abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_216308978
quote:
1s.gif Op woensdag 15 januari 2025 15:30 schreef KingRoland het volgende:
Enige wat ik van Jetten nog herinner is dat hij het had over die compensatie voor studenten die in de pechperiode zaten. Toen had omtzigt hem helemaal gesloopt over dat het zijn partij was dat voor die lening had gekozen, anders was het überhaupt geen onderwerp. Toch wel een van de meest memorable momenten. D66 moet toch wel stil zijn als het gaat over stufi. Was toen wel een judasstreek richting de studenten als “onderwijspartij”
De keuze toen was kwaliteit inboeten of de student zelf wat meer laten betalen, toen is gekozen voor zelf wat meer betalen. Inmiddels hebben we een kabinet wat bezuinigt op kwaliteit, we gaan op langer termijn wel zien wat erger is. Verder viel die pak hem beet ¤ 12.000,- eigen bijdrage natuurlijk wel mee als je in ogenschouw neemt dat studeren prima rendement heeft.
pi_216309068
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2025 16:00 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
De keuze toen was kwaliteit inboeten of de student zelf wat meer laten betalen, toen is gekozen voor zelf wat meer betalen. Inmiddels hebben we een kabinet wat bezuinigt op kwaliteit, we gaan op langer termijn wel zien wat erger is. Verder viel die pak hem beet ¤ 12.000,- eigen bijdrage natuurlijk wel mee als je in ogenschouw neemt dat studeren prima rendement heeft.
Op zich was het idee 'laat metselaars niet betalen voor de studie van de advocaat' helemaal niet zo slecht. Studie niet alleen uit belastingen betalen maar ook uit de inkomsten na de studie is helemaal niet zo onlogisch. Je hoefde ook alleen terug te betalen bij een goede baan, dat was het idee. De uitvoering was wel slecht en vooral het feit dat het gevolgen heeft voor het krijgen van een huis is beroerd.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_216309381
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2025 13:28 schreef KoosVogels het volgende:

[..]
Tsja, zulke dingen zijn altijd makkelijk om te roepen, liggen lekker in het gehoor. Want een kleinere overheid, wie wil dat nou niet?

Er is ook een poosje ingezet op het reduceren van het ambtenarenapparaat, vooral na de crises in de periode 2008-2012. Ambtenaren die met pensioen ging werden niet vervangen, dat zagen gemeenten als een vriendelijke en effectieve manier om het personeelsbestand in te krimpen.

Op papier een goede oplossing. Maar in de praktijk moesten dingen natuurlijk nog steeds worden gedaan. Voordat je een gebied aanpakt of plannen maakt voor een nieuwe woonwijk, is voorwerk noodzakelijk. Dat heeft deels te maken met regelgeving, maar je kunt ook simpelweg niet uit de losse pols een deel van je stad een metamorfose geven.

Dus wat gebeurde er? Gemeenten deden (en doen) een beroep op externen, op adviesbureaus die een stuk duurder zijn dan je eigen ambtenaren. Onderaan de streep waren gemeenten dus duurder uit en ze raakten kostbare kennis in eigen huis kwijt.

Voor alle duidelijkheid: prima om te bezuinigen op overheden, als dat kan. Maar simpelweg roepen dat de overheid moet krimpen is dikwijls niet meer dan holle retoriek.
Oneens want waar een wil is, is een weg. Ik weet dat er politieke partijen zijn die streven naar een grotere overheid zoals meer ambtenaren ipv echte werknemers (bedrijfsleven) of meer en hogere werkloosheidsuitkeringen ipv meer banen in de particuliere sector maar dat is allemaal ideologisch geklets en heeft niks te maken met het vormgeven van een gezonde en duurzame economie. Dus hoe kleiner, hoe beter. Kom maar op met die Nederlandse Elon Musk.
  woensdag 15 januari 2025 @ 16:47:56 #154
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_216309397
We hadden al een Nederlandse Elon Musk, genaamd Herman Heinsbroek. We weten allemaal hoe dat is afgelopen.
pi_216309404
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2025 16:47 schreef Hexagon het volgende:
We hadden al een Nederlandse Elon Musk, genaamd Herman Heinsbroek. We weten allemaal hoe dat is afgelopen.
Dat was een prutser, zeker geen Musk.
  woensdag 15 januari 2025 @ 16:49:18 #156
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_216309416
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2025 16:48 schreef Bassie48 het volgende:

[..]
Dat was een prutser, zeker geen Musk.
Musk heeft vooralsnog niets in zijn nieuwe functie gedaan, dus het vrij voorbarig het als een succes te zien.
pi_216309488
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2025 16:49 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Musk heeft vooralsnog niets in zijn nieuwe functie gedaan, dus het vrij voorbarig het als een succes te zien.
Ik heb er alle vertrouwen in. Ambtenaren zijn niet bezig met het algemeen belang maar met hun straatje schoonvegen, zie het toeslagenschandaal. Een succesvol zakenman weet wat reorganiseren en saneren voor enorme voordelen kan bieden.
  woensdag 15 januari 2025 @ 17:12:09 #158
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_216309672
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2025 16:54 schreef Bassie48 het volgende:

[..]
Ik heb er alle vertrouwen in. Ambtenaren zijn niet bezig met het algemeen belang maar met hun straatje schoonvegen, zie het toeslagenschandaal. Een succesvol zakenman weet wat reorganiseren en saneren voor enorme voordelen kan bieden.
En fabriek/IT bedrijf leiden is echt heel wat anders dan een overheid.

Geen garantie voor succes dus.
pi_216309698
quote:

[..]
Ook in zijn andere functies is het een man van vooral borstklopperij. Iets succesvollere versie van Trump. Beter in oplichten. Te verwachten dat hij het vrijwel meteen zat is bij de overheid. Daar gaat niet iedereen voor hem buigen als knipmes.

Wel opvallend natuurlijk hoe zon Trump het altijd had over de swamp drainen en nu is zijn regering ongeveer alleen maar krokodillen uit het moeras.
  woensdag 15 januari 2025 @ 17:15:41 #160
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_216309710
quote:

[..]
zeg, neuroot, is er iemand op de wereld, waarvan jij niet denkt dat ze een eigen agenda hebben? Waar verdenk je je moeder van?
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_216309767
quote:
1s.gif Op woensdag 15 januari 2025 16:12 schreef Hanca het volgende:

[..]
Op zich was het idee 'laat metselaars niet betalen voor de studie van de advocaat' helemaal niet zo slecht. Studie niet alleen uit belastingen betalen maar ook uit de inkomsten na de studie is helemaal niet zo onlogisch. Je hoefde ook alleen terug te betalen bij een goede baan, dat was het idee. De uitvoering was wel slecht en vooral het feit dat het gevolgen heeft voor het krijgen van een huis is beroerd.
Dat was een extreem raar idee. Juist de metselaar heeft veel aan een gratis studie. Je kunt er als overheid al vanuit gaan dat mensen met een universitaire opleiding meer belasting betalen dan metselaars en dus ook meer meebetalen aan onderwijs.
Daarbij is het ook gewoon onzin om zoiets als studie opeens op zo'n manier te benaderen, heel de maatschappij heeft als het goed is wat aan de studies die mensen volgen. Die metselaar wil toch ook naar de dokter?

Uberhaupt als dat het argument was, waarom is de hypotheekrenteaftrek dan niet op dat moment afgeschaft. Waarom moet de huurder meebetalen aan subsidie voor de huizenbezitters?

Blijkbaar moet al het collectieve in onze maatschappij gesloopt worden. Toen was de beurt aan het onderwijs. Die beloofde verbetering in kwaliteit is ook een wassen neus gebleken. Wat trouwens ook bij invoering al duidelijk was.
pi_216309801
quote:

[..]
Zakenmannen zijn natuurlijk wel bezig met het algemeen belang? :D

Verder zijn grote organisaties, ook commerciële organisaties, vaak allemaal net zo bureaucratisch en inefficiënt.

Probeer als consument via een klantenservice maar eens je recht te halen als er een keer iets is bij een groot bedrijf. Daar hebben ze de gezegdes “afwimpelen” en “met een kluitje in het riet sturen” pas echt voor uitgevonden.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_216309809
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2025 17:20 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
Dat was een extreem raar idee. Juist de metselaar heeft veel aan een gratis studie. Je kunt er als overheid al vanuit gaan dat mensen met een universitaire opleiding meer belasting betalen dan metselaars en dus ook meer meebetalen aan onderwijs.
Daarbij is het ook gewoon onzin om zoiets als studie opeens op zo'n manier te benaderen, heel de maatschappij heeft als het goed is wat aan de studies die mensen volgen. Die metselaar wil toch ook naar de dokter?
Dit was wel het idee en het kwam trouwens van links. De PvdA is de uitvinder van het leenstelsel en nogmaals: dat is ook begrijpelijk. De studiebeurs werkt gewoon denivellerend.
quote:
Uberhaupt als dat het argument was, waarom is de hypotheekrenteaftrek dan niet op dat moment afgeschaft. Waarom moet de huurder meebetalen aan subsidie voor de huizenbezitters?
De hypotheekrenteaftrek is al flink afgebouwd, heb je dat niet door? Dat kun je niet van het ene op het andere moment doen, dan komen miljoenen mensen in betalingsproblemen. Maar de afbouw gaat gestaag door (tot dit jaar, maar dat was een onbewuste fout en niet de bedoeling). Kortom: waar je om vraagt gebeurt al.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_216309824
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2025 13:43 schreef Solispolar het volgende:

[..]
Nouja, dat is 1 manier om het te doen. Maar het idee van opheffen van gecreëerde onzinbaantjes (en dat begint al bij het stopzetten van onzinstudies) en die mensen eens aan zinvolle banen helpen is natuurlijk in de basis wel goed.
Zinvolle banen zoals?
  woensdag 15 januari 2025 @ 17:26:34 #165
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_216309835
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2025 17:25 schreef Ulx het volgende:

[..]
Zinvolle banen zoals?
Kamerlid voor de PVV.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_216309873
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2025 12:40 schreef quo_ het volgende:

[..]
Het lijkt er inderdaad op dat dit geen grap is.

We hebben weliswaar een heel mooi getrapt systeem van democratie en bestuur maar helaas heeft alle incompetentie zich verzameld op het onderste niveau.
Dit is wel de allerlaatste plaats waar je meer taken neer moet leggen.

Je zou in elke gemeente een parallelle organisatie op moeten tuigen en daar één voor één de essentiele taken onderbrengen. Zodra dat klaar is de rest wieberen, je houdt nog geen kwart van het ambtenarenvolk over denk ik.
Hoe kun je dit met droge ogen beweren. Alle incompetentie heeft zich juist verplaatst naar het bovenste niveau. De regering, de lui die verantwoordelijk zijn zitten allemaal ver beneden de ondergrens. Vrijwel niemand van die mensen kan wat. Grote kans dat de mensen aan de onderkant juist allemaal wel wat kunnen maar die mogen dan weer niks.

Sowieso is het idee dat we maar weer minder voor ons belastinggeld terugkrijgen een slecht idee. Ga gewoon een keer belasting heffen!
pi_216309967
quote:
1s.gif Op woensdag 15 januari 2025 17:24 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dit was wel het idee en het kwam trouwens van links. De PvdA is de uitvinder van het leenstelsel en nogmaals: dat is ook begrijpelijk. De studiebeurs werkt gewoon denivellerend.
[..]
De hypotheekrenteaftrek is al flink afgebouwd, heb je dat niet door? Dat kun je niet van het ene op het andere moment doen, dan komen miljoenen mensen in betalingsproblemen. Maar de afbouw gaat gestaag door (tot dit jaar, maar dat was een onbewuste fout en niet de bedoeling). Kortom: waar je om vraagt gebeurt al.
Het boeit me werkelijk niets van wie het waardeloze idee was. Een studiebeurs werkt nivellerend. Mensen van de onderkant kunnen op die manier mee met de mensen aan de bovenkant. Het is onbegrijpelijk als linkse partijen denivellerende maatregelen nemen zoals de studielening. Die lening treft onderkant veel zwaarder dan de bovenkant voor wie het niks uitmaakt. Als je papa en mama al gestudeerd hebben kunnnen ze ook je studielening wel betalen of je zoveel toelage geven dat je niet hoeft te lenen. Dus krijg je studenten van goede huize zonder lening en mensen van minder goede huize met een dikke lening. Komt bij dat het uitzicht op zon lening het minder aantrekkelijk maakt om uberhaupt een poging te wagen te studeren. Op die manier zorg je er dus ook voor dat de verschillen tussen arm en rijk groter worden.

Over de hypotheekrenteaftrek. Als je het in 2010 in een jaar of 4 had afgebouwd was je er nu al meer dan een decennium vanaf.
pi_216310082
https://www.telegraaf.nl/(...)ssen-voor-ambtenaren

De eerste bezuinigingen zijn al gevonden.
pi_216310117
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2025 17:53 schreef Kickinalfa het volgende:

De spreekwoordelijke druppel in de oceaan.
pi_216310185
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2025 17:39 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]

Over de hypotheekrenteaftrek. Als je het in 2010 in een jaar of 4 had afgebouwd was je er nu al meer dan een decennium vanaf.
En hadden we miljoenen daklozen gehad, geweldig plan. Zo idioot is zelfs de SP niet.
  woensdag 15 januari 2025 @ 18:05:10 #171
454292 Koffieplanter
Straight Cash Homie
pi_216310258
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2025 17:53 schreef Kickinalfa het volgende:

Kijk, ik zie de meerwaarde van een 'diversity quest' of 'boottour sporen van slavernij' ook niet zo, maar het gaat hier om een paar ton per jaar. Dat is een speld in een hele grote zak met geld en waarschijnlijk minder dan een halve procent van de totale begroting per departement. Typisch Telegraaf en Lasbril om daar stampij over te maken. Maar hey, het wokespook kan weer vrolijk dartelen.

Defensie geeft geld uit om ervoor te zorgen dat iedereen aangetrokken wordt. Dat moeten we inderdaad niet willen.
Put these foolish ambitions to rest.
  woensdag 15 januari 2025 @ 18:06:17 #172
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_216310276
quote:

[..]
Ambtenaren zijn veel meer bezig met het algemeen belang dan menig bestuurder. Dat kan ook, want ze zitten er langer en gaan niet gebukt onder de laatste peilingen.

En als er zeker iemand niet bezig is met het algemeen belang, dan is het wel die niet verkozen zakenman die als vriendendienst een ministerspost toegeschoven krijgt. De VS is inmiddels de facto een oligarchie.

Musk denkt alleen maar aan shareholder value. Waarom denk je dat hij zo loopt te zeuren over de regelgeving in de EU? Ik hoop voor de gewone Yankee dat er daar in het ambtelijk apparaat nog mensen zitten die de staat overheid weten te houden. Maar het zal wel een Ayn Rand-achtige dystopische trekken gaan krijgen.
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
  woensdag 15 januari 2025 @ 18:22:14 #173
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_216310524
quote:

[..]
Musk heeft al zoveel goeds gedaan/in gang gezet dat hij het nooit meer fout kan doen.
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
“To forgive the terrorists is up to God, but to send them there is up to me.”
Vladimir Putin
  woensdag 15 januari 2025 @ 18:22:49 #174
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_216310533
quote:
7s.gif Op woensdag 15 januari 2025 18:22 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Musk heeft al zoveel goeds gedaan/in gang gezet dat hij het nooit meer fout kan doen.
Wat precies?
pi_216310553
quote:
7s.gif Op woensdag 15 januari 2025 18:22 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Musk heeft vrijwel overal alleen puinhopen en ellende veroorzaakt. Snap werkelijk waar niet dat iemand, van welke kant van het spectrum ook, fan van hem kan zijn.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')