Sterk staaltje gaslighting.quote:Last van inflatie zit (deels) tussen je oren, zeggen economen
Het is al jaren een bekend geluid: boodschappen in de supermarkt worden door de inflatie steeds duurder. En 85 procent van de deelnemers aan een peiling van Ipsos denkt dat levensmiddelen ook de eerste helft van dit jaar verder in prijs zullen stijgen.
Maar in werkelijkheid vallen de prijsstijgingen in de supermarkt juist mee.
Zo bedroeg vorig jaar de inflatie op consumentengoederen en -diensten (bijvoorbeeld kleding of kappers) 3,3 procent, terwijl voedingsmiddelen 'maar' 1,1 procent in prijs stegen vergeleken met een jaar eerder.
Hoe komt het dan dat veel mensen toch inflatiepijn ervaren, terwijl de cijfers een ander verhaal lijken te vertellen? Drie economen vertellen waarom we dit zo ervaren.
Onze hersenen zijn gewoon traag
Een factor is de menselijke neiging om aan te nemen dat recente gebeurtenissen zich opnieuw zullen voordoen in de nabije toekomst. De inflatie was recent hoog, en dan gaan we onbewust denken en voelen dat dat nog steeds zo is. Onderzoekers noemen dat extrapoleren.
"Mensen doen dat vaak met cijfers, blijkt uit onderzoek", zegt Kim Peijnenburg, hoogleraar huishoudeneconomie aan Tilburg University. "Waarom onze hersenen zo traag zijn, daar is geen duidelijk antwoord op. Het is wel een typisch voorbeeld van verkeerde verwachtingen die wij als mensen scheppen over onze omgeving."
Wat is inflatie überhaupt?
Een andere factor is dat inflatie een lastig begrip is. Bijna een kwart van de respondenten wist niet hoe inflatie in elkaar zit, concludeerden onderzoekers bij de universiteit in Groningen.
Inflatie is een abstract begrip, zegt CBS-hoofdeconoom Peter Hein van Mulligen. Mensen letten vooral op de hoogte van de prijs en niet zozeer of iets duurder wordt. "Dat je in de supermarkt nog steeds schrikt van hoge prijzen komt niet doordat ze in de laatste maand veel zijn gestegen. Het komt doordat mensen de prijzen van een paar jaar geleden nog steeds als normaal beschouwen."
Vandaar dat het begrip inflatie misschien vooral relevant is voor economen, zegt Van Mulligen. Maar voor consumenten telt vooral het prijspeil, denkt hij.
Als je drinkt, rookt en huurt is het wel een ander verhaal
Daar komt bij dat het inflatiecijfer van het CBS een gemiddelde is. Maar in werkelijkheid hebben burgers een verschillend uitgavepatroon en ook verschillende lasten. De een ervaart daardoor meer inflatiepijn dan de ander.
Zo gingen vorig jaar de accijnzen op alcohol en tabak omhoog. Ook de huren stegen flink, concludeert Marike Knoef, hoogleraar economie en werkzaam aan de universiteiten in Groningen en Tilburg. "De huur is een grote kostenpost. Dus als mensen zeggen dat de inflatie heel hoog is, kan dat in hun situatie ook zeker het geval zijn. Wie een koophuis heeft en een vaste rente heeft daar natuurlijk geen last van."
Echo-kamer-effect
Onderzoek toont aan dat mensen vaak een verkeerd beeld hebben van hoe hoog de inflatie daadwerkelijk is. Dat beeld baseren ze dus vaak op het recente verleden.
Dat dit een probleem is, constateerde de Europese Centrale Bank al vóór de forse prijsstijgingen in 2022. Volgens hoogleraar Peijnenburg maken de inflatieverwachtingen van mensen "enorm veel uit". Wanneer mensen de inflatie overschatten geven ze meer geld uit, omdat ze denken dat hun geld morgen minder waard zal zijn. "Dat leidt alleen maar tot nog meer inflatie. Daarom is het belangrijk dat mensen een correct beeld hebben van de prijzen. Vaak zijn de stijgingen minder heftig dan wat ze denken."
Hoe krijg je voor elkaar dat mensen een reëel beeld krijgen van de inflatie? De economen zien hier een taak vooral journalisten, onderzoekers en overheidsinstellingen. Zij zouden duidelijk en specifiek moeten zeggen wat er duurder of goedkoper wordt, juist omdat er geen gemiddelde consument is.
Ook zouden ze steeds duidelijk moeten zeggen over welke periode de inflatiecijfers gaan.
https://nos.nl/artikel/25(...)oren-zeggen-economen
Ja, en computers en tv’s zijn wel goedkoper geworden. Dat is heel fijn, maar die koop je niet zo vaak als boodschappen of de maandelijks huur die moet worden betaald.quote:Op woensdag 15 januari 2025 10:53 schreef SebbeSwensje het volgende:
Las zelf juist dit vanochtend:
https://www.bnr.nl/column(...)l-niet-in-het-cijfer
Lekker makkelijk als zaken zoals belasting en zorgpremie niet worden meegenomen in de cijfers.
Die zaken zijn ook niet eens echt goedkoper geworden, je krijgt gewoon meer voor je geldquote:Op woensdag 15 januari 2025 11:11 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Ja, en computers en tv’s zijn wel goedkoper geworden. Dat is heel fijn, maar die koop je niet zo vaak als boodschappen of de maandelijks huur die moet worden betaald.
Ja, dat zit tussen de oren. Of beter gezegd tussen de lippen, voor 100 euro per week oproken helpt niet.quote:Op woensdag 15 januari 2025 10:44 schreef RotatoR het volgende:
[..]
Sterk staaltje gaslighting.
Dat veel mensen hun boodschappen en hun energierekening niet meer kunnen betalen zit allemaal maar tussen hun oren.
Haal die crackpijp eens uit je mond dan.quote:Op woensdag 15 januari 2025 11:28 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Ja, dat zit tussen de oren. Of beter gezegd tussen de lippen, voor 100 euro per week oproken helpt niet.
Prioriteiten en goed nadenken. Kunnen veel mensen niet.
Wat noem jij vorstelijk salaris?quote:Op woensdag 15 januari 2025 11:04 schreef Fietsenrek het volgende:
Haha makkelijk praten als je een vorstelijk salaris hebt. Je ziet wel weer dat deze 'experts' ver van de samenleving af zitten.
quote:Op woensdag 15 januari 2025 11:11 schreef Twiitch het volgende:
Door de prijsstijgingen ben ik veel meer gaan stelen in de supermarkt dus ben er netto op vooruit gegaan.
Als iemand 3x of meer op vakantie kan, dan is zijn koopkracht wel meer dan gemiddeld en heeft hij een royale werkgever omdat die hem zoveel verlofdagen geeft.quote:Op woensdag 15 januari 2025 11:29 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Wat noem jij vorstelijk salaris?
Ik heb nog nooit modaal of meer verdient in NL. Mede door parttime te werken.
En heb nog nooit een seconde financiele problemen gehad en kan 3x of meer per jaar op vakantie.
Dus ja inflatie en de financiele problemen zitten wel degelijk tussen de oren.
Althans ook in de zin van als je niet met geld om kan gaan ja dan ga je problemen krijgen.
Of hij gaat 3x per jaar een weekje naar de camping op de Veluwequote:Op woensdag 15 januari 2025 11:36 schreef torentje het volgende:
[..]
Als iemand 3x of meer op vakantie kan, dan is zijn koopkracht wel meer dan gemiddeld en heeft hij een royale werkgever omdat die hem zoveel verlofdagen geeft.
Of je leeft naar je stand en niet daar boven?quote:Op woensdag 15 januari 2025 11:36 schreef torentje het volgende:
Als iemand 3x of meer op vakantie kan, dan is zijn koopkracht wel meer dan gemiddeld en heeft hij een royale werkgever omdat die hem zoveel verlofdagen geeft.
Nee, natuurlijk nietquote:Op woensdag 15 januari 2025 11:37 schreef Ozewiezewozewalla het volgende:
[..]
Of hij gaat 3x per jaar een weekje naar de camping op de Veluwe
Zeker, onder de streep zijn dat stiekem toch wel forse dingetjes. Anderzijds worden dingen als roken dan wel weer meegenomen. Dat is voor het overgrote deel van Nederland totaal irrelevant.quote:Op woensdag 15 januari 2025 10:53 schreef SebbeSwensje het volgende:
Lekker makkelijk als zaken zoals belasting en zorgpremie niet worden meegenomen in de cijfers.
Volgens mij word dat ook gewogen meegenomen.quote:Op woensdag 15 januari 2025 11:56 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Zeker, onder de streep zijn dat stiekem toch wel forse dingetjes. Anderzijds worden dingen als roken dan wel weer meegenomen. Dat is voor het overgrote deel van Nederland totaal irrelevant.
Die kochten dan zeker altijd saffraanquote:Op woensdag 15 januari 2025 11:06 schreef theunderdog het volgende:
Ze hebben een punt. Boodschappen waren voor een deel van Nederland altijd al duur.
Ik heb een goed inkomen en rook 2 pakjes per dag, een stijging van 8 naar 12 euro kost me bijna 3K per jaar extra.quote:Op woensdag 15 januari 2025 12:06 schreef Toine51 het volgende:
"Alles is onbetaalbaar in NL!!!"
Aldus de 2 pakjes per dag rokende Truus uit Schubbekutteveen...
Laten uitvoeren door een gynaecoloog waarschijnlijk.quote:
Zou best kunnen ja. Geen idee hoe ze het precies berekenen (weten ze het zelf wel? 😜).quote:Op woensdag 15 januari 2025 12:00 schreef raptorix het volgende:
[..]
Volgens mij word dat ook gewogen meegenomen.
Overigens wat er ook niet inzit is dat je bijna 5 procent zorgpremie via je loon aftikt. Voor veel mensen is dat nog een groter bedrag dan de premie die je zelf betaalt.
Had 30k moeten zijn.quote:Op woensdag 15 januari 2025 12:08 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ik heb een goed inkomen en rook 2 pakjes per dag, een stijging van 8 naar 12 euro kost me bijna 3K per jaar extra.
Veel mensen zijn dan niet meer dan kasplantjes, kunnen dan niet al te ver van de woonruimte, mogen dan buiten nergens gratis gaan zitten of gratis de behoefte doen.quote:Op woensdag 15 januari 2025 11:50 schreef bianconeri het volgende:
Of je leeft naar je stand en niet daar boven?
Tabak zit er zeker in, heb net het boodschappenmandje eens bekeken, hoe ze het precies berekenen moet ik een andere keer even uitzoeken.quote:Op woensdag 15 januari 2025 12:11 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Zou best kunnen ja. Geen idee hoe ze het precies berekenen (weten ze het zelf wel? 😜).
Mij persoonlijk zal het allemaal niet raken, maar er zijn wel mensen in mijn vrijwilligersprojecten die zichtbaar (meer) moeite hebben rond te komen. Deze mensen krijgen dan ook jaarrond gratis groente/fruit/aardappels (niet alles jaarrond uiteraard) vanuit onze moestuin, waar ze vaak zelf ook weleens meehelpen
Het verlicht wat van hun zorgen, maar is voor sommige echt niet genoeg. Stijgende huren, belastingen, premies.. twee opgroeiende kinderen en maar 'simpele' banen. Dan kan het helaas hard gaan met de centen..
Probeer te helpen waar ik kan, maar besef al te goed dat je de wereld niet kunt redden.
bijzonder dat ze hier wat anders zeggen dan die zogenaamde onderzoekersquote:De Consumentenbond houdt de prijsontwikkeling al jaren bij. De afgelopen vier jaar zijn de prijzen van A-merken met 42 procent omhooggegaan. Budget -en huismerken werden sinds 2020 30 procent duurder.
Al met al zegt het weer lekker weinig dus. Gelukkig haal ik mijn tabak in Luxemburg en heb ik niet zoveel last van die "inflatie".quote:Op woensdag 15 januari 2025 11:56 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Zeker, onder de streep zijn dat stiekem toch wel forse dingetjes. Anderzijds worden dingen als roken dan wel weer meegenomen. Dat is voor het overgrote deel van Nederland totaal irrelevant.
Wat is er ''kasplantje'' achtig aan gewoon naar je eigen norm leven?quote:Op woensdag 15 januari 2025 12:14 schreef torentje het volgende:
[..]
Veel mensen zijn dan niet meer dan kasplantjes, kunnen dan niet al te ver van de woonruimte, mogen dan buiten nergens gratis gaan zitten of gratis de behoefte doen.
Dat mag een land nooit toestaan, omdat dat niet beschaafd en niet menselijk is.
Roken in 2025quote:Op woensdag 15 januari 2025 12:32 schreef SebbeSwensje het volgende:
[..]
Al met al zegt het weer lekker weinig dus. Gelukkig haal ik mijn tabak in Luxemburg en heb ik niet zoveel last van die "inflatie".
Bemoei je lekker met je eigen zaken flapdrol.quote:Op woensdag 15 januari 2025 12:35 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Roken in 2025Hoe dom kan iemand zijn.
Ik doel op de personen uit het artikel. Die verdienen meer dan jij en ik samen.quote:Op woensdag 15 januari 2025 11:29 schreef bianconeri het volgende:
[..]
En heb nog nooit een seconde financiele problemen gehad en kan 3x of meer per jaar op vakantie.
Althans ook in de zin van als je niet met geld om kan gaan ja dan ga je problemen krijgen.
Kanker is een Luxemburg nog wel betaalbaar, gelukkig maar.quote:Op woensdag 15 januari 2025 12:32 schreef SebbeSwensje het volgende:
[..]
Al met al zegt het weer lekker weinig dus. Gelukkig haal ik mijn tabak in Luxemburg en heb ik niet zoveel last van die "inflatie".
Oh, echt? De woning die ik 20 jaar geleden in mijn eentje heb gekocht, zou ik nu niet meer kunnen kopen. En mijn salaris is fors meer dan modaal. Dus zeg nog maar een keer dat inflatie 'emotioneel gejank' is.quote:Op woensdag 15 januari 2025 11:31 schreef bianconeri het volgende:
Terwijl de feitelijke cijfers heel wat anders laten zien.
Omdat hun budget ontoereikend is, kunnen veel mensen dan toch niet meedoen met activiteiten? Dat is in mijn ogen niet beschaafd en niet menselijk.quote:Op woensdag 15 januari 2025 12:34 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Wat is er ''kasplantje'' achtig aan gewoon naar je eigen norm leven?
Wat is daar ''niet beschaafd en niet menselijk'' aan?
https://archive.ph/hqn8mquote:Op woensdag 15 januari 2025 12:52 schreef Nobu het volgende:
Niemand gelooft het sprookje van de loon-prijsspiraal nog dus we krijgen een nieuw sprookje om de aandacht af te leiden.
Met dezelfde truc als bij asielzoekers, doen alsof de schade van vorig jaar al weg is en we weer op nul beginnen. Het prijsniveau van een paar jaar geleden was inderdaad normaal, er is een kwart van je spaargeld, je pensioen en je inkomen gestolen door de ECB en dat krijg niet meer terug. De inflatie van 4% van nu komt daar nog eens overheen.quote:Op woensdag 15 januari 2025 10:44 schreef RotatoR het volgende:
[..]
Dat veel mensen hun boodschappen en hun energierekening niet meer kunnen betalen zit allemaal maar tussen hun oren.
Echt? Goh.quote:Maar in werkelijkheid hebben burgers een verschillend uitgavepatroon en ook verschillende lasten. De een ervaart daardoor meer inflatiepijn dan de ander.
Werkt dat ook andersom? Dat een veel hoger loon vragen eigenlijk helemaal niet te hoog is, maar dat het komt doordat werkgevers de lonen van een paar jaar geleden nog als normaal beschouwen?quote:"Dat je in de supermarkt nog steeds schrikt van hoge prijzen komt niet doordat ze in de laatste maand veel zijn gestegen. Het komt doordat mensen de prijzen van een paar jaar geleden nog steeds als normaal beschouwen."
We zitten hier toch niet in de Weimarrepubliek in de vorige jaren 20? Volgens mij is niemand zo gek om heel veel meer boodschappen te doen omdat je levensbehoeften letterlijk morgen merkbaar duurder zijn.quote:Wanneer mensen de inflatie overschatten geven ze meer geld uit, omdat ze denken dat hun geld morgen minder waard zal zijn. "Dat leidt alleen maar tot nog meer inflatie.
Je hebt vast een partner, en laat me raden: die werkt fulltime en verdiend een stuk meer dan jou.quote:Op woensdag 15 januari 2025 11:29 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Kijk in een spiegel en daar heb jij je antwoord.quote:Op woensdag 15 januari 2025 12:35 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Roken in 2025Hoe dom kan iemand zijn.
Nou en of, ze zijn daar erg dankbaar voor die Nederlandse euro's.quote:Op woensdag 15 januari 2025 12:43 schreef RamboDirk het volgende:
[..]
Kanker is een Luxemburg nog wel betaalbaar, gelukkig maar.
Als je net zo gezellig doet als hier, dan geef je vast ook nooit een rondje en kost het je geen geld op kringverjaardagen want daar word je niet uitgenodigd.quote:Op woensdag 15 januari 2025 11:50 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Of je leeft naar je stand en niet daar boven?
Koopkracht en inkomen zijn wat anders, ik denk dat mijn koopkracht hoger is dan voor sommigen.
Maar mijn inkomen valt onder beneden modaal. Dus dat mijn koopkracht hoger is heeft puur te maken met hoe ik omga met geld.
Ik werk parttime, dus ik kan gemakkelijk mijn uren opdelen en daardoor ruimer op vakantie.
[..]
Nee, natuurlijk niet
Buiten dat vakantie in NL veel duurder is dan in het buitenland.
Hoe oud ben jij? Iemand van 30 die nu modaal verdient kan nooit meer een betaalbare woning vinden.quote:Op woensdag 15 januari 2025 11:29 schreef bianconeri het volgende:
[..]
De goedkopere voedzame voeding eten de inmiddels vele boeren toch allemaal zelf op? Dat brengen de boeren echt niet naar de verstedelijkte gebieden.quote:Op woensdag 15 januari 2025 14:01 schreef KingRadler het volgende:
Gewoon minder eten en gezond, dan heb je minder last van inflatie
Ja dat zie je nu veel. Dat de lonen te veel zijn gestegen en dat dat (ook) een reden voor de inflatie is.quote:Op woensdag 15 januari 2025 14:05 schreef Richestorags het volgende:
Deze economen zijn niets anders dan trouwe dienaren van het grootkapitaal (Mamon) die in ruil voor het verkopen van hun ziel in een twee onder één kapje met een Tesla voor de deur mogen wonen en af en toe een nieuw paar van Bommeltjes. For what is a man worth, if he gains the whole world but forfeits his soul? Nou, de hele wereld hebben ze nog geeneens.
Gaslighten en het geloof inprenten onder de slaven dat het aan hen ligt en dat aan een loonsverhoging vooral maar niet moet worden gedacht.
Onzin.quote:Op woensdag 15 januari 2025 11:50 schreef raptorix het volgende:
Ja we zijn achterlijke Henkie, kijk alleen maar naar Vlees, Koffie en Kaas, allemaal verdubbeld in prijs in 3 jaar tijd.
En niet geheel onbelangrijk, de koopkracht bleef al jaren achter.quote:Op woensdag 15 januari 2025 15:27 schreef Solispolar het volgende:
De waarheid zal zoals gewoonlijk wel weer ergens in het midden liggen. Klagen over inflatie vanaf je vakantieadres met je Iphone 16 pro max is ook wel heel Nederlands natuurlijk, maar bepaalde dingen zijn wel in rap tempo duurder geworden dan de salarissen zijn gestegen natuurlijk.
Niet relevant. Je spaargeld en pensioen is nog steeds weg, dat compenseer je niet met salarisstijging die sowieso achteraf is.quote:Op woensdag 15 januari 2025 15:27 schreef Solispolar het volgende:
De waarheid zal zoals gewoonlijk wel weer ergens in het midden liggen. Klagen over inflatie vanaf je vakantieadres met je Iphone 16 pro max is ook wel heel Nederlands natuurlijk, maar bepaalde dingen zijn wel in rap tempo duurder geworden dan de salarissen zijn gestegen natuurlijk.
Ben je een downie ofzo? Vlees is allemaal verdubbeld, kijk wat je 3 jaar terug betaalde voor een kilo gehakt, of kip filet, is gewoon verdubbeld, ik betaalde 5 euro voor een kilo gehakt, daar haal ik nu net 400 gram voor. Voor kipfilet hetzelfde. Koffie echt gewoon ruim verdubbeld. Kaas, haalde 6 plakken kaas voor 1.70 nu 3.50. Wat lul je nou met onzin.quote:
Ook dat is nog maar de vraag. Vroeger waren tv's (en witgoed) 5x zo duur maar gingen ze wel decennia mee.quote:Op woensdag 15 januari 2025 11:27 schreef LXIV het volgende:
[..]
Die zaken zijn ook niet eens echt goedkoper geworden, je krijgt gewoon meer voor je geld
Goed puntquote:Op woensdag 15 januari 2025 18:42 schreef MichaelScott het volgende:
[..]
Ook dat is nog maar de vraag. Vroeger waren tv's (en witgoed) 5x zo duur maar gingen ze wel decennia mee.
Daar heb je deels wel een punt idd..quote:Op woensdag 15 januari 2025 11:31 schreef bianconeri het volgende:
Leef op een rustige en verstandige manier en NL is een paradijs.
Dat valt denk ik wel mee, ik heb Miele en Bosch witgoed, maar dat draait allemaal gewoon al 10 jaar zonder probleem, en was denk ik nog relatief goedkoper. Ook mijn TV draait gewoon al een jaartje of 10 zonder problemen, en relatief goedkoper dan vroeger, nog maar niet te spreken dat ze veel zuiniger zijn.quote:Op woensdag 15 januari 2025 18:42 schreef MichaelScott het volgende:
[..]
Ook dat is nog maar de vraag. Vroeger waren tv's (en witgoed) 5x zo duur maar gingen ze wel decennia mee.
Nou, wel blij dat ze dit toe geven.quote:Op woensdag 15 januari 2025 10:44 schreef RotatoR het volgende:
Als je drinkt, rookt en huurt is het wel een ander verhaal
https://www.ad.nl/politie(...)xtra-geld~a26ae2ad0/quote:Eén btw-tarief van 18 procent, of álle producten 0,5 procent duurder? Kabinet is hard op zoek naar extra geld
Nou ja, dat is ook wel zo natuurlijk. De minimum lonen en bijvoorbeeld in de horeca. Dat werkt echt wel door in de prijzen.quote:Op woensdag 15 januari 2025 15:25 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Ja dat zie je nu veel. Dat de lonen te veel zijn gestegen en dat dat (ook) een reden voor de inflatie is.
Het is allemaal zo doorzichtig.
Het werkt overal in door, je kunt ook niet eindeloos lonen blijven verhogen. Alleen is het wel zo dat zoals ik al aankaartte de koopkracht al jaren achter blijft en sommige sectoren echt heel slecht betaald worden/werden. Zie ook de apothekersassistenten.quote:Op woensdag 15 januari 2025 20:21 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Nou ja, dat is ook wel zo natuurlijk. De minimum lonen en bijvoorbeeld in de horeca. Dat werkt echt wel door in de prijzen.
Toch heerlijk als men erin zou slagen de publieke omroepen om zeep te kunnen helpen. Dan zijn er straks alleen nog maar van dit soort preken van de dikverdieners hogerop die aangeven dat alle zorgen onderaan slechts verbeelding is.quote:Op woensdag 15 januari 2025 11:04 schreef Fietsenrek het volgende:
Haha makkelijk praten als je een vorstelijk salaris hebt. Je ziet wel weer dat deze 'experts' ver van de samenleving af zitten.
Hetzelfde geldt dankzij de hedendaagse wegwerpeconomie inmiddels helaas ook voor kleding. Als man had je eigenlijk altijd het geluk dat je vrijwel eeuwig met een overhemd, spijkerbroek of poloshirt deed omdat iets als "mode" het gros van ons totaal niet interesseerde. Tegenwoordig moet je, net als vrouwen, om het jaar nieuwe kleding kopen. Niet omdat je daar zin in hebt, maar omdat de kwaliteit van kleding tegenwoordig echt erbarmelijk is.quote:Op woensdag 15 januari 2025 18:42 schreef MichaelScott het volgende:
[..]
Een heel groot deel van de Horeca is parttimer daar is een hoog loon fijn, maar niet cruciaal voor hun rondkomen.quote:Op woensdag 15 januari 2025 20:23 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Het werkt overal in door, je kunt ook niet eindeloos lonen blijven verhogen. Alleen is het wel zo dat zoals ik al aankaartte de koopkracht al jaren achter blijft en sommige sectoren echt heel slecht betaald worden/werden. Zie ook de apothekersassistenten.
Bij de horeca speelt wel meer dan alleen het loon trouwens en ik zie dat ook niet zo snel goed komen
Dat klopt maar dat komt ook wel omdat er veel goedkope troep is. Ik ben weer wat duurdere merken zoals Guess, Hugo Boss en Tommy Hilfiger gaan kopen en merk dat het toch echt wel betere kwaliteit is.quote:Op woensdag 15 januari 2025 20:36 schreef spicymchaggis het volgende:
[..]
Hetzelfde geldt dankzij de hedendaagse wegwerpeconomie inmiddels helaas ook voor kleding. Als man had je eigenlijk altijd het geluk dat je vrijwel eeuwig met een overhemd, spijkerbroek of poloshirt deed omdat iets als "mode" het gros van ons totaal niet interesseerde. Tegenwoordig moet je, net als vrouwen, om het jaar nieuwe kleding kopen. Niet omdat je daar zin in hebt, maar omdat de kwaliteit van kleding tegenwoordig echt erbarmelijk is.
Als er niet decennialang op loonmatiging ingezet was zou er nu amper iets aan de hand geweest zijn. De hoge inflatie is gewoon het gevolg van achterlijk (economisch) beleid.quote:Op woensdag 15 januari 2025 20:21 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Nou ja, dat is ook wel zo natuurlijk. De minimum lonen en bijvoorbeeld in de horeca. Dat werkt echt wel door in de prijzen.
Je kunt beter geen merk kopen maar kwalitatief goed, bij een merk graat een groot deel van je geld in marketing zitten, zelf koop ik mijn kleding veelal bij zeefdrukkers die profesionele kleding bedrukken.quote:Op woensdag 15 januari 2025 20:40 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Dat klopt maar dat komt ook wel omdat er veel goedkope troep is. Ik ben weer wat duurdere merken zoals Guess, Hugo Boss en Tommy Hilfiger gaan kopen en merk dat het toch echt wel betere kwaliteit is.
Eerlijk gezegd heb ik alleen ervaring met dat laatste merk, maar echt onder de indruk van de kwaliteit ben ik niet.quote:Op woensdag 15 januari 2025 20:40 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Dat klopt maar dat komt ook wel omdat er veel goedkope troep is. Ik ben weer wat duurdere merken zoals Guess, Hugo Boss en Tommy Hilfiger gaan kopen en merk dat het toch echt wel betere kwaliteit is.
Dank voor het delen.quote:Op woensdag 15 januari 2025 10:53 schreef SebbeSwensje het volgende:
Nee, ik zei leven naar je mogelijkheden.quote:Op woensdag 15 januari 2025 12:51 schreef torentje het volgende:
[..]
Omdat hun budget ontoereikend is, kunnen veel mensen dan toch niet meedoen met activiteiten? Dat is in mijn ogen niet beschaafd en niet menselijk.
Nee en nee.quote:Op woensdag 15 januari 2025 13:24 schreef MissButterflyy het volgende:
Je hebt vast een partner, en laat me raden: die werkt fulltime en verdiend een stuk meer dan jou.
Iemand die verstandig met geld omgaat heeft geen geldproblemen en kan zich alsnog op zijn tijd een vakantie, een rondje trakteren etc etc veroorloven.quote:Op woensdag 15 januari 2025 13:44 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Als je net zo gezellig doet als hier, dan geef je vast ook nooit een rondje en kost het je geen geld op kringverjaardagen want daar word je niet uitgenodigd.
Verder worden de prijzen zowat maandelijks verhoogd in de supermarkt. Dat jij daar zogenaamde niks van merkt met je calvinistische levensstijl (maar wel 3 keer op vakantie) betekent niet dat het niet zo is.
Ik ben in de 30.quote:Op woensdag 15 januari 2025 14:00 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Hoe oud ben jij? Iemand van 30 die nu modaal verdient kan nooit meer een betaalbare woning vinden.
Had je daar al over nagedacht of denk je altijd alleen maar vanuit "ik"?
Ach ja, 5% stijging terwijl lonen sneller stijgen. Ach jammer joh. 5% is een nietszeggend getal.quote:Op woensdag 15 januari 2025 15:28 schreef ieniminimuis het volgende:
Achja huursverhoging van 5%? Als je daar last van hebt? Kan niet, dat zit gewoon tussen je oren.
Als de feiten het zeggen dan moet de burger inderdaad niet zeiken.quote:Op woensdag 15 januari 2025 17:08 schreef Cockwhale het volgende:
Als de economen het zeggen, zal het wel zo zijn. De gewone burger moet niet zo zeiken. Neem een voorbeeld aan de koning bijvoorbeeld of die 10% rijkste mensen in Nederland, die klagen toch ook niet over de stijgende kosten van een kaasje of vleesje?!
Natuurlijk is dat wel relevant.quote:Op woensdag 15 januari 2025 16:08 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Niet relevant. Je spaargeld en pensioen is nog steeds weg, dat compenseer je niet met salarisstijging die sowieso achteraf is.
Dit is "you'll own nothing en kabinetshoer Van Mulligen komt je uitleggen waarom je daarmee happy zou moeten zijn.
Dus partijen voeren campagne dat alles zo duur is. Winnen verkiezingen. Vormen regering die er niets van bakt. Nu zit dat alles zo duur is tussen je oren.quote:Op woensdag 15 januari 2025 10:44 schreef RotatoR het volgende:
[..]
quote:Op woensdag 15 januari 2025 18:39 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ben je een downie ofzo? Vlees is allemaal verdubbeld, kijk wat je 3 jaar terug betaalde voor een kilo gehakt, of kip filet, is gewoon verdubbeld, ik betaalde 5 euro voor een kilo gehakt, daar haal ik nu net 400 gram voor. Voor kipfilet hetzelfde. Koffie echt gewoon ruim verdubbeld. Kaas, haalde 6 plakken kaas voor 1.70 nu 3.50. Wat lul je nou met onzin.
Of je verstandig met geld om kunt gaan heeft helemaal niets te maken met het duurder worden van producten.quote:Op woensdag 15 januari 2025 21:43 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Iemand die verstandig met geld omgaat heeft geen geldproblemen en kan zich alsnog op zijn tijd een vakantie, een rondje trakteren etc etc veroorloven.
Dat is het hele punt.
[..]
Ik ben in de 30.
Zoals ik al zei: Leef naar je mogelijkheden en je kunt alles. Betaalbare woningen zijn er in NL genoeg.
Moet je ook keuzes in maken.
[..]
Ach ja, 5% stijging terwijl lonen sneller stijgen. Ach jammer joh. 5% is een nietszeggend getal.
Buiten dat huren jaren niet gestegen zijn.
Misschien niet verdubbeld, maar wel veel meer in prijs gestegen, want inflatie stapelt op elkaar he. Veel mensen vergeten dat als ze het hebben over 'lage' inflatie.quote:Op woensdag 15 januari 2025 21:55 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Ik ga proberen een bron te vinden maar denk dat het niet verdubbeld is.
Heb prijzen van 3 soorten koffiecups vergeleken met de prijs van exact 5 jaar geleden. Nergens een verdubbeling. Bij twee was het ‘slechts’ enkele tientallen procenten, en dat dus over 5 jaar in plaats van 3 jaar. Dus hoezo ruim verdubbeld?quote:Op woensdag 15 januari 2025 18:39 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ben je een downie ofzo? Vlees is allemaal verdubbeld, kijk wat je 3 jaar terug betaalde voor een kilo gehakt, of kip filet, is gewoon verdubbeld, ik betaalde 5 euro voor een kilo gehakt, daar haal ik nu net 400 gram voor. Voor kipfilet hetzelfde. Koffie echt gewoon ruim verdubbeld. Kaas, haalde 6 plakken kaas voor 1.70 nu 3.50. Wat lul je nou met onzin.
Dat zeg ik ook nergens.quote:Op woensdag 15 januari 2025 21:55 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Of je verstandig met geld om kunt gaan heeft helemaal niets te maken met het duurder worden van producten.
Er is dus meer aan de hand.quote:Op woensdag 15 januari 2025 21:48 schreef capricia het volgende:
Ik begrijp niet dat ze in landen zoals bijv Belgie, waar de lonen vaak automatisch meestijgen met de inflatie, geen loon-prijsspiraal hebben.
En hier kennelijk wel...volgens mij klopt er iets niet.
Bijdrage aan de VVE is ook nog eens met 9% gestegen bij mij, net als het jaar daarvoor. Het leven is in 4 jaar tijd rap duurder geworden zonder dat dat helemaal is gecompenseerd terwijl de koopkracht daarvoor al jaren amper was gestegen of zelfs gedaald.quote:Op woensdag 15 januari 2025 21:55 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Of je verstandig met geld om kunt gaan heeft helemaal niets te maken met het duurder worden van producten.
Alleen mijn zorgverzekering is al 10% duurder geworden. Sommige producten 12%, anderen 3%, autoverzekering 6%.
Dat kun je niet allemaal op een hoop gooien en stellen dat je 'er toch 10% op vooruit bent gegaan'.
Ja, als je alleen rijstwafel met tomatenpuree eet en op de fiets naar je werk gaat. Dan zal het best meevallen.
Ik wacht nog steeds op die prijsdaling in de supermarkt nu de energiekosten enigszins zijn gestabiliseerd. Bij de verhoging waren ze er rap bij.quote:Op woensdag 15 januari 2025 22:27 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Bijdrage aan de VVE is ook nog eens met 9% gestegen bij mij, net als het jaar daarvoor. Het leven is in 4 jaar tijd rap duurder geworden zonder dat dat helemaal is gecompenseerd terwijl de koopkracht daarvoor al jaren amper was gestegen of zelfs gedaald.
Ja die stompzinnige energietransitie waardoor energie extreem duur is geworden. Dat werkt in alle consumentenprijzen door.quote:
Wat je zegt ben ik het helemaal mee eens.quote:Op woensdag 15 januari 2025 22:15 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Dat zeg ik ook nergens.
Ik zeg alleen dat je moet leven naar je omstandigheden.
Ik kan ook wel voor een dikke auto, groot huis in duurdere omgeving en de allernieuwste telefoon elke keer weer gaan. Die prijzen veranderen idd niet met wat ik wel of niet koop.
Echter door dat soort aankopen te doen gaan je uitgaven simpelweg omhoog en raak je financieel in de problemen.
Als je inkomen 2k is, dan moet je niet 2,1k uitgeven.
Zo lastig is het niet.
Juist, o.a. ja.quote:Op woensdag 15 januari 2025 22:35 schreef RotatoR het volgende:
[..]
Ja die stompzinnige energietransitie waardoor energie extreem duur is geworden. Dat werkt in alle consumentenprijzen door.
Je noemt een enkel ding die in de quote niet eens genoemd wordtquote:Op woensdag 15 januari 2025 22:13 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Heb prijzen van 3 soorten koffiecups vergeleken met de prijs van exact 5 jaar geleden. Nergens een verdubbeling. Bij twee was het ‘slechts’ enkele tientallen procenten, en dat dus over 5 jaar in plaats van 3 jaar. Dus hoezo ruim verdubbeld?
Trolololquote:Op woensdag 15 januari 2025 22:15 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Dat zeg ik ook nergens.
Ik zeg alleen dat je moet leven naar je omstandigheden.
Ik kan ook wel voor een dikke auto, groot huis in duurdere omgeving en de allernieuwste telefoon elke keer weer gaan. Die prijzen veranderen idd niet met wat ik wel of niet koop.
Echter door dat soort aankopen te doen gaan je uitgaven simpelweg omhoog en raak je financieel in de problemen.
Als je inkomen 2k is, dan moet je niet 2,1k uitgeven.
Zo lastig is het niet.
Niet in het minst omdat de prijsverschillen echt bizar zijn. Zo betaalde ik vorige week voor frisdrank in Nederland ruim het dubbele dat enkele dagen daarvoor bij de Eurospar in Italië.quote:Op woensdag 15 januari 2025 11:06 schreef theunderdog het volgende:
Ze hebben een punt. Boodschappen waren voor een deel van Nederland altijd al duur.
Maar als je in Den Haag opgegroeid bent en daar je leven hebt opgebouwd, wil je geen arbeidershut in de provincie. Want dat is waarschijnlijk de enige plek waar je nog 'betaalbare' woningen vindt.quote:Op woensdag 15 januari 2025 21:43 schreef bianconeri het volgende:
Betaalbare woningen zijn er in NL genoeg.
De meeste werknemers die onder een CAO vallen hebben minimaal 5 weken vakantie (25 dagen obv fulltime). In aardig wat sectoren komen daar nog adv-uren bij. Met 13 adv dagen kom je al aan 38 dagen op basis van fulltime, dus bijna 8 weken vakantie. Met een doodnormale baan. En kun je dus makkelijk 3x twee weken vakantie opnemen en heb je nog dagen over voor af en toe een incidentele vrije dag.quote:Op woensdag 15 januari 2025 11:36 schreef torentje het volgende:
[..]
In Nederland is de elektriciteitsrekening juist zeer laag.quote:Op donderdag 16 januari 2025 07:17 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Niet in het minst omdat de prijsverschillen echt bizar zijn. Zo betaalde ik vorige week voor frisdrank in Nederland ruim het dubbele dat enkele dagen daarvoor bij de Eurospar in Italië.
Hetzelfde natuurlijk met gas en elektra: in Nederland betaal je de hoofdprijs.
Je bedoelt die stompzinnige jarenlange uitstel waardoor we nu nog veel meer van fossiele rotzooi afhankelijk zijn dan eigenlijk nodig was geweest? Waardoor we jaarlijks tientallen miljarden energie moeten blijven importeren.quote:Op woensdag 15 januari 2025 22:35 schreef RotatoR het volgende:
[..]
Ja die stompzinnige energietransitie waardoor energie extreem duur is geworden. Dat werkt in alle consumentenprijzen door.
Nee hoor. Er zijn duurdere landen, maar Nederland zit ook daar bij de hogere landen.quote:Op donderdag 16 januari 2025 08:04 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
In Nederland is de elektriciteitsrekening juist zeer laag.
Ok Koffiebonen Crema 1 kilo 2021: 6.50 nu 14.79 (bron Hema en Archive.org)quote:Op woensdag 15 januari 2025 21:55 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Ik ga proberen een bron te vinden maar denk dat het niet verdubbeld is.
Alle woningen zijn betaalbaar. Anders zou er enorme leegstand zijn…quote:Op donderdag 16 januari 2025 07:54 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Maar als je in Den Haag opgegroeid bent en daar je leven hebt opgebouwd, wil je geen arbeidershut in de provincie. Want dat is waarschijnlijk de enige plek waar je nog 'betaalbare' woningen vindt.
Maximale sociale huur is ongeveer 900. 5% verhoging leidt tot 945 euro. Uhm zorgverzekering is ook weer met 10 euro gestegen, boodschappen zijn duurder, water wordt duurder. OV is duurder. Als gezin in een sociale huurwoning met een maximum bruto jaarlijks salaris van rond de 55 000, haal je die kosten er niet uit met je loonsverhogingen. En niet alle cao lonen zijn zo hard gestegen.quote:Op woensdag 15 januari 2025 21:43 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Iemand die verstandig met geld omgaat heeft geen geldproblemen en kan zich alsnog op zijn tijd een vakantie, een rondje trakteren etc etc veroorloven.
Dat is het hele punt.
[..]
Ik ben in de 30.
Zoals ik al zei: Leef naar je mogelijkheden en je kunt alles. Betaalbare woningen zijn er in NL genoeg.
Moet je ook keuzes in maken.
[..]
Ach ja, 5% stijging terwijl lonen sneller stijgen. Ach jammer joh. 5% is een nietszeggend getal.
Buiten dat huren jaren niet gestegen zijn.
Jij wil toch dat mensen binnen hun budget blijven? Voor veel mensen betekend dat, dat zij dan niet mee kunnen doen met de meeste activiteiten.quote:Op woensdag 15 januari 2025 21:41 schreef bianconeri het volgende:
Nee, ik zei leven naar je mogelijkheden.
Heel wat anders
Als ze geen brood meer kunnen betalen, dan eten ze toch frikandellen?quote:Op donderdag 16 januari 2025 09:32 schreef torentje het volgende:
[..]
Jij wil toch dat mensen binnen hun budget blijven? Voor veel mensen betekend dat, dat zij dan niet mee kunnen doen met de meeste activiteiten.
De realiteit is simpelweg dat de welvaart in Europa aan het eroderen is. Uiteindelijk kan het niet anders dan dat het minder gaat worden.quote:Op donderdag 16 januari 2025 09:16 schreef ieniminimuis het volgende:
[..]
Maximale sociale huur is ongeveer 900. 5% verhoging leidt tot 945 euro. Uhm zorgverzekering is ook weer met 10 euro gestegen, boodschappen zijn duurder, water wordt duurder. OV is duurder. Als gezin in een sociale huurwoning met een maximum bruto jaarlijks salaris van rond de 55 000, haal je die kosten er niet uit met je loonsverhogingen. En niet alle cao lonen zijn zo hard gestegen.
Voor mensen zonder koophuis is de jaarlijkse % loonsverhoging echt bijna nietszeggend en vangt het de overige stijgende kosten op.
Maar het zit tussen mijn oren hoor
Nee, dat zijn ze 'vergeten'.quote:Op woensdag 15 januari 2025 11:09 schreef Servieskast het volgende:
Is rekening gehouden met kleinere verpakkingen voor dezelfde prijs?
En dan mogen we nog onze handjes dichtknijpen dat we niet heel zwaar in de industriële maakindustrie zitten, een land als Duitsland gaat dit nog veel zwaarder merken.quote:Op donderdag 16 januari 2025 09:55 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
De realiteit is simpelweg dat de welvaart in Europa aan het eroderen is. Uiteindelijk kan het niet anders dan dat het minder gaat worden.
Of we moeten verstandiger gaan worden. Maar daar zijn we duidelijk nog niet.
Heel Europa gaat dat uiteindelijk merken. Maar Duitsland wellicht iets meer inderdaad.quote:Op donderdag 16 januari 2025 10:00 schreef raptorix het volgende:
[..]
En dan mogen we nog onze handjes dichtknijpen dat we niet heel zwaar in de industriële maakindustrie zitten, een land als Duitsland gaat dit nog veel zwaarder merken.
Als jij de afgelopen 10 jaar met hard werk 100.000 euro gespaard hebt en krijgt 25% inflatie voor je kiezen dan heb je reeel daar nog maar 75.000 euro van over en zeggen de feiten dat je 25.000 euro kwijtgeraakt bent aan de valsemunters van de financiele sector.quote:Op woensdag 15 januari 2025 21:44 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Als de feiten het zeggen dan moet de burger inderdaad niet zeiken.
[..]
Natuurlijk is dat wel relevant.
Als je lonen meer stijgen dan je uitgaven dan gaan je spaargeld en pensioen niet weg...
Kosten voor de elektriciteit in de algemene ruimte is meer dan verdubbeld in 2 jaar hierquote:Op donderdag 16 januari 2025 12:45 schreef Cherni het volgende:
Ja, het zit allemaal tussen de oren zeggen vele VvE's die hun service kosten verdubbelen per maand.Je zult maar in een appartement wonen waar je plots 200 euro per maand meer moet betalen aan service kosten vanwege de inflatie. Maar het zit allemaal tussen de oren.
Ooit gehoord van led?quote:Op donderdag 16 januari 2025 14:15 schreef over_hedge het volgende:
[..]
Kosten voor de elektriciteit in de algemene ruimte is meer dan verdubbeld in 2 jaar hier6 huizen die 19 per maand betalen om een stuk of 10 lampjes aan te hebben op de gang. En een voordeur op stroom. Het is best bizar.
Waardeloos hè. Wat kunnen ze eigenlijk wel?quote:Op donderdag 16 januari 2025 14:13 schreef Hexagon het volgende:
Er zit bij deze regering nog wel meer tussen hun oren.
Geen lift aanwezig?quote:Op donderdag 16 januari 2025 14:15 schreef over_hedge het volgende:
[..]
Kosten voor de elektriciteit in de algemene ruimte is meer dan verdubbeld in 2 jaar hier6 huizen die 19 per maand betalen om een stuk of 10 lampjes aan te hebben op de gang. En een voordeur op stroom. Het is best bizar.
ja.quote:
Die loon-prijsspiraal is dan ook niets meer dan een flauwekulargument om een het Nederlandse loonmatigingsbeleid te rechtvaardigen.quote:Op woensdag 15 januari 2025 21:48 schreef capricia het volgende:
Ik begrijp niet dat ze in landen zoals bijv Belgie, waar de lonen vaak automatisch meestijgen met de inflatie, geen loon-prijsspiraal hebben.
En hier kennelijk wel...volgens mij klopt er iets niet.
Nou verdubbeld is het dus niet maar de reactie van @Zwansen dat je er geen last van hebt was dus wel dikke onzin.quote:Op donderdag 16 januari 2025 08:16 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ok Koffiebonen Crema 1 kilo 2021: 6.50 nu 14.79 (bron Hema en Archive.org)
AH Rundergehakt 1 kilo 2021: 5.50 nu 8.98 (bron AH en Archive.org)
De Zaanse Hoeve Belegen 48+ plakken 250 g in 2021 2.39 nu 3.39 (bron AH en Archive.org)
Dus Koffie: 127.54 %
Gehakt: 63 %
Kaas: 41 %
Ok geen verdubbeling, maar toch scheelt het niet veel, daarnaast als je wilt kan ik hem nog wel eens voor AH proberen te runnen, ik heb een scraper daarvoor, alleen weet ik niet of ik alle data nog heb.
Bij koffie speelt nog wat anders dan inflatie:quote:Op donderdag 16 januari 2025 08:16 schreef raptorix het volgende:
[..]
De Zaanse Hoeve Belegen 48+ plakken 250 g in 2021 2.39 nu 3.39 (bron AH en Archive.org)
Ok geen verdubbeling, maar toch scheelt het niet veel, daarnaast als je wilt kan ik hem nog wel eens voor AH proberen te runnen, ik heb een scraper daarvoor, alleen weet ik niet of ik alle data nog heb.
Ja eens, alleen valt het me wel altijd op dat op moment dat zo een wereldmarkt prijs zo een correctie nauwelijks gecorrigeerd word.quote:Op donderdag 16 januari 2025 22:27 schreef RotatoR het volgende:
[..]
Bij koffie speelt nog wat anders dan inflatie:
Koffieprijzen bereiken hoogste niveau sinds 1977 vanwege mislukte oogsten
We staan voor een wereldwijde koffiecrisis, zeggen experts
Huh? Zeker wel dat koffie benoemd wordt.quote:Op donderdag 16 januari 2025 01:22 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Je noemt een enkel ding die in de quote niet eens genoemd wordt
Precies. Geen verdubbeling. Jij begon meteeen over downie, maar feitelijk had je geen gelijk.quote:Op donderdag 16 januari 2025 08:16 schreef raptorix het volgende:
[..]
Zal ik een plaatje in je Poesie boek plakken?quote:Op donderdag 16 januari 2025 23:43 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Precies. Geen verdubbeling. Jij begon meteeen over downie, maar feitelijk had je geen gelijk.
Nee hoor, maar jij begon als een idioot te schelden, maar hebt vervolgens moeite om normaal toe te geven dat het niet helemaal klopte.quote:Op donderdag 16 januari 2025 23:47 schreef raptorix het volgende:
[..]
Zal ik een plaatje in je Poesie boek plakken?
Ja en jij doet of er niks aan de hand is, zoals ik al aangaf is de prijsverhoging enorm, en ja geen 100% maar heel veel scheelt het ook niet.quote:Op donderdag 16 januari 2025 23:51 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Nee hoor, maar jij begon als een idioot te schelden, maar hebt vervolgens moeite om normaal toe te geven dat het niet helemaal klopte.
Waar zeg ik dat er niks aan de hand is?quote:Op donderdag 16 januari 2025 23:55 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ja en jij doet of er niks aan de hand is, zoals ik al aangaf is de prijsverhoging enorm, en ja geen 100% maar heel veel scheelt het ook niet.
Je roept onzin, dat zou ik roepen als ik er een factor 5 van af zou zitten, maar goed laten we het inhoudelijk houden, ik zal morgen proberen een volledig overzicht te maken van alle AH prijzen, het is in ieder geval niet mijn bedoeling om jou te beledigen ofzo.quote:Op vrijdag 17 januari 2025 00:08 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Waar zeg ik dat er niks aan de hand is?
Je liep meteen te krijsen dat het allemaal onzin was.quote:Op vrijdag 17 januari 2025 00:08 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Waar zeg ik dat er niks aan de hand is?
Ik zei dat een verdubbeling onzin was. Dat is toch totaal iets anders dan dat er niks aan de hand zou zijn.quote:Op vrijdag 17 januari 2025 01:29 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Je liep meteen te krijsen dat het allemaal onzin was.
Ja oké maar daarmee ga je te letterlijk in op wat er wordt gezegd. De stelling dat alles is verdubbeld klopt weliswaar niet helemaal maar zijn voorbeeld laat wel zien dat de netto koopkracht aanzienlijk is gedaald.quote:Op vrijdag 17 januari 2025 08:47 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Ik zei dat een verdubbeling onzin was. Dat is toch totaal iets anders dan dat er niks aan de hand zou zijn.
Volgens mij zit er bij deze regering juist veel te weinig tussen de oren.quote:Op donderdag 16 januari 2025 14:13 schreef Hexagon het volgende:
Er zit bij deze regering nog wel meer tussen hun oren.
Het ligt er ook maar net aan waar je de koffie haalt. In de supermarkt of bij de groothandel bijvoorbeeld daar zit ook redelijk wat verschil tussen.quote:Op donderdag 16 januari 2025 08:16 schreef raptorix het volgende:
[..]
Dat valt mee hoor, het zit hem met name in de kwaliteit. De meeste groothandels op voedsel gebied zijn er met name omdat je makkelijk alles in je bus kunt gooien.quote:Op vrijdag 17 januari 2025 15:32 schreef mhofstede95 het volgende:
[..]
Het ligt er ook maar net aan waar je de koffie haalt. In de supermarkt of bij de groothandel bijvoorbeeld daar zit ook redelijk wat verschil tussen.
Groothandel is tegenwoordig qua prijzen helemaal niet meer voordeliger. Alleen handig om grote voorraden te kopen.quote:Op vrijdag 17 januari 2025 15:32 schreef mhofstede95 het volgende:
[..]
Het ligt er ook maar net aan waar je de koffie haalt. In de supermarkt of bij de groothandel bijvoorbeeld daar zit ook redelijk wat verschil tussen.
Eens. Heb je al wat artikelen voorbij zien komen betreft prijsstijgingen? Ik heb gelezen dat groothandels soms duurder of net zo duur zijn als derden. Makro zit rekening te houden met faillssement bijvoorbeeld. Anderen gooien hun prijzen enorm de lucht in. En wij kunnen het nauwelijks betalen...quote:Op vrijdag 17 januari 2025 21:22 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Groothandel is tegenwoordig qua prijzen helemaal niet meer voordeliger. Alleen handig om grote voorraden te kopen.
Meer werken loont dus. Dat willen 'we' toch zien lees ik steeds.quote:Op dinsdag 21 januari 2025 11:56 schreef bloodymary1 het volgende:
Ik verzorg loonadministraties. Heb net de eerste van 2025 gedaan en schrok er van wat mensen er netto op achteruitgaan, zo rond de ¤ 50 per maand.
Dat speelt bij parttimers, door de gewijzigde belastingtarieven, heffingskortingen en pensioenpremies. Het is een huisartsenpraktijk, dus die hebben vooral parttimers in dienst natuurlijk.
Dat klopt. Alhoewel je soms bij sommige groothandels korting krijgt als je in bulk koopt en dan ben je bij sommige producten wel een stuk goedkoper uit.quote:Op maandag 20 januari 2025 12:33 schreef bloodymary1 het volgende:
Ik ga regelmatig naar de Sligro of Hanos, omdat ze daar bepaalde dingen hebben die ik lekker vindt, of inderdaad in grotere hoeveelheden. Maar die winkels zijn echt een stuk duurder dan de supermarkt hoor. En de prijzen die ze tonen zijn exclusief BTW, vergeet dat niet.
Ligt er aan hoe je het ziet. Waar het op neer komt is dat de overheid parttimers straft door ze netto op achteruit laten gaan om ze te 'dwingen/pushen' om fulltime te werken zodat ze zichzelf redden. Maar eigenlijk verdiend de overheid aan fulltimers veel meer aan. Dus eigenlijk willen ze de parttimers omzetten naar fulltimers zodat ze meer kunnen innen.quote:Op dinsdag 21 januari 2025 12:04 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Meer werken loont dus. Dat willen 'we' toch zien lees ik steeds.
Ik deel die mening overigens niet.
Parttimers worden niet bestraft, maar minder bevoordeeld.quote:Op woensdag 22 januari 2025 10:22 schreef mhofstede95 het volgende:
[..]
Ligt er aan hoe je het ziet. Waar het op neer komt is dat de overheid parttimers straft door ze netto op achteruit laten gaan om ze te 'dwingen/pushen' om fulltime te werken zodat ze zichzelf redden. Maar eigenlijk verdiend de overheid aan fulltimers veel meer aan. Dus eigenlijk willen ze de parttimers omzetten naar fulltimers zodat ze meer kunnen innen.
Fulltimers gaan er netto 50 euro op vooruit.quote:Op dinsdag 21 januari 2025 11:56 schreef bloodymary1 het volgende:
Ik verzorg loonadministraties. Heb net de eerste van 2025 gedaan en schrok er van wat mensen er netto op achteruitgaan, zo rond de ¤ 50 per maand.
Dat speelt bij parttimers, door de gewijzigde belastingtarieven, heffingskortingen en pensioenpremies. Het is een huisartsenpraktijk, dus die hebben vooral parttimers in dienst natuurlijk.
Daarom. Eigenlijk wel oké ook. Moeten mensen maar meer gaan werken.quote:Op woensdag 22 januari 2025 13:03 schreef RotatoR het volgende:
[..]
Fulltimers gaan er netto 50 euro op vooruit.
Het blijft nog even tussen je oren zitten.quote:Ook in de afgelopen maand werd het leven weer duurder, met maar liefst 3,3 procent. Maar de prijzen stegen wel minder snel dan in december. Toch was je voor boodschappen flink meer kwijt dan een jaar eerder: maar liefst 7 procent.
Dat blijkt uit voorlopige cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). De inflatie in januari lag op het laagste niveau sinds juni vorig jaar. In vergelijking met december werd het leven zelfs 0,3 procent goedkoper, maar dat komt mede door seizoensinvloeden.
Zo zijn bijvoorbeeld vliegtickets in vakantiemaanden duurder dan buiten het vakantieseizoen, aldus het CBS.
Diensten, waaronder bijvoorbeeld je kapper of verzekeringen vallen, waren in januari 4,4 procent duurder, dat is minder dan de prijsstijging van 5,8 procent van december. Energie, inclusief benzine en aardgas, was zelfs 1,4 procent goedkoper dan dezelfde maand een jaar eerder.
Boodschappen
Maar boodschappen werden wel weer duurder, en flink ook. Voor voedingsmiddelen, dranken en tabak was je vorige maand maar liefst 7 procent meer kwijt dan een jaar eerder. Daarmee stegen die prijzen nog meer dan in december, toen ze 6,7 procent hoger waren.
Dat de prijzen van boodschappen nog steeds stijgen komt voor een deel door de hogere tabaksaccijns, die op 1 juli werd ingevoerd, legt Peter Hein van Mulligen, hoofdeconoom van het CBS, uit. Waarom ook andere voedingsmiddelen duurder worden weet hij nog niet.
De snelle raming is volgens het CBS berekend op basis van nog onvolledige gegevens. De definitieve inflatiecijfers van januari worden op 13 februari gepubliceerd.
Europese inflatie
De Nederlandse inflatie op basis van de Europese rekenmethode, die iets afwijkt, kwam in januari uit op 2,9 procent. In december was dat 3,9 procent. Bij de binnen de Europese Unie afgesproken methode om de inflatie te meten, wordt geen rekening gehouden met de kosten voor het wonen in een eigen woning.
De inflatie in de eurozone is in januari verder gestegen naar 2,5 procent op jaarbasis, meldt het Europese statistiekbureau Eurostat in een voorlopige schatting. In december werd het dagelijks leven in de eurozone nog 2,4 procent duurder. De inflatie in het eurogebied is nu al vier maanden op rij aan het stijgen en ligt boven de doelstelling van 2 procent van de Europese Centrale Bank (ECB).
De inflatie in Nederland ligt al geruime tijd boven het gemiddelde van de eurozone. Volgens het CBS komt het vooral door de prijsontwikkelingen van diensten en tabaksproducten dat de inflatie in Nederland hoger is dan in de eurozone.
https://www.rtl.nl/nieuws(...)odschappen-7-procent
Zonde man! Nooit een poging gewaagd om te stoppen?quote:Op woensdag 15 januari 2025 12:08 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ik heb een goed inkomen en rook 2 pakjes per dag, een stijging van 8 naar 12 euro kost me bijna 3K per jaar extra.
Je staat op je werk om het half uur buiten of wat?quote:Op woensdag 15 januari 2025 12:08 schreef raptorix het volgende:
[..]
Je rookt serieus 2 pakjes per dag?quote:Op woensdag 15 januari 2025 12:08 schreef raptorix het volgende:
[..]
En wat dacht je van tijd. Een peuk opsteken en uitroken vraagt ook een minuuut of 4 a 5 toch?quote:Op maandag 3 februari 2025 23:51 schreef Black_Baron het volgende:
[..]
Je rookt serieus 2 pakjes per dag?
Dat geld interesseert me niet eens. Maar je adem, je gezondheid, je leven. Dat is toch oneindig veel belangrijker dan die stomme rot euros.
Nee op mijn werk rook ik doorgaans niet zoveel, daarnaast werk ik meestal thuis, en mijn werk doe ik dermate goed dat ik eigenlijk met niemand te maken heb op 1 collega na.quote:Op maandag 3 februari 2025 23:46 schreef RotatoR het volgende:
[..]
Je staat op je werk om het half uur buiten of wat?
Vanuit utrecht is het al goedkoper om je wekelijkse boodschappen en tankbeurt te doen in DE.quote:Op maandag 3 februari 2025 22:57 schreef Nober het volgende:
Prijzen voor boodschappen rijzen in januari de pan uit: 7 procent duurder
[..]
Het blijft nog even tussen je oren zitten.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |