SPOILER: Uitleg symbolen weerkaartenOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.• Weeronline - begrippen (nederlands)
---
• WKN - Actueel weer in Nederland
• KNMI Daggegevens
• KNMI Geografische overzichten van het weer
• KNMI Buienradar
• KNMI Pluim
---
• Klimaateffectatlas
• Nederland in de ban van de 'supercel'
• CAPE + Liftedindex
---
---
User locaties
Zo dat we ook nog weten wie waar ongeveer woont,
let op dit is een screenshot, klik op het kaartje of de link eronder voor live
DM (met plaats/stad naar); @kree om erop toegevoegd te worden of meld je aan in dit topic:
GC / FOK!users kaart (Google Maps) Nieuwe kaart, nieuwe kansen (update) #7
We gaan dit trouwens niet precies op GPS locatie toevoegen (tenzij op verzoek) plaats/stad lijkt me nauwkeurig genoeg voor dit doel
Never Stop Exploring!
Life begins at the end of your comfort zone!
Follow me on Twitter: https://twitter.com/EdwinKr83 Instagram: https://www.instagram.com/edwinkr83/
Dit ja. Ik vind de winter best leuk hoor met dat vele sneeuw, maar niet als het spekglad gaat worden en je bijvoorbeeld je fiets nodig hebt voor naar werk te gaan. Van mij mag het sowieso klaar zijn en gewoon zo snel mogelijk weer lente worden.quote:Op dinsdag 14 januari 2025 19:50 schreef BlackLining het volgende:
Eindelijk weg met dat kut ijs
Mooi hoor, winter, maar ik háát gladheid
Ja, al sinds het einde van de middag dat het mistig is in het midden van het land.quote:Op dinsdag 14 januari 2025 22:09 schreef Twieki het volgende:
Lelystad meldt heel erg dichte mist. Je ziet geen hand voor ogen.
Ik ga er zo wie zo keihard naast zitten, niet alleen die zonuren, ook de minima zit ik helemaal verkeerd hahaquote:Op dinsdag 14 januari 2025 12:35 schreef MissHobje het volgende:
[..]
Vies koud ??Nee het is super zalig fris gezond weer met zonnetje
Vies koud wordt het vrijdag met de mist (we zitten er weer naast met de voorspelling vrees ik)
Ik heb ook verkeerd ingeschatquote:Op dinsdag 14 januari 2025 23:26 schreef SpeedyGJ het volgende:
[..]
Ik ga er zo wie zo keihard naast zitten, niet alleen die zonuren, ook de minima zit ik helemaal verkeerd haha
Ooh en trouwens: Deze winter is echt wel verkeerd om he, kou in het zuiden, warmte in het noorden....omgekeerde wereld dus![]()
Ja hier is het ook aardig dicht geslagen zie ik wel, wordt een kleine wereld morgen als ik naar mijn werk moetquote:Op dinsdag 14 januari 2025 23:41 schreef MissHobje het volgende:
[..]
Ik heb ook verkeerd ingeschat
Flink mistig trouwend![]()
Bofkont! Wel met zon zeker? Kan de vegetatie daar wel een beetje tegen kou?quote:Op woensdag 15 januari 2025 08:02 schreef dick_laurent het volgende:
Holy shit -1 hier vanmorgen. Dat is vrij zeldzaam.
-1 zal het wel overleven, het is ook maar paar uurtjes geweest, vanmiddag wordt het weer tegen de 15cquote:Op woensdag 15 januari 2025 08:05 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Bofkont! Wel met zon zeker? Kan de vegetatie daar wel een beetje tegen kou?
Zou hier ook moeten. Nacht rond nul en overdag graad of 14/15quote:Op woensdag 15 januari 2025 08:57 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
-1 zal het wel overleven, het is ook maar paar uurtjes geweest, vanmiddag wordt het weer tegen de 15c
En ja, tis uiteraard onbewolkt. Bij bewolkte condities zouden we sowieso nooit zo kunnen afkoelen hier in de nacht, het was echt een stralings-nachtje met polaire lucht geloof ik. Goed koud idd
Maart/april heb je dat somsquote:Op woensdag 15 januari 2025 09:36 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Zou hier ook moeten. Nacht rond nul en overdag graad of 14/15
Jep, zaterdag en met name zondag komt de gevoelstemperatuur amper boven 0 in het ZO althans.quote:
Dit is geile praat.quote:Op woensdag 15 januari 2025 10:54 schreef Straatcommando. het volgende:
Bij gladde mist overdag pompend gasgeven
Wel met zon lees ik? Dus koud, maar niet grauw danquote:Op woensdag 15 januari 2025 11:37 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Jep, zaterdag en met name zondag komt de gevoelstemperatuur amper boven 0 in het ZO althans.
Yuma ain't got shit on you eh?quote:Op woensdag 15 januari 2025 12:14 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Wel met zon lees ik? Dus koud, maar niet grauw dan
Nouja, -5 's nachts en 4 overdag. En veel zon. Staat overal. Gisteren en eergisteren ook veel zon zag ik aan de panelen. Sowieso afgelopen week wel redelijk op woensdag en zaterdag na als ik de data zo aflees. Rekeninghoudend dat er ook nog sneeuw op de panelen lag een deel van de tijdquote:Op woensdag 15 januari 2025 12:28 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Yuma ain't got shit on you eh?
Nou ik zou niet te hoge verwachtingen hebben..quote:Op woensdag 15 januari 2025 12:14 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Wel met zon lees ik? Dus koud, maar niet grauw dan
Maakt me niet uit, wat sneeuw en dan weer zon hier.quote:Op woensdag 15 januari 2025 13:19 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Nou ik zou niet te hoge verwachtingen hebben..
De mist word hier nu ook alweer steeds dikker (niet dat hij ooit is weggeweest vandaag), ik hoop dat het morgenochtend meevalt op de wegquote:Op woensdag 15 januari 2025 13:27 schreef Frutsel het volgende:
Morgen schijnbaar ook mist... meerdere vluchten op Schiphol nu al geschrapt en gaan de mist in
https://www.omroepbrabant(...)70-vluchten-omgeleidquote:Het vliegverkeer op Eindhoven Airport ligt woensdag helemaal stil vanwege de mist. Dat meldt een woordvoerder van de luchthaven. De verstoring gaat mogelijk de hele dag duren. In dat geval worden ruim zeventig aankomende en vertrekkende vluchten vertraagd, geannuleerd of omgeleid naar een andere luchthaven, zoals Weeze en Keulen-Bonn.
Mist is nooit heerlijk. Mist is altijd lelijk, saai en intens sneuquote:Op woensdag 15 januari 2025 16:03 schreef RamboDirk het volgende:
[ afbeelding ]
Heerlijk stabiel winterweertjegeen wind, geen nattigheid, geluidstille deken van mist, rond het vriespunt. s 'Avonds over de gladde klinkers naar de kroeg, oud-hollandsch avondje voetbal kijken met de maten. Potje bier en bruin fruit erbij. Op de late avond de stille nacht in naar huis. Nog een keer blazen in de knuisten terwijl de maan weerspiegelt in het dunne laagje ijs van de gracht
Zo kun je alles wel mooi laten klinken.quote:Op woensdag 15 januari 2025 16:03 schreef RamboDirk het volgende:
[ afbeelding ]
Heerlijk stabiel winterweertjegeen wind, geen nattigheid, geluidstille deken van mist, rond het vriespunt. s 'Avonds over de gladde klinkers naar de kroeg, oud-hollandsch avondje voetbal kijken met de maten. Potje bier en bruin fruit erbij. Op de late avond de stille nacht in naar huis. Nog een keer blazen in de knuisten terwijl de maan weerspiegelt in het dunne laagje ijs van de gracht
quote:Op woensdag 15 januari 2025 18:31 schreef Evangelion het volgende:
Branden in de hel
Een eeuwige, vurige gloed, geen rust, geen genade, de lucht trillend van hitte en gesmoorde kreten.Roodgloeiende vlammen likken aan de horizon, de geur van zwavel zwaar in de neus. Slierten rook trekken als duistere sluiers langs kolkende putten van vuur. Kreunend over scherpe rotsen strompelen, voeten brandend, terwijl de schaduw van eeuwige schuld zwaar op de schouders drukt. Geen maan, geen sterren, alleen een verzengende hemel die de contouren van wanhoop omlijst. Geen kroeg, geen bier, alleen een bittere dorst die nooit wordt gelest. En in de verte, die eeuwige echo van spottend gelach, dof en schrijnend als de nacht zich eindeloos uitstrekt.
Mwa, het lijkt juist op te warmen richting laatste week januari.quote:Op donderdag 16 januari 2025 10:33 schreef Frutsel het volgende:
https://www.weer.nl/nieuw(...)d-januari-met-deftig
Wat is deze? Schaatsen uit het vet eind januari?
Dat idee had ik ook...quote:Op donderdag 16 januari 2025 11:03 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Mwa, het lijkt juist op te warmen richting laatste week januari.
Dat zijn nou typische verhalen van Puttoquote:Op donderdag 16 januari 2025 10:33 schreef Frutsel het volgende:
https://www.weer.nl/nieuw(...)d-januari-met-deftig
Wat is deze? Schaatsen uit het vet eind januari?
Vreselijk irritant figuur blijft dat.quote:Op donderdag 16 januari 2025 12:21 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Dat zijn nou typische verhalen van Putto![]()
kut...ik zie nu pas dat hij dat zelf geschreven heeft iddquote:Op donderdag 16 januari 2025 12:21 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Dat zijn nou typische verhalen van Putto![]()
Genieten geblazen voor jou dusquote:Op donderdag 16 januari 2025 12:22 schreef INViCTuS het volgende:
@:dick_laurent gore/vieze/saaie/lelijke nordseesuppe de hele dag
En die vent zit er wellicht opnieuw vies naast, zie 28 decemberquote:Op donderdag 16 januari 2025 12:38 schreef Frutsel het volgende:
[..]
kut...ik zie nu pas dat hij dat zelf geschreven heeft idd![]()
![]()
ik zag wel dat hij het gebruikte om zijn tweets te staven maar ik wist niet dat hij ook bij weer.nl actief was.
Dat is wel vaker zo... en dan wist hij soms ook zijn tweets of berichtenquote:Op donderdag 16 januari 2025 13:24 schreef Scjvb het volgende:
[..]
En die vent zit er wellicht opnieuw vies naast, zie 28 december
Geloof dat meteen.quote:Op donderdag 16 januari 2025 13:27 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Dat is wel vaker zo... en dan wist hij soms ook zijn tweets of berichten
*nothing to see here*
Het heeft gelukkig geen invloed op mijn humeurquote:Op donderdag 16 januari 2025 13:07 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Genieten geblazen voor jou dus
En wij maar lopen klagen met dit bewolkte en mistige dagenquote:Op donderdag 16 januari 2025 21:17 schreef INViCTuS het volgende:
Gewoon 49 dagen zo goed als donker. Poh, moet er toch niet aan denken
[ x ]
Was er niet een "serieus" project van een aantal gasten die een artificiele berg wilden gaan bouwen ergens in Flevoland ofzo?quote:Op donderdag 16 januari 2025 22:36 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
We moeten eigenlijk Nederland gewoon een paar honderd meter ophogen
Die zijn er ook te veel/vaak, dus wel terecht :pquote:Op vrijdag 17 januari 2025 00:27 schreef SpeedyGJ het volgende:
[..]
En wij maar lopen klagen met dit bewolkte en mistige dagen
Winterweer voor mij is een pak sneeuw, daarna zon, overdag -2, snachts strenge vorstquote:Op donderdag 16 januari 2025 13:19 schreef bloodymary1 het volgende:
Hoezo geen winterweer in zicht. Het is toch al twee weken winterweer en de komende twee weken ook nog zo te zien.
Rond het vriespunt is toch gewoon winterweer.
Misschien toch een een globe er bij nemen. New-York ligt al ter hoogte van Madrid. Chicago ter hoogte van de Canarische eilanden. Het weer in die steden wordt bepaald door de windrichting, meer dan door iets anders. Ben er tientallen keren geweest. In de zomer en in de winter. Vergelijk ze maar liever niet met ons zeeklimaat.quote:Op vrijdag 17 januari 2025 09:53 schreef INViCTuS het volgende:
Kijk, hier kan het wel. Hier natuurlijk vrijwel onmogelijk. Qua breedtegraad verschilt het niet veel met Nederland alleen daar ligt geen bak water met vis die te warm is
[ x ]
Voor iemand die er 'tientallen keren is geweest' sla je de plank toch echt jammerlijk mis hierquote:Op vrijdag 17 januari 2025 11:56 schreef Boogyman_2 het volgende:
[..]
Misschien toch een een globe er bij nemen. New-York ligt al ter hoogte van Madrid. Chicago ter hoogte van de Canarische eilanden. Het weer in die steden wordt bepaald door de windrichting, meer dan door iets anders. Ben er tientallen keren geweest. In de zomer en in de winter. Vergelijk ze maar liever niet met ons zeeklimaat.
Dacht dan Winnipeg wel ongeveer gelijk was, dus dacht Chicago niet veel zou schelen, maar dat ligt natuurlijk veel zuidelijkerquote:Op vrijdag 17 januari 2025 11:56 schreef Boogyman_2 het volgende:
[..]
Misschien toch een een globe er bij nemen. New-York ligt al ter hoogte van Madrid. Chicago ter hoogte van de Canarische eilanden. Het weer in die steden wordt bepaald door de windrichting, meer dan door iets anders. Ben er tientallen keren geweest. In de zomer en in de winter. Vergelijk ze maar liever niet met ons zeeklimaat.
Sowieso wel geinig hoe klimaten vaak echt nul overeenkomsten hoeven te hebben op basis van hun ligging t.o.v. de evenaar.quote:Op vrijdag 17 januari 2025 12:48 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Dacht dan Winnipeg wel ongeveer gelijk was, dus dacht Chicago niet veel zou schelen, maar dat ligt natuurlijk veel zuidelijker
Nee, met ons zeeklimaat zal dat niet gaan gebeuren. Sommige mensen denken dat nog wel eens, maar echt winter is hier gewoon moeilijk. Dat het vroeger wel eens kouder was, dat klopt, maar dat was ook wel uitzonderlijk en mocht je van geluk spreken
Nou ja, bij ons is het weer natuurlijk evengoed afhankelijk van de windrichting. Als het nu even een paar dagen uit het noordoosten gaat waaien dan doet het hier niet onder voor een noord oostelijke Amerikaanse stad. En met noordoosten wind in New York krijg je ook gewoon gematigd weer.quote:Op vrijdag 17 januari 2025 11:56 schreef Boogyman_2 het volgende:
[..]
Hier ook weer dezelfde shitzooi. Koud, grijs, mistig, lelijk, saai, dus eigenlijk treurnis ohne ende.quote:Op vrijdag 17 januari 2025 13:22 schreef dick_laurent het volgende:
Tevens, bewolkt en lelijk weer hier vandaag. Niks om over op te scheppen.![]()
George Sorosquote:Op vrijdag 17 januari 2025 14:25 schreef PSVCL het volgende:
vaak mist de laatste tijd.. hoe kan dat ?
Hogedruk --> aanvoer uit de verkeerde richting --> vochtige nordseesuppe --> koude grijze/mistige treurnis ohne endequote:Op vrijdag 17 januari 2025 14:25 schreef PSVCL het volgende:
vaak mist de laatste tijd.. hoe kan dat ?
Bedankt.quote:Op vrijdag 17 januari 2025 14:27 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Hogedruk --> aanvoer uit de verkeerde richting --> vochtige nordseesuppe --> koude grijze/mistige treurnis ohne ende
Je hebt helemaal gelijk. Ik verwar Chicago met Houston.quote:Op vrijdag 17 januari 2025 12:45 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Voor iemand die er 'tientallen keren is geweest' sla je de plank toch echt jammerlijk mis hier
NY - Madrid zat je redelijk goed qua zelfde noorderbreedte, maar.... Chicago zelfde hoogte als Canarische eilanden?![]()
![]()
Chicago ligt op 41 graden noorderbreedte, zelfs een tikkeltje noordelijker dan NY...
De Canaries liggen rond 28 graden noorderbreedte, dus ongeveer ter hoogte van Orlando, Florida.
You're welcome
Bij mij is het 0,4 geweest vanochtend vroeg, daarna is het alleen nog maar opgewarmd.quote:Op vrijdag 17 januari 2025 14:45 schreef INViCTuS het volgende:
Is het in de Bilt al 0.0 geweest?
Noteer hier gewoon even een ijsdag. Het kan nog
Momenteel -0.2 in de Biltquote:Op vrijdag 17 januari 2025 14:47 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Bij mij is het 0,4 geweest vanochtend vroeg, daarna is het alleen nog maar opgewarmd.
Dat is geen winterweer, dat is wintersportweer. Ga lekker naar de Alpen!quote:Op vrijdag 17 januari 2025 09:24 schreef michiel_merk het volgende:
[..]
Winterweer voor mij is een pak sneeuw, daarna zon, overdag -2, snachts strenge vorst
Dit is schimmelweer
Dat is nooit gemiddeld Nederlands winterweer geweest.quote:Op vrijdag 17 januari 2025 09:24 schreef michiel_merk het volgende:
[..]
Winterweer voor mij is een pak sneeuw, daarna zon, overdag -2, snachts strenge vorst
Dit is schimmelweer
Dit is gewoon winters weer. Zeker voor Nederlandse begrippen.quote:Op vrijdag 17 januari 2025 14:42 schreef RamboDirk het volgende:
Heerlijk rauw randje de laatste dagen. Dat grimmige oud-hollandsche winter sfeertje, troosteloze industrieterreinen in dichte mist, werklui met handschoenen & mutsen. Smerige auto's en en fietsers die wegduiken in hun jas. Lekker haringkje halen bij de visboer, even in de knuisten blazen als je staat te wachten. Genieten, rauw weertje
Klopt ben ik zeker mee eensquote:Op vrijdag 17 januari 2025 09:00 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Die zijn er ook te veel/vaak, dus wel terecht :p
Vandaag ook weer vies smerig koud en bewolkt/mistig. Je hebt er helemaal niks aan. Niet koud genoeg voor ijsvorming, dus dat is ook jammer. Dan nog liever 8-10 graden dan deze zooi
Mwa in de jaren 80, 90 en begin 2000 was het wat meer gemiddeld, We konden toen elk jaar wel een paar keer schaatsen, dat is nu niet meer het geval.quote:Op vrijdag 17 januari 2025 15:29 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Dat is nooit gemiddeld Nederlands winterweer geweest.
Schimmelweer moet het wat zachter voor zijn.
In Februari ga ik weerquote:Op vrijdag 17 januari 2025 15:07 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Dat is geen winterweer, dat is wintersportweer. Ga lekker naar de Alpen!
Oh ja dat klopt en het klimaat veranderd ontzettend snel.quote:Op vrijdag 17 januari 2025 16:09 schreef michiel_merk het volgende:
[..]
Mwa in de jaren 80, 90 en begin 2000 was het wat meer gemiddeld, We konden toen elk jaar wel een paar keer schaatsen, dat is nu niet meer het geval.
In de Bilt sowieso al lastig. Het was wel lang rond nul.quote:Op vrijdag 17 januari 2025 17:29 schreef 12Beaufort het volgende:
[..]
2.2 vandaag in de Bilt.
Maar het record, dagen zonder ijsdagen, wordt steeds langer...
Hopen op een beter einde danquote:Op vrijdag 17 januari 2025 21:50 schreef quirina het volgende:
Net of je in de film “The mist” van Stephen King zit hè?
Record? We hebben ooit een winter zonder vorst gehadquote:Op vrijdag 17 januari 2025 17:29 schreef 12Beaufort het volgende:
[..]
2.2 vandaag in de Bilt.
Maar het record, dagen zonder ijsdagen, wordt steeds langer...
Het record 'Dagen zonder ijsdag in De Bilt'. De laatste was van 17 december 2022.quote:Op zaterdag 18 januari 2025 09:15 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Record? We hebben ooit een winter zonder vorst gehad
Wel meer zicht dan afgelopen dagen maar nog steeds nevelig en fokking koud idd..waterkoud zit in mijn botten jakkesquote:Op zaterdag 18 januari 2025 11:54 schreef INViCTuS het volgende:
Benieuwd of en wanneer de bewolking/mist eens oplost. Het wordt hier al wel wat lichter, maar nog steeds een gesloten denk. Vies koud ook.
Ben je nog in de Alpen? Daar voorlopig weinig tot geen neerslagquote:Op zaterdag 18 januari 2025 13:50 schreef Geschiedkundige het volgende:
Mag wel weer eens flink gaan sneeuwen hier. Lijkt wel voorjaar
Ja, vrij weinig sneeuw hier eigenlijk.quote:Op zaterdag 18 januari 2025 14:32 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Ben je nog in de Alpen? Daar voorlopig weinig tot geen neerslag
Uit het hart geschreven.quote:Op zaterdag 18 januari 2025 16:34 schreef Kriegel het volgende:
Vieze, vuile, koude, kale, grauwe ellende, met dat fokking contrastloze kunstlicht van die loden plaat dat geen moment echt licht wordt voordat het alweer richting donker gaat, en dan ben ik óók al een week strontverkouden waardoor ik niks anders kan dan binnenzitten en naar die rotzooi kijken. BAH!
Ik haat winters in dit land.
Vriezen wel hier maar 0 rijp.quote:Op zaterdag 18 januari 2025 19:12 schreef Straatcommando. het volgende:
Het vriest al een tijdje hier, flink wat rijp overal. Volop winters gevoel hoor.
Het was hier ook al een aantal dagen mistig, da's allemaal aangevroren. Mooi aanzicht wel.quote:
Heb nog hoop voor morgenquote:Op zaterdag 18 januari 2025 19:18 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Het was hier ook al een aantal dagen mistig, da's allemaal aangevroren. Mooi aanzicht wel.
Ruilen? Ik heb hier dan weer nooit onweer.quote:Op zaterdag 18 januari 2025 19:21 schreef MissHobje het volgende:
[..]
Heb nog hoop voor morgen![]()
Zag prachtige plaatjes vandaag voorbij komen en dat terwijl we die mist ook hadden. Bizar altijd die verschillen op korte afstand.
Ja magquote:Op zaterdag 18 januari 2025 19:22 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Ruilen? Ik heb hier dan weer nooit onweer.
Volgens mij moet het dan wel tot 2 uur vannacht vriezen.quote:Op zaterdag 18 januari 2025 16:30 schreef 12Beaufort het volgende:
Gaat het dan toch eenj ijsdag worden in de Bilt. Temperatuur is nog niet boven nul geweest vandaag..
[ afbeelding ]
Ja officieel wel. Ik snap dat nog steeds nietquote:Op zaterdag 18 januari 2025 19:54 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Volgens mij moet het dan wel tot 2 uur vannacht vriezen.
Hier zowaar al de 2e ijsdag. Het kan dus nog
Ik ga zo nog even 18 km naar huis fietsen?
17-12-2022, toch?quote:
Is wel een typical Dutch view deze tijd van het jaar, niewaar?quote:Op zondag 19 januari 2025 09:51 schreef Dutch_view het volgende:
Wordt wakker, open de gordijnen en zie..... weer mist
Helaas wel jaquote:Op zondag 19 januari 2025 10:24 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Is wel een typical Dutch view deze tijd van het jaar, niewaar?
Wie preciesquote:Op zondag 19 januari 2025 10:08 schreef Nattekat het volgende:
Ik wil nogmaals benadrukken dat dit de winter is waar velen naar uit hebben gekeken.
80% van de tijd in die 5 maanden herfst/winter is het gewoon kansloos deprimerende grijze treurnis ohne ende. Vies smerig koud en ook lelijk en saai weer waar je precies niks mee kanquote:Op zondag 19 januari 2025 10:24 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Is wel een typical Dutch view deze tijd van het jaar, niewaar?
Maakt het genot van de eerste lentedagen wel extra groot.quote:Op zondag 19 januari 2025 12:14 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
80% van de tijd in die 5 maanden herfst/winter is het gewoon kansloos deprimerende grijze treurnis ohne ende. Vies smerig koud en ook lelijk en saai weer waar je precies niks mee kan
Maar goed, hoort er elk jaar weer bij. Op naar de lente
quote:Op zondag 19 januari 2025 18:10 schreef MissHobje het volgende:
Mijn vriezer is weer schoon![]()
Was perfect met die vorst![]()
Voordat ik eraan begon had ik het zoooo koud! Thermo broek en schirt aangedaan onder mijn kloffie en lekker aan de slag. Niet koud meer gehad![]()
Dit weer type gaat altijd in de botten zitten.
quote:Op zondag 19 januari 2025 18:55 schreef Bugno3 het volgende:
[..]kneuterig gewauwel altijd. Gewoon bewegen of warm aankleden. Het is rond het vriespunt, niet -24 ofzo. Maar gelukkig kwam je zelf ook al tot die conclusie.
Kan ik daar mijn geld terug halen want er was opwarming van de aarde beloofd.quote:Op zondag 19 januari 2025 21:52 schreef MissHobje het volgende:
[..]
Nee is kapot gemaakt door alle wappie gewauwel.
R.I.P. ZON
Dat gaat ook gewoon door, hoorquote:Op maandag 20 januari 2025 07:12 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Kan ik daar mijn geld terug halen want er was opwarming van de aarde beloofd.
Als dat nou gepaard ging met 15 cm sneeuw, stralende zon en -5 was het mooiquote:Op maandag 20 januari 2025 14:11 schreef INViCTuS het volgende:
Nog even en er zijn hier gewoon 3 ijsdagen achter elkaar. Lang geleden
Bofkontquote:Op maandag 20 januari 2025 14:11 schreef Geschiedkundige het volgende:
Half bewolkt dagje, wel best wat ruimte voor de zon.
Volgende week denk ik weer terug naar de grijze treurnis
Hier wel ,maar in De Bilt net niet denk ikquote:Op maandag 20 januari 2025 14:24 schreef MissHobje het volgende:
[..]
Bofkonthet is hier al dagen mistig en/of nevelig en waterkoud. Lijkt vandaag weer een ijsdag.
Patroon door braakquote:Op maandag 20 januari 2025 14:28 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Hier wel ,maar in De Bilt net niet denk ik
[ afbeelding ]
Weekend dubbele cijfers met zon verwachten ze hier. Niet heel erg winters eerlijk gezegd dit jaarquote:Op maandag 20 januari 2025 14:24 schreef MissHobje het volgende:
[..]
Bofkonthet is hier al dagen mistig en/of nevelig en waterkoud. Lijkt vandaag weer een ijsdag.
Na regen kom zonneschijn!quote:Op maandag 20 januari 2025 14:30 schreef MissHobje het volgende:
[..]
Patroon door braak![]()
Hopelijk komt de zon weer eens deze week.. begreep vooral een bak regen
Ja de herfst begint weerquote:Op maandag 20 januari 2025 14:30 schreef MissHobje het volgende:
[..]
Patroon door braak![]()
Hopelijk komt de zon weer eens deze week.. begreep vooral een bak regen
Of mistquote:Op maandag 20 januari 2025 14:32 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Na regen kom zonneschijn!
Of nog meer regen
Nooit echt gestopt. Iets lager pitje waarbij het licht winters wasquote:
Niet best! Inderdaad weer grijsheid en daarnaast verraderlijke gladheid hier, de hele dag, dus zelfs mijn dagelijkse rondje wandelen gaat niet doorquote:Op maandag 20 januari 2025 14:40 schreef dick_laurent het volgende:
Hoe is het met de blue Monday jongens? Is het nog een beetje vol te houden in de grijze treurnis ohne ende?
Vrees dat laatste, we gaan weer ff in de verzuip standquote:Op maandag 20 januari 2025 14:32 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Na regen kom zonneschijn!
Of nog meer regen
Sowieso beter dan dit!quote:Op maandag 20 januari 2025 14:31 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Weekend dubbele cijfers met zon verwachten ze hier. Niet heel erg winters eerlijk gezegd dit jaar
En dan bijna zomertijdquote:Op maandag 20 januari 2025 22:20 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Sowieso beter dan dit!
Nog 59 dagen tot de lente
Geloof ik direct. Het is best goed weer hier eigenlijkquote:Op maandag 20 januari 2025 22:20 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Sowieso beter dan dit!
Nog 59 dagen tot de lente
Wordt er niet veel beter op inderdaad, enkel minder koud eigenlijk.quote:
Wel weer sneu ditquote:
Vorig jaar hadden we veel meer zon in deze periode, dus dat is niet waar.quote:Op dinsdag 21 januari 2025 10:16 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Wel weer sneu dit. Elk jaar hetzelfde kansloze weer in deze tijd.
Correct, ook goed te zien op deze animatie van Met Officequote:Op dinsdag 21 januari 2025 12:00 schreef Frutsel het volgende:
Is het storm Eowyn die ons die regen gaat brengen?
Nou... tis maar wat je classificeert als "veel meer"quote:Op dinsdag 21 januari 2025 12:08 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Vorig jaar hadden we veel meer zon in deze periode, dus dat is niet waar.
Eowyn komt uit Lord of the ringsquote:Op dinsdag 21 januari 2025 12:00 schreef Frutsel het volgende:
Is het storm Eowyn die ons die regen gaat brengen?
Welke periode pak je nu?quote:Op dinsdag 21 januari 2025 12:17 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Nou... tis maar wat je classificeert als "veel meer"
[ afbeelding ]
6,8 uur meer in totaal over de hele periode.
[ afbeelding ]
Ah oke, ik keek juist naar de laatste 10 dagen waarin het vorig jaar behoorlijk zonnig was:quote:
Noord Florida heeft gewoon een sneeuwstormquote:
Gruwelijke grijsheid weer. Het varieerde tussen mist en dichte mist vandaagquote:Op dinsdag 21 januari 2025 16:30 schreef MissHobje het volgende:
Het is vandaag kouder dan afgelopen weekend en vriest zo goed als de hele dag met dichte mist, gruwelijk koud! Hopelijk ff wat beter weer komende dagen tussen de buien door
Nou idd. De mist was hier ook veel dikker dan afgelopen dagen.quote:Op dinsdag 21 januari 2025 16:49 schreef Arizona het volgende:
[..]
Gruwelijke grijsheid weer. Het varieerde tussen mist en dichte mist vandaag
Duurt ook pas 8 dagen ofzoquote:Op dinsdag 21 januari 2025 16:49 schreef Arizona het volgende:
[..]
Gruwelijke grijsheid weer. Het varieerde tussen mist en dichte mist vandaag
Lokaal windstoten tot boven de 150 km/uur mogelijkquote:Op dinsdag 21 januari 2025 12:13 schreef SpeedyGJ het volgende:
[..]
Correct, ook goed te zien op deze animatie van Met Office
[ x ]
Hier is het lichtgrijsquote:Op woensdag 22 januari 2025 08:17 schreef INViCTuS het volgende:
De mist is weg![]()
Daarvoor terug krijgen we nordseesuppe met regen
Maar eerst eventjes blauwe lucht....het kan nog
Waar komt deze info vandaan? Is al een eigen topic waardig?quote:Op dinsdag 21 januari 2025 18:02 schreef INViCTuS het volgende:
Als we naar het Duitse ICON- en het Franse Arpege-model kijken, zien we nog extremere waarden. Deze modellen laten het systeem vrijdagochtend aan land komen, met een voltreffer voor de westkust van Ierland. Het knijpveld met de hoogste windsnelheden trekt over de westkust van Ierland en daarbij komen zelfs zeer zware windstoten voor die lokaal kunnen oplopen tot maar liefst 200 km/uur! Ook is er volgens de modellen sprake van windkracht 12, wat gelijk staat aan orkaankracht.
Wij hebben hier vandaag een beetje middellandsezee suppe.quote:Op woensdag 22 januari 2025 08:17 schreef INViCTuS het volgende:
De mist is weg![]()
Daarvoor terug krijgen we nordseesuppe met regen
Maar eerst eventjes blauwe lucht....het kan nog
Zo voelt het nog nietquote:
Jup, zie ook: https://www.buienradar.nl(...)r/gevoelstemperatuurquote:Op woensdag 22 januari 2025 14:41 schreef MissHobje het volgende:
[..]
Zo voelt het nog nietvaak door die regen voelt het kouder dan gewoon lekker vries weer
Ja smerig koud.. ik trek het slecht sinds het weekend. ( ben noet helemaal fit) heb mijn dikste wollen trui nu aan nu wel te doenquote:Op woensdag 22 januari 2025 14:52 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Jup, zie ook: https://www.buienradar.nl(...)r/gevoelstemperatuur
JAJA NU WETEN WE HET WEL MET JE GEPATS VAN HUUUU ALTIJD ZONNIG HIER!!!quote:Op woensdag 22 januari 2025 14:14 schreef Geschiedkundige het volgende:
Vandaag een half tot zwaar bewolkt dagje. Even bijkomen na al die zonneschijn
Kunnen we elkaar de hand schudden. Wij ekte zonaanbidders, terwijl het gepeupel in de mist en onder de grijze treurnis vertoeftquote:Op woensdag 22 januari 2025 18:03 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
JAJA NU WETEN WE HET WEL MET JE GEPATS VAN HUUUU ALTIJD ZONNIG HIER!!!![]()
![]()
Probleempje met de radar I guess.quote:Op woensdag 22 januari 2025 23:45 schreef MichaelPallada het volgende:
Pardon my french maar... WTF is dat?
[ afbeelding ]
En die klagen keihard....quote:Op dinsdag 21 januari 2025 16:16 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Noord Florida heeft gewoon een sneeuwstorm![]()
[ x ]
Ach 't is België maar.quote:Op woensdag 22 januari 2025 23:45 schreef MichaelPallada het volgende:
Pardon my french maar... WTF is dat?
[ afbeelding ]
Moeten we hier hebbenquote:Op donderdag 23 januari 2025 09:54 schreef dick_laurent het volgende:
22 graden en zon de komende dagen. HUUUUUUUUUU
Vanaf 1 maart as wordt het hier hopelijk ook 20+quote:
In Januari lijkt me dat niet heel wenselijk.quote:
Nee, dat niet. Maar heb er wel weer zin anquote:Op donderdag 23 januari 2025 16:34 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
In Januari lijkt me dat niet heel wenselijk.
Januari en februari zijn echt de meest verrotte maanden op weer gebied. Grijs, koud, vaak nat, vochtig, weinig zon, lelijk en soms winderig.quote:Op vrijdag 24 januari 2025 15:41 schreef PzKpfw het volgende:
De winter kan heel mooi zijn maar wat een deprimerende weken zijn dit toch... Deze maanden voelen echt een beetje als doorkomen, ik kijk echt reikhalzend uit naar het voorjaar.
Ik vind februari wel toffer dan december. Meer daglicht, de zon (ca. 30 uur meer dan in december) brengt meer warmte, krokusjes en best wat andere struiken/bloembollen staan in bloei. Véél beter dan de doorsnee donkere decembermaandquote:Op vrijdag 24 januari 2025 17:29 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Januari en februari zijn echt de meest verrotte maanden op weer gebied. Grijs, koud, vaak nat, vochtig, weinig zon, lelijk en soms winderig.
Jullie hebben anders wel zelf de godsganse kust volgebouwd met spuuglelijke betonnen hotels en resortsquote:Op zaterdag 25 januari 2025 09:41 schreef dick_laurent het volgende:
Voor mij zijn de wintermaanden inmiddels mijn favo maanden geworden haha.
Als je hier woont ga je overigens wel heel goed snappen waarom veel Spanjaarden een hekel krijgen aan het massatoerisme.
Ze komen massáál in juli en augustus, hebben maar een doel: de hele dag zichzelf paars bakken in de zon terwijl ze zich volvreten en savonds zuipen ze zich vervolgens klem en worden ze luidruichtig en baldadig.
Beetje het zelfde idee Britse stag-party toeristen in Amsterdam alleen minus het bakken in de zon
Geen toeristen meer naar Spanje. Instant faillissement. Kijken of ze dan nog zo klagen over de rijke noorderlingenquote:Op zaterdag 25 januari 2025 10:15 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Jullie hebben anders wel zelf de godsganse kust volgebouwd met spuuglelijke betonnen hotels en resorts
Lekker verder met schnaps und frauenquote:Op zaterdag 25 januari 2025 10:31 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Geen toeristen meer naar Spanje. Instant faillissement. Kijken of ze dan nog zo klagen over de rijke noorderlingen
Dat is natuurlijk een probleem wat op meer plekken zo is. Er komen natuurlijk ook steed meer mensen en steeds meer mensen willen wat ondernemen of zorgen dat het toerisme komt, want geld. Aan de Spaanse kust hebben ze er soms genoeg van, maar .je hoort en leest dat ook over Amsterdam of bepaalde wintersport oorden. Zelfs in Seoul heb ik dat gemerkt toen ik over een bekende stadsmuur liep. kapot lopen ergeren aan de drukte, dus ik was er snel klaar mee.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 10:45 schreef dick_laurent het volgende:
Naja het toerisme an sich zou wat mij betreft niet hoeven stoppen. Het is vooral de attitude die veel toeristen hebben... Heel erg gericht op massa consumptie, single-use producten en weinig tot niet rekening houdend met de eco systemen/het milieu etc.
Dat is overigens niet alleen iets van toeristen in Spanje (en andere polulaire vakantie landen) maar een algemeen probleem vind ik.
Ja, dat is wel zo. Moet ie wel schijnen natuurlijkquote:Op zaterdag 25 januari 2025 08:36 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Ik vind februari wel toffer dan december. Meer daglicht, de zon (ca. 30 uur meer dan in december) brengt meer warmte, krokusjes en best wat andere struiken/bloembollen staan in bloei. Véél beter dan de doorsnee donkere decembermaand
Zal toch ook Europees wat geregeld moeten worden ipv iedereen maar voor zichzelf. Zou wat zijn als Nederland en Duitsland verschillende tijden hebben bvquote:Op zaterdag 25 januari 2025 11:28 schreef dick_laurent het volgende:
Zijn er trouwens al nieuwsberichten in Nederland voorbij gekomen over eventuele definitieve afschaffing zomertijd?
Hier in Spanje zegt el gobierno dat het in 2026 definitief voor de laatste keer zal zijn, maar of we dan overgaan op def. zomer of wintertijd is dan weer niks over gezegd natuurlijk
zomertijd beste tijdquote:Op zaterdag 25 januari 2025 11:28 schreef dick_laurent het volgende:
Zijn er trouwens al nieuwsberichten in Nederland voorbij gekomen over eventuele definitieve afschaffing zomertijd?
Hier in Spanje zegt el gobierno dat het in 2026 definitief voor de laatste keer zal zijn, maar of we dan overgaan op def. zomer of wintertijd is dan weer niks over gezegd natuurlijk
Half 10 licht in de wintergenotquote:
Ik kwam er onlangs pas achter dat China maar 1 tijdszone heeft terwijl omliggende landen dat wel hebben. ik wist dat dus echt niet. Terwijl China echt wel heel groot isquote:Op zaterdag 25 januari 2025 11:53 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Zal toch ook Europees wat geregeld moeten worden ipv iedereen maar voor zichzelf. Zou wat zijn als Nederland en Duitsland verschillende tijden hebben bv
Voor 10 uur ben ik toch niet wakker of productief.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 11:59 schreef Geschiedkundige het volgende:
Half 10 licht in de wintergenot
Ik vind het prima zoals we het nu doen.
Switchen is en blijft echt wel het beste. Beide hebben een te groot nadeel in 1 van de seizoenen. In de zomer komt anders de zon al 04:15 op en schemert het om 3 uur al. veel te vroeg. Met de ander komt de zon in de winter pas 09:46 op, dus dat is veel te laat, vind ik.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 11:59 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Half 10 licht in de wintergenot
Ik vind het prima zoals we het nu doen.
Wintertijd zorgt voor kortere zomeravonden en dat het om 3 uur 's nachts licht is. Zomertijd heb je ellenlange donkere ochtenden 's winters, dat is ook niks.
Vind ik eigenlijk ook wel. Hier maakt het me wel minder uit aangezien de dagen in de winter nog steeds lang en zonnig genoeg zijn. Dus in dat opzicht hoeft het switchen niet persè van mij.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 12:09 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Switchen is en blijft echt wel het beste. Beide hebben een te groot nadeel in 1 van de seizoenen. In de zomer komt anders de zon al 04:15 op en schemert het om 3 uur al. veel te vroeg. Met de ander komt de zon in de winter pas 09:46 op, dus dat is veel te laat, vind ik.
Als ze het al zouden veranderen, dan kan je nog beter kiezen om een halfuur te doen en dan dat zo laten.
jij zit ook al een stuk zuidelijker. dus de zonsopkomst en ondergang tijden zijn sowieso al anders. In jouw omgeving gaat ie nu al 1.5 uur later onder dan hier. opkomst is ongeveer hetzelfdequote:Op zaterdag 25 januari 2025 14:03 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Vind ik eigenlijk ook wel. Hier maakt het me wel minder uit aangezien de dagen in de winter nog steeds lang en zonnig genoeg zijn. Dus in dat opzicht hoeft het switchen niet persè van mij.
Maar ik zou het bijv irritant vinden als Spanje een uur tijdsverschil met landen in noord Europa zoals NL en Duitsland zou krijgen. Werk voor een Duits bedrijf en dan zou ik bijv dus met meetings ook met de DE collega's daar steeds rekening mee moeten gaan houden.
Is het dan niet juist vroeger donker daar. Dat is mijn ervaring met Italië bijvoorbeeld, zeker als je heel zuidelijk zit, zoals op Sicilie. Juist een uur vroeger donker dan hier. Ook in de zomer.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 14:22 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
jij zit ook al een stuk zuidelijker. dus de zonsopkomst en ondergang tijden zijn sowieso al anders. In jouw omgeving gaat ie nu al 1.5 uur later onder dan hier. opkomst is ongeveer hetzelfde
Minder verschil tussen zomer en winter. Op de evenaar is het zeg altijd 6 uur licht en 18 uur donker. Zomer en winter.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 15:58 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Is het dan niet juist vroeger donker daar. Dat is mijn ervaring met Italië bijvoorbeeld, zeker als je heel zuidelijk zit, zoals op Sicilie. Juist een uur vroeger donker dan hier. Ook in de zomer.
Op de evenaar 12 uur dag en 12 uur nacht bedoel je denk ik?quote:Op zaterdag 25 januari 2025 17:18 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Minder verschil tussen zomer en winter. Op de evenaar is het zeg altijd 6 uur licht en 18 uur donker. Zomer en winter.
Dus in Sicilië is het zomers eerder donker en 's winters langer licht dan hier.
6 tot 18 is 12 uurquote:Op zaterdag 25 januari 2025 19:10 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Op de evenaar 12 uur dag en 12 uur nacht bedoel je denk ik?
Ik las het als 6 uur (per dag) licht en 18 uur (per dag) donkerquote:
Ja nou, was ook wat matig geformuleerd ja. Snap de verwarring. Beetje emotionele dag wel, terug van vakantie moeten komen om een goede bekende van 32 te begraven. Lekker dan.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 19:56 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Ik las het als 6 uur (per dag) licht en 18 uur (per dag) donkerhaha
Bovendien hoe dichter je bij de evenaar zit hoe sneller het van licht naar donker gaat. In de tropen duurt dat echt maar een half uur, is er geen sprake van schemer.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 15:58 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Is het dan niet juist vroeger donker daar. Dat is mijn ervaring met Italië bijvoorbeeld, zeker als je heel zuidelijk zit, zoals op Sicilie. Juist een uur vroeger donker dan hier. Ook in de zomer.
Aj da's pittig. Sterktequote:Op zaterdag 25 januari 2025 20:35 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Ja nou, was ook wat matig geformuleerd ja. Snap de verwarring. Beetje emotionele dag wel, terug van vakantie moeten komen om een goede bekende van 32 te begraven. Lekker dan.
Sterkte man, dat is waardeloos.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 20:35 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Ja nou, was ook wat matig geformuleerd ja. Snap de verwarring. Beetje emotionele dag wel, terug van vakantie moeten komen om een goede bekende van 32 te begraven. Lekker dan.
quote:Op zaterdag 25 januari 2025 20:35 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Gecondoleerd! Sterktequote:Op zaterdag 25 januari 2025 20:35 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Het was een prachtig najaar. De winter had zijn grijze dipjes natuurlijk. Maar ook zoals vandaag is het weer zonovergoten. De terrasjes uit de wind en in de zon lopen langzaam weer vol. De rode draad is prima weer.quote:Op zondag 26 januari 2025 02:03 schreef Twieki het volgende:
Wat een heerlijke winter dit in vergelijking met vorig jaar. Het is gewoon rustig en kalm weer zonder harde wind en dagelijks regen zoals vorig jaar. Temperaturen zitten ook prima op het langjarige gemiddelde. Helemaal niks mis mee.
De mensen die een halve meter sneeuw en tegelijk ook zonnig en ijzig weer verwachten, zijn helemaal van 't padje af. Die weten niet wat een normale winter in Nederland is.
Korte termijn: "Vrij zacht, wisselvallig en vooral op maandag redelijk wat wind. Vanaf woensdag overwegend droog en soms zon. Langjarig gemiddelde: 5.7 graden celsius. Zaterdag 1 februari tot en met zaterdag 8 februari grote kans (80%) op voortzetting van het rustige en droge weer met soms zon."
Echt. Wat is hier mis mee?
@dick_laurent "grijze dipjes"quote:Op zondag 26 januari 2025 11:22 schreef RamboDirk het volgende:
[..]
Het was een prachtig najaar. De winter had zijn grijze dipjes natuurlijk. Maar ook zoals vandaag is het weer zonovergoten. De terrasjes uit de wind en in de zon lopen langzaam weer vol. De rode draad is prima weer.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |