 januari 2025 22:16 schreef Zwansen het volgende:

[..]
Bijna elke dag. _O-
Dan zie je toch dat sommige producten belachelijk duur zijn geworden
  woensdag 15 januari 2025 @ 22:41:43 #106
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_216314829
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2025 22:15 schreef bianconeri het volgende:

[..]
Dat zeg ik ook nergens.

Ik kan ook wel voor een dikke auto, groot huis in duurdere omgeving en de allernieuwste telefoon elke keer weer gaan. Die prijzen veranderen idd niet met wat ik wel of niet koop.
Echter door dat soort aankopen te doen gaan je uitgaven simpelweg omhoog en raak je financieel in de problemen.

Zo lastig is het niet.
Wat je zegt ben ik het helemaal mee eens.

Maar juist het aangemeten bestaansminimum wordt steeds duurder ongeacht je uitgavenpatroon. En of je nu 600 of 550 euro per maand overhoudt, dat verschil doet geen pijn.

Maar juist de mensen die het van tientjeswerk moeten hebben gaan dat heus wel voelen.
  woensdag 15 januari 2025 @ 23:42:25 #107
396550 Richestorags
pi_216315224
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2025 22:35 schreef RotatoR het volgende:

[..]
Ja die stompzinnige energietransitie waardoor energie extreem duur is geworden. Dat werkt in alle consumentenprijzen door.
Juist, o.a. ja.
pi_216315580
quote:
7s.gif Op woensdag 15 januari 2025 22:13 schreef Zwansen het volgende:

[..]
Heb prijzen van 3 soorten koffiecups vergeleken met de prijs van exact 5 jaar geleden. Nergens een verdubbeling. Bij twee was het ‘slechts’ enkele tientallen procenten, en dat dus over 5 jaar in plaats van 3 jaar. Dus hoezo ruim verdubbeld?
Je noemt een enkel ding die in de quote niet eens genoemd wordt :')
pi_216315608
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2025 22:15 schreef bianconeri het volgende:

[..]
Dat zeg ik ook nergens.

Zo lastig is het niet.
Trololol
pi_216315960
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2025 11:06 schreef theunderdog het volgende:
Niet in het minst omdat de prijsverschillen echt bizar zijn. Zo betaalde ik vorige week voor frisdrank in Nederland ruim het dubbele dat enkele dagen daarvoor bij de Eurospar in Italië.

Hetzelfde natuurlijk met gas en elektra: in Nederland betaal je de hoofdprijs.
  donderdag 16 januari 2025 @ 07:54:53 #111
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_216316093
quote:
Betaalbare woningen zijn er in NL genoeg.
Maar als je in Den Haag opgegroeid bent en daar je leven hebt opgebouwd, wil je geen arbeidershut in de provincie. Want dat is waarschijnlijk de enige plek waar je nog 'betaalbare' woningen vindt.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_216316128
quote:

[..]
De meeste werknemers die onder een CAO vallen hebben minimaal 5 weken vakantie (25 dagen obv fulltime). In aardig wat sectoren komen daar nog adv-uren bij. Met 13 adv dagen kom je al aan 38 dagen op basis van fulltime, dus bijna 8 weken vakantie. Met een doodnormale baan. En kun je dus makkelijk 3x twee weken vakantie opnemen en heb je nog dagen over voor af en toe een incidentele vrije dag.

En vakantie hoeft natuurlijk niet duur te zijn. Als deze persoon niet afhankelijk is van schoolvakanties kan hij voor het bedrag waarvoor een gezin in het hoogseizoen 2 weken weg gaat zomaar 3x twee weken weg naar vergelijkbare bestemmingen, maar dan buiten de schoolvakanties.
pi_216316135
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2025 07:17 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Niet in het minst omdat de prijsverschillen echt bizar zijn. Zo betaalde ik vorige week voor frisdrank in Nederland ruim het dubbele dat enkele dagen daarvoor bij de Eurospar in Italië.

Hetzelfde natuurlijk met gas en elektra: in Nederland betaal je de hoofdprijs.
In Nederland is de elektriciteitsrekening juist zeer laag.
pi_216316153
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2025 22:35 schreef RotatoR het volgende:

[..]
Je bedoelt die stompzinnige jarenlange uitstel waardoor we nu nog veel meer van fossiele rotzooi afhankelijk zijn dan eigenlijk nodig was geweest? Waardoor we jaarlijks tientallen miljarden energie moeten blijven importeren.
pi_216316173
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2025 08:04 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
In Nederland is de elektriciteitsrekening juist zeer laag.
Nee hoor. Er zijn duurdere landen, maar Nederland zit ook daar bij de hogere landen.

Net als bij brandstoffen.

Prijzen voor auto’s dankzij bpm.
pi_216316186
quote:
7s.gif Op woensdag 15 januari 2025 21:55 schreef Zwansen het volgende:

[..]
_O-

Ok Koffiebonen Crema 1 kilo 2021: 6.50 nu 14.79 (bron Hema en Archive.org)
AH Rundergehakt 1 kilo 2021: 5.50 nu 8.98 (bron AH en Archive.org)
De Zaanse Hoeve Belegen 48+ plakken 250 g in 2021 2.39 nu 3.39 (bron AH en Archive.org)

Dus Koffie: 127.54 %
Gehakt: 63 %
Kaas: 41 %

Ok geen verdubbeling, maar toch scheelt het niet veel, daarnaast als je wilt kan ik hem nog wel eens voor AH proberen te runnen, ik heb een scraper daarvoor, alleen weet ik niet of ik alle data nog heb.
pi_216316431
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2025 07:54 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]
Maar als je in Den Haag opgegroeid bent en daar je leven hebt opgebouwd, wil je geen arbeidershut in de provincie. Want dat is waarschijnlijk de enige plek waar je nog 'betaalbare' woningen vindt.
Alle woningen zijn betaalbaar. Anders zou er enorme leegstand zijn…
  donderdag 16 januari 2025 @ 09:16:03 #118
313769 ieniminimuis
Zo gek als een muis
pi_216316565
quote:

[..]
Dat is het hele punt.
[..]
Ik ben in de 30.
[..]
Maximale sociale huur is ongeveer 900. 5% verhoging leidt tot 945 euro. Uhm zorgverzekering is ook weer met 10 euro gestegen, boodschappen zijn duurder, water wordt duurder. OV is duurder. Als gezin in een sociale huurwoning met een maximum bruto jaarlijks salaris van rond de 55 000, haal je die kosten er niet uit met je loonsverhogingen. En niet alle cao lonen zijn zo hard gestegen.

Voor mensen zonder koophuis is de jaarlijkse % loonsverhoging echt bijna nietszeggend en vangt het de overige stijgende kosten op.

Maar het zit tussen mijn oren hoor :Y
pi_216316774
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2025 21:41 schreef bianconeri het volgende:
Nee, ik zei leven naar je mogelijkheden.
Heel wat anders
Jij wil toch dat mensen binnen hun budget blijven? Voor veel mensen betekend dat, dat zij dan niet mee kunnen doen met de meeste activiteiten.
pi_216316824
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2025 09:32 schreef torentje het volgende:

[..]
Jij wil toch dat mensen binnen hun budget blijven? Voor veel mensen betekend dat, dat zij dan niet mee kunnen doen met de meeste activiteiten.
Als ze geen brood meer kunnen betalen, dan eten ze toch frikandellen?
pi_216317009
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2025 09:16 schreef ieniminimuis het volgende:

[..]
Maximale sociale huur is ongeveer 900. 5% verhoging leidt tot 945 euro. Uhm zorgverzekering is ook weer met 10 euro gestegen, boodschappen zijn duurder, water wordt duurder. OV is duurder. Als gezin in een sociale huurwoning met een maximum bruto jaarlijks salaris van rond de 55 000, haal je die kosten er niet uit met je loonsverhogingen. En niet alle cao lonen zijn zo hard gestegen.

Voor mensen zonder koophuis is de jaarlijkse % loonsverhoging echt bijna nietszeggend en vangt het de overige stijgende kosten op.

Maar het zit tussen mijn oren hoor :Y
De realiteit is simpelweg dat de welvaart in Europa aan het eroderen is. Uiteindelijk kan het niet anders dan dat het minder gaat worden.

Of we moeten verstandiger gaan worden. Maar daar zijn we duidelijk nog niet.
pi_216317046
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2025 11:09 schreef Servieskast het volgende:
Is rekening gehouden met kleinere verpakkingen voor dezelfde prijs?
Nee, dat zijn ze 'vergeten'.
pi_216317076
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2025 09:55 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
De realiteit is simpelweg dat de welvaart in Europa aan het eroderen is. Uiteindelijk kan het niet anders dan dat het minder gaat worden.

Of we moeten verstandiger gaan worden. Maar daar zijn we duidelijk nog niet.
En dan mogen we nog onze handjes dichtknijpen dat we niet heel zwaar in de industriële maakindustrie zitten, een land als Duitsland gaat dit nog veel zwaarder merken.
pi_216317126
Als je dit soort leugens slikt verdien je de huidige situatie.
Heel veel sambal
pi_216317415
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2025 10:00 schreef raptorix het volgende:

[..]
En dan mogen we nog onze handjes dichtknijpen dat we niet heel zwaar in de industriële maakindustrie zitten, een land als Duitsland gaat dit nog veel zwaarder merken.
Heel Europa gaat dat uiteindelijk merken. Maar Duitsland wellicht iets meer inderdaad.
pi_216318975
Ja, het zit allemaal tussen de oren zeggen vele VvE's die hun service kosten verdubbelen per maand. :) Je zult maar in een appartement wonen waar je plots 200 euro per maand meer moet betalen aan service kosten vanwege de inflatie. Maar het zit allemaal tussen de oren.
pi_216319436
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2025 21:44 schreef bianconeri het volgende:

[..]
Als de feiten het zeggen dan moet de burger inderdaad niet zeiken.
[..]
Natuurlijk is dat wel relevant.
Als je lonen meer stijgen dan je uitgaven dan gaan je spaargeld en pensioen niet weg...
Als jij de afgelopen 10 jaar met hard werk 100.000 euro gespaard hebt en krijgt 25% inflatie voor je kiezen dan heb je reeel daar nog maar 75.000 euro van over en zeggen de feiten dat je 25.000 euro kwijtgeraakt bent aan de valsemunters van de financiele sector.
  donderdag 16 januari 2025 @ 14:13:43 #128
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_216319764
Er zit bij deze regering nog wel meer tussen hun oren.
pi_216319795
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2025 12:45 schreef Cherni het volgende:
Ja, het zit allemaal tussen de oren zeggen vele VvE's die hun service kosten verdubbelen per maand. :) Je zult maar in een appartement wonen waar je plots 200 euro per maand meer moet betalen aan service kosten vanwege de inflatie. Maar het zit allemaal tussen de oren.
Kosten voor de elektriciteit in de algemene ruimte is meer dan verdubbeld in 2 jaar hier |:( 6 huizen die 19 per maand betalen om een stuk of 10 lampjes aan te hebben op de gang. En een voordeur op stroom. Het is best bizar.
Don't worry about the future. Or know that worrying is as effective as trying to solve an algebra equation by chewing bubble gum.
pi_216320858
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2025 14:15 schreef over_hedge het volgende:

[..]
Kosten voor de elektriciteit in de algemene ruimte is meer dan verdubbeld in 2 jaar hier |:( 6 huizen die 19 per maand betalen om een stuk of 10 lampjes aan te hebben op de gang. En een voordeur op stroom. Het is best bizar.
Ooit gehoord van led?
pi_216320893
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2025 14:13 schreef Hexagon het volgende:
Waardeloos hè. Wat kunnen ze eigenlijk wel?
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_216322493
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2025 14:15 schreef over_hedge het volgende:

[..]
Geen lift aanwezig?

Vraag eens bij de VVE na wat voor vastrecht jullie betalen. Veel VVE's hebben een veel te grote (en dure) elektra aansluiting zonder dat ze zich daarvan bewust zijn.

Tel het vermogen van alle lampjes, de elektrische deuropener en de intercom installatie bij elkaar op en reken uit hoeveel Watt en Ampere jullie nodig hebben wanneer alles gelijktijdig gebruikt wordt.
Vergeet daarbij niet de lampen en stopcontacten die eventueel in de bergingen te vinden zijn wanneer die ook vanuit de VVE-aanaluiting van stroom worden voorzien. En denk, indien van toepassing, ook aan het stopcontact voor de stofzuiger van diegene die het trappenhuis schoonmaakt.
pi_216324358
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2025 16:33 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Ooit gehoord van led?
ja.
Don't worry about the future. Or know that worrying is as effective as trying to solve an algebra equation by chewing bubble gum.
pi_216325390
quote:
1s.gif Op woensdag 15 januari 2025 21:48 schreef capricia het volgende:
Die loon-prijsspiraal is dan ook niets meer dan een flauwekulargument om een het Nederlandse loonmatigingsbeleid te rechtvaardigen.
  donderdag 16 januari 2025 @ 22:13:49 #135
396550 Richestorags
pi_216325483
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2025 08:16 schreef raptorix het volgende:

[..]
De Zaanse Hoeve Belegen 48+ plakken 250 g in 2021 2.39 nu 3.39 (bron AH en Archive.org)

Ok geen verdubbeling, maar toch scheelt het niet veel, daarnaast als je wilt kan ik hem nog wel eens voor AH proberen te runnen, ik heb een scraper daarvoor, alleen weet ik niet of ik alle data nog heb.
Nou verdubbeld is het dus niet maar de reactie van @Zwansen dat je er geen last van hebt was dus wel dikke onzin.

Afhankelijk van hoe vaak je genoemde producten koopt in verhouding tot elkaar (je koopt vaker kaas en gehakt dan 1 kg koffie) heb je met ruim 60+ % inflatie te maken sinds 2021. Als mensen geluk hebben is hun loon er 20-25% op vooruit gegaan sindsdien. Oftewel je koopkracht is gewoon zwaar verminderd.
pi_216325650
quote:

[..]

Bij koffie speelt nog wat anders dan inflatie:

Koffieprijzen bereiken hoogste niveau sinds 1977 vanwege mislukte oogsten

We staan voor een wereldwijde koffiecrisis, zeggen experts
pi_216325718
quote:
Ja eens, alleen valt het me wel altijd op dat op moment dat zo een wereldmarkt prijs zo een correctie nauwelijks gecorrigeerd word.
  donderdag 16 januari 2025 @ 23:41:53 #138
68638 Zwansen
pi_216326424
quote:
1s.gif Op donderdag 16 januari 2025 01:22 schreef Cockwhale het volgende:

[..]
Je noemt een enkel ding die in de quote niet eens genoemd wordt :')
Huh? Zeker wel dat koffie benoemd wordt.
  donderdag 16 januari 2025 @ 23:43:34 #139
68638 Zwansen
pi_216326440
quote:

[..]

Precies. Geen verdubbeling. Jij begon meteeen over downie, maar feitelijk had je geen gelijk.
pi_216326491
quote:
7s.gif Op donderdag 16 januari 2025 23:43 schreef Zwansen het volgende:

[..]
Precies. Geen verdubbeling. Jij begon meteeen over downie, maar feitelijk had je geen gelijk.
Zal ik een plaatje in je Poesie boek plakken?
  donderdag 16 januari 2025 @ 23:51:45 #141
68638 Zwansen
pi_216326537
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2025 23:47 schreef raptorix het volgende:

[..]
Zal ik een plaatje in je Poesie boek plakken?
Nee hoor, maar jij begon als een idioot te schelden, maar hebt vervolgens moeite om normaal toe te geven dat het niet helemaal klopte.
pi_216326565
quote:
7s.gif Op donderdag 16 januari 2025 23:51 schreef Zwansen het volgende:

[..]
Nee hoor, maar jij begon als een idioot te schelden, maar hebt vervolgens moeite om normaal toe te geven dat het niet helemaal klopte.
Ja en jij doet of er niks aan de hand is, zoals ik al aangaf is de prijsverhoging enorm, en ja geen 100% maar heel veel scheelt het ook niet.
  vrijdag 17 januari 2025 @ 00:08:35 #143
68638 Zwansen
pi_216326643
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2025 23:55 schreef raptorix het volgende:

[..]
Ja en jij doet of er niks aan de hand is, zoals ik al aangaf is de prijsverhoging enorm, en ja geen 100% maar heel veel scheelt het ook niet.
Waar zeg ik dat er niks aan de hand is?
pi_216326676
quote:
7s.gif Op vrijdag 17 januari 2025 00:08 schreef Zwansen het volgende:

[..]
Je roept onzin, dat zou ik roepen als ik er een factor 5 van af zou zitten, maar goed laten we het inhoudelijk houden, ik zal morgen proberen een volledig overzicht te maken van alle AH prijzen, het is in ieder geval niet mijn bedoeling om jou te beledigen ofzo.
pi_216326878
  vrijdag 17 januari 2025 @ 01:29:27 #146
396550 Richestorags
pi_216326911
quote:
7s.gif Op vrijdag 17 januari 2025 00:08 schreef Zwansen het volgende:

[..]
Je liep meteen te krijsen dat het allemaal onzin was.
  vrijdag 17 januari 2025 @ 08:47:40 #147
68638 Zwansen
pi_216327858
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 januari 2025 01:29 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Je liep meteen te krijsen dat het allemaal onzin was.
Ik zei dat een verdubbeling onzin was. Dat is toch totaal iets anders dan dat er niks aan de hand zou zijn. _O-
  vrijdag 17 januari 2025 @ 08:49:33 #148
396550 Richestorags
pi_216327876
quote:
7s.gif Op vrijdag 17 januari 2025 08:47 schreef Zwansen het volgende:

[..]
Ik zei dat een verdubbeling onzin was. Dat is toch totaal iets anders dan dat er niks aan de hand zou zijn. _O-
Ja oké maar daarmee ga je te letterlijk in op wat er wordt gezegd. De stelling dat alles is verdubbeld klopt weliswaar niet helemaal maar zijn voorbeeld laat wel zien dat de netto koopkracht aanzienlijk is gedaald.
  vrijdag 17 januari 2025 @ 08:57:22 #149
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_216327929
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2025 14:13 schreef Hexagon het volgende:
Volgens mij zit er bij deze regering juist veel te weinig tussen de oren.
Huilen dan.
pi_216328023
@Zwansen , update gemaakt, helaas had ik de data niet verder terug, in de oude data was er al sprake van een forse stijging:

https://docs.google.com/s(...)HBHFDL4yTYpE/pubhtml

Hou er rekening mee dat ik bij het percentage geen rekening hou met het Unit formaat, dit was voor nu nog even te lastig, wellicht dat ik dat kan omschrijven.
pi_216331617
quote:

[..]

Het ligt er ook maar net aan waar je de koffie haalt. In de supermarkt of bij de groothandel bijvoorbeeld daar zit ook redelijk wat verschil tussen.
pi_216331720
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 januari 2025 15:32 schreef mhofstede95 het volgende:

[..]
Het ligt er ook maar net aan waar je de koffie haalt. In de supermarkt of bij de groothandel bijvoorbeeld daar zit ook redelijk wat verschil tussen.
Dat valt mee hoor, het zit hem met name in de kwaliteit. De meeste groothandels op voedsel gebied zijn er met name omdat je makkelijk alles in je bus kunt gooien.
pi_216335539
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 januari 2025 15:32 schreef mhofstede95 het volgende:

[..]
Groothandel is tegenwoordig qua prijzen helemaal niet meer voordeliger. Alleen handig om grote voorraden te kopen.
pi_216365173
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 januari 2025 21:22 schreef Cockwhale het volgende:

[..]
Groothandel is tegenwoordig qua prijzen helemaal niet meer voordeliger. Alleen handig om grote voorraden te kopen.
Eens. Heb je al wat artikelen voorbij zien komen betreft prijsstijgingen? Ik heb gelezen dat groothandels soms duurder of net zo duur zijn als derden. Makro zit rekening te houden met faillssement bijvoorbeeld. Anderen gooien hun prijzen enorm de lucht in. En wij kunnen het nauwelijks betalen...
pi_216365397
Ik ga regelmatig naar de Sligro of Hanos, omdat ze daar bepaalde dingen hebben die ik lekker vindt, of inderdaad in grotere hoeveelheden. Maar die winkels zijn echt een stuk duurder dan de supermarkt hoor. En de prijzen die ze tonen zijn exclusief BTW, vergeet dat niet.
pi_216377375
Ik verzorg loonadministraties. Heb net de eerste van 2025 gedaan en schrok er van wat mensen er netto op achteruitgaan, zo rond de ¤ 50 per maand.
Dat speelt bij parttimers, door de gewijzigde belastingtarieven, heffingskortingen en pensioenpremies. Het is een huisartsenpraktijk, dus die hebben vooral parttimers in dienst natuurlijk.
pi_216377445
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2025 11:56 schreef bloodymary1 het volgende:
Ik verzorg loonadministraties. Heb net de eerste van 2025 gedaan en schrok er van wat mensen er netto op achteruitgaan, zo rond de ¤ 50 per maand.
Dat speelt bij parttimers, door de gewijzigde belastingtarieven, heffingskortingen en pensioenpremies. Het is een huisartsenpraktijk, dus die hebben vooral parttimers in dienst natuurlijk.
Meer werken loont dus. Dat willen 'we' toch zien lees ik steeds.

Ik deel die mening overigens niet.
pi_216387764
quote:
0s.gif Op maandag 20 januari 2025 12:33 schreef bloodymary1 het volgende:
Ik ga regelmatig naar de Sligro of Hanos, omdat ze daar bepaalde dingen hebben die ik lekker vindt, of inderdaad in grotere hoeveelheden. Maar die winkels zijn echt een stuk duurder dan de supermarkt hoor. En de prijzen die ze tonen zijn exclusief BTW, vergeet dat niet.
Dat klopt. Alhoewel je soms bij sommige groothandels korting krijgt als je in bulk koopt en dan ben je bij sommige producten wel een stuk goedkoper uit.
pi_216387786
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2025 12:04 schreef Geschiedkundige het volgende:

[..]
Meer werken loont dus. Dat willen 'we' toch zien lees ik steeds.

Ik deel die mening overigens niet.
Ligt er aan hoe je het ziet. Waar het op neer komt is dat de overheid parttimers straft door ze netto op achteruit laten gaan om ze te 'dwingen/pushen' om fulltime te werken zodat ze zichzelf redden. Maar eigenlijk verdiend de overheid aan fulltimers veel meer aan. Dus eigenlijk willen ze de parttimers omzetten naar fulltimers zodat ze meer kunnen innen.
pi_216389415
quote:
0s.gif Op woensdag 22 januari 2025 10:22 schreef mhofstede95 het volgende:

[..]
Ligt er aan hoe je het ziet. Waar het op neer komt is dat de overheid parttimers straft door ze netto op achteruit laten gaan om ze te 'dwingen/pushen' om fulltime te werken zodat ze zichzelf redden. Maar eigenlijk verdiend de overheid aan fulltimers veel meer aan. Dus eigenlijk willen ze de parttimers omzetten naar fulltimers zodat ze meer kunnen innen.
Parttimers worden niet bestraft, maar minder bevoordeeld.

Momenteel (ja ook in 2025) gaat er bij parttimers een veel kleiner percentage richting de Belastingdienst dan bij fulltimers met hetzelfde uurloon.

En dan grijpen de fulltimers ook nog naast alle toeslagen die vooral alleenstaande parttimers wel kunnen ontvangen.
pi_216389487
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2025 11:56 schreef bloodymary1 het volgende:
Fulltimers gaan er netto 50 euro op vooruit.
pi_216389513
quote:
1s.gif Op woensdag 22 januari 2025 13:03 schreef RotatoR het volgende:

[..]
Fulltimers gaan er netto 50 euro op vooruit.
Daarom. Eigenlijk wel oké ook. Moeten mensen maar meer gaan werken.
pi_216542751
Prijzen voor boodschappen rijzen in januari de pan uit: 7 procent duurder

quote:
Ook in de afgelopen maand werd het leven weer duurder, met maar liefst 3,3 procent. Maar de prijzen stegen wel minder snel dan in december. Toch was je voor boodschappen flink meer kwijt dan een jaar eerder: maar liefst 7 procent.

Dat blijkt uit voorlopige cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). De inflatie in januari lag op het laagste niveau sinds juni vorig jaar. In vergelijking met december werd het leven zelfs 0,3 procent goedkoper, maar dat komt mede door seizoensinvloeden.

Zo zijn bijvoorbeeld vliegtickets in vakantiemaanden duurder dan buiten het vakantieseizoen, aldus het CBS.

Diensten, waaronder bijvoorbeeld je kapper of verzekeringen vallen, waren in januari 4,4 procent duurder, dat is minder dan de prijsstijging van 5,8 procent van december. Energie, inclusief benzine en aardgas, was zelfs 1,4 procent goedkoper dan dezelfde maand een jaar eerder.

Boodschappen
Maar boodschappen werden wel weer duurder, en flink ook. Voor voedingsmiddelen, dranken en tabak was je vorige maand maar liefst 7 procent meer kwijt dan een jaar eerder. Daarmee stegen die prijzen nog meer dan in december, toen ze 6,7 procent hoger waren.

Dat de prijzen van boodschappen nog steeds stijgen komt voor een deel door de hogere tabaksaccijns, die op 1 juli werd ingevoerd, legt Peter Hein van Mulligen, hoofdeconoom van het CBS, uit. Waarom ook andere voedingsmiddelen duurder worden weet hij nog niet.

De snelle raming is volgens het CBS berekend op basis van nog onvolledige gegevens. De definitieve inflatiecijfers van januari worden op 13 februari gepubliceerd.

Europese inflatie
De Nederlandse inflatie op basis van de Europese rekenmethode, die iets afwijkt, kwam in januari uit op 2,9 procent. In december was dat 3,9 procent. Bij de binnen de Europese Unie afgesproken methode om de inflatie te meten, wordt geen rekening gehouden met de kosten voor het wonen in een eigen woning.

De inflatie in de eurozone is in januari verder gestegen naar 2,5 procent op jaarbasis, meldt het Europese statistiekbureau Eurostat in een voorlopige schatting. In december werd het dagelijks leven in de eurozone nog 2,4 procent duurder. De inflatie in het eurogebied is nu al vier maanden op rij aan het stijgen en ligt boven de doelstelling van 2 procent van de Europese Centrale Bank (ECB).

De inflatie in Nederland ligt al geruime tijd boven het gemiddelde van de eurozone. Volgens het CBS komt het vooral door de prijsontwikkelingen van diensten en tabaksproducten dat de inflatie in Nederland hoger is dan in de eurozone.

https://www.rtl.nl/nieuws(...)odschappen-7-procent
Het blijft nog even tussen je oren zitten.
  maandag 3 februari 2025 @ 22:58:45 #164
13462 BansheeBoy
Assimilatie = Laxatie = Stront
pi_216542763
quote:

[..]
Zonde man! Nooit een poging gewaagd om te stoppen?

Je maakt een grapje hoop ik. 2 pakjes per dag. Dan ben je praktisch de hele dag aan het roken? :?

:{²
Misgun niemand zijn profijt, laat elk op hoope bouwe. Ofschoon wie mij ook benijdt, fortuin moet zijn loop behouden.
Bansheeboy: Fok!ker van de week!
[Without heart we would be mere machines]
Bergkamp, Zlatan, Van Persie, Ziyech, Quaresma
pi_216543047
quote:

[..]
Je staat op je werk om het half uur buiten of wat?
pi_216543066
quote:

[..]
Je rookt serieus 2 pakjes per dag?
:o

Dat geld interesseert me niet eens. Maar je adem, je gezondheid, je leven. Dat is toch oneindig veel belangrijker dan die stomme rot euros.
  dinsdag 4 februari 2025 @ 00:02:35 #167
13462 BansheeBoy
Assimilatie = Laxatie = Stront
pi_216543113
quote:
1s.gif Op maandag 3 februari 2025 23:51 schreef Black_Baron het volgende:

[..]
Je rookt serieus 2 pakjes per dag?
:o

Dat geld interesseert me niet eens. Maar je adem, je gezondheid, je leven. Dat is toch oneindig veel belangrijker dan die stomme rot euros.
En wat dacht je van tijd. Een peuk opsteken en uitroken vraagt ook een minuuut of 4 a 5 toch? :?

:{²
Misgun niemand zijn profijt, laat elk op hoope bouwe. Ofschoon wie mij ook benijdt, fortuin moet zijn loop behouden.
Bansheeboy: Fok!ker van de week!
[Without heart we would be mere machines]
Bergkamp, Zlatan, Van Persie, Ziyech, Quaresma
pi_216543453
quote:
1s.gif Op maandag 3 februari 2025 23:46 schreef RotatoR het volgende:

[..]
Je staat op je werk om het half uur buiten of wat?
Nee op mijn werk rook ik doorgaans niet zoveel, daarnaast werk ik meestal thuis, en mijn werk doe ik dermate goed dat ik eigenlijk met niemand te maken heb op 1 collega na.
  dinsdag 4 februari 2025 @ 09:12:40 #169
168739 Red_85
'echt wel'
pi_216544198
quote:
0s.gif Op maandag 3 februari 2025 22:57 schreef Nober het volgende:
Prijzen voor boodschappen rijzen in januari de pan uit: 7 procent duurder
[..]
Het blijft nog even tussen je oren zitten.
Vanuit utrecht is het al goedkoper om je wekelijkse boodschappen en tankbeurt te doen in DE.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_216569709
twitter

Precies wat ik ook al de hele tijd roep. De inflatie is hier torenhoog dankzij de stompzinnige energietransitie. De hoge energiebelasting op aardgas werkt door in alle consumentenprijzen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')